Khamis, 31 Mac 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Kosmo Online

Posted: 31 Mar 2011 07:44 AM PDT

Kosmo Online


414,421 kes nahas jalan raya 2010

Posted:

414,421 kes nahas jalan raya 2010

414,421 kes nahas jalan raya 2010

31/03/2011 7:17pm

KUALA LUMPUR – Dewan Rakyat diberitahu sebanyak 414,421 kes kemalangan jalan raya yang membabitkan 6,872 kematian dilaporkan pada tahun lepas.

Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Rahim Bakri berkata berikutan kadar kemalangan dan kes kemalangan maut di negara ini yang terus meningkat, pelbagai langkah drastik diambil bagi mengatasi masalah ini.

"Antaranya meningkatkan kekerapan kempen kesedaran dan program berasaskan komuniti khususnya kepada kumpulan sasaran utama iaitu penunggang dan pembonceng motosikal yang merupakan golongan paling berisiko iaitu penyumbang kepada 60 peratus kematian akibat kemalangan jalan raya," katanya ketika menjawab soalan Datuk Lilah Yasin (BN-Jempol) di sini hari ini.

Abdul Rahim berkata kementerian juga meningkatkan kekerapan dan keberkesanan kempen media mengenai keselamatan jalan raya menerusi saluran perdana seperti saluran perdana menerusi media elektronik dan cetak serta rangkaian sosial Facebook dan youtube.

"Kita juga melaksanakan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) bagi mengurangkan kematian yang mempunyai kaitan dengan memandu terlalu laju yang menjadi 62.6 peratus daripada punca kematian.

Menurutnya, kementerian juga meningkatkan penyamaran di dalam bas, memperbanyak penguatkuasaan secara "omni presence" melalui operasi bersepadu selain memastikan inisiatif lain bergerak selari secara berkesan.

"Ini termasuk pendekatan 5E iaitu pendidikan, penguatkuasaan, kejuruteraan, alam sekitar dan penilaian yang menjadi kunci Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2011-2020 bagi menangani masalah ini secara holistik dan komprehensif," katanya. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pasar MPKB: Peniaga lapor SPRM

Posted:

Pasar MPKB: Peniaga lapor SPRM

Pasar MPKB: Peniaga lapor SPRM

31/03/2011 7:13pm

KOTA BAHARU – Seramai 20 wakil peniaga di Pasar Lama Arked Majlis Perbandaran Kota Baharu (MBKB) hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung penjualan arked MPKB.

Laporan itu diserahkan kepada Timbalan Pengarah SPRM Kelantan, Che Aziz Hamzah, pagi tadi.

Wakil mereka, Mohd Zaman Yussof, berkata laporan itu dibuat berikutan kemusykilan yang timbul mengenai penjualan arked MPKB kepada sebuah syarikat.

Sebelum ini, 415 peniaga dari Pasar Arked Lambok UDA dan Pasar Majlis Perbandaran Kota Baharu, yang akan dipindahkan ke Bazar Tok Guru, melahirkan rasa tidak berpuas hati dengan kerajaan negeri terutama Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) kerana lot perniagaan di situ dijual pada harga RM80,000 dan RM90,000 sedangkan keluasan lot kedai dianggap sangat kecil. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

3 maut Kancil rempuh belakang treler

Posted:

3 maut Kancil rempuh belakang treler

3 maut Kancil rempuh belakang treler

31/03/2011 5:04pm

GUA MUSANG –Tiga terbunuh dalam satu kemalangan jalan raya yang membabitkan sebuah Perodua Kancil, sebuah treler dan sebuah lori kontena di Kilometer 47.9 Jalan Gua Musang–Kuala Krai, semalam.

Timbalan Ketua Polis Daerah DSP Aziz Hassan berkata yang meninggal dunia dalam kejadian kira-kira pukul 6.30 petang itu terdiri daripada pemandu Perodua Kancil, Mat Dahri Yusoff, 35, penumpangnya Sa'ade Mohd Nor, 38, dan pemandu lori, Muhammad Fathimy Hassan, 29.

Beliau berkata ketiga-tiga mereka meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan parah di bahagian kepala serta badan, dan mayat mereka dihantar ke Hospital Gua Musang (HGM) untuk bedah siasat.

Katanya Mat Dahri beralamat di kedai bangunan Majlis Daerah Gua Musang (MDGM) di sini, manakala Sa"ade tinggal di rumah setinggan Jalan Kesedar Inn, dan Muhammad Fathimy pula berasal dari Pedas, Negeri Sembilan.

Bercakap kepada pemberita di sini hari ini beliau berkata kejadian berlaku ketika semua kenderaan dalam perjalanan dari Kuala Krai menghala ke Gua Musang, apabila pemandu treler pengangkut kenderaan itu dipercayai cuba mengelak sebuah lori penuh muatan tong gas yang rosak di hadapannya.

"Treler itu memperlahankan kenderaan menyebabkan Perodua Kancil di belakang merempuh treler berkenaan sebelum ia terbalik, dan dirempuh pula oleh sebuah lori kontena," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Aziz berkata sepasukan 10 anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat terpaksa dipanggil bagi mengeluarkan dua mayat yang tersepit dalam kereta berkenaan.

Menurutnya pemandu lori kontena dipercayai terbunuh akibat terkena besi daripada belakang treler angkut kenderaan tersebut, namun kelindannya, Mohamad Zukhairi Baharom terselamat apabila dia terjatuh ke dalam longkang semasa kejadian. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Mutakhir

Posted: 31 Mar 2011 07:37 AM PDT

Harian Metro: Mutakhir


3 pemimpin PKR dipanggil polis

Posted: 30 Mar 2011 11:03 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]AMPANG: Tiga pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) dipanggil polis pagi semalam bagi memberi keterangan berhubung perhimpunan yang dianjurkan pemimpin terbabit Jumaat lalu.

Peragut tendang wanita

Posted: 30 Mar 2011 10:03 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]KUALA LUMPUR: Seorang wanita berusia 24 tahun bukan saja kerugian RM1,000, malah cedera pada tangan dan kaki selepas terjatuh kerana ditendang seorang daripada dua peragut yang meragut beg tangannya di Taman Sri Rampai, di sini, kelmarin.

Utusan Online - Utara

Posted: 31 Mar 2011 03:41 AM PDT

Utusan Online - Utara


100,000 CD, DVD dirampas

Posted:

100,000 CD, DVD dirampas

100,000 CD, DVD dirampas

Oleh AZELI ALI
azeli.ali@utusan.com.my


M. Guna Selan bersama dua pegawainya menunjukkan sebahagian DVD dan VCD cetak rompak yang dirampas pada sidang akhbar di Georgetown, kelmarin.


PULAU PINANG 30 Mac - Sebuah rumah yang dijadikan stor menyimpan cakera padat (CD) dan cakera padat digital (DVD) filem dan album cetak rompak di Lembah Ria dekat Air Itam di sini diserbu sepasukan penguat kuasa Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) negeri, kelmarin.

Operasi selama 10 jam bermula pukul 5.30 petang itu adalah hasil aduan pihak pemilik hak cipta iaitu Multimedia Entertainment Sdn. Bhd. serta risikan pihak kementerian sejak dua minggu lalu.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa PPDNKK negeri, M. Guna Selan berkata, dalam serbuan tersebut sejumlah 97,904 keping DVD filem, 650 DVD dan 3,498 CD pelbagai tajuk yang disyaki cetak rompak berjaya dirampas.

"Kami juga berjaya menahan dua lelaki berusia 20-an yang sedang leka membuat pengasingan bahan cakera optik terbabit untuk siasatan lanjut di bawah Akta Hak Cipta 1987.

"Rampasan ini adalah yang terbesar tahun ini dengan nilai rampasan dianggarkan bernilai RM512,760 dan semua barangan dipercayai untuk pasaran sekitar Pulau Pinang," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini semalam.

Tambah Guna, pengadu juga telah mengenal pasti sebanyak 1,500 salinan cetak rompak yang jika disabitkan kesalahan boleh didenda sehingga RM30 juta atau lima tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Jelasnya, ia mengambil kira denda maksimum sebanyak RM20,000 bagi setiap salinan atau minimum RM2,000 boleh dikenakan terhadap mereka yang terlibat.

"Siasatan juga dibuat di bawah Akta Perihal Dagangan 1972 yang mana boleh didenda maksimum sebanyak RM100,000 atau tiga tahun penjara atau kedua-duanya sekali," ujarnya.

Orang ramai diminta tidak membeli cakera optik cetak rompak dan mereka yang mempunyai maklumat mengenai stor penyimpanan bahan cetak rompak ini diminta menghubungi talian 1-800-886-800.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rakyat nilai Guan Eng, Karpal

Posted:

Rakyat nilai Guan Eng, Karpal

Rakyat nilai Guan Eng, Karpal

PULAU PINANG 30 Mac - Orang ramai khususnya penduduk di negeri ini dipelawa menyertai kaji selidik mengenai mutu perkhidmatan tiga wakil rakyat yang dilakukan secara atas talian mulai esok hingga 6 April ini.

Tiga wakil rakyat tersebut ialah Ketua Menteri yang juga Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng; Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh dan Ahli Parlimen Nibong Tebal, Tan Tee Beng.

Borang kaji selidik itu boleh diperoleh menerusi http://penangsurvey.co.cc.

Jurucakap Tsunami Factor, Lim Cheng Hee berkata, tujuan kaji selidik adalah bagi memberi peluang kepada orang ramai menilai sendiri mutu wakil rakyat yang telah mereka pilih.

"Kami merupakan badan bebas yang tidak berpihak kepada mana-mana parti politik.

"Daripada hasil keputusan nanti, wakil rakyat terbabit boleh mengetahui sendiri sama ada mereka sudah menjalankan tanggungjawab dengan baik atau tidak," katanya.

Beliau ditemui selepas menyerahkan borang kaji selidik kepada Ibu Pejabat DAP negeri di sini hari ini.

Tsunami Factor sebelum ini telah menjalankan kaji selidik yang sama terhadap beberapa ahli Parlimen di negeri ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Nurul Atikah juara Menghafaz al-Quran Perak

Posted:

Nurul Atikah juara Menghafaz al-Quran Perak

Nurul Atikah juara Menghafaz al-Quran Perak


Pemenang Menghafaz al-Quran Peringkat Negeri Perak Kali Ke-32, Nurul Atikah Sharudin (barisan depan, kiri) dan Muhammad Ezmir Kushairy Roslee, (barisan belakang, tengah) pada majlis penyampaian hadiah di Ipoh, baru-baru ini.


IPOH 30 Mac - Mahasiswa Al Madinah International University, Nurul Atikah Sharudin, 24, diumum sebagai juara Majlis Menghafaz al-Quran Peringkat Negeri Perak Ke-32 bagi kategori perempuan yang diadakan di Institut Tadbiran Islam Perak (Intim) di sini baru-baru ini.

Mahasiswa tahun tiga jurusan Syariah yang lancar menghafaz 30 juzuk al-Quran beserta tafsirnya itu membawa pulang wang tunai RM8,000, hadiah iringan, trofi serta sijil penyertaan.

Nurul Atikah yang mula menghafaz al-Quran sejak tahun tiga di Maahad Tahfiz Darul Furqan, Padang Balang, Gombak berkata, dia berjaya menghafal kesemua surah di dalam kitab suci seawal usia 14 tahun.

"Sebelum ini, saya pernah memasuki pertandingan hafazan al-Quran di peringkat kebangsaan lima tahun lalu dan mendapat tempat kedua.

"Saya biasanya menghafal ayat-ayat suci al-Quran sebelum waktu Subuh kerana pada masa itulah yang paling 'segar' untuk berbuat demikian," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia selepas majlis penyampaian hadiah di sini baru-baru ini.

Hadiah disampaikan oleh Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah. Turut hadir Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir.

Majlis Menghafaz al-Quran yang berlangsung selama tiga hari sejak 25 Mac lalu disertai oleh 68 peserta lelaki dan perempuan melibatkan enam jenis kategori.

Sementara itu, pelajar tingkatan enam Sekolah Menengah Agama (SMA) Al-Ulum Al-Syariah, Muhammad Ezmir Kushairy Roslee, 18, yang diumumkan sebagai juara kategori lelaki juzuk 1 hingga 20, berjaya memperoleh markah tertinggi keseluruhan pertandingan iaitu sebanyak 99.95 peratus.

Muhammad Ezmir yang bercita-cita untuk menjadi seorang imam membawa pulang wang tunai sebanyak RM5,000 , hadiah iringan, trofi serta sijil penyertaan.

"Saya memang minat untuk menghafal al-Quran sejak berada di tingkatan satu lagi. Selepas ini, saya berhasrat untuk meneruskan pengajian dalam bidang Syariah di Universiti Al-Azhar, Mesir," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted: 31 Mar 2011 03:21 AM PDT

Utusan Online - Dalam Negeri


Kolej RISDA dinaik taraf universiti

Posted:

Kolej RISDA dinaik taraf universiti

Kolej RISDA dinaik taraf universiti

Oleh AMRAN MULUP
pengarang@utusan.com.my

ALOR GAJAH 30 Mac – Kolej Risda akan dinaik taraf menjadi kolej universiti bagi menerajui transformasi pertanian melalui pendidikan menjelang 2013.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, usaha menaik taraf kolej tersebut amat penting untuk melahirkan lebih ramai graduan bidang pertanian.

Menurutnya, ketika ini kolej yang ditubuhkan pada 1996 itu adalah satu-satunya institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) yang menyediakan program pendidikan dalam bidang latihan dan pertanian yang dikhususkan kepada anak-anak di luar bandar.

''Sudah tiba masanya kolej ini dinaik taraf sebagai kolej universiti kerana ia mampu melahirkan lebih ramai golongan usahawan berpendidikan tinggi yang dapat memajukan sektor pertanian," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis perjumpaan dengan warga kerja termasuk pensyarah dan kira-kira 1,000 pelajar di Kolej RISDA Paya Pa'abas di sini hari ini.

Turut hadir Setiausaha Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Ibrahim Mohamad; Pengerusi RISDA, Tan Sri Rahim Tamby Chik dan Ketua Pengarah Risda, Datuk Mohamad Izat Hasan.

Menurut Mohd. Shafie, pihak pengurusan Risda akan berbincang dengan Kementerian Pengajian Tinggi bagi mendapatkan kelulusan naik taraf tersebut.

''Saya yakin Kementerian Pengajian Tinggi akan menerima cadangan RISDA ini," ujarnya.

Beliau menambah, peruntukan yang akan diberikan kepada Risda untuk kolej tersebut dinaik taraf sebagai kolej universiti akan dibincangkan dengan fokus terhadap infrastruktur baru, tenaga pengajar dan kemudahan lain.

Ujarnya, sejak Kolej RISDA beroperasi pada 2000, seramai 3,813 graduan berjaya dilahirkan dalam bidang pertanian, pengurusan perniagaan, sains komputer dan juga latihan dalam pelbagai bidang kemahiran.

Katanya, setakat ini sebanyak 75 peratus daripada graduan dalam Diploma Pertanian mendapat pekerjaan manakala selebihnya melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Malaysia-Australia bincang isu di Bali

Posted:

Malaysia-Australia bincang isu di Bali

Malaysia-Australia bincang isu di Bali

PUTRAJAYA 30 Mac - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein hari ini mengadakan pertemuan dengan Menteri Imigresen dan Kewarganegaraan Australia, Chris Bowen bagi membincangkan kesepakatan kedua-dua negara bagi menyelesaikan isu pemerdagangan manusia dan jenayah antarabangsa.

Pertemuan diadakan di Bali sempena Persidangan Menteri-Menteri Proses Bali yang dihadiri 50 negara anggota.

Hishammuddin dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini berkata, beliau turut mengadakan perbincangan dengan Ketua Pengarah Pertubuhan Migrasi Antarabangsa (IOM), William Lacy Swing bagi meneliti usaha sama sedia ada berhubung penghijrahan termasuk bantuan yang boleh diberikan oleh IOM kepada mangsa pemerdagangan manusia di Malaysia.

Ketika ini, Malaysia dan IOM telah mengadakan kerjasama strategik untuk memerangi kegiatan pemerdagangan manusia serta melihat kepada aspek perlindungan dan pemulihan yang dihulurkan kepada mangsa jenayah.

Cadangan IOM termasuk mewujudkan sistem rujukan kebangsaan, latihan kepada responden pertama yang menerima laporan berkenaan jenayah pemerdagangan orang.

Ini termasuk penyertaan lebih besar oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dalam kempen kesedaran serta pengurusan pusat tahanan.

Menurut Hishammuddin, cadangan itu telah diterima baik oleh kerajaan Malaysia khususnya bagi mewujudkan sistem rujukan kebangsaan untuk menyalurkan laporan tentang kes-kes pemerdagangan manusia kepada pihak berkuasa.

"Satu keputusan penting telah dibuat berdasarkan penilaian IOM dengan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat ditugaskan untuk mengendalikan semua mangsa pemerdagangan orang tanpa mengira jantina.

"Sebelum ini mangsa lelaki diuruskan oleh Kementerian Dalam Negeri sementara Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat pula akan menguruskan mangsa-mangsa wanita dan kanak-kanak.

"Melalui kerjasama dengan IOM, Malaysia menyasarkan untuk menetapkan penanda aras melibatkan negara-negara serantau berkenaan pengurusan pusat tahanan bagi mangsa pemerdagangan orang," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Status Pulapol bebas virus Adeno diketahui Sabtu

Posted:

Status Pulapol bebas virus Adeno diketahui Sabtu

Status Pulapol bebas virus Adeno diketahui Sabtu

PUTRAJAYA 30 Mac - Status tahap keselamatan Pusat Latihan Polis (Pulapol) Jalan Semarak, Kuala Lumpur yang dijangkiti virus Adeno sehingga meragut tiga nyawa hanya boleh diketahui selewat-lewatnya Sabtu ini.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, pihaknya memerlukan masa selama sekurang-kurangnya dua minggu sebelum boleh mengisytiharkan Pulapol bebas sepenuhnya daripada virus maut itu.

Seorang lagi pelatih di Pulapol, Konstabel Mohammad Siman, 23, meninggal dunia akibat jangkitan virus itu pukul 11.30 malam tadi.

''Mangsa yang dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Kuala Lumpur (HKL) sejak 3 Mac lalu dilaporkan meninggal dunia akibat beberapa organ dalamannya gagal berfungsi selepas dijangkiti virus itu.

''Kali terakhir kita menerima laporan pelatih dijangkiti Adenovirus ialah pada 19 Mac lalu, justeru kita masih menunggu jika ada lagi yang dijangkiti atau tidak selepas ini sebelum boleh mengisytiharkan Pulapol bebas daripada jangkitan selewat-lewatnya 2 April ini (Sabtu)," katanya.

Tiong Lai berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri majlis Anugerah Kantin Sekolah Bersih 2010 peringkat kebangsaan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Mohammad adalah mangsa ketiga yang meninggal dunia akibat jangkitan virus Adeno selepas kematian Pelatih Konstabel Mohd. Azizan Azirid, 21, dan Pelatih Inspektor Mohd. Redzuan Ishak, 26.

Antara simptom virus tersebut ialah pesakit akan mengalami jangkitan pernafasan, cirit-birit dan sakit mata.

Difahamkan sehingga semalam, jumlah mereka yang masih dirawat di HKL adalah seramai empat orang dan keadaan mereka dilaporkan stabil.

Seramai 1,000 pelatih konstabel mendaftar dan menjalani latihan di Pulapol sejak 1 Februari lalu manakala 1,000 lagi mendaftar sebagai pelatih inspektor bermula 1 Mac lalu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Selatan

Posted: 31 Mar 2011 03:14 AM PDT

Utusan Online - Selatan


Kaunter pandu bayar dapat sambutan

Posted:

Kaunter pandu bayar dapat sambutan

Kaunter pandu bayar dapat sambutan

Oleh Rizanizam Abdul Hamid
utusanmelaka@utusan.com.my


PENGAWAL keselamatan, Siramlan Ngatimin menunjukkan kenderaan pembayar bil di Kiosk Pandu Bayar di pekarangan Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah, Melaka, kelmarin.


MELAKA 30 Mac - Tidak sampai dua bulan ia diperkenalkan, Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) berjaya mengutip sebanyak RM1.56 juta melalui kaunter pandu bayar MBMB di Graha Makmur, Lebuh Ayer Keroh di sini.

Datuk Bandar MBMB , Zainal Abu berkata, pihaknya mendapat sambutan menggalakkan daripada orang ramai sejak kaunter pandu bayar untuk menjelaskan pelbagai bil pihak berkuasa tempatan (PBT) itu dibuka 7 Februari lalu.

Menurut beliau, pembukaan kaunter tersebut adalah sejajar dengan hasrat kerajaan negeri untuk memberi perkhidmatan terbaik kepada pelanggan.

"Kaunter pandu bayar yang dibina dengan kos hampir RM30,000 ini memudahkan orang ramai untuk membayar bil dalam masa yang singkat tanpa perlu keluar dari kenderaan.

"Masyarakat hari ini mahukan segala urusan dapat dilakukan dengan cepat dan kaunter ini pastinya menepati keperluan mereka," katanya kepada pemberita pada majlis pelancaran Kaunter Pandu Bayar dan Sistem e-lesen MBMB di Graha Makmur di sini semalam.

Perasmian pelancaran disempurnakan Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Latiff Thamby Chik.

Mengulas lanjut, Zainal berkata, kaunter pandu bayar tersebut menyediakan perkhidmatan bayaran cukai taksiran, bil elektrik air dan telefon, cukai tanah dan kompaun letak kenderaan.

Tambahnya, mereka yang ingin menjelaskan kesemua bil tersebut perlu membawa resit asal dan pembayaran menggunakan cek juga dibenarkan.

"Bagaimanapun, pembayaran menggunakan kad kredit belum boleh digunakan buat masa ini," katanya sambil menambah kaunter itu berjaya mengutip sebanyak RM1,567,917.38 sejak dibuka dari 7 Februari sehingga 25 Mac lalu.

Mengenai sistem e-lesen yang menelan kos sebanyak RM177,000, Zainal berkata, ia merupakan sistem automasi yang beroperasi secara online dengan aplikasi teknologi maklumat dan trend terkini dalam laman web.

Sistem tersebut, menurut beliau, meningkatkan keberkesanan penyampaian perkhidmatan kepada pelanggan PBT itu khususnya Jabatan Pelesenan dan Kesihatan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peniaga terkejut terima notis kosongkan gerai

Posted:

Peniaga terkejut terima notis kosongkan gerai

Peniaga terkejut terima notis kosongkan gerai

MELAKA 30 Mac - Sebanyak 25 peniaga kedai makan dan kraf tangan kecil-kecilan di Gerai Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) di Lorong Melaka Raya di sini terkejut apabila menerima notis daripada MBMB supaya mengosongkan gerai mereka semalam.

Menurut mereka, notis bertarikh 29 April daripada MBMB itu meminta peniaga mengosongkan premis perniagaan mereka dalam tempoh 21 hari sedangkan masih mempunyai perjanjian sewaan dengan pihak berkuasa tempatan itu sehingga Ogos ini.

Difahamkan, notis dikeluarkan bagi memberi laluan kepada projek pembinaan pondok menunggu bas dan peniaga kraftangan diberi pilihan untuk berpindah ke bazar kraftangan di Dataran Pahlawan Megamall manakala peniaga makanan di Taman Rempah.

Salah seorang peniaga, Siti Normala Ibrahim, 30, berkata, pemindahan itu akan membebankan peniaga tambahan pula tempat baru yang ditawarkan tidak strategik.

"Lokasi baru yang ditawarkan itu jauh bukan sahaja kurang mendapat sambutan, bahkan peniaga di situ juga nasib mereka seperti hidup segan mati tak mahu.

"Saya ada pinjaman dari TEKUN (Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga) yang perlu dibayar, bagaimana saya mahu menjelaskan pinjaman itu pendapatan perniagaan tidak seberapa," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Peniaga kraftangan, Jamuri Khalil, 44, mendakwa, dia tidak sanggup berpindah ke pusat beli belah Dataran Pahlawan Megamall kerana peniaga sedia ada di situ pun sukar untuk mendapatkan pelanggan.

"Wang ihsan sebanyak RM300 sebulan selama setahun yang ditawarkan oleh MBMB juga belum tentu dapat menampung perbelanjaan bulanan kami," katanya.

Tambah beliau, jika para peniaga masih perlu berpindah, tidak mustahil, ada antara mereka terpaksa gulung tikar kerana sukar mendapatkan pelanggan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BATU ‘PELIK’ DI TENGAH JALAN

Posted:

BATU 'PELIK' DI TENGAH JALAN

BATU 'PELIK' DI TENGAH JALAN


BATU yang terbiar di Jalan Kong Sang dekat simpang keluar dan masuk ke Jalan Tuanku Munawir, Seremban ini tidak lagi mempunyai fungsi sebaliknya membahayakan keselamatan pengguna jalan raya, khususnya penunggang motosikal.


Sekali pandang mungkin batu yang berada di tengah jalan ini dahulu menempatkan papan tanda penunjuk arah bagi laluan kenderaan.

Namun batu yang terbiar di Jalan Kong Sang dekat simpang keluar dan masuk ke Jalan Tuanku Munawir, Seremban ini tidak lagi mempunyai fungsi sedemikian sebaliknya membahayakan keselamatan pengguna jalan raya, khususnya penunggang motosikal.

Lensa jurugambar Utusan Malaysia, ABDUL RAZAK AID yang merakamkan kewujudan baru di tengah jalan berkenaan, turut melihat beberapa motosikal cuba mengelaknya daripada terkena batu tersebut.

Bayangkan apa yang berlaku pada waktu malam dan bagaimana pula nasib penunggang motosikal yang melanggar batu di tengah jalan itu, lebih-lebih lagi apabila dibelakangnya diekori pula kenderaan seperti kereta, lori dan sebagainya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Mutakhir

Posted: 31 Mar 2011 03:11 AM PDT

Berita Harian: Mutakhir


Peniaga arked MPKB buat laporan SPRM

Posted: 31 Mar 2011 03:08 AM PDT

Mutakhir

KOTA BHARU: Seramai 20 wakil peniaga di Pasar Lama Arked Majlis Perbandaran ota Bharu (MBKB) hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung penjualan arked MPKB.

Laporan itu diserahkan kepada Timbalan Pengarah SPRM Kelantan, Che Aziz Hamzah, pagi tadi.

Wakil mereka, Mohd Zaman Yussof, berkata laporan itu dibuat berikutan kemusykilan yang timbul mengenai penjualan arked MPKB kepada sebuah syarikat. Sebelum ini, 415 peniaga dari Pasar Arked Lambok UDA dan Pasar Majlis Perbandaran Kota Bharu, yang akan dipindahkan ke Bazar Tok Guru, melahirkan rasa tidak berpuas hati dengan kerajaan negeri terutama Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) kerana lot perniagaan di situ dijual pada harga RM80,000 dan RM90,000 sedangkan keluasan lot kedai dianggap sangat kecil. - BERNAMA
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Budak maut dirempuh kereta api

Posted: 31 Mar 2011 03:05 AM PDT

Mutakhir

MACHANG: Seorang budak lelaki berusia setahun tujuh bulan mati dirempuh keretapi di Kilometer 457.5 antara Kampung Sungai Bedal dan Temangan, dekat sini pagi tadi.

Ketika kejadian 8.50 pagi itu, mangsa Ahmad Mukhriz Mohd Atif dikatakan sedang menyeberangi landasan keretapi kerana mengekori datuknya yang berada berhampiran landasan tersebut melihat tanaman tebu yang diusahakan di tanah rezab Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).

Ketua Bahagian Pengurusan Polis Daerah Machang, ASP Loo Lian Lay, berkata Mahmud Mat Daud, 58, mendapati cucunya maut di tempat kejadian akibat kecederaan di muka dan badan, dan mayat Ahmad Mukhriz dibawa ke Hospital Machang untuk bedah siasat. "Mahmud membuat laporan di Balai Polis Temangan mengenai kejadian itu," katanya kepada pemberita di sini.

Sementara itu, Pengurus KTMB Wilayah Timur Ibrahim Sulaiman, berkata punca kejadian sedang disiasat dan keretapi yang terbabit ialah Ekpress Senandung Wau dari Kuala Lumpur ke Tumpat. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Timur

Posted: 31 Mar 2011 01:33 AM PDT

Utusan Online - Timur


Memulihara sumber marin negara

Posted:

Memulihara sumber marin negara

Memulihara sumber marin negara

Oleh YULPISMAN ASLI
utusankelantan@utusan.com.my


Penduduk tempatan berkesempatan melihat hidupan laut yang diawet di Kompleks LKIM, Geting, Tumpat, baru-baru ini. – utusan/Rosni Masri


TUMPAT 30 Mac – Menurut sebuah laman web, Malaysia merupakan negara ke-66 terluas di dunia dengan keluasan tanah 329,847 kilometer persegi.

Semenanjung Malaysia dengan kepanjangan 740 kilometer dari Utara ke Selatan, mempunyai tepi laut berukuran kira-kira 1,931 kilometer panjang, manakala Malaysia Timur pula mempunyai garis tepi laut kira-kira 2,607 kilometer.

Beriklim khatulistiwa, Malaysia dikategorikan sebagai sebuah negara megadiversiti kerana mempunyai spesies yang banyak serta tahap kepelbagaian yang tinggi.

Hutan Malaysia sangat kaya dengan flora dan fauna termasuk Rafflesia iaitu bunga terbesar di dunia, manakala lautannya pula amat kaya dengan pelbagai hidupan marin.

Mengikut laporan itu, lautan negara mempunyai kira-kira 286 spesies mamalia, lebih 150,000 spesies invertebrata, 1,000 spesies kupu-kupu dan 12,000 spesies rama-rama serta lebih 4,000 spesies ikan laut.

Mungkin ramai juga tidak menyedari bahawa, lapan daripada 34 spesies kuda laut di dunia boleh didapati di perairan negara.

Bagaimanapun, Kesatuan Antarabangsa Bagi Pemuliharaan Alam Semulajadi (IUCN) dilaporkan telah menyenaraikan sebanyak 739 spesies flora dan 259 spesies hidupan liar terrestrial termasuk mamalia, avi-fauna, reptilia dan amfibia sebagai spesies terancam.

Ancaman itu berlaku kerana kekurangan populasi mamalia tersebut akibat perubahan alam sekitar, haiwan pemangsa dan aktiviti manusia yang semakin rakus mengejar pembangunan.

Menyedari hakikat itu, Jabatan Perikanan telah mengambil tindakan proaktif menguatkuasakan Seksyen 27 (Mamalia Akuatik atau penyu di perairan negara) di bawah Akta Perikanan 1985 dan Peraturan-Peraturan Perikanan (Pengawalan Spesies Ikan Yang Terancam) 1999.

Di bawah akta dan peraturan tersebut, sebanyak 25 spesies ikan dan tujuh spesies di bawah keluarga Pristidae termasuk yu gergaji atau yu parang diwartakan sebagai spesies ikan terancam.

Pelaksanaan akta dan peraturan tersebut turut melarang sebarang tangkapan, pembunuhan, pemilikan, penjualan dan pembelian spesies-spesies berkenaan tanpa kebenaran bertulis daripada pihak berwajib iaitu Jabatan Perikanan.

Bagi menyedarkan masyarakat mengenai peraturan tersebut dan ancaman hidupan marin negara pula, Jabatan Perikanan turut giat mengadakan kempen kesedaran.

Terbaru, kempen kesedaran peringkat negeri Kelantan membabitkan golongan nelayan di Kompleks Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Geting, Tumpat.

Program dua hari itu telah dirasmikan oleh Ketua Pengarah Perikanan, Datuk Ahamad Sabki Mahmood.

Sepanjang kempen, para nelayan didedahkan dengan pelbagai informasi mengenai spesies-spesies haiwan marin yang diancam kepupusan dan perlu dipelihara untuk generasi akan datang.

Mereka turut didedahkan dengan akta dan peraturan yang dikuatkuasakan oleh Jabatan Perikanan dalam melindungi hidupan marin tersebut.

"Program ini cukup penting kerana hendak memberi pendidikan dan memberitahu kepada masyarakat khususnya nelayan apa yang berlaku kepada sumber yang dikurniakan oleh Allah yang semakin hari semakin pupus.

"Kepentingan sektor perikanan dan sumbangannya terhadap aspek ekonomi memang tidak dapat dipertikaikan.

"Bagaimanapun, dengan meningkatnya pengetahuan dan pembangunan perikanan yang dinamik, kita terpaksa berdepan dengan satu kenyataan bahawa sumber akuatik, walaupun boleh diperbaharui, bukanlah tidak terbatas dan perlu diurus dengan sewajarnya jika sumbangannya kepada pemakanan, ekonomi dan kesejahteraan sosial rakyat hendak dilestarikan," kata Ahamad Sabki pada majlis pelancaran kempen itu, baru-baru ini.

Beliau berkata, kempen kesedaran itu menyasarkan golongan nelayan kerana mereka merupakan kumpulan manusia yang mempunyai hubungan secara langsung dengan hidupan marin.

"Usaha pemuliharaan spesies terancam akan gagal tanpa kerjasama dan komitmen jitu daripada semua pihak berkepentingan termasuk nelayan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), institusi pengajian tinggi, badan korporat dan orang awam," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

20 pelajar ponteng ditahan

Posted:

20 pelajar ponteng ditahan

20 pelajar ponteng ditahan

Oleh YATIMIN ABDULLAH
utusankelantan@utusan.com.my


DUA pelajar ditahan dalam operasi cegah ponteng sekolah oleh PPDKB bersama beberapa agensi kerajaan dan NGO di beberapa sekolah sekitar Kota Bharu, kelmarin.


KOTA BHARU 30 Mac – Seramai 20 pelajar ditahan dalam operasi ponteng sekolah yang dijalankan oleh Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) dengan kerjasama empat agensi lain dan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di sini, kelmarin.

Dua daripada mereka turut dikesan positif dadah dalam operasi yang bermula pukul 8.30 pagi sehingga pukul 2 petang itu.

Pegawai Pelajaran Daerah, Che Abdul Aziz Daud berkata, kesemua pelajar terbabit berusia 15 hingga 17 tahun termasuk seorang perempuan, ditahan ketika melepak di beberapa kawasan sekitar daerah ini.

Katanya, antara kawasan menjadi sasaran adalah sekitar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kota, SMK Mulong, SMK Dewan Beta dan kawasan Telipot.

"Operasi ini digerakkan dengan kerjasama polis, Ikatan Relawan Rakyat (Rela), Jabatan Kesihatan, Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) dan Kelab Sukarelawan Bantuan Kemasyarakatan Kelantan (KSBK).

"Ini merupakan operasi kedua selepas Ops Didik pada Januari lalu. Jika sebelum ini, pelajar ditahan diberikan nasihat tetapi kali ini mereka terus diserahkan kepada polis untuk tindakan lanjut," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Menurut Che Abdul Aziz, penglibatan pelbagai agensi kerajaan dan NGO dalam operasi itu membuktikan semua pihak peka dan prihatin dengan masalah ponteng sekolah di kalangan pelajar di daerah ini.

Beliau turut meminta mana-mana pihak supaya menyalurkan maklumat kepada PPD mengenai gejala ponteng sekolah di kalangan pelajar, selain bersama-sama menanganinya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Api disangka pencuri

Posted:

Api disangka pencuri

Api disangka pencuri


ANAK sulung Roslina Ismail, Mohd. Zaim Fikri menunjukkan rumahnya yang hangus dalam kebakaran di Kampung Tunjong, Kota Bharu, semalam.


KOTA BHARU 30 Mac - Seorang suri rumah tidak menyangka bunyi bising seakan-akan pencuri yang didengarnya, rupanya api sedang marak membakar bahagian dapur rumahnya di Kampung Tanjung dekat sini, tengah malam tadi.

Dalam kejadian pukul 12.40 tengah malam itu, bagaimanapun tiada kemalangan jiwa dilaporkan apabila mangsa, Roslina Ismail, 34, dan keluarganya berjaya menyelamatkan diri.

Roslina berkata, ketika kejadian dia baru sahaja terlelap apabila dikejutkan dengan bunyi bising dari arah dapur.

"Pada mulanya saya ingatkan pencuri sedang memecah untuk masuk ke dalam rumah. Sebaik sahaja terdengar bunyi itu saya terus bergegas ke ruang dapur untuk melihat apa yang berlaku.

"Saya terkejut apabila melihat api sudah pun marak. Saya terus mengejutkan suami sebelum menyelamatkan tiga anak kami berusia enam hingga 12 tahun," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Tambahnya, dia kemudian mendengar bunyi letupan kecil sementara api pula marak dengan cepat menyebabkan mereka tidak dapat menyelamatkan apa-apa barang.

"Saya tetap bersyukur kerana ketiga-tiga anak saya selamat," katanya sambil memberitahu mereka sekeluarga kini menumpang di rumah ibunya yang terletak berdekatan.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Darul Naim, Penolong Penguasa Bomba Tuan Ahmad Nordin Ibrahim berkata, pihaknya menerima panggilan kira-kira pukul 12.57 tengah malam.

Menurutnya, seramai 10 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Darul Naim dan Kota Bharu bersama dua buah jentera telah dikejarkan ke tempat kejadian.

"Ketika sampai, rumah berkenaan telah musnah sepenuhnya dan kebakaran berjaya dikawal dalam tempoh 10 minit. Punca kebakaran masih dalam siasatan dan kerugian dianggar berjumlah RM60,000," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

The Malaysian Insider :: Bahasa

Posted: 31 Mar 2011 01:30 AM PDT

The Malaysian Insider :: Bahasa


Poco-poco: Pusat juga perlu transform agensi agama, kata Mufti Perlis

Posted: 31 Mar 2011 12:45 AM PDT

KUALA LUMPUR, 31 Mac — Mufti Perlis Dr Juanda Jaya berkata kerajaan tidak sepatutnya hanya mengadakan transformasi ekonomi dan politik, sebaliknya perlu juga mengadakan pembaharuan ke atas agensi-agensi agama agar tidak timbul kecelaruan dalam soal menggubal faktwa dan hukum.

Beliau memberikan pendirian tegas ini ketika muncul polemik berhubung keputusan mengharamkan tarian poco-poco di negeri Perak.

Negeri-negeri lain belum membuat pendirian masing-masing.

"Kerajaan tidak sepatutnya hanya transform ekonomi politik. Golongan agama seperti Islam dan lain-lain juga patut transform ke arah Malaysia yang lebih berjaya dan berdaya saing," kata beliau dalam satu kenyataan ringkas kepada The Malaysian Insider hari ini.

Sehubungan itu Juanda berkata, beliau juga khuatir dengan kecelaruan akibat tidak jelas metodologi dalam menggubal hukum dan fatwa.

"Akibat fatwa poco-poco, habislah semua yang macam ada kaitan dengan agama lain akan haram selepas ini. 

"Pulut kuning macam Hindu, kungfu macam Tao, huruf 'T' macam Kristian, bintang macam Yahudi, pasang api macam majusi, pesta air macam Buddha Thailand dan lain-lain lagi," katanya sambil menambah, suasana makin bercelaru akibat tidak jelas metodologi "buat hukum dan fatwa."

"Kerajaan Malaysia perlu transformasi agensi agama agar tidak timbul kecelaruan yang jejaskan imej Islam dan kerajaan yang ada yang menjulang tinggi Islam di Malaysia," katanya.

Dalam kenyataan pagi tadi, bekas mufti Perlis Prof. Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, tarian poco-poco tidak sewajarnya diharamkan melainkan seseorang itu mengamalkannya kerana ingin menghayati kepercayaan yang salah dari segi akidah Islam.

Oleh itu kata beliau, jika setakat tarian kesihatan atau biasa tanpa sebarang kepercayaan yang salah atau dicampuri perbuatan salah seperti arak, seks bebas dan seumpamanya, maka ia dibolehkan dari segi syarak dan tidak wajar diharamkan.

"Jika ada unsur yang salah, hendaklah dibuat seperti Nabi s.a.w iaitu membuang unsur yang buruk dan meninggalkan unsur yang baik," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan pagi ini.

Isu itu menjadi polemik sejak dua tahun lalu ekoran poco-poco yang awalnya dilihat sebagai senaman semata-mata bertukar menjadi tarian atau pergerakan badan dan kepercayaan umat Islam yang bertentangan dengan akidah.

Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria berkata Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak pada Januari lalu telah memutuskan bahawa tarian atau senaman poco-poco diharamkan kerana ia mempunyai kaitan dengan kepercayaan agama, juga pemujaan roh berdasarkan kajian yang menyatakan ia sering diamalkan di Jamaica dan bercirikan agama Kristian.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Polis Ampang arah Anwar bantu siasatan

Posted: 31 Mar 2011 12:28 AM PDT

KUALA LUMPUR, 31 Mac — Polis telah mengarahkan Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya hadir di ibu pejabat polis daerah Ampang Jaya berhubung kekecohan ketika majlis pelancaran DNA di pusat khidmat Ahli Parlimen Gombak, Jumaat lalu.

Notis di bawah Seksyen 111 Kanun Acara Jenayah itu dikemukakan semalam.

Anwar semalam berada di Sarawak sempena kempen tidak formal menjelang pilihan raya negeri.

Notis tersebut mengarahkan beliau untuk hadir di ibu pejabat polis Ampang Jaya bagi disoal siasat berkaitan ceramah yang beliau sampaikan.

Semalam, tiga pemimpin kanan PKR memberikan kenyataan mereka termasuk timbalan presidennya Azmin Ali.

Bagaimanapun peguam PKR menyifatkan pihak polis secara salah telah mengacau ganggu ceramah sebaik saja Anwar memulakan ceramah, melakukan tangkapan tidak sah dan mengasari Azmin, yang juga Ahli Parlimen Gombak.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan tengah hari ini, N Surendran berkata, siasatan ke atas Anwar kali ini adalah di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948 dan Seksyen 27(5) Akta Polis 1967.

Surendran berkata, kedua-dua akta itu "zalim dan bercanggah dengan perlembagaan", lazimnya diguna pakai oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk menghalang kebebasan bersuara dan berhimpun.

"Kami memerhatikan BN secara terus menerus bertindak di luar batas moral dan undang-undang untuk merendahtarafkan keluhuran undang-undang dan menjadikan negara ini sebagai negara polis," katanya lagi.

Kata beliau, jelas terbukti BN sedang bersedia untuk menggunakan apa jua kaedah-kaedah yang jelek dan berniat jahat untuk mengukuhkan cengkaman mereka ke atas negara untuk kekal berkuasa. 

"Dalam sistem demokrasi berparlimen, adalah merupakan satu hak yang sah dalam konteks perlembagaan mengenai peranan Ketua Pembangkang untuk membuat kritikan dan menyediakan peranan 'semak dan imbang' ke atas semua tindakan dan dasar kerajaan.

"Menyalah guna dan memanipulasi kuasa untuk menyasar, mencabul dan menakuti Ketua Pembangkang lebih bersifat satu bentuk serangan ke atas sistem demokrasi kita," katanya lagi.

Tambah beliau siasatan terbaru ke atas Anwar ini jelas bermotifkan politik, berniat jahat dan satu bentuk penyelewengan kuasa polis yang terang dan jelas.

"Kami mendesak agar siasatan tidak berasas ini dihentikan pada kadar segera dan semua yang bertanggungjawab menginstitusikan penyelewengan ini dihadapkan ke muka pengadilan, tanpa mengira setinggi mana kedudukan ataupun kuasa mereka.

"Kami juga mendesak agar sebuah Suruhanjaya Diraja ditubuhkan bertujuan untuk menyiasat penyalahgunaan dan penyelewengan Barisan Nasional atas pihak polis dan kuasa pendakwaan dalam menyerang, memalukan, menjatuhkan hukuman dan memenjarakan politisi pembangkang, aktiviti masyarakat, dan pihak-pihak yang kritis ke atas pemerintah," kata Surendran yang juga Naib Presiden PKR.

Semalam, selain Azmin dua lagi Adun Pakatan Rakyat Selangor yang memberi keterangan kepada polis bagi membantu siasatan berhubung ceramah haram di Pusat Khidmat Ahli Parlimen Gombak di Taman Melawati ialah Adun Batu Caves Amirudin Shari dan Saari Sungib dari Hulu Kelang.

Azmin, yang juga Adun Bukit Antarabangsa berkata, pegawai polis yang merakamkan percakapannya mengajukan 18 soalan yang dianggap ada kaitan dengan ceramah itu. 

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 31 Mar 2011 01:07 AM PDT

Utusan Online - Muka Hadapan


RM42b harta dibeku

Posted:

RM42b harta dibeku

RM42b harta dibeku

PETALING JAYA 30 Mac – Nilai harta pusaka yang dibekukan berikutan kes gagal diselesaikan pewaris kerana tiada wasiat kini dianggar mencecah RM42 bilion.

Ketua Pegawai Pemasaran Amanah Raya Bhd. (ARB), Ahmad Saruji berkata, anggaran itu meliputi kira-kira sejuta kes di negara ini.

Katanya, kajian ARB pula mendapati hanya dua peratus rakyat Malaysia menulis wasiat yang membolehkan segala maklumat harta didaftarkan, sekali gus memudahkan urusan pembahagian.

Beliau berkata, bagi membudayakan penulisan wasiat di kalangan masyarakat, ARB dengan kerjasama syarikat pengurusan harta pusaka Islam, Warisan Mukmin Sdn. Bhd. melancarkan kempen Tahun Menulis Wasiat 2011.

"Kami tidak mahu masalah ini bertambah lagi. Kempen ini akan diadakan sepanjang tahun di seluruh negara untuk menyampaikan mesej kepentingan menulis wasiat sekali gus mengelakkan masalah lain yang timbul terutamanya keretakan institusi kekeluargaan," katanya di sini hari ini.

Sempena kempen tersebut, katanya, orang ramai boleh memiliki dokumen wasiat bagi menguruskan harta pusaka bernilai ribuan ringgit dengan hanya melibatkan kos permulaan serendah RM30 sebulan serta bayaran bulanan yang fleksibel.

Kempen tersebut yang bermula dari Januari hingga Disember tahun ini adalah untuk memudahkan masyarakat membuat wasiat, sekali gus mengelakkan pembekuan harta dan perbalahan keluarga.

Sementara itu Pengerusi Warisan Mukmin, Datuk Mohd. Nahwari Hashim berkata, syarikat itu menyasarkan pendaftaran 5,000 wasiat sehingga akhir tahun ini. – BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pemimpin BN perlu sentiasa mesra rakyat - Najib

Posted:

Pemimpin BN perlu sentiasa mesra rakyat - Najib

Pemimpin BN perlu sentiasa mesra rakyat - Najib


Najib Tun Razak dan Rosmah Mansor bergambar bersama ahli-ahli Bakti selepas merasmikan Mesyuarat Agung Bakti ke-34 di Bangunan Bakti Siti Hasmah Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 30 Mac - Datuk Seri najib Tun Razak mahu semua pemimpin Barisan Nasional (BN) diingatkan supaya tidak mengamalkan pendekatan terlalu formal ketika turun ke padang kerana ia boleh membentuk tembok antara mereka dengan rakyat.

Tegas Perdana Menteri, golongan pemimpin harus sedar, rakyat mempunyai kuasa untuk menentukan masa depan BN dan oleh itu mereka perlu didekati dengan pendekatan lebih mesra tanpa wujud sebarang jurang pemisah.

Katanya, beliau sendiri dalam beberapa sesi lawatan ke negeri-negeri mengambil pendekatan kurang formal iaitu melalui cara mengurangkan protokol dan hasilnya rakyat mudah mendekatinya walaupun berhadapan dengan seorang Perdana Menteri.

''Jangan ada tembok antara kita dengan rakyat. Kita mesti menjadi seorang pemimpin rakyat, berjiwa rakyat. Inilah tema kita untuk kita berjaya dalam sistem demokrasi di negara ini.

''Saya sendiri kita mengadakan lawatan mahu pemimpin-pemimpin tempatan duduk di sekeliling saya dan bukannya pemimpin-pemimpin biasa. Saya mahu mendengar sendiri masalah mereka. Caranya kita perlu kurangkan protokol,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Mesyuarat Agung Badan Amal dan Kebajikan Isteri-Isteri Menteri dan Timbalan Menteri (Bakti) di Bangunan Bakti Siti Hasmah di sini hari ini.

Turut hadir Yang Dipertua Bakti, Datin Seri Rosmah Mansor dan Naib Yang Dipertua Bakti, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman serta ahli-ahli Bakti yang lain.

Najib berkata, dalam sesi lawatannya ke negeri-negeri beliau mahu mendengar masalah daripada imam, pengerusi persatuan teksi, pengerusi persatuan penjaja dan ketua-ketua kampung.

''Pemimpin-pemimpin lain sudah biasa jumpa saya berbanding pemimpin-pemimpin tempatan. Bagi saya melalui sesi lawatan inilah masa paling sesuai untuk saya menemui mereka,'' katanya.

Beliau mengakui realitinya rakyat sekarang bukannya seperti dahulu kerana era ketika ini penuh dengan maklumat.

''Mahu tidak mahu kita perlu akui penanda aras untuk menjadi pemimpin pada hari ini lebih tinggi daripada dahulu kerana maklumat kini terlalu mudah diperoleh.

''Walaupun ada maklumat yang mampu disorok tetapi akhirnya ia akan terbongkar juga satu hari nanti. Oleh itu kita mesti membuat perubahan supaya kita mampu mengharungi cabaran politik dan sosial semasa,'' katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tolak 'hantu jembalang' pilihan raya

Posted:

Tolak 'hantu jembalang' pilihan raya

Tolak 'hantu jembalang' pilihan raya

Oleh SAIFUL HAIZAN HASAM dan SOPI SAMAILE
pengarang@utusan.com.my


PENYANDANG DUN Pantai Damai, Abdul Rahman Junaidi (tengah) menyatakan sesuatu kepada Muhyiddin Yassin ketika Timbalan Perdana Menteri melawat Kampung Gersik di Kuching, Sarawak, semalam. - Utusan/AMIR HAFIZ ABD RAHMAN


KUCHING 30 Mac - Tan Sri Muhyiddin Yassin sekali lagi mengingatkan rakyat di negeri ini bahawa 'hantu dan jembalang' yang wujud pada pilihan raya negeri April ini hanya berjuang untuk puak serta suku-sakat mereka tanpa menghiraukan nasib rakyat secara keseluruhannya.

Timbalan Perdana Menteri berkata, ini kerana 'hantu dan jembalang' itu datang dengan 'mulut manis' membuat tawaran-tawaran yang disifatkannya sebagai pembohongan serta palsu semata-mata.

''Inilah waktu untuk rakyat Sarawak menolak hantu dan jembalang yang sebahagiannya datang dari Semenanjung dan sebahagian pula berada di negeri ini sejak sekian lama.

''Jadi ini adalah detik penentuan yang sangat penting bagi rakyat, satu penentuan masa depan yang lebih terjamin dengan memastikan Barisan Nasional (BN) mendapat sokongan padu rakyat lebih besar berbanding pilihan raya negeri sebelum ini," katanya.

Beliau berkata demikian selepas melakukan tinjauan mesra rakyat di Kampung Gersik-Boyan-Sourabaya sambil diiringi Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Alfred Jabu Numpang di sini hari ini.

Dalam tinjauan tersebut, Timbalan Perdana Menteri yang menaiki perahu tambang untuk menyeberangi Sungai Sarawak telah meluangkan masa mengecat Surau Hidayatul Rahman sebelum berkesempatan melawat usahawan kek lapis, Dayang Salhah.

Muhyiddin turut mengadakan lawatan ke rumah milik pesara kerajaan yang juga orang kurang upaya (OKU), Awang Ahmad Awang Bakri sebelum melawat ke rumah seorang warga emas yang juga ibu tunggal, Dayang Jamilah Abang Lias.

Selesai lawatan tersebut, beliau bersama rombongan turut melawat gerai-gerai di kawasan Permaidani Boyan-Gersik-Sourabaya (GBS) sambil menikmati minum petang bersama penduduk setempat sebelum memberi sedikit amanat kepada yang hadir.

Muhyiddin memberitahu, rakyat harus bersyukur kerana negara ini dan Sarawak khususnya adalah negeri yang aman, stabil serta maju, maka tiba masanya mereka menentukan masa depan dengan memilih kerajaan BN.

''Tentulah pertimbangan utama perlu diambil kira bagi memilih parti yang boleh kita percaya sekali gus menjamin politik kekal stabil, pertumbuhan ekonomi mantap, pengagihan kekayaan secara adil dan saksama, generasi muda yang berdaya saing dan cemerlang.

''Kita tidak mahu negeri ini terpinggir daripada usaha-usaha transformasi dan arus perdana kerajaan," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 30 Mar 2011 11:31 PM PDT

Kosmo Online - Rencana Utama


Stesen TV HD pertama negara

Posted:

Stesen TV HD pertama negara

Stesen TV HD pertama negara

Oleh AQMAR ALLADAD
aqmar.alladad@kosmo.com.my



MULA bersiaran pada 1 November tahun lalu, stesen televisyen Islam pertama negara, TV AlHijrah dilihat semakin mengembangkan sasaran para penonton yang semakin menunjukkan kematangan.

Bahkan, selaras dengan perkembangan teknologi yang semakin pesat, TV AlHijrah turut diumumkan sebagai stesen televisyen pertama yang mengaplikasikan penggunaan teknologi berdefinisi tinggi (HD).

Sememangnya stesen TV Astro turut menayangkan program-program yang dihasilkan menerusi teknologi HD tetapi ia merupakan program-program yang diimport dari negara luar dan Astro tidak menerbitkan sendiri program-program berteknologi HD itu.

Sebaliknya, TV AlHijrah menghasilkan sendiri program-program tempatan berteknologi HD.

Perkara itu cukup membanggakan stesen TV yang mula bersiaran dengan 60 peratus daripada kandungannya adalah terbitan tempatan dan 40 peratus adalah kandungan asing, dengan 30 peratus daripada keseluruhan penerbitan tempatan diterbitkan sendiri oleh TV AlHijrah.

Menurut Pengurus Penerbitan Teknikal, Suffian Yahya, aspek penerbitan menggunakan teknologi HD jauh berbeza terutama dari segi penggunaan kamera mahupun dekoder.

"Segala-galanya kita menggunakan teknologi yang menggunakan format HD. Anjakan teknologi yang digunapakai sesuai dengan peredaran zaman apabila kita tidak lagi menggunakan pita rakaman untuk merakamkan sesuatu bahan.

"Apabila tidak guna pita rakaman, salinan fail yang dirakam secara automatik akan tersimpan di dalam sistem yang khaskan," katanya ketika ditemui di stesen televisyen AlHijrah di Kompleks Pusat Islam, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Menariknya, penggunaan teknologi terbabit tidak akan menyebabkan anda berasa panas akibat pancaran cahaya semasa menjalani penggambaran.

Ini kerana teknologi HD mengaplikasikan cahaya lampu yang tidak terang. Selain itu, sokongan cahaya juga tidak diperlukan dengan terlalu banyak.

Justeru, mereka yang berada di studio penggambaran terutamanya tidak akan berasa panas.

Daripada segi susun atur studio pula, TV AlHijrah mempunyai tiga set rancangan yang berbeza-beza.

Sesi rakaman pula tidak akan dijalankan serentak kerana ia akan mengganggu antara satu sama lain.

"Lensa kamera berformat HD sangat tajam. Apa sahaja bahan yang dirakam akan kelihatan sangat jelas.

"Jadi peranan penataan cahaya amat penting sebagai alat kawalan keseluruhan visual," jelasnya.

Kecanggihan studio HD TV AlHijrah juga diperkukuhkan dengan penggunaan teknologi yang dipanggil chromarkey.

Ia dapat digunakan bagi rakaman rancangan tanpa memerlukan sesi penggambaran di luar studio.

Namun, idea yang ingin dipaparkan memerlukan visual sebagai latar belakang yang bersesuaian dengan rancangan diterbitkan.

Maka, kelebihan Chromarkey adalah ia boleh diguna pakai dengan cukup senang.

Bagaimanapun, asas latar belakang yang harus dititikberatkan ialah set yang berwarna hijau dan biru sahaja.

"Kita boleh lakukan sesi penggambaran di dalam studio sahaja.

"Namun, mahukan visual menarik di belakang tanpa rakaman di luar studio. Chromarkey dapat mengatasi masalah itu.

"Caranya mudah, kita hanya perlu memasukkan sahaja visual yang berkualiti HD.

"Boleh guna gambar yang tidak berteknologi HD tetapi ia akan nampak tidak semula jadi," jelas Penerbit Kanan Teknikal, Yusof Bahari.


KECANGGIHAN studio berdefinisi tinggi (HD) stesen televisyen AlHijrah dibina oleh teknologi Chromarkey.


Jimat tenaga kerja

Biasanya stesen televisyen yang masih mengamalkan teknologi standard definition (SD) akan mengambil masa yang agak lama untuk menyiapkan sesuatu bahan sepenuhnya.

Tidak seperti TV AlHijrah kelebihan teknologi HD yang diaplikasikan sebenar mampu menjimatkan masa.

Misalnya, setiap wartawan yang pulang membuat liputan tidak perlu mengikut beberapa langkah yang banyak.

"Proses yang dijalankan berlaku dengan pantas. Hanya menggunakan satu mesin visual tersebut sudah siap melalui langkah-langkah yang wajib.

"Kalau kita tengok cara lama, anda memerlukan pita rakaman yang dimasukkan ke dalam mesin.

"Kemudian masa pula perlu dicatat satu persatu dengan cara mempercepat dan melambatkan.

"Sedangkan teknologi HD hanya perlu menarik sahaja ikon (imej) yang terpapar di skrin," terang Jurutera Penyiaran, Wan Khairul Nizam Wan Hussin.

Jangka masa siap sepenuhnya hanya mengambil masa selama sejam bagi bahan yang berdurasi 30 minit.

Namun, kos bagi setiap penggunaan kad amat tinggi nilainya iaitu RM2,000 manakala setiap satu pita rakaman pula berharga RM30.

"Itulah perbezaannya tetapi sekarang kita mahukan kelancaran kerja yang pantas sekali gus dapat jimatkan tenaga kerja," tambahnya.

Tambahan pemancar siaran

Mengambil masa yang agak singkat iaitu empat bulan untuk mengubah keseluruhan konti Pusat Penyiaran TV Al Hijrah dengan memuatkan segala kemudahan operasi yang diperlukan oleh sesebuah stesen TV.

Reka bentuk dalaman pejabat itu cukup bijak kerana studio diletakkan di bahagian tengah dengan struktur dindingnya berkaca.

Disebabkan mendapat permintaan yang tinggi sepanjang bersiaran, TV AlHijrah sebenarnya dalam proses permohonan penambahan 10 lokasi pemancar.

Pemilihan lokasi pastinya yang strategik dengan tarikan penonton iaitu di Kelantan, Kedah, Perlis, Perak, Melaka dan Negeri Sembilan.

Isi kandungan rancangan TV AlHijrah adalah berbahasa Melayu.

Justeru, kawasan terbabit merupakan kelompok lokasi yang mendapat permintaan tinggi.

TV AlHijrah boleh diikuti siarannya di Lembah Klang melalui saluran UHF CH55 frekuensi MHz 743.25, Terengganu UHF CH41 (631.25 MHz), Johor UHF CH40 (623.25 MHz), Sarawak UHF CH37 (599.25 MHz) dan Sabah UHF CH37 (599.25 MHz).

Menggunakan slogan Segalanya Bermula Di Sini, ia merupakan stesen televisyen milik kerajaan yang memberi tumpuan kepada program keagamaan.

Program terbitan TV Alhijrah juga dijangka dapat ditonton di seluruh negara pada penghujung April ini apabila ia menjadi satu daripada saluran stesen televisyen berbayar Astro.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Politik

Posted: 30 Mar 2011 11:05 PM PDT

Utusan Online - Politik


TPM puas hati persiapan jentera BN Sarawak

Posted:

TPM puas hati persiapan jentera BN Sarawak

TPM puas hati persiapan jentera BN Sarawak

KUCHING 30 Mac - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau berpuas hati dengan persiapan rapi Barisan Nasional (BN) Sarawak dalam usahanya memperbaharui mandat rakyat pada pilihan raya negeri akan datang.

Timbalan Perdana Menteri berkata, persiapan itu mencakupi bidang-bidang utama yang perlu diberikan fokus untuk menghadapi cabaran pembangkang

"BN telah berada dalam mood untuk menggerakkan program kita ke depan pada bila bila masa dari sekarang.

"Saya yakin insya-Allah dengan usaha sebegini, kita akan mendapat kemenangan yang diharapkan," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) di sini hari ini.

Dalam pada itu, Muhyiddin yang juga Timbalan Pengerusi BN berkata, pimpinan di peringkat pusat terutama Presiden parti komponen dan menteri yang berhasrat untuk membantu jentera BN Sarawak akan diselaraskan pergerakan mereka.

Katanya, penyelarasan itu akan dilakukan supaya program yang ingin dilakukan mereka adalah berpandukan pada keperluan yang dirasakan sesuai oleh BN Sarawak.

"Kita kena ikut asas itu dan mereka yang mahu datang membantu terutama menteri-menteri akan diselaras menerusi Bilik Gerakan Pusat BN Sarawak," katanya.

Ditanya mengenai masalah pembahagian kerusi di kalangan parti pembangkang, Muhyiddin menegaskan, ia adalah masalah parti lawan dan BN tidak sepatutnya terleka dengan anggapan ia bakal memberi kelebihan.

Katanya, kelebihan yang dimiliki oleh BN sebenarnya adalah ketiadaan masalah di kalangan parti komponen yang dapat berganding bahu serta sentiasa fokus dengan perjuangan membantu rakyat.

"Apa pun keadaannya, kita tahu rakyat boleh menilai tentang BN yang cukup mantap, tidak berdepan dengan isu kepimpinan dan tidak bergaduh mengenai kerusi.

"Kita amat fokus dengan usaha untuk terus membantu rakyat dan ini jauh berbeza dengan apa yang berlaku di pihak sana," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pembangkang bakal tempuhi laluan sukar

Posted:

Pembangkang bakal tempuhi laluan sukar

Pembangkang bakal tempuhi laluan sukar

KUALA LUMPUR 30 Mac - Nafsu besar pembangkang terutamanya Parti Keadilan Rakyat (PKR ) dan DAP untuk menawan Sarawak dalam pilihan raya negeri itu hanyalah imaginasi kosong yang tidak akan menjadi kenyataan.

Naib Presiden Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP), Jelaing Mersat (gambar) berkata, ia kerana pendekatan yang dibawa kedua-dua parti itu tidak disenangi oleh kebanyakan rakyat di negeri itu.

"Masalah sosio budaya di sana tidak sama dengan di Semenanjung apatah lagi dengan budaya politik ala "makhluk asing" yang cuba diperkenalkan oleh PKR.

"Jadi, saya berpendapat, cita-cita besar Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama konco-konconya itu tidak akan berjaya malahan mereka akan merintis jalan mencabar di sana," katanya.

Beliau bercakap dalam sidang akhbar selepas merasmikan Majlis Penutup Pertandingan Keselamatan Jalan Raya Sekolah-Sekolah Peringkat Wilayah Persekutuan di Taman Tasik Titiwangsa di sini hari ini.

Beliau yang juga Timbalan Menteri Pengangkutan berkata, berdasarkan senario terkini yang melanda pembangkang, ia jelas mencerminkan bahawa mereka tidak bersedia untuk mengambil alih negeri itu melalui saluran demokrasi.

"Macam mana hendak tadbir Sarawak, kalau bab agih kerusi pun tak selesai lagi.

"Bagi DAP pula, mungkin mereka akan berjaya menang beberapa kerusi dalam kawasan bandar tetapi mereka tidak ada keupayaan seperti Barisan Nasional (BN) untuk meluaskan pengaruh ke seluruh negeri," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Pahang

Posted: 30 Mar 2011 07:57 PM PDT

Utusan Online - Pahang


Peroleh pulangan lebih RM300 sehari

Posted:

Peroleh pulangan lebih RM300 sehari

Peroleh pulangan lebih RM300 sehari

Oleh KHAIRATUL AINAL ABDUL KARIM
utusanpahang@utusan.com.my


AHMAD Saifudin Zainal Abidin di dalam rumah cendawan miliknya di Kampung Pak Mahat, Kuantan, baru-baru ini.


KUANTAN 30 Mac – Cendawan merupakan antara tanaman makanan yang cukup digemari oleh segenap lapisan masyarakat kerana keenakannya dan ia boleh dinikmati dengan pelbagai cara sama ada secara segar, digoreng tepung atau dibuat sup.

Oleh itu, seperti peribahasa Melayu iaitu 'ibarat cendawan yang tumbuh selepas hujan,' begitu juga dengan kemunculan penanam tanaman tersebut ketika ini.

Selepas kerajaan menyatakan komitmen untuk menaikkan martabat industri pertanian, ramai penanam cendawan muncul mengusahakan tanaman tersebut sama ada secara besar-besaran atau kecil-kecilan.

Salah seorang pengusaha, Ahmad Saifudin Zainal Abidin, 45, dari Lorong Permatang Gaharu, Kampung Pak Mahat di sini telah mengusahakan cendawan tiram kelabu sejak tiga tahun lalu.

Dia memberitahu, minatnya menceburi bidang itu timbul bagi menyahut seruan kerajaan yang menggalakkan rakyat menyertai sektor pertanian bagi menampung keperluan makanan negara selain tidak memerlukan kawasan luas seperti ternakan kambing dan lembu.

Dengan dorongan isteri, akhirnya Saifudin nekad menyertai kursus selama dua hari di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang dengan bayaran RM200 dan berkongsi pengalaman dengan pihak yang menyertai bidang penanaman cendawan, mempelajari teknik dan proses tanaman, membekalkan anak benih, membina rumah cendawan serta khidmat kewangan.

''Seingat saya, ketika berkursus di UPM tiga tahun lalu, hanya saya dan isteri, Tuan Rozita Tuan Kecil, 44, yang berbangsa Melayu selebihnya adalah peserta bukan Melayu,'' katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Dengan berbekalkan modal permulaan sebanyak RM30,000 hasil simpanan sendiri, Saifudin memulakan perusahaan itu dengan membina sebuah rumah cendawan di tepi kediamannya yang dibina daripada rangka besi dan kanvas.

Rumah cendawan itu mampu memuatkan 15,000 polibeg yang disusun di atas rak bertingkat dan dia mampu mengeluarkan hasil antara 30 hingga 40 kilogram sehari.

Meskipun baru tiga tahun memulakan bidang itu, Saifudin kini mampu memperoleh pulangan lumayan lebih RM300 sehari hasil tuaian cendawan tiram kelabu yang diusahakannya.

"Berbaloi saya menceburi bidang ini, sekurang-kurangnya saya dapat merasai bagaimana usaha gigih yang perlu dilakukan sebelum bergelar usahawan dan tidak lagi sekadar makan gaji.

"Selain cendawan, saya turut menjual biji benih dengan harga hanya RM4 bagi satu beg kepada pengusaha lain di sini," katanya.

Saifudin yang mempunyai pelanggan tetap menjual secara borong dengan harga RM10 sekilogram untuk pasaran pasar basah dan pasar tani berhampiran.

Selain itu katanya, dia menyasarkan untuk mengeluarkan hasil sebanyak 100 kilogram sehari pada masa akan datang dan berharap dapat membuat pinjaman bagi membiayai mesin untuk memproses cendawan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Makanan berasas cendawan digemari

Posted:

Makanan berasas cendawan digemari

Makanan berasas cendawan digemari

KUANTAN 30 Mac - Satu ketika dulu, perusahaan tanaman cendawan hanya dijalankan oleh masyarakat Cina yang menggemari tumbuhan ringkas tanpa akar dalam hidangan mereka.

Namun, perubahan masa dan selera masyarakat menyaksikan permintaan cendawan semakin meningkat serta meluas termasuk di kalangan orang Melayu luar bandar.

Seorang penggemar, Siti Mariam Mat Sah, 64, berkata, dia amat menggemari masakan yang berasaskan cendawan sejak dari usia muda lagi.

"Selain rasanya yang lembut dan manis, cendawan juga mempunyai pelbagai khasiat," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Bagi Sheikh Mohamad Hamdan Sheikh Ismail, 27, pula, dia dan keluarganya memang menggemari cendawan terutama masakan bersalut tepung yang dicecah dengan sos.

"Memang sedap jika dimakan panas-panas. Selain itu saya juga sukakan sup cendawan. Walaupun harganya agak mahal, ia tidak menghalang saya untuk membelinya," katanya.

Seorang lagi penggemar, Irwan Azizi Alias, 28, berkata, walaupun ramai sukakan makanan berasaskan cendawan, tidak ramai yang tahu khasiat yang terkandung dalam cendawan.

"Cendawan turut diiktiraf sebagai herba berguna kepada manusia. Sesetengahnya tumbuh meliar manakala sebahagiannya ditanam oleh manusia sebagai makanan dan untuk tujuan perubatan," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jangan bubarkan anak syarikat

Posted:

Jangan bubarkan anak syarikat

Jangan bubarkan anak syarikat

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanterengganu@utusan.com.my

MARAN 30 Mac – Golongan peneroka di sini menggesa kerajaan tidak tunduk terhadap desakan pembangkang yang mahu anak syarikat Felda iaitu Felda Plantations Sdn. Bhd. dibubarkan.

Bekas Timbalan Pengerusi jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Rancangan (JKKR) Felda Wilayah Jengka, Abd. Hamid Shafie menegaskan, cadangan membubarkan Felda Plantations untuk tujuan kemasukan peneroka baru adalah tidak rasional kerana ia akan menjejaskan pendapatan Felda.

''Felda menggunakan sumber pendapatan sendiri tanpa bantuan kerajaan sebanyak RM1.6 bilion setahun untuk pembangunan di tanah rancangan,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Seorang peneroka Felda Jengka 4, Saari Manan, 49, menegaskan, Felda Plantations yang ekuitinya dikuasai peneroka sebanyak 51 peratus perlu dikekalkan kerana keuntungan operasinya menyumbang kepada kebajikan ahli.

''Felda Plantations memberi sumbangan besar kepada pembangunan di tanah rancangan di seluruh negara," katanya.

Rakannya, Shahdan Mat Noor, 50, juga bersetuju jika Felda membuka tanah di Sabah dan Sarawak kerana kedua-dua negeri itu mempunyai kawasan tanah yang luas.

''Dengan mengambil peneroka dari kalangan generasi baru Felda untuk ditempatkan di Sabah dan Sarawak, ia akan mengukuhkan integrasi nasional,'' katanya.

Ketua Kampung Felda Jengka 5, Ismail Salleh pula berkata, cadangan memansuhkan Felda Plantations disifatkan sebagai usaha meruntuhkan ekonomi orang Melayu.

Katanya, melalui keuntungan di sektor perladangan, ia memberi faedah kepada warga Felda dalam bentuk dividen dan saham koperasi.

Menurut Ketua Kampung Felda Jengka 4, Wan Mustaffa Roni Wan Hayat, jika Felda Plantations dimansuhkan, bermakna Felda tiada pendapatan yang menyebabkan agensi itu boleh bankrap.

Tegasnya, Felda Plantations perlu dikekalkan statusnya tanpa cuba 'diusik' oleh pembangkang kerana kewujudannnya memberi kesan terhadap keupayaan Felda.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Mahkamah

Posted: 30 Mar 2011 07:36 PM PDT

Utusan Online - Mahkamah


Nenek dijatuhi hukuman gantung

Posted:

Nenek dijatuhi hukuman gantung

Nenek dijatuhi hukuman gantung

Oleh SITI AIRUNNISA ALAUI
utusanterengganu@utusan.com.my


MARIAH Hamad menutup muka ketika keluar dari Mahkamah Tinggi di Kuala Terengganu, semalam.


KUALA TERENGGANU 30 Mac - Seorang nenek yang mempunyai tujuh cucu dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah mengedar heroin seberat 92.68 gram, dua tahun lalu.

Hakim Datuk Mohd. Yazid Mustafa menjatuhkan hukuman itu terhadap Mariah Hamad, 49, dari Rantau Panjang, Kelantan selepas beliau berpuas hati bahawa tertuduh gagal menimbulkan keraguan munasabah atas tuduhan dihadapinya.

Mariah disabitkan dengan tuduhan mengedar dadah tersebut kira-kira pukul 3.45 petang, 3 Ogos 2009 di pekarangan Masjid Padang Nenas, Mengabang Telipot dekat sini.

Dakwaan terhadapnya dikemukakan mengikut Seksyen 39B(1) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukkan hukuman di bawah Seksyen 39B(2) akta sama dengan memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Hakim Mohd. Yazid dalam penghakimannya menolak pembelaan tertuduh yang mendakwa tidak mengetahui kandungan bungkusan yang diambilnya daripada seorang wanita di sebuah stesen minyak di Rantau Panjang pada hari kejadian.

Menurutnya, keterangan tertuduh bahawa dia hanya mahu membantu wanita itu menyerahkan bungkusan kepada seorang lelaki kerana dia bersama suami hendak pergi ke rumah waris suaminya pada hari tersebut juga boleh disangkal.

''Ketika disoal pendakwa raya, tertuduh tidak kenal waris suami yang hendak ditemui di Kuala Berang itu dan tidak tahu kenapa mahu jumpa waris itu.

''Mahkamah juga mendapati tidak munasabah guna jalan pantai untuk ke Kuala Berang tetapi jika hendak ke Masjid Padang Nenas memang perlu guna jalan pantai. Oleh itu, mahkamah mendapati tertuduh tidak bercakap benar,'' katanya.

Mariah yang memakai baju kurung dan bertudung kelihatan tenang ketika hakim membacakan hukuman namun dia beberapa kali memandang ke galeri awam seperti mencari-cari ahli keluarganya.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Zalina Awang @ Mamat manakala tertuduh diwakili peguam, Tara Singh Delip.

Akhbar sebelum ini melaporkan bahawa seorang wanita bersama seorang anak dan ditemani suaminya cuba melakukan transaksi dadah bernilai kira-kira RM150,000.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peluru daripada senjata api kaliber .32 - Saksi

Posted:

Peluru daripada senjata api kaliber .32 - Saksi

Peluru daripada senjata api kaliber .32 - Saksi

TUMPAT 30 Mac - Mahkamah Koroner di sini hari ini diberitahu bahawa peluru yang digunakan dalam kes tembakan pengawal Istana Negeri Kelantan, Ramli Mohamad pada 1 Mei tahun lalu dilepaskan daripada senjata api berlaras kaliber .32.

Perkara tersebut dimaklumkan oleh Pegawai Pemeriksa dan Analisis Forensik Seksyen Balistik Makmal Forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM) Cheras, Kuala Lumpur, Inspektor Amir Abdullah semasa prosiding inkues di hadapan Koroner Raja Norshuzianna Shakila Raja Mamat.

Amir memberitahu, pada pukul 12 tengah hari, 11 Mei tahun lalu, dia telah diserahkan satu botol bertulis nama Ramli Mohamad di bahagian luarnya, yang mengandungi sebutir peluru untuk dianalisis.

''Dalam proses analisis itu, saya rakam imejnya dan masukkan dalam pangkalan data Balistik Malaysia dan melakukan pemeriksaan fizikal ke atas peluru tersebut.

''Saya dapati anak peluru itu berdiameter 7.76 milimeter dan mempunyai anggaran berat 97 grain. Ia sesuai dengan senjata api berlaras kaliber .32,'' katanya ketika disoal oleh Timbalan Pendakwa Raya, Wan Abdul Razak Wan Hussein.

Inkues itu diadakan bagi menyiasat punca kematian Ramli, 50, yang ditembak lelaki tidak dikenali di Palekbang pada pukul 12.20 tengah malam, 1 Mei tahun lalu, semasa dia dalam perjalanan pulang ke rumah selepas bertugas di Istana Negeri, Kubang Kerian.

Dalam keterangannya, Amir menyatakan, dia mempunyai pengalaman menganalisis lebih 80 kes jenayah melibatkan senjata api dan peluru serta telah mengikuti kursus berkaitan di Rusia dan Kanada.

Saksi ke-33 itu juga memberitahu dalam kes tersebut, dia hanya melakukan pemeriksaan terhadap peluru dan tidak melakukan ujian tembakan kerana hanya menerima sebutir peluru.

Terdahulu, pegawai penyiasat asal kes itu, Inspektor Noor Shuhada Hussin dari Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tumpat memberitahu, dia telah pergi ke tempat kejadian selepas menerima laporan pukul 1 pagi hari kejadian.

Dalam siasatan di tempat kejadian, katanya, dia menemui tiga tompokan darah iaitu pada topi keledar, baju hujan dalam bakul motosikal mangsa dan di atas rumput berhampiran, namun tiada kelongsong peluru dijumpai.

''Keesokannya iaitu pada 2 Mei 2010, saya telah pergi ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) untuk bertemu isteri mangsa dan mengambil beberapa barang milik mangsa iaitu sehelai baju kemeja, sehelai seluar panjang, sehelai seluar dalam dan sepasang kasut untuk tujuan siasatan.

''Selepas itu, saya mendapat arahan supaya kes itu diserahkan kepada pegawai penyiasat Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kelantan, Asisten Supritendan Kamarulnizam Alias,'' ujarnya.

Inkues bersambung esok.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Malaysiakini :: Berita

Posted: 30 Mar 2011 07:18 PM PDT

Malaysiakini :: Berita


Tolak janji manis 'jembalang', kata Muhyiddin

Posted: 30 Mar 2011 06:22 AM PDT

Rakyat Sarawak perlu menolak "hantu" dan "jembalang" yang akan datang dengan mulut yang manis membuat pelbagai janji dan tawaran tetapi sebenarnya hanya pembohongan dan kepalsuan, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Katanya pilihan raya negeri Sarawak pada 16 April depan adalah peluang terbaik bagi rakyat Sarawak berbuat demikian.

Muhyiddin berkata "hantu" dan "jembalang" itu sebahagiannya datang dari Semenanjung manakala sebahagian yang lain sudah ada di negeri ini.

"Perjuangan mereka hanya untuk kepentingan suku sakat mereka... bukan untuk semua rakyat. Ini (pilihan raya negeri) adalah detik penentuan yang penting bagi rakyat Sarawak untuk masa depan yang terjamin," katanya ketika berucap di Majlis Bersama Rakyat di pinggir Sungai Sarawak di Kampung Boyan-Gersik di Kuching hari ini.

Muhyiddin berkata BN tidak pernah berbohong kepada rakyat dan berharap rakyat terus memberi memberi sokongan apabila tiba masa
penentuannya supaya rakyat Sarawak terus terbela.

Katanya apabila tiba pilihan raya, pertimbangan-pertimbangan tertentu perlu diambil kira dalam memilih parti yang boleh dipercayai untuk mewakili penduduk Sarawak.

"Kita harus bersyukur negara kita dan Sarawak khususnya adalah negara dan negeri yang begitu aman, begitu stabil dan begitu maju.

"Pertimbangan utama yang perlu diambil kira (pada pilihan raya) adalah untuk menjamin politik yang terus kekal stabil, menjamin proses pertumbuhan ekonomi negeri terus mantap, menjamin pengagihan kekayaan yang ada di negara dan negeri dilakukan secara adil dan saksama serta menjamin masa depan generasi muda yang maju dan cemerlang," katanya.

Muhyiddin berkata ini semua telah dilakukan oleh BN, dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah melancarkan program-program transformasi yang hebat.

"Kita tidak mahu Sarawak, negeri yang besar dengan penduduk yang ramai terpinggir daripada arus perdana. Kita tidak mahu Sarawak tidak terpaut dalam transformasi besar di peringkat nasional.

"Saya ingin mengajak rakyat Sarawak berganding bahu membantu BN untuk mengekalkan kuasa politik... kalau boleh lebih besar daripada pilihan raya dahulu," katanya.

Terdahulu, Muhyiddin yang tiba di Kampung Boyan-Gersik dengan menaiki sampan pada pukul 2.30 petang, memulakan lawatan ke kampung itu dengan mengecat sebahagian surau sementara Kampung Gersik yang dalam proses baik pulih.

Beliau yang diiringi oleh Timbalan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Alfred Jabu kemudian melawat premis-premis yang mengusahakan kek lapis Sarawak, satu perusahaan yang cukup terkenal di kampung itu.

Timbalan Perdana Menteri kemudian mengunjungi orang kelainan upaya (OKU) Awang Ahmad Awang Bakri, 64, di Kampung Gersik, yang cacat kakinya sejak lahir, diikuti lawatan ke rumah seorang warga emas, Dayang Jamilah Abang Lias, 86, yang tinggal bersama seorang anaknya yang mengalami masalah mental.

Dalam lawatan ke rumah Awang Ahmad dan Dayang Jamilah, Muhyiddin meminta supaya kedua-dua mereka diberi bantuan oleh Baitulmal dan rumah mereka diperbaiki.

- Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

S'jaya diberitahu, Ronnie Liu tendang pintu pejabat SPRM

Posted: 30 Mar 2011 06:09 AM PDT

Suruhanjaya Siasatan kematian Teoh Beng Hock hari ini diberitahu exco Selangor Ronnie Liu bertindak menendang pintu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebelum meloloskan diri masuk ke situ pada hari mangsa ditemui mati.

NONEBekas Timbalan Pengarah SPRM Selangor Hishamuddin Hassim berkata pada awalnya, Liu (kiri) dan beberapa ahli politik berkumpul di depan pejabat suruhanjaya itu sebelum kekecohan berlaku.

Beliau berkata selepas berjaya masuk ke pejabat SPRM, Liu bergegas ke bilik seorang pegawai yang menyoal siasat Teoh dan menyatakan mahu berjumpa Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Abu Kasim Mohamed.

"Liu masuk untuk berjumpa Abu Kasim dan dia dibawa ke bilik Pengarah. Saya nampak dia marah dan Abu Kasim menenangkan keadaan. Abu Kasim kata biarlah pihak polis yang membuat siasatan, dan jika pegawai SPRM yang lakukan (sebabkan kematian Teoh), biar tindakan diambil," katanya yang kini Pengarah SPRM Negeri Sembilan.

Hishamuddin berkata setelah mendapat penjelasan itu, Liu keluar dari pejabat SPRM secara sukarela.

NONETeoh, 30, setiausaha politik exco Selangor Ean Yong Hian Wah, ditemui mati di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor selepas memberi kenyataan di pejabat SPRM yang terletak di tingkat 14 bangunan itu.

Hishamuddin berkata berikutan kematian Teoh, semua pegawai SPRM yang terlibat dalam siasatan berkenaan dipanggil memberi keterangan kepada polis dan beliau dimaklumkan tidak ada sesiapapun tahu apa yang berlaku ke atas Teoh atau melihat mangsa keluar dari pejabat SPRM pada 16 Julai 2009.

Sebagai pegawai yang mengetuai siasatan kes berkenaan, Hishamuddin berkata beliau terkejut dengan kejadian itu dan berasa kesal kerana Teoh adalah saksi penting.

Pada malam 16 Julai 2009, beliau berada di pejabat untuk mengkaji kertas siasatan hingga tertidur, dan terbangun pada 5.45 pagi untuk menghantar anaknya ke sekolah.

NONEMengenai dakwaan pegawai SPRM menggunakan kekerasan ketika siasatan, Hishamuddin (kiri) berkata di Selangor beliau tidak pernah aduan berhubung perkara itu namun suruhanjaya mempunyai mekanisme iaitu bahagian tatatertib, sekiranya ada laporan sedemikian.

"Saksi dibawa balik ke pejabat SPRM secara sukarela dan bukannya dipaksa. Jika buat begitu, ia akan memalukan kita. Kitapun tahu kemanusiaan. Saksi memang kita jaga, nak cakap kasarpun takut, mereka penting," katanya yang menambah bahawa aduan terhadap pegawai SPRM hanya timbul selepas kematian Teoh.

Suruhanjaya ini dipengerusikan Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong Cheng Yuen dan turut dianggotai bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman, bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk T.S.Nathan, Pakar Perunding Patologi Forensik Hospital Pulau Pinang Datuk Dr Bhupinder Singh serta Pakar Perunding Psikiatri Forensik yang juga Dekan Fakulti Perubatan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya Profesor Mohamed Hatta Shaharom.

azlanPenubuhan suruhanjaya itu diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 26 Jan lepas, antara lain untuk menyiasat punca kematian Teoh selepas Mahkamah Koroner membuat keputusan terbuka.

Prosiding bersambung esok.

Sementara itu, Setiausaha Suruhanjaya Siasatan Datuk Saripuddin Kasim dalam satu kenyataan hari ini berkata permohonan kerajaan negeri Selangor untuk bertindak sebagai pemerhati ketika Pakar Patologi Thailand Dr Pornthip Rojanasunand memberi keterangan pada Sabtu dan Ahad ini, dibenarkan.

Bagaimanapun, katanya, jika Selangor berhasrat diwakili peguam, mereka perlu mengemukakan permohonan mengikut Seksyen 18 Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 (Akta 119).

- Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Rencana

Posted: 30 Mar 2011 03:05 PM PDT

Utusan Online - Rencana


Bertindak susun semula ekonomi Melayu

Posted:

Bertindak susun semula ekonomi Melayu

Bertindak susun semula ekonomi Melayu

Oleh ROHAMI SHAFIE
PENULIS ialah Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan, Kolej Perniagaan (COB), Universiti Utara Malaysia

Laporan yang menyatakan saham milik syarikat-syarikat bumiputera di negara ini cuma tinggal RM2 bilion yang pada asalnya diperuntukkan sejumlah RM54 bilion sewajarnya menyedarkan keseluruhan kaum bumiputera. Isu ini perlu dikaji sedalam-dalamnya bagi mencari satu penyelesaian holistik bagi menyusun semula ekonomi kaum bumiputera dan melayu.

Mungkin ada kebenaran di sebalik ingatan Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika berucap pada Majlis Makan Malam Amal Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM) di Jitra, Kedah pada awal bulan ini. Beliau mengingatkan usahawan Melayu supaya cekap mengurus wang kerana inilah faktor utama kegagalan usahawan Melayu meskipun pelbagai bantuan diberikan kerajaan kepada mereka.

Hakikatnya, bijak mengurus kewangan adalah kunci utama kejayaan sesebuah perniagaan. Tanyalah mana-mana tokoh perniagaan yang bukan berbangsa bumiputera, nescaya jawapan mereka tidak lain tidak bukan ialah mesti cekap mengurus kewangan syarikat.

Apabila tidak dapat mengurus kewangan dengan bijak, perniagaan akan mengalami kerugian dan akhirnya terpaksalah menjual saham milik bumiputera kepada bukan bumiputera.

Cukup malang jika perkara ini terjadi. Sepatutnya saham milik bumiputera semakin meningkat. Peluang yang diberikan sewajarnya digunakan sebaik mungkin. Bukannya akhirnya jatuh ke tangan orang lain. Jika ini berulang kali terjadi sampai bila pun ekonomi bumiputera tidak dapat berada pada paras yang setanding dengan kaum lain.

Itu baru memperkatakan mengenai saham-saham milik bumiputera. Bagaimana pula dengan hartanah yang dijual kepada kaum lain sedangkan hartanah tersebut merupakan warisan turun-menurun. Hartanah tersebut dijual semata-mata untuk mengaut keuntungan jangka masa pendek, walhal keuntungan jangka masa panjang dinikmati oleh orang lain.

Orang lain membeli tanah daripada kaum bumiputera untuk membangunkan hartanah bernilai tinggi bagi mendapatkan keuntungan jangka masa panjang. Umpamanya, membangunkan kilang-kilang milik mereka, pusat perniagaan, kondominium mewah dan kawasan perumahan yang sukar dibeli oleh kaum bumiputera itu sendiri.

Perkara ini nampak ketara apabila hanya segelintir sahaja kaum bumiputera yang mampu memiliki hartanah bernilai tinggi dan selesa di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.

Majoriti kaum bumiputera tinggal di pinggir-pinggir bandar dan tinggal di rumah yang berharga di bawah RM300,000 ke bawah. Rumah yang diduduki pula kurang selesa, manakala persekitarannya pula tidak begitu baik untuk pembelajaran anak- anak.

Hal ini perlu ditangani segera dengan melaksanakan pelbagai strategi. Pertama, kaum bumiputera perlu dilatih agar bijak mengurus kewangan terutamanya usahawan-usahawan muda.

Antara caranya, mewajibkan mana-mana usahawan-usahawan muda yang ingin memulakan perniagaan menjalani latihan kewangan di mana-mana perniagaan yang ditaja oleh agensi-agensi kerajaan seperti Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB) dan Mara.

Selain itu, meramaikan lagi kaum bumiputera yang mahir dalam bidang kewangan. Caranya ialah dengan meningkatkan bilangan pelajar bumiputera yang mengambil kursus perakaunan dan kewangan. Kalau kita lihat pada masa kini, bilangan kaum bumiputera yang memasuki bidang ini masih rendah berbanding kaum bukan bumiputera.

Pendekatan sebegini amatlah penting kerana kalau kita kaji, rata-rata syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang terkenal, berjaya dan mempunyai kewangan yang kukuh seperti Tenaga Nasional Berhad (TNB), Maybank dan Khazanah Nasional Berhad diketuai oleh golongan yang mahir dalam bidang kewangan.

Kedua, dari segi hartanah. Satu dasar berkaitan hartanah yang lebih jelas perlu dilaksanakan agar tanah-tanah milik bumiputera tidak terlepas ke tangan orang lain. Selalu terjadi tanah-tanah yang pada asalnya milik bumiputera terpaksa dijual secara keseluruhannya apabila sebahagian pemilik telah menjualnya, maka, mahu tidak mahu pemilik lain yang pada awalnya tidak mahu menjual terpaksa menjualnya kepada orang lain.

Selain itu, tanah-tanah milik bumiputera yang tidak dibangunkan perlu dibangunkan seperti tanah wakaf dan tanah terbiar. Antara bidang yang boleh dibangunkan secara besar-besaran ialah pertanian selain daripada membangunkan bangunan bagi tujuan komersial.

Dengan cara ini, kaum bumiputera akan menguasai keseluruhan rantaian nilai bermula sebagai pengilang dan pengeluar sehinggalah penjual. Di sini, teknologi terkini mestilah diterapkan di kalangan usahawan bumiputera.

Ketiga, menggembleng kekuatan usahawan-usahawan bumiputera yang telah berjaya agar membantu usahawan-usahawan baru dari segenap segi. Usahawan-usahawan bumiputera yang telah berjaya perlu mempunyai satu pemikiran dan tindakan bahawa kejayaan usahawan-usahawan baru akan meneruskan usaha-usaha mereka selama ini, seterusnya memberi manfaat kepada anak cucu-cicit dalam tempoh jangka masa panjang.

Begitu juga, janganlah dijual saham-saham dan syarikat-syarikat milik bumiputera semata-mata menginginkan keuntungan jangka masa pendek. Pemikiran yang hanya menginginkan keuntungan jangka masa pendek tanpa memikirkan masa depan kaum bumiputera secara keseluruhannya akan merugikan kaum bumiputera itu sendiri dalam tempoh jangka masa panjang.

Dengan cara ini sahajalah, ekonomi kaum bumiputera dapat dipertingkatkan pada tahap yang setanding dengan kaum bukan bumiputera.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Negara Islam berdepan Teori Domino

Posted:

Negara Islam berdepan Teori Domino

Negara Islam berdepan Teori Domino

Oleh DR. HASHIM FAUZY YAACOB
DR. HASHIM FAUZY YAACOB
Jabatan Pembangunan Sumber Manusia, Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia, Universiti Teknologi Malaysia.

SERANGAN Tentera Bersekutu yang diketuai Amerika Syarikat (AS), Britain dan Perancis ke atas Libya merupakan satu lagi tamparan ke atas negara-negara Islam keseluruhannya, yang bakal menimbulkan satu lagi tekanan perasaan ke atas umat Islam meskipun pemimpin yang memerintah Libya dianggap patut melepaskan kuasanya.

Keadaan yang sama pernah dihadapi oleh kebanyakan negara Islam dan umat Islam apabila AS menyerang Iraq dan Afghanistan. Serangan dan fenomena ini mengingatkan kita kepada satu teori yang dipegang oleh kerajaan AS pada tahun 1950-an hingga 1980-an dikenali sebagai Teori Domino.

Teori ini bukan hasil kajian ilmiah dalam mana-mana disiplin ilmu yang berkembang di universiti khususnya bidang hubungan antarabangsa, sebaliknya satu doktrin oleh pihak kerajaan.

Andaian asas Teori Domino ialah, jika sebuah negara jatuh ke tangan komunis, satu persatu negara dalam rantau berkenaan akan turut jatuh ke tangan komunis seperti jatuhnya buah domino. Doktrin ini dikemukaan oleh Presdien Amerika Dwight Eisehower pada tahun 1954, dan diambil kira sebagai asas penglibatan Amerika dalam Perang di Vietnam pada tahun 1960-an.

Apabila kerajaan AS mengetengahkan Teori Domino kerana kebimbangan kejatuhan negara-negara Asia khususnya Asia Tenggara dan Australia ke tangan komunis, pelbagai strategi telah dilakukan untuk tujuan campur tangan.

Teori ini yang dipegang dalam era perang dingin seolah-olah memberi mandat kepada negara tersebut untuk melakukan sebarang tindakan di mana-mana negara yang mempunyai pengaruh komunis. Penglibatan Amerika Syarikat dalam perang di Indochina dan Semenanjung Korea merupakan manifestasi daripada kepercayaan terhadap Teori Domino.

Kemusnahan pengaruh komunis selepas era Perang Dingin iaitu pada tahun 1990-an, dianggap satu kemenangan kepada Amerika dan sekutu Baratnya. Teori domino turut tenggelam, sama seperti kurangnya populariti teori ini dalam bidang ilmu hubungan antarabangsa.

Namun begitu teori ini mungkin dapat dijadikan satu landasan untuk memahami apa yang menimpa negara Islam masakini yang boleh dijadikan peramal pada masa akan datang. Ada kemungkinan Teori Domino kini boleh dikaitkan dengan negara Islam berasaskan kejatuhan beberapa negara Islam satu demi satu.

Bezanya anutan AS dan negara Barat pada masa lalu ialah kebimbangan komunis akan menjatuhkan satu persatu negara di Asia tetapi, sebaliknya dalam konteks negara Islam, negara Islam seolah-olah perlu dijatuhkan satu persatu selagi tidak tunduk kepada kehendak-kehendak mereka lantaran negara Islam tidak mempunyai keupayaan berbanding Soviet Union atau China. Masalah dalaman negara Islam dengan mudah boleh dimanipulasi dan dijadikan alasan untuk campur tangan.

Banyak alasan digunakan untuk tujuan campur tangan di dunia Islam. Antaranya sesetengah negara Islam dikaitkan dengan terorisme. Sehingga kini satu persatu negara Islam menjadi mangsa campurtangan sama ada Amerika atau kuasa-kuasa Barat seperti penglibatan tentera NATO dan Amerika di Afganistan, tentera Amerika dan Britain di Iraq dan kini tentera Britain dan Perancis di Libya.

Penulis Amerika seperti Samuel P. Huntington dalam The Clash of Civilizations and the remaking of world order dan Nicholas Guyatt dalam Another American Century: United States and the world since 9/11 mula meletakkan Islam sebagi suatu kuasa yang lain selepas komunis yang boleh menjejaskan Barat.

Jika pandangan-pandangan oleh dua pengarang ini diambil kira sebagai sandaran, maka jelaslah, setelah kejatuhan komunis, Islam dianggap ancaman kepada kuasa demokrasi Barat. Akibatnya, Afghanistan menjadi domino mereka yang pertama, diikuti Iraq dan kini Libya.

Oleh itu sebenarnya tidak wujud alasan yang kukuh kepada dua negara berkenaan untuk campur tangan dalam soal dalaman sebuah negara lain yang tidak akan mengancam keselamatan mereka. Kerana kedudukan Gadaffi selepas tahun 1990-an bukanlah ancaman kepada mana-mana kuasa termasuk negara-negara Afrika dan Arab yang lain setelah negara itu dikenakan sekatan sekian lama berikutan isu pengeboman kapal terbang Pan Am di Lockerbie.

Setelah membisu sekian lama nama beliau popular semula dan menjadi liputan media hanya kerana penentangan rakyat terhadapnya. Jadi apakah alasannya Britain dan Perancis campur tangan dengan menyerang Libya sehingga menjadikan Libya sebagai buah domino?

Ada beberapa jawapan yang boleh diketengahkan iaitu; pertama, Gadaffi pernah memusuhi Amerika dan Barat, kedua, Libya seperti Iran dan Syria masih disenarai sebagai negara pengganas menurut pegangan diplomatik Amerika dan Barat.

Ketiga, kesempatan yang boleh diambil oleh kuasa Barat kesan pergolakan yang berlaku kerana tindakan seperti ini mungkin tidak dilakukan terhadap negara lain yang berupa sekutu Barat, keempat, menguji sikap negara-negara Asia Barat sama ada yang bersekutu dengan Barat atau yang menentang tindak tanduk Barat.

Kkelima sebagai satu provokasi ke atas umat Islam dan keenam, agenda melumpuhkan pengaruh negara Islam supaya tidak berlaku seperti yang dialami dengan komunis dalam era perang dingin.

Lantaran itu juga, dengan pergolakan yang berlaku kesempatan diambil sejak dari awal dengan meningkatkan kegelisahan dalam kalangan masyarakat di Libya. Ini terbukti media Barat seperti Radio BBC setiap hari menyiarkan berita tentang Libya antaranya mengetengahkan peranan muzik seperti muzik rap Barat yang dinyanyikan oleh penentang di negara Arab khususnya di Mesir dan Libya, dengan komentar bahawa penentangan ini bukan mazahir atau manifestasi daripada penentangan terhadap kediktatoran sahaja tetapi pemberontakan terhadap kongkongan yang boleh menghalang kebebasan budaya.

Unsur seperti ini telah sekian lama membarah dalam pemikiran sebahagian besar orang Barat kerana memandang Islam sebagai amalan yang tidak mahu menerima unsur-unsur pembaratan.

Meskipun terdapat perasaan tidak setuju kepada mana-mana pemerintah sama ada bersifat diktator atau tidak, umat Islam biasanya akan melakukan penentangan terhadap campur tangan-campur tangan ini melalui protes seperti demonstrasi dan sebagainya.

Keadaan yang sama dijangka akan berlaku ekoran tindakan Britain dan Perancis di Libya. Namun, kemarahan umat Islam termasuk di Malaysia selepas ini tidak akan menjadi kudis kepada kuasa-kuasa tersebut, kerana mereka menjangkakan sebarang protes akan memberi implikasi secara serta-merta kepada umat Islam di negara itu sendiri seperti kehilangan nyawa dan kerosakan harta benda.

Apa yang penting bagi kuasa-kuasa Barat seperti Britain dan Perancis ialah mereka kini boleh menjatuhkan satu lagi buah domino. Negara yang pernah menjadi buah domino yang dijatuhkan biasanya akan menghadapi kesukaran untuk memulihkan keadaan mereka meskipun telah ditinggalkan oleh kuasa penceroboh.

Keadaan ini sekarang dialami oleh Afgahnistan dan Iraq yang terpaksa berhempas pulas menyelesaikan banyak pertikaian dalaman.

Dalam keadaan semasa dominasi AS dan kuasa Barat dan sekutunya akan berterusan yang memerlukan masyarakat dunia hari ini menuntut keadilan tanpa didiskriminasi oleh negara-negara berkenaan.

Oleh itu para pakar strategi seluruh negara Islam harus berbuat sesuatu untuk mencari jalan bagi menghadapi ketidakadilan yang berlaku dengan melupakan sebentar pegangan tentang falsafah hubungan antarabangsa kerana kadang kala jiran serantau juga harus disepakati untuk menghadapi pakatan yang boleh memusnahkan negara jiran yang akan turut mengancam keselamatan negara sendiri.

Negara Islam tidak boleh membiarkan mereka menjadi buah domino yang pernah wujud dalam doktrin pemerintahan AS dan kini mungkin wujud secara tersembunyi dalam kalangan negara Barat tetapi dalam bentuk yang lain iaitu "negara-negara Islam harus dilemahkan satu persatu" dan bukannya seperti dalam doktrin Teori Domino yang asal.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Negara

Posted: 30 Mar 2011 01:11 PM PDT

Kosmo Online - Negara


Elia Suhana masih isteri Sultan Ismail

Posted:

Elia Suhana masih isteri Sultan Ismail

Elia Suhana masih isteri Sultan Ismail

Oleh ADHAM SHADAN
berita@kosmo.com.my


ADA sesuatu yang mencuit hati Elia Suhana ketika berbual dengan peguamnya Fakhrul Azman (kiri) di Kota Bharu semalam.


KOTA BHARU - "Syukur Alhamdulillah, saya masih lagi isteri baginda. Mahkamah dah buat keputusan dan itulah kebenaran yang mahkamah sahkan. Saya doakan kesejahteraan dan kebahagiaan baginda."

Demikian kata Elia Suhana Ahmad, 32, setelah Mahkamah Rayuan Syariah di sini, semalam membatalkan permohonan Datin Nik Rorhana Wan Abdul Rahman untuk menyemak semula keputusan Mahkamah Tinggi Syariah sebelum ini.

Mahkamah Tinggi Syariah di sini pada 5 Disember lalu, menolak permohonan pengesahan lafaz cerai terhadap Elia Suhana yang difailkan oleh Nik Rorhana pada 9 Mac lalu.

Keputusan itu bererti, Elia Suhana kekal sebagai isteri kedua bekas Sultan Kelantan, Sultan Ismail Petra.

Tiga panel hakim Mahkamah Rayuan Syariah yang bersidang semalam, dipengerusikan oleh Ketua Hakim Mahkamah Syariah Negeri, Datuk Daud Muhammad bersama Hakim Besar Malaya, Tan Sri Ariffin Zakaria dan Ketua Eksekutif Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Datuk Dr. Johari Mat, membatalkan permohonan Nik Rorhana selaku perayu selepas gagal hadir di mahkamah.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Malaysia 'mangsa' gempa jiran

Posted:

Malaysia 'mangsa' gempa jiran

Malaysia 'mangsa' gempa jiran

Oleh SITI KAMILAH MUSTAPHA
kamilah.mustapha@kosmo.com.my


PETA menunjukkan kedudukan Malaysia yang terletak berhampiran Lingkaran Api Pasifik menyebabkan ada kemungkinan turut menerima kesan jika berlaku gempa bumi kuat di negara-negara jiran.


KUALA LUMPUR – Kajian mendapati Malaysia akan turut berisiko menerima tempias gegaran dari semasa ke semasa sekiranya bencana alam yang teruk berlaku di Sumatera, Pulau Jawa dan Filipina.

Walaupun negara ini tidak termasuk dalam Lingkaran Api Pasifik namun fenomena itu diakui oleh Jabatan Mineral dan Geosains sendiri melalui kajian yang dilakukan.

Ketua Pengarahnya, Datuk Yunus Abdul Razak berkata, jika gempa bumi melanda Sumatera, sebahagian kawasan di Semenanjung Malaysia akan terasa gegaran manakala Sabah dan Sarawak pula menerima kesan sama jika bencana itu berlaku di Filipina.

"Kepingan tektonik bumi dan titik gempa di negara ini dalam keadaan solid (kukuh) berbanding negara lain yang sentiasa aktif.

"Namun negara ini tidak akan terlepas merasai gegaran sama ada kuat atau sedikit akibat tempias daripada kedua-kedua negara itu dan ia bergantung kepada skala di mana titik gempa di dua negara itu sama ada cetek atau dalam," ujarnya kepada Kosmo! di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

RM50 juta selenggara kapal selam

Posted:

RM50 juta selenggara kapal selam

RM50 juta selenggara kapal selam


KAPAL selam pertama milik Malaysia, KD Tunku Abdul Rahman. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Kos penyelenggaraan dua kapal selam negara, iaitu KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Abdul Razak yang dikendalikan oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dianggarkan RM50 juta setahun.

Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad berkata, kos itu meliputi perkhidmatan sokongan serta logistik kedua-dua kapal selam jenis Scorpene itu dan tidak melibatkan kos alat ganti.

Menjawab soalan Datuk Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) pada persidangan Dewan Rakyat semalam, beliau memberitahu, kontrak penyelenggaraan kedua-dua aset strategik negara itu telah dianugerahkan dan dilaksanakan oleh syarikat usaha sama tempatan dengan pembuat Scorpene iaitu Boustead DCNS Naval Corporation Sdn. Bhd..

Jelasnya, kontrak antara kerajaan dan syarikat itu meliputi perjanjian selama enam tahun.

"Penyelenggaraan (setiap sebuah kapal selam) bernilai RM25 juta setahun itu untuk pastikan kita (negara) sebagai pengguna aset itu boleh menggunakannya pada bila-bila masa," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: MukaDepan

Posted: 30 Mar 2011 09:42 AM PDT

Berita Harian: MukaDepan


Rumah penuh wang

Posted: 29 Mar 2011 12:14 PM PDT

MukaDepan

SPRM temui ratusan ribu ringgit berselerakan di rumah pegawai kastam

PUTRAJAYA: Pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menemui ratusan ribu ringgit wang tunai berselerakan ketika menyerbu rumah seorang pegawai kanan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) bergelar Datuk, di Pahang kelmarin kerana dipercayai terbabit dalam kegiatan pengubahan wang haram dan mengelakkan cukai bernilai berbilion ringgit.

Pegawai kastam berkenaan dan isterinya, juga seorang pegawai kastam disyaki terbabit dalam kegiatan yang turut membabitkan sebuah syarikat induk dan 24 anak syarikat berkaitan serta 25 premis KDRM di seluruh negara. Sindiket terancang itu dipercayai terbabit dalam pengisytiharan barangan import di bawah nilai sebenar cukai kastam, mengelak cukai pendapatan, pengubahan wang haram dan penghantaran wang secara tidak sah ke luar negara menggunakan penggurup wang serta perlakuan jenayah rasuah.

Jenayah itu dilumpuhkan oleh pasukan bertindak khas dianggotai KDRM, Bank Negara Malaysia (BNM), Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan dua agensi lain, diketuai oleh SPRM dalam operasi serentak secara besar-besaran pada jam 10 pagi kelmarin di Pulau Pinang, Pahang, Johor, Selangor dan Kuala Lumpur.

Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali, berkata berikutan itu, pihak berkuasa sudah membekukan lebih 150 akaun bank milik syarikat dan orang perseorangan mengikut peruntukan Akta Pengubahan Wang Haram dan Pembiayaan Pengganasan 2001.

"Kami menemui ratusan ribu ringgit berselerakan di rumah yang diduduki pasangan pegawai kanan Kastam berkenaan dan mereka kemudian ditahan bagi membantu siasatan berhubung kegiatan pembersihan wang haram membabitkan lebih 100 premis yang diserbu kelmarin," katanya pada sidang media di sini semalam.
Beliau berkata, selain rumah pasangan itu, pasukan bertindak turut membuat serbuan terhadap 84 ejen penghantaran, sebuah syarikat induk dan 24 anak syarikat berkaitan serta 25 premis kastam di seluruh negara.

Katanya, siasatan membabitkan kesalahan Akta Kastam 1967, Akta Cukai Pendapatan 1967 dan Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 selain Akta Pengubahan Wang Haram dan Pembiayaan Pengganasan 2001.

Mustafar berkata, operasi itu khusus bagi mencegah kegiatan haram yang menyebabkan kerugian hasil cukai kerajaan berbilion ringgit kerana kegagalan mengutip cukai dan duti kastam, pendapatan tidak dilapor yang dihantar keluar negara tanpa kelulusan, pengisytiharan tidak betul barangan import dan penyeludupan wang keluar sempadan negara.

"Apabila sesuatu barangan diimport dan harganya diisytihar lebih rendah daripada nilai sebenar, cukai yang ditaksir juga rendah. Justeru, wujud perbezaan dari segi nilai import dan harga sebenar yang menyebabkan kerajaan kerugian berbilion ringgit kutipan cukai.

"Operasi ini adalah hasil siasatan kita selama sebulan bagi mengenal pasti rangkaian keseluruhan kegiatan haram yang kita umpamakan sebagai sindiket yang mempunyai hubung kait. Kita akan meneruskan siasatan dengan mengambil keterangan daripada pasangan pegawai kastam itu," katanya.

Mustafar mengesahkan serbuan itu ada kaitan dengan serbuan SPRM terhadap pejabat seorang ahli perniagaan yang juga Ahli Jawatankuasa Eksekutif DAP Selangor, Ang Leng Kiat, kelmarin tetapi menegaskan premis berkenaan hanya secara kebetulan dimiliki sebuah parti politik.

Sementara itu, Mahkamah Majistret Kuantan semalam mengeluarkan arahan menahan reman pasangan berusia 50-an itu selama empat hari bermula semalam ketika dibawa ke mahkamah selepas ditahan di pejabat SPRM di sini.

Pegawai Pendakwa SPRM, Raja Mohd Shasrizam Raja Nik Mahmud, berkata mereka direman bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 17(A) Akta SPRM 2009 yang jika sabit kesalahan boleh didenda RM10,000 atau lima kali ganda nilai suapan dan penjara tidak lebih 20 tahun.

Beliau berkata, pasangan berkenaan datang bersama peguam, Syed Azimal Amir Syed Abu Bakar.

"Pasangan berkenaan ditemui pegawai SPRM di rumahnya di Temerloh kelmarin bagi direkodkan keterangan dan ditahan secara sah di pejabat SPRM, jam 5 pagi semalam sebelum dibawa ke mahkamah untuk perintah reman," katanya.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

glm

janganlah terlalu memikirkan wang.......

mohamad yatim mohamad

tahniah sprm,kena kan hukuman yang berat pada pegawai berkenaan supaya menjadi iktibar pada orang yang lain.

mohd hamdan

adakah ini satu perangkap???? klu perangkap..kesian kpd pasangan terbabit..ttp jika benar perlu dihukum seberat-beratnya...krn menjadi pengkhianat bangsa...

yatim

tahniah sprm,kena kan hukuman yang berat pada pegawai berkenaan supaya menjadi iktibar pada orang yang lain.

mel

ingat lah akan amanah yg d'beri apabila memegang akan sesuatu jawatan,x kra jbtan apapun ingat akan amanah.

jimmy tony

beginila jdinya bla taksub dan hilang pegangan seorang...thaniah SPRM

Sobri

Berita seperti ini harus diimbangi dengan berita rakyat Malaysia yang jujur dan amanah, supaya jangan sampai orang asing fikir semua orang Malaysia tidak jujur. Pernah saya semasa di Pasar Smart - Midas di Johor Baru, membayar dengan dua keping wang RM$50 untuk minuman yang berharga RM$2. Ini kerana saya tersilap dengan wang kertas yg hampir sama warna. Perkerja di gerai minuman itu mencari saya untuk dipulangkan wang yang berlebihan itu. Ia seorang yang amanah, dan saya percaya, juga tidak mungkin mempunyai suku daripada kekayaan pegawai kanan KDRM yg bergelar Datuk itu. Dua sahabat yg berbangsa Cina dari Singapura yg bersama saya, sungguh tersentuh dengan peristiwa itu, kerana selama itu mereka hanya tahu tentang jenayah yang tinggi di Malaysia.

sokong

syabas SPRM atas kejayaan pihak anda menangkap pelaku rasuah yg merosakkan negara

M.Nazar

Inilah BERwang jadian.Fahamilah surah At Takasur. tq

rakus

dah namanya manusia tak kenal dosa dan pahala,janji ada pangkat kuasa di tangan dia,kita yg x tau cuma dengar je apa cerita lepas tu dia org bebas tinggal bayar denda je dah lama sikit buat balik benda yg sama gitulah seterusnya

Yusak Musa

Hapuskan sehingga ke akar umbi. Pegawai kanan kerajaan yang tidak berguna ini.

rohia

tu rakyat biasa macamana pemimpin tertinggi kita 2x5 kan

rofi

tahniah...sprm.gunakan kuasa atas untuk menegakan agama,itulah jihad.tak boleh bercampur org baik dgn org jahat.yg batil dan yang haq.adili org yg sebegini. jahil dan kianat..selamatkan bumi allah.dgn kejahatan tangan tangan manusia.

awaldin

banyak lagi pegawai kerajaan yang amal rasuah di jabatan-jabatan tempat mereka bekerja,harap sprm tingkatkan lagi usaha menangkap mereka yang rasuah ni...tahniah sprm!

cem

x sangka perkakara sprti ni masih trjadi..amat malang serta merugikan hak negara..patut kebykkan rakyat masih hidup miskin.kasian usaha kerajaan nak hapus amalan rasuah.namun tahniah buat sprm..teruskan bakti utk bantu ekonomi negara..

madiha

bagus2 sprm.....padan muka!

Na Nad

Mungkin perlu memperkemaskan lagi undang2 untuk pantau pegawai atasan supaya xada yg berani ambil kesempatan atas kuasa yang diberi.semua org suke duit :)

mohd ghazali husain.

rezeki kita hanya yang masuk mulut dan apa yang kita gunakan yang lain rezki orang lain.jadi buat apa terima rasuah,masuk nerakaa..

Mansor

Tahniah SPRM gandakan lagi usaha agar raayat semua mendapat memfaat.HIDUP SPRM.

Adam

Dah kaya nk kayap pulak..

apai malouda

byk nye duit... bak kasi aku ckit... dpt la aku cover bayar avanza aku tiap2 bulan

fana

ini yang dinamakan harapkan pagar..pagar makan padi

zam

mcm ku kenal pegawai kastam ni
dia ni spisis 20% kepada mana2 syarikat yang nak declare barang masuk kalau tak silap

faridah

Alhamdulillah, kerja yg tak betul,mesti dapat dikesan jua akhirnya. Disini nak bagi cadangan kalau boleh tangkap juga stesen minyak yang menyalahgunakan subsidi minyak yang diberi oleh kerajaan. Ini juga merugikan kerajaan dalam nilai yang tinggi.

Shah

Tahniah kepada pihak yang terlibat terutama SPRM, sebenarnya byk kes rasuah melibatkan org-org berjawatan tinggi cuma pemantauan ke atas mereka jarang dilakukan. harap-harap dgn pendedahan ini mereka yg terlibat tu kembalilah ke pangkal jalan dan jalankan tugas yg diamanahkan itu kerana Allah. Byk lg org kat luar ini yang benar-benar layak memikul tanggungjawab & amanah itu.

prihatin

Tahnian pihak yg terlibat dlm membanteras gejala pecah amanah ini...mmg ramai di dunia ini akan gelap mata bila dihulurkan duit yg bertimbun, maruah dan harga diri di ketepikan. Harapan sy agar usaha membanteras gejala ini diteruskan, xkira bg institusi kerajaan atau pun swasta..ekonomi tidak akan maju jika gejala rasuah ini berleluasa...

carloss

salah satu punca negara bangkrap/rugi,dan menyebabkan rakyat menderita.
harap jawatan saja besar tapi otak kecik....manusia oh manusia

Ahmad

Yang tidak halal selalunya membawa kecelekaan pada diri sendiri. Fikir-fikirkan lah...

Suzaini Bin Kasim

Tahniah SPRM,anda telah menyelamatkan hasil kerajaan, teruskan usaha murni ini.

ahmad jais burut

tahinah tindakan sprm

megat muhd khusaini bin kamalaudin

tahniah sprm

syah

inilah perosak negara kita...bagaikan anai-anai yang akan menghancurkan kepercayaan kerajaan...teruskan usaha sprm dan pihak yg berkerjasama..tahniah buat semua...berkhidmat untuk bangsa dan negara..

ahmad jais burut

tahinah tindakan sprm

matya,bukit belah gaal,kel

heran jugaya dengan penjawat awam malaysia yang begitu senang terlibatdgn. rasuah dan penyalahan guna kuasa dlm apa juga bentok nagara kita terkehadapan dlm. rasuah ini dari menteri sahigga yg.palingkecil sekali ,kalau ada orang mengata orang mulayu kita tak pandai mengusur takbir kita marah ini dapat kita bandingkan dgn singapura , mereka lebih baik dlm. apa2 aspek .t

Mata4Eye

Masaallah, apalah bertimpa-timpa penyakit besar di Malaysia. Macam ini tabiat rakyat pegawai pegawai kanan yang diharap untuk membawa kemajuan 2020 Malaysia.

anti rasuah

sepandai2 tupai melompat..

uda lah

laku ke duit yg berterabur tu..bkn ke tu duit dr pengubahan wang haram..tp adakalanya sikap sombong dengan rezeki tuhan (duit) menyebabkan tuhan menarik balik rahmatnya dan memberi balasan seperti itu..bersyukurlah dengan rezeki yang diberikan Allah kpd kita

tulsa aida

ni la gaya khdpn manusia akhir zaman..

osman mursidi

FB amat berguna sebagai mendapat maklumat dan berkongsi pendapat yang BERNAS tetapi akan melalaikan jika disalah gunakan..

sailor mask

ni baru betol dinamakan tido dgn duit, mkn dgn duit, mandi dgn duit..kerana duit sanggup jd pengkhianat negara..

Amar Farid

Tahniah kepada pihak penguasa yang berjaya menahan perasuah-perasuah dalam negara kita.

Pisau belati

kenakan cukai yang sepatutnya pada beliau. Hukumlah persalah mengikut undang-undang Islam yang termaktub di dalam Al-Quran. Memalukan rakyat Islam ja.

wacah

Masya-Allah dunia akhir zaman, alhamudulillah tahniah kepada SPRM

fared

pihak berkenaan tolong chek sama kereta2 import terpakai yang dijual di bawah harga sebenar.,mungkin berlaku penyelewengan duti import..

saya tak terkejut kerana penjawat awam yang mempunyai kuasa akan rasuah jika tiada iman di dada.jangan tertumpu pada polis sahaja...syabas SPRM.

tahniah ats kejayaan SPRM.... moga diteruskan usaha mencegah jenayah rasuah.

Zainudin Mohidin

Tahniah kepada SPRM dan pihak berkuasa yang berkaitan serta kerajaan Malaysia. Yang bersalah akan pasti didakwa dan inlah bukti ketelusan kerajaan mengambil tindakan kepada sesiapa sahaja yang melakukan jenayah walaupun individu tersebut memegang jawatan tinggi dan mempunyai gelaran. Aman dna Sejahtera Malaysia jika semua rakyat menghormati undang-undang..


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Finalis ABPBH 2010 buat persiapan

Posted: 29 Mar 2011 12:07 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]PEREKA fesyen, Ezuawan Ismail mengambil ukuran badan pengacara malam kemuncak Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2010, Zizan, sambil diperhatikan calon Top 5 kategori Pelakon Filem Wanita Popular, Liyana Jasmay dan pelakon yang dikatakan bakal mengakhiri zaman bujangnya, Memey Suhaiza di Balai Berita, Kuala Lumpur, semalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan