Jumaat, 25 Mac 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Harian Metro: Mutakhir

Posted: 25 Mar 2011 07:58 AM PDT

Harian Metro: Mutakhir


Mangsa banjir di Kerian berkurangan

Posted: 25 Mar 2011 07:21 AM PDT

IPOH: Jumlah mangsa banjir di daerah Kerian berkurangan kepada 247 orang malam ini berbanding 406 orang pagi ini selepas penduduk sebuah daripada 12 kampung yang dinaiki air sejak lima hari lalu, dibenarkan pulang ke rumah masing-masing.

Ketua Polis Daerah Kerian, Superintenden Mat Fauzi Nayan, berkata mangsa banjir yang dibenarkan pulang petang tadi membabitkan penduduk Kampung Alor Setangguk seramai 159 orang. Mangsa banjir yang masih berada di pusat pemindahan ialah penduduk Kampung Matang Pasir, Kampung Tanjung Bugis, Kampung Parit Simpang Lima, Batu 37 dan 38 Jalan Keretapi, Kampung Parit Abu Hasan, Parit Haji Hasan Ban, Batu 40 Jalan Bukit Merah, Parit Mat Keling, Kampung Tebuk Pancur, Kampung Parit Ayer Hitam, dan Kampung Perlis.


Fauzi berkata semua mangsa ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Alor Pongsu, Sekolah Kebangsaan Bukit Merah, Sekolah Kebangsaan Haji Dahalan dan dewan orang ramai di Alor Pongsu.

Kampung terbabit dinaiki air setinggi 0.5 meter hingga 1 meter berikutan tindakan melepaskan air dari empangan Bukit Merah akibat hujan lebat sejak lima hari lalu, katanya ketika dihubungi hari ini.


Beliau berkata jalan raya di Kilometer 17 dan 18 Alor Pongsu-Selama, Jalan Bukit Merah ditutup kepada kenderaan ringan kerana dinaiki air.


Operasi memindahkan mangsa banjir dilakukan anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat, Rela dan Jabatan Pertahanan Awam manakala Jabatan Kebajikan Masyarakat pula menyalurkan bantuan makanan serta minuman. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

RAPIDKL lanjut masa perkhidmatan

Posted: 25 Mar 2011 06:50 AM PDT

KUALA LUMPUR: Rangkaian Pengangkutan Integrasi Deras Sdn Bhd (RapidKL), syarikat milik penuh Prasarana Negara Berhad (Prasarana) akan melanjutkan masa perkhidmatan bagi LRT, Monorel dan laluan bas terpilih sehingga pukul 1 pagi, sempena Konsert Terima Kasih Harian Metro yang berlangsung di Dataran Merdeka esok (26 Mac).

RapidKL dalam satu kenyataan berkata langkah itu bertujuan menggalakkan orang ramai menggunakan kemudahan awam untuk menyaksikan konsert berkenaan.


Menurut kenyataan itu laluan LRT yang terlibat ialah dari stesen Masjid Jamek bagi kedua-dua aliran Kelana Jaya serta Ampang, dan stesen Monorel Medan Tuanku serta 10 laluan bas iaitu U22, U23, U40, U64, U66, U67, U68, U70, U88, dan U224.

Masa perkhidmatan bagi stesen dan laluan bas yang lain akan berakhir mengikut jadual seperti biasa, dan maklumat lanjut mengenai lanjutan tempoh perkhidmatan itu boleh didapati dengan menghubungi Helpline RapidKL di talian 03-78852585.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online

Posted: 25 Mar 2011 07:23 AM PDT

Kosmo Online


Penjara 9 tahun, 20 sebatan

Posted:

Penjara 9 tahun, 20 sebatan

Penjara 9 tahun, 20 sebatan

25/03/2011 6:45pm

SHAH ALAM - Seorang pemandu teksi dijatuhi hukuman penjara sembilan tahun dan 20 sebatan oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas mengaku bersalah terhadap dua pertuduhan memiliki ganja seberat 524.6 gram, tahun lepas.

Pesuruhjaya Kehakiman Siti Khadijah Sheikh Hassan Badjenid memerintahkan tertuduh, Hellmi Yahya, 32, menjalani hukuman itu berkuat kuasa dari tarikh dia ditangkap pada 23 Mac tahun lepas. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ambil syabu untuk kurus

Posted:

Ambil syabu untuk kurus

Ambil syabu untuk kurus

25/03/2011 6:33pm

MARANG - Kebanyakan wanita di Terengganu yang menagih dadah jenis syabu menggunakan dadah jenis itu untuk menguruskan badan, kata Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Supritedan Roslan Abdul Wahid.

Roslan berkata, golongan wanita dikesan menggunakan dadah jenis syabu sebagai pil menguruskan badan paling cepat dan berkesan untuk mengurangkan berat badan.

"Ia bukan sahaja diambil oleh wanita yang berkerjaya malah pelbagai peringkat umur dikesan mengambil bahan larangan itu sebagai jalan mudah untuk menguruskan badan," katanya ketika ditemui pemberita selepas menghadiri sambutan Hari Polis ke-204 peringkat Terengganu hari ini.

Roslan berkata, sebahagian daripada kira-kira 10,000 penagih dadah yang ditahan pada tahun lalu terdiri daripada golongan wanita.

"Ada yang sanggup berbelanja RM1,000 untuk membeli satu gram syabu manakala bagi yang kurang berkemampuan, mereka menggunakan pil kuda berharga antara RM25 hingga RM30 sebiji," katanya. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Gangguan bekalan air di Gombak

Posted:

Gangguan bekalan air di Gombak

Gangguan bekalan air di Gombak

25/03/2011 5:50pm

KUALA LUMPUR - Beberapa kawasan di wilayah Gombak dan Kuala Lumpur akan mengalami gangguan bekalan air sementara pada 6 April bermula pukul 11 malam sehingga 5 pagi keesokannya.

Pengarah Eksekutif Hal Ehwal Korporat Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas), Abdul Halem Mat Som dalam satu kenyataan hari ini berkata, gangguan itu berikutan kerja pengalihan paip dan penyenggaraan pencawang elektrik Tenaga Nasional Berhad (TNB) di Wangsa Maju.

Kawasan yang terlibat di wilayah Gombak adalah Taman Ampang Utama, Taman Bukit Indah, Kampung Baru Ampang, Taman Kosas, Bandar Baru Ampang, Kampung Melayu Ampang, Taman Cahaya Indah, Mesra Ria Apartment, Kampung Tasik Permai dan Keramat Hujung.

Manakala di Kuala Lumpur kawasan terlibat adalah Flat Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) Dato" Keramat, Jalan Padang Tembak, Jalan Semarak dan Jalan Gurney.

Lokasi lain ialah pejabat Kementerian Pertahanan, Pusati Latihan Polis Kuala Lumpur (Pulapol), Wisma Tanah, Ibu Pejabat Jabatan Perkhidmatan Ukur dan Pemetaan Malaysia (JUPEM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan pejabat FELDA. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Selatan

Posted: 25 Mar 2011 03:32 AM PDT

Utusan Online - Selatan


Lima rumah rosak dipukul ribut

Posted:

Lima rumah rosak dipukul ribut

Lima rumah rosak dipukul ribut

Oleh AMRAN MULUP
utusanmelaka@utusan.com.my


Mohammad Nazir Jaffar melihat bumbung rumahnya diterbangkan angin ribut di Melaka, semalam.


MELAKA 24 Mac - Sebuah rumah rosak teruk dan empat lagi mengalami kerosakan kecil dalam kejadian ribut yang melanda Taman Pandan Jaya, Jalan Pandan di sini awal pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 5 pagi dan ketika angin kuat dan hujan lebat itu, sebuah rumah tercabut bumbung dan selebihnya sekadar mengalami kerosakan kecil pada dinding.

Mohammad Nazir Jaffar, 28, berkata, ketika kejadian, dia, isteri dan dua anak berusia dua tahun dan 10 bulan sedang tidur di ruang tamu rumah berkenaan.

"Tiba-tiba saya terkejut daripada tidur apabila terdengar bunyi letupan kuat dan saya panik apabila melihat bahagian bumbung hadapan rumah terangkat diterbangkan angin.

"Saya terus memeluk anak dan membawa membawa mereka menyelamatkan diri dengan lari ke arah dapur," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Menurutnya, dia turut meminta adiknya yang menetap di sebelah rumah untuk membantu menyelamatkan beberapa barang daripada ditimpa hujan lebat.

''Kejadian ini amat mengejutkan saya sekeluarga dan ini merupakan kali pertama ia berlaku sejak menyewa di sini sejak tiga tahun lalu," ujarnya.

Kejadian itu turut merosakkan beberapa perabot rumah berkenaan seperti almari, katil, tilam dan tikar getah dengan kerugian dianggarkan melebihi RM1,000.

Seorang lagi mangsa, Mohamed Rassed YS Mastan, 51, berkata, ketika kejadian, dia sedang tidur bersama isteri dan dua anaknya.

"Saya terbangun daripada tidur apabila air hujan masuk ke ruang tamu dan bilik akibat siling rosak dipukul ribut," ujarnya.

Katanya, mujurlah isteri dan anaknya tidak mengalami sebarang kecederaan.

Menurutnya, setelah diperiksa, tiga keping bumbung rumahnya tercabut diterbangkan angin kuat akibat ribut yang melanda.

Sementara itu, Sani Norwachi, 64, berkata, air memasuki bilik tidur utama rumahnya setelah beberapa keping bumbung rumahnya pecah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bangunkan ekopelancongan jadi tarikan di NS

Posted:

Bangunkan ekopelancongan jadi tarikan di NS

Bangunkan ekopelancongan jadi tarikan di NS

KUALA PILAH 24 Mac - Sektor ekopelancongan mampu menjadi tarikan para pelancong ke negeri ini memandangkan berpotensi untuk dimajukan dan dikembangkan.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian, Warisan dan Adat Istiadat Melayu negeri, Datuk Mohamad Razi Kail berkata, ia bukan sahaja lokasi untuk melihat keindahan flora dan fauna, tetapi boleh dijadikan tempat kajian bagi tujuan ilmiah.

Untuk itu, kata beliau, sudah pastinya pelbagai usaha telah dan akan dilakukan kerajaan dan agensi-agensi berkaitan untuk memastikan hutan-hutan lipur di negeri ini sentiasa dipantau dalam segenap aspek termasuk dari segi kebersihannya.

''Jika kita lihat setakat ini negeri ini sahaja mempunyai lebih daripada 10 hutan lipur yang mana kesemuanya mempunyai keunikan tersendiri dan kita melihat amat penting sekali untuk memelihara dan memulihara kawasan seperti ini.

''Justeru kebersihan sesebuah hutan lipur ini perlu diberikan keutamaan sekiranya kita mahu melihat ekopelancongan di negeri ini dapat dimajukan dan dikembangkan," katanya.

Mohamad Razi berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Pelancaran Hari Perhutanan Sedunia Ke-40 Peringkat negeri dan Pelancaran Tahun Hutan Antarabangsa 2011 di Hutan Lipur Ulu Bendol di sini hari ini.

Hadir sama, Pengarah Jabatan Perhutanan negeri, Roslan Ariffin.

Dalam pada itu Mohamad Razi berkata, berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh pihaknya, seramai 360,000 pelancong dicatatkan ke kawasan Hutan Lipur Ulu Bendol sepanjang tahun lalu.

Tambahnya, berdasarkan jumlah kedatangan yang dicatatkan ini sudah pastinya pelbagai usaha akan dijalankan bagi menarik lebih ramai para pengunjung ke lokasi ini.

Jelasnya, ini termasuk memperkenalkan daya tarikan terbaru seperti Taman Ular Sawa menerusi pertunjukkan percuma pada setiap hujung bulan selain aktiviti sukan lasak seperti flying fox dan sebagainya

''Malah kita jangkakan jumlah kedatangan pengunjung ke sini dijangka bertambah dengan program baru, Rainforest Food Festival yang akan diadakan pada September tahun ini.

''Kita berharap dengan program yang diadakan ini ia sekali gus dapat membantu usaha kerajaan dalam menjadikan sektor pelancongan menyumbang kepada 30 peratus dari Keluaran Dalam Negeri Kasar negeri menjelang 2020," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Yadim buka cawangan baru di Melaka

Posted:

Yadim buka cawangan baru di Melaka

Yadim buka cawangan baru di Melaka


MOHD. Ali Rustam bersalaman dengan orang ramai pada majlis perasmian Rumah Yadim cawangan Melaka di Peringgit Jaya, Melaka, semalam. Turut kelihatan Yang Dipertua Yadim, Datuk Aziz Jamaludin Mhd Tahir.


MELAKA 24 Mac - Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) cawangan negeri ini akan memberi tumpuan kepada golongan Orang Asli untuk berdakwah dan memantapkan akidah mereka.

Pengerusinya, Datuk Abd. Haziz Ghani berkata, tumpuan itu diberikan kepada Orang Asli kerana sebahagian daripada mereka yang telah memeluk agama Islam tetapi masih gagal menghayati Islam dalam kehidupan mereka.

Menurutnya, dengan tertubuhnya sekretariat Yadim cawangan negeri ini, ia akan lebih memudahkan sebarang aktiviti berorientasi kepada seruan Islam kepada mereka yang baru memeluk agama Islam.

''Yadim berperanan memberi intipati dakwah dan kesedaran serta memantapkan akidah mereka yang telah memeluk agama Islam.

''Tumpuan kita bukan sahaja berdakwah kepada orang Islam tetapi juga bukan Islam serta mereka yang baru memeluk agama Islam terutamanya orang Asli di negeri ini," katanya berucap pada majlis pembukaan cawangan baru Yadim di Taman Peringgit Jaya di sini hari ini.

Majlis perasmian pembukaan cawangan baru Yadim itu telah disempurnakan oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam.

Pembukaan cawangan baru Yadim di negeri ini merupakan ketujuh selepas Sungai Petani (Zon Utara), Kuala Terengganu (Zon Timur), Johor Bahru (Zon Selatan), Kota Kinabalu (Zon Sabah), Kuching (Zon Sarawak) dan Kota Bahru (Zon Kelantan).

Abd. Haziz berkata, langkah utama Yadim ialah melakukan aktiviti dakwah kepada masyarakat orang Asli di 14 buah perkampungan di negeri ini iaitu lapan di Alor Gajah dan enam lagi di Jasin.

Di samping itu, katanya, Yadim juga akan mengatur pelbagai aktiviti dan program dakwah kerana ia merupakan matlamat penubuhannya di negeri ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted: 25 Mar 2011 03:30 AM PDT

Utusan Online - Dalam Negeri


Perkataan paria digugur

Posted:

Perkataan paria digugur

Perkataan paria digugur

Oleh FARHANA JONI
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 24 Mac – Sasterawan Negara, Datuk Abdullah Hussein bersetuju menggugurkan beberapa perkataan dalam novel Interlok termasuk paria kerana mahu menjaga keharmonian rakyat pelbagai kaum di negara ini.

Menurutnya, perkataan paria yang digantikan dengan perkataan 'golongan yang sama' tidak mencacatkan maksud yang ingin beliau sampaikan dalam novel tulisannya itu.

"Saya gembira kerana perkara ini diselesaikan dengan baik dan menerima semua keputusan ini dengan hati yang terbuka. Niat saya menulis novel itu adalah ingin berkongsi pengalaman peribadi dengan orang ramai.

"Pada awalnya mereka ingin menukar huruf 't' pada perkataan tuhan kepada huruf besar. Saya tidak bersetuju kerana saya beragama Islam dan tuhan adalah Allah sahaja," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Menurut Abdullah, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin ada mengunjunginya sebelum ini menunjukkan perubahan yang mahu dibuat terhadap novel itu dan beliau bersetuju dengan perkara itu.

Beliau tidak bimbang jika persetujuannya terhadap keputusan kerajaan itu mengundang kemarahan mana-mana pihak kerana percaya kepada ketentuan Allah.

Ketika ditanya perasaannya apabila karya berkenaan sudah tidak asli berikutan perubahan yang akan dilakukan itu, Abdullah berkata, sebagai penulis, beliau tidak boleh berbuat apa-apa jika orang lain tidak bersetuju dengan isi kandungan bukunya.

Dengan penyelesaian isu Interlok, Sasterawan Negara itu berharap tiada pihak akan mengganggu lagi kehidupannya dan keluarga selepas ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pindaan Interlok reda kekalutan politik

Posted:

Pindaan Interlok reda kekalutan politik

Pindaan Interlok reda kekalutan politik

KUALA LUMPUR 24 Mac - Gabungan Penulis Nasional (Gapena) menyokong keputusan kerajaan untuk menukar frasa paria kepada 'golongan yang sama' dalam novel Interlok karya Sasterawan Negara, Abdullah Hussein.

Ketua Satu Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena), Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Ismail Hussein (gambar) berkata, penukaran frasa tersebut sebagai jalan terbaik bagi meredakan kekalutan berunsur politik yang disemarakkan oleh segelintir pihak tidak bertanggungjawab.

"Saya harap keputusan ini menjadi pengajaran kepada semua pihak supaya menggunakan pertimbangan yang waras dalam mentafsir sesuatu karya sastera, bukan mengikut kehendak politik mereka sahaja termasuk bertindak membakar novel tersebut," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Ismail yang pasrah dengan keputusan tersebut menegaskan, orang ramai perlu belajar menghargai sesebuah karya seni dengan mengkajinya terlebih dahulu supaya tidak berlaku salah faham atau kekeliruan terhadap maksud sebenar penceritaan karya tersebut.

Jelasnya, dengan pemahaman yang sempurna terhadap sesebuah karya sastera itu, tindakan membakar karya tersebut yang berlaku sebelum ini tidak mungkin berlaku.

"Saya ucapkan terima kasih atas keprihatinan Timbalan Perdana Menteri yang sanggup turun padang untuk menyelesaikan masalah Interlok ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

PM cabar gandakan eksport dalam tempoh lima tahun

Posted:

PM cabar gandakan eksport dalam tempoh lima tahun

PM cabar gandakan eksport dalam tempoh lima tahun

KUALA LUMPUR 24 Mac - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mencabar seluruh pihak dalam industri ekonomi untuk menggandakan eksport barangan dan perkhidmatan dalam tempoh lima tahun akan datang.

Perdana Menteri berkata, ia bukanlah sesuatu yang mustahil dengan adanya kerjasama efektif antara pihak industri dan kerajaan khususnya Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) serta agensi-agensi berkaitan ekonomi lain.

"Ini juga selaras dengan hasrat saya untuk melihat lebih banyak syarikat Malaysia mencapai taraf antarabangsa seterusnya menyumbang kepada pengembangan eksport dan perdagangan luar," katanya ketika berucap pada majlis Anugerah Kecemerlangan Industri (AKI) 2010 di sini malam ini.

Pada majlis sama, beliau turut menyampaikan anugerah kepada lima pemenang utama AKI 2010 daripada 30 pemenang termasuk anugerah utama iaitu Anugerah Perdana Menteri Untuk Kecemerlangan Industri kepada Institut Teknologi Maklumat Asia Pasifik.

Turut hadir, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Pengerusi Majlis Anugerah, Tan Sri Datuk Azman Hashim.

Najib menambah, pihak industri perlu menyedari bahawa pembangunan negara banyak bergantung kepada kemampuan mereka untuk meningkatkan keupayaan ekonomi.

Di peringkat domestik, kata beliau, kerajaan akan memastikan kerenah birokrasi dikurangkan menerusi antaranya badan seperti Pasukan Petugas Pemudah Cara Perniagaan (Pemudah) yang turut bertindak meningkatkan sistem penyampaian sektor awam.

"Dalam masa sama, sektor swasta juga perlu memainkan peranan dengan meningkatkan sistem penyampaian dan kecekapan masing-masing," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Setempat

Posted: 25 Mar 2011 03:28 AM PDT

Harian Metro: Setempat


Tertekan lif sering rosak

Posted: 24 Mar 2011 11:29 AM PDT

KUALA LUMPUR: Penduduk di Blok 62, Perumahan Awam Sri Sabah 3B, di sini, tertekan berikutan satu daripada dua lif utama di blok itu sering rosak dan tidak berfungsi.

Penduduk flat 17 tingkat itu bertambah runsing apabila mereka yang sepatutnya menikmati dua kemudahan lif pada setiap blok terpaksa berebut untuk menggunakan satu lif.


Tinjauan Harian Metro di kawasan terbabit mendapati satu daripada lif yang disediakan di pangsapuri terbabit rosak.

Penduduk, Bahari Saidin, 45, berkata walaupun pihak pengurusan membaiki lif itu, namun ia bagaikan 'melepaskan batuk di tangga' kerana ia kembali rosak selang beberapa hari selepas itu.


"Setiap satu atau dua hari, kerosakan lif berulang dan penduduk tidak sanggup turun dan naik tangga kerana ia memenatkan selain menyukarkan urusan seharian kami.

"Keadaan itu menimbulkan banyak masalah kepada penghuni blok ini terutama wanita mengandung, warga emas dan pesakit yang terpaksa mendapatkan rawatan doktor setiap hari, malah menyusahkan penduduk ketika kecemasan serta pengurusan jenazah," katanya ketika ditemui, semalam.


Pengerusi Persatuan Penduduk Perumahan Sri Sabah 3B, Zainal Abidin Abd Wahab, berkata ada kalanya lif di blok berkenaan rosak bukan disebabkan gangguan teknikal, namun ia juga berpunca kerana terlalu kerap digunakan.

"Setiap masa lif ini digunakan dan mustahil jika lif terbabit tidak akan rosak. Selain rosak, kebersihan di dalam lif amat mengecewakan dengan sampah-sarap bertaburan hingga mendatangkan bau busuk serta meloyakan," katanya.


Sementara itu, Pengurus Komunikasi Korporat, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Anwar Mohd Zain, berkata pihaknya akan menyemak semula laporan lif di kawasan perumahan berkenaan.

"Kami akan menyiasat perkara terbabit sebelum mengambil tindakan.


"Sekiranya laporan sudah diterima daripada pihak pengurusan perumahan itu, DBKL akan ke sana bagi menyelesaikan masalah berkenaan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

183 penghuni pindah sementara

Posted: 24 Mar 2011 11:27 AM PDT

KUALA LUMPUR: "Saya memanjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana proses perpindahan ini berjalan lancar," kata Fairuz Othman, 52, yang ditemui di Majlis Cabutan Undi Kali Kedua Projek Perumahan Rakyat (PPR), Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), semalam.

Dia seorang daripada 183 penghuni Kuarters Kerajaan Jalan Cochrane yang dipindahkan ke PPR Seri Alam buat sementara waktu ekoran kerja menaik taraf yang akan mula dijalankan di kuarters berkenaan dalam tempoh terdekat.


Fairuz berkata, wang sagu hati RM2,000 yang diberikan kerajaan kepada setiap penghuni selain kemudahan pengangkutan seperti lori untuk mengangkut barang ke rumah baru secara percuma menyenangkan hati semua penghuni.

"Alhamdulillah, semuanya mudah dan kami berbesar hati menerima bantuan ini. Saya dan keluarga bercadang masuk ke rumah baru beberapa hari selepas ini iaitu sebelum tarikh akhir notis perpindahan, 31 Mac ini," katanya.


Seorang lagi penghuni, Maznah Che Ros, 46, berkata walaupun mengalami sedikit kesukaran untuk mengemas semua barangan rumah sebelum dibawa berpindah, namun dia akur arahan untuk mengosongkan rumah itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Utara

Posted: 25 Mar 2011 03:19 AM PDT

Utusan Online - Utara


Mangsa banjir bertambah

Posted:

Mangsa banjir bertambah

Mangsa banjir bertambah

Oleh ANI AWANG
utusanperak@utusan.com.my

IPOH 24 Mac - Jumlah mangsa banjir di daerah Kerian meningkat kepada 359 orang hari ini berbanding 340 orang semalam.

Ketua Polis Daerah Kerian, Supritendan Fauzi Mat Nayan berkata, kesemua mangsa masih berada di lima pusat pemindahan iaitu di Sekolah Kebangsaan (SK) Alor Pongsu, SK Bukit Merah dan Dewan Orang Ramai di Alor Pongsu, Dewan Batu 38 Parit Abu Hasan serta Dewan Batu 40 Bukit Merah.

Katanya, mangsa terlibat terdiri daripada 168 penduduk di Kampung Alor Setanggok, Batu 37/38 Jalan Keretapi (48 orang), Kampung Parit Ban Abu Hasan (46), Kampung Parit Abu Hasan (31).

Kampung lain ialah Batu 40 Bukit Merah dengan 44 orang, Parit Mat Keling (4), Kampung Perlis (2), Kampung Tebuk Pancur (8) dan Kampung Parit Ayer Hitam lapan orang.

"Kampung terlibat dinaiki air sedalam 0.5 meter hingga satu meter berikutan air dari empangan Bukit Merah yang dilepaskan akibat hujan lebat sejak empat hari lalu," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Fauzi berkata, jalan raya di Batu 38 Jalan Alor Pongsu-Selama masih ditutup kepada kenderaan ringan.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Perak, Chong Phaik Kee berkata, semua cuti kakitangan JKM di daerah yang dilanda banjir telah dibekukan berkuat kuasa serta merta bagi membolehkan semua urusan berkaitan berjalan lancar.

"Kita telah memberikan bantuan awal seperti makanan dan selimut kepada mangsa yang dipindahkan di pusat-pusat pemindahan banjir," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Menurut beliau, pihaknya akan menjalankan siasatan mengenai kerugian yang dialami mangsa akibat kejadian banjir itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Raja Muda kesal tiada kedai buku besar di Perlis

Posted:

Raja Muda kesal tiada kedai buku besar di Perlis

Raja Muda kesal tiada kedai buku besar di Perlis


Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail dan Tuanku Lailatul Shahreen Akashah Khalil berkenan melawat pameran selepas majlis Perasmian Pesta Buku Perlis 2011 di Dewan 2020, Kangar, semalam.


KANGAR 24 Mac - Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail hari ini sekali lagi mengulangi titah baginda mengenai tiadanya kedai buku besar yang beroperasi di negeri ini.

Titah baginda, jumlah pelajar dan institusi pengajian tinggi (IPT) di negeri ini semakin bertambah setiap tahun dan justeru itu, buku-buku yang bermutu untuk digunakan sebagai rujukan perlu diperbanyakkan.

Baginda bertitah, kedai buku besar selalunya menyediakan buku-buku yang bermutu tinggi dan sekiranya dibuka, secara tidak langsung ia akan menjadi sebagai lambang kemajuan negeri ini sebagai sebuah Negeri Ilmu.

"Sungguhpun sambutan di pesta-pesta buku di sini amat baik, namun persoalan yang saban tahun diulangi di majlis-majlis seperti ini ialah mengapa masih tiada kedai-kedai buku besar beroperasi di negeri Perlis ini," titah baginda.

Baginda bertitah demikian dalam titah ucapan sempena perasmian Pesta Buku Perlis 2011 yang turut dihadiri oleh Raja Puan Muda Perlis Tuanku Lailatul Shahreen Akashah Khalil dan Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu serta ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri di Dewan 2020 di sini hari ini.

Dalam pada itu, titah baginda, kedai-kedai buku disarankan agar tidak mempamerkan 'larangan membaca' di kedai-kedai mereka kerana ia akan membantutkan minat membaca seseorang.

"Ambil langkah yang dilaksanakan oleh kedai-kedai buku besar seperti MPH dan Popular yang menyediakan tempat khas untuk membaca kepada pelanggan," titah baginda.

Baginda bertitah, kempen membaca mesti diperluaskan secara besar-besaran di peringkat negeri malah pesta buku tidak boleh dilihat sebagai satu-satunya cara besar-besaran untuk mempromosikan buku kepada masyarakat di negeri ini.

"Kita perlu mempelbagaikannya seperti mengadakan program galakan membaca di peringkat jabatan dan organisasi yang berterusan, kempen besar-besaran di peringkat negeri dengan penyediaan pelbagai pertandingan dan insentif," titah baginda.

Sementara itu, pesta berkenaan yang berjaya menarik lebih 30,000 pengunjung setiap tahun diadakan bermula sejak 2003.

Pada tahun ini, syarikat FusionExcel menaja pesta berkenaan dengan menyumbang RM100,000 iaitu wang tunai berjumlah RM5,000 dan sejumlah barangan bernilai RM95,000 bagi menjayakan pesta tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Anak yatim cipta kejayaan

Posted:

Anak yatim cipta kejayaan

Anak yatim cipta kejayaan

IPOH 24 Mac - Kesukaran hidup tanpa bapa tidak pernah dijadikan alasan oleh anak yatim ini untuk mencipta kejayaan dalam pelajaran sehingga muncul salah seorang pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2010.

Mohammad Hafiz Gulam Mohd. Khan, 18, dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kampung Pasir Putih di sini sebaliknya menjadikan kekurangannya itu sebagai pemangkin untuk belajar sehingga memperoleh A+ dalam kesemua sembilan mata pelajaran yang diambil.

Beliau mengambil subjek Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sejarah, Matematik, Pendidikan Islam, Fizik, Biologi, Kimia dan Matematik Tambahan.

Lebih menarik lagi, dia turut muncul antara empat calon Melayu daripada 32 calon SPM 2010 di negeri ini yang mencatat semua A+.

Anak bongsu daripada dua beradik itu menujukan kejayaan tersebut khas untuk ibunya, Nurhayati Lo Abdullah, 46, yang banyak memberikan dorongan kepadanya selama ini.

''Ayah, Gulam Mohd. Khan Gulab Khan yang merupakan seorang anggota polis meninggal dunia ketika saya berusia tujuh tahun.

''Sejak itu, saya dibesarkan oleh ibu dengan hasil duit sewa sebuah rumah kami di Kuala Lumpur dan duit simpanan Amanah Saham Bumiputera (ASB) yang ditinggalkan oleh arwah ayah," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Tambah Mohammad Hafiz, kakaknya, Nadia Nadirah, 24, baru sahaja menamatkan pengajian dalam bidang Sains Pertanian di Universiti Putra Malaysia (UPM) dan sedang mencari pekerjaan.

Ditanya rahsia kejayaannya, anak muda itu berkata, dia belajar secara berterusan sejak awal lagi.

''Selepas pulang dari sekolah, saya akan membuat latih tubi dan mengulang kaji pada waktu malam. Saya juga jarang keluar melepak dan hanya keluar dua bulan sekali," katanya.

Bercita-cita menjadi jurutera angkasa lepas, Mohammad Hafiz berharap mendapat tawaran biasiswa daripada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk melanjutkan pengajian ke luar negara dalam bidang Kejuruteraan Angkasa.

''Kalau gagal dapat tawaran ke luar negara, saya mahu mengambil kursus Asasi Sains Fizikal di Universiti Malaya (UM)," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Mutakhir

Posted: 25 Mar 2011 03:07 AM PDT

Berita Harian: Mutakhir


Polis periksa lokasi kejadian rakaman video seks

Posted: 25 Mar 2011 02:48 AM PDT

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Siasatan polis terhadap rakaman video aksi seks yang didakwa membabitkan seorang pemimpin pembangkang mendapat petunjuk awal apabila bilik sebuah hotel di ibu negara yang dikatakan menjadi lokasi rakaman video itu diperiksa.

Setiausaha Polis Diraja Malaysia (PDRM) Bukit Aman, Datuk Ghazali Md Amin, berkata siasatan di tempat kejadian itu dijalankan bersama unit forensik PDRM selepas memperoleh maklumat.

"Dua individu ditahan semalam bagaimanapun dibebaskan dengan jaminan polis... kita turut memperoleh beberapa bahan bukti daripada mereka. "Salah seorang daripada individu yang terbabit mendedahkan tempat di mana rakaman perlakuan seks itu berlaku," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Semalam, bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik bersama ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah, disoal siasat selama lima jam di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman.

Mereka turut menyerahkan video aksi seks seorang lelaki dengan seorang wanita serta seutas jam tangan Omega.

Sementara itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, polis sedang mengenal pasti identiti individu yang kelihatan dalam rakaman video aksi seks terbabit.
Beliau berkata, siasatan kes itu masuk hari ketiga hari ini dan pasukan khas menjalankan siasatan dari pelbagai sudut, termasuk bagaimana rakaman video itu boleh wujud.

"Kita sendiri hendak tahu apa yang telah berlaku dan banyak isu lagi, justeru hentikan semua spekulasi dan beri peluang kepada pasukan polis untuk jalankan siasatan," katanya kepada pemberita ketika ditemui pada majlis Peringatan Hari Polis ke-204 di Pusat Latihan Polis (Pulapol) di sini.

Ismail berkata, beliau percaya maklumat dan fakta baru akan diperoleh dalam masa terdekat hasil penyiasatan yang dijalankan.

"Siasatan mungkin berkembang terus dari fakta-fakta yang kita akan jumpa nanti," katanya.

Ketika ditanya sebab trio yang mendedahkan video tersebut tidak ditahan, beliau menjawab, "Atas kesalahan apa? Kalau sampai masa sudah cukup bukti dan sudah disahkan kesalahan mereka, barulah kita akan bertindak ikut undang-undang.

"Semalam kita panggil dua daripada mereka untuk diambil kenyataan. Kalau tahan mereka tetapi tidak cukup bukti, esok orang gelakkan polis nanti," katanya. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Teoh muram dan resah ketika percakapan dirakam

Posted: 25 Mar 2011 02:17 AM PDT

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya yang menyiasat kematian TeohBeng Hock diberitahu hari ini bahawa setiausaha politik kepada seorang anggota EXCO kerajaan Selangor itu kelihatan muram dan banyak mengeluh ketika pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mula merakam percakapannya pada 16 Julai 2009.

Penolong Kanan Penguasa SPRM Selangor, Mohd Nadzri Ibrahim, berkata Teoh adalah saksi siasatan penyalahgunaan wang peruntukan membabitkan kawasan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah, yang juga anggota exco berkenaan.

Mohd Nadzri, yang bertanggungjawab untuk merakam percakapan Teoh, berkata mendiang dilihat resah dan banyak mengeluh ketika rakaman itu dijalankan hampir dua jam bermula 1.30 pagi. "Sesekali terdengar beliau menarik nafas panjang," katanya. Ketika disoal pegawai pengendali yang membantu suruhanjaya siasatan itu, Awang Armadajaya Awang Mahmud, sama ada Teoh berasa tertekan dengan keadaan itu, Mohd Nadzri berkata: "Apabila melihat keadaan Teoh yang agak resah dan muram, saya bertanyakan sama ada dia boleh atau tidak memberi kenyataan, tetapi beliau meminta saya meneruskannya."

Mohd Nadzri, saksi ke-24 siasatan oleh suruhanjaya itu, berkata pada pertengahan rakaman percakapan dilakukan, beliau ada bertanyakan sama ada Teoh ingin berehat sebentar sebelum menyambung kembali rakaman percakapan itu tetapi tidak memberitahunya supaya pulang ke rumah.

"Teoh hanya berkata kepada saya, "Ok, tak apa kita boleh teruskan dan kita habiskan malam ini juga," kata Mohd Nadzri.

Beliau berkata, ketika penghujung proses rakaman itu, Teoh dilihat kurang mengeluh tetapi lebih banyak menguap.
Ketika disoal Pengerusi suruhanjaya, Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri James Foong Cheng Yuen sekiranya Teoh penat adakah dia akan dibenarkan pulang ke rumah dan menyambung kembali rakaman itu keesokan hari, Mohd Nadzri berkata: "Saya akan merujuk kepada pegawai penyiasat Mohd Anuar Ismail terlebih dahulu."

Ketika ditanya oleh Foong adakah soal siasat digunakan ketika merakam percakapan, Mohd Nadzri berkata:" Ya,kebiasaannya soal siasat dilakukan semasa proses rakaman dijalankan."

Foong mempertikaikan cara layanan Mohd Nadzri yang tidak profesional ketika menjemput Teoh masuk ke biliknya untuk merakam percakapan kerana Mohd Nadzri berkata, beliau hanya melaung sambil menggamit tangan untuk memanggil Teoh.

Foong: "Kenapa kamu tidak datang dekat kepada Teoh untuk menjemput dia masuk ke dalam bilik kamu? Adakah disebabkan kamu adalah seorang pegawai maka kamu panggil dia dengan suara yang kuat untuk bagi dia rasa takut?

Mohd Nadzri: "Bukan itu tujuan saya". Ketika disoal oleh Awang Armadajaya sama ada beliau pernah meninggikan suara kepada Teoh ketika rakaman percakapan dibuat?

Mohd Nadzri berkata: "Ada, hanya sekali sahaja sebab saya lihat Teoh menandatangani di tempat yang tidak sepatutnya bagi pihak Ean dan saya tanya kenapa dia tandatangan pada cop yang ada nama Ean".

Beliau berkata, Teoh turut melihat pada paparan skrin komputer mengenai maklumat yang beliau (Mohd Nadzri) masukkan ke dalam borang merakam percakapan saksi yang terdapat dalam komputer untuk membolehkan Teoh membuat pembetulan jika terdapat kesilapan mengenai maklumat berkenaan.

Teoh, 30, ditemui mati pada 16 Julai 2009 di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor selepas memberi kenyataan di pejabat SPRM yang terletak di tingkat 14 bangunan itu.

Selain Foong, suruhanjaya itu turut dianggotai bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Abdul Kadir Sulaiman, bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk T Selventhiranathan, Pakar Perunding Patologi Forensik Hospital Pulau Pinang, Datuk Dr Bhupinder Singh, serta Pakar Perunding Psikiatri Forensik yang juga Dekan Fakulti Perubatan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya, Profesor Dr Mohamed Hatta Shaharom.

Penubuhan suruhanjaya itu diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada 26 Januari lalu, yang antara lain untuk menyiasat punca kematian Teoh, selepas Mahkamah Koroner membuat keputusan terbuka.

Prosiding disambung Isnin ini. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Wilayah

Posted: 25 Mar 2011 01:43 AM PDT

Berita Harian: Wilayah


Badi Solok Serompong

Posted: 24 Mar 2011 03:54 PM PDT

Wilayah

PERSIMPANGAN Solok Serompong di Jalan Kampung Tun Razak-Tehel kerap berlaku kemalangan membabitkan penduduk kampung.

PERSIMPANGAN Solok Serompong di Jalan Kampung Tun Razak-Tehel kerap berlaku kemalangan membabitkan penduduk kampung.

Penduduk dakwa jalan terlalu gelap punca kerap kemalangan

BUKIT KATIL: Sejak mula dibuka kepada orang ramai empat tahun lalu, Jalan Kampung Tun Razak-Tehel menjadi laluan menggerunkan bagi kira-kira 200 keluarga di Kampung Tehel kerana kerap berlaku kemalangan terutama di Persimpangan Solok Serompong.

Penduduk mendakwa masalah itu berlaku disebabkan laluan di situ sangat gelap pada waktu malam gara-gara tidak mempunyai kemudahan lampu jalan, selain pemandu kenderaan sentiasa dikesan memandu laju.

Mereka berharap pihak berkuasa mengambil tindakan susulan segera dengan memasang lampu, selain memasang lampu isyarat dan tanda amaran lain bagi mengingatkan pengguna supaya sentiasa berhati-hati bila melalui kawasan itu. Penduduk, Sahari Ibrahim, 87, berkata rungutan masyarakat di situ berhubung masalah berkenaan wujud sejak laluan berkenaan dibuka kira-kira empat tahun lalu dan ia berterusan hingga sekarang.

Katanya, kebanyakan kemalangan di situ berpunca daripada pemandu memandu laju dari kedua-dua arah melalui Jalan Kampung Tun Razak-Tehel hingga tidak sempat mengelak orang ramai yang melintasi jalan di situ akibat cuaca gelap.

"Masalah laluan ini gelap bukan lagi rahsia, malah hampir semua penduduk dan orang ramai yang pernah melalui kawasan ini sedar keadaan itu. Lampu yang disediakan pihak berkuasa di kawasan persimpangan tertentu saja.

"Pernah berlaku kematian akibat kemalangan di laluan ini terutama di persimpangan Solok Serompong sehingga menyebabkan penduduk melabelkannya 'persimpangan maut," katanya.
Sahari berkata, sebelum ini penduduk kampung pernah menyuarakan masalah berkenaan tetapi sehingga kini tiada tindakan memasang lampu di sepanjang jalan terbabit.

"Pemasangan lampu di sepanjang laluan itu penting bagi memudahkan semua pengguna termasuk penduduk di kampung berkenaan yang menggunakan kemudahan itu pada waktu malam," katanya.

Sementara itu, Zaidah Abu Bakar, 42, pula berkata, setiap hari penduduk kampung yang melintasi Persimpangan Solok Serompong terdedah kepada bahaya terutama pelajar yang berulang-alik ke sekolah berhampiran.

"Saya melalui persimpangan itu setiap hari untuk menghantar anak ke Sekolah Kebangsaan (SK) Tehel dengan menunggang motosikal dan apabila melalui persimpangan, kita perlu lebih berwaspada kerana pemandu kenderaan yang melalui jalan utama sentiasa memandu laju kerana tiada sebarang tanda amaran kawasan kampung dipasang," katanya.

Zaidah berharap pihak bertanggungjawab memasang lampu isyarat di Persimpangan Solok Serompong bagi mengelak kemalangan berulang.

"Selain itu, garisan amaran kuning dan papan tanda had kelajuan kawasan kampung perlu dipasang supaya pemandu kenderaan dapat mengurangkan kelajuan apabila tiba di sini," katanya.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Terima kasih BN

Posted: 24 Mar 2011 03:51 PM PDT

Wilayah

Penduduk Skim Skrang nikmati manfaat pembangunan di bawah pimpinan BN

SRI AMAN: Sebelum berpindah ke penempatan semula Skim Skrang di Engkilili di sini, lebih 40 tahun lalu, kehidupan penduduk yang tinggal di perkampungan berdekatan sempadan Malaysia-Indonesia di Nanga Delok, Lubok Antu, cukup daif.

Rutin harian mereka hanya mengusahakan tanaman padi dan ubi kayu untuk menyara keluarga, selain memburu haiwan liar dan menahan bubu untuk menangkap ikan, manakala kediaman mereka pula hanya diperbuat daripada buluh dan daun rumbia.

Apabila konfrontasi tercetus pada 1962, keselamatan penduduk pribumi yang tinggal di sempadan turut terancam, namun mereka bernasib baik kerana kerajaan bertindak pantas memindahkan mereka ke penempatan baru yang jauh dari sempadan bagi memastikan mereka tidak menjadi mangsa tentera negara jiran yang menceroboh. Kini, kehidupan masyarakat Iban yang dipindahkan dari sempadan itu sudah jauh berubah. Mereka sudah mampu menikmati kehidupan selesa dengan semua kemudahan infrastruktur yang sempurna diterima.

Salah seorang daripada mereka, Singkot anak Badi, 72, berkata mereka mengambil keputusan tepat dengan menerima tawaran kerajaan untuk berpindah sekitar 1964.

Beliau berkata, kerajaan menyediakan kediaman kepada mereka di skim penempatan semula itu dan menyediakan pekerjaan kepada mereka sebagai buruh untuk membuka hutan di kawasan Skrang.

"Pada mulanya kami hidup aman damai di Nanga Delok. Kami bebas masuk hutan untuk memburu dan mencari sayuran liar, tetapi apabila konfrontasi tercetus, kehidupan kami mula berubah.
"Keselamatan kami mula terancam. Mujurlah kerajaan ketika itu cepat bertindak dan memindahkan kami ke tempat lain yang kini terus menjadi kampung kami," katanya.

Singkot berkata, selepas 47 tahun perkampungan mereka semakin berkembang dan kini wujud lebih 10 rumah panjang di kawasan berkenaan dengan penduduk hampir 2,000 orang.

Seorang lagi generasi pertama yang berpindah dari sempadan itu, Serit anak Kanchau, 65, pula berkata ekonomi penduduk kini semakin meningkat sejak mereka menyertai skim penanaman kelapa sawit yang dikendalikan Lembaga Perlindungan dan Pemulihan Tanah Sarawak (SALCRA).

Katanya, generasi kini bertuah kerana menerima semua kemudahan yang disediakan kerajaan berbanding mereka yang meneroka penempatan semula itu dulu.

"Ketika mula berpindah ke sini, kami ditempatkan di sebuah rumah panjang sementara yang serba kekurangan.

"Tetapi di sini kami mula mengubah cara hidup daripada bergantung kepada hasil buruan dan tanaman sara diri untuk hidup, kami mula bekerja makan gaji apabila kami mengambil upah menebas hutan untuk dibuka sebagai kawasan pertanian," katanya.

Serit berkata, generasi hari ini harus berterima kasih kepada kerajaan kerana jika mereka terus tinggal di sempadan, kehidupan mereka tidak mungkin selesa seperti sekarang.

"Sekarang ini, kampung kami terletak di tepi jalan raya utama yang menghubungkan semua bahagian di Sarawak. Kita sepatutnya berterima kasih kepada kerajaan yang memindahkan kita ke sini dulu," katanya.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 25 Mar 2011 01:34 AM PDT

Utusan Online - Muka Hadapan


Rahim, Syazril Eskay serah bukti

Posted:

Rahim, Syazril Eskay serah bukti

Rahim, Syazril Eskay serah bukti

Oleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR
dan WAN NOOR HAYATI WAN ALIAS
pengarang@utusan.com.my


Abdul Rahim Thamby Chik diserbu wartawan sebaik keluar dari Bukit Aman, Kuala Lumpur selepas disoal siasat semalam. – Utusan/Asmaruddin Jamaluddin


KUALA LUMPUR 24 Mac – Bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan seorang ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah tampil memberi keterangan dan menyerahkan rakaman bukti video seks lelaki didakwa pemimpin parti pembangkang kepada pihak polis hari ini.

Turut diserahkan kepada pihak polis adalah seutas jam tangan jenama 'Omega' yang didakwa milik pemimpin tersebut.

Abdul Rahim yang hadir di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman kira-kira pukul 5 petang disoal siasat hingga pukul 9.45 malam ini.

Beliau ketika ditemui pemberita memberitahu, semua bukti yang ada sudah diserahkan kepada polis.

Katanya, segala keterangan yang diberi kepada polis penting untuk membantu siasatan dan menunjukkan siapa aktor dalam rakaman video seks itu.

"Harap bukti asli yang diberi boleh disiasat secara forensik, sekiranya ada penipuan atau tidak. Kalau perlu, ketulenan itu boleh dibuktikan dengan bantuan FBI (Biro Siasatan Persekutuan).

"Saya berharap, keterangan ini dapat membantu mempercepatkan proses siasatan. Jika kerajaan setuju, suruhanjaya diraja perlu ditubuhkan bagi membolehkan siasatan terperinci dibuat dan memuaskan hati semua pihak," kata Abdul Rahim selepas selesai memberi keterangan.

Sementara itu, sesi keterangan Syazril Eskay tamat pukul 10 malam ini, namun ahli perniagaan itu tidak muncul di pintu A Bukit Aman di mana puluhan wartawan dan jurugambar menunggu, sebaliknya beliau dipercayai dibawa keluar melalui pintu B menggunakan kenderaan polis.

Syazril Eskay ketika dihubungi pemberita memberitahu, beliau telah mendedahkan kepada polis lokasi hotel di mana rakaman aksi seks itu dilakukan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Video seks: Semua terlibat dipanggil

Posted:

Video seks: Semua terlibat dipanggil

Video seks: Semua terlibat dipanggil

KUALA LUMPUR 24 Mac - Semua individu yang dikaitkan dengan rakaman dan penyebaran video seks yang melibatkan seorang pemimpin pembangkang akan disiasat dan dikenakan tindakan sekiranya didapati terlibat sama.

Tindakan itu termasuk individu yang melakukan hubungan seks di dalam rakaman video tersebut.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, siasatan itu akan dijalankan oleh satu pasukan khas di peringkat Ibu Pejabat Polis Bukit Aman yang telah ditubuhkan.

Menurut beliau, pasukan khas itu akan mengambil keterangan daripada sesiapa sahaja yang dikenal pasti dan dapat membantu penyiasatan.

"Walaupun siasatan dijalankan mengikut Seksyen 292 Kanun Keseksaan kerana mengedar bahan lucah, tetapi semakan semula akan dibuat selepas semua maklumat dikumpul.

"Cuma buat masa ini, beri peluang kepada pasukan siasatan itu untuk melakukan penyiasatan mereka dengan profesional, jangan tohmah polis dan mengeluarkan pelbagai spekulasi," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Kenangan Bersama Veteran VAT 69 Komando Polis di sebuah hotel di sini hari ini.

Ismail juga enggan mengulas lanjut mengenai jumlah individu yang telah dipanggil bagi membantu siasatan.

Malah, beliau enggan mengesahkan sama ada video tersebut telah diserahkan kepada polis setakat petang semalam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

‘Jangan kata palsu’

Posted:

'Jangan kata palsu'

'Jangan kata palsu'

PUTRAJAYA 24 Mac – Semua pihak termasuk pembangkang tidak berhak mengeluarkan kenyataan bahawa rakaman video seks yang didakwa membabitkan seorang pemimpin pembangkang adalah palsu.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menegaskan, adalah menjadi satu kesalahan mengeluarkan kenyataan awal seperti itu kerana mereka tidak tahu kesahihannya. "Mereka tidak berhak mengeluarkan kenyataan untuk menentukan kesahihan video tersebut kerana ketulenannya hanya dapat ditentukan selepas pihak polis selesai melakukan siasatan.

"Mengapa hendak menghakimi kes ini, sedangkan orang yang mengeluarkan kenyataan itu sendiri berkemungkinan besar belum tengok lagi rakaman itu," jelasnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri majlis sambutan ulang tahun Pertahanan Awam Peringkat Kebangsaan Ke-59, di sini hari ini.

Hadir sama Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Seri Mahmood Adam dan Ketua Pengarah Pertahanan Awam, Datuk Abdul Halim Abdul Hamid.

Hishammuddin diminta mengulas kenyataan beberapa pemimpin parti pembangkang yang mendakwa rakaman video seks yang dikatakan membabitkan seorang pemimpin pembangkang bersama seorang pelacur warga China di sebuah hotel yang didedahkan kepada pihak media, Isnin lalu sebagai palsu.

Dalam pada itu, beliau turut menegaskan tidak akan campur tangan dalam siasatan polis kerana bimbang akan dituduh sebagai konspirasi.

"Saya tidak berminat mengulas panjang mengenainya kerana saya hanya berminat untuk mencari kebenaran dan mahu polis melakukan siasatan secara telus dan penuh berintegriti," katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, kekesalan barisan kepimpinan MCA terhadap kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz yang menyifatkan MCA ketika ini umpama isteri yang tidak mempunyai suami tidak akan menjejaskan hubungan parti komponen dalam Barisan Nasional (BN).

"Perbezaan pandangan dalam komponen BN memang berlaku tetapi akan ada cara untuk kita menyelesaikannya," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

The Malaysian Insider :: Bahasa

Posted: 25 Mar 2011 01:06 AM PDT

The Malaysian Insider :: Bahasa


Video seks: Dua lelaki ditahan, lokasi rakaman dikenal pasti

Posted: 24 Mar 2011 11:21 PM PDT

Datuk Shazryl Eskay (kiri) and Tan Sri Rahim Tamby Chik telah mengaku peranan mereka dalam penyiaran video tersebut. — gambar fail

KUALA LUMPUR, 25 Mac — Dua lelaki telah ditahan berkaitan dengan pendedahan rakaman video seks, yang dikaitkan dengan pemimpin kanan Pakatan Rakyat melanggan pelacur asing.

Timbalan Komisioner Polis Datuk Ghazali Md Amin dari Bukit Aman berkata beberapa barang yang boleh dijadikan bukti juga dirampas daripada kedua-dua lelaki berkenaan.

"Salah seorang juga berkata di mana rakaman itu dibuat dan kami telah menghantar pasukan forensik bersama pegawai penyiasat ke lokasi," kata beliau dipetik The Star Online hari ini.

Kedua-dua dibebaskan dengan diikat jamin.

MENYUSUL LAGI

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Mara kaji semula kursus yang kurang permintaan pasaran kerja

Posted: 24 Mar 2011 08:31 PM PDT

KUCHING, 25 Mac — Majlis Amanah Rakyat (Mara) akan mengkaji semula kursus tawarannya yang kurang mendapat permintaan di pasaran kerja semasa, kata ahli majlis Mara, Norol Azali Sulaiman di sini.

Beliau berkata untuk memastikan pelajar tajaan Mara berpeluang mendapat pekerjaan selepas menamatkan pengajian, beberapa penyesuaian semula akan dibuat dalam kursus yang ditawarkan agar relevan dengan kehendak industri semasa.

"Selain itu, kita turut menerapkan kemahiran keusahawanan dan kemahiran asas kepada pelajar tajaan agar mereka dapat bekerja sendiri," katanya kepada pemberita pada karnival pendidikan Mara 2011 peringkat negeri Sarawak di sini hari ini.

Beliau berkata sebagai contoh, kemajuan dalam beberapa bidang industri, misalnya perubatan, turut mendorong beberapa perubahan dalam kursus yang perlu ditawarkan kepada pelajar tajaan Mara.

Ketika ini, katanya, Institusi Pendidikan Mara (Ipma) termasuk bidang kemahiran kini telah mencapai 305 buah iaitu 95,911 pelajar pendidikan tinggi, pelajar menengah (111,516) dan pendidikan latihan dan kemahiran (116,780).

Norol Azali berkata seramai 312,434 pelajar tajaan Mara telahpun menamatkan pengajian sama ada di dalam mahupun luar negara manakala untuk pengambilan Julai tahun ini, Mara menawarkan sebanyak 27,347 tempat bagi pelajar melanjutkan pengajian di peringkat sijil, diploma, ijazah pertama dan sarjana.

Mengenai kegagalan pelajar tajaan Mara untuk membayar balik pinjaman, beliau berkata pihak pengurusan Mara akan meningkatkan lagi usaha dengan kerjasama beberapa agensi untuk memastikan mereka yang berkenaan membayar hutang yang masih tertunggak.

Katanya setakat ini masih ada kira-kira RM500 juta hutang tertunggak membabitkan pinjaman pendidikan dan perniagaan.

"Mara ada mengambil beberapa langkah untuk memastikan peminjam ini membayar balik hutang seperti sekatan perjalanan ke luar negara, namun ia bukanlah mandatori," katanya. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Timur

Posted: 25 Mar 2011 01:05 AM PDT

Utusan Online - Timur


Berjaya teruskan tradisi keluarga

Posted:

Berjaya teruskan tradisi keluarga

Berjaya teruskan tradisi keluarga

Oleh ADNAN MOHAMAD
utsuanterengganu@utusan.com.my


Fatin Fazzrimi menunjukkan keputusan SPM kepada Marzuki Sulong dan ibunya, Syarifah Nor Salma Abdullah di SMK Lembah Bidong, Setiu, kelmarin.


SETIU 24 Mac - Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Lembah Bidong di sini, Fatin Fazzrimi Marzuki, 18, meneruskan pencapaian cemerlang keluarganya apabila mendapat 10A+ dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2010.

Anak kepada seorang usahawan, Marzuki Sulong, 49, itu mengikut jejak dua abang serta seorang kakaknya yang sebelum ini turut memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan itu.

Keputusan itu juga membolehkan Fatin Fazzrimi muncul sebagai pelajar terbaik SPM 2010 di peringkat daerah dan turut disenaraikan bersama 16 pelajar lain dalam kumpulan pelajar cemerlang bagi peringkat negeri.

Abangnya, Mohd. Amir Afiq, 22, yang mendapat 10A dalam SPM 2006 kini melanjutkan pengajian di Universiti Melbourne, Australia dalam jurusan kejuruteraan.

Mohd. Amir Hafiq, 20, pula kini menuntut di Universiti Wellington, New Zealand juga dalam jurusan kejuruteraan selepas berjaya memperoleh 10A dalam SPM 2008 dan kakaknya, Fatin Sharmimi, 19, sedang menuntut dalam kursus perubatan di Universiti Dublin, Ireland.

Ketika ditemui semalam, Fatin Fazzrimi yang bercita-cita menjadi seorang doktor berkata, kejayaan abang serta kakaknya yang belajar di seberang laut telah mendorong dirinya lebih bersemangat untuk belajar.

Menurutnya, dia sentiasa memberi perhatian semasa guru mengajar di sekolah selain tidak malu bertanya tentang sesuatu perkara atau soalan yang kurang difahami dengan guru kelas.

''Ketika di rumah saya lebih suka mengulang kaji mata pelajaran dengan adik-beradik sejak dulu lagi kerana melalui amalan seperti ini, kita akan menjadi lebih mesra," ujarnya.

Sementara itu, ibunya, Syarifah Nor Salma Abdullah, 47, memberitahu, dia serta suaminya tidak pernah mengongkong anak-anak.

"Sebagai ibu saya sering mengingati anak-anak agar tidak mengabaikan solat agar segala usaha diberkati," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jambatan Tok Din kini dibina

Posted:

Jambatan Tok Din kini dibina

Jambatan Tok Din kini dibina


kerja-kerja membina Jambatan Tok Din giat dijalankan di Kampung Puyu, Pasir Puteh, semalam.


PASIR PUTEH 24 Mac - Keresahan penduduk di Kampung Puyu di sini bakal berakhir apabila projek pembinaan jambatan baru yang menghubungkan laluan Pasir Puteh-Semerak kini telah dimulakan.

Pembinaan Jambatan Tok Din itu penting bagi menggantikan jambatan kayu sedia ada yang semakin usang dan mengundang risiko kepada orang ramai yang menggunakannya.

Seorang penduduk, Zamawi Isa, 49, berkata, pembinaan jambatan baru itu wajar disegerakan kerana struktur binaan jambatan kayu sedia ada sudah rosak teruk dengan beberapa keping lantai pada gelegar telah tercabut.

"Pembinaan jambatan baru ini akan memberi keselesaan kepada semua pengguna, selain membantu melancarkan aliran trafik terutama pada waktu puncak seperti musim perayaan dan cuti sekolah.

"Tambahan pula, jambatan kayu sedia ada hanya berfungsi untuk satu lorong. Jadi, saya percaya seluruh penduduk serta pengguna pasti menyambut baik pembinaan jambatan baru ini," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Dalam pada itu, tinjauan Utusan Malaysia mendapati, projek pembinaan jambatan itu sedang giat dijalankan membabitkan kerja-kerja menambak dan memasang cerucuk.

Pada pertengahan Februari lalu, akhbar ini menyiarkan keresahan penduduk kampung berkenaan yang meminta kerajaan negeri menyegerakan pembinaan jambatan baru bagi menggantikan jambatan kayu yang semakin usang.

Penduduk bimbang, jambatan yang dibina bagi menggantikan jambatan lama yang runtuh kira-kira enam tahun lalu, tidak lagi sesuai digunakan dan tidak berupaya menampung aliran semasa trafik.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penduduk hargai tindakan TNB

Posted:

Penduduk hargai tindakan TNB

Penduduk hargai tindakan TNB

Oleh ADNAN MOHAMAD
utusanterengganu@utusan.com.my

SETIU 24 Mac - Penduduk Kampung Saujana di sini mengalu-alukan langkah proaktif Tenaga Nasional Berhad (TNB) dengan memindahkan tiga batang 'tiang maut' semalam bagi mengelakkan kemalangan jalan raya yang sering berlaku akibat tiang elektrik berkenaan.

Tiga batang tiang itu dipindahkan pada jarak lebih dua meter dari lokasi sedia ada dan ia sebagai langkah bagi mengatasi masalah tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Saujana, Razali Alias berkata, sebelum itu, tiang elektrik terletak di bahu jalan, berdekatan selekoh di kampung itu.

Menurutnya, usaha memindahkan tiang lampu itu diharap akan menghindarkan kemalangan daripada terus berlaku di situ.

"Kebanyakan kemalangan jalan raya yang berlaku di situ dipercayai berpunca dari tiang yang terletak di tepi jalan dan dakwaan ini berdasarkan rungutan orang ramai serta pengguna jalan raya yang terselamat selepas terbabit kemalangan di lokasi berkenaan.

"Jadi, dengan tindakan sedemikian, JKKK kampung ini mengucapkan setinggi terima kasih kepada TNB yang prihatin dengan aduan kami," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Pada 12 Mac lalu, Utusan Malaysia melaporkan penduduk kampung terbabit menggesa pihak berkenaan supaya segera memindahkan tiga batang tiang elektrik yang dikatakan menjadi punca kepada lebih 10 kes kemalangan di kawasan itu termasuk tiga kematian.

Mereka mendakwa, kemalangan berlaku apabila kenderaan yang dipandu dikatakan terbabas ke longkang setelah gagal mengelak dari melanggar tiang tersebut.

Seorang penduduk, Azami Md. Zain, 38, memberitahu, ada pemandu serta penumpang yang cedera setelah terbabas apabila cuba mengelak daripada merempuh tiang berkenaan.

"Setelah tiga tiang ini dipindahkan, mungkin segala masalah (kemalangan jalan raya) yang berlaku selama ini dapat dicegah," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Nasional

Posted: 24 Mar 2011 11:39 PM PDT

Berita Harian: Nasional


Keluar daripada zon selesa: Najib

Posted: 24 Mar 2011 04:56 PM PDT

Nasional

NAJIB menyampaikan Anugerah Khas Tun Mahathir kepada Pengarah Urusan Les' Copaque Production, Baharuddin Md Radzi pada Majlis Anugerah ICT NEF - Awani 2010 di PWTC, semalam.

NAJIB menyampaikan Anugerah Khas Tun Mahathir kepada Pengarah Urusan Les' Copaque Production, Baharuddin Md Radzi pada Majlis Anugerah ICT NEF - Awani 2010 di PWTC, semalam.

Bumiputera abad ke-21 mesti berdaya tahan

KUALA LUMPUR: Bumiputera perlu keluar daripada zon selesa dan tidak dilihat sebagai kaum yang meminta dengan hanya memberi tumpuan terhadap tuntutan hak tanpa berusaha memanfaat dan mengoptimumkan peluang diwujudkan melalui hak itu.

Sebagai Bumiputera abad ke-21, pembinaan keupayaan dan kemahiran harus menjadi mercu tanda untuk mereka berdaya tahan dan tidak gentar menempuh cabaran, selain merapatkan jurang ekonomi dengan kaum lain.

Berucap pada majlis Anugerah ICT NEF-Awani 2010 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), semalam, Datuk Seri Najib Razak berkata, negara kini dalam persimpangan kritikal untuk melakukan perubahan yang bersifat lonjakan berganda membabitkan soal struktural, institusi, dasar dan cara kerja atau setakat melaksanakan perubahan bersifat tempelan dan berdikit yang akhirnya berisiko menjadikan Malaysia negara yang gagal. Katanya, Bumiputera abad ke-21 wajib dipersiapkan untuk menempuh era yang berdepan pelbagai cabaran.

"Pertarungan hari ini adalah pertarungan minda dan kemahiran. Siapa berilmu, siapa yang menguasai maklumat, dialah kudrat yang mempengaruhi persekitaran. Oleh itu, janganlah kita mengambil jalan mudah dengan bersifat dogmatik dan berpuas hati dengan bentuk berbanding isinya.

"Penumpuan terhadap hak tanpa mengoptimumkan sepenuhnya peluang yang terbit daripada hak itu adalah sikap yang merugikan dan membazirkan bukan saja kepada individu, tetapi juga kepada Bumiputera.

"Inilah yang berlaku apabila kerajaan memperuntukkan saham RM54 bilion kepada syarikat Bumiputera yang akhirnya kekal menjadi pegangan Bumiputera hanya RM2 bilion. Banyak pihak akan marah apabila dihadapkan dengan fakta ini, tetapi untuk menyelesaikan masalah ini kita perlu mengenal pasti apakah punca kepada masalah itu," katanya.
Perdana Menteri berkata, Bumiputera harus berbangga dengan hasil kerja dan pencapaian mereka serta tidak takut untuk belayar dalam perairan yang tidak atau belum lagi diterokai.

Majlis anjuran Astro Awani dan Persatuan Industri dan Usahawan ICT Bumiputera (NEF) itu mengiktiraf usahawan teknologi Bumiputera yang berjaya, termasuk pada peringkat global.

Pada majlis itu Perdana Menteri menyampaikan anugerah kepada 12 pemenang pelbagai kategori ICT iaitu Century Software Sdn Bhd bagi kategori Produk Perisian Bumiputera Terbaik, Reza Razali (Anugerah Usahawan Tekno Bumiputera Muda Terbaik); Lotdotmy Sdn Bhd (Anugerah Aplikasi Media Baru Bumiputera Terbaik); Islamkids.Media Sdn Bhd (Kandungan/Aplikasi Mudah Alih Bumiputera Terbaik); Animonsta Studios Sdn Bhd (Syarikat Baru Bumiputera Terbaik); Netcarbon Sdn Bhd (Animasi Kreatif/Permainan Bumiputera Terbaik); Orea Technologies Sdn Bhd (Syarikat Bumiputera Paling Inovatif) dan Les' Copaque Production Sdn Bhd (Anugerah Khas: NEF-Awani Tun Dr Mahathir).

Pemenang lima anugerah dipilih rakyat Malaysia secara dalam talian ialah Telekom Malaysia (Syarikat Telekomunikasi Pilihan), Maybank (Penyedia Per-khidmatan Dalam Talian Pilihan), Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) (e-Perkhidmatan Kerajaan Pilihan), Tonton.com.my (Portal Hiburan Pilihan) dan MyeG (e-Komuniti/e-Perkhidmatan Pilihan).


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peraturan lapuk jejas pelaksanaan projek dikaji

Posted: 24 Mar 2011 04:55 PM PDT

Nasional

PUTRAJAYA: Kerajaan sedang menyemak peraturan yang membebankan atau menjejaskan pelaksanaan projek pembangunan termasuk yang tidak relevan dan ketinggalan zaman bagi mewujudkan suasana lebih selesa merancakkan pelaburan dalam negara, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, kerajaan dan swasta perlu mempermudah serta melancarkan urusan birokrasi supaya projek pembangunan dipercepatkan.

"Selaras dengan pendekatan ini, kita menubuhkan Pasukan Petugas Khas Pemudah Cara Perniagaan (PEMUDAH), yang setakat ini menambah baik prosedur 32 bidang membabitkan urusan kerajaan dengan sektor swata termasuk e-pembayaran, permulaan perniagaan, pengambilan pekerja, pelaksanaan kontrak dan pendaftaran hartanah. "Sasaran menjadi negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2015 hanya boleh dicapai jika usaha kerajaan menambah daya saing dan kekayaan negara mendapat sokongan dari segi kecekapan sektor swasta memanfaatkan peluang sedia ada.

"PEMUDAH yang sudah meneliti 19 isu, berusaha menambah baik 26 inisiatif yang dikenal pasti dapat memudahkan urusan kerajaan dengan swasta," katanya ketika ucap tama pada Persidangan Kecekapan Sektor Swasta dan Kepenggunaan, di sini semalam. Teks ucapannya dibaca Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Muhyiddin berkata, PEMUDAH berjaya tingkatkan daya saing negara dalam senarai World Bank-Doing Business Report 2010 iaitu menduduki tempat ke-21 berbanding ke-23 pada 2009.

Sementara itu, dalam senarai Institute for Management Development (IMD) 2010 World Competitiveness Yearbook pula, Malaysia menduduki tangga ke-10 berbanding tempat ke-18 pada 2009.
Muhyiddin berkata, di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP), Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sudah mengumumkan 23 projek permulaan (EPP) termasuk sembilan projek baru setakat 8 Mac lalu, menjadikan jumlah keseluruhan 60 EPP sejak ETP dilancarkan Oktober 2010.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Jenayah

Posted: 24 Mar 2011 11:20 PM PDT

Utusan Online - Jenayah


Pusat urut gay diserbu polis

Posted:

Pusat urut gay diserbu polis

Pusat urut gay diserbu polis


Sebuah buku memaparkan gambar lelaki bogel turut dirampas ketika polis menyerbu sebuah pusat urut tanpa lesen yang menawarkan khidmat gay di Pulau Tikus, Pulau Pinang, semalam.


PULAU PINANG 24 Mac - Sebuah pusat urut yang menawarkan khidmat seks kepada golongan gay di Pulau Tikus di sini terkenal di peringkat antarabangsa apabila tersenarai dalam sebuah majalah gay yang berpangkalan di Singapura.

Kegiatan itu terbongkar hasil serbuan yang dijalankan polis Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7), Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Timur Laut tengah malam tadi di premis yang terletak di tingkat dua sebuah pusat beli-belah itu.

Ketika serbuan, pasukan D7 yang diketuai Asisten Komisioner Fauzi Mohd. Yusof menemui majalah itu yang diberi nama 'Pluto' mengandungi gambar lelaki beraksi lucah serta lokasi pusat urut gay di seluruh Asia.

Premis itu juga diawasi menggunakan kamera litar tertutup dan pelanggan hanya dibenarkan masuk menggunakan kod laluan yang boleh didapati dengan menghubungi nombor telefon yang tertera di pintu masuk premis itu.

Terdapat tiga bilik yang dilengkapi tilam kecil disediakan di premis terbabit selain bilik rehat pekerja, stor dan tandas serta disediakan alat senaman untuk kemudahan pelanggan

Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Gan Kong Meng berkata, pihaknya bertindak atas maklumat orang awam dan terpaksa menunggu beberapa jam sebelum dapat masuk ke premis terbabit.

Menurutnya, ketika serbuan, terdapat dua lelaki dipercayai pelanggan sedang mendapatkan perkhidmatan urut daripada dua pekerja lelaki di pusat itu sambil diawasi oleh seorang lagi lelaki yang dipercayai penyelia pusat terbabit.

"Polis merampas dua keping kondom, sebotol pelembap tangan jenama Nivea, sebotol minyak untuk urut, satu botol plastik berisi krim putih, dua helai tuala serta dua naskhah majalah, Pluto.

"Kesemua mereka yang berusia antara 28 hingga 33 tahun dibawa ke IPD Timur Laut untuk diambil keterangan dan kes ini disiasat di bawah Seksyen 377B(b) Kanun Keseksaan iaitu melakukan persetubuhan yang bertentangan dengan aturan tabii," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Datuk palsu: Polis dan SPRM digesa bertindak

Posted:

Datuk palsu: Polis dan SPRM digesa bertindak

Datuk palsu: Polis dan SPRM digesa bertindak

KOTA BHARU 24 Mac - Majlis Jaksa Pendamai (JP) Kelantan meminta polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenal pasti serta mengambil tindakan segera ke atas dalang pengurniaan darjah kebesaran, termasuk gelaran 'Datuk' palsu bagi menjaga keutuhan institusi kesultanan Melayu.

Naib Presiden (1) JP Kelantan, Datuk Dr. Mohd. Kaisan Ab. Rahman berkata, adalah sangat malang jika pertubuhan haram itu masih bebas menjalankan aktivitinya.

"Sedangkan, peruntukan Seksyen 42 Akta Pertubuhan 1966 jelas menyebut, mana-mana pemegang jawatan atau mana-mana orang yang menguruskan atau menolong dalam pengurusan mana-mana pertubuhan yang menyalahi undang-undang adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan, boleh didenda tidak melebihi RM15,000 atau penjara tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya sekali.

"Tindakan perundangan yang keras ke atas pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab ini perlu diambil segera sebagai teladan untuk memastikan kejadian seumpama ini tidak berulang," katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Akhbar sebelum ini melaporkan, Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V amat dukacita dengan tindakan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) diketuai seorang lelaki yang mendakwa berketurunan Long Yunus kerana mengurniakan darjah kebesaran, termasuk gelaran Datuk kepada lebih 150 orang sejak tahun lalu.

Kekecewaan baginda diumumkan oleh Penasihat Undang-Undang Istana Kelantan, Datuk Sukri Mohamed yang turut memaklumkan pihaknya telah membuat tiga laporan polis terhadap NGO terbabit.

Berikutan itu, SPRM menahan dua individu dari Persatuan Kerabat Diraja Duli Yang Maha Mulia Long Yunus yang dipercayai terlibat dalam kegiatan itu Disember lalu, tetapi dibebaskan semula selepas keterangan mereka diambil Mohd. Kaisan berkata, pihaknya mendapat maklumat bahawa kebanyakan penerima anugerah Datuk palsu itu melibatkan ahli perniagaan, terutama dari Sabah dan Sarawak.

Beliau berkata, pihaknya menyokong segala usaha untuk memerangi anasir-anasir tidak sihat yang cuba mencemarkan nama baik institusi Raja Berperlembagaan di negara ini.

"Kami menyokong penuh segala bentuk tindakan perundangan yang bakal diambil oleh pihak berkuasa terhadap pemberi dan penerima anugerah Datuk palsu itu bagi menjaga dan mempertahankan keutuhan institusi Raja Berperlembagaan di Kelantan khususnya dan Semenanjung Malaysia amnya," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Politik

Posted: 24 Mar 2011 11:16 PM PDT

Utusan Online - Politik


Anwar sanggup sumpah demi kepentingan politik

Posted:

Anwar sanggup sumpah demi kepentingan politik

Anwar sanggup sumpah demi kepentingan politik

KUALA LUMPUR 24 Mac - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sanggup bersumpah bagi menjaga kepentingan politiknya dan melepaskan diri daripada semua pertuduhan yang dihadapi ketika ini.

Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Senator Mohamad Ezam Mohd. Noor (gambar) berkata, Anwar akan melakukan apa sahaja bagi menyelamatkan diri serta 'nyawa politiknya' termasuklah bersumpah dengan memegang al-Quran.

"Saya tidak akan terkejut kerana Anwar berada dalam keadaan terdesak ketika ini. Pelbagai tuduhan dihadapinya dan beliau sanggup lakukan apa sahaja untuk melepaskan dirinya.

"Saya percaya beliau akan melakukan sumpah untuk memulihkan imejnya setelah pelbagai tuduhan buruk dihadapinya, tetapi percayalah bahawa sumpah yang dilakukan itu bertujuan politik dan bukannya berlandaskan kepada agama Islam," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Sementara itu, Mohamad Ezam meminta pihak berkuasa merampas pasport antarabangsa Anwar bagi mengelakkan bekas Timbalan Perdana Menteri itu melarikan diri ke luar negara.

Ini kerana katanya, Anwar suka memburukkan nama Malaysia di luar negara dan tindakan tersebut perlu dihalang.

"Tindakan beliau itu jelas merosakkan nama negara. Jadi beliau sewajarnya dihalang keluar dari Malaysia," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

KITA persoal sikap Pas dalam isu video seks

Posted:

KITA persoal sikap Pas dalam isu video seks

KITA persoal sikap Pas dalam isu video seks

PETALING JAYA 24 Mac - Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) mempersoalkan sikap Pas yang tidak bersungguh-sungguh untuk mengetahui kebenaran di sebalik pendedahan rakaman video aksi seks yang dikaitkan dengan seorang pemimpin pembangkang.

Ketua KITA, Datuk Zaid Ibrahim berkata, pendirian pasif parti itu terhadap isu berkenaan bertentangan dengan moral, etika dan agama yang selama ini dikatakan menjadi asas perjuangan Pas.

Menurutnya, beliau faham jika pendirian sedemikian diambil oleh DAP yang jelas tidak kisah mengenai skandal melibatkan moral pemimpin pembangkang kerana bagi parti itu yang lebih penting ialah soal menghadapi pilihan raya.

"Saya anggap sikap Pas yang tidak mahu mencari jawapan sebenar adalah tindakan politik yang merugikan. Ia berbeza sama sekali jika skandal sebegini membabitkan pemimpin Barisan Nasional (BN), Pas pasti mendesak siasatan menyeluruh dibuat.

"Sebagai parti yang dikatakan berteraskan moral, etika dan agama, Pas sepatutnya meminta siasatan yang objektif, bukan membuat keputusan secara sambil lewa semata-mata demi kepentingan politik," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau turut menyelar sikap pemimpin Pas yang mudah menuduh pihak lain terlibat dalam isu tanpa berusaha menyelidiki ketulenan serta 'aktor' sebenar yang aksi seksnya bersama seorang pelacur dikatakan dari China dirakam dalam video tersebut.

Katanya, pemimpin Pas patut melihat sendiri rakaman tersebut kerana individu yang dikaitkan dalam video berkenaan didakwa adalah tokoh pembangkang di peringkat nasional.

"Saya sendiri sudah menonton video berkenaan Selasa lalu dan bagi saya tiada sebarang keraguan mengenai ketulenan dan siapa pemimpin pembangkang tersebut," jelasnya.

Zaid seterusnya menasihatkan pihak berkuasa supaya menjemput pakar forensik asing seperti pasukan Scortland Yard untuk membantu penyiasatan mereka dalam isu video berkenaan.

Katanya, ia bertujuan memastikan pembangkang tidak berterusan menuduh kononnya pendedahan video tersebut adalah konspirasi kerajaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 24 Mar 2011 11:03 PM PDT

Kosmo Online - Rencana Utama


Ambil kesempatan di bumi bergolak

Posted:

Ambil kesempatan di bumi bergolak

Ambil kesempatan di bumi bergolak


HAMPIR setiap siri peperangan di negara asing akan diketuai AS menguatkan lagi keangkuhannya dengan gelaran Polis Dunia.


TATKALA kesengsaraan dihadapi rakyat Jepun yang dilanda ombak besar tsunami dan gempa bumi masih segar dalam ingatan masyarakat dunia, masyarakat antarabangsa dikejutkan pula dengan petaka baru iaitu peperangan di Libya.

Amerika Syarikat (AS) dengan gelaran 'Polis Dunia' bersama sekutunya melancarkan serangan bertali arus ke atas Libya dalam usaha menjatuhkan Presidennya, Muammar Gaddafi.

Senario tersebut bukanlah kali pertama menyaksikan Polis Dunia itu bertindak sebagai 'pengaman' dalam usaha memastikan keamanan dunia dan negara diserang hidup bebas daripada pemerintah kuku besi.

Antara beberapa negara lain yang pernah menyaksikan AS dan sekutunya bertindak sebagai Polis Dunia termasuklah Jepun, Vietnam, Afghanistan, Iraq dan banyak lagi.

Serangan ke atas Libya mula dilakukan pada 18 Mac lalu, selepas Polis Dunia mendapat tiket daripada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dengan sokongan Liga Arab yang meluluskan resolusi tindakan ketenteraan bagi menghalang Gaddafi membunuh rakyatnya yang memberontak.

Resolusi yang diluluskan dengan sokongan AS, Perancis dan Britain itu turut membabitkan penguatkuasaan zon larangan terbang ke atas Libya dan membenarkan penggunaan tentera darat bagi melindungi orang awam daripada tentera Gaddafi.


AS dan sekutunya berjaya menjatuhkan dan membunuh Presiden Saddam dalam serangan pada tahun 2003.


Perbelanjaan perang AS

Campur tangan Barat terbesar di dunia Arab sejak serangan AS dan sekutunya ke atas Iraq pada 2003 itu telah mengakibatkan Libya dibedil secara besar-besaran melalui laut dan udara untuk melumpuhkan pentadbiran Gaddafi.

Bagaimanapun, kerakusan tentera bersekutu dalam menyerang Libya terutama AS bakal menyaksikan operasi serangan mencecah sehingga berbilion ringgit dan memerlukan Pentagon memohon dana kecemasan daripada Kongres.

Pada hari pertama Operasi Odyssey Dawn, AS membelanjakan lebih AS$100 juta (RM303 juta) hanya untuk peluru berpandu yang dilancarkan di Libya.

Tentera AS yang mengetuai serangan tersebut turut mengepam jutaan ringgit lagi untuk melumpuhkan tapak pertahanan udara dan darat di pesisir pantai Libya.

Jurucakap Pentagon bagaimanapun menjelaskan, mereka tidak boleh menganggarkan kos secara rasmi sehingga kini. Pentadbiran Barack Obama mengatakan operasi yang dilancarkan di Libya menggunakan peruntukan sedia ada iaitu peruntukan perbelanjaan peperangan AS$150 juta (RM454 juta).

"Kami tidak bercadang memohon peruntukan tambahan buat masa ini," kata jurucakap Pejabat Pengurusan dan Belanjawan, Kenneth Baer.

Bagaimanapun, Pentagon mungkin terpaksa meminta Kongres untuk menambah peruntukan kewangan mereka satu masa nanti. Beberapa penggubal undang-undang juga berpendapat, AS tidak mampu untuk campur tangan di Libya.

"Bukan sahaja serangan ketenteraan di Libya tidak mendapat kelulusan Kongres seperti mana termaktub dalam perlembagaan AS tetapi, melibatkan kos yang tinggi," kata ahli Kongres Parti Republikan yang mewakili negeri Michigan, Justin Amash.



"Kita tidak perlu membazir wang yang sememangnya tiada untuk sesuatu peperangan tidak diperlukan," katanya.

Sementara itu, Penganalisis Kanan Pusat Strategik dan Taksiran Belanjawan, Zack Cooper, berkata, perbelanjaan penguatkuasaan zon larangan terbang sahaja boleh mencecah sehingga AS$800 juta dan AS$100 juta (RM302 juta) lagi untuk mengekalkannya.

"Kos semakin meningkat. Harga bagi menggantikan jet pejuang yang terhempas Selasa lalu dengan model terbaru lebih canggih boleh mencecah sehingga jutaan ringgit.

"Bahkan, harga bahan api setiap kali jet pejuang ke udara menelan kos sebanyak AS$10,000 (RM30,280) bagi setiap jam penerbangan," kata Cooper.

Askar AS di bumi asing

Menyingkap kembali sejarah negara kuasa besar yang bertindak sebagai Polis Dunia, dahulunya tugas tersebut lebih dahulu dipimpin Britain yang mengepalai Kuasa Berikat yang turut dianggotai Perancis, Rusia, China dan Amerika Syarikat.

Bahkan, semasa Perang Dunia Pertama pada tahun 1914, pada asalnya AS mahu kekal sebagai negara neutral. Hanya dalam Perang Dunia Kedua yang tercetus pada 1939, AS mula melibatkan diri secara aktif Kuasa Berikat untuk berperang dengan Kuasa Paksi yang terdiri daripada Jerman, Jepun dan Itali.

Perang Dunia Kedua menjadi antara peperangan yang paling memakan belanja paling tinggi kepada AS. Pada tahun 1942, AS menghantar jutaan anggota tentera dan ribuan pesawat perang dan kereta kebal ke Britain. Bagaimanapun, dua peristiwa yang tidak mungkin dilupakan sejarah, apabila tindakan Jepun membedil Pearl Harbor, membangkitkan kemarahan AS yang kemudian membalas dengan bom atom ke atas Hiroshima dan Nagasaki.

Taring AS sebagai Polis Dunia selepas itu semakin menjadi-jadi. Antara peperangan besar yang diketuai AS di bumi asing termasuklah dalam Perang Vietnam yang berlangsung di antara tahun 1957 hingga 1975.


MESKIPUN tidak mendapat sokongan sekutu rapatnya Britain, AS tetap melancarkan serangan ke bumi Vietnam pada tahun 1957.


Dalam peperangan itu, AS mengetuai negara lain seperti Australia, New Zealand, Thailand, Korea Selatan dan Filipina. Menariknya, sekutu AS, Britain dan Kanada menolak untuk bersama dalam perang tersebut.

Selepas lebih 57,000 orang terbunuh AS dan sekutunya keluar dari Vietnam pada tahun 1973 tanpa kemenangan yang jelas. Ia antara perang yang telah memalukan AS di mata antarabangsa.

Konflik Perang Teluk pada tahun 1990 menyaksikan penglibatan besar-besaran AS apabila mengepalai 34 buah negara untuk berperang dengan Iraq.

Ketika itu, dunia mahu menyelamatkan Kuwait yang diserang pasukan Iraq.

Beberapa tahun selepas itu, kemarahan AS nampaknya tidak surut ke atas Iraq atau lebih tepat lagi Presidennya, Saddam Hussein. Menggempur Iraq buat kali kedua pada tahun 2003, AS bukan sahaja berjaya menumbangkan Saddam bahkan, menamatkan riwayat presiden itu.

Yang pasti, dengan rekod 'cemerlang' AS sebagai Polis Dunia, nampaknya negara itu akan terus angkuh memikul tanggungjawab itu. Persoalannya, sejauh manakah ikhlasnya AS sebagai Polis Dunia?

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Malaysiakini :: Berita

Posted: 24 Mar 2011 07:56 PM PDT

Malaysiakini :: Berita


Pesawat tentera Libya ditembak jatuh

Posted: 24 Mar 2011 07:33 PM PDT

Sebuah pesawat tentera Libya ditembak jatuh di pangkalan udara Misrata di barat Libya semalam

NONEMenurut pasukan bersenjata Perancis, pesawat Libya itu ditembak oleh sebuah jet pejuang Perancis menggunakan peluru berpandu.

"Pesawat Perancis itu melakukan serangan senjata udara-ke-darat (AASM) setelah pesawat tersebut mendarat di pangkalan udara Misrata," kata jurucakap dalam satu kenyataannya di Paris.

350 pesawat untuk serang Libya

Di Washington, Naib Laksamana Angkatan Tentera Amerika, William Gortney berkata lebih 350 pesawat kini digunakan dalam operasi serangan udara bersama tentera Bersekutu ke atas Libya.

NONEKatanya, separuh daripada pesawat itu membabitkan angkatan tentera negaranya.

"Kekuatan tentera Bersekutu semakin meningkat dari segi saiz dan kemampuan," kata Gortney.

Sehubungan itu, beliau juga meminta tentera Libya supaya tidak tunduk dengan arahan Presiden Muammar Gaddafi selepas masuk hari keenam serangan udara dilancarkan ke atas Tripoli dan bandar lain.

"Mesej kami adalah mudah, letakkan senjata, berhenti daripada berbunuh sesama sendiri dan jangan patuhi lagi arahan Kolonel Gaddafi," katanya kepada pemberita selepas mengadakan taklimat di Pentagon.

NONEDi Brussels, setiausaha agung NATO, Anders Fogh Rasmussen berkata, tentera Bersekutu sudah mempersetujui untuk menguatkuasakan zon larangan terbang di Libya sebagai sebahagian usaha "melindungi orang awam".

Selepas diheret ke meja perundingan yang berlanjutan beberapa hari, anggota NATO terutama Turki menolak tindakan seranagn udara terhadap rejim Muammar Gaddafi namun 28 anggota badan itu akhirnya bersetuju untuk bertindaka bersama menguatkuasakan zon larangan terbang itu.

"Kami kini sudah mencapai keputusan untuk menguatkuasakan zon larang terbang di Libya.

"Kami mengambil keputusan ini sebagai sebahagian langkah badan antarabangsa untuk melindungi keselamatan orang awam," kata Rasmussen.

- Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Karnival kerja Pemuda BN tawar 40,000 kerja

Posted: 24 Mar 2011 08:14 AM PDT

Lebih 40,000 peluang kerjaya daripada 650 syarikat dan organisasi pelbagai sektor dijanjikan pada Karnival Kerja Pemuda Barisan Nasional (BN) yang bakal berlangsung mulai esok sehingga Ahad ini.

Ketua Pemuda BN Khairy Jamaluddin berkata karnival itu diharap dapat menangani masalah ketidakpastian soal kerjaya di kalangan golongan muda terutamanya di Lembah Klang dan sekaligus mengurangkan masalah pengangguran.

Beliau berkata pelbagai aktiviti nilai tambah akan diadakan pada karnival tersebut termasuk klinik resume, sudut latihan industri, bicara kerjaya dan sesi latihan serta sudut pemantapan kemahiran.

Ia akan dirasmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak esok, katanya kepada pemberita pada majlis jelajah media dan makan tengah hari sempena karnival tersebut di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di Kuala Lumpur, hari ini.

Khairy berkata antara syarikat dan organisasi yang mengambil bahagian adalah Malaysia Airlines (MAS), AirAsia, Naza, Proton, Iskandar Malaysia, Mydin, Tabung Haji, Celcom, Telekom Malaysia, Bursa Malaysia dan Uda Holdings.

"Ini merupakan sebuah karnival kerjaya terbesar yang pernah diadakan dengan jumlah penyertaan syarikat dan organisasi yang paling banyak. Kita harap generasi muda dapat memanfaatkan karnival ini untuk mencari pekerjaan atau menyesuaikan diri dengan keperluan majikan di negara ini," katanya.

Beliau berkata walaupun diadakan di Kuala Lumpur, generasi muda masih boleh menyertainya melalui pendaftaran dalam talian di www.bnyouthjobfair.com.

"Pemuda akan cuba pastikan mereka dari luar Kuala Lumpur dapat menyertai temuduga yang dijalankan oleh syarikat-syarikat yang mengambil bahagian," katanya.

Khairy turut menafikan penganjuran karnival itu bermotifkan politik dan menyifatkannya sebagai satu tanggungjawab sosial.

"Ini susulan kepada Makmal Belia BN tahun lepas. Bukan semua benda politik. Kita perlu penjenamaan untuk generasi muda. Kita konsisten untuk bantu mereka tidak kira latar belakang. Kalau ada kesan politik, alhamdulillah," katanya.

Karnival itu berlangsung di Dewan Tun Razak I, PWTC mulai pukul 10 pagi hingga 8 malam.

--Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Pahang

Posted: 24 Mar 2011 07:13 PM PDT

Utusan Online - Pahang


Jangan abaikan warga emas

Posted:

Jangan abaikan warga emas

Jangan abaikan warga emas

Oleh Ali Mahmood
utusanpahang@utusan.com.my


Shahiruddin Ab. Moin menyumbang kain untuk dibuat baju kepada seorang warga emas di Kampong Ulu Gali, Dong, baru-baru ini.


RAUB 24 Mac - Masyarakat diingatkan tidak mengabaikan tanggungjawab terhadap golongan warga emas terutama yang tinggal sebatang kara di kawasan masing-masing.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dong, Datuk Shahiruddin Ab. Moin berkata, warga emas tidak sewajarnya disisih dan dibiarkan kerana mereka merupakan golongan yang perlu diberi pembelaan.

Katanya, semua pihak terutama golongan berada perlu menunaikan tanggungjawab sosial mereka bagi membela golongan warga emas supaya tidak hidup keseorangan dan terbiar.

"Masyarakat tidak boleh beranggapan golongan terbabit menyusahkan apabila mereka tidak lagi mempunyai keupayaan untuk menguruskan diri sendiri kerana kita juga akan melalui kehidupan dan pengalaman sama pada hari tua nanti.

''Warga emas banyak menabur jasa dalam proses pembangunan negara terutama selepas merdeka dan kita tidak boleh menafikan sumbangan tersebut walaupun mereka kini telah berusia dan tidak lagi berdaya," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan pakaian kepada lebih 100 warga emas di Kampung Ulu Gali, Dong dekat sini baru-baru ini.

Menurut Shahiruddin, usaha mendekati warga emas dapat mendidik generasi muda mengenal erti kehidupan sebenarnya berdasarkan pengalaman yang mereka lalui terutama pada zaman pasca merdeka.

''Kita perlu menghargai jasa dan pengorbanan mereka sebelum ini yang tidak boleh dinilai dengan wang ringgit sehingga membolehkan generasi kita hidup selesa dan aman hari ini," katanya.

Beliau yang juga Ketua UMNO Bahagian Raub mahu semua pihak di negeri ini mencontohi Kelab Warga Emas Ulu Gali yang ditubuhkan bertujuan menjalankan pelbagai aktiviti berfaedah bagi mengisi masa lapang.

Katanya, kelab yang mempunyai keahlian lebih 100 orang dengan yuran keahlian sebanyak RM12 itu merangka pelbagai aktiviti termasuk program keagamaan, riadah dan pemeriksaan kesihatan secara berkala sepanjang tahun ini.

Sehubungan itu, beliau berharap lebih banyak kelab warga emas dapat ditubuhkan di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Dong dan Parlimen Raub supaya warga emas tidak merasa diri mereka disisih.

''Warga emas perlu dilibatkan bersama dalam pelbagai aktiviti kemasyarakatan bagi menghargai sumbangan mereka selama ini," tambahnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penduduk Temerloh guna 16.5 juta beg plastik

Posted:

Penduduk Temerloh guna 16.5 juta beg plastik

Penduduk Temerloh guna 16.5 juta beg plastik

TEMERLOH 24 Mac - Penduduk Temerloh menggunakan 16.5 juta beg plastik setahun dan ia menjadi ancaman kepada alam sekitar apabila ia sukar dilupuskan.

Bagi memberikan kesedaran mengenai bahaya menggunakan beg tersebut, Majlis Perbandaran Temerloh (MPT) dengan kerjasama Yayasan Bank CIMB dan Kelab Rotary Temerloh menganjurkan kempen 'Tak Nak Beg Plastik' di beberapa pusat beli-belah dan pasar raya di bandar ini.

Presiden Kelab Rotary Temerloh, Liew Fook Hung berkata, program itu bertujuan memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai bahaya penggunaan beg plastik.

''Jumlah penduduk daerah ini ialah seramai 60,000 orang dan jika setiap penduduk menggunakan 275 beg plastik setahun, bererti setiap tahun penduduk menggunakan 16.5 juta beg itu.

''Bayangkan bagaimana kita akan berdepan dengan kesukaran untuk melupuskan beg plastik yang akan mengundang bahaya dan ancaman serius kepada alam sekitar," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui pada majlis perasmian kempen tersebut yang disempurnakan Yang Dipertua MPT, Datuk Tarif Abdul Rahman di pekarangan pusat beli-belah The Store di sini baru-baru ini.

Turut hadir, Pengurus Bank CIMB Kawasan Pahang barat, Mohd. Fauzi Che Soh.

Pada majlis itu, sebanyak 10,000 beg kertas yang boleh digunakan semula diedarkan kepada orang ramai yang mengunjungi enam pasar raya di bandar ini.

Menurut Fook Hung, beg plastik hanya digunakan untuk tempoh lima minit tetapi pelupusannya memakan masa sehingga 1,000 tahun.

Selain itu, jelas beliau, beg plastik yang dibuang di merata-rata boleh menyebabkan aliran air tersekat dan kesannya boleh berlaku banjir serta mengancam keselamatan hidupan di darat dan laut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Atasi masalah banjir di Dataran Patin

Posted:

Atasi masalah banjir di Dataran Patin

Atasi masalah banjir di Dataran Patin


Zainor Rashid menunjukkan kawasan persekitaran Dataran Patin yang dipenuhi air pada musim tengkujuh.


DATARAN Patin merupakan salah satu daya tarikan baru pelancongan di bandar Temerloh apabila lokasinya sangat strategik iaitu di antara pertembungan Sungai Semantan dan Sungai Pahang.

Lebih menarik lagi, Dataran Patin kini mempunyai jambatan gantung yang menambahkan lagi tarikan orang ramai untuk berehat di kawasan itu sambil melihat panorama sungai terbesar dan terpanjang di Semenanjung.

Bagaimanapun, timbul sedikit masalah terutama ketika musim tengkujuh apabila Dataran Patin itu sering dinaiki air menyebabkan persekitarannya tenggelam dan menyukarkan orang ramai berehat dan menjamu selera menikmati masakan ikan patin masak tempoyak di gerai-gerai di kawasan itu.

Sehubungan itu, kami berharap pihak berkuasa tempatan membina satu lagi jambatan kecil di kawasan letak kereta di tepi Dataran Patin untuk kegunaan ketika banjir.

Dengan adanya jambatan itu, ia membolehkan orang ramai terus menikmati masakan ikan patin yang menjadi kebanggaan warga Temerloh.

Kebanyakan orang luar yang datang ke daerah ini mencari patin masak tempoyak dan kita harus mengambil inisiatif ini dalam menarik lebih ramai pengunjung ke Bandar Ikan Patin ini.

Kawasan esplanade itu kian membangun menyebabkan pertambahan pengunjung setiap hari.

Pihak yang berkenaan perlu melakukan sesuatu seperti mengadakan promosi Dataran Patin kepada orang ramai supaya ia menjadi tempat makan yang digemari ketika mengunjungi daerah ini.

Kita bangga kerana di kawasan esplanade itu bukan sahaja mempunyai Dataran Patin dan jambatan gantung malah terdapat bot penambang yang boleh dinaiki orang ramai untuk bersiar-siar di Sungai Pahang ini.

Kami berharap pihak berkenaan membangunkan lebih banyak prasarana di kawasan itu supaya memberi keselesaan kepada orang ramai.

ZAINOR RASHID

Temerloh

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Mahkamah

Posted: 24 Mar 2011 07:09 PM PDT

Utusan Online - Mahkamah


Pihak pendakwaan tutup kes liwat

Posted:

Pihak pendakwaan tutup kes liwat

Pihak pendakwaan tutup kes liwat

Oleh AMIRUDDIN HARUN
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 24 Mac - Pada saat-saat akhir sebelum pihak pendakwaan menutup kesnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim semakin terdesak untuk mengetepikan tuala kecil Good Morning, berus gigi dan satu botol minuman mineral daripada dijadikan bahan bukti dalam perbicaraan kes liwat yang dihadapinya.

Ia dapat dilihat apabila Ketua Pembangkang itu memfailkan permohonan pada pagi ini supaya Mahkamah Tinggi di sini menyemak semula keputusannya semalam yang menerima ketiga-tiga barang diperoleh dari lokap yang menempatkannya semalaman pada 16 Julai 2008 sebagai bahan bukti.

Bagaimanapun usahanya gagal apabila permohonan itu ditolak oleh Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah selepas selesai mendengar hujah peguam bela utamanya, Karpal Singh dan Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden yang mengetuai pasukan pendakwaan.

Dalam penghakiman ringkasnya, hakim itu dengan tegas menyatakan bahawa tiada alasan untuk beliau mengubah semula keputusan yang dibuatnya semalam.

Anwar mengemukakan permohonan itu dengan alasan keputusan mahkamah semalam tidak berdasarkan hujah berhubung pelanggaran peraturan yang tidak membenarkan tahanan lokap dibawa keluar antara pukul 6 petang hingga 6 pagi dan keterangan petugas lokap yang mendakwa mereka dilarang menyentuh barang-barang dalam lokap yang menempatkan Anwar.

Mohd. Yusof dalam hujah balasnya menyatakan bahawa permohonan itu tidak berasas kerana peraturan lokap tidak menetapkan bahawa setiap tahanan perlu sentiasa berada dalam lokap dalam tempoh tersebut dan barang-barang terbabit bukan diperoleh daripada Anwar tetapi diambil dari lokap tersebut.

Hakim Mohamad Zabidin pada 8 Mac lalu menolak ketiga-tiga barang tersebut dijadikan bahan bukti semasa bicara dalam perbicaraan (TWT) setelah mendapati bahawa ia diperoleh dengan cara yang tidak sah.

Beliau bagaimanapun dalam keputusannya semalam menjelaskan bahawa keputusan pada TWT itu dibuat bersandarkan keterangan pada masa itu dan tanpa keterangan pegawai penyiasat yang tidak dipanggil sebagai saksi dalam prosiding tersebut.

Sebaik sahaja permohonan itu ditolak, perbicaraan diteruskan dengan dua saksi pendakwaan dipanggil semula iaitu bekas Ketua Bahagian CSI Makmal Forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM), Amidon Anan dan ahli kimia, Nor Aidora Saedon bagi mengesahkan ketiga-tiga barang itu untuk ditanda sebagai bahan bukti.

Satu laporan kimia yang dikemukakan oleh Nor Aidora yang sebelum ini ditanda sebagai 'ID' (bahan yang belum dijadikan bukti) turut ditukar menjadi bahan bukti.

Nor Aidora dalam keterangannya pada 23 Februari lalu memberitahu bahawa profil asid deoksiribonukleik (DNA) yang ditemui pada ketiga-tiga barang itu adalah sepadan dengan profil DNA Lelaki Y yang ditemui di bahagian dalam dubur pengadu, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Selesai kedua-dua saksi itu memberi keterangan, Mohd. Yusof memaklumkan bahawa pihaknya menutup kes pendakwaan dan menawarkan 71 saksi kepada pasukan pembelaan sekiranya tertuduh dipanggil membela diri.

Hakim Mohamad Zabidin kemudian menetapkan 18 April ini untuk kedua-dua pihak mengemukakan hujah di akhir kes pendakwaan sebelum menentukan sama ada Anwar akan diperintah membela diri atau dibebaskan.

Anwar, 64, dibicarakan selepas mengaku tidak bersalah atas tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya itu yang berusia 26 tahun di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, No.99, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di sini antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008.

Penasihat Parti Keadilan Rakyat itu didakwa di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Beliau pertama kali dihadapkan ke Mahkamah Sesyen pada 7 Ogos 2008 sebelum kes tersebut dipindahkan ke Mahkamah Tinggi atas permohonan pihak pendakwaan.

Pada peringkat awal, kes berprofil tinggi itu kerap tertangguh ekoran pelbagai permohonan dikemukakan oleh Anwar sebelum perbicaraan bermula pada 3 Februari tahun lalu.

Sepanjang perbicaraan selama 57 hari di Mahkamah Tinggi, sebanyak 26 saksi pendakwaan telah dipanggil memberi keterangan dengan saksi pertama dan utamanya ialah Mohd. Saiful Bukhari.

Turut dipanggil memberi keterangan ialah ketiga-tiga doktor dari Hospital Kuala Lumpur yang memeriksa Mohd. Saiful Bukhari pada 28 Jun 2008; ahli kimia, Dr. Seah Lay Hong; dan pegawai penyiasat, Supritendan Judy Blacious Pereira.

Supritendan Ahmad Taufek Abdullah yang menangkap Anwar pada 16 Julai 2008 merupakan saksi pendakwaan terakhir yang selesai memberi keterangan pada 11 Mac lepas.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

71 saksi ditawarkan terhadap pihak pembelaan

Posted:

71 saksi ditawarkan terhadap pihak pembelaan

71 saksi ditawarkan terhadap pihak pembelaan

KUALA LUMPUR 24 Mac - Sekiranya kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim memasuki peringkat bela diri, perbicaraan itu dijangka menjadi lebih hangat daripada kebiasaannya.

Ini kerana, antara 71 saksi yang ditawarkan oleh pihak pendakwaan kepada barisan pembelaan ialah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Senarai nama saksi itu diberikan kepada pasukan pembelaan selepas pihak pendakwaan yang diketuai oleh Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal menutup kes pendakwaan di Mahkamah Tinggi di sini hari ini,

Bagaimanapun, menurut peguam bela utama, Karpal Singh ketika ditemui di luar mahkamah, pihaknya perlu menemuramah kedua-dua individu terbabit dan beberapa lagi saksi yang akan disenarai pendekkan dalam tempoh terdekat.

Ini bagi memastikan keterangan yang akan diberikan nanti akan memihak kepada kes barisan pembelaan dan bukannya sebaliknya, jelas beliau.

Selain dua nama itu, barisan pembelaan berkemungkinan besar memanggil salah seorang doktor yang bertugas di Hospital Pusrawi, Dr. Mohamad Osman Abd. Hamid sebagai saksi.

Saksi utama kes itu, Mohd. Saiful Bukhari Azlan dalam keterangannya sebelum ini menyatakan bahawa dia telah pergi ke hospital tersebut dan diperiksa oleh doktor terbabit sebelum ke Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Doktor itu juga dikatakan individu yang bertanggungjawab menghasilkan laporan perubatan kontroversi yang menyebut mengenai kemasukan objek plastik ke dalam dubur mangsa.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Rencana

Posted: 24 Mar 2011 03:56 PM PDT

Utusan Online - Rencana


Kontroversi novel Interlok selesai

Posted:

Kontroversi novel Interlok selesai

Kontroversi novel Interlok selesai

SOALAN: Datuk Abd. Rahman Bakri [Sabak Bernam] minta Menteri Pelajaran menyatakan kedudukan novel Interlok karya Sasterawan Negara yang menjadi teks Komponen Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu.

JAWAPAN

Tuan Yang Dipertua,

Terdapat lima (5) pertanyaan yang menyentuh isu berkaitan dengan kedudukan novel Interlok karya Sasterawan Negara Y.Bhg. Datuk Abdullah Hussain yang menjadi teks komponen sastera (Komsas) dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia Tingkatan 5 di Zon 2, iaitu Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya, Selangor dan Negeri Sembilan. Ahli-Ahli Yang Berhormat yang mengemukakan pertanyaan tersebut adalah:

1. YB Sabak Bernam (24.03.2011) - Hari ini

2. YB Kuala Krai (24.03.2011) - Hari ini

3. YB Bukit Gantang (04.04.2011)

4. YB Telok Intan (04.04.2011)

5. YB Hulu Terengganu (06.04.2011)

Oleh kerana kesemua pertanyaan yang dibangkitkan saling berkaitan, izinkan saya menjawab isu tersebut secara serentak, serta mengulas lapan (8) pertanyaan yang dikemukakan sebelum hari ini kerana menyentuh perkara yang sama.

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) sentiasa bersikap terbuka dalam menerima pandangan pelbagai pihak untuk menambah baik sistem pendidikan negara. Semangat musyawarah diutamakan dalam mencari penyelesaian terhadap sesuatu isu yang timbul di samping memastikan sebarang tindakan yang dibuat dilaksanakan secara berhati-hati. Bagai menarik rambut dalam tepung, rambut tidak putus, tepung tidak berselerak.

Dalam menangani isu novel Interlok, Kementerian mengambil langkah yang amat teliti supaya sebarang keputusan yang dibuat adalah rasional, munasabah dan dapat diterima oleh semua pihak.

Novel Interlok adalah satu karya sastera yang telah melalui proses pemilihan dan penyaringan yang ketat sebelum dipilih sebagai teks Komponen Sastera dalam Mata Pelajaran Bahasa Malaysia Tingkatan 5. Novel ini telah dinilai oleh enam (6) jawatankuasa di peringkat Kementerian, yang ahli-ahlinya terdiri daripada pakar-pakar dalam pelbagai disiplin ilmu. Ini adalah untuk memastikan Interlok memenuhi kriteria yang ditetapkan iaitu karya asal yang ditulis dalam bahasa Melayu, menepati Kurikulum Bahasa Malaysia, mendukung nilai-nilai murni, menimbulkan kesan nasionalisme yang kuat dan mewujudkan suasana harmoni dalam masyarakat.

Suka saya menegaskan bahawa dalam pemilihan teks Komsas, keutamaan diberikan kepada hasil karya Sasterawan Negara, pemenang anugerah S.E.A. Write Award dan pemenang hadiah Sayembara Sastera.

Secara khusus, novel Interlok memaparkan kegigihan watak-watak dalam keluarga berketurunan Melayu, Cina dan India di zaman sebelum merdeka untuk mengubah nasib diri dan menjadi manusia yang bermaruah dan bermartabat. Watak Cing Huat digambarkan sebagai seorang anak muda Tionghua yang bekerja keras meneruskan perniagaan bapanya sehingga menjadi kaya raya dan dihormati oleh masyarakat.

Watak Maniam pula dipaparkan sebagai seorang buruh India yang rajin berusaha sehingga akhirnya berjaya menjadi tandil estet. Malah melalui pendidikan, anak Maniam iaitu Ramakrisynan berjaya menjadi inspektor polis.

Watak Seman pula ditonjolkan sebagai anak seorang petani Melayu yang bekerja kuat untuk mengangkat nilai dirinya agar menjadi insan yang berjaya dan dihormati oleh penduduk desanya.

Penceritaan tentang kegigihan watak-watak pelbagai kaum dalam novel ini untuk mengubah nasib diri memberi pengajaran kepada murid bahawa sesiapa sahaja, tanpa mengira perbezaan kaum, warna kulit dan agama, boleh berjaya dalam kehidupan sekiranya mereka gigih berusaha.

Novel ini juga sarat dengan nilai-nilai perpaduan kaum. Aspek kerjasama dan hormat menghormati antara kaum ditonjolkan dengan nyata melalui persahabatan Maniam dan Musa. Dalam novel ini, Maniam dipaparkan sebagai seorang yang sentiasa mengenang jasa sahabatnya Musa yang pernah menyelamatkan nyawanya, walaupun Musa telah lama meninggal dunia.

Sebagai membalas jasa Musa, Maniam telah menolong anak Musa, iaitu Seman, untuk mendapatkan pekerjaan di estet. Malah, sebagai penghormatan kepada Maniam, Seman memanggil Maniam dengan panggilan tuan.

Interlok adalah sebuah karya kreatif yang menggabungkan fakta sejarah sosial dan imaginasi pengarang. Melalui adunan realiti dan imaginasi, novel ini cuba memaparkan suatu bentuk kehidupan yang harmoni dalam masyarakat pelbagai kaum di Tanah Melayu sebelum merdeka.

Malah, penulis menggambarkan watak-watak dari ketiga-tiga kaum Melayu, Cina dan India bersama-sama menyambut kemerdekaan negara dalam suasana penuh pengharapan dan kegembiraan.

Dalam konteks ini, penulis telah berjaya menggambarkan rupa bentuk rakyat Malaysia yang harmoni dan bersatu padu. Atas dasar ini, Kementerian Pelajaran tanpa ragu-ragu telah memilih novel Interlok sebagai teks Komsas bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia untuk Tingkatan Lima di Zon 2.

Namun demikian, penggunaan novel Interlok telah menimbulkan bantahan daripada beberapa kumpulan dalam masyarakat India. Bantahan adalah berkisar tentang penggunaan perkataan 'kasta Paria' di dalam novel tersebut yang didakwa bersifat rasis dan menyinggung perasaan kaum India.

Sehubungan itu, mesyuarat Jemaah Menteri pada 12 Januari 2011 telah memutuskan supaya Kementerian Pelajaran mengadakan dialog dengan wakil NGO India bagi membincangkan kontroversi novel Interlok dan mencari jalan penyelesaian. Parti MIC telah mencadangkan beberapa nama untuk mewakili NGO India dan kesemua mereka telah dijemput untuk berdialog dengan pihak Kementerian pada 18 Januari 2011.

Kontroversi novel Interlok juga telah menimbulkan desakan daripada ahli akademik, sasterawan, persatuan penulis dan orang awam supaya novel ini dikekalkan sebagai teks Komsas. Mereka menegaskan bahawa Interlok tidak bersifat rasis malah mengandungi banyak nilai-nilai positif yang menjurus ke arah perpaduan dan keharmonian kaum.

Kumpulan ini juga turut memohon untuk berdialog dengan Kementerian Pelajaran berhubung isu ini. Justeru, beberapa individu yang mewakili kumpulan ini turut dijemput menghadiri sesi dialog yang diadakan.

Hasil dialog seterusnya telah dibentangkan kepada Jemaah Menteri dan susulan daripada itu, Jemaah Menteri telah bersetuju supaya:

i) Novel ini terus diguna pakai sehingga satu pendekatan yang komprehensif dicapai dalam menangani isu berbangkit;

ii) Mengarahkan penubuhan satu panel bebas untuk mengkaji kandungan novel;

iii) Mendapatkan pandangan daripada penulis; dan

iv) Mencadangkan kaedah terbaik untuk menyelesaikan isu tersebut.

Berdasarkan keputusan Jemaah Menteri, Panel Bebas Mengkaji Pindaan Novel Interlok telah ditubuhkan untuk meneliti bahagian yang dianggap sensitif kepada masyarakat India dan memperakukan kepada kerajaan bentuk suntingan yang sesuai tanpa menjejaskan jalan cerita dan mesej murni yang ingin disampaikan oleh Sasterawan Negara Y.Bhg. Datuk Abdullah Hussain melalui karyanya.

Panel bebas ini dipengerusikan oleh Y.Bhg. Profesor Ulung Datuk Dr. Shamsul Amri Baharuddin, Pengarah Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia dan dianggotai oleh pakar-pakar dalam bidang bahasa dan sastera termasuk tiga (3) wakil masyarakat India dan seorang wakil penulis.

Panel Bebas ini telah bersidang sebanyak empat (4) kali dan mengadakan dua (2) pertemuan dengan saya.

Pada mesyuarat kali ke-3, Panel Bebas telah mencapai kata sepakat untuk menggugurkan frasa "kasta Paria" dalam novel ini dan menggantikannya dengan frasa "golongan yang sama." Alhamdulillah, cadangan suntingan ini telah dipersetujui oleh penulis sebagai pemegang hak cipta dan untuk itu kerajaan merakamkan ucapan setinggi-tinggi terima kasih kepada penulis di atas kemurahan hati beliau membenarkan karya sastera ini disunting.

Pada masa yang sama, wakil masyarakat India dalam Panel Bebas juga mengemukakan kepada kerajaan sebanyak 106 bentuk cadangan pindaan yang lain untuk dipertimbangkan. Cadangan pindaan ini tiada kaitan dengan isu pokok, iaitu "kasta Paria" yang telah pun diselesaikan, tetapi meliputi perkara-perkara yang berkaitan dengan fakta, bahasa dan tatabahasa, termasuk koma, noktah dan tanda soal.

Sehubungan itu, saya telah meminta Panel Bebas untuk meneliti satu persatu 106 cadangan pindaan yang dikemukakan dan mengenal pasti perkara-perkara yang benar-benar menyentuh sensitiviti masyarakat India sahaja dikemukakan untuk pertimbangan kerajaan.

Lanjutan daripada itu, Panel Bebas telah sekali lagi bermesyuarat pada 23 Mac 2011 untuk meneliti kesemua cadangan ini. Hasil penelitian Panel Bebas mendapati hanya 19 perkara sahaja yang boleh dianggap menyentuh sensitiviti masyarakat India. Ini bermakna, sebanyak 87 perkara lagi adalah tidak berkaitan dengan isu pokok. Ini termasuklah cadangan supaya nama penulis dipaparkan pada kulit hadapan novel, ejaan "tali" dipinda kepada "taali," perkataan "papa" ditukar kepada "appa," "cawat" ditukar dengan "dhoti" dan lain-lain lagi.

Oleh yang demikian, kesemua ahli panel, termasuk wakil masyarakat India, telah bersetuju untuk menyerahkan perkara ini kepada pihak Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sebagai penerbit untuk membuat suntingan yang wajar kepada novel ini dalam cetakan akan datang.

Daripada 19 perkara yang boleh dianggap sensitif ini pula, tiga (3) daripadanya adalah berkaitan dengan penggunaan perkataan kasta yang telah dianggap selesai kerana penulis telah bersetuju untuk menggugurkan perkataan itu dalam novelnya.

Tiga (3) perkara lagi iaitu yang berkaitan dengan fakta lembu sebagai binatang suci orang Hindu, keselamatan isteri Maniam di India dan upacara perkahwinan yang digambarkan sebagai meletihkan juga telah selesai. Panel Bebas, dengan persetujuan wakil masyarakat India, memutuskan bahawa ketiga-tiganya tidak menyentuh sensitiviti masyarakat India.

Daripada 13 perkara yang berbaki, tujuh (7) perkara telah dapat diselesaikan apabila Panel Bebas mencapai kata sepakat untuk memasukkan errata di dalam novel ini bagi membuat pembetulan dan pengguguran terhadap beberapa frasa yang dianggap sensitif dalam amalan kebudayaan dan keagamaan masyarakat India. Manakala enam (6) perkara lain juga telah dapat diselesaikan kerana penulis, sekali lagi, dengan kemurahan dan kejernihan hati beliau, telah bersetuju untuk meminda perkataan "Tuhan" kepada perkataan "dewa" dan menggugurkan frasa "orang berkulit hitam" daripada novel ini.

Selain dari itu, Kementerian akan menyediakan satu glosari untuk memperjelaskan beberapa frasa dan konsep yang terkandung dalam novel Interlok bagi memudahkan murid memahami teks dan konteks novel yang memaparkan kehidupan yang harmoni dalam masyarakat pelbagai kaum di negara kita.

Alhamdulillah, dengan persetujuan yang dicapai oleh Panel Bebas dan perakuan yang dikemukakan kepada kerajaan, isu ini telah dapat diselesaikan dengan baik. Ini adalah satu testimoni yang amat nyata bahawa di negara kita tidak ada satu isu yang tidak boleh diselesaikan melalui meja perundingan. Dengan semangat musyawarah dan muafakat serta kesediaan untuk mendengar dan menerima, kita telah buktikan bahawa serumit mana pun kemelut yang kita hadapi, kita dapat mengharunginya dengan tabah dan sabar.

Episod Interlok ini menjadi bukti kepada kita betapa semangat perpaduan, penerimaan dan hormat menghormati antara kaum selaras dengan Gagasan 1Malaysia terus subur di negara kita.

Saya juga ingin mengingatkan pihak-pihak yang mempunyai kepentingan politik yang sempit supaya jangan sekali-kali cuba menangguk di air yang keruh. Jangan sekali-kali mengeksploitasi isu ini untuk mengapi-apikan sentimen perkauman dan mencetuskan porak peranda di negara kita yang tercinta. Ini adalah satu perbuatan sia-sia yang pasti akan ditolak oleh rakyat.

Saya yakin majoriti rakyat di negara kita adalah rasional dan mereka akan menerima keputusan yang adil dan munasabah.

Di kesempatan ini saya ingin merakamkan setinggi-tinggi penghormatan dan penghargaan kepada Sasterawan Negara Y.Bhg. Datuk Abdullah Hussain atas kemurnian hati beliau untuk mengizinkan novel Interlok disunting. Dalam pertemuan saya dengan beliau beberapa hari lalu, Y.Bhg. Datuk Abdullah Hussain berulang kali menyatakan bahawa beliau tidak sekali-kali berniat untuk menyentuh sensitiviti apa lagi menghina masyarakat India ketika menulis novel ini empat puluh tahun yang lalu.

Apa yang dipaparkan dalam novel ini adalah cetusan pemikiran dan imaginasi beliau tentang kehidupan sosial masyarakat pelbagai kaum di negara kita yang dijelmakan dalam bentuk karya sastera kreatif.

Untuk itu, sewajarnyalah kita menghormati bukan sahaja karya beliau, tetapi juga segala keputusan yang telah dibuat oleh beliau dalam membantu kerajaan untuk menyelesaikan kontroversi novel Interlok. Ini adalah satu lagi sumbangan beliau yang amat besar kepada negara.

Selain itu, saya juga merakamkan ucapan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada ahli-ahli Panel Bebas iaitu:

(i) Y.Bhg Prof. Ulung Datuk Dr. Shamsul Amri Baharudin, Pengarah Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia sebagai Pengerusi;

(ii) Y.Bhg Datin Siti Saroja Basri, wakil penulis;

(ii) Y.Bhg Prof. Datuk Zainal Abidin Borhan, Setiausaha Satu Gabungan Penulis Nasional;

(iv) Y.Bhg Datuk Termuzi Abdul Aziz, Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka;

(v) Y.Bhg Prof. Madya Dr. Lim Swee Tin, Pensyarah di Fakulti Bahasa Moden, Universiti Putra Malaysia;

(vi) Y.Bhg. Prof. Dr. NS Rajendran, Pengarah Pusat Pendidikan Global Aminuddin Baki di Universiti Pendidikan Sultan Idris;

(vii) Encik G. Krishnabahawan, pendidik; dan

(viii) Encik Uthaya Sankar penulis bebas.

Saya juga merakamkan ucapan setinggi-tinggi terima kasih kepada pimpinan MIC yang telah berbincang dengan YAB Perdana Menteri dan saya selaku Menteri Pelajaran untuk mengambil keputusan bersama bagi menyelesaikan isu ini.

Dengan persetujuan yang telah dicapai, Kementerian menganggap bahawa isu ini telah selesai.

Sekian, terima kasih.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

‘Kongres curang’ gugat pemimpin

Posted:

'Kongres curang' gugat pemimpin

'Kongres curang' gugat pemimpin

Eustace Chester, dalam bukunya Love Without Fear menggunakan istilah 'kongres curang' bagi menggantikan perbuatan hubungan seks. Hubungan seks yang dilihat sebagai curang ialah hubungan yang berlaku dalam keadaan bertentangan dengan peraturan, moral dan susila. Ia mungkin hubungan antara kekasih yang masih belum diikatkan dengan perkahwinan. Atau hubungan sulit dalam istilah sekarang.

Tentunya hubungan itu berlaku secara sorok-sorok, atau sembunyi-sembunyi. Ia tidak akan berlaku secara terang-terangan. Ia akan mengakibatkan lebih banyak tafsiran negatif sehingga boleh menyebabkan kedudukan seseorang berubah.

Dalam sejarah manusia, sudah banyak pemimpin handal dan bijaksana menjadi korban kongres curang. Masyarakat Amerika Syarikat (AS) yang terkenal dengan seks bebas tetap tidak boleh menerima pemimpin mereka terbabit dengan kongres curang. Kes Bill Clinton dan Monica Lewinsky telah menggugat pengaruh seorang presiden sehingga dilihat sebagai seorang yang tidak lagi boleh dipercayai. Akhirnya siasatan dilakukan, dan sepanjang tempoh itu jugalah timbulnya pelbagai istilah dalam kongres curang itu, antaranya "Monicagate", "Lewinskygate", "Tailgate", "Sexgate", dan "Zippergate".

Pada tahun 1963, berlaku skandal yang menyebabkan Setiausaha Negara Britain, John Profuno menghadapi tekanan apabila kongres curangnya dengan seorang wanita pengintip KGB, Christine Keeler terdedah. John Profuno pada mulanya cuba menafikan penglibatannya, sebagaimana Bill Clinton membuat pengakuan bersumpah. Ikut menjadi mangsa kerana mempertahankan Profuno, Perdana Menteri Harold Macmillan turut dipaksa berundur diri.

Terbaru ialah bekas Presiden Israel, Moshe Katsav telah dijatuhkan hukuman penjara selama tujuh tahun setelah didapati bersalah merogol seorang kakitangan wanita pada tahun 2005.

Dalam penantian untuk diadili ialah penglibatan Silvio Berlusconi, Perdana Menteri Itali. Beliau dikatakan gemar mengadakan parti seks, melanggan pelacur dan mendampingi wanita seksi walaupun ada di antaranya masih di bawah umur. Beliau sanggup melakukan apa sahaja demi memuaskan kongres curang sehingga sanggup menipu tarikh lahir dan memberikan wang yang banyak. Kedudukannya semakin terancam. Masa depan politiknya menjadi semakin suram.

Daripada perspektif sejarah, krisis politik atau kepimpinan yang melibatkan kongres curang adalah satu bentuk krisis moral. Krisis moral berlaku dalam semua masyarakat, termasuk masyarakat beragama.

Menurut seorang ahli sosiologi Islam terkemuka pada abad ke-15, Ibnu Khaldun, kedudukan seseorang yang berkuasa amat mudah terpengaruh dengan pelbagai godaan, kemegahan, harta (wang) dan wanita. Makin tinggi kedudukan kuasa seseorang itu maka makin bertambah kuat godaan yang mengasak naluri dan minda.

Sejarah banyak mencatatkan bahawa sebab utama kejatuhan seseorang pemimpin ialah kerana larut dalam godaan sehingga tidak lagi mampu memenuhi kehendak rakyat.

Kebangkitan kuasa rakyat di Tunisia, Mesir, Yemen dan kini sedang hebat berlaku di Libya mempunyai kaitan rapat dengan larutnya pemimpin dengan godaan kemewahan tanpa mempedulikan rakyat. Semakin lama berkuasa, pemimpin-pemimpin terbabit telah membina kekayaan peribadi dan menjadi lebih autokratik sehingga tidak lagi memberikan perhatian kepada rakyat kebanyakan.

Akhirnya rakyat sedar, mereka telah diperlakukan sebagai alat untuk mendapatkan kuasa, tetapi apabila berkuasa dilupakan. Lama kelamaan membangkitkan kemarahan, konflik, pemberontakan dan desakan menyingkirkan pemimpin.

Meskipun pendapat Ibn Khaldun itu mewakili analisis sejarah yang berlaku sehingga abad ke-15, realitinya masih berlaku hingga kini. Bagi menghindarkan diri daripada terperangkap dengan godaan, Ibnu Khaldun menasihatkan para pemimpin agar berhati-hati, kerana adakalanya musuh sengaja melakukan usaha untuk menjatuhkan seseorang. Kini, wanita cantik dan seksi digunakan sebagai umpan, untuk mendapatkan rahsia negara ataupun menjatuhkan kekuasaan seseorang pemimpin.

Dalam memperkatakan jenis dan bentuk godaan, Ibnu Khaldun menyimpulkannya kepada tiga. Pertama, kekuasaan secara langsung cenderung membangkitkan godaan bermegah-megah apabila diri dipuja dan disanjung. Inilah yang dinamakan mabuk pujian, dan terlalu sukar untuk menerima teguran. Teguran dianggap sebagai alahan yang wajib dijauhkan.

Kedua, bila berada di puncak kuasa, pemimpin akan merasai betapa gahnya kuasa, dan dengan kuasa itu dia berhak melakukan apa sahaja. Dia berhak untuk mengumpulkan kekayaan, maka diselidikilah kaedah terbaik bagi tidak menampakkan berlakunya salah guna kuasa. Pada ketika itulah sikap tamaknya menjadi semakin besar, dan jika boleh ingin dikuasai kesemuanya dari apa yang ada di atas bumi, di ruang udara, di perut bumi dan di laut dalam wilayah yang dikuasainya.

Hukum moral semakin menipis, yang menebal ialah aset dan harta benda. Maka apabila dipaksa menyerah diri, maka semakin banyaklah skandal dan salah guna kuasa didedahkan.

Godaan ketiga, menurut Ibnu Khaldun datangnya dalam bentuk tarikan yang boleh mencairkan iman seseorang. Bagi seorang lelaki, tarikan yang paling memukau ialah wanita cantik, seksi, mulus dan manja. Wanita tersebut bukan sahaja menjadi daya penarik bagi kepentingan dirinya sendiri, malah ada ketikanya membawa muslihat mengkhianati negara.

Dalam dunia perisikan, penggunaan wanita cantik memang menjadi satu strategi yang amat berkesan. Kecekapan dan kecantikan Anna Chapman, seorang wanita seksi Rusia akhirnya terbongkar apabila dia kerap menunjukkan kemewahannya.

Bagi menghindari godaan, Ibnu Khaldun meletakkan agama sebagai pendinding kebal. Agama diberikan nilai yang tinggi dalam membentuk sesuatu peradaban. Baginya, agama adalah faktor asas terpenting bagi membentuk sebuah peradaban besar dan hebat. Agama dijadikan acuan falsafah moral yang dapat meneguhkan sesebuah peradaban.

Akibat tidak meletakkan falsafah moral sebagai acuan peradaban, ia akan mengibarkan kekalutan dan kekeluaruan. Kecelaruan itu merupakan dosa sejarah yang besar dalam bentuk kesombongan, keangkuhan material dan ketamakan. Bila agama dikesampingkan, maka peradaban akan mengalami kehancuran. Dengan demikian, agama merupakan suatu kekuatan dalam menentukan perjalanan sejarah manusia.

Namun, ada segelintir pemimpin cuba mempergunakan agama sebagai bahan tarikan kepercayaan lahiriah, hanya sekadar memenuhi keperluan 'menunjukkan hakikat beriman', tetapi hatinya tersalut nafsu serakah yang tidak dapat dikawal. Agama menjadi mainan mulut sahaja.

Orang yang mempunyai kuasa digalakkan mempunyai ilmu dan apa sahaja kepakaran bagi memenuhi tuntutan kehidupan dalam dunia yang serba canggih ini. Tetapi ilmu dan kepakaran itu tidak seharusnya digunakan untuk memenuhi tuntutan nafsu sendiri tanpa mengambil kira hak dan keperluan orang lain.

Ilmu tidak seharusnya digunakan untuk menindas, tetapi hendaklah disisipkan dengan nilai-nilai keimanan. Akal yang dianugerahkan kepada kita, seharusnya digunakan sebagai perintang dan penghadang memasuki perilaku yang dikategorikan sebagai dosa, termasuk menipu untuk mengekalkan kuasa.

DATUK AZIZ JAMALUDIN MHD TAHIR

Yang Dipertua Yayasan Dakwah

Islamiah Malaysia (Yadim)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Negara

Posted: 24 Mar 2011 01:42 PM PDT

Kosmo Online - Negara


Polis dapat video seks, Omega

Posted:

Polis dapat video seks, Omega

Polis dapat video seks, Omega

Oleh NUR AISHAH AMIN dan NOR SHAFAWATI YUP
berita@kosmo.com.my


rahim dan Shazryl Eskay memberi keterangan selama lima jam di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman semalam bagi membantu siasatan polis ekoran laporan yang dibuat oleh Anwar yang menafikan dia lelaki yang terlibat dalam satu rakaman video seks.


KUALA LUMPUR – Polis mendapat bahan bukti berupa jam tangan Omega dan rakaman video seks didakwa melibatkan aksi seks seorang pemimpin pembangkang dengan pelacur selepas bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah memberi keterangan di Bukit Aman semalam.

Satu sumber berkata, dua bahan bukti penting tersebut diserahkan oleh Rahim dan Shazryl ketika mereka tampil memberi keterangan kepada pasukan khas polis yang menyiasat isu kontroversi yang mula melanda negara pada Isnin lalu.

Bagaimanapun, seorang lagi trio Datuk T iaitu Bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Shuib Lazim belum memberi keterangan kerana tidak sihat.

Rahim dan Shazryl masuk ke Bukit Aman kira-kira pukul 5 petang dan keluar hampir lima jam selepas itu.

"Rahim dan Shazryl memberi kerjasama baik sepanjang proses diambil keterangan mereka," kata sumber itu ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Selain rakaman video seks tersebut, difahamkan Rahim dan Shazryl turut menyerahkan beberapa bukti sokongan lain yang mempunyai kaitan dengan perilaku seks didakwa membabitkan lelaki mirip pemimpin pembangkang yang ada dalam rakaman video itu.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Isu novel Interlok selesai

Posted:

Isu novel Interlok selesai

Isu novel Interlok selesai

KUALA LUMPUR - Kerajaan bersetuju dengan dapatan Panel Bebas Mengkaji Pindaan Novel Interlok yang mendapati hanya 19 perkara daripada 106 bentuk cadangan pindaan novel itu dianggap menyentuh sensitiviti kaum India di negara ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, panel bebas itu berpendapat baki 87 perkara lagi adalah tidak berkaitan dengan isu pokok termasuk cadangan supaya nama penulis, Datuk Abdullah Hussain dipaparkan pada kulit hadapan novel.

"Daripada 19 perkara yang boleh dianggap sensitif, tiga adalah berkaitan penggunaan perkataan kasta yang telah dianggap selesai kerana penulis telah bersetuju untuk menggugurkan perkataan 'paria' daripada novelnya.

"Tiga perkara lagi berkaitan fakta lembu sebagai binatang suci orang Hindu, keselamatan isteri Maniam di India dan upacara perkahwinan yang digambarkan sebagai meletihkan," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

ICT penuhi hasrat Model Baru Ekonomi

Posted:

ICT penuhi hasrat Model Baru Ekonomi

ICT penuhi hasrat Model Baru Ekonomi


NAJIB menyampaikan anugerah Animasi Kreatif Terbaik kepada CEO Netcarbon Sdn. Bhd., Mohd. Rashdan Ramlee (dua dari kanan) sambil diperhatikan oleh Badlisham (kanan) dan Ashran (kiri) di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Industri teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) memainkan peranan penting dalam memenuhi hasrat kerajaan menuju ke arah Model Baru Ekonomi (MBE) berpaksikan pengetahuan dan inovasi.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pada masa ini kreativiti dan inovasi ICT memainkan peranan penting dalam pelbagai bidang termasuk memudahkan urusan perdagangan, rawatan kesihatan, mencipta peluang pekerjaan dan meningkatkan penggunaan ilmu pengetahuan.

"Sejak empat dekad lalu, industri ini berkembang pesat hingga menjadi asas kepada penjanaan pertumbuhan ekonomi dunia," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis penyampaian Anugerah ICT NEF-Awani di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Kota

Posted: 24 Mar 2011 12:08 PM PDT

Utusan Online - Kota


Rintihan pembeli Saujana Putra

Posted:

Rintihan pembeli Saujana Putra

Rintihan pembeli Saujana Putra

Oleh ROSLAH OTHMAN
kota@utusan.com.my


Pembeli rumah di Bandar Saujana Putra mendesak pihak pemaju menyiapkan rumah mereka yang terbengkalai sejak 2005 semasa meninjau keadaan terkini rumah mereka di Sepang, baru-baru ini. – UTUSAN/ASWAD YAHYA


KUALA LANGAT 24 Mac – Pembeli rumah di Bandar Saujana Putra dekat sini tidak pernah putus dirundung malang.

Jika sebelum ini, pembeli di Fasa 5A dan 5B terpaksa menanggung derita, kini beban sama turut dirasai pula oleh pembeli di Fasa 1, 2 dan 3.

Lebih memeritkan ialah apabila ada pihak tertentu yang didakwa cuba memperlekehkan usaha pembeli menuntut hak mereka itu.

Bagi Jawatankuasa Bertindak Sementara (Protem) Bandar Saujana Putra, walaupun apa pun yang berlaku, semangat pembeli untuk menuntut hak mereka tidak pernah tergugat.

Malah, pengalaman menyelesaikan masalah di Fasa 5A dan 5B sebelum ini diharapkan lebih mempermudahkan urusan mereka.

Setiausaha Protem, Rozida Mat Johan (gambar) berkata, fokus utama mereka kini ialah menumpukan kepada usaha menyelesaikan masalah pembeli rumah teres Fasa 3A dan 3B.

Katanya, projek yang dibangunkan oleh Galian Juta Sdn. Bhd., anak syarikat Talam Corporation Berhad itu dikatakan gagal disiapkan kerana masalah kewangan.

"Rumah ini sepatutnya siap dan diserahkan kepada pembeli pada 2005 tetapi sehingga kini ia masih gagal disiapkan menyebabkan pembeli terpaksa menanggung sengsara,'' katanya ketika ditemui di tapak projek Fasa 3B di sini.

Katanya, dalam mesyuarat bersama Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) serta pemaju pada 8 Mac lalu, pemaju berjanji akan menyiapkan rumah di Fasa 3A dan 3B dalam tempoh enam bulan.

Namun, katanya, pembeli sangsi dengan janji pemaju itu dan mahukan tindakan segera dalam usaha menyiapkan projek tersebut terutama menyegerakan kemasukan kontraktor ke tapak projek.

"Kita juga meminta pekerja di Fasa 3B ditambah supaya tempoh enam bulan yang dijanjikan benar-benar direalisasikan. Kami tidak mahu mendengar sebarang alasan lagi selepas ini," tegasnya.

Sementara itu, bagi Fasa 1B dan 1C, kerja-kerja bangunan telah pun siap dan pihak pemaju dalam proses menyiapkan kemudahan jalan masuk dan taman permainan .

"Pihak pemaju memaklumkan projek itu kini dalam proses pemeriksaan dan mendapatkan surat sokongan daripada agensi-agensi teknikal.

"Penyerahan kunci akan diadakan setelah mendapat surat-surat sokongan dari semua agensi-agensi terlibat dan Sijil Layak Menduduki (CF),'' ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kesempitan hidup bukan penghalang

Posted:

Kesempitan hidup bukan penghalang

Kesempitan hidup bukan penghalang

Oleh NUR NAZLINA NADZARI
kota@utusan.com.my


Aisyah Azahar (kanan) menunjukkan slip keputusan SPM kepada datuknya, Mat Husin Ibrahim sambil diperhatikan oleh kakaknya, Nurhidayah Azahar, neneknya, Sahara Abdul Hamid dan ibu saudaranya, Enyda Mat Husin di rumahnya di Taman Jaya, Bandar Tun Razak, kelmarin.


KUALA LUMPUR 24 Mac - Kesempitan hidup dan memikul tanggungjawab menjaga keluarga tidak menghalang seorang remaja, Aisyah Azahar, 18, untuk mencatat kejayaan dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Dia mendapat 6A dan kini berazam untuk melanjutkan pelajaran ke Universiti Teknologi Mara (UiTM) khususnya di Shah Alam.

Aisyah yang merupakan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Tun Razak berkata, dia bersyukur kerana memperoleh keputusan tersebut walaupun sedikit kecewa kerana tidak cemerlang dalam semua 10 mata pelajaran yang diambilnya.

"Saya memang berharap untuk melanjutkan pelajaran di UiTM Shah Alam kerana lebih dekat dengan rumah supaya lebih senang melawat keluarga," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Selasa lalu, Utusan Malaysia menyiarkan kisah hidup Aisyah yang terpaksa menyara keluarganya dan menjaga beberapa ahli keluarganya yang mengalami masalah kesihatan.

Dia yang tinggal di Taman Jaya, Bandar Tun Razak di sini perlu menjaga datuknya yang lumpuh akibat parkinson, neneknya yang mengalami penyakit kemurungan serta kakak dan ibu saudara yang mengalami sakit jiwa.

Selain itu, gadis yang sudah ketiadaan bapa sejak 17 tahun lalu juga perlu menjaga ibunya yang kini dirawat di hospital akibat penyakit yang sama dialami kakak dan ibu saudaranya.

Namun, kesempitan hidup keluarga itu sudah mendapat perhatian UMNO Bandar Tun Razak yang menghulurkan bantuan dan menjadikan keluarga itu sebagai keluarga angkat.

Sementara itu, Aisyah berkata, walaupun terpaksa menjaga ahli keluarganya, namun ia tidak menjadi penghalangnya untuk mengulang kaji pelajaran.

"Apa yang penting adalah perlu pandai membahagikan masa untuk belajar. Saya selalu bangun pada waktu malam untuk ulang kaji kerana lebih tenang berbanding waktu siang yang bising," jelasnya.

Tambahnya, resipi kejayaannya adalah berusaha dan melakukan semua perkara dengan ikhlas.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dua maut nahas berasingan

Posted:

Dua maut nahas berasingan

Dua maut nahas berasingan

KUALA LUMPUR 24 Mac - Seorang pemuda warga Nigeria dan seorang wanita maut dalam kemalangan berasingan di ibu negara semalam dan awal pagi ini.

Kemalangan pertama berlaku di Jalan Istana di sini pada pukul 6.30 pagi semalam, melibatkan seorang pelajar sebuah kolej swasta di Bukit Jalil, Ibrahim Mohamad, 20.

Pegawai Turus Siasatan dan Perundangan Trafik Kuala Lumpur, Deputi Supritendan Abdullah Roning berkata, pelajar dari Nigeria itu mati di tempat kejadian akibat cedera parah selepas dirempuh sebuah kereta dan tercampak.

Beliau berkata, polis mengambil keterangan pemandu kereta iaitu seorang lelaki berusia 26 tahun yang bekerja di sebuah syarikat swasta di Shah Alam, Selangor bagaimanapun mengesyaki timbul keraguan dalam kes kemalangan tersebut.

"Suspek memaklumkan dia gagal mengelak daripada melanggar mangsa yang sedang memasang kon di belakang sebuah lori yang rosak namun siasatan di tempat kejadian gagal menemui kon dan lori rosak seperti didakwa," katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi di sini hari ini.

Abdullah berkata, keterangan suspek tanpa bukti menyebabkan polis mengesyaki pemandu terbabit mungkin sengaja mereka cerita untuk menutup kesalahannya.

Sehubungan itu, katanya, beliau meminta orang ramai yang melihat kemalangan itu agar tampil memberi maklumat kepada polis untuk membantu siasatan dengan menghubungi Pegawai Penyiasat, Inspektor Fuzi Samat di talian 03-2071 9999.

Dalam pada itu, kata Abdullah, seorang wanita dilaporkan maut selepas kereta dipandunya hilang kawalan lalu merempuh pembahagi jalan di bulatan Kepong dari arah pusat bandar menghala ke Batu Caves di sini pada pukul 4 pagi ini.

"Mangsa, Yin Pei Yang, 25, mati di tempat kejadian kerana mengalami kecederaan parah akibat tersepit dalam kenderaan," katanya sambil memberitahu polis masih menyiasat punca kemalangan termasuk membuat ujian darah untuk mengenal pasti sama ada mangsa mabuk atau mengantuk semasa memandu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan