Selasa, 22 Mac 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Berita Harian: MukaDepan

Posted: 22 Mar 2011 09:10 AM PDT

Berita Harian: MukaDepan


12 muka baru

Posted: 21 Mar 2011 03:08 PM PDT

MukaDepan

PBB lakukan perubahan besar calon tanding pilihan raya; Ramai wakil rakyat berundur beri laluan pemimpin muda

KUCHING: Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) akan mengemukakan sekurang-kurangnya 12 muka baru di 35 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang akan ditandinginya pada Pilihan Raya Negeri Ke-10 bagi memberi peluang kepada calon muda.

Selain menampilkan calon boleh menang, ia juga bagi memantapkan barisan calon yang bakal membawa cabaran PBB, berikutan permintaan pengundi yang mahukan calon lebih bertenaga.

Ketua Menteri yang juga Presiden PBB, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, ketika mengesahkan perkara itu semalam, berkata perubahan besar-besaran calon parti itu juga berikutan ada permintaan wakil rakyat sedia ada yang mahu berundur untuk memberi laluan muka baru. "Parti komponen lain saya tidak tahu, tetapi kalau PBB saya tahulah," katanya ketika ditanya perubahan barisan calon parti itu selepas merasmikan Seminar Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) Sarawak di sini, semalam.

Hadir sama, dua Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Alfred Jabu dan Datuk Abang Johari Abang Openg; Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber II, Datuk Awang Tengah Ali Hassan serta Menteri Alam Sekitar dan Kesihatan Awam Sarawak yang juga Naib Presiden Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Datuk Seri Wong Soon Koh.

Pada Pilihan Raya Negeri Ke-9, BN menguasai 63 kerusi iaitu 35 daripada PBB, Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) 12 manakala Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Progresif Demokratik Sarawak (SPDP) masing-masing lapan kerusi.

Enam lagi kerusi dikuasai DAP manakala Parti Keadilan Rakyat dan Parti Cinta Malaysia (PCM), menerusi wakil rakyat Bebas, masing-masing menguasai satu kerusi.
Mengenai calon yang mahu mengundur diri, akhbar sebelum ini melaporkan, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Demak Laut dari PBB, Datuk Dr Abang Abdul Rauf Abang Zen, 63, tidak akan mempertahankan kerusi yang disandang selama empat penggal sejak 1991.

Selain beliau, empat ADUN dari PBB yang dilaporkan tidak berhasrat mempertahankan kerusi DUN masing-masing ialah Datuk Wan Abdul Wahab Sanusi (Sadong Jaya), Datuk Bolhassan Di (Beting Maro), Datuk Hamden Ahmad (Belawai) dan Datuk Ambrose Blikau Enturan (Katibas).

Abdul Taib berkata, akan mengumumkan senarai calon BN sebelum penamaan calon selepas mendapat persetujuan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Sementara itu, Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS) Datuk Seri James Jemut Masing mengesahkan partinya akan mengemukakan dua muka baru di kerusi Pelagus dan Ngemah.

"Di Pelagus dan Ngemah, kami akan letakkan anak tempatan. Kami yakin akan menang kedua-dua kerusi itu. Larry Sng (Adun Pelagus) bebas bertanding di mana-mana kawasan yang dia mahu. Dia bukan lagi ahli PRS. Saya sudah pecat dia," katanya.

PRS kehilangan kerusi Pelagus apabila Sng dipecat berikutan masalah dalaman parti, tetapi berfungsi sebagai ADUN Bebas. Di DUN Ngemah, calon PRS, Alexander Vincent tewas kepada calon Bebas, Gabriel Adit Demong.

SUPP pula sudah mengumumkan akan mencalonkan muka baru, iaitu Pengarah Pusat Jantung Sarawak, Prof Dr Sim Kui Hian, 46, untuk merampas semula kerusi DUN Pending yang kini diwakili Violet Wong dari DAP.

Presiden Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP), Datuk Seri William Mawan Ikom dilaporkan berkata, parti berkenaan akan mengemukakan senarai lebih daripada lapan calon, termasuk penyandang sekarang.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Mutakhir

Posted: 22 Mar 2011 07:11 AM PDT

Harian Metro: Mutakhir


Pegawai JPJ didakwa terima rasuah RM150

Posted: 22 Mar 2011 01:07 AM PDT

KUANTAN: Seorang pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan menerima suapan sebanyak RM150 bagi menyelesaikan dua kes saman JPJ.

Mengikut kertas pertuduhan, P.Prakash, 29, dari Kampung Jawa, Kuantan, didakwa menerima RM150 daripada seorang lelaki sebagai dorongan untuk menyelesaikan dua saman JPJ kerana tidak memakai tali pinggang keledar dan menggunakan telefon bimbit ketika memandu.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di Kedai Gunting Arif MZ, Cenderawasih,
Kuantan pada 8 Jun 2010, kira-kira jam 2.25 petang.

Dia dituduh mengikut Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009
yang membawa hukuman penjara tidak lebih 20 tahun dan denda tidak kurang lima

kali ganda jumlah suapan atau RM10,000 yang mana lebih tinggi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dirompak selepas keluar wang dari bank

Posted: 21 Mar 2011 11:58 PM PDT

KUANTAN: Seorang lelaki yang baru mengeluarkan wang dari bank dan kemudianya singgah untuk minum di sebuah kedai kopi kerugian RM36,400 apabila wang terbabit yang disimpan di dalam kereta dikebas pencuri.

Mangsa yang berumur 45 tahun sebelum itu berurusan di sebuah bank di Jalan
Sultan Ismail berhampiran kedai kopi.


Pegawai Urusetia Jabatan Siasatan Jenayah Pahang, ASP Noor Ashikin
Shamsuri berkata kejadian itu berlaku kira-kira 12.50 tengah hari.


"Cermin depan sebelah kiri kereta mangsa telah dipecahkan dan mangsa turut

ternampak dua suspek yang menaiki motosikal melarikan diri dari situ.

"Mangsa tidak sempat berbuat apa-apa," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online

Posted: 22 Mar 2011 07:10 AM PDT

Kosmo Online


Polis tahan penjenayah tegar bersama heroin RM35,000

Posted:

Polis tahan penjenayah tegar bersama heroin RM35,000

Polis tahan penjenayah tegar bersama heroin RM35,000

22/03/2011 8:52pm

KOTA TINGGI - Polis menahan seorang lelaki bersama peket berisi serbuk dipercayai heroin seberat 1,055 gram dalam satu rondaan cegah jenayah di Simpang Waha di sini hari ini.

Ketua polis daerah, Supt Osman Muhammad Sebot berkata, lelaki berusia 30 tahun yang ditahan kira-kira pukul 8 pagi itu dikenal pasti sebagai seorang penjenayah tegar yang amat dikehendaki oleh pihak polis.

"Semasa kejadian, pasukan polis menjumpai sebuah kereta bercermin gelap terbabas di kiri jalan dengan enjinnya masih hidup.

"Ketika pihak polis menghampiri kenderaan, lelaki berkenaan cuba mengundurkan keretanya sehingga memaksa polis memecahkan cermin kereta itu untuk menahannya," katanya kepada pemberita.

Selain dadah yang dianggarkan bernilai RM35,000 itu, turut dijumpai ialah sebuah penimbang digital serta wang tunai RM9,409, S$78 dan Rupiah 2,100, sebilah pedang samurai bersarung, peralatan pecah rumah dan pelbagai plat kenderaan termasuk pendaftaran Singapura. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Minta pengenalan diri penguat kuasa DBKL

Posted:

Minta pengenalan diri penguat kuasa DBKL

Minta pengenalan diri penguat kuasa DBKL

22/03/2011 7:15pm

KUALA LUMPUR - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menasihati orang awam yang didekati oleh anggota penguat kuasa DBKL supaya meminta kad pengenalan diri anggota berkenaan.

Pengurus Komunikasi Korporat DBKL, Anwar Mohd. Zain berkata, ini kerana terdapat kegiatan penyamaran oleh pihak yang tidak bertanggungjawab sebagai anggota penguat kuasa DBKL terutama di sekitar kawasan Chow Kit.

"Mereka didapati bertindak memeras ugut orang awam yang didapati melakukan kesalahan dengan meminta wang dan merampas telefon bimbit. DBKL telah bertindak dengan menangkap individu terbabit. Dia telah pun dihadapkan ke mahkamah dan dijatuhi denda RM1,500," katanya dalam satu kenyataan. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Mangsa jatuh laut ditemui mati lemas di Pangkor

Posted:

Mangsa jatuh laut ditemui mati lemas di Pangkor

Mangsa jatuh laut ditemui mati lemas di Pangkor

22/03/2011 6:14pm

LUMUT - Seorang lelaki yang dilaporkan terjatuh ke dalam laut semasa memancing di Sungai Pinang Kecil di Pulau Pangkor di sini semalam ditemui mati kira-kira 10 meter dari tempat kejadian itu hari ini.

Mayat Leo Ding Khoon, 54, ditemui pada 8.30 pagi tadi dan dibawa ke Markas Operasi Pasukan Gerakan Marin di Kampung Acheh di sini sebelum dihantar ke Hospital Seri Manjung (HSM) untuk bedah siasat.

Pegawai Pemerintah Markas Operasi PGM Wilayah Satu, DSP Shaari Ariffin berkata, mangsa dilaporkan terjatuh ke laut ketika sedang memancing di pelantar ikan Hai Seng Hing.

"Kejadian itu kemudian dilaporkan kakak mangsa, Leo Poh Chu, 58, di Balai Polis Pulau Pangkor kira-kira 6.10 petang sebelum sepasukan anggota PGM dikejarkan ke situ lima minit kemudian untuk menjalankan operasi mencari dan menyelamat," katanya kepada pemberita di sini hari ini. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted: 22 Mar 2011 03:35 AM PDT

Utusan Online - Dalam Negeri


Jenazah bonda Yang di-Pertuan Agong selamat disemadi

Posted:

Jenazah bonda Yang di-Pertuan Agong selamat disemadi

Jenazah bonda Yang di-Pertuan Agong selamat disemadi


Tuanku Mizan Zainal Abidin menyiram air mawar di makam bondanya, Almarhum Tengku Ampuan Bariah Sultan Hisahmuddin Alam Shah sambil diperhatikan Tuanku Nur Zahirah dan anaknya, Tengku Muhammad Mua'az di pekarangan Masjid Ladang Kuala Terengganu, semalam. – Utusan/Shaifudin Mohd. Nor


KUALA TERENGGANU 21 Mac – Jenazah bonda Yang di-Pertuan Agong, Tengku Ampuan Bariah Sultan Hisahmuddin Alam Shah selamat disemadikan di Makam Diraja Masjid al-Muktafibillah Shah, Ladang di sini petang ini dengan penuh penghormatan diraja.

Turut berangkat memberi penghormatan terakhir ialah Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah serta kerabat-kerabat diraja dari beberapa negeri.

Hadir sama, para pembesar negeri, orang kenamaan dan rakyat jelata daripada pelbagai lapisan masyarakat.

Tuanku Mizan Zainal Abidin yang turut diiringi dua anakandanya, memasuki ruang Istana Maziah pukul 2.05 petang untuk penghormatan terakhir.

Tengku Ampuan Bariah mangkat pukul 1.07 pagi tadi di Pusat Rawatan Seri Kota, Klang, Selangor.

Jenazah almarhum diterbangkan ke sini menggunakan pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan tiba di Lapangan Terbang Sultan Mahmud kira-kira pukul 11.45 pagi ini.

Jenazah kemudiannya ditempatkan di Istana Maziah bagi memberi peluang kerabat diraja, orang kenamaan dan rakyat jelata memberi penghormatan terakhir.

Kerajaan negeri mengarahkan semua program dan aktiviti berbentuk hiburan di seluruh negeri dibatalkan berkuat kuasa serta-merta bagi menghormati kemangkatan almarhum.

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Pengurusan) Datuk Wan Ahamad Wan Muda berkata, semua jabatan dan agensi kerajaan serta swasta di negeri ini diarah mengibarkan bendera negeri separuh tiang sebagai tanda berkabung.

Almarhum yang dilahirkan pada 31 Ogos 1933 di Klang Selangor berkahwin dengan almarhum Sultan Mahmud yang pada masa itu bergelar Yang Teramat Mulia Yang Di-Pertuan Muda pada 22 Mac 1952 di Kuala Lumpur.

Almarhum selepas itu dikurnia gelaran Tengku Puan Muda oleh Sultan Ismail Nasiruddin Shah pada 7 April 1954 dan bergelar Duli Yang Maha Mulia Tengku Ampuan Besar Terengganu pada 20 September 1979.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kes dandang senjata pemusnah masih disiasat

Posted:

Kes dandang senjata pemusnah masih disiasat

Kes dandang senjata pemusnah masih disiasat

KUALA LUMPUR 21 Mac – Pihak berkuasa belum membuat sebarang keputusan sama ada peralatan berbentuk dandang yang dipercayai digunakan untuk menghasilkan senjata pemusnah akan dilupuskan atau diserah semula kepada China.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, pihak berkuasa masih belum dapat membuat keputusan berhubung perkara itu kerana siasatan rapi mengenai tujuan sebenar dandang tersebut cuba dibawa ke Iran masih dalam siasatan.

"Kita memerlukan masa dan buat masa ini masih belum ada sebarang keputusan muktamad. Siasatan ini merangkumi semua aspek dengan penglibatan agensi antarabangsa jadi lebih banyak masa diperlukan sebelum sebarang keputusan dibuat.

"Kita sebenarnya masih menyiasat latar belakang barang dalam kontena itu, apakah benar dandang itu hendak digunakan bagi menghasilkan senjata pemusnah atau senjata nuklear, ini memerlukan kemahiran," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Khamis lalu, Hishammuddin dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar mengesahkan bahawa polis menahan sebuah kapal dan merampas dua kontena yang memuatkan peralatan membuat senjata pemusnah di Pelabuhan Utara pada 8 Mac lalu.

Mengulas lanjut mengenai kes itu, beliau berkata, walaupun siasatan mendapati peralatan berkenaan berasal dari China tetapi ia tidak sedikit pun menjejaskan hubungan baik antara Malaysia dengan negara tembok besar tersebut.

Mengenai persiapan Polis Diraja Malaysia (PDRM) menghadapi Pilihan Raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak, Hishammuddin berkata, seramai 1,000 anggota polis dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sabah sudah bersedia untuk dihantar ke Sarawak.

"Kalau jumlah tersebut masih tidak mencukupi kita akan menambah anggota dari Semenanjung tetapi secara realistiknya, ia sudah memadai jika semua pihak yang bertanding mengamalkan budaya politik bertanggungjawab," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kerajaan tidak janji kosong

Posted:

Kerajaan tidak janji kosong

Kerajaan tidak janji kosong

Oleh FAIZAH IZZANI ZAKARIA
pengarang@utusan.com.my


Mohd. Shafie Apdal beramah mesra bersama peserta seminar ketika hadir merasmikan Seminar Pembangunan Daerah 2011 di Kuala Lumpur, semalam. – UTUSAN/RASHID MAHFOF


KUALA LUMPUR 21 Mac – Usaha membangunkan kawasan luar bandar bukan satu perkara yang hanya boleh dilakukan dengan menabur janji-janji kosong seperti selalu dilakukan pihak pembangkang.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, segala janji yang dibuat kepada rakyat harus diterjemahkan melalui pelaksanaan dan rancangan yang konsisten.

"Ia tidak semudah yang kita fikirkan. Kita memang sedar dan tahu bahawa parti lawan ini akan menjanjikan segala-galanya, sehingga syurga pun dijanjikan kepada rakyat tetapi pelaksanaannya tidak berlaku," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Seminar Pembangunan Daerah 2011 di sini, hari ini.

Beliau mengulas sikap pembangkang yang hanya tahu menabur janji-janji kosong kepada rakyat kerana mahu memenangi pilihan raya.

Mohd. Shafie yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah berkata, rakyat kini semakin sedar bahawa pihak pembangkang telah gagal melaksanakan pembangunan dijanjikan pada pilihan raya umum yang lalu.

"Di Selangor, Kedah dan Kelantan mereka gagal, inikan pula di Sarawak yang begitu jauh jaraknya. Bukan mudah untuk melaksanakan apa yang dirancangkan terutama pembangunan di Sarawak tetapi kerajaan selama ini berjaya melakukannya," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Selatan

Posted: 22 Mar 2011 03:21 AM PDT

Utusan Online - Selatan


Citra budaya jalinan antara kaum

Posted:

Citra budaya jalinan antara kaum

Citra budaya jalinan antara kaum

Oleh NAZARUDIN SHAHARI
nazarudin.shahari@utusangroup.com.my


persembahan Tarian Piring 1,000 sempena program Citra Budaya Adat Perpatih Negeri Sembilan di Seremban, baru-baru ini berjaya mencatatkan rekod dalam Malaysia Book of Records sebagai peserta paling ramai bagi acara tarian.


SEREMBAN 21 Mac - Gagasan 1Malaysia menerusi seni budaya terus diperkukuhkan dalam persembahan Tarian Piring 1,000 di padang Majlis Perbandaran Seremban, di sini baru-baru ini.

Persembahan yang dijayakan menerusi program Citra Budaya Adat Perpatih Negeri Sembilan itu disertai oleh para pelajar pelbagai bangsa seperti Melayu, Cina, India, Sikh dan Orang Asli sekali gus mencatatkan rekod dalam Malaysia Book of Records sebagai peserta paling ramai bagi acara tarian itu.

Meskipun berlainan bangsa, seramai 1,000 peserta tidak kekok menari tarian itu mengikut alunan rentak tari yang memerlukan mereka memegang dua biji piring pada tapak tangan masing-masing dalam persembahan selama empat minit itu.

Malah, setiap peserta mempamerkan kesungguhan yang padu bagi memastikan tarian yang berasal dari Sumatera Barat itu dipersembahkan sebaik yang mungkin.

Selain daripada tetamu di kalangan orang kenamaan, turut terpukau dengan persembahan tarian piring itu ialah kira-kira 3,000 orang yang tidak mahu ketinggalan menyaksikan persembahan itu.

Walaupun tarian itu dikaitkan dengan orang Melayu, masyarakat Cina dan India turut mengerumuni pentas utama di padang itu untuk mendapatkan pemandangan yang lebih jelas warna warni tarian yang unik itu.

Kekaguman mereka terhadap persembahan itu menyebabkan masing-masing tidak berganjak sejak program bermula pada pukul 8.30 malam.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim dalam ucapannya pada majlis itu berkata, negara ini kaya dengan tradisi lama yang boleh dicungkil kembali dan jika dipersembahkan menerusi kegiatan seni budaya, mampu menguatkan jalinan antara kaum di semua peringkat.

Beliau berkata, menerusi program tersebut, ia bukan saja memelihara warisan seni budaya tetapi salah satu usaha kerajaan dalam mendahulukan kepentingan rakyat pelbagai kaum dan agama.

"Kita merasakan bahawa luak dan daerah adat dapat kita satukan dalam satu himpunan citra rasa ke arah tradisi kita. Kedua ialah bagi mencungkil perasaan cinta kepada budaya agar anak-anak kita terus memupuk perasaan yang sedemikian.

"Yang ketiga ialah bagi menyatukan gagasan 1Malaysia menerusi citra budaya," katanya.

Berucap pada majlis yang sama, Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, kerajaan negeri akan sentiasa memberikan sokongan dan kerjasama untuk melaksanakan program kebudayaan yang boleh memperkasakan kualiti hidup rakyat di negeri ini khususnya dalam pembinaan insan madani bertunjangkan budaya bangsa.

Beliau turut menyerahkan plak Malaysia Book of Records (MBR) kepada Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Kamaruddin Siaraf di atas kejayaan mengadakan persembahan tersebut.

Turut mengambil bahagian dalam program itu ialah Kumpulan Kesenian Aswara, Kumpulan Kesenian Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Sembilan, Melaka, dan Perak serta Kumpulan Permanis Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Kumpulan kesenian badan budaya dari Sumatera Barat dan Bukit Tinggi, Indonesia turut mengadakan persembahan pada program berkenaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peserta rasa bertuah sertai persembahan

Posted:

Peserta rasa bertuah sertai persembahan

Peserta rasa bertuah sertai persembahan

SEREMBAN 21 Mac - Keunikan tarian piring yang memerlukan kemahiran tersendiri menjadi salah satu tarikan utama kepada peserta Persembahan Tarian Piring 1,000 mempelajari tarian tersebut.

Bukan mudah untuk melakukan tarian sambil memegang piring serta diselang seli dengan lenggok tarian dan semua itu hanya dapat dikuasai jika individu terbabit benar-benar mempunyai minat yang mendalam untuk mempelajarinya.

Bagi seorang peserta Persembahan Tarian Piring 1,000, Azzrah Halin Hasmariza, 10, bukan mudah untuk melakukan tarian itu kerana ia memerlukan minat yang mendalam untuk seseorang itu menghayati rentak tarian tersebut.

"Saya mengambil masa kira-kira dua minggu untuk mempelajari tarian tersebut kerana kesukaran untuk memegang piring dengan lenggok yang betul," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Berbeza pula dengan T. Theenesh, 17, yang berkata, tarian itu amat unik dan berbeza dengan tarian yang lain.

"Saya berasa bertuah kerana dapat menyertai tarian ini sekali gus mencipta nama di dalam Malaysia Book of Records (MBR)," katanya.

Menurutnya, abang dan kakaknya juga merupakan penari kebudayaan dan beliau belajar menari dengan mereka pelbagai jenis tarian sejak berumur tiga tahun.

"Walaupun amat meminati pelbagai jenis tarian, namun, ia hanya dijadikan sebagai hobi pada masa lapang kerana saya mempunyai cita-cita tersendiri," katanya.

Sementara itu, Norshahira Kamarudin, 12, berkata, beliau tidak menyangka dapat beramai-ramai menari tarian tersebut.

Sebelum ini, katanya, beliau hanya menyertai pertandingan di sekolah dengan penglibatan seramai 30 orang sahaja dalam setiap kumpulan.

"Bila dapat melakukannya beramai-ramai, saya menjadi teruja dan ingin menjadikan ia sebagai kerjaya pada satu hari nanti," ujarnya.

Bagi Mohd. Aiman Adib Mohd. Jailani, 11, minat terhadap muzik menjadi faktor utamanya menyertai program tersebut dan berazam untuk menjadikan ia sebagai permulaan dalam bidang tarian.

"Saya juga selalu menyertai pertandingan yang diadakan di sekolah," ujarnya.

Mohd. Aiman berharap, tarian itu akan terus diperkasakan agar ia tidak hilang ditelan zaman.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kolam takung banjir tiada pagar

Posted:

Kolam takung banjir tiada pagar

Kolam takung banjir tiada pagar

Oleh RIZANIZAM ABDUL HAMID
utusanmelaka@utusan.com.my


MUSTAFA Abdullah (kiri) dan Mohd. Zamzam Mohd. Isa (tengah) menunjukkan kolam takungan banjir yang tidak mempunyai pagar dan membahayakan kanak-kanak di Taman Krubong Jaya, Krubong, Melaka, kelmarin.


MELAKA 21 Mac - Lazimnya, penduduk pasti gembira apabila kawasan rumah mereka mempunyai kolam takungan banjir kerana ia dapat mengelak daripada ditenggelami banjir apabila berlakunya hujan lebat.

Bagaimanapun, pembinaan kolam itu mendatangkan kebimbangan bagi beratus-ratus penduduk di Taman Krubong Jaya, Krubong di sini.

Semuanya gara-gara kedudukannya yang begitu hampir dengan kira-kira 20 buah rumah penduduk selain lebih 100 buah keluarga yang tinggal di kawasan berhampiran.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati, keadaan tersebut menyebabkan penduduk terutamanya yang mempunyai anak-anak kecil terdedah pada bahaya seperti kejadian lemas.

Lebih membimbangkan penduduk, musim hujan kebelakangan ini membuatkan semakin ramai kanak-kanak mengambil kesempatan mandi dan bermain di kolam berkenaan tanpa memikirkan keselamatan diri.

Seorang penduduk, Mohd. Zamzam Mohd. Isa, 42, berkata, kolam tidak berpagar yang cuma dipisahkan kira-kira 10 meter dari rumah penduduk itu mula dibina awal Januari lalu dan siap tiga hari lalu.

"Namun apa yang membimbangkan kami adalah ketiadaan pagar sedangkan pemaju memberitahu akan membina pagar sebaik sahaja kolam ini siap.

"Sehingga hari ini, apa yang ada hanya pita keselamatan dipasang di sekeliling kolam tersebut," katanya ketika ditemui di Taman Krubong Jaya di sini semalam.

Menurutnya, kedudukan kolam itu dengan rumah penduduk hanya dipisahkan oleh sebatang jalan.

"Lebih membimbangkan kami, kolam ini terletak bersebelahan padang dan dikhuatiri mungkin menyebabkan kanak-kanak terjatuh dan lemas ketika bermain," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Taman Krubong Jaya Fasa 2, Mustafa Abdullah berkata, pemaju telah berjanji akan memasang pagar dalam tempoh seminggu lagi.

Namun, katanya penduduk berharap pemasangan pagar dapat dilakukan segera kerana bimbang kemungkinan berlaku kejadian buruk.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Setempat

Posted: 22 Mar 2011 03:18 AM PDT

Harian Metro: Setempat


Bonda Agong disemadi

Posted: 21 Mar 2011 12:13 PM PDT

KUALA TERENGGANU: Jenazah bonda Yang di-Pertuan Agong, Tengku Ampuan Bariah Sultan Hisamuddin Alam Shah selamat disemadikan di Makam Diraja Masjid Al-Muktafibillah Shah, Ladang, di sini, pada jam 5 petang, semalam.

Kemangkatan baginda yang berusia 78 tahun di Hospital Seri Kota, Klang, Selangor pada jam 1.22 pagi semalam, diumumkan Setiausaha Sulit Kanan Yang di-Pertuan Agong, Datuk Mohd Zuki Ali dalam satu kenyataan semalam. Jenazah Almarhum dibawa pulang ke sini menggunakan pesawat khas C130 Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dari Pangkalan TUDM Subang, Kuala Lumpur dan tiba di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) pada jam 11.45 pagi selepas 25 minit ketibaan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah serta keluarga dengan pesawat berasingan.


Antara yang turut berada di Pangkalan TUDM ialah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar. Sebaik tiba di Kuala Terengganu, jenazah Almarhum dibawa ke Istana Maziah untuk membolehkan rakyat memberi penghormatan terakhir mulai jam 1 tengah hari hingga 2.30 petang.

Jenazah kemudian diletakkan dalam pedati khas dan ditarik dari Istana Maziah kira-kira jam 3.15 petang untuk perjalanan sejauh empat kilometer dengan penuh adat istiadat sebelum tiba di makam diraja kira-kira jam 4 petang diiringi 64 pegawai Rejimen Askar Melayu DiRaja (RAMD) selepas disembahyangkan di Istana Maziah.


Turut mengiringi jenazah adalah Yang di-Pertuan Agong dan anakanda baginda, Pemangku Raja Terengganu, Tengku Muhammad Ismail, keluarga diraja serta ahli Exco kerajaan negeri dan ketua pelbagai jabatan kerajaan serta swasta.


Almarhum dimakamkan bersebelahan pusara suaminya, Almarhum Sultan Mahmud Al Muktafibillah Shah di Makam Diraja itu dan Mufti Negeri, Datuk Dr Alias Abdullah membacakan talkin serta doa yang turut diaminkan kaum kerabat diraja dan rakyat jelata.

Terdahulu, Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah, berangkat menziarahi Almarhum yang ditempatkan di Istana Maziah, bagi memberi peluang kerabat diraja, orang kenamaan dan rakyat jelata memberi penghormatan terakhir.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Stabil April ini

Posted: 21 Mar 2011 12:06 PM PDT

KUALA LUMPUR: "Kenaikan harga ayam di pasaran yang berpunca daripada masalah kekurangan bekalan ayam hidup ekoran permintaan melebihi bekalan ketika ini bakal berakhir awal April depan," kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar.

Beliau berkata empat faktor utama dikenal pasti antaranya bekalan ayam hidup berkurangan, kejadian cuaca buruk dan banjir yang berlaku hujung Januari dan awal Februari lalu, kenaikan kos harga makanan ayam iaitu jagung dan kacang soya dan penyakit yang menyerang ayam di ladang.


Menurutnya, lazimnya selepas musim perayaan yang berakhir dengan sambutan Tahun Baru Cina pada Januari atau Februari, penternak akan mengurangkan bilangan anak ayam di ladang disebabkan kebiasaannya permintaan mula berkurangan pada April hingga Jun.

Beliau berkata, atas faktor kekurangan bekalan ketika ini selain permintaan yang meningkat tinggi terutama pada musim cuti persekolahan minggu lalu menjadi antara sebab utama berlakunya kenaikan harga ayam mendadak di seluruh negara.


"Proses menternak anak ayam mengambil masa kira-kira 45 hari sebelum dijual di pasaran dan ketika ini proses itu belum berakhir menyebabkan bekalan ayam di pasaran tidak mencukupi. Masalah ini akan berakhir menjelang April apabila ayam di ladang mencapai masa untuk dijual.


"Selain itu, berlakunya peningkatan harga ayam di ladang berbanding minggu lalu iaitu RM5.05 kepada RM5.50 hingga RM5.80 sekilogram yang turut menjadi faktor kenaikan harga ayam bulat (bersih) di pasaran," katanya ketika sidang media kenaikan harga ayam di sini, semalam.

Noh berkata, kejadian penyakit Sampar (ND) yang menular ke ladang berskala besar menyebabkan bekalan ayam berkurangan hingga terdapat setengah ladang yang mengalami 100 peratus kematian antaranya di Johor memburukkan lagi masalah kekurangan bekalan ayam di pasaran.


"Usaha dilakukan bagi menangani masalah ini dengan mengadakan seminar bersama penternak dan mewujudkan zon bebas ND untuk memberi kesedaran kepada penternak mengenai kaedah terbaik mengawal penyakit itu," katanya.

Beliau berkata, beberapa langkah bagi menangani masalah kenaikan harga ayam ini akan dilaksanakan serta-merta antaranya menubuhkan Program Stok Penimbal Ayam dengan kegiatan ini akan menebat bekalan ayam sepenuh masa bagi menstabilkan harga ayam di pasaran.


"Pengeluaran permit mengimport ayam bulat serta menambah sumber bekalan dari luar negara juga akan dilakukan bagi menangani masalah ini. Harga ayam bersih hingga mencecah RM8.50 sekilogram kini dirasakan terlalu mahal dan membebankan pengguna," katanya.


Tambahnya, kenaikan harga ayam tidak mempunyai kaitan dengan kejadian bencana alam gempa bumi dan tsunami yang melanda Jepun baru-baru ini kerana Malaysia tidak mengimport bekalan ayam dari negara berkenaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Utara

Posted: 22 Mar 2011 03:17 AM PDT

Utusan Online - Utara


Kuih bihun madu makin popular

Posted:

Kuih bihun madu makin popular

Kuih bihun madu makin popular

Oleh AZMAN MD. NOOR
utusankedah@utusan.com.my


FATIMAH Abu Bakar menyiapkan bihun madu di rumahnya di Kampung Padang Belon, Ulu Tawar, Mukim Bakai, Baling, baru-baru ini.


BALING 21 Mac - Kuih tradisional seperti baulu, kuih bakar dan sebagainya sememangnya sudah sinonim dengan masyarakat Melayu.

Bahkan makanan-makanan itu sudah terkenal sebagai antara juadah istimewa setiap kali musim perayaan atau pada majlis-majlis keramaian.

Namun, apabila disebut kuih bihun madu, tentu masih ramai yang tertanya-tanya adakah ia juga kuih tradisional dan bagaimana pula rasa, rupa, bau dan bentuknya?

Justeru, seorang suri rumah di Kampung Padang Belon, Ulu Tawar Mukim Bakai dekat sini mengambil peluang memperkenalkan kuih itu yang secara tidak langsung telah berjaya menambahkan lagi pendapatan keluarganya.

Sebenarnya, Fatimah Abu Bakar, 43, berkata, bihun madu adalah produk kampung ciptaannya yang diusahakan dalam satu perusahaan kecil-kecilan sejak 2004.

Katanya, kuih bihun madu dihasilkan menggunakan tepung, gula dan bihun yang kemudian diadun dengan pewarna sebelum digoreng dalam kuali.

Kuih yang manis itu mempunyai pelbagai bentuk mengikut acuan cawan dan amat lembut serta rapuh apabila dimakan.

Menurutnya, selain kelihatan menarik kerana berwarna-warni, kuih bihun madu juga tahan lama jika disimpan di kawasan suhu bilik.

Dengan dibantu oleh suaminya, Abu Hassan Yaakob, 57, Fatimah mengusahakan perusahaan kuih itu di sebuah bengkel di hadapan rumahnya yang menempatkan peralatan seperti kuali untuk menggoreng dan sebagainya.

Katanya, dia mendapat idea untuk menghasilkan kuih itu selepas mendapat galakan daripada seorang kakitangan Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) yang mahu dia mencuba menghasilkan kuih baru untuk dipasarkan.

Selepas berjaya menghasilkannya, katanya, dia cuba menjualnya di hadapan rumah dan akhirnya kuih itu kini mendapat sambutan menggalakkan daripada masyarakat setempat.

Tambah Fatimah, dia mampu menghasilkan bihun madu antara 500 hingga 1,000 bungkus sehari dan ia dijual dengan harga RM2 sehingga RM5 sebungkus mengikut saiz dan tempahan pembeli.

Malahan, ekoran sambutan yang menggalakkan, dia kini mula memperbesarkan perusahaannya dengan melebarkan perniagaan sehingga ke Pulau Pinang.

"Jumlah pengeluaran juga terpaksa ditingkatkan pada musim perayaan bagi menampung permintaan," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di rumahnya di sini, baru-baru ini.

Ibu kepada tujuh anak itu turut mendapatkan khidmat nasihat dan modal perniagaan dari Amanah Ikhtiar Malaysia dan pihak RISDA melalui pembangunan usahawan.

Fatimah berkata, dengan modal tersebut, dia membina bengkel itu dan meningkatkan strategi pemasaran termasuk menjual terus kepada pemborong atau peruncit yang datang mengambil di rumah.

"Selain itu, kami turut menjual secara terus kepada pembeli setiap hari, termasuk jualan rumah ke rumah," katanya sambil menambah syarikatnya juga menawarkan perkhidmatan penghantaran tempahan kuih tersebut.

Pengusaha ini menambah, pengalaman dalam bidang itu, termasuk pernah mengikuti kursus akaun dan usahawan di Kolej RISDA Padang Rengas, Perak beberapa tahun lagi untuk menambah pengetahuan sebagai seorang usahawan.

Dengan bungkusan menarik yang menggunakan jenama Mak Cik Fatimah, dia sentiasa memberi penekanan terhadap kualiti bihun madu yang dihasilkannya supaya suatu hari produk jenamanya akan popular.

Justeru, usahawan itu berkeyakinan produknya mampu menembusi pasaran di pusat-pusat membeli belah pada suatu masa nanti.

Orang ramai yang berminat untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai kuih itu boleh menghubungi Fatimah di 019-4376169.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sektor pembuatan lonjak 340%

Posted:

Sektor pembuatan lonjak 340%

Sektor pembuatan lonjak 340%

Oleh ANI AWANG
utusanperak@utusan.com.my

IPOH 21 Mac - Sebanyak 49 projek di sektor pembuatan bernilai RM3.039 bilion telah menjadi penyumbang kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) di negeri ini sepanjang 2010.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, ini menunjukkan sektor tersebut telah mencatatkan peningkatan 340 peratus dalam KDNK tahun lepas.

Menurut beliau, tahun lalu, 47 projek dengan nilai RM894 juta telah disumbangkan oleh sektor berkenaan.

"Ini membuktikan sektor pembuatan menjadi penyumbang tertinggi KDNK negara sepanjang tahun lalu, sekali gus ia memberikan perkembangan yang baik kepada ekonomi negeri ini," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Program Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) Bersama Usahawan dan Pengeksport 2011 di Hotel Impiana di sini.

Hadir sama Pengerusi Matrade, Datuk Mah siew Keong.

Zambry berkata, daripada 8,879 syarikat yang berdaftar dengan Matrade, 338 daripadanya adalah dari Perak.

"Ini menunjukkan hanya empat peratus syarikat dari negeri ini mendaftar dengan Matrade dan masih ada yang belum berbuat demikian," katanya.

Beliau berkata, program perlu bagi membolehkan para usahawan di negeri ini mengenal pasti peluang-peluang baru untuk mengeksport barangan mereka ke luar negara.

Sementara itu, pada sidang akhbar, Zambry berkata, barangan keluaran negeri ini seperti kopi putih terkenal dan diminati oleh pelancong dari China dan Asia Barat.

"Kita kaya dengan produk yang bermutu dan kerana itu permintaan terhadap barangan keluaran negeri ini meningkat dan ia boleh dipasarkan ke luar negara," katanya.

Beliau berkata, peluang yang ada ini akan menggalakkan pelabur luar untuk datang melabur ke Perak.

"Kerajaan negeri amat aktif bagi mempromosikan pelaburan di negeri ini," katanya.

Sehubungan itu, beliau berharap pembungkusan produk perlu ditingkatkan bagi memastikan barangan kita mendapat sambutan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Perlis pantau kempen tanam pokok sepanjang tahun - Md. Isa

Posted:

Perlis pantau kempen tanam pokok sepanjang tahun - Md. Isa

Perlis pantau kempen tanam pokok sepanjang tahun - Md. Isa


Sebahagian pelajar berbilang bangsa dari Kolej Kejururawatan menunjukkan simbol 1Malaysia ketika menanam pokok sempena Sambutan Hari Perhutanan Sedunia Ke-40 di Jalan Padang Bohor, Kangar, semalam.


KANGAR 21 Mac - Kerajaan negeri dan Jabatan Perhutanan akan memastikan kempen menanam pokok dapat dilaksanakan sepanjang tahun dengan melibatkan pelbagai pihak, termasuk sekolah.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu berkata, pelaksanaannya akan dipantau secara berterusan oleh pelbagai jabatan kerajaan seperti Jabatan Perhutanan, Pejabat Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Majlis Perbandaran Kangar, Jabatan Pertanian, Jabatan Kerja Raya, Jabatan Pengairan dan Saliran serta Jabatan Kesihatan.

Beliau berkata, kerajaan negeri melalui Jabatan Perhutanan telah merancang pelbagai program jangka pendek dan jangka panjang untuk meningkatkan kesedaran mengenai pentingnya pemuliharaan hutan melalui program penanaman pokok bagi tempoh lima tahun akan datang.

"Usaha penanaman pokok ini adalah selaras dengan komitmen Perlis untuk memastikan keluasan tanah di negeri ini dilitupi pokok-pokok atau kawasan berhutan secara berkekalan," katanya.

Beliau berucap sempena majlis pelancaran sambutan Hari Perhutanan Sedunia Ke-40 yang bertemakan Hutan Untuk Kesejahteraan Masyarakat dan pelancaran Tahun Hutan Antarabangsa 2011 bertemakan Hutan Untuk Masyarakat, di Kolej Kejururawatan, di sini, hari ini.

Menurut Md. Isa, kini jumlah keluasan kawasan berhutan dan tanaman pertanian meliputi 75 peratus daripada kawasan tanah di negeri ini.

"Daripada jumlah ini, kawasan berhutan merangkumi 14 peratus atau lebih kurang 11,479 hektar daripada keluasan Perlis," katanya.

Beliau berkata, kerajaan negeri bersungguh-sungguh memberi kesedaran kepada rakyat negeri ini tentang kepentingan kawasan Hutan Simpanan Kekal dipulihara dan dikekalkan sebagai hutan perlindungan sepenuhnya untuk kepentingan masyarakat.

"Sumbangan hutan kepada masyarakat bukan sekadar menstabilkan iklim, mengawal sumber air, kesuburan tanah, mengurangkan kerosakan oleh banjir dan hakisan kepada tanah dan pertanian, tetapi menyumbang jauh lebih daripada itu sejak zaman berzaman," katanya.

Menurut beliau, sudah tiba masanya masyarakat meletak kepentingan alam sekitar sebagai agenda utama dalam kehidupan serta bersama-sama berusaha menyelamatkannya daripada dimusnahkan.

"Setiap lapisan masyarakat perlu berganding bahu dan bersatu tenaga dengan aktiviti-aktiviti pendedahan mengenai kepentingan alam sekitar yang perlu ditingkatkan di peringkat sekolah, institut pengajian tinggi dan juga dalam kalangan masyarakat awam," katanya.

Sehubungan itu, katanya, sokongan dan kerjasama sektor swasta dan pertubuhan bukan kerajaan dalam membantu kerajaan juga perlu dipergiatkan dengan turut melibatkan semua lapisan masyarakat daripada peringkat bawahan hinggalah peringkat profesional.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Mutakhir

Posted: 22 Mar 2011 03:03 AM PDT

Berita Harian: Mutakhir


295 rakyat Malaysia selamat pulang dari Yemen

Posted: 22 Mar 2011 02:47 AM PDT

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Seramai 295 rakyat Malaysia selamat tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pagi ini menerusi pesawat Finnair, AY864 dari Sana'a, Yemen.

Majlis Keselamatan Negara (MKN) berkata, sepanjang proses evakuasi itu sejak Khamis lalu, seramai 459 rakyat Malaysia sudah dibawa pulang ke Malaysia termasuk 164 yang menaiki penerbangan komersil yang ditanggung kerajaan.

Proses evakuasi itu dijayakan dengan kerjasama antara MKN dengan Kementerian Luar dan Kementerian Pengajian Tinggi serta beberapa agensi kerajaan selain dibantu oleh Malaysia Airlines (MAS). "Proses pemindahan ini adalah sebahagian daripada langkah-langkah keselamatan yang diambil oleh pihak kerajaan bagi memastikan rakyat dapat keluar daripada zon konflik dengan aspirasi kerajaan "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan," kata MKN dalam kenyataan.

Pergolakan politik di Yemen menyebabkan kerajaan melancarkan operasi membawa pulang rakyat dari negara itu. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Teoh minta rakaman percakapan diselesai secepat mungkin

Posted: 22 Mar 2011 02:39 AM PDT

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya untuk menyiasat kematian Teoh Beng Hock hari ini diberitahu setiausaha politik kepada exco Selangor itu meminta supaya rakaman percakapan yang dibuat terhadapnya diselesaikan secepat mungkin.

Pemangku Penguasa Kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor, Mohd Anuar Ismail, berkata beliau dimaklumkan mengenai permintaan Teoh untuk menghabiskan rakaman percakapan itu ketika masuk ke dalam bilik Penolong Kanan Penguasa SPRM Selangor Mohd Nadzri Ibrahim pada 16 Julai 2009.

Teoh adalah saksi yang disiasat SPRM berhubung dakwaan salah guna wang peruntukan kerajaan di kawasan Seri Kembangan. "Rakaman percakapan dibuat oleh Mohd Nadzri dan ketika saya masuk ke dalam bilik beliau pada pukul 2 pagi dan bertanyakan sama ada semuanya ''Ok'', pertanyaan saya tidak dijawab dan saya lihat Teoh hanya berdiam diri dan menundukkan muka ke bawah," katanya.

Mohd Anuar berkata Teoh dilihat tunduk dan memberitahu Mohd Nadzri supaya meneruskan rakaman percakapan dan mahu supaya rakaman itu dihabiskan pada waktu itu juga.

Ketika disoal pegawai pengendali Awang Armadajaya Awang Mahmud apakah intonasi suara Teoh ketika memberitahu supaya rakaman itu diteruskan, Mohd Anuar berkata: "Teoh bercakap dalam nada yang perlahan".

Mohd Anuar, yang juga saksi ke-23 suruhanjaya itu memaklumkan pada prosiding, beliau tidak mengetahui sama ada Teoh tertekan dan takut ketika rakaman percakapan dijalankan kerana sewaktu beliau masuk ke dalam bilik Mohd Nadzri beliau melihat Teoh banyak menundukkan muka ke bawah.
Mohd Anuar turut menafikan beliau membuat ugutan secara tersurat dan tersirat kepada Teoh ketika masuk ke dalam bilik itu.

Beliau berkata lebih kurang 3.30 pagi hingga 3.45 pagi, Mohd Nadzri datang berjumpa dengan beliau yang ketika itu tidur di surau dan memaklumkan rakaman percakapan telah diselesaikan.

"Saya memaklumkan kepada Mohd Nadzri supaya membenarkan Teoh pulang dan membawa empat dokumen sokongan yang dimaklumkan oleh Ketua Unit Siasatan Hairul Ilham Hamzah kepada saya," katanya.

Pengerusi suruhanjaya Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong Cheng Yuen kemudian bertanyakan mengenai tindakan Mohd Anuar yang tidur di surau sedangkan beliau adalah pegawai yang bertangungjawab bagi kes itu.

Mohd Anuar menjawab: "Saya berasa ''exhausted'' dengan urusan yang telah diselesaikan sepanjang hari".

Beliau juga tidak tahu Timbalan Pengarah SPRM Selangor Hishamuddin Hashim turut berada berada di pejabat SPRM pada ketika itu, 15 Julai 2009 dan 16 Julai 2009.

Selain itu, Mohd Anuar turut memberitahu pada prosiding, Teoh boleh dianggap sebagai ''rakan sejenayah'' kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ean Seri Kembangan Ean Yong Hian Wah.

Ketika disoal Awang Armadajaya mengapa Mohd Anuar berpendapat sedemikian, Mohd Anuar berkata Teoh mungkin boleh dianggap ''rakan sejenayah'' atau ''suspek'' berdasarkan empat dokumen yang mencurigakan yang ditemui dalam komputer riba beliau.

Mohd Anuar berkata kemungkinan Teoh disyaki berbuat demikian atas arahan atau kelulusan Yong.

Selain Foong, suruhanjaya itu turut dianggotai bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman, bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk T.S.Nathan, Pakar Perunding Patologi Forensik Hospital Pulau Pinang Datuk Dr Bhupinder Singh, serta Pakar Perunding Psikiatri Forensik yang juga Dekan Fakulti Perubatan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya Profesor Dr Mohamed Hatta Shaharom.

Penubuhan suruhanjaya itu diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada 26 Jan lepas, antara lain untuk menyiasat punca kematian Teoh selepas Mahkamah Koroner membuat keputusan terbuka.

Teoh, 30, ditemui mati pada 16 Julai 2009 di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor selepas memberi kenyataan di pejabat SPRM yang terletak di tingkat 14 bangunan itu. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

The Malaysian Insider :: Bahasa

Posted: 22 Mar 2011 01:44 AM PDT

The Malaysian Insider :: Bahasa


Video seks: ABIM pandang berat fitnah liar, gesa guna hukum syariah

Posted: 22 Mar 2011 01:00 AM PDT

KUALA LUMPUR, 22 Mac — Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) mahu sebarang tuduhan ataupun dakwaan salah laku moral ke atas seseorang individu disalurkan menerusi prosedur perundangan sah termasuk hukum syariah jika ia membabitkan seorang Muslim.

Sehubungan itu, pertubuhan bukan kerajaan tersebut juga mahu pihak pendakwa dan pembela menyalurkan kes mereka untuk diadili serta dinilai menerusi prosedur perundangan syariah sepertimana yang telah ditetapkan oleh al-Quran dan Sunah.

"Dalam hal ini, ABIM memandang berat sebarang pertuduhan serta dakwaan liar berupa fitnah yang dilakukan di luar lingkungan prosiding perundangan yang telah digariskan seperti membawa para saksi yang mencukupi di samping ikrar daripada individu yang dituduh. 

"Tatacara perundangan syariah telah menetapkan prosidingnya yang tersendiri untuk memelihara bukan sahaja moral serta maruah individu yang dituduh, bahkan juga integriti pihak yang membuat tuduhan," kata presidennya Dr Muhamad Razak Idris dalam satu kenyataan dikeluarkan petang ini mengulas laporan pendedahan rakaman video seks didakwa melibatkan seorang pemimpin kanan Pakatan Rakyat.

Hari ini Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim membuat laporan polis berhubung rakaman video aksi seks yang ditayangkan kepada wartawan di Carcosa Seri Negara semalam.

Dalam laporan yang salinannya diedarkan kepada media itu, Anwar menafikan bahawa dirinya adalah lelaki dalam video itu.

Laporan polis itu dibuat berikutan dakwaan satu kumpulan yang mendakwa mereka memiliki klip video hitam putih memaparkan aksi seks seorang pemimpin pembangkang dengan seorang wanita yang dikatakan pelacur di sebuah hotel di sini yang menawarkan perkhidmatan seks.

Justeru kata Muhamad Razak, kegagalan memenuhi prasyarat yang ditetapkan akan meletakkan pihak terlibat dalam hukuman jenayah Qazaf yang turut menafikan hak si tertuduh sebagai saksi pada masa-masa akan datang. 

"Hal ini selari dengan salah satu prinsip utama Maqasid Syariah iaitu untuk menjamin serta melindungi maruah dan serta kehormatan seseorang individu di samping memelihara keharmonian hubungan antara manusia," kata beliau Muhamad Razak.

Malah tegas beliau, dalam konteks perundangan negara yang unik, seseorang tidak sahaja berhak menuntut untuk dibicarakan dan membela dirinya menerusi lunas perundangan sivil yang sah. 

"Bahkan sebagai seorang Muslim juga, beliau berhak untuk dibicarakan serta menafikan sebarang dakwaan yang dikemukakan ke atasnya dalam prosiding perbicaraan Mahkamah Syariah sepertimana yang ditetapkan Perlembagaan Persekutuan.

"Justeru, ABIM menggesa agar semua pihak menghormati segala ketetapan syariah yang telah digariskan oleh Syariah untuk kebaikan bersama," katanya.

Beliau juga berkata, ABIM juga meminta sebarang perbincangan dan perbicaraan kes hanya dilakukan oleh autoriti-autoriti yang berkenaan menerusi perundangan yang telah ditetapkan, di samping mengelak untuk membicarakannya secara meluas tanpa dilandasi sebarang etika.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BN tidak akan semberono buat janji cari populariti, kata Najib

Posted: 22 Mar 2011 12:53 AM PDT

PUTRAJAYA, 22 Mac — Datuk Seri Najib Razak berkata apabila kerajaan mengaku untuk melaksanakan sesuatu, ia akan menunaikannya dengan menggunakan segala ikhtiar dan kudrat yang ada.

Malah, kata Perdana Menteri, sebelum berjanji lagi, kerajaan akan memastikan apa yang dinyatakan itu bersifat realistik, dalam kemampuan kerajaan yang wajar, bertanggungjawab dan mengambil kira semua aspek kesejahteraan rakyat serta kepentingan jangka panjang.

"Segala-galanya berlandaskan falsafah induk Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan," katanya semasa berucap pada Majlis Perdana Perkhidmatan Awam (MAPPA) Ke-12 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) sini hari ini.

Dipetik Bernama, Najib berkata perbezaan antara parti yang bertanggungjawab dan yang tidak bertanggungjawab boleh dilihat melalui janji yang dibuat kepada rakyat setiap kali menjelang pilihan raya.

Beliau berkata parti yang bertanggungjawab tidak akan semberono mengaku untuk berbuat apa-apapun yang tampak hanya bermanfaat dalam jangka pendek tetapi akan  mendatangkan bencana kepada negara serta kesengsaraan kepada rakyat bukan sahaja dalam jangka panjang malah dalam masa terdekat pun boleh dirasa kesan buruknya.

"Pucuk pangkalnya, parti yang bertanggungjawab lebih rela tidak popular untuk jangka pendek daripada membangkrapkan negara dalam jangka panjang.

"Pastinya lagi, parti yang bertanggungjawab tidak sekali-kali akan membenarkan maruah negara dikompromi atau dipertaruhkan. Pendek kata, kerajaan ini tidak sanggup menyaksikan apa yang telah dibina dengan bertatih dan jerih payah selama ini lebur musnah begitu sahaja," katanya.

Beliau berkata dokumen-dokumen janji pelbagai corak "sama ada biru laut, hijau gelap, putih dan terkini jingga yang disogokkan oleh pedagang-pedagang impian" semuanya itu  tampaknya dihasil dan dikarang bersandar kepada keseronokan sementara sehingga kadang-kalanya membuatkan segelintir terpegun dan terpedaya kononnya "ada tempayan emas di kaki pelangi".

Najib berkata kerajaan tidak mahu melihat negara terpaksa bergantung kepada ehsan institusi kewangan antarabangsa seperti nasib yang menimpa sesetengah negara menadah tangan meminta-minta pada satu masa nanti, hanya kerana ingin menjadi parti populis untuk seketika.

 

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: BeritaUtama

Posted: 22 Mar 2011 01:40 AM PDT

Harian Metro: BeritaUtama


Elak 'lembu besar'

Posted: 21 Mar 2011 09:21 PM PDT

ALOR SETAR: "Saya ternampak seekor 'lembu besar' berwarna hitam melintas secara tiba-tiba. Saya cuba mengelak tapi gagal," kata Rashidi Ahmad, pemandu van yang terbabit dalam kemalangan mengorbankan lima guru silat di Jalan Titi Haji Idris, Pendang dekat sini, awal pagi semalam.

Rashidi, 24, memandu van Ford Econovan membawa lapan penumpang yang dalam perjalanan pulang selepas mengadakan pertunjukan silat di majlis perkahwinan ahli keluarga seorang daripada mangsa di Sungai Buloh, Selangor, kelmarin.


Seorang daripada yang terbunuh dalam kejadian jam 3.30 pagi itu ialah ayah Rashidi, Ahmad Ismail, 60, dari Kampung Alor Rela, Langgar, yang maut di tempat kejadian.

Turut maut di tempat kejadian Juhari Darus, 65, dari Kampung Pering, Kodiang dan Jumaat @ Saad Mat Akhir, 65, dari Malau, Jitra.

Sudin Idris, 65, dari Kampung Telaga Mas dan Eshak Awang Kechik, 78, dari Kampung Tualang, Pokok Sena, pula meninggal dunia pada jam 9 dan 11.45 pagi semalam ketika dirawat di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini.


Rashidi, Ariffin Mahazon, 56, dan Mohd Idris Mohd Senapi, 20, dirawat sebagai pesakit luar manakala seorang lagi penumpang, Che Ishak Hussin, 54, ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) hospital sama.


Menurut Rashidi, selepas cuba mengelak 'lembu besar' hitam itu, van dipandunya terbabas dan melanggar sebatang pokok berhampiran sawah.

"Selepas itu, saya tak ingat apa berlaku. Apa yang saya tahu, saya berada di tepi jalan sebelum ternampak ayah masih berada di tempat duduk penumpang hadapan van dan dipercayai sudah meninggal dunia kerana tersepit," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Alor Rela, Langgar, dekat sini, semalam.

Rashidi dan semua penumpang van berkenaan adalah guru silat yang juga ahli Persatuan Persilatan dan Pergendangan Negeri Kedah.


Mereka bertolak dari Sungai Buloh dengan diikuti sebuah kenderaan lain berkonvoi untuk pulang ke Kedah, kira-kira jam 6 petang kelmarin dan kejadian berlaku ketika van dipandu Rashidi menghala ke Langgar dari arah Pendang.

Rashidi berkata, dia tidak mengantuk ketika memandu kerana sepanjang perjalanan mereka berhenti rehat di lima hentian rehat dan rawat (R&R) Lebuhraya Utara-Selatan sebelum meneruskan perjalanan pulang.

"Ayah tak banyak bercakap cuma ketika berhenti di hentian R&R Bukit Gantang, Perak, dia singgah minum bersama rakan-rakannya manakala saya duduk di meja lain.


"Sejak di Sungai Buloh lagi hati saya tak tenteram kerana berasakan sesuatu yang bakal berlaku, namun saya cuba melupakannya. Akhirnya berlaku kemalangan ngeri ini sehingga menyebabkan kematian ramai termasuk ayah," katanya.


Rashidi yang juga anak keenam daripada tujuh beradik berkata, sebaik ternampak 'lembu hitam' melintas jalan, dia tidak sempat berbuat apa-apa kerana jalan raya di situ gelap dan hanya menyedari kemalangan itu sebaik berada di bahu jalan.


Dia dipercayai tercampak keluar melalui tingkap van akibat rempuhan kuat itu yang menyebabkan dia berada dalam keadaan separuh sedar dan dibawa ke HSB untuk mendapatkan rawatan dengan menaiki ambulans.


"Setahu saya, kawasan itu tidak pernah ada lembu pun dan kalau ada sekali pun hanya waktu siang, tetapi jarang pula ada waktu tengah malam dan awal pagi.


"Saya reda dengan apa yang berlaku kerana kehilangan ayah dalam sekelip mata selain rakannya yang menjadi orang kuat dalam persatuan silat itu," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Mohon maaf sebelum ajal

Posted: 21 Mar 2011 12:55 PM PDT

GUA MUSANG: "Saya tidak sangka, dia (Allahyarham Hasmah Idrus, 28) bersama adiknya, sanggup menunggu kepulangan kami dua beranak daripada melawat sepupunya yang sakit di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, semata-mata untuk memohon maaf.

"Cuma ketika itu, tingkah laku dua beradik yang periang itu bertukar menjadi pendiam ketika bersalaman dan tidak sangka ia pertemuan terakhir," kata Robiah Mat Daud, 50, ibu kepada Hasmah Idrus dan adiknya Siti Aminah, 22, yang maut dalam kemalangan jalan raya, awal pagi semalam.


Perjalanan Hasmah yang juga pegawai bank RHB Kuala Lumpur bersama adik dan sepupunya selepas selesai menghadiri majlis kenduri kahwin di rumah keluarga mereka bertukar tragedi memilukan apabila tiga daripada mereka maut dalam kemalangan di Kilometer 3, Jalan Gua Musang-Kuala Krai, dekat sini.

Kemalangan kira-kira jam 12.45 tengah malam itu membabitkan sebuah Perodua Kelisa dinaiki empat sepupu terbabit dengan sebuah kenderaan pacuan empat roda menyebabkan dua daripada sepupu itu meninggal dunia di tempat kejadian dan seorang lagi di Hospital Kuala Krai (HKK).


Hasmah dan seorang lagi sepupunya, Shaibah Che Danial, 24, meninggal dunia di tempat kejadian dan adiknya, Siti Aminah disahkan meninggal di HKK.


Adik Shaibah, Syaikhah, 23, yang cedera parah kemudian dihantar ke HKK untuk rawatan lanjut dan dua lagi yang turut cedera termasuk pemandu kenderaan pacuan empat roda bersama seorang penumpangnya berusia dalam 40-an, dirawat di hospital sama.

Kejadian itu berlaku ketika kereta dinaiki empat sepupu itu dalam perjalanan dari Kampung Pasir Era, Kuala Krai ke Kuala Lumpur sebelum bertembung dengan kenderaan pacuan empat roda dinaiki pasangan suami isteri dari arah bertentangan.


Dua mangsa tercampak keluar dari kereta Perodua Kelisa yang berpusing di tengah jalan ketika kemalangan berlaku, manakala Hasmah yang juga pemandu kereta berkenaan tersepit di tempat duduk dan terpaksa mendapat bantuan anggota bomba untuk mengeluarkan mayatnya.

Robiah berkata, empat sepupu itu pulang ke kampung berkenaan enam hari lalu untuk menghadiri majlis kenduri menyambut menantu abang sulung Hasmah, Abdul Wahid, 30, pada Sabtu lalu di Kampung Pasir Era, Kuala Krai.


Katanya, semua sepupu terbabit bertolak lewat kira-kira jam 10 malam kelmarin untuk pulang ke Kuala Lumpur kerana menunggu kepulangannya daripada melawat seorang anak saudara yang sakit di HUSM, Kubang Kerian bersama Abdul Wahid.


"Sebaik kami tiba di rumah, arwah terus bersalam dengan memohon maaf untuk pulang ke Kuala Lumpur dan tidak sangka kesungguhannya bersalaman menjadi detik terakhir saya bersama dua beradik berkenaan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Timur

Posted: 22 Mar 2011 01:16 AM PDT

Utusan Online - Timur


Kongsi teknologi, elemen tekstil

Posted:

Kongsi teknologi, elemen tekstil

Kongsi teknologi, elemen tekstil

Oleh WAN ZULKIFLI WAN YAACOB
utusanterengganu@utusan.com.my


Pengunjung memerhatikan kehalusan tekstil batik yang dipamerkan pada Simposium Tekstil Tradisional ASEAN Ketiga di Kuala Terengganu semalam.


KUALA TERENGGANU 21 Mac - Benang selembar tidak akan wujudnya kain - perlu dipintal, dijalin dan dihias yang akhirnya mencorak warna tradisi dan menjadi pengenalan suatu masyarakat, bangsa atau negara.

Kewujudan tekstil tradisi di rantau ini yang menjadi kebanggaan setiap negara mempunyai banyak ciri persamaan terutama melalui songket dan batik, di samping kelainan dengan keunikan tersendiri.

Seperti tekstil, hubungan di kalangan pengusahanya dan masyarakat ASEAN umumnya perlu terus dijalin bagi memperkukuhkan lagi perkongsian budaya dalam menghadapi cabaran masa depan.

Usaha ke arah ini dipancarkan melalui Simposium Tekstil Tradisional ASEAN Ketiga yang bermula hari ini, lanjutan daripada program perintis di Jakarta pada 2005 dan Manila 2009.

Terengganu diberikan penghormatan menjadi tuan rumah dan simposium kali ini yang bertemakan Meraikan Perkongsian Warisan Serumpun dianjurkan bersama oleh kerajaan negeri dengan kerjasama ASEAN Foundation.

Ia juga menjadi satu testimoni tentang kesungguhan kerajaan negeri dalam usaha mengekalkan legasi warisannya dan meluaskan potensi dengan mengetengahkan di persada dunia, disesuaikan cita rasa generasi sezaman.

Presiden ASEAN Traditional Textiles Art Community (ASEANTTAC), Prof. Sulaiman Abdul Ghani berkata, simposium itu bukan sekadar untuk mewujudkan kesedaran betapa pentingnya seni warisan.

"Tetapi juga mewujudkan jambatan penyambung di antara generasi serta jambatan budaya di kalangan negara ASEAN," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Beliau yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Terengganu Institute of Design Excellence (TIDE) berkata, simposium selama dua hari yang berlangsung di Taman Tamadun Islam di sini antara lain bagi menilai dan mengesahkan langkah-langkah yang diputuskan di Manila.

Katanya, ini termasuklah untuk membentuk paradigma bagi pengekalan dan pemuliharaan tekstil tradisi agar ia terus subur dengan penggunaan dan pemakaian yang meluas, sekali gus dapat mengekalkan industri berkaitan.

"Juga untuk mengetengah dan menggalakkan penggunaan teknik dan bahan asal oleh pandai kraf dan tenunan dalam pengeluaran, di samping penekanan soal tanggungjawab etika di kalangan pengusaha dan peniaga dalam dari segi mutu pengeluaran dan pemasaran.

"Lebih 300 peserta dari dalam dan luar negara terdiri daripada pengusaha, pemilik syarikat, pereka tekstil dan fesyen, penyelidik, pencinta seni tekstil hadir," katanya.

Selain peserta dari rantau ini, wakil negara sokongan ASEAN seperti Amerika Syarikat, Kanada, Jepun, Korea dan Australia di samping Perancis dan Hong Kong turut hadir.

Antara aktiviti sempena simposium adalah pembentangan kertas kerja berkaitan sejarah, perkembangan dan penemuan-penemuan baru di dalam tekstil tradisi oleh wakil negara ASEAN dan dari luar rantau ini.

Juga diadakan pameran, demonstrasi, lawatan ke beberapa pusat penyelidikan dan penghasilan tekstil tradisi serta penampilan fesyen batik dan tenun daripada pereka tempatan juga dari negara ASEAN.

Menurut Prof. Sulaiman, perkongsian teknologi dan elemen tekstil dari sudut seni berkaitan cara penghasilan akan dapat dilakukan lebih meluas, di samping mencari pendekatan baru agar bahan yang menjadi identiti ASEAN akan terus ditunjangi oleh generasi muda rantau ini.

Katanya, simposium itu juga menerokai jalan dalam menyemarakkan penghargaan dan kecintaan terhadap tekstil tradisi, di samping kesedaran betapa pentingnya ia dipelihara sebagai warisan bangsa dan negara.

"Melalui tekstil tradisi, mereka usahakan dengan sepenuh jiwa. Hubungan sesama insan terjalin, kepakaran meningkat, sayang dan hormat semakin menebal dan rasa tanggungjawab semakin mendalam.

"Kita belajar menghargai pengorbanan ini. Ini satu pusaka, satu amanah, satu tanggungjawab yang perlu diteruskan bersama.

"Semoga rupa, jiwa dan gaya tekstil setiap negara ASEAN khususnya, terus mekar segar menghiasi persada dunia. Tekstil tradisi merupakan simbol pada pertemuan dan perkongsian seni yang tiada sempadan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Empat tahun hidu bau busuk

Posted:

Empat tahun hidu bau busuk

Empat tahun hidu bau busuk

Oleh SAMSUL BAHARI MOHAMED
utusankelantan@utusan.com.my


Mohd. Zain Yusoff menunjukkan timbunan sampah di Kampung Bukit Lakota, semalam.


JELI 21 Mac -Kehidupan seharian penduduk di Kampung Bukit Lakota dan Kulim di sini terpaksa diselubungi bau busuk sampah-sarap sejak empat tahun lalu kerana ketiadaan tong sampah dan tapak pembuangan sampah yang strategik disediakan Majlis Daerah Jeli (MDJ).

Tinjauan Utusan Malaysia di kampung itu mendapati, sebuah lubang buatan sendiri di salah satu sudut kampung itu terpaksa dijadikan tempat mengumpulkan semua sampah sehingga ia bertimbun.

Sampah itu bagaimanapun tidak diuruskan dengan baik dan tidak diangkut oleh MDJ sehingga ia mengeluarkan bau busuk amat menjijikkan serta mengganggu kehidupan seharian mereka.

Seorang penduduk, Mohd. Zain Yusoff, 56 berkata, bau busuk itu sudah berlarutan di kawasan itu sejak empat tahun lalu namun tidak ada apa-apa tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa tempatan (PBT).

"Dulu memang ada tong sampah disediakan tapi bila rosak, MDJ ambil dan selepas itu tiada tong sampah lain yang diletakkan di situ sebagai ganti.

"Sejak itu penduduk terpaksa gali lubang dan kalau tengok sekarang sudah banyak lubang yang penuh dengan sampah sarap busuk digali di sekitar kampung ini," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Sementara itu, seorang pengunjung, Mohd. Suki Awang, 29 berkata, dia pernah singgah di salah sebuah kedai di kampung itu tetapi amat terganggu dengan bau busuk terutama sekali ketika angin bertiup.

Katanya, situasi itu sepatutnya tidak berlaku lebih-lebih lagi kepada pengunjung yang singgah di kedai makan untuk menjamu selera.

"Saya mulanya rasa nak minum air dan makan tapi bila bau busuk macam itu selera saya terus hilang sama sekali malah tekak menjadi loya pula.

"Bila tanya kepada orang kampung mereka kata bau itu berpunca dari sebuah lubang di kawasan berhampiran yang dikorek untuk dijadikan sebagai tempat membuang sampah setiap hari," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

165 polis gotong-royong bersihkan masjid, tanah perkuburan

Posted:

165 polis gotong-royong bersihkan masjid, tanah perkuburan

165 polis gotong-royong bersihkan masjid, tanah perkuburan


Azham Othman (dua dari kiri) dan Shabudin Abdul Wahab (empat dari kanan) menyertai program gotong-royong di Kampung Banggol, Kota Bharu, semalam.
Azham Othman (dua dari kiri) dan Shabudin Abdul Wahab (empat dari kanan) menyertai program gotong-royong di Kampung Banggol, Kota Bharu, semalam.


KOTA BHARU 21 Mac - Seorang anggota polis akan kelihatan segak dengan uniform berwarna biru serta lengkap bersenjata.

Itulah pakaian mereka ketika melaksanakan tugas untuk menjaga keselamatan dan ketenteraman awam di negara ini.

Namun, Sabtu lalu, kira-kira 165 anggota Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu bersama pegawai dan anggota Trafik Kuala Lumpur yang menjalani kursus pengiring trafik serta penduduk kampung menyertai gotong-royong membersih masjid dan tanah perkuburan Islam Datuk di Kampung Banggol dekat sini.

Dengan mengenakan pakaian sukan dan 'bertemankan' parang, cangkul dan sebatang penyapu, meskipun sibuk dengan tugas menjaga keselamatan dan ketenteraman awam mereka tetap meluangkan masa dengan menjalankan kerja amal bersama masyarakat.

Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman berkata, program tersebut adalah antara aktiviti yang diatur sempena sambutan Hari Polis ke-204 bagi daerah itu.

Menurutnya, program itu bertujuan merapatkan hubungan polis dengan masyarakat dengan memberi mesej bahawa polis bersedia untuk bekerjasama dalam semua aspek.

"Melalui kerjasama ini, kita dapat menyelesaikan masalah dan sama-sama membantu pihak polis dengan memberikan sokongan mencegah jenayah seperti masalah dadah, sosial serta masalah-masalah lain, sekali gus membantu membendung kegiatan jenayah daripada terus berleluasa.

"Jadi kita minta orang ramai dan masyarakat di luar sana memberikan kerjasama padu kepada pihak polis dengan menyalurkan maklumat melalui Rakan Cop,'' katanya.

Beliau berkata demikian selepas bersama-sama anggota IPD Kota Bharu menjayakan program gotong-royong membersih masjid dan tanah perkuburan Islam Datuk di Kampung Banggol dekat sini.

Turut hadir pada program itu ialah Komandan Maktab Polis Diraja Malaysia (PDRM) Kuala Lumpur, Senior Asisten Komisioner Datuk Shabudin Abdul Wahab.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 22 Mar 2011 01:09 AM PDT

Utusan Online - Muka Hadapan


Anwar nafi bukan dirinya

Posted:

Anwar nafi bukan dirinya

Anwar nafi bukan dirinya


ANWAR Ibrahim ditemani Wan Azizah Wan Ismail bercakap pada sidang akhbar berhubung dakwaan video lucah mengaitkan dirinya di Ibu pejabat PKR, Petaling Jaya, Selangor, semalam. – AFP


PETALING JAYA 21 Mac – Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menafikan penglibatan dalam video lucah yang ditayangkan di Carcosa Seri Negara di sini hari ini, dengan mendakwa ia satu lagi konspirasi terbaru untuk memfitnah dan mengaibkan beliau dan keluarga.

Anwar mendakwa ia merupakan satu rekayasa jahat musuh politik yang berhasrat untuk membantut kemaraannya dalam politik dan PKR.

"Kita beri amaran kepada musuh politik Pakatan Rakyat agar hentikan segera politik kotor dan lucah ini. Jangan heret rakyat dan negara ini terjebak ke dalam politik kotor kamu," katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat PKR di sini.

Beliau mengulas dakwaan satu kumpulan yang enggan dikenali yang mendakwa mereka memiliki klip video hitam putih yang memaparkan aksi seks seorang pemimpin pembangkang dengan seorang pelacur wanita di sebuah hotel di sini yang menawarkan perkhidmatan seks.

Kumpulan itu, yang diketuai seorang lelaki yang memperkenalkan dirinya hanya sebagai Datuk T, berkata, mereka akan menyerahkan pita video itu kepada pemimpin pembangkang tersebut dan isterinya dalam masa seminggu ini.

Mengenai gesaan kumpulan terbabit yang meminta beliau dan isteri, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang juga Presiden PKR supaya melepaskan jawatan, Anwar berkata: "Saya tidak kenal siapa Datuk T itu. Kenapa pula dia minta saya dan Azizah letak jawatan".

Anwar juga berkata, pada 21 Februari lepas iaitu tarikh didakwa video itu dirakam, beliau berada bersama keluarganya di rumah dan mendakwa mempunyai bukti melalui twitter dan Facebook.

"Pada waktu itu, saya tengah tweet dan semua bukti ini akan saya simpan kerana takut kena "hack". Saya difahamkan bahawa gambar yang disiarkan itu adalah mirip saya, tetapi perutnya lebih buncit daripada saya," katanya sambil bangun menunjukkan perutnya kepada para wartawan.

Mengulas soalan bahawa beliau kehilangan seutas jam tangan jenama Omega, Anwar berkata: "Soalan anda sepatutnya adakah saya mempunyai seutas jam Omega? Ya, saya ada. Azizah yang simpan jam saya."

Sebelum itu, kumpulan Datuk T itu mendakwa memiliki seutas jam tangan, dikatakan milik ahli politik itu, yang didakwa diambil oleh wanita terbabit semasa mengadakan hubungan seks pada 21 Februari tahun ini.

Ditanya sama ada beliau akan membuat laporan polis, Anwar berkata, beliau belum lagi melihat video berkenaan.

"Saya sudah berbincang dengan peguam saya mengenai perkara ini. Saya tidak tahu pembuatnya, saya tidak tahu jika ia akan diedarkan. Sebaik sahaja kami mendapat bukti dan orang itu muncul atau tampil, kami akan lakukan. Mengandaikan kerajaan adil dan telus kerana ia adalah saya," katanya.

Sementara itu, Dr. Wan Azizah berkata, beliau terkejut dengan permintaan yang menggesa beliau meletak jawatan sebagai Presiden PKR.

"Apa yang saya dah buat? Sebelum ini mengatakan Anwar bersama dengan lelaki, tetapi saya hairan kenapa pula kali ini dengan perempuan. Ini adalah satu yang bermotifkan politik," katanya.

Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail pula berkata, pendedahan video tersebut tidak akan menjejaskan sokongan kepada parti itu. – Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Video seks pemimpin pembangkang didedah

Posted:

Video seks pemimpin pembangkang didedah

Video seks pemimpin pembangkang didedah

Oleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR
syahrir.bakar@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 21 Mac - Satu rakaman video aksi seks seorang lelaki yang didakwa pemimpin pembangkang dengan seorang pelacur dipercayai dari China di sebuah hotel di ibu kota didedahkan kepada pihak media hari ini.

Rakaman video hitam putih itu dimiliki dan didedahkan oleh satu kumpulan yang enggan dikenali dan diketuai oleh seorang yang hanya mahu dikenali sebagai 'Datuk T'.

Menerusi video bertarikh 21 Februari lalu, aksi hubungan seks ahli Parlimen itu berlangsung selama kira-kira 19 minit iaitu bermula pukul 10.23 malam dan berakhir pada pukul 10.42 malam berdasarkan kod masa dalam rakaman berkenaan.

Datuk T turut memiliki seutas jam tangan Omega yang dikatakan milik ahli politik itu yang didakwa diambil oleh wanita berkenaan semasa mengadakan hubungan seks pada tarikh tersebut dan menunjukkannya kepada wakil media sebagai bukti.

Menurut Datuk T, rakaman itu diperoleh apabila beliau diarahkan oleh ahli politik tersebut supaya mengambil jam tangan berkenaan.

"Saya diminta mencari jam itu di bilik hotel tetapi tidak menjumpainya. Ketika mencari di belakang laci meja solek saya terkejut apabila ternampak wayar berselirat.

"Saya cungkil laci yang berkunci itu dan mendapati ada empat kamera litar tertutup (CCTV) dan satu perakam tersembunyi di dalamnya," katanya.

Datuk T menambah, beliau mahu pemimpin pembangkang itu bersara daripada politik sekiranya tidak mahu video tersebut disebarkan kepada umum.

Justeru, beliau akan menyerahkan satu salinan video tersebut kepada ahli Parlimen itu serta isterinya dalam masa terdekat supaya mereka sendiri boleh mengesahkan identiti individu yang dirakam melakukan hubungan seks dengan pelacur yang berusia 20-an itu.

"Jika beliau dan isteri tidak berundur daripada politik dalam masa tujuh hari selepas menerima salinan video tersebut, saya akan menyerahkannya kepada satu panel pertubuhan bukan kerajaan (NGO) serta ahli forensik bagi menentukan keaslian rakaman itu.

"Selepas itu baru satu dunia tahu siapa beliau dan mengapa saya melakukan semua ini? Saya sudah muak dengan segala pembohongan, cukuplah dan kini masyarakat awam perlu mengetahui perkara sebenar," tegasnya.

Bagaimanapun, Datuk T enggan menyerahkan salinan video tersebut kepada pihak media kerana khuatir ia akan disebarkan secara tidak bertanggungjawab.

Beliau juga tidak mengetahui pihak yang bertanggungjawab memasang CCTV berkenaan serta tujuan ia dipasang, namun percaya ia dilakukan oleh pihak pengurusan hotel kerana ahli politik tersebut dikenali ramai dan pernah terpalit dengan beberapa skandal seks sebelum ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Saya ikhlas berundur – Taib

Posted:

Saya ikhlas berundur – Taib

Saya ikhlas berundur – Taib

Oleh SOPI SAMAILE
sopi.samaile@utusan.com.my


Abdul Taib Mahmud ketika diaju soalan oleh pemberita selepas merasmikan Seminar Ahli-Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) negeri Sarawak di Kuching, Sarawak, semalam. – UTUSAN/AMIR HAFIZ ABD RAHMAN


KUCHING 21 Mac – Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud berkata, keputusan beliau untuk berundur daripada jawatannya adalah ikhlas dan rakyat boleh menilai menerusi sikapnya ketika mentadbir negeri ini sejak lebih 30 atau 40 tahun lalu.

"Anda boleh melihat sikap saya bagi tempoh lebih 30 atau 40 tahun lalu, saya tidak pernah berbohong kepada rakyat dan tidak bermain politik kotor.

"Saya juga lebih suka berdiam diri jika dibandingkan dengan apa yang dilakukan oleh parti pembangkang DAP," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau mengulas mengenai dakwaan DAP bahawa pengundurannya tidak ikhlas memandangkan Ketua Menteri yang telah berkhidmat 30 tahun itu tidak pula mengumumkan nama penggantinya.

Sebelum itu, Abdul Taib merasmikan majlis Seminar Ahli-Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan Negeri Sarawak Tahun 2011 dengan bertemakan 'Ahli Majlis Pemacu Transformasi Pihak Berkuasa Tempatan' di sebuah hotel di sini.

Abdul Taib menjelaskan bahawa beliau tidak akan mengumumkan nama pengganti dengan segera kerana ia mungkin akan dijadikan isu oleh pihak pembangkang pada pilihan raya negeri ini.

"Kamu mahu kita umumkan, kamu fikir saya bodoh. Kenapa mereka (DAP) tidak mengumumkan pengganti terlebih dulu, mereka asyik bergaduh saja,'' kata beliau.

Sabtu lalu, Abdul Taib mengumumkan beliau akan berundur selepas mengetuai jentera Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Negeri Sarawak yang bakal diadakan dalam masa terdekat.

Beliau yang mengesahkan akan bertanding pada pilihan raya itu berkata, keputusan untuk mengetuai jentera BN hanyalah bagi memastikan segalanya berjalan lancar dan pemimpin baru dapat dikenal pasti.

Ditanya mengenai senarai calon untuk pilihan raya kali ini, Abdul Taib memberitahu, nama-nama tersebut akan dikeluarkan sebelum hari penamaan calon dan mereka yang akan bertanding itu sudah mengetahuinya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 21 Mar 2011 11:45 PM PDT

Kosmo Online - Rencana Utama


Eksentrik seorang Muammar Gaddafi

Posted:

Eksentrik seorang Muammar Gaddafi

Eksentrik seorang Muammar Gaddafi

Oleh ZAMRI RAMBLI dan MOHD. YUNUS YAKKUB



BEKAS Presiden Amerika Syarikat (AS), Ronald Reagan pernah menggelar lelaki itu, anjing gila dari Timur Tengah, manakala Presiden Sudan, Gaafar Nimeiry pula menggelarkannya sebagai lelaki dengan dua personaliti, tetapi kedua-duanya adalah jahat.

Dengan riak wajah yang bengis diiringi renungan tajam yang menggerunkan, gelaran-gelaran tersebut hakikatnya bukanlah asing untuk Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi. Namun, gelaran bersifat antagonis itu sebenarnya banyak disumbangkan oleh ideologi, gaya kepimpinan, kelantangan bersuara, kekejaman dan seterusnya kerakusan hati seorang pemimpin dunia.

Memimpin sebuah negara yang kaya dengan sumber minyak di utara Afrika selama 42 tahun, tempoh tersebut mungkin terlalu lama untuk Gaddafi.

Atas sebab itulah, apabila negara-negara Arab bergolak dengan kebangkitan rakyat bermula di Tunisia, Jordan dan Mesir, tempias kemarahan rakyat kepada pemerintahan yang terus memewahkan Gaddafi turut melanda pemimpin itu sejak 15 Februari lalu.

Jika rakyat Mesir hanya memerlukan 14 hari untuk menumbangkan Presiden Hosni Mubarak, ternyata dengan kekuatan tentera dan sokongan padu penyokong kuatnya, pemimpin berusia 69 tahun itu tidak mudah mengangkat bendera putih.

Penggunaan kuasa tentera oleh Gaddafi menyaksikan empat hari lalu, Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang diketuai AS dan sekutunya Britain dan Perancis membenarkan serangan dari laut dan udara atas alasan untuk melindungi penduduk awam Libya.

Lampu hijau PBB itu sejak Sabtu lalu menyebabkan peluru berpandu canggih Tomahawk mula menerjah bumi Libya. Terbaru, bedilan demi bedilan peluru berpandu AS dan sekutunya turut meranapkan kediaman tiga tingkat yang dihuni Gaddafi.


KEPALA seekor kambing digantungkan pada hujung muncung sebuah kereta kebal milik tentera Gaddafi yang dimusnahkan pemberontak dalam satu serangan di sebuah lokasi di Benghazi dan Ajdabiyah.


"Ia pengeboman yang kejam," ujar jurucakap kerajaan Libya, Mussa Ibrahim yang mengutuk serangan itu sambil menegaskan ia bertentangan dengan kenyataan AS dan Barat yang menyatakan tidak akan menjadikan lokasi itu sebagai sasaran. Enggan mendedahkan lanjut lokasi persembunyian Gaddafi, Mussa turut tidak menyatakan sama ada pemimpin tersebut berada di kediaman itu semasa pengeboman tersebut.

Apa yang pasti, kebangkitan rakyat sendiri diketuai pemimpin pembangkang, kemarahan dunia dan serangan demi serangan AS dan sekutunya meletakkan nasib Gaddafi kini bagaikan telur di hujung tanduk.

Meraih sokongan

Ia sama sekali bertentangan dengan zaman kegemilangan yang pernah dikecapi oleh Gaddafi. Menurut Ketua Jabatan Sains Politik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Tunku Mohar Tunku Mohd. Mokhtar, pada tahun 1970-an semasa kebangkitan dunia Islam di Asia Barat, Gaddafi pernah disanjung sebagai seorang hero.

Dengan kelantangannya memberi sokongan terhadap perjuangan menentang Israel dalam membela penindasan terhadap penduduk Palestin, Gaddafi meraih bukan sedikit sokongan masyarakat Islam.

Dilahirkan di dalam khemah puak Badwi berdekatan Sirt pada tahun 1942, dia mendapat pendidikan seperti kanak-kanak lain di sekolah Islam.

Memasuki Akademi Tentera Libya pada tahun 1961, kekecewaan dengan kepimpinan dunia Arab yang dimalukan oleh Israel menyebabkan Gaddafi mempunyai ideologi tersendiri.

Impian pegawai tentera muda itu ketika itu mahu menyatukan dunia Arab dalam satu perikatan dan menyingkirkan sistem pemerintahan monarki Libya di bawah Raja Idris.

Mengetuai sekumpulan pegawai tentera muda yang sarat dengan semangat juang ketika itu, Gaddafi berjaya merampas kuasa membentuk Republik Arab Libya.


KONVOI terdiri daripada 18 trak yang membawa bantuan kemanusiaan ke Benghazi melepasi sebuah kereta kebal tentera Libya.


"Penghasilan sebuah buku bertajuk The Green Book pada tahun 1975 oleh Gaddafi yang menyatakan inspirasi beliau mengenai demokrasi, ekonomi dan sosial sebuah negara Islam membolehkan Gaddafi mendapat pujian ramai," ujar Tunku Mohar ketika dihubungi.

Sementara itu, Pakar Sains Politik Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Dr. Jayum A. Jawan menyatakan, Gaddafi menjadi hero di mata penduduknya dan dunia apabila menjadikan AS sebagai musuh ketat pada awal pemerintahannya.

"Gaddafi seorang pemimpin yang bijaksana. Selepas menyingkirkan pemerintahan diraja melalui satu revolusi ketenteraan dan berjaya membentuk Republik Arab Libya, Gaddafi menjadikan AS sebagai musuh ketat. Ia menjadi satu ideologi yang sangat berjaya menyatukan penduduk Libya yang berpuak-puak," ujar beliau.

Bagaimanapun, katanya mungkin selepas empat dekad, Gaddafi yang dikenali rakyatnya dan dunia merupakan individu yang berbeza.

Salah guna kuasa

Ujar Tunku Mohar, Gaddafi ialah seorang pemimpin yang eksentrik dan mempunyai keyakinan yang sangat tinggi selain sentiasa mengekalkan semangat Badwi.

Namun, selepas tekanan dunia apabila dikaitkan dengan pengeboman pesawat Pan Am Flight 103 yang membunuh 270 orang pada tahun 1988 di Lockerbie, Scotland, ia menjadi titik tolak kepada perubahan pendekatan dasar luar lelaki itu yang juga dipanggil Kolonel Gaddafi.

Nada keras Gaddafi tidaklah sekuat dahulu, walaupun adakalanya tetap sinis terhadap dunia Barat.

Bahkan, Gaddafi juga mula menunjukkan belangnya mengenai pemerintahannya yang lebih kepada sekularisme dan tidak pro Islamik.

"Walaupun The Green Book memperlihatkan perjuangan Gaddafi sebagai seorang pemimpin Islam, tetapi retorik keagamaan yang dibawa Gaddafi sukar dibendung kerana sifat penyalahgunaan kuasa, kekejaman, mengumpul kemewahan dan kaki perempuan semakin terserlah.

"Malah, dalam setiap programnya di luar negara, Gaddafi tanpa segan silu meminta sekurang-kurangnya seorang wanita untuk berdamping dengannya," ungkap Tunku Mohar yang menjelaskan lagi gaya eksentrik Gaddafi.


SERANGAN bertalu-talu tentera AS dan sekutunya ke atas kubu tentera Gaddafi di sebuah lokasi antara Benghazi dan Ajdabiyah di Libya.


Pemimpin itu sendiri menubuhkan satu batalion yang terdiri daripada pengawal peribadi wanita yang digelar media Barat sebagai Amazonian Guard untuk menjaga keselamatannya.

Menambahkan keanehan sikap Gaddafi, selain dipilih sendiri oleh dirinya, anggota pasukan pengawal itu juga haruslah masih dara.

Kemuncak kepada kemarahan rakyat, apabila pada saat rakyatnya hidup dalam kemiskinan, kadar pengangguran yang tinggi, Gaddafi didapati memiliki harta berjumlah AS$60 bilion (RM182.64 bilion).

"Walaupun ini mungkin satu alasan kepada AS dan sekutunya membalas dendam kepada kelantangan dan kekejaman Gaddafi, bagaimanapun kebangkitan rakyat menentang pemerintahan pemimpin itu memang tidak boleh disangkal lagi.

"Selama empat dekad pemerintahannya, rakyat Libya telah dididik dengan ideologi Gaddafi termasuk silibus khas The Green Book dan bahasa Inggeris dikeluarkan daripada mata pelajaran di sekolah.

"Bagaimanapun, apabila dunia semakin moden, pendedahan rakyat Libya terhadap media seperti Al-Jazeera serta Internet akhirnya membuka mata mereka untuk melawan Gaddafi," kata seorang penganalisis politik tempatan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Jenayah

Posted: 21 Mar 2011 11:28 PM PDT

Utusan Online - Jenayah


Datuk palsu: SPRM tahan dua lelaki

Posted:

Datuk palsu: SPRM tahan dua lelaki

Datuk palsu: SPRM tahan dua lelaki

KUALA LUMPUR 21 Mac – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menahan dua individu dari Persatuan Kerabat Diraja Duli Yang Maha Mulia Long Yunus yang dipercayai terlibat mengurniakan darjah kebesaran termasuk gelaran 'Datuk' kepada lebih 150 orang sejak tahun lalu.

Kedua-dua lelaki yang ditahan pada Disember tahun lalu itu telah dibebaskan selepas keterangan mereka diambil.

Bagaimanapun, difahamkan, kedua-dua lelaki itu dipercayai masih melakukan aktiviti haram itu dengan menggunakan nama pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tersebut pada minggu lalu.

Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini mengesahkan penahanan dua lelaki terbabit. Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan, Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V dukacita dengan tindakan NGO itu yang diketuai seorang lelaki yang mendakwa berketurunan Long Yunus kerana mengurniakan darjah kebesaran sejak tahun lalu.

Kekecewaan baginda itu diumumkan oleh Penasihat Undang-Undang Istana Kelantan, Datuk Sukri Mohamed yang mengesahkan pihaknya telah membuat tiga laporan polis terhadap NGO terbabit sejak tahun lalu kerana tindakan tersebut menyalahi undang-undang.

Dalam pada itu, menurut satu surat dari Jabatan Pendaftaran Pertubuhan yang diedarkan pihak Istana Kelantan pada sidang akhbar semalam, NGO yang ditubuhkan pada tahun 2009 itu telah dibatalkan pendaftarannya.

Pembatalan tersebut berkuatkuasa pada 10 Januari lalu setelah ia didapati melanggar syarat pertubuhan mengikut Akta Pertubuhan 1966.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Cedera diserang isteri

Posted:

Cedera diserang isteri

Cedera diserang isteri

KOTA BHARU 21 Mac – Akibat tidak pernah melawat isteri pertama dan lima anak mereka selepas berkahwin sekali lagi pada Januari lalu, seorang pekerja kilang cedera ringan akibat diserang dengan sebilah golok oleh isterinya itu ketika berada di rumah keluarga isteri keduanya.

Dalam kejadian di Kampung Pasir Tok Kambing di sini pukul 8 pagi ini, mangsa bernasib baik apabila hanya mengalami calar di dahi selepas berjaya menepis serangan wanita itu yang berusia 31 tahun dan bekerja sebagai guru kelas Fardu Ain.

Berikutan kejadian itu, mangsa yang enggan namanya disiarkan membuat laporan di Balai Polis Binjai pukul 9 pagi ini sebelum memfailkan cerai terhadap isteri pertamanya di Mahkamah Syariah.

"Isteri pertama saya muncul di rumah keluarga isteri kedua dan cuba menetak saya dengan sebilah golok. Saya sempat memegang tangannya dan merampas parang tersebut.

"Pergelutan berlaku hampir 15 minit sebelum dileraikan oleh ahli keluarga isteri kedua saya yang bergegas naik ke rumah selepas terdengar bunyi bising," katanya ketika ditemui di Mahkamah Syariah di sini.

Menurut lelaki itu, dia yang bekerja di sebuah kilang di Kuala Lumpur tinggal bersama isteri keduanya yang berusia 19 tahun selepas mengahwininya Januari lalu.

Dia mendakwa, isteri pertamanya juga seorang yang sangat cemburu dan panas baran. Dia terpaksa meninggalkan isteri pertamanya itu selepas berkahwin kali kedua kerana tidak tahan dengan sikapnya.

Malah, katanya, dia juga sudah jauh hati untuk pulang ke pangkuan isteri pertama selain nekad untuk memfailkan penceraian.

Sementara itu, Ketua Polis daerah, Asisten Komisioner Azham Othman ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan berhubung kejadian tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Politik

Posted: 21 Mar 2011 11:08 PM PDT

Utusan Online - Politik


DUN Sarawak bubar secara rasmi

Posted:

DUN Sarawak bubar secara rasmi

DUN Sarawak bubar secara rasmi


Mohamad Asfia Awang Nassar


KUCHING 21 Mac – Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak hari ini dibubarkan secara rasmi selepas Speakernya, Datuk Seri Mohamad Asfia Awang Nassar menerima notis pengisytiharan yang ditandatangani oleh Yang Dipertua Negeri, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng, pagi ini.

Mohamad Asfia berkata, notis berkenaan akan diserahkan kepada Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof pada petang esok.

Beliau menjelaskan lokasi dan waktu penyerahan notis berkenaan belum ditentukan lagi.

"Pembubaran DUN Sarawak pada 21 Mac, hari ini, adalah mengikut perkara 21(2) Perlembagaan Negeri Sarawak," katanya pada sidang akhbar di bangunan baru, Kompleks DUN Sarawak di sini tengah hari ini.

Sidang akhbar itu hanya dihadiri beberapa petugas media kerana sebahagian besar daripada mereka bertumpu di sebuah hotel tempat berlangsungnya majlis rasmi Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud dengan jangkaan pengumuman rasmi akan dibuat di sana.

Sabtu lalu, Abdul Taib dalam sidang akhbar bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK) mengumumkan DUN akan dibubarkan hari ini.

Walaupun SPR belum membuat pengumuman berhubung tarikh penamaan calon dan pengundian, ramai menjangkakan ia akan diadakan pada 6 dan 16 April ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Gelombang Merah dapat sambutan

Posted:

Gelombang Merah dapat sambutan

Gelombang Merah dapat sambutan

PASIR PUTEH 21 Mac – Gerakan Gelombang Merah yang dilancarkan oleh Pemuda UMNO Kelantan pada bulan lepas mula membuahkan hasil apabila ia berjaya menarik golongan muda untuk mendekati parti itu.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, sambutan dapat dilihat daripada jumlah kehadiran golongan muda yang semakin meningkat pada setiap program gerakan itu diadakan di seluruh negeri ini.

Beliau berkata, UMNO Kelantan yakin momentum tersebut akan kekal sehingga pilihan raya umum akan datang.

"Pelancaran gerakan Gelombang Merah adalah tindakan yang baik dan bijak. Di kawasan ini sahaja, lebih 7,000 golongan muda menghadiri kempen ini.

"Laporan yang saya terima dari sesetengah tempat menyatakan lebih 1,000 golongan muda hadir setiap kali kempen Gelombang Merah diadakan.

"Jelas pada saya di peringkat akar umbi sambutan kepada gerakan yang kita lancarkan sebulan lalu memberi petanda baik untuk Pilihan Raya Umum Ke-13," katanya.

Beliau berkata demikian selepas pelancaran kempen Gelombang Merah peringkat Parlimen Pasir Puteh di sini, hari ini.

Gelombang Merah bertemakan 'Transformasi 1Kelantan Gelombang Rakyat' dilancarkan awal Februari lalu oleh Pemuda UMNO Kelantan.

Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata, gerakan tersebut akan terus diperhebatkan untuk menawan kira-kira 400,000 golongan muda di negeri ini.

"Pengundi muda mula sedar akan kegagalan Pas selepas 21 tahun mentadbir negeri ini, mereka sudah rimas dan mahukan perubahan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Mahkamah

Posted: 21 Mar 2011 08:17 PM PDT

Utusan Online - Mahkamah


SPRM tidak pilih parti politik

Posted:

SPRM tidak pilih parti politik

SPRM tidak pilih parti politik

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 21 Mac – Siasatan terhadap dakwaan wujudnya penyelewengan peruntukan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 2009 dibuat menyeluruh tanpa mengambil kira parti politik.

Pemangku Penguasa Kanan, Mohd. Anuar Ismail berkata, ia berdasarkan aduan oleh beliau pada 13 Julai 2009 atas arahan Timbalan Pengarah SPRM Selangor ketika itu, Hishamuddin Hashim

''Tuan Hishamuddin maklumkan supaya saya membuat aduan secara umum tanpa merujuk mana-mana parti politik kerana siasatan akan dibuat secara menyeluruh bagi tahun 2008 dan 2009.

''Aduan ini bukan terhadap ADUN pembangkang sahaja kerana tuntutan bagi tahun 2008 yang mana ketika itu Selangor dikuasai oleh Barisan Nasional juga akan disiasat,'' jelas beliau.

Mohd. Anuar yang merupakan pegawai penyiasat bagi kes melibatkan ADUN Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah berkata, beliau bersama pasukannya ke pejabat DAP Seri Kembangan pada 15 Julai 2009 untuk membuat siasatan serta mendapatkan dokumen berkaitan selepas diberi taklimat oleh Hishamuddin sebelum itu.

Selepas dimaklumkan oleh petugas di pejabat tersebut, Evonne Lee bahawa segala tuntutan diuruskan oleh Teoh Beng Hock, beliau bersama pasukannya pergi ke pejabat Setiausaha Politik kepada Hian Wah itu di bangunan Setiausaha Kerajaan (SUK) Selangor untuk meneruskan siasatan.

''YB Ean ada tanya mengapa datang ke pejabatnya tanpa memaklumkan dia dahulu, sama ada saya ada waran selain meluahkan rasa tidak puas hati kenapa fail tuntutan ADUN Cina sahaja yang diambil dari Pejabat Tanah dan Daerah.

''Saya maklumkan fail tuntutan semua 56 ADUN diambil untuk sedapkan hati beliau agar tiada pertikaian lanjut serta bagi mendapatkan kerjasama beliau.

''Kedatangan kami juga tidak dimaklumkan lebih awal kerana mungkin elemen penting dalam siasatan akan dihilangkan,'' katanya kepada Suruhanjaya Siasatan Kematian Teoh Beng Hock di sini hari ini.

Ditanya tentang waran untuk membuat siasatan di pejabat tersebut, Mohd. Anuar memaklumkan bahawa ia tidak diperlukan kerana pegawai SPRM diberi kuasa untuk melakukan siasatan mengikut Seksyen 31(3) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009.

Katanya, Hian Wah memberi kerjasama apabila komputer riba dan unit pemerosesan (CPU) di pejabat Beng Hock dirampas dengan menandatangani borang sita apabila diminta berbuat demikian.

Prosiding yang diadakan di Mahkamah Tinggi Sivil Baharu (NCvC) di Kompleks Mahkamah di sini akan bersambung esok.

Beng Hock, 30, ditemui mati pada 16 Julai 2009 selepas memberi keterangan di pejabat SPRM Selangor di tingkat 14, Plaza Masalam, Shah Alam dekat sini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Keputusan isu DNA Anwar diketahui Rabu

Posted:

Keputusan isu DNA Anwar diketahui Rabu

Keputusan isu DNA Anwar diketahui Rabu

KUALA LUMPUR 21 Mac - Permohonan pihak pendakwaan yang meminta Mahkamah Tinggi di sini menggunakan kuasanya untuk mengarahkan Datuk Seri Anwar Ibrahim menyerahkan sampel badannya bagi tujuan analisis asid deoksiribonukleik (DNA) akan ditentukan Rabu ini.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah menetapkan demikian selepas selesai mendengar hujahan balas peguam Karpal Singh yang mewakili Ketua Pembangkang itu dan hujahan semula Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden hari ini.

Selain permohonan tersebut, mahkamah juga akan membuat keputusan terhadap permohonan pihak pendakwaan agar hakim berkenaan menyemak semula keputusan bicara dalam perbicaraan (TWT) yang menolak tiga jenis barang daripada dijadikan bahan bukti dalam kes liwat yang dihadapi oleh Anwar.

Sebatang berus gigi, tuala kecil Good Morning dan botol minuman mineral tidak diterima sebagai bahan bukti setelah hakim mendapati barang-barang itu yang diambil dari lokap Bahagian Siasatan Jenayah Berat (D9) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) ibu negara pada 17 Julai 2008 yang menempatkan Anwar semalaman, telah dilakukan secara tidak sah.

Anwar, 64, dibicarakan atas tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan, 26, di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, No.99 Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di sini antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008.

Mohd. Yusof dalam hujahannya menyatakan, permohonan yang dikemukakan mengikut Seksyen 73 dan Seksyen 165 Akta Keterangan 1950 bertujuan agar Anwar diarahkan menyerahkan sampel DNA beliau supaya mahkamah memperoleh kebenaran.

Walaupun Seksyen 73 akta itu merujuk kepada tandatangan, tulisan atau meterai, hujah beliau, ia merangkumi semua bentuk identifikasi seseorang sambil menambah ''DNA juga (satu bentuk) identifikasi yang paling hampir''.

Terdahulu, Karpal dalam hujahnya memohon mahkamah menolak kedua-dua permohonan pihak pendakwaan itu yang disifatkan sebagai penyalahgunaan proses mahkamah.

Menurutnya, di bawah kedua-dua seksyen itu, mahkamah tidak mempunyai kuasa untuk mengarahkan Anwar berbuat demikian apatah lagi Seksyen 165 Akta Keterangan mengehadkan campur tangan kehakiman dalam sesebuah perbicaraan sekalipun ini kali pertama permohonan sedemikian dikemukakan di negara-negara Komanwel.

Peguam tersebut juga memberitahu, meskipun Akta Identifikasi DNA 2009 telah diluluskan oleh Parlimen dan telah mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong pada 19 Ogos 2009 tetapi sehingga kini, ia masih belum dikuatkuasakan.

Berhubung TWT, Karpal menghujahkan bahawa pihak pendakwaan tidak boleh bertindak menyembunyikan sesuatu keterangan semasa TWT dan memperkenalkannya selepas keputusan dibuat, bagi tujuan semakan.

Sementara itu, Karpal mendesak Hakim Mohamad Zabidin membuat keputusan berhubung tindakan beberapa personaliti termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang didakwa telah mengulas mengenai isu penyerahan sampel DNA itu.

Menurut beliau, tindakan mereka itu adalah terjumlah kepada perbuatan menghina mahkamah kerana membelakangkan amaran hakim tersebut sebelum ini meminta semua pihak tidak mengulas kes itu yang masih dibicarakan.

Hakim Mohamad Zabidin bagaimanapun meminta Karpal memfailkan permohonan rasmi.

Karpal ketika ditemui di luar mahkamah menyatakan, beliau akan mempertimbangkan untuk memfailkan permohonan menghina mahkamah terhadap Najib.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Pahang

Posted: 21 Mar 2011 07:31 PM PDT

Utusan Online - Pahang


Taman Negara aset pelancongan

Posted:

Taman Negara aset pelancongan

Taman Negara aset pelancongan

Oleh HARIS FADILAH AHMAD
utusanpahang@utusan.com.my


Restoran terapung Sungai Tembeling turut menjadi daya tarikan di Kuala Tahan Seberang, Jerantut. - utusan/Haris Fadilah Ahmad




Pelancong cuba menggunakan sumpitan di penempatan Orang Asli Dedari di Kuala Tahan, Jerantut.


JERANTUT 21 Mac - Pahang mempunyai banyak keistimewaan sebagai tarikan pelancong apabila mempunyai pakej alam semula jadi yang serba lengkap.

Gunung-ganang, sungai, hutan, pantai dan tanah tinggi merupakan antara khazanah yang menjadi aset bagi melonjakkan sektor pelancongan di negeri itu.

Justeru, Taman Negara di Kuala Tahan dekat sini antara destinasi yang sentiasa bermain di bibir pelancong.

Taman Negara masih dapat bertahan sebagai destinasi yang popular di kalangan pelancong domestik dan Barat yang mahu melihat lebih dekat khazanah itu selain menyedut udara bersih sambil pemandangan alam yang menghijau.

Waktu yang paling sesuai untuk pelancong mengunjungi Taman Negara adalah pada April hingga November selain cuti hujung minggu.

Taman Negara yang terletak di Banjaran Titiwangsa dan meliputi sebahagian daerah Lipis dan Jerantut berjaya menggamit kedatangan pelancong khususnya para pencinta alam yang mahu menikmati kehijauan hutannya, kejernihan sungainya dan keriuhan kicau mergastua.

Kerajaan Pahang menerusi Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) menyediakan pelan perancangan dan pengurusan hutan dalam usaha menyenaraikannya sebagai Warisan Dunia seperti khazanah sejarah dan alam di negara Asia lain.

Keindahan hutan Taman Negara dapat dinikmati sebaik sahaja bot yang membawa pelancong singgah di jeti Mutiara Resort dari Kuala Tembeling atau turun dari kenderaan di Kuala Tahan Seberang melalui jalan darat dari bandar Jerantut.

Suasana sepi hutan bertukar 'hidup' dengan kegiatan pelancong dari pelbagai negara menginap di Mutiara Resort yang menyediakan 117 calet untuk keselesaan pengunjung di samping tempat penginapan yang diusahakan oleh penduduk di Kuala Tahan.

Jika bernasib baik, penginap dapat melihat sendiri binatang liar seperti rusa, babi hutan dan binatang kecil lain yang merayau-rayau di sekitar calet menjelang tengah malam hingga ke awal pagi.

Bagaimanapun, pelancong juga boleh menyertai kegiatan safari malam untuk melihat haiwan liar di kawasan yang disediakan dengan bantuan pemandu pelancong dan petugas perhilitan.

Pada sebelah siang, pelancong boleh beriadah dengan mendaki Bukit Teresek untuk menyaksikan keindahan alam semula jadi dari puncak bukit tersebut.

Selain itu, pelawat boleh berjalan kaki dari Bukit Teresek selama 45 minit untuk sampai di tangga jambatan gantung (canopy walkway) sebelum meniti jambatan berkenaan setinggi 400 meter dari aras laut.

Seperti hutan hujan tropika lain, Taman Negara juga menyediakan rangkaian gua untuk diteroka seperti Gua Telinga dan Gua Daun Menari di samping banyak lagi gua yang sedang dikenal pasti untuk dibuka kepada pengunjung.

Pengunjung pastinya merasa puas apabila melawat penempatan Orang Asli suku Batek di Dedari, berjalan malam di hutan, berakit dan mengintai binatang buas menjilat garam di lima buah jenut dan bumbun termasuk Bumbun Tahan.

Bagi pendaki tegar, Gunung Tahan sentiasa menanti untuk menyahut cabaran yang tidak terdapat di gunung lain di negara ini sehingga sesetengah pendaki menyifatkan tidak lengkap lawatan jika tidak mendaki gunung tertinggi di Semenanjung itu.

Menaiki bot penambang atau dikenali di kalangan penduduk tempatan sebagai 'bot Tembeling' pastinya membuat pelancong merasai keseronokan yang agak berbeza dengan pengangkutan sungai di tempat lain.

Pengerusi Persatuan Pelancong Taman Negara Kuala Tahan, Zamri Mat Amin berkata, pembangunan sektor pelancongan di Taman Negara memberi impak kepada penduduk tempatan termasuk belia bergiat aktif sebagai pengusaha calet, restoran, pemandu pelancong dan pekerja resort.

''Sehingga kini, seramai 2,000 orang penduduk tempatan dan belia dari luar daerah ini menjalankan pelbagai kegiatan menerusi sektor berkenaan.

Sementara itu, seorang pelancong Jerman, Emico Webechorst, 23, berharap pihak berkuasa mengekalkan hutan tropika Taman Negara kerana ia antara aset pelancongan dan ekosistem walaupun berlaku desakan pembangunan yang rancak di kawasan terbabit.

Webechorst menambah, kemudahan asas juga perlu dijaga dengan rapi manakala aspek kebersihan dan keceriaan amat penting kerana ia dapat melonjakkan imej sebuah pusat pelancongan bertaraf antarabangsa.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tahan, Datuk Wan Amizan Wan Abdul Razak berkata, sepanjang tahun lalu, seramai 80,897 pelancong mengunjungi Taman Negara dan jumlah itu dijangka meningkat tahun ini.

Bagi mencapai matlamat itu, katanya, perancangan pembangunan dilaksanakan lebih teratur termasuk pembinaan calet dan premis perniagaan untuk kemudahan pelancong di kawasan itu.

Menurut beliau, pembangunan sektor pelancongan di Taman Negara memberi peluang kepada penduduk memperoleh pendapatan menerusi kegiatan penginapan, restoran, bot penambang, pengangkutan darat dan pemandu pelancong.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Syor Paya Ganchong jelapang padi

Posted:

Syor Paya Ganchong jelapang padi

Syor Paya Ganchong jelapang padi

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanpahang@utusan.com.my


MUSTAFFA Osman dan Ahmad Sabri Baharom menunjukkan rumput rampai di Paya Ganchong yang menghalang laluan air masuk ke sawah padi.


PEKAN 21 Mac - Kerajaan negeri diminta menaik taraf kawasan padi di Paya Ganchong di sini sebagai jelapang padi negara pada masa depan ekoran seramai 80 petani mengusahakan tanaman itu di tapak seluas 200 hektar.

Kalangan peserta menganggap pengiktirafan itu perlu bagi meniupkan semangat peserta meningkatkan produktiviti dan pengeluaran beras ke tahap terbaik.

Ketua Kampung Ganchong Tengah, Sulaiman Ahmad, 53, berkata, kawasan itu yang dirasmikan oleh Perdana Menteri Kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein pada 1971 merupakan sumber pendapatan penduduk.

Tambahnya, langkah itu penting kerana kawasan itu akan dilengkapi pelbagai prasarana dan teknologi baru bagi memastikan pengeluaran padi terus ditingkatkan.

''Langkah tersebut secara langsung membantu negara mendapatkan bekalan beras dari dalam negara tanpa bergantung beras import," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Ketua Kampung Ganchong Hulu, Datuk Keramat, Mustaffa Osman, 53, menyifatkan perkara itu wajar kerana tanaman padi di situ telah diusahakan sejak 40 tahun lalu.

Jelasnya, menaik taraf Paya Ganchong untuk tujuan tersebut adalah perlu seiring dengan matlamat kerajaan menampung keperluan makanan negara.

Beliau juga berharap agar pihak berkenaan membantu petani mengatasi masalah rumpai rampai yang menghalang laluan air ke sawah tersebut.

Seorang penduduk kampung, Ahmad Sabri Baharom, 40, pula berharap kerajaan negeri memberi geran kekal kepada 56 peserta muda mengusahakan sawah di situ secara berkelompok seluas 70 hektar melalui fasa ketiga.

Menurut Ketua Kampung Kiambang Ganchong, Abd. Manan Daud, 58, kawasan tersebut sudah dikenali kerana pernah dikunjungi tetamu diraja dan Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob ketika musim menuai.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Hapuskan tanggapan negatif derma darah

Posted:

Hapuskan tanggapan negatif derma darah

Hapuskan tanggapan negatif derma darah

TEMERLOH 21 Mac - Masyarakat perlu menghapuskan prasangka negatif terhadap aktiviti derma darah kerana sebenarnya ia boleh menyelamatkan nyawa pesakit yang memerlukan darah.

Ahli Parlimen Temerloh, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, sikap negatif dan mementingkan diri sendiri perlu dikikis kerana aktiviti itu membawa pelbagai manfaat kepada penderma itu sendiri.

Menurut beliau, selain mendapat rawatan perubatan percuma di semua hospital kerajaan, penderma akan mengetahui tahap kesihatan melalui ujian saringan darah sebelum menderma.

''Mereka yang sihat diminta jangan mementingkan diri sendiri dengan menganggap menderma darah itu tidak perlu kerana mungkin suatu hari nanti isteri atau ahli keluarga memerlukannya sewaktu bersalin atau terbabit dalam kemalangan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melawat kempen derma darah anjuran Maybank Cawangan Mentakab dengan kerjasama Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia (PBSMM) Cabang Temerloh dan Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas) di hospital itu baru-baru ini. Turut hadir memberikan sokongan kempen itu ialah Pengurus Maybank Cawangan Mentakab, Chan Tai Leong.

Dalam pada itu, Saifuddin yang juga Timbalan Menteri Pengajian Tinggi menggesa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan swasta menganjurkan lebih banyak kempen dalam menyedarkan masyarakat tentang kepentingan menderma darah.

Katanya, kerjasama antara PBSM dan Maybank merupakan contoh terbaik dan perlu diteruskan supaya bekalan tersebut mencukupi untuk digunakan pihak hospital nanti.

''Simpanan darah itu penting dan boleh digunakan seperti berlaku di Jepun apabila hospital negara tersebut menggunakan bekalan berkenaan untuk merawat mangsa yang terlibat dalam bencana gempa bumi dan tsunami baru-baru ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Rencana

Posted: 21 Mar 2011 03:27 PM PDT

Utusan Online - Rencana


AS ulangi kesilapan Itali?

Posted:

AS ulangi kesilapan Itali?

AS ulangi kesilapan Itali?

Oleh NIZAM YATIM
nizam.yatim@utusan.com.my


PENYOKONG Muammar Gaddafi menunjukkan serpihan peluru berpandu yang dilancarkan tentera AS, Britain dan Perancis ke sebuah bangunan di Bab Al-Aziziyah sambil memegang gambar Gaddafi yang memaparkan perkataan 'panjang umur pemimpin'. - reuters


PADA 18 Mac lalu, Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dengan sokongan Liga Arab telah meluluskan resolusi tindakan ketenteraan bagi menghalang Presiden Libya, Muammar Gaddafi membunuh rakyatnya yang memberontak.

Resolusi yang diluluskan dengan sokongan Amerika Syarikat (AS), Perancis dam Britain itu turut membabitkan penguatkuasaan zon larangan terbang ke atas Libya dan membenarkan penggunaan tentera darat bagi melindungi orang awam daripada tentera Gaddafi.

Dua hari selepas resolusi itu diluluskan, AS dan sekutunya iaitu Britain dan Perancis telah menyerang Libya secara besar-besaran, dalam campurtangan Barat yang terbesar di dunia Arab sejak serangan AS dan sekutunya ke atas Iraq pada 2003.

Dalam serangan itu, sekurang-kurangnya 110 peluru berpandu Tomahawk telah dilancarkan terhadap negara itu. Televisyen kerajaan Libya berkata, 64 orang terbunuh dan 150 lagi cedera dalam serangan udara tentera bersekutu itu.

Apa yang disebut di atas telah berlaku, tetapi persoalannya adakah AS dan sekutunya bakal mengulangi kesilapan yang pernah dilakukan Itali apabila memulakan serangan pada Oktober 1911 untuk menjajah Libya.

Kerajaan fasis Itali yang ketika itu diketuai Benito Mussolini telah tersilap perhitungan kerana menyangka dengan kekuatan bala tentera yang sangat hebat, mereka akan dapat menjajah Libya dengan segera.

Sebaliknya, apa yang berlaku, mereka hanya dapat berbuat demikian setelah berperang selama kira-kira 20 tahun.

Perjuangan menentang penjajah Itali itu dilakukan oleh tentera Mujahidin yang diketuai oleh Umar Mukhtar. Beliau yang digelar sebagai Singa Padang Pasir berjuang secara gerila dari kawasan pergunungan dan ia hanya berakhir apabila tokoh yang dianggap simbol pembebasan Libya itu ditangkap dan dihukum gantung pada 16 September 1931.

Beliau yang ketika itu berusia 83 tahun sempat bersembahyang sunat sebelum dihukum gantung dan jenazahnya segera dikebumikan di Benghazi, yang kini menjadi kubu kuat kumpulan pemberontak.

Walaupun telah lama meninggal dunia, perjuangan Umar Mukhtar terus diingati. Gambar beliau dicetak pada mata wang kebangsaan Libya 10 dinar, manakala sebuah filem berdasarkan riwayat hidupnya bertajuk The Lion of the Desert lakonan Anthony Quinn turut diterbitkan pada 1981.

Pensyarah Program Hubungan Antarabangsa Sekolah Sains Sosial Universiti Malaysia Sabah (UMS), Prof. Madya Dr. Mohd. Noor Yazid ketika mengulas mengenai serangan itu berkata, apa yang dilakukan oleh AS dan sekutunya merupakan satu penjajahan sama seperti yang dibuat Itali.

''Apa yang berbeza kali ini adalah penjajahan bukan secara langsung, sebaliknya berselindung dengan alasan untuk membantu segolongan rakyat Libya yang tidak menyukai Gaddafi.

''Saya berpendapat pemberontakan rakyat Libya berkenaan sebenarnya didalangi oleh pihak-pihak luar yang ingin menguasai kekayaan minyak Libya," katanya.

Ujar beliau, hanya masa yang bakal menentukan sama ada Gaddafi akan terus bertahan selama berpuluh-puluh tahun sama seperti perjuangan menentang penjajah Itali sebelum ini.

Menurutnya, jika Gaddafi tumbang dan kerajaan baru yang diketuai pemberontak dibentuk, ia sudah pasti akan condong untuk mengutamakan kepentingan AS dan sekutunya.

Dalam pada itu, GeoStrategis Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr. Azmi Hassan berkata, walaupun serangan AS dan sekutunya menepati peruntukan undang-undang antarabangsa, namun tindakan itu sebenarnya melanggar etika kemanusiaan serta moral.

Katanya, serangan tersebut boleh dipersoalkan kerana sesebuah negara mempunyai kedaulatan tersendiri yang perlu dihormati oleh kuasa-kuasa lain.

Menurut Azmi, Gaddafi pasti akan bertindak balas terhadap serangan tersebut dan ia akan menyebabkan perang berpanjangan.

''Bagaimana nasib penduduk awam Libya yang akan menerima kesan buruk daripada serangan AS dan sekutunya, terutama yang membabitkan kematian dan kemusnahan harta benda.

''Saya juga menjangkakan jika peperangan berpanjangan, ia akan menyebabkan ramai rakyat di negara Afrika Utara ini terbunuh," katanya.

Soalnya, berapa ramaikah rakyat Libya yang perlu terbunuh sebelum AS dan sekutunya berhenti mengebom Libya? Adakah ia akan mengatasi rekod ketika penjajahan Itali yang menyaksikan ratusan ribu penduduk negara itu mati dalam tahanan?

Jika Itali sebelum ini telah berhenti menyiksa tentera Mujahidin setelah akhbar- akhbar dari seluruh dunia mempersoalkan tindakan itu, maka adakah AS dan sekutunya hanya akan berhenti setelah kekejaman mereka didedahkan dalam Facebook dan Twitter? Hanya masa yang akan menentukannya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Meniti jejak tapak air

Posted:

Meniti jejak tapak air

Meniti jejak tapak air

Oleh Shaharudin Idrus


MALAYSIA mempunyai banyak sumber air termasuk dari aliran sungai, namun pencemaran teruk yang berlaku menyebabkan sumber itu terganggu. – gambar hiasan


SEMPENA Hari Air Sedunia yang disambut pada 22 Mac 2011 (hari ini) dengan temanya Air Untuk Bandar: Keperluan dan Cabaran, ia akan memberi cabaran besar terhadap bandar-bandar di dunia ini termasuklah Malaysia.

Jumlah penduduk bandar di negara ini kian meningkat saban hari. Dianggarkan sebanyak 14.5 juta penduduk negara ini akan menetap di bandar-bandar utama di negara ini menjelang tahun 2020. Proses urbanisasi dengan jumlah penduduk bandar ini akan terus-terusan meningkat. Di sinilah letaknya keperluan dan cabaran yang dihadapi dalam memastikan seluruh penduduk bandar dan juga luar bandar mendapat bekalan air bersih yang secukupnya dan secara berterusan.

Bagi setiap satu saat, jumlah penduduk bandar bertambah sebanyak dua orang. Sementara itu, hampir 95 peratus daripada perluasan kawasan bandar akan berlaku di negara-negara membangun termasuklah Malaysia dan rantau ini. Peningkatan jumlah penduduk yang mendadak ini akan membawa bersama-sama bukan sahaja masalah ekonomi dan alam sekitar tetapi juga keperluan bekalan air bersih dituntut dengan lebih tinggi.

Cabaran utama yang perlu digalas adalah terhadap infrastruktur paling asas yang perlu ada dalam setiap kehidupan manusia tanpa gangguan iaitu sumber air yang bersih dan terjamin seiring dengan kepesatan pembangunan kawasan perumahan yang meningkat akibat langsung daripada peningkatan jumlah penduduk yang menghuni kawasan perbandaran tadi. Malahan bukan itu sahaja, kawasan ruang pejabat, rekreasi, institusi ibadat dan seluruh kawasan bandar itu menuntut sumber air bersih untuk digunakan penduduknya sepanjang masa menurut keperluan masing-masing.

Hubung kait di antara sumber air dan bandar adalah amat kritikal sekali. Bandar menuntut sumber air bersih yang begitu banyak jumlahnya untuk menampung keperluan bandar yang semakin mendesak. Hampir semua bandar di negara ini dialiri oleh sungai-sungai utama yang mampu membekalkan sumber air bersih. Namun begitu, ketiadaan etika yang baik menyebabkan segala sampah sarap malahan mayat manusia juga dihumban ke dalam sungai yang mengalir di hadapan mata warganya.

Kesemua ini mengundang keadaan sungai yang tercemar dengan begitu teruk. Tindakan ini sebenarnya bermula dari kawasan perumahan yang begitu banyak dibina. Sampah sarap dibuang ke dalam longkang dan kemudiannya mengalir ke sungai yang berhampiran dan seterusnya menuju ke lautan. Jika kesemua sungai telah mengalami pencemaran yang berterusan maka, hidupan dan ekosistem sungai dan lautan juga terganggu dan akhirnya mendatangkan kerugian yang besar kepada manusia itu sendiri.

Salah satu cabaran yang jarang diberikan perhatian dalam isu sumber air ini ialah daripada segi jejak air (water footprint) yang digunakan setiap individu. Data yang dipetik daripada Hoekstra, A.Y. and Chapagain, A.K. (2008) menunjukkan bahawa purata jejak air bagi negara ini ialah sebanyak 2,344 m3 perkapita setiap tahun. Jumlah ini adalah dua kali ganda lebih tinggi daripada purata jejak air global yang dicatatkan iaitu berjumlah 1,243 m3 perkapita bagi setiap tahun. Ini menunjukkan bahawa penggunaan air bagi setiap individu di negara ini adalah lebih tinggi daripada yang dianggarkan di peringkat global.

Secara umumnya, sumber air di negara ini diperoleh dari air permukaan dari air hujan. Manakala sekitar 10 peratus sahaja air yang diambil dari sumber air bawah tanah. Sekali imbas dan secara logiknya, Malaysia sepatutnya tidak berhadapan dengan masalah sumber air yang bersih kerana jumlah hujan mencukupi untuk menampung penduduk seramai lebih 28 juta orang. Namun demikian, sejak akhir-akhir ini, berlaku perubahan dalam jumlah dan lokaliti hujan akibat daripada fenomena alam yang berlaku di peringkat global. Hal ini ditambah pula dengan sikap pengguna yang membazir air dan tidak mengendahkan tentang keperluan dan kepentingan air.

Jumlah hujan yang banyak itu perlu ditakung dan digunakan untuk menyiram bunga- bungaan dan membasuh kenderaan. Walaupun begitu, usaha ini menuntut pula kesungguhan untuk membersih dan mengawal air yang ditakung agar tidak mengundang nyamuk aedes yang membawa penyakit demam denggi dan penyakit-penyakit lain bawaan air.

Bandar-bandar juga tidak akan dapat dilestarikan kewujudannya sekiranya kesampaian terhadap keperluan sumber air yang bersih dan sistem sanitasi yang baik tidak dapat dipenuhi. Masyarakat bandar tidak akan dapat berkompromi jika keperluan sumber air yang bersih ini terganggu dalam masa yang begitu lama. Pengalaman semasa berlakunya krisis air pada sekitar tahun 1997/1998 dahulu mengajar kita bahawa sistem pengurusan dan governans air yang baik perlu diberikan perhatian yang serius.

Hal ini termasuk tarif air yang sepatutnya dikenakan kepada masyarakat yang perlu juga diberikan penekanan serius. Isu-isu seumpama ini akan memberi peluang kepada pihak tertentu untuk menangguk di air yang keruh dan mampu menggugat kestabilan politik di negara ini. Jika perkara seumpama ini berlaku, amatlah malang bagi kerajaan yang memerintah kerana akan sentiasa berhadapan dengan kekacauan yang berterusan.

Shaharudin Idrus

Institut Alam Sekitar dan Pembangunan, Universiti Kebangsaan Malaysia

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Negara

Posted: 21 Mar 2011 01:06 PM PDT

Kosmo Online - Negara


Istana Gaddafi musnah dibom

Posted:

Istana Gaddafi musnah dibom

Istana Gaddafi musnah dibom


Keadaan bangunan pentadbiran Istana Bab Al-Aziziya, Tripoli yang musnah dalam serangan tentera bersekutu pagi semalam.


TRIPOLI - Istana utama Pemerintah Libya, Muammar Gaddafi di sini dibom oleh tentera Amerika Syarikat (AS) dan empat negara sekutunya dalam serangan terbaru semalam.

Ia sekali gus mencetuskan spekulasi bahawa diktator tersebut mungkin terbunuh.

Selepas serangan tersebut, sumber kerajaan Libya segera menyifatkan laporan bahawa anak keenam Gaddafi, Khamis mati dalam serangan tersebut sebagai berita tidak masuk akal.

Khamis masih lagi menjadi komander tentera Brigade ke-32.

Serangan lewat malam itu memusnahkan sama sekali bangunan pentadbiran tiga tingkat yang terletak di dalam kawasan istana yang dikenali sebagai Bab Al-Aziziya itu.

Bangunan pentadbiran yang musnah itu terletak 50 meter dari sebuah khemah Badwi yang lazimnya digunakan oleh Gaddafi untuk menyambut tetamu negara.

Pengarah Staf Jabatan Pertahanan (Pentagon) AS, William E. Gortney menafikan menjadikan pemimpin Libya itu sebagai sasaran.

"Saya boleh jamin beliau (Gaddafi) bukan dalam senarai sasaran. Kami tidak menyasarkan kediamannya. Serangan sebaliknya mahu memusnahkan kemampuan arahan dan kawalan Gaddafi," katanya.

Kepulan asap dapat dilihat dengan jelas dari kawasan istana berkenaan.

Namun kebakaran dikatakan tidak merebak walaupun serpihan konkrit berterabur di kawasan berhampiran.

Lokasi tersebut pernah dibom oleh AS pada tahun 1986 dalam serangan yang menyebabkan anak angkat perempuan Gaddafi, Hana terbunuh.

Gaddafi juga dikatakan sering memberi ceramah di hadapan satu arca emas yang menunjukkan tangan menggenggam replika jet pejuang AS bagi mengingati serangan sebelum ini.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pendedahan aksi seks pemimpin pembangkang

Posted:

Pendedahan aksi seks pemimpin pembangkang

Pendedahan aksi seks pemimpin pembangkang

KUALA LUMPUR - Satu kumpulan lelaki yang enggan dikenali mendakwa mereka memiliki klip video hitam putih yang memaparkan aksi seks seorang pemimpin pembangkang dengan seorang wanita dipercayai pelacur warga asing di sebuah hotel di sini.

Kumpulan itu yang diketuai seorang lelaki yang memperkenalkan dirinya sebagai Datuk T berkata, mereka akan menyerahkan pita video itu kepada pemimpin pembangkang tersebut dan isterinya dalam masa seminggu ini bagi pengecaman.

Video yang berdurasi selama 22 minit itu dirakamkan pada pukul 10.23 malam hingga 10.45 malam pada 21 Februari lalu melalui kamera litar tertutup (CCTV) di sebuah bilik hotel yang turut menawarkan perkhidmatan urutan spa.

Rakaman hitam putih itu jelas menunjukkan wajah pemimpin politik itu yang melakukan aksi seks pelbagai posisi bersama wanita berkulit cerah yang rambutnya diikat.

Bagi meyakinkan perkara itu, Datuk T mempertontonkan video tersebut kepada kira-kira 10 wartawan di sebuah bilik di Hotel Carcosa Seri Negara di sini semalam.

Datuk T memberitahu, pita rakaman itu ditemuinya secara tidak sengaja di bilik hotel tempat didakwa berlakunya hubungan seks ketika dia disuruh oleh pemimpin politik itu mengambil jam tangan Omega yang tertinggal di bilik hotel.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bonda Agong selamat dimakam

Posted:

Bonda Agong selamat dimakam

Bonda Agong selamat dimakam

Oleh MANIRAH OTHMAN
manirah.othman@kosmo.com.my


TUANKU MIZAN menyiram air mawar di makam bondanya, Almarhum Tengku Ampuan Bariah (gambar kecil) sambil diperhatikan Tuanku Nur Zahirah dan anakandanya, Tengku Muhammad Mua'az di pekarangan Masjid Al-Muktafibillah Shah, Ladang, Kuala Terengganu semalam.


KUALA TERENGGANU – Bonda Yang di-Pertuan Agong, Yang Maha Mulia Tengku Ampuan Bariah Al-Marhum Sultan Hisamuddin Alam Shah yang mangkat awal pagi semalam selamat dimakamkan di Makam Diraja di pekarangan Masjid Al-Muktafibillah Shah, Ladang di sini petang semalam.

Almarhum Tengku Bariah, 78, yang pernah dilantik sebagai Tengku Ampuan Besar Terengganu pada 1979 selamat dimakamkan pada pukul 4.26 petang bersebelahan dengan makam almarhum suaminya, Sultan Mahmud Iskandar Ibni Al-Marhum Sultan Ismail.

Bonda Tuanku Mizan Zainal Abidin mangkat kira-kira pukul 1.22 pagi semalam di Hospital Pakar Seri Kota, Klang, Selangor.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Kota

Posted: 21 Mar 2011 11:32 AM PDT

Utusan Online - Kota


Remaja 18 tahun tanggung keluarga

Posted:

Remaja 18 tahun tanggung keluarga

Remaja 18 tahun tanggung keluarga

Oleh NUR NAZLINA NADZARI
kota@utusan.com.my


Khairy Jamaluddin menyampaikan bantuan kerusi roda untuk kegunaan datuk Aisyah Azahar yang lumpuh sempena program gotong-royong membersih dan membaik pulih rumahnya anjuran Pemuda UMNO Bahagian Bandar Tun Razak di Kuala Lumpur, Sabtu lalu. - utusan/Fauzi Baharudin


KUALA LUMPUR 21 Mac - Baru berusia 18 tahun, namun tanggungjawab yang dipikul oleh Aisyah Azahar amat berat.

Pada usia semuda itu, Aisyah menjalani kehidupan harian dengan menjaga datuknya yang lumpuh akibat parkinson, nenek yang mengalami penyakit kemurungan serta kakak dan ibu saudara yang mengalami sakit jiwa.

Aisyah yatim sejak ayahnya meninggal dunia 17 tahun lalu manakala ibu kini berada di hospital untuk mendapatkan rawatan akibat penyakit yang sama dialami kakak dan ibu saudaranya.

Nasib keluarga malang ini mendapat perhatian Pemuda UMNO Bahagian Bandar Tun Razak yang telah berusaha sedaya upaya untuk membantu meringankan beban mereka.

Sabtu lalu, mereka telah mengadakan gotong-royong untuk membersih dan mengecat rumah Aisyah di Taman Jaya, Bandar Tun Razak, di sini.

Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin yang turut menyertai program murni itu berkata, Pemuda UMNO melalui program Jelajah One Malaysia (JOM) telah membantu keluarga tersebut dengan membaik pulih rumah keluarga itu.

Katanya, rumah tersebut telah dicat semula serta dipasang sistem pendawaian yang baru bagi memberikan keselesaan dan menjaga keselamatan mereka.

"Saya juga akan membantu Aisyah yang kini sedang menunggu keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk meneruskan pelajaran nanti.

"Memandangkan dia merupakan nadi kepada keluarga ini, maka kami akan fikirkan cara yang terbaik untuk membantunya meneruskan pelajaran," katanya, yang turut menyampaikan sumbangan Pemuda UMNO.

Keluarga tersebut turut menerima sumbangan kerusi roda dan juga bekalan makanan daripada Pemuda UMNO.

Sementara itu, Aisyah berkata, dia terpaksa berhenti kerja sambilan di sebuah pusat beli-belah berdekatan semenjak kejadian ibunya cuba membunuh diri kerana perlu menjaga ahli keluarganya yang lain yang tidak berupaya untuk menguruskan diri mereka sendiri.

Ujarnya, doktor memberitahu, neneknya mengalami masalah kemurungan sejak kebelakangan ini kerana tertekan dengan pelbagai dugaan yang melanda keluarga tersebut.

"Saya berharap dapat menyambung pelajaran ke universiti selepas keputusan SPM keluar nanti namun saya juga harus memikirkan nasib keluarga yang membuatkan hati saya berasa berbelah bagi," katanya, yang mendapat 5 A dalam keputusan peperiksaan ujian di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Tun Razak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penduduk bantah pemaju

Posted:

Penduduk bantah pemaju

Penduduk bantah pemaju

Oleh MOHD. HAFIZ ABD. MUTALIB
kota@utusan.com.my


Abd. Kahar Ahmad bersama penduduk Taman Sri Aman menunjukkan kawasan yang hendak dibina jalan oleh sebuah syarikat pemaju di Taman SEA, Petaling Jaya baru-baru ini. – UTUSAN/MOHD. ARIF RAMELI


PETALING JAYA 21 Mac – Penduduk Taman Sri Aman, Taman SEA, di sini membantah tindakan sebuah syarikat pemaju yang ingin membina jalan di kawasan didakwa sebagai milik awam, yang menempatkan taman permainan dan dewan orang ramai.

Menurut mereka, hasrat pemaju tersebut juga secara tidak langsung akan menyusahkan kira-kira 1,500 penduduk setempat yang menjadikan taman permainan dan dewan orang ramai di situ sebagai tempat mereka melakukan aktiviti.

Pengerusi Rukun Tetangga Penduduk Taman Sri Aman, Abd. Kahar Ahmad, 53, berkata, pemaju tidak berhak melakukan sebarang pembangunan di situ kerana tanah tersebut merupakan tanah milik awam yang telah diwartakan.

Katanya, walaupun pemaju mengemukakan alasan tindakan membina jalan di kawasan tersebut setelah mendapat perintah mahkamah, namun penduduk melihatnya sebagai tidak berasas sama sekali.

Ujarnya, lebih menyakitkan hati penduduk, tindakan yang ingin dilakukan pihak pemaju itu turut mendapat sokongan kuat daripada Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan tersebut.

"Sepatutnya, mereka ini menyokong dan membantu penduduk, bukannya memberi sokongan untuk membina jalan di kawasan itu.

"Apabila diminta untuk mencantikkan kawasan taman permainan ini, mahupun dewan orang ramai untuk kemudahan semua penduduk, ia tidak diendahkan. Apabila pemaju ingin membina jalan, mereka ini menyokong pula," katanya.

Katanya lagi, dewan dan taman permainan tersebut telah diusahakan sejak tahun 1995 lagi, tetapi kini tiba-tiba pemaju hendak membina jalan di situ.

Seorang lagi penduduk, Zairi Mohamad, 22, berkata, dia juga membantah sekeras-kerasnya sebarang usaha untuk membina jalan di kawasan tersebut.

Katanya, dewan orang ramai dan taman permainan itu sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan penduduk dan adalah tidak wajar ia hendak digantikan dengan sebatang jalan.

Dia mendakwa, tanah itu hendak diambil untuk dibina jalan bagi kegunaan penduduk kondominium berhampiran yang baru disiapkan.

"Kami berharap Ahli Parlimen dan ADUN kawasan ini membantu kami, bukannya menyokong pihak pemaju. Mereka harus berdiri di belakang rakyat yang telah memberi kepercayaan kepada mereka, bukan menindas rakyat," tegasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Finalis Adik-Adikku terima geran pendidikan

Posted:

Finalis Adik-Adikku terima geran pendidikan

Finalis Adik-Adikku terima geran pendidikan


Rosmah Mansor bersama Muhammad Amirul Munir Azlin (dua dari kiri), Syafiqah Fasiha Ahmad Safri (dua dari kanan) dan Zaid Najmuddin Zul Akmal pada Pertandingan Akhir Program Realiti Adik-Adikku Musim Ke-2 anjuran Jakim di Pusat Konvensyen Antarabangsa, Putrajaya, semalam. – utusan/HANAFI KHAMIS


PUTRAJAYA 21 Mac – Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor hari ini mengumumkan kesemua peserta finalis musim kedua program realiti TV, Adik-Adikku akan menerima geran pendidikan sebanyak RM2,400 setahun sehingga ke Tingkatan 5.

Beliau berkata, imbuhan yang berbentuk skim pendidikan sebagai Ahli Kelab Santun Junior itu adalah atas inisiatif Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam (Yapiem).

''Yapiem juga bermurah hati untuk memanjangkan skim ini kepada finalis akhir Adik-Adikku musim pertama tahun lalu, juga seramai tujuh orang.

''Ini bermakna seramai 14 orang layak menjadi Ahli Kelab Santun Junior Yapiem dengan jumlah pembiayaan bagi tahun ini sahaja sebanyak RM33,600," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap menutup Siri Akhir Rancangan TV Adik-Adikku terbitan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan RTM di sini malam ini.

Turut hadir Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Program realiti TV yang dimulakan sejak tahun lalu itu bertujuan memaparkan karisma kanak-kanak, mencungkil bakat yang boleh dibina dalam diri kanak-kanak serta dapat mendorong membentuk jati diri dan istiqamah dalam kepimpinan kanak-kanak.

Rosmah berkata, skim itu menyediakan program khusus berbentuk kepimpinan, akademik dan motivasi, selain bantuan pelajaran.

Selain itu, beliau menambah, peserta terbabit akan mendapat manfaat daripada Saham Koperasi Yapiem.

''Justeru, saya amat-amat berharap agar anak-anak mempergunakan inisiatif dan kelebihan ini bagi menjadi insan yang berguna kepada agama, bangsa dan negara," katanya.

Bagi musim ini, Muhammad Amirul Munir Azlin, 10, diumum sebagai juara dan membawa pulang piala, wang tunai RM10,000 serta pakej umrah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan