Jumaat, 29 April 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Harian Metro: Mutakhir

Posted: 29 Apr 2011 07:47 AM PDT

Harian Metro: Mutakhir


Polis tahan ibu ayam warga Indonesia

Posted: 29 Apr 2011 04:00 AM PDT

GEORGE TOWN: Polis menahan tiga wanita warga Indonesia termasuk seorang "ibu ayam" yang dipercayai menjalankan kegiatan pelacuran di sebuah pengsapuri di Jalan Pattani di sini petang semalam.

Ketua Polis Daerah Timur Laut, ACP Gan Kong Meng, berkata bertindak atas maklumat dan intipan selama seminggu, polis menyerbu pangsapuri berkenaan pada pukul 4 petang dan menahan ketiga-tiga wanita yang berusia antara 46 dan 55 tahun itu.


"Ketika ditahan, wanita-wanita terbabit sedang menunggu pelanggan dan hasil siasatan polis merampas beberapa keping kondom yang belum dipakai dan minyak pelincir yang didapati digunakan untuk tujuan tidak bermoral," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata wanita-wanita terbabit didapati menyalahguna pas lawatan sosial untuk menjalankan kegiatan tidak bermoral.


Dua daripada wanita terbabit ditahan untuk siasatan lanjut di bawah Seksyen 372 Kanun Keseksaan kerana menjalankan kegiatan pelacuran manakala ibu ayam itu disiasat di bawah Seksyen 372 A Kanun Keseksaan.


Mereka juga turut disiasat di bawah Seksyen 51(5) (b) Akta Imigresen 1959/63 (Pindaan) 1997 selama 14 hari sebelum tindakan mengusir mereka kembali ke negara asal dibuat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kejutan Real Madrid, Barca

Posted: 28 Apr 2011 01:47 PM PDT

MARAN: Seorang peneroka yang terlelap di ruang tamu rumahnya ketika menunggu siaran langsung perlawanan bola sepak Liga Juara-Juara Eropah antara Real Madrid menentang Barcelona, awal pagi semalam, tergamam apabila dikejutkan tiga penyamun yang mengacukan parang di lehernya dalam kejadian samun di Felda Jengka 18, dekat sini.

Kira-kira lima jam selepas kejadian pada jam 2.30 pagi itu, mangsa Ramli Saad, 58, sekali lagi terkejut apabila diberitahu tiga penjenayah terbabit ditembak mati dalam ladang kelapa sawit berdekatan rumahnya.


"Saya lihat ramai orang berkumpul di situ dan apabila sampai di sana, seorang rakan memberitahu ada penyamun kena tembak dan mereka adalah kumpulan yang menyamun saya," katanya Ramli berkata, dia terjaga daripada tidur apabila badannya ditepuk seorang daripada tiga penyamun terbabit yang turut mengacu parang di lehernya sebelum tangannya diikat menggunakan dawai ampaian, manakala mukanya ditekup dengan tuala.

Selepas diikat dan diarahkan diam, penjenayah bertopeng dipercayai warga asing itu menggeledah rumahnya dan melarikan empat telefon bimbit serta wang tunai RM300.


Ramli yang juga pembekal baja berkata, ketika kejadian dia berseorangan di ruang tamu rumahnya, manakala isterinya, Normah Khalid, 53, dan tiga anaknya serta dua cucunya nyenyak tidur dalam bilik.


"Saya memang 'kaki bola' dan menyokong pasukan Barcelona terlelap seketika sementara menunggu perlawanan itu bermula.

"Saya sama sekali tidak menyangka apabila dikejutkan tiga lelaki bertopeng yang mengacu parang ke leher saya," katanya ketika ditemui di rumahnya.


Menurutnya, dia tidak mampu berbuat apa-apa kerana khuatir dicederakan.

"Selepas menggeledah kira-kira lima minit, mereka melarikan diri apabila gagal membuka tiga pintu bilik tidur di rumah saya.


"Mereka hanya melarikan empat telefon bimbit dan dompet saya mengandungi wang tunai RM300," katanya memaklumkan penyamun terbabit masuk melalui bahagian belakang rumahnya yang sedang diubahsuai.


Ramli berkata, selepas tiga penyamun terbabit melarikan diri, dalam keadaan tangan masih terikat, dia menjerit memanggil anak sulungnya yang juga seorang orang kurang upaya (OKU).


"Saya bertempik meminta pertolongannya yang kemudian membuka ikatan pada tangan saya dan mengejutkan ahli keluarga yang lain.


"Mereka semua terkejut kerana langsung tidak menyedari rumah kami dimasuki penyamun," katanya yang menghubungi polis selepas itu.


Menurutnya, dia hanya mengetahui penjenayah terbabit ditembak mati dalam ladang kelapa sawit berdekatan rumahnya apabila keluar ke kedai di simpang masuk Felda berkenaan kira-kira jam 7 pagi.


"Ketika saya sampai mayat penjenayah itu sudah dibawa polis. Yang tinggal hanyalah Perodua Viva berwarna merah dinaiki mereka tersadai selepas melanggar pokok sawit dan beberapa anggota polis melakukan siasatan," katanya.


Tiga penjenayah terbabit ditembak mati sepasukan anggota polis daripada Jabatan Siasatan Jenayah Berat (D9) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang yang melakukan rondaan cegah jenayah di kawasan Felda berkenaan, kira-kira tiga kilometer dari rumah mangsa dan sejam selepas melakukan rompakan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online

Posted: 29 Apr 2011 07:09 AM PDT

Kosmo Online


Cuba rasuah JPJ: 26 ditahan SPRM

Posted:

Cuba rasuah JPJ: 26 ditahan SPRM

Cuba rasuah JPJ: 26 ditahan SPRM

29/04/2011 3:49pm

MARANG — Seramai 26 orang awam yang cuba memberi rasuah kepada anggota Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) agar mereka tidak disaman ketika operasi, ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sejak Januari lepas.

Ketua Pengarah JPJ, Datuk Solah Mat Hassan berkata, dalam tempoh yang sama juga, beberapa anggota JPJ telah dikenakan tindakan tatatertib dan dirujuk kepada SPRM, namun beliau tidak mendedahkan jumlah anggota JPJ yang terlibat.

Beliau berkata, JPJ telah menandatangani perjanjian persefahaman dengan SPRM dan Institut Integriti Malaysia (IIM) untuk membanteras rasuah selain mewujudkan 'Unit Pematuhan' yang dianggotai 27 pegawai untuk melakukan semakan sama ada prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan kerajaan dipatuhi atau sebaliknya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menutup Program Satu Komuniti Satu JPJ (SKSJ) daerah Marang, di sini hari ini. Turut hadir, Pengarah JPJ negeri Abdul Rahman Emang Anyie. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Keputusan kes saman Adam Kadir 30 Mei ini

Posted:

Keputusan kes saman Adam Kadir 30 Mei ini

Keputusan kes saman Adam Kadir 30 Mei ini

29/04/2011 3:46pm

KUALA LUMPUR — Mahkamah Tinggi di sini hari ini menetapkan 30 Mei ini bagi memutuskan dua saman oleh bekas pengerusi bukan eksekutif Pos Malaysia berhad (PMB), Tan Sri Adam Kadir berhubung pelanggaran kontrak jawatan pengurusnya.

Pesuruhjaya Kehakiman, Dr. Prasad Sandosham Abraham menetapkan tarikh itu setelah peguam yang mewakili plaintif dan defendan selesai membuat hujahan masing-masing selama dua hari.

Pada 22 Okt tahun lepas, Adam, 69, memfailkan tindakan undang-undang terhadap Menteri Kewangan dan kerajaan kerana memungkiri kontrak mengenai jawatan pengerusinya.

Beliau menuntut deklarasi bahawa penamatan atau pemecatannya sebagai pengerusi bukan eksekutif syarikat itu adalah tidak sah dan terbatal.

Adam juga memfailkan saman kedua terhadap pengarah urusan Khazanah Nasional Berhad Tan Sri Azman Mokhtar, selaku pemegang saham terbesar dalam PMB, pada 4 Nov tahun lepas. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

668,170 murid sertai Doktor Muda 2010

Posted:

668,170 murid sertai Doktor Muda 2010

668,170 murid sertai Doktor Muda 2010

29/04/2011 3:44pm

KOTA KINABALU — Sejumlah 1,255 sekolah rendah di negara ini mengambil bahagian dalam Program Doktor Muda tahun lepas, membabitkan kira-kira 668,170 murid, kata Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abd Rashid Shirlin.

Beliau berkata, program itu dijadikan aktiviti kokurikulum pada 2006 bagi menanam amalan penjagaan kesihatan yang baik di kalangan anggota kelab dan rakan mereka. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Mutakhir

Posted: 29 Apr 2011 03:40 AM PDT

Berita Harian: Mutakhir


Kerajaan tangkis tanggapan Islam sekat kepemimpinan wanita

Posted: 29 Apr 2011 01:57 AM PDT

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Kerajaan sentiasa komited dan memberi keutamaan kepada program kepimpinan dan pengupayaan wanita sebagai langkah untuk menangkis perspektif negatif kononnya Islam tidak menggalakkan wanita menjadi pemimpin.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata ia adalah satu persepsi yang tidak tepat kerana Islam meletakkan wanita di tempat yang mulia dan mengupayakan wanita untuk berjaya di dunia dan akhirat.

"Banyak pihak yang menggunakan agama untuk mematahkan semangat wanita. Jangan biarkan sesiapa yang nak patahkan semangat kita sebagai wanita," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Kepimpinan Wanita Dari Perspektif Islam di sini hari ini. Shahrizat berkata, Islam tidak sesekali mengehadkan kepentingan kaum wanita, malah, ia menggalakkan wanita yang layak dan berkebolehan untuk mengambil tempat sewajarnya.

"Cuma interpretasi yang berasaskan budaya dan sikap yang negatif itulah yang menjadi batu penghalang, sama ada dari wanita sendiri ataupun dari kaum bapa.

"Kalau seorang wanita itu hidup bersama-sama kaum bapa mahupun kaum lain yang memberikan interpretasi yang positif dan mengikut semangat dalam Islam, maka kehidupannya akan berupaya, begitu juga sebaliknya," katanya.

Beliau berkata, kementerian menerusi agensinya, NAM Institute for the Empowerment of Women (NIEW), akan turun memberi semangat kepada wanita yang mempunyai kelayakan dan juga untuk menghadapi pelbagai cabaran.
"Wanita itu mesti mempunyai keyakinan bahawa tidak ada sesiapa yang boleh menghalang mereka (untuk berjaya) kalau mereka mempunyai kebolehan, (tetapi) kalau semangat mereka lemah, mereka tidak akan diberi tempat sewajarnya dan ini akan mengganggu-gugat pertumbuhan negara," katanya.

Seminar sehari anjuran NIEW dan Sekretariat Pemerkasaan dan Pembelaan Wanita Islam (Senada) itu bertujuan membetulkan salah tanggapan kononnya Islam tidak menggalakkan wanita menjadi pemimpin selain bagi membuka minda, sekali gus membolehkan lebih ramai lagi wanita menduduki tampuk kepimpinan tertinggi negara di sektor awam dan swasta.

Seramai 300 orang peserta daripada pegawai kerajaan, anggota Badan Bukan Kerajaan (NGO), parti politik dan ahli akademik menghadiri seminar itu. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Had umur persaraan sektor swasta mungkin dilanjutkan

Posted: 29 Apr 2011 01:53 AM PDT

Mutakhir

PUTRAJAYA: Had umur persaraan bagi sektor swasta mungkin dilanjutkan kepada 58 tahun selaras dengan umur persaraan sektor awam, kata Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam.

Bagaimanapun, beliau berkata pada masa ini, perkara itu masih di peringkat perbincangan dan mengambil masa sebelum dimuktamadkan.

"Kita dalam proses mengadakan perbincangan dengan semua 'stakeholder' untuk mencari satu jalan...suatu umur yang ditetapkan bagi sektor swasta. "Tujuan kita membenarkan mereka bekerja lebih lama (dari umur bersara pada 55 tahun sekarang) kerana mereka masih mempunyai keupayaan dan boleh menyumbang kepada produktiviti (syarikat masing-masing)," katanya kepada pemberita di sini.

Sebelum ini, Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) pernah menggesa kerajaan supaya melanjutkan umur persaraan bagi sektor swasta kepada 60 tahun sebagai langkah untuk mengekalkan modal insan dan meningkatkan produktiviti.

Subramaniam berkata, kerajaan juga sedang mengkaji memperluaskan skim perlindungan sosial bagi menjaga kebajikan pekerja terutamanya jika diberhentikan kerja atau syarikat tempat mereka bekerja gulung tikar.

"Kita sudah pun memulakan perbincangan membabitkan kerajaan dan 'stakeholder' bagaimana untuk mewujudkan satu sistem atau dana kepada pekerja yang diberhentikan tanpa apa-apa arahan dan bukan disebabkan atas pilihan mereka.
"Skim ini diharap dapat membantu meringankan beban kerana mereka tidak bersedia berdepan dengan masalah sedemikian," katanya.

Beliau berkata, kerajaan akan terus berusaha untuk menjaga kebajikan pekerja dan penggubalan terhadap Akta Majlis Konsultasi Gaji Minimum Kebangsaan adalah antara langkah ke arah itu.

Katanya, dengan penggubalan akta itu, kerajaan mempunyai kuasa untuk menetapkan kadar gaji minimum berpatutan kepada pekerja kerana terdapat sektor yang gaji minimumnya masih rendah.

"Perkara-perkara ini diberikan tumpuan besar oleh kerajaan sebagai langkah untuk menjaga kebajikan tenaga pekerja," katanya.

Dalam perkembangan lain, Subramaniam berkata sambutan Hari Pekerja akan diadakan pada 7 Mei ini di Bukit Jalil dan akan dihadiri oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata, tema sambutan kali ini, ialah "Pekerja Merealisasi Transformasi Negara" yang mencerminkan pentingnya peranan warga pekerja dalam merealisasikan transformasi ke arah mencapai negara berpendapatan tinggi menjelang 2020. - BERNAMA

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Selatan

Posted: 29 Apr 2011 03:31 AM PDT

Utusan Online - Selatan


Henti salahkan nasi lemak

Posted:

Henti salahkan nasi lemak

Henti salahkan nasi lemak

Oleh AINOL AMRIZ ISMAIL
utusanN9@utusan.com.my

SEREMBAN 28 April - Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan menasihatkan ibu bapa supaya menguruskan pemakanan anak dengan baik dengan membawa bekal ke sekolah setiap hari.

Katanya, langkah itu adalah jalan terbaik memastikan anak-anak sihat daripada terus menyalahkan penjual nasi lemak, pengurusan kantin sekolah dan penjual 'jajan' di luar kawasan sekolah.

''Ini pandangan saya, sama ada makanan tidak sihat dijual dalam sekolah, mahupun luar sekolah, sebenarnya ia bergantung kepada pembeli.

''Jika anak kita menggemarinya, maka berlakulah urusan jual beli itu. Tetapi jika tiada pembeli, jual apa pun, pasti tiada siapa yang peduli untuk membelinya," katanya di sini, hari ini.

Mohamad memberitahu, kenapa cepat sangat melenting dan menyalahkan nasi lemak, kononnya menyebabkan anak menjadi gemuk.

''Orang di Amerika sana, tak makan nasi lemak pun, tetapi gemuk-gemuk juga. Jangan cepat 'melantun-lantun' dalam membuat keputusan. Kita tidak mahu pentadbiran yang 'melantun-lantun'," katanya.

Tambahnya, individu yang berniaga di luar sekolah mahupun dalam sekolah, semuanya hendak mencari rezeki.

''Mungkin mereka diberhentikan kerja atau berhadapan kesukaran untuk mendapatkan kerja. Maka mereka berniaga kecil-kecilan dan hendak sara anak serta isteri.

''Kita kena tengoklah perkara ini, kepayahan orang ramai berniaga. Ini sampai hendak suruh tangkap penjual 'jajan' dan kompaun peniaga nasi lemak," katanya.

Justeru Mohamad mahu ibu bapa dahulu memainkan peranan dan pastikan anak-anak membawa makanan yang sihat dari rumah dan menyediakan wang poket yang seimbang atau tidak berlebihan.

''Kalau semua pihak mainkan peranan dalam hal ini, tanpa menjejaskan periuk nasi orang lain dan kepentingan mereka, akhirnya semua akan merasa gembira,'' katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

8 pelajar keracunan makanan

Posted:

8 pelajar keracunan makanan

8 pelajar keracunan makanan


SEBAHAGIAN daripada lapan pelajar SMK Malim keluar dari Farmasi Klinik Pakar Hospital Melaka selepas mendapatkan rawatan sebagai pesakit luar akibat keracunan makanan selepas menikmati hidangan nasi goreng di kantin sekolah, semalam.


MELAKA 28 April - Lapan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Malim di sini dikejarkan ke Hospital Melaka setelah mengalami keracunan makanan disyaki selepas menikmati hidangan nasi goreng di kantin sekolah tersebut hari ini.

Difahamkan, kesemua pelajar perempuan tersebut tiba di hospital terbabit menaiki tiga buah ambulans selepas mereka mengadu sakit perut.

Salah seorang ibu pelajar berkenaan yang enggan dikenali berkata, dia mendapat panggilan daripada pihak sekolah mengatakan dua anak perempuannya dibawa ke Hospital Melaka akibat keracunan makanan.

"Pihak sekolah menelefon saya kira-kira pukul 12 tengah hari memaklumkan anak saya mengalami sakit perut kerana keracunan makanan selepas menikmati hidangan nasi goreng di kantin sekolah pada pukul 10 pagi.

"Ini bukan kali pertama kejadian sebegini berlaku, malah sebelum ini saya sudah beberapa kali mengadu tentang makanan di kantin sekolah tersebut yang kurang memuaskan," katanya kepada pemberita ketika ditemui di hospital di sini hari ini.

Salah seorang pelajar yang sempat ditemui mendakwa, selain nasi goreng, makanan seperti kentang goreng yang dijual berlendir.

"Akibatnya, saya mengalami sakit perut selepas mengambil makanan itu," katanya yang enggan dikenali.

Sementara itu, tinjauan di bahagian Farmasi Klinik Pakar Hospital Melaka mendapati, beberapa pelajar sedang mendapatkan ubat setelah mengalami sakit perut.

Usaha pemberita untuk menemubual pelajar juga cuba dihalang beberapa guru sekolah terbabit.

Malah beberapa ibu bapa pelajar berkenaan yang ditemui juga enggan mengulas lanjut atas arahan guru sekolah.

Kesemua pelajar terbabit bagaimanapun dilihat meninggalkan pekarangan hospital selepas kira-kira dua jam kemudian.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Anugerah tanah penempatan saudara baru

Posted:

Anugerah tanah penempatan saudara baru

Anugerah tanah penempatan saudara baru

MELAKA 28 April – Kerajaan negeri menganugerahkan sebidang tanah seluas empat hektar bagi membina penempatan saudara baru Muslim yang akan diuruskan oleh Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) di Kampung Lesung Batu, Alor Gajah.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, penempatan baru itu akan dibina beberapa infrastruktur seperti sebuah bangunan yang mempunyai 50 pintu sebagai rumah kediaman, kedai, sekolah tadika, surau, sekolah agama dan beberapa kemudahan lain.

''Kerajaan negeri memberikan tanah untuk dijadikan penempatan baru saudara baru Muslim bertujuan mereka yang hidup dalam keadaan daif dan susah dapat menjalani kehidupan sempurna seperti orang lain," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan majalah Sinar Perkim di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC0 Ayer Keroh di sini hari ini.

Turut hadir ialah Setiausaha Agung Kehormat Perkim, Tan Sri Dr. Abd. Hamid Othman dan Pengerusi Perkim negeri, Abu Pit.

Mohd. Ali berkata, saudara baru Muslim yang tidak mempunyai rumah boleh menyewa rumah kediaman yang akan dibina itu dengan kadar sebanyak RM50 sebulan.

Di samping itu, katanya, penempatan baru yang akan dikenali sebagai Taman Saudara Muslim itu membolehkan aktiviti dakwah dapat dilaksanakan sebagai panduan kepada mereka menjalani kehidupan sebagai Muslim yang baik.

Mengenai penerbitan majalah Sinar Perkim pula, beliau berkata, ia adalah langkah tepat untuk menyebarkan mengenai maklumat terkini mengenai sebarang kegiatan dan aktiviti yang dilakukan oleh pertubuhan itu.

''Melalui Sinar Perkim banyak lagi perkara yang boleh disebarkan bagi mengelakkan sebarang kekeliruan fakta khususnya kepada orang ramai dan saudara baru Muslim," katanya.

Majalah itu juga, katanya, boleh digunakan oleh Perkim untuk berdakwah selain memuatkan bahan-bahan seperti rencana berunsur ilmiah, nasihat, soal jawab agama dan sebagainya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Setempat

Posted: 29 Apr 2011 03:23 AM PDT

Harian Metro: Setempat


‘Rumah babi’

Posted: 28 Apr 2011 12:37 PM PDT

AMPANG: Penduduk di Taman Kencana Fasa 2A, di sini, menggesa premis yang didakwa dijadikan gudang menyimpan daging babi oleh seorang penduduk yang didirikan bersebelahan rumahnya di Jalan Bunga Mawar, Taman Maju Jaya, dipindahkan ke kawasan lain.

Gudang terbabit yang dipercayai beroperasi sejak tiga tahun lalu terletak kira-kira 50 meter dari perumahan Taman Kencana Fasa 2A sehingga meresahkan penduduk terutama beragama Islam.


Ahli Jawatankuasa Persatuan Penduduk Taman Kencana 2A, Latisah Pit, 46, berkata pemilik rumah itu tidak wajar mendirikan gudang terbabit.

Menurutnya, keadaan itu menjejaskan keselesaan penduduk kerana setiap hari pada awal pagi sekurang-kurangnya empat lori kontena yang mengangkut daging babi melalui kawasan taman perumahan berkenaan menuju Taman Maju Jaya.


"Seawal jam 4 pagi, penduduk terganggu bunyi bising lori kontena yang mengangkut daging babi melalui lorong perumahan kami. Saya tidak bersetuju kerana jalan di lorong ini jalan mati dan agak mengganggu lalu lintas," katanya.


Penduduk mendakwa, disebabkan lokasi kilang yang berada di jalan mati lori kontena yang berat itu sering menyebabkan kenderaan penduduk rosak akibat dilanggar lori terbabit.

Seorang lagi Ahli Jawatankuasa persatuan penduduk taman berkenaan, Norhamidah Nordin, 52, berkata kenderaan miliknya pernah tercalar dan kemik akibat dilanggar lori kontena itu.


Katanya, lori terbabit bukan saja merosakkan kenderaan, malah turut menyebabkan jalan di kawasan itu merekah kira-kira tujuh meter, sedikit mendap dan memecahkan bonggol jalan di situ.

Sementara itu, Ketua Pegawai Perhubungan Awam Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), Norhayati Ahmad, berkata pihaknya belum menerima apa-apa aduan mengenai perkara itu, namun akan menjalankan siasatan dengan mengkaji secara keseluruhan dari segi operasi kilang itu.


"Pihak MPAJ akan mengkaji perkara itu dan sekiranya mendapati operasi kilang itu kurang sesuai, kami akan mengeluarkan notis arahan kepada pemilik untuk berpindah," katanya ketika dihubungi, semalam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dua kali terkejut

Posted: 28 Apr 2011 12:26 PM PDT

MARAN: Seorang peneroka yang terlelap di ruang tamu rumahnya ketika menunggu siaran langsung perlawanan bola sepak Liga Juara-Juara Eropah antara Real Madrid menentang Barcelona, awal pagi semalam, tergamam apabila dikejutkan tiga penyamun yang mengacukan parang di lehernya dalam kejadian samun di Felda Jengka 18, dekat sini.

Kira-kira lima jam selepas kejadian pada jam 2.30 pagi itu, mangsa Ramli Saad, 58, sekali lagi terkejut apabila diberitahu tiga penjenayah terbabit ditembak mati dalam ladang kelapa sawit berdekatan rumahnya.


"Saya lihat ramai orang berkumpul di situ dan apabila sampai di sana, seorang rakan memberitahu ada penyamun kena tembak dan mereka adalah kumpulan yang menyamun saya," katanya Ramli berkata, dia terjaga daripada tidur apabila badannya ditepuk seorang daripada tiga penyamun terbabit yang turut mengacu parang di lehernya sebelum tangannya diikat menggunakan dawai ampaian, manakala mukanya ditekup dengan tuala.

Selepas diikat dan diarahkan diam, penjenayah bertopeng dipercayai warga asing itu menggeledah rumahnya dan melarikan empat telefon bimbit serta wang tunai RM300.


Ramli yang juga pembekal baja berkata, ketika kejadian dia berseorangan di ruang tamu rumahnya, manakala isterinya, Normah Khalid, 53, dan tiga anaknya serta dua cucunya nyenyak tidur dalam bilik.


"Saya memang 'kaki bola' dan menyokong pasukan Barcelona terlelap seketika sementara menunggu perlawanan itu bermula.

"Saya sama sekali tidak menyangka apabila dikejutkan tiga lelaki bertopeng yang mengacu parang ke leher saya," katanya ketika ditemui di rumahnya.


Menurutnya, dia tidak mampu berbuat apa-apa kerana khuatir dicederakan.

"Selepas menggeledah kira-kira lima minit, mereka melarikan diri apabila gagal membuka tiga pintu bilik tidur di rumah saya.


"Mereka hanya melarikan empat telefon bimbit dan dompet saya mengandungi wang tunai RM300," katanya memaklumkan penyamun terbabit masuk melalui bahagian belakang rumahnya yang sedang diubahsuai.


Ramli berkata, selepas tiga penyamun terbabit melarikan diri, dalam keadaan tangan masih terikat, dia menjerit memanggil anak sulungnya yang juga seorang orang kurang upaya (OKU).


"Saya bertempik meminta pertolongannya yang kemudian membuka ikatan pada tangan saya dan mengejutkan ahli keluarga yang lain.


"Mereka semua terkejut kerana langsung tidak menyedari rumah kami dimasuki penyamun," katanya yang menghubungi polis selepas itu.


Menurutnya, dia hanya mengetahui penjenayah terbabit ditembak mati dalam ladang kelapa sawit berdekatan rumahnya apabila keluar ke kedai di simpang masuk Felda berkenaan kira-kira jam 7 pagi.


"Ketika saya sampai mayat penjenayah itu sudah dibawa polis. Yang tinggal hanyalah Perodua Viva berwarna merah dinaiki mereka tersadai selepas melanggar pokok sawit dan beberapa anggota polis melakukan siasatan," katanya.


Tiga penjenayah terbabit ditembak mati sepasukan anggota polis daripada Jabatan Siasatan Jenayah Berat (D9) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang yang melakukan rondaan cegah jenayah di kawasan Felda berkenaan, kira-kira tiga kilometer dari rumah mangsa dan sejam selepas melakukan rompakan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Utara

Posted: 29 Apr 2011 03:05 AM PDT

Utusan Online - Utara


Jalan utama Kampung Kelumpang rosak teruk

Posted:

Jalan utama Kampung Kelumpang rosak teruk

Jalan utama Kampung Kelumpang rosak teruk


SEBAHAGIAN penduduk kampung terpaksa menggunakan jalan yang rosak sejak tiga tahun lalu di Kampung Kelumpang ke Simpang Empat Kuar, Alor Setar.


ALOR SETAR 28 April - Penduduk di Kampung Kelumpang dan Simpang Empat Kuar di sini melahirkan rasa kecewa berhubung keadaan jalan keluar dari kampung mereka yang rosak teruk akibat tidak pernah diturap sejak sekian lama.

Jalan tersebut menjadi laluan utama penduduk untuk menuju ke jalan utama bagi menjalankan urusan harian dan juga laluan bagi kanak-kanak ke sekolah.

Tinjauan Utusan Malaysia di sini mendapati, jalan sepanjang kira-kira dua kilometer yang menghubungkan Kampung Kelumpang dan Simpang Empat Kuar itu rosak teruk dan berlubang-lubang selain mengundang bahaya kepada pengguna.

Lebih menyukarkan penduduk, keadaan jalan yang berlubang dan tidak pernah diturap sejak lebih tiga tahun lalu itu agak sempit serta kebanyakan lampu di jalan tersebut tidak berfungsi.

Seorang penduduk, Zubir Musa, 47, berkata, kali terakhir jalan di kampung tersebut dibaiki dan diturap ialah tiga tahun lalu sebelum Pilihan Raya Umum ke-12.

"Selepas itu kami dah tak nampak wakil rakyat tinjau kawasan ini dan jalan ini terus rosak serta berlubang seperti apa yang anda dapat lihat.

"Jalan ini merupakan satu-satunya jalan keluar masuk ke kawasan kampung ini dan keadaan akan menjadi lebih teruk apabila hujan lebat," katanya ketika ditemui di Kampung Kelumpang di sini, baru-baru ini.

Menurutnya, setiap hari laluan tersebut akan menjadi sibuk apabila selepas Subuh dan penduduk kampung mula keluar untuk menghantar anak masing-masing ke sekolah.

"Banyak kes kemalangan kecil berlaku di jalan ini dan kanak-kanak selalu menjadi mangsanya.

"Kami telah membuat aduan kepada pihak yang bertanggungjawab namun sehingga kini siapa pun tidak datang baiki. Adakah mereka mahu tunggu sehingga pilihan raya hampir baru nak baiki jalan ini," ujarnya.

Seorang lagi penduduk, Abdul Razak Ismail, 40 berkata, dalam sehari lebih 10 kali dia berulang-alik melalui jalan itu untuk urusan harian.

"Kami harap jalan ini akan segera dibaiki demi keselamatan penduduk kampung ini kerana kami tiada jalan lain untuk digunakan selain jalan ini," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Baiki segera bumbung medan selera

Posted:

Baiki segera bumbung medan selera

Baiki segera bumbung medan selera

KUBANG PASU 28 April - Peniaga-peniaga di Medan Selera Jitra di sini meminta pihak Majlis Daerah Kubang Pasu (MDKP) agar segera membaiki bumbung di medan selera tersebut yang bocor setiap kali hujan melanda.

Wakil peniaga medan selera itu, Muhd. Ruzaidi Md. Radzi, 29, berkata, masalah itu sering dihadapi oleh 18 peniaga makanan di medan selera tersebut sehinggakan apabila tiba musim hujan pelanggan kurang gemar untuk menjamu selera di situ.

Jelasnya, setiap kali hujan pengguna yang ingin menjamu selera di medan tersebut berasa tidak selesa kerana air menitik dari bumbung dan terkena pada meja.

"Bila hari hujan memang lantai di medan ini basah lencun dan kami kesal kerana pihak MDKP tidak membuat pemantauan susulan setelah mereka membaiki bumbung ini dua tahun lalu.

"Setiap bulan kami membayar sewa RM100 kepada MDKP namun kami terpaksa berniaga dalam keadaan yang tidak selesa," katanya ketika ditemui di Medan Selera Jitra, di sini baru-baru ini.

Menurutnya, masalah bumbung bocor tersebut telah diadukan kepada MDKP namun tiada maklum balas yang diterima daripada pihak mereka.

"Selalunya pengguna akan marah-marah pada kami apabila mereka terpaksa menukar tempat duduk apabila hujan turun.

"Tapi kami tidak boleh buat apa-apa kerana penyelenggaraan bumbung adalah di bawah pihak MDKP," katanya.

Seorang lagi peniaga, Umi Kalsom Ibrahim, 26 berkata, selain masalah bumbung bocor, kebanyakan lampu di medan selera tersebut tidak berfungsi dengan baik.

"Kami yang perlu membaikinya sendiri dan apa guna kami bayar sewa RM100 setiap bulan jika pihak MDKP tidak menjalankan tanggungjawab mereka.

"Kami harap pihak MDKP turun padang meninjau masalah yang dihadapi oleh peniaga dengan segera kerana kami mahu pelanggan yang menjamu selera di sini berasa lebih selesa," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peniaga parah dibelasah peragut

Posted:

Peniaga parah dibelasah peragut

Peniaga parah dibelasah peragut

Oleh ROKIAH ABDULLAH
rokiah.abdullah@utusan.com.my

PULAU PINANG 28 April - Dua lelaki ditahan selepas menyamun dan membelasah seorang peniaga barangan plastik sehingga cedera parah di Jalan Lim Khoon Huat, semalam.

Dalam kejadian pukul 4.30 petang itu, mangsa seorang lelaki berusia 41 tahun dikatakan dalam perjalanan pulang ke rumahnya di pusat bandar sebelum didatangi dua lelaki tempatan dari arah belakang dengan menunggang sebuah motosikal.

Difahamkan, suspek berusia 17 dan 24 tahun itu bertindak menendang motosikal yang dinaiki lelaki tersebut sehingga menyebabkan mangsa jatuh ke atas jalan raya.

Tidak cukup dengan itu, kedua- dua suspek yang merupakan seorang penganggur dan penggembala lembu turut didakwa memijak dan membelasah mangsa serta menarik rambut sebelum bertindak meragut seutas rantai emas di lehernya.

Bagaimanapun, tindakan pantas dua anggota polis ke tempat kejadian berjaya menahan seorang suspek manakala rakannya sempat meloloskan diri sebelum diberkas beberapa jam kemudian.

Polis turut menjumpai semula rantai emas daripada suspek yang kini ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut untuk siasatan lanjut.

Akibat daripada insiden ragut itu mangsa mengalami cedera ringan di seluruh anggota badan serta mendapatkan rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Pulau Pinang (HPP).

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Gan Kong Meng turut mengesahkan kejadian tersebut dan memberitahu kes akan disiasat di bawah Seksyen 395 Kanun Keseksaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted: 29 Apr 2011 03:02 AM PDT

Utusan Online - Dalam Negeri


Sasar nilai dagang RM267 bilion

Posted:

Sasar nilai dagang RM267 bilion

Sasar nilai dagang RM267 bilion

Oleh RAJA SYAHIR ABU BAKAR
pengarang@utusan.com.my


Najib Tun Razak mendengar ucapan Wen Jiabao semasa Forum Kerjasama Ekonomi, Perdagangan dan Pelaburan Malaysia-China di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 28 April - Nilai perdagangan antara Malaysia dengan China disasarkan mencapai RM267 bilion (AS$90 bilion) pada 2015 hasil kerjasama ekonomi yang mantap kedua-dua negara.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, jumlah itu merupakan peningkatan dua kali ganda berbanding RM45 bilion yang dicatatkan tahun lalu.

"Pelaksanaan Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN-China pada 2010 menyaksikan nilai perdagangan Malaysia-China meningkat sebanyak 150 peratus iaitu daripada RM53 bilion pada 2004 kepada RM45 bilion tahun lepas.

"Namun, kedua-dua negara boleh mencapai nilai (perdagangan) lebih baik sekiranya menumpukan ke arah bidang kepentingan bersama, bukan hanya secara dua hala tetapi membabitkan negara ketiga secara usaha sama," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Forum Kerjasama Ekonomi, Perdagangan dan Pelaburan Malaysia-China di sini hari ini yang turut dihadiri Perdana Menteri China, Wen Jiabao.

Majlis itu merupakan salah satu acara sempena lawatan dua hari Jiabao ke negara ini bermula semalam.

Dalam mencapai sasaran itu, Najib yang juga Menteri Kewangan mengalu-alukan kehadiran lebih banyak syarikat dari China ke negara ini terutama ketika Malaysia sedang melaksanakan Program Transformasi Ekonomi.

"Program Transformasi Ekonomi akan mencipta bidang pelaburan baru membabitkan nilai RM1.4 trilion dalam 10 tahun mendatang dengan 92 peratus membabitkan perniagaan swasta," ujarnya.

Selain menggalakkan pelaburan dari China ke negara ini, Najib turut memberi jaminan bahawa syarikat dari Malaysia akan lebih banyak menjalankan perniagaan di republik itu pada masa hadapan.

Katanya, syarikat dari Malaysia kini berminat mencari peluang pelaburan di kawasan komersial yang baru diwujudkan di China terutama di wilayah barat, tengah dan timur laut negara itu.

Sementara itu, Perdana Menteri memberitahu, Kuala Lumpur amat berbangga dengan pengiktirafan China yang memberi gelaran Negara Kehormat (Country of Honour) kepada Malaysia sempena Ekspo ASEAN-China Kelapan Oktober ini.

"Malaysia pasti akan melakukan yang terbaik dengan profil tinggi sebegini bagi memastikan kerjasama berterusan kedua-dua negara terutama dalam sektor penjagaan kesihatan, pendidikan, teknologi maklumat dan komunikasi, khidmat alam sekitar dan teknologi hijau," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penyatuan tenaga lonjak ekonomi negara

Posted:

Penyatuan tenaga lonjak ekonomi negara

Penyatuan tenaga lonjak ekonomi negara

Oleh METRA SYAHRIL MOHAMED
metra.mohamed@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 28 April - Ekonomi Malaysia mampu berkembang dan mencapai tahap lebih tinggi melalui penyatuan serta penggemblengan tenaga antara semua kaum di negara ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, ia juga boleh dijayakan dengan menggabungkan nilai-nilai murni yang menjadi amalan setiap kaum.

"Dengan gabungan etika kerja, dedikasi dan ketekunan kaum Cina bersama layanan baik, kejujuran dan sikap bertimbang rasa orang Melayu serta masyarakat India yang menghormati nilai-nilai kekeluargaan, kita mampu mencipta sinergi yang akan melonjakkan ekonomi negara.

"Ia juga akan membawa Malaysia menjadi sebuah negara yang makmur. Apabila saya menyebut kita mampu mencipta sinergi, ia bermaksud kita semua kerana kerajaan tidak mampu melakukannya seorang diri," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap melancarkan Pusat Penyelidikan Sosio-Ekonomi Gabungan Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Malaysia (ACCCIM) di sini, hari ini.

Turut hadir Presiden ACCCIM, Tan Sri William Cheng dan Pengerusi Kumpulan Berjaya, Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun.

Pada majlis itu, ACCCIM menerima dana sebanyak RM25 juta bagi penubuhan pusat penyelidikan tersebut daripada beberapa syarikat ternama tempatan.

Najib berkata, selain penyatuan kaum, ekonomi negara juga boleh diperkukuhkan melalui kerjasama pintar antara kerajaan dan swasta.

Katanya, kedua-dua sektor harus saling bekerjasama bagi mewujudkan inovasi dan bukannya saling bertentangan yang akhirnya akan memberi kesan kepada ekonomi.

"Kerjasama antara sektor awam dan swasta sudah menunjukkan hasil apabila Malaysia berjaya memperbaiki kedudukan dalam laporan penilaian Doing Business 2010 Bank Dunia iaitu di kedudukan ke-21 berbanding ke-23 sebelum ini.

"Kita juga berjaya berada di kalangan 10 negara paling berdaya saing menerusi laporan World Competitiveness Yearbook 2010," jelasnya.

Atas kejayaan itu kata beliau, kerajaan komited dalam memastikan generasi serta masa depan negara bertambah baik menerusi inisiatif-inisiatif baru yang diperkenalkan seperti Model Baru Ekonomi (MBE), Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP).

Kata Najib, sebagai negara yang kaya dengan pelbagai sumber seperti minyak, gas dan getah, di pihak kerajaan, rakyat merupakan 'sumber' yang cukup berharga.

"Justeru, rakyat perlu dibekalkan dengan pelbagai kemahiran di peringkat awal. Merekalah nanti akan menjadi seorang ahli perniagaan berjaya yang akan membantu melonjakkan ekonomi negara," tambahnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

China pandang tinggi peranan global Malaysia

Posted:

China pandang tinggi peranan global Malaysia

China pandang tinggi peranan global Malaysia

PUTRAJAYA 28 April - Perdana Menteri China, Wen Jiabao yang memandang tinggi peranan dan kedudukan Malaysia di persada antarabangsa menyatakan kesediaan Beijing untuk menghadapi isu dan cabaran global yang kompleks bersama negara ini.

Jiabao berkata, China mahu mendalamkan lagi dasar saling mempercayai antara kedua-dua negara dari segi politik dan strategik demi memastikan hubungan sedia ada terus berkembang secara stabil dan sihat.

''China tidak ada kepentingan utama yang bertentangan dengan Malaysia sebaliknya kita mempunyai hubungan rapat untuk mencapai kepentingan bersama demi kebaikan kedua-dua negara.

''Malaysia merupakan negara pengasas ASEAN dan penggerak aktif dalam kerjasama rantau Asia Timur yang memberi sumbangan penting dalam hubungan China dengan ASEAN," katanya.

Beliau bercakap pada sidang akhbar bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Bangunan Perdana Putra di sini hari ini.

Menyentuh hubungan ekonomi, Jiabao berkata, China akan mengimport kelapa sawit secara stabil selain durian beku dari Malaysia.

''Malaysia merupakan rakan dagang terbesar China di rantau Asia Tenggara. Pelbagai produk berkualiti dengan harga berpatutan dari Malaysia telah mendapat sambutan baik rakyat China.

''Pada masa sama, kita berharap Malaysia akan memudahkan syarat untuk kemasukan produk-produk keluaran China," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, syarikat-syarikat dari China bersedia melibatkan diri secara aktif dalam projek-projek pembangunan infrastruktur di Malaysia dan pada masa sama, mengalu-alukan kehadiran firma tempatan ke republik itu.

Mengenai hubungan sosial pula, Jiabao berkata, kerajaannya akan terus memperluaskan hubungan dalam bidang budaya, pendidikan, pelancongan, media dan teknologi untuk meningkatkan pemahaman rakyat Malaysia terhadap China.

''Saya berpendapat persahabatan antara kedua-dua negara bergantung kepada hubungan rakyatnya," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Timur

Posted: 29 Apr 2011 01:46 AM PDT

Utusan Online - Timur


Jambatan ketiga Malaysia-Thailand

Posted:

Jambatan ketiga Malaysia-Thailand

Jambatan ketiga Malaysia-Thailand

Oleh RODELIO JUNJUN TAUCAN
Rodelio.taucan@utusan.com.my


TENUNG Vejkorm Kanon (kiri) bersama pegawai kerajaan melihat persembahan tradisional tempatan sempena Festival Palang Merah Tahunan di Wilayah Narathiwat, semalam. - utusan/Yatimin Abdullah


NARATHIWAT 28 April - Thailand merancang membina jambatan ketiga menghubungkan negara itu dengan Malaysia membabitkan laluan sepanjang satu kilometer dari Tak Bai ke Pengkalan Kubor, Tumpat, Kelantan.

Gabenor Wilayah Narathiwat, Tenung Vejkorm Kanon berkata, pelan dan reka bentuk jambatan itu telah siap dan pembinaannya akan dimulakan di Mukim Kok Sekon iaitu sebuah penempatan di Tak Bai yang paling hampir dengan sempadan kedua-dua negara.

Jelas beliau, pelan tersebut bagaimanapun perlu dibentang dan mendapat kelulusan terlebih dahulu dari negara ini dalam mesyuarat Jawatankuasa Bersama Malaysia - Thailand (JBMT) yang akan diadakan tidak lama lagi.

"Ini adalah projek di bawah jawatankuasa itu, Malaysia serah kepada Thailand untuk buat kajian dan kita sudah pun siapkan rekaan jambatan, sekarang hanya menunggu jawapan dari Malaysia.

"Perkara ini adalah fokus utama pada mesyuarat jawatankuasa yang bakal diadakan nanti untuk merealisasikan pembinaan jambatan menghubungkan rakyat dua negara," katanya pada sidang akhbar sempena Festival Palang Merah Tahunan di sini semalam.

Hadir sama, Timbalan Gabenor Narathiwat, Dejrath Simsiri; Timbalan Ketua Tentera Narathiwat, Mejar Jeneral Utis Sunthorn dan Pemangku Ketua Polis Wilayah-Wilayah Selatan, Mejar Jeneral Yongyut Charoenwanit.

Sebelum ini, rakyat kedua-dua negara terutama yang tinggal di Tak Bai dan Pengkalan Kubor terpaksa menggunakan bot dan feri yang disediakan bagi merentasi Sungai Golok yang menjadi pemisah antara Malaysia dan Thailand.

Ketika ini dua buah jambatan yang telah menjadi simbol hubungan persahabatan antara rakyat kedua-dua negara adalah Jambatan Persahabatan di Bukit Bunga Jeli, Kelantan dengan Ban Buketa serta Jambatan Muhibbah antara pekan Sungai Golok dan Rantau Panjang.

Vejkorm Kanon ketika diminta mengulas mengenai kos keseluruhan membabitkan pembinaan jambatan itu berkata, perkara itu hanya akan diputuskan dalam mesyuarat jawatankuasa itu nanti kerana ia membabitkan dua negara.

Beliau berkata, idea membina jambatan baru itu timbul kira-kira 10 tahun lalu, namun perancangan rapi termasuk kajian alam sekitar perlu diperincikan terlebih dahulu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

600 nelayan terima bantuan

Posted:

600 nelayan terima bantuan

600 nelayan terima bantuan

MARANG 28 April - Seramai 600 nelayan yang berdaftar dengan Persatuan Nelayan Kawasan Marang (PNKM) menerima elaun sara hidup bulanan sebanyak RM200 seorang pada satu majlis di sini hari ini.

Bantuan yang keseluruhannya berjumlah RM120,000 itu disampaikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Wanita negeri, Yahya Khatib Mohamad.

Pengarah Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) negeri, Mohd. Safee Mohd. berkata, jumlah bantuan itu merupakan sebahagian daripada RM28 juta yang disalurkan kepada lebih 8,000 nelayan di seluruh negeri.

Menurutnya, selain subsidi 10 sen bagi setiap kilo hasil tangkapan dan subsidi diesel dan petrol, bantuan secara tunai ini bertujuan mengurangkan beban golongan itu.

"Untuk itu juga, golongan nelayan perlu memperbaharui kad e-nelayan mengikut tempoh yang telah ditetapkan bagi mengelak berlaku sebarang kesulitan untuk berurusan dengan pelbagai pihak termasuk LKIM," ujarnya.

Sementara itu, Yahya memberitahu, selain LKIM golongan nelayan di negeri ini boleh memohon bantuan melalui Tabung Darul Iman (TDI) sekiranya mereka berhadapan dengan masalah yang mendesak.

Yahya yang juga Pengerusi Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen Marang berkenaan, tabung kelolaan kerajaan negeri boleh dirujuk kepada pejabat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) masing-masing.

Yahya turut mencadangkan agar jeti tidak harus dijadikan sebagai tempat pendaratan ikan semata-mata tetapi juga sebagai pusat kegiatan agro-pelancongan seperti memancing, menjual ikan bakar dan sebagainya.

"Seharusnya mereka berusaha mempelbagaikan punca pendapatan dan ini akan membantu kerajaan mencapai sasaran meningkatkan pendapatan nelayan sekali ganda menjelang tahun 2020," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ketibaan PM dinantikan

Posted:

Ketibaan PM dinantikan

Ketibaan PM dinantikan

Oleh WAN ZULKIFLI WAN YAACOB
utusanterengganu@utusan.com.my


DATARAN Shahbandar Kuala Terengganu menjadi lokasi majlis makan malam bersama rakyat pada hari Sabtu yang merupakan program kemuncak lawatan Perdana Menteri ke Terengganu. -utusan/AZLAN BAHRUM


KUALA TERENGGANU 28 April - Datuk Seri Najib Tun Razak meneruskan siri Program Turun Padang (PTP) untuk bersama rakyat dengan melakukan lawatan kerja sehari ke negeri ini yang dijadualkan Sabtu ini.

Puluhan ribu rakyat dijangka berkumpul di lima lokasi dalam kawasan Parlimen Kuala Nerus dan di sini untuk bersama Perdana Menteri dalam majlis-majlis yang diatur secara santai.

Kunjungan pemimpin utama negara melalui program itu, selepas Sarawak dan Johor sememangnya dinantikan dan ramai kalangan penduduk dan pemimpin negeri menyifatkan ia bakal memberi makna yang cukup besar.

Apatah lagi, beberapa lokasi-lokasi tumpuan adalah di dalam kawasan Dewan Undangan Negeri Bukit Tunggal dan Manir yang tidak diwakili oleh parti kerajaan memerintah.

PTP memberi ruang bagi membolehkan Perdana Menteri meninjau perkembangan pembangunan sekitar, mendengar cadangan, permasalahan, harapan dan rintihan penduduk setempat di samping memastikan semua janji dapat ditunaikan.

Dalam lawatan sehari dengan atur cara padat itu beliau dijangka menyampaikan amanat berhubung gagasan transformasi negara dan mungkin membawa perkhabaran yang menggembirakan rakyat negeri di samping bermesra dengan anggota masyarakat setempat khususnya tanpa jurang pemisah.

Perdana Menteri dijadualkan tiba malam ini dan akan memulakan program Turun Padang pada pukul 8.45 pagi esok dengan lawatan ke Pasar Batu Enam yang telah dibaikpulih dan beri wajah baru.

Pada masa sama, isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor yang juga Yang Dipertua Persatuan Pandu Puteri Malaysia akan merasmikan majlis penutup program Pandu Puteri Turun Padang di Padang Astaka Kampung Seberang Pintasan, Dungun.

Melalui program 'walkabout' yang bersifat tinjauan mesra dan prihatin itu, Perdana Menteri akan bersarapan di sebuah kedai sebelum bertemu peniaga kuih-muih, barangan basah dan sayur-sayuran.

Pasar itu pernah dikunjungi Allahyarham bapanya lebih empat dekad lalu dan sebilangan peniaga masih mengingati kenangan bersama bekas pemimpin itu.

Perdana Menteri kemudiannya akan menziarahi mereka yang kurang upaya, uzur, warga tua dan memerlukan bantuan di Kampung Pengkalan Arang di samping bersama bergotong-royong membaiki rumah seorang penduduk.

Selepas itu beliau kemudiannya akan meninjau tapak pasar Bukit Tunggal yang akan dibangunkan sejajar dengan peningkatan penduduk sekitar dan kira-kira pukul 11.40 pagi, bersama rakyat DUN Manir di kampung Pulau Bahagia.

Di situ (Pulau Bahagia) beliau akan melawat Klinik Kesihatan Masyarakat yang diusahakan oleh pemimpin UMNO setempat untuk memberikan lebih kemudahan kepada penduduk dengan penempatan doktor pakar pada setiap hujung minggu memberikan khidmat secara percuma.

Perdana Menteri kemudiannya akan mengadakan Program Perjumpaan Mesra bersama rakyat di padang bola kampung itu dan bersama menikmati juadah tengah hari bersama ribuan rakyat dalam majlis kenduri kampung terbesar.

Pada sebelah petang pula, Perdana Menteri akan merasmikan Perumahan Pangsapuri Rakyat Mampu Milik di Pulau Duyong (DUN Bukit Tunggal) di samping menemui rakan-rakan laman sosial 'facebook' di Marina Ri-Yaz Resort.

Manakala di sebelah malam pula, Perdana Menteri akan menghadiri Jamuan Rakyat bersama kira-kira 20,000 orang pelbagai kaum di Dataran Shahbandar.

Ia merupakan acara kemuncak lawatan dalam program yang dirangka berkisar kepada pertemuan dan bermesra dengan rakyat tanpa protokol sebagaimana yang dihasratkan sendiri oleh Perdana Menteri.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Wilayah

Posted: 29 Apr 2011 01:38 AM PDT

Berita Harian: Wilayah


Penarik kereta samseng

Posted: 28 Apr 2011 03:34 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]JOHOR BAHRU: Seorang buruh bukan saja kehilangan kereta akibat penarik yang dihantar bank, lebih malang dia kini muflis apabila kenderaan yang ditarik balik itu, tidak diserahkan kepada institusi kewangan terbabit. Malang berganda menimpa buruh penghantar ais, K Vellavan, 31, dari Skudai Baru di sini, apabila usahanya meminta bantuan polis untuk mengambil kembali kereta yang dilarikan penarik kenderaan terbabit tidak dilayan.

Bersesak di surau

Posted: 28 Apr 2011 03:32 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]KUALA TERENGGANU: Selepas bangunan tadika mereka dirobohkan untuk pembinaan pasar basah sembilan bulan lalu, 25 kanak-kanak prasekolah di Kampung Kepong di sini terpaksa belajar di sebuah surau tinggal di kampung itu sementara menunggu bangunan kekal di kawasan mereka.

Harian Metro: BeritaUtama

Posted: 29 Apr 2011 01:35 AM PDT

Harian Metro: BeritaUtama


Permainan hina Islam

Posted: 28 Apr 2011 01:11 PM PDT

KUALA LUMPUR: Satu permainan komputer yang digilai remaja negara ini dikhuatiri boleh menjejaskan akidah pemainnya kerana ia mengandungi elemen menghina Islam apabila memaparkan kalimah Allah dan kaabah.

Pemain permainan itu didakyah kononnya mereka berjihad untuk menentang syaitan kerana dikehendaki menewaskan makhluk itu untuk menembusi 12 pintu sebelum 'penghulu syaitan' menanti mereka di pintu terakhir iaitu pintu kaabah.

Elemen penghinaan ke atas Islam jelas tertera apabila kalimah Allah dipaparkan di setiap pintu yang dikawal syaitan termasuklah di pintu kaabah.

Difahamkan, permintaan tinggi terhadap permainan itu menyebabkan pihak pengeluar kini sudah mengeluarkan empat edisi bagi permainan berkenaan sejak mula memasarkannya pertengahan tahun lalu.


Tokoh agama yang juga penceramah bebas, Hassan Mahmud Al-Hafiz menyifatkan permainan komputer itu satu penghinaan melampau kepada umat Islam kerana kaabah adalah kiblat dan tempat suci, begitu juga dengan kalimah Allah yang tidak boleh dijadikan bahan permainan sesuka hati.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Nyaris maut curi kabel

Posted: 28 Apr 2011 01:10 PM PDT

MARAN: Tindakan seorang lelaki mencuri kabel milik Tenaga Nasional Berhad (TNB) di pencawang sebuah tapak kilang lama, di sini, mengundang padah apabila dia nyaris maut akibat terkena renjatan elektrik berkuasa 11,000 watt dalam kejadian awal pagi kelmarin.

Ketua Polis Daerah Maran, Deputi Superintendan Ahmad Johari Shahabudin, berkata lelaki terbabit dipercayai penagih dadah berusia 24 tahun melecur teruk kira-kira 36 peratus di seluruh tubuhnya dan kini dirawat di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas), Temerloh.


Menurutnya, dalam kejadian kira-kira jam 1.25 pagi itu polis menerima maklumat mengenai pencerobohan di pencawang berkenaan sebelum menghantar sepasukan anggota untuk menyiasat.

"Anggota yang tiba di tempat kejadian menemui peralatan seperti spanar dan parang dipercayai digunakan untuk memotong kabel serta telefon bimbit milik lelaki terbabit.


"Namun, lelaki terbabit sudah dihantar orang awam ke Klinik Kesihatan Maran selepas menemuinya separuh hangus," katanya, semalam.


Katanya, siasatan awal mendapati lelaki terbabit sudah mencuri peralatan TNB di tempat sama sebelum melakukannya kali kedua secara berseorangan dalam usaha untuk mencari wang dipercayai hendak membeli dadah.

"Mangsa yang tidak mempunyai pekerjaan tetap melecur dari kepala hingga pinggang selepas terkena renjatan elektrik berkuasa tinggi dan polis masih meneruskan siasatan lanjut berhubung kejadian terbabit mengikut Seksyen 447 Kanun Keseksaan kerana pencerobohan," katanya.


Sementara itu, jurucakap TNB Maran, berkata akibat tindakan lelaki terbabit, bekalan elektrik di pusat bandar terputus selama 32 minit sebelum mengesan kerosakan kira-kira satu jam kemudian.

Menurutnya, pihaknya masih meneruskan siasatan lanjut berhubung kejadian terbabit dan percaya mempunyai kaitan dengan beberapa kes kecurian kabel yang dilaporkan berlaku sejak tahun lalu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

The Malaysian Insider :: Bahasa

Posted: 29 Apr 2011 01:33 AM PDT

The Malaysian Insider :: Bahasa


Video seks: Majlis kecoh, angkat sumpah laknat ‘Datuk T’ batal

Posted: 28 Apr 2011 11:49 PM PDT

Suasana kecoh dalam masjid menyebabkan majlis angkat sumpah dibatalkan. — Foto oleh Choo Choy May

KUALA LUMPUR, 29 April — Majlis angkat sumpah oleh ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah - salah seorang "Datuk T" — dibatalkan saat-saat akhir ekoran bantahan oleh sekumpulan penyokong Pakatan Rakyat dikepalai ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK).

Pengerusi jawatankuasa Masjid Amru al-As di Bandar Baru Sentul Abdul Razak Hussin mengesahkan majlis itu dibatalkan.

Terdahulu, Masjid Amru al-As yang dipilih Shazryl untuk melakukan sumpah laknat, bertukar menjadi kecoh ekoran tindakan sekumpulan penyokong Pakatan Rakyat membantah tindakan "Datuk T" itu.

Sejurus selepas solat Jumaat, mereka melaungkan takbir dan mendesak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan mengambil tindakan qazaf terhadap "Datuk T" sebelum membenarkan sumpah laknat dilakukan.

Bagaimanapun ketika protes itu, dipercayi dilakukan oleh berpuluh-puluh orang, Shazryl tidak berada di masjid tersebut.

Ketika dihubungi, beliau berkata: "Saya menunggu pengesahan. Akan hubungi balik."

Semalam, beliau berkata akan menunaikan solat Jumaat bersama dua rakannya dan kemudian menyempurnakan sumpah laknat di masjid itu.

The Malaysian Insider difahamkan ahli perniagaan itu bersolat Jumaat di masjid lain dan sedang dalam perjalanan ke  Masjid Amru al-As.

Dalam kenyataan SMS, Shazryl seterusnya berkata, apakah zaman Nabi Lut sudah berlaku di Malaysia apabila penentang kemungkaran liwat dan zina dibenarkan dan penegak kebenaran ditentang.

"Tunggu petunjuk dari Allah," katanya.

Terdahulu kumpulan penyokong Pakatan Rakyat menjerit "pembohong', "tahan dia" dan "Allah Maha Besar" manakala sesetengah pula mula menendang pegawai-pegawai yang duduk di lantai termasuk berada ketika itu ialah Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi).

Dalam pada itu Ketua AMK Shamsul Iskandar Mohd Akin memberitahu hadirin di masjid ketika itu bahawa mengangkat sumpah laknat bukan Islamik dengan satu tangannya memegang garis panduan mengenai qazaf.

"Ini bukan caranya. Jika Jawi tidak tahu. Kami mahu Pengarah Jawi membaca tentang qazaf dalam buku ini.

"Kami mahukan qazaf," katanya kepada para hadirin.

Situasi menjadi kelam-kabut apabila pegawai-pegawai polis preman cuba menarik keluar penyokong-penyokong Pakatan Rakyat.

Kemudian Shamsul dan pengikutnya mengadakan solat hajat.

Selepas solat berakhir, pengurusan masjid mengumumkan majlis angkat sumpah dibatalkan.

MENYUSUL LAGI Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Keluarga Aminulrasyid tuntut Najib tunai janji

Posted: 28 Apr 2011 10:22 PM PDT

Surendran dengan ditemani kakak Allahyarham Aminulrasyid, Nor Azura (kiri) menunjukkan surat yang akan dihantar kepada Perdana Menteri, hari ini. — Foto oleh Jack Ooi

PETALING JAYA, 29 April — Datuk Seri Najib Razak mesti memenuhi janji beliau tahun lalu bahawa satu siasatan terperinci akan dijalankan berhubung kematian Aminulrasyid Amzah, keluarga remaja itu menuntut hari ini.

Norsian Mohamad, ibu kepada Aminulrasyid berkata, beliau percaya ada usaha mahu menutup kes itu di pihak polis dan menggesa kesemua anggota polis termasuk Datuk Khalid Abu Bakar yang baru-baru ini dilantik sebagai timbalan ketua polis negara disiasat.

Khalid, kata beliau, pernah membuat kenyataan bersifat fitnah mengenai Aminulrasyid, menggambarkan Allahyarham sebagai seorang penjenayah dan tidak menarik balik kenyataannya.

"Perdana menteri telah menjanjikan kepada kami bahawa keadilan akan dipertahankan tetapi janji itu tidak ditunaikan lagi.

"Setahun sudah berlalu tetapi polis dan juga Kementerian Dalam Negeri tidak mengambil tanggungjawab berhubung kenyataan fitnah ataupun menarik balik apa yang mereka katakan," kata beliau lagi.

Oleh itu kata Norsiah, dia membuat laporan polis hari ini.

Laporan polis dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya.

"Say mahu kesemua anggota polis yang terlibat termasuk timbalan ketua polis disiasat kerana cuba menutup kes ini.

"Kami telah menunggu selama setahun dan tidak apa yang berlaku, hanya seorang sahaja dicaj," katanya lagi.

"Najib tidak memenuhi janjinya. Ada bukti menekan bukti dalam kes ini dan juga soal fitnah, tetapi tiada apa-apa pun dilakukan," kata peguam keluarga Aminulrasyid N. Surendran.

Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar yang turut hadir berkata, beliau akan cuba dapatkan temu janji dengan Najib untuk menyelesaikan perkara itu dalam waktu terdekat.

"Polis harus menarik balik kenyataan mereka, kerana ia adalah fitnah, dan mereka yang bertanggungjawab perlu dibawa ke muka pengadilan," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 29 Apr 2011 01:04 AM PDT

Utusan Online - Muka Hadapan


Ajak Anwar sumpah laknat bersama

Posted:

Ajak Anwar sumpah laknat bersama

Ajak Anwar sumpah laknat bersama


SHAZRYL Eskay Abdullah (tengah) pada sidang media berhubung video seks yang dikaitkan dengan seorang pemimpin pembangkang di Kuala Lumpur, semalam. Turut serta ialah bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan Bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Shuib Lazim (kanan). - BERNAMA


SEJAK pendedahan kami tentang perlakuan seks haram Datuk Seri Anwar Ibrahim yang terkandung dalam rakaman sebuah video kepada sekumpulan editor kanan di Hotel Seri Carcosa tempoh hari, telah timbul polemik dalam kalangan masyarakat. Pelbagai persepsi, spekulasi malah tuduhan dilemparkan terhadap kami.

n Menuduh kami berkonspirasi dengan melakukan fitnah seks untuk memburukkan kredibiliti beliau sebagai ketua pembangkang.

n Menuduh klip video seks yang kami tayangkan adalah usaha jahat musuh politik dengan menggunakan teknik alatan digital serta menafikan pelaku dalam video berkenaan adalah beliau.

Saya ingin menjelaskan bahawa sebagai warganegara Malaysia yang amat cintakan negara dan bangsa, saya sanggup mengambil segala risiko untuk mendedahkan siapa sebenarnya seorang pemimpin yang saya kenali sejak 1996.

Beliau dikenali umum sebagai seorang yang bermoral, jujur dan ikhlas dalam perjuangan politiknya selama ini, tetapi pada hakikatnya adalah sebaliknya.

Beliau cukup licik berpura-pura menjadi orang yang begitu alim, warak dan mempunyai peribadi mulia tetapi sebaliknya melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak pernah terjangkau oleh pemikiran yang waras dan nilai-nilai agama Islam.

Kami bertekad tidak akan membenarkan orang bernama Anwar bin Ibrahim yang merupakan pelaku dalam video tidak bermoral itu daripada menjadi pemimpin yang akan memimpin negara Islam tercinta ini.

Ingin diperjelaskan bahawa hasrat kami menayangkan video tersebut kepada beberapa orang wartawan kanan bukanlah untuk menunjukkan bahan lucah tetapi untuk menjadi sebagai bahan dokumentasi bagi menegakkan kebenaran, agar rakyat negara ini boleh menilai sendiri siapakah Anwar Ibrahim sebenarnya.

Tujuan kami memilih wartawan untuk menonton video itu kerana kami berasakan mereka lebih mengenali sosok fizikal Anwar Ibrahim dari dekat.

Saya sangat mengenali Anwar Ibrahim secara peribadi, maka saya percaya beliau tidak akan berubah, malah tidak akan menyesal dan insaf terhadap perbuatan terkutuk yang beliau lakukan mengikut nafsu dan kerakusannya.

Walaupun menghadapi berbagai tuduhan, beliau tidak pernah bertaubat, malah beliau tidak sedikitpun berasa serik atau berasa bersalah untuk mengulangi perbuatan terkutuk yang bertentangan dengan syariat Islam.

Saya menadah tangan ke hadrat Ilahi supaya membuka hati Anwar Ibrahim agar bertaubat, insaf dan kembali ke pangkal jalan.

Kami, Datuk Trio bertanggungjawab sepenuhnya atas pendedahan ini. Demi Allah yang maha mengetahui, tindakan yang kami ambil ini adalah semata-mata bertujuan menzahirkan kebenaran dan bukan sekali-kali memfitnah atau bagi memenuhi kepentingan pihak-pihak tertentu atau kepentingan peribadi kami sendiri.

Ini bukan lagi soal keuntungan peribadi tapi lebih kepada soal maruah agama, bangsa dan negara. Kita tidak mahu anak-anak cucu kita, mempersalahkan kita kelak kerana membiarkan orang yang tidak bermoral itu memerintah dan menerajui kepimpinan negara tercinta ini. Menjadi kewajipan kami, tanggungjawab kami untuk menghentikan perbuatan terkutuk pemimpin ini. Kami akan berasa berdosa sekiranya kebenaran ini tidak didedahkan.

Justeru, kami tampil ke hadapan dan mengambil risiko dengan menayangkan video berkenaan. Kami sedar balasannya di akhirat sekiranya kami melakukan fitnah. Kami percaya berada pada pihak yang benar dan yang penting, rakyat negara ini perlu tahu siapa sebenarnya Anwar Ibrahim kerana beliau tidak layak menjadi pemimpin negara ini.

Mengenai identiti sebenar pelaku dalam video tersebut, saya berani bersumpah bahawa pelaku tersebut adalah Datuk Seri Anwar Ibrahim, kerana saya sendiri berada di lokasi itu dan dalam paparan video berkenaan.

Sekiranya Anwar Ibrahim masih menafikan bahawa beliau bukan orang dalam video tersebut, saya mengundang beliau agar sama-sama dapat melafazkan sumpah laknat selepas solat Jumaat esok di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul.

Saya juga ingin mempelawa semua pihak yang meragui kebenaran ini untuk turut hadir menyaksikan upacara tersebut.

Sesungguhnya, segala tindakan kami berasaskan kebenaran dan memenuhi kepentingan rakyat. Akhir sekali dengan nama Allah, Rasulullah, rakyat dan anak-anak cucu kita, saya dan rakan-rakan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap pendedahan tersebut.

Semoga Allah bersama-sama orang yang benar dan ikhlas.

Wasalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Anwar berang ditanya sumpah laknat

Posted:

Anwar berang ditanya sumpah laknat

Anwar berang ditanya sumpah laknat

Oleh WAN NOOR HAYATI WAN ALIAS
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 28 April - Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam nada berang hari ini mempertikaikan soalan wartawan ketika ditanya sama ada beliau akan menyahut cabaran ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah untuk bersumpah laknat di Masjid Amru Al-As di Bandar Baru Sentul, selepas solat Jumaat esok.

Katanya, beliau tidak pernah diminta oleh sesiapa untuk mengangkat sumpah.

"Ikut hukum siapa nak sumpah. Saudari orang Islam? Hukum mana yang suruh angkat sumpah. Tak boleh jawab, ok tak payah," katanya bagi menjawab soalan seorang wartawan dalam nada tinggi.

Anwar menegaskan bahawa dalam hal seperti itu orang yang mahu mengangkat sumpah harus bebas daripada dosa besar iaitu tidak pernah minum arak dan tidak pernah berzina.

Beliau turut berang ketika ditanya mengenai kesediaannya memberi sampel deoksiribonukleik (DNA) kepada polis berhubung rakaman video seks yang didakwa mirip dirinya.

"DNA apa?," tegasnya berulang kali yang sinikal menyatakan kepada wartawan "Semoga awak dapat naik pangkat dalam masa yang terdekat,"

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu berada di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi hampir sejam bermula kira-kira pukul 2.50 petang untuk memberi keterangan kali kedua berhubung laporan polis yang dibuat selepas penayangan video seks yang mirip dengan dirinya pada 21 Mac lalu.

Anwar yang memberi keterangan untuk kali kedua selepas kali pertama dibuat pada 22 Mac lalu, turut menafikan lelaki dalam video tersebut adalah dirinya.

Beliau ditemani isterinya, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail, anaknya, Nurul Izzah dan dua wakil rakyat PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad dan Tian Chua selain peguamnya, R. Sivarasa.

Dalam pada itu, Anwar mendakwa pihak polis memberi perlindungan kepada pihak tertentu sehingga klip video seks tersebut sekali lagi tersiar di Internet.

"Penyebaran bahagian kedua klip video ini secara jelas menunjukkan mereka yang bertanggungjawab menyebarkan klip itu bebas untuk berbuat demikian tanpa perlu risau dikenakan apa-apa tindakan.

"Hari ini saya memberi keterangan kepada pihak polis yang saya percaya mereka terlibat memberi perlindungan kepada mereka yang terlibat, jika tidak mustahil bab kedua video ini boleh disebarkan tanpa apa-apa tindakan," katanya.

Anwar turut menuduh TV3, akhbar Utusan Malaysia dan portal berita Agenda Daily adalah perkakas UMNO murahan dan jijik.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Orang itu tidak perlu 'marah-marah' - Nazri

Posted:

Orang itu tidak perlu 'marah-marah' - Nazri

Orang itu tidak perlu 'marah-marah' - Nazri

SAMARAHAN 28 April - Pemimpin kanan pembangkang yang dikaitkan dengan rakaman aksi seks yang tersebar di laman perkongsian video YouTube dinasihatkan supaya tidak 'marah-marah' kerana perkara itu masih dalam siasatan polis.

Pada masa sama, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata, para pemimpin pembangkang yang lain pula tidak perlulah membuat kenyataan sebelum siasatan selesai kerana dakwaan itu mungkin menguntungkan mereka seandainya polis mendapati ia tidak berasas.

Mengakui isu berkenaan membebankan kerajaan kerana dituduh melakukan konspirasi oleh pembangkang, Mohamed Nazri menegaskan pihaknya juga tidak boleh bertindak mendahului siasatan rasmi polis.

"Jadi (pembangkang) takut apa, tak usah takutlah, saya rasa tak apalah, mungkin pada peringkat awal ia menyusahkan kerajaan.

"Tetapi kita berminat untuk mencari kebenaran dan akhirnya kebenaran itu akan muncul juga," katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Penyerahan Bangunan Mahkamah Samarahan di sini, hari ini.

Petang semalam, sebahagian lagi rakaman video seks yang didakwa melibatkan seorang pemimpin kanan pembangkang dimuat naik ke laman YouTube dan dipaut oleh beberapa laman blog.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini membuat laporan polis dan menafikan beliau ialah individu dalam rakaman berkenaan.

Sementara itu, ditanya mengenai pendirian pembangkang yang membuat kesimpulan awal bahawa pemimpin kanan itu tidak bersalah, Mohamed Nazri berkata, ia tidak sepatutnya berlaku.

"Kalau dia buat apa sekalipun, akhirnya (jika) didapati yang pelaku itu orang berkenaan, itu mana boleh dinafikan, dia nak kata orang lain?," katanya.

"Apabila pasti dan diputuskan karakter dalam video itu ialah orang berkenaan, saya rasa kalau dia nak drama pun tak bolehlah, kalau dia... dialah," tegasnya yang mengakui belum menonton rakaman video berkenaan dengan alasan 'geli' untuk berbuat demikian.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Jenayah

Posted: 29 Apr 2011 12:02 AM PDT

Utusan Online - Jenayah


Agensi pelancongan disiasat

Posted:

Agensi pelancongan disiasat

Agensi pelancongan disiasat

Oleh WAN NOOR HAYATI WAN ALIAS
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 28 April - Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedang menyiasat sebuah agensi pelancongan tempatan berikutan penahanan 10 rakyat Malaysia di Lapangan Terbang Antarabangsa Auckland, New Zealand kelmarin selepas didapati cuba menyeludup masuk dadah bernilai NZ$10 juta (RM24 juta).

Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim, agensi pelancongan terbabit dipercayai menguruskan penerbangan 14 rakyat tempatan ke New Zealand yang dijadualkan berlepas kira-kira pukul 11.25 pagi kelmarin.

Katanya, hasil maklumat yang diterima kesemua pasport dan dokumen perjalanan yang diuruskan agensi terbabit didapati lengkap serta sah.

"Polis percaya ganjaran yang lumayan ditawarkan kepada 'keldai dadah' terbabit dan sedang menyiasat penglibatan agensi pelancongan berkenaan dengan sindiket dadah antarabangsa.

"Pihak polis turut mengesahkan penahanan 10 rakyat tempatan berusia antara 29 hingga 58 tahun yang dipercayai menyeludup masuk dadah ke New Zealand, kelmarin.

"Apa yang mengejutkan, mereka yang berusia lingkungan 50-an lebih ramai ditahan selain siasatan awal menunjukkan sepasang suami isteri dan seorang lagi wanita antara 10 individu yang ditahan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Akhbar tempatan hari ini melaporkan 10 rakyat Malaysia ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Auckland selepas didapati cuba menyeludup masuk dadah bernilai NZ$10 juta (RM24 juta).

New Zealand Herald, akhbar di negara itu melaporkan, dadah jenis methamphetamine itu ditemui disorokkan dalam kasut suspek.

Noor Rashid memberitahu, dalam kejadian tengah hari itu, seorang daripada 14 rakyat tempatan yang baru tiba di lapangan terbang tersebut dilihat mencurigakan sebelum ditahan pihak kastam. Pemeriksaan awal mendapati dia menyembunyikan dadah di dalam kasutnya.

"Susulan tangkapan itu, sembilan lagi individu daripada kumpulan itu turut membawa dadah menggunakan taktik sama," katanya.

Sejak awal tahun ini, katanya, dianggarkan 30 tangkapan keldai dadah telah dibuat termasuk kes terbaru, bagaimanapun angka itu dilihat menurun berbanding tahun sebelumnya iaitu melebihi 100 tangkapan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

PDRM tunggu laporan polis New Zealand

Posted:

PDRM tunggu laporan polis New Zealand

PDRM tunggu laporan polis New Zealand

KUALA LUMPUR 28 April - Polis Diraja Malaysia (PDRM) masih menunggu laporan terperinci mengenai penangkapan 10 rakyat Malaysia bersama dadah bernilai NZ$10 juta (RM24 juta) di Lapangan Terbang Antarabangsa Auckland, New Zealand kelmarin.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, penahanan rakyat Malaysia terbabit sudah dimaklumkan secara rasmi oleh pihak berkuasa negara berkenaan kepada PDRM.

Namun, kata beliau, belum ada maklumat terperinci mengenai tangkapan tersebut dimaklumkan kepada pihaknya setakat ini.

"Sehubungan itu, polis antarabangsa (Interpol) dan Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) akan bekerjasama rapat dengan mereka (polis New Zealand) dalam siasatan kes ini.

"Sudah tentu kita mahu mengetahui bagaimana mereka (penyeludup) boleh melepasi pintu pemeriksaan di lapangan terbang, dari mana asal dadah tersebut dan pelbagai lagi maklumat lain," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini hari ini.

Kelmarin, 10 rakyat Malaysia ditahan di Lapangan Terbang Auckland selepas didapati cuba menyeludup dadah bernilai NZ$10 juta.

Akhbar New Zealand Herald melaporkan, dadah jenis methamphetamine itu ditemui disorok dalam kasut suspek.

Laporan menyebut, kastam membuat tangkapan itu selepas menahan dua rakyat Malaysia daripada sekumpulan pelancong yang tiba di lapangan tersebut pada tengah hari kelmarin.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 28 Apr 2011 11:45 PM PDT

Kosmo Online - Rencana Utama


Pertikaian sempadan Thailand - Kemboja

Posted:

Pertikaian sempadan Thailand - Kemboja

Pertikaian sempadan Thailand - Kemboja

Oleh AMMAR JAZLAN MAD LELA
ammar.jazlan@kosmo.com.my



NONG KANNA merupakan antara beberapa buah perkampungan kecil yang terletak di daerah Phanom Dong Rak, wilayah Surin, Thailand. Terletak kira-kira lima kilometer (km) dari sempadan Thailand-Kemboja, rata-rata penduduknya menyara kehidupan melalui sektor pertanian.

Bagaimanapun, kampung yang dihuni lebih 1,000 penduduk itu kini sunyi sepi. Kebanyakan penduduknya sudah melarikan diri berikutan pertempuran terkini tercetus di antara tentera Thailand dan Kemboja, Jumaat lalu.

Konflik terbaru itu mengorbankan 13 orang tentera kedua-dua buah negara dan mencederakan berpuluh-puluh yang lain, manakala lebih 50,000 penduduk menjadi pelarian. Ia dianggap pertempuran terburuk yang berlaku untuk tempoh hampir dua dekad.

"Saya tidak tahu apa punca pertelingkahan ini, mungkin mereka mahukan tanah kami," kata salah seorang penduduknya, Boonhome Surasuk.

Petani berusia 56 tahun itu merupakan antara 80 penduduk yang masih terus bertahan di kampung itu.

Katanya, jika sebelum ini sekitar kawasan kampung itu meriah dengan hilai tawa kanak-kanak yang sedang bermain, kini yang kedengaran hanyalah bunyi tembakan dan dentuman meriam.

Malah, dia dan penduduk lain terpaksa tidur dan berlindung di kubu konkrit bawah tanah di kampungnya untuk mengelak daripada serangan tentera Kemboja.

"Kami tidak berani keluar dari kubu ini, keadaan di luar sana tidak selamat dan semakin buruk setiap hari," ujarnya.

Pertempuran jarak jauh melibatkan bedilan meriam tercetus Jumaat lalu dan menyasarkan sekitar tapak kuil berusia lebih 1,000 tahun iaitu Ta Moan dan Ta Krabey yang kini menjadi pertikaian antara kedua-dua buah negara.

Selasa lalu, pertempuran terus merebak sejauh 160 kilometer di sebelah Timur berhampiran kuil Hindu, Preah Vihear yang menjadi lokasi pertempuran berdarah mengorbankan 10 nyawa pada Februari lalu.

Kementerian Pertahanan Kemboja mengecam Thailand kerana melancarkan serangan untuk menguasai kedua-dua kuil berkenaan.

Menurut Kemboja, seteru mereka itu melancarkan peluruh 75 milimeter (mm) dan 105 mm berisi gas beracun ke kawasan berkenaan.

Menjawab kritikan itu, Menteri Luar Thailand, Kasit Piromya berkata, tuduhan Kemboja itu tidak berasas.

Perdana Menteri Thailand, Abisit Vejjajiva, turut menghantar surat kepada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menuduh Phnom Penh melakukan serangan membabi-buta apabila melepaskan tembakan senjata berat ke arah penempatan awam dan hospital.

Seorang pelarian Kemboja, Has Pov berkata, dia dipindahkan ke kem pelarian di bandar Samrong kira-kira 40 km dari kawasan pertempuran bersama isteri dan dua anaknya.

"Keadaan kampung kami tidak selamat kerana dihujani peluru dan meriam tentera Thailand setiap hari, situasi itu sangat menakutkan," katanya.

Hak kedaulatan


TENTERA Thai berkawal di sempadan Thailand-Kemboja sejurus sebelum pertelingkahan antara kedua-dua buah negara tercetus.


Kedaulatan ke atas tiga kuil Hindu purba, Preah Vihear, Ta Moan dan Ta Krabey serta pergunungan Dangrek, menjadi pusat pertikaian yang menjerumuskan Thailand dan Kemboja dalam kancah peperangan.

Penganalisis politik, Dr. Mohd. Azizuddin Mohd. Sani berkata, konflik yang berlaku baru-baru ini merupakan lanjutan daripada pertikaian hampir sedekad selepas Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) memberikan hak kedaulatan kuil Preah Vihear kepada Kemboja pada 1962.

Beliau yang juga Pengerusi Pembangunan Pengajian Antarabangsa, Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia, memberitahu bagaimanapun, status tanah berdekatan kuil Hindu seluas 4.6km persegi itu masih tergantung menyebabkan ia menjadi kawasan panas dan diletakkan di bawah perhatian serius oleh pasukan keselamatan kedua-dua buah negara.

"Kemboja menganggap pengiktirafan ICJ ke atas kuil yang dibina pada kurun ke-11 itu turut sama mengiktiraf kedaulatan kawasan 4.6km persegi di sekitar pergunungan Dangrek sebagai hak mereka.

"Ia juga sejajar dengan Perjanjian 1907 antara Perancis yang memerintah Kemboja ketika itu dan kerajaan Siam yang mana sebaik-baik Kemboja mencapai kemerdekaan pada 1954, kuil itu dimasukkan sebagai sebahagian daripada wilayah negara berkenaan," katanya.

Beliau memberitahu, sewaktu perjanjian itu dicapai, tentera Thailand sudah pun berada di wilayah tersebut dan dengan keputusan ICJ membiarkan kawasan itu tidak bertuan, Thailand enggan berundur dari kawasan berkenaan dan mendakwa ia sebahagian daripada wilayah mereka.

"Beberapa kumpulan dan juga kerajaan Thai sebelum ini cuba mempolitikkan isu itu namun tiada masalah timbul sehingga Suruhanjaya Kebangsaan Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) menyenaraikan kuil itu Tapak Warisan Dunia pada 2008," katanya.

Ujarnya, ketika Phnom Penhn menyambut baik pengumuman itu, Bangkok mengemukakan bantahan kerana menganggap kawasan sempadan di antara kedua-dua negara sepanjang 800 km itu tidak pernah bernoktah.

Tambah Mohd. Azizuddin, sejak itu pertempuran sering berlaku di kawasan berhampiran kuil itu kerana masing-masing menganggap ia merupakan wilayah mereka termasuk pertempuran berhampiran kuil Ta Moan dan Ta Krabey baru-baru ini.

Bangkok berpendapat, kedua-dua kuil itu terletak dalam wilayah Surin miliknya berdasarkan peta pada tahun 1947, tetapi dinafikan Phnom Penh yang mendakwa ia berada dalam wilayahnya, Oddar Meanchey.

Kelebihan politik


PENDUDUK di wilayah Samrong, Oddar Meanchey di Kemboja terpaksa meninggalkan kampung halaman mereka akibat pertelingkahan antara Thailand- Kemboja.


Mohd. Azizuddin berkata, biarpun punca pertempuran terkini itu masih menjadi tanda-tanya, namun ia mempunyai kaitan dengan isu sempadan di samping hubungan dingin di antara pemimpin kedua-dua buah negara.

"Hubungan baik Perdana Menteri Kemboja, Hun Sen dengan bekas Perdana Menteri Thailand, Thaksin Shinawatra termasuk melantiknya sebagai penasihat ekonomi pada tahun 2009 telah mengeruhkan hubungan Hun Sen dengan Abisit," ujarnya.

Pada masa yang sama, katanya, pertempuran yang berlaku juga memberi kelebihan politik kepada kedua-dua pemimpin berkenaan.

Abisit kini terdesak dalam meraih sokongan rakyat memandangkan negara itu bakal menghadapi pilihan raya umum, Jun atau Julai nanti.

"Isu ini mungkin boleh dijadikan modal kempennya di samping menunjukkan bahawa kerajaan tidak akan berganjak apabila berdepan dengan isu kedaulatan negara.

"Bagaimanapun, ada juga teori yang mengaitkan sesetengah jeneral bersekongkol dengan kumpulan pelampau nasionalis untuk mencetuskan kekacauan dan mengagalkan pilihan raya berkenaan," jelasnya.

Sementara itu, di pihak Kemboja pula, ia dilihat sebagai langkah meraih sokongan golongan nasionalis di negara itu dengan mencetuskan konflik bagi menunjukkan kemampuan ketenteraan mereka.

Katanya, dalam mencari penyelesaian kepada konflik itu Thailand dan Kemboja, kedua-dua pihak perlu melakukan gencatan senjata dan kembali ke meja rundingan.

"Paling utama, Bangkok dan Phnom Penh perlu diyakinkan untuk mencapai persetujuan bagi mengekalkan status quo di kawasan seluas 4.6 kilometer itu dan bersedia mengakui bahawa pemilikan ke atasnya masih belum diputuskan.

"Persetujuan kedua-dua negara bertelagah itu bagi membolehkan perebutan kawasan berkenaan di bawa semula ke The Hague, Belanda, seterusnya menyerahkan kepada ICJ menentukan pemiliknya yang sah," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon dalam kenyataannya menggesa gencatan senjata selepas pertempuran pada 4 hingga 7 Februari lalu dikuatkuasakan semula selepas diterima dalam pertemuan wakil negara Asean di Jakarta, baru-baru ini.

Menurut jurucakapnya, Ki-moon mahu kedua-dua negara melancarkan dialog serius bagi menyelesaikan perbalahan berkenaan.

Dalam perkembangan terbaru, harapan menyelesaikan perbalahan menerusi rundingan masih terbuka, biarpun Menteri Pertahanan Thailand Jen Prawit Wongsuwon telah membatalkan lawatan ke Phnom Penh untuk rundingan damai Rabu lalu.

Terbaru, Menteri Luar Thailand Kasit Piromya dijangka berbincang dengan rakan sejawatannya Hor Namhong di Jakarta dalam masa terdekat ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Politik

Posted: 28 Apr 2011 11:25 PM PDT

Utusan Online - Politik


UMNO ‘pujuk’ DAP masuk BN tidak berasas

Posted:

UMNO 'pujuk' DAP masuk BN tidak berasas

UMNO 'pujuk' DAP masuk BN tidak berasas

KUALA LUMPUR 28 April – Dakwaan bahawa UMNO sedang mendekati DAP atas agenda membawa masuk parti itu ke dalam Barisan Nasional (BN) disifatkan sebagai kenyataan tidak masuk akal dan hanya bertujuan mencipta provokasi.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, tindakan lidah rasmi Pas, Harakah berbuat demikian hanya bertujuan mahu melariskan akhbar.

"Ia satu kenyataan bersifat populis yang langsung tidak berasas serta tidak bertanggungjawab. Saya selaku Naib Presiden UMNO tidak tahu-menahu tentang dakwaan mengarut ini. Kami tidak pernah terlintas untuk berbuat demikian," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Beliau mengulas laporan muka hadapan Harakah hari ini bertajuk UMNO Pujuk DAP yang antara kandungannya melaporkan kononnya UMNO sedang mendekati DAP atas agenda membawa masuk parti itu ke dalam BN selepas mendapati pengaruh DAP semakin kuat khasnya selepas Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10 baru-baru ini.

Menurut lidah rasmi Pas itu, usaha itu diperhebatkan lagi ekoran kemarahan UMNO terhadap MCA yang mengajak masyarakat memboikot Utusan Malaysia dan beranggapan langkah menjemput DAP adalah mesej UMNO kepada MCA.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Dr. Mohd. Puad Zarkashi pula berkata, kerjasama di antara UMNO dan DAP seperti 'jauh panggang dari api' kerana perjuangan kedua-dua parti sangat berbeza dan saling bertentangan.

"DAP dengan perjuangan 'Malaysian Malaysia' yang mahu menjadikan negara ini sebuah republik seperti Singapura dan UMNO pula dengan perjuangan mempertahankan hak orang Melayu dan kesultanan Melayu. Manakan logik kedua-dua parti ini bekerjasama dalam BN," katanya.

Menurutnya, DAP yang terkenal dengan sikap mementingkan diri sendiri dan tamakkan kuasa tidak boleh duduk sebumbung dengan parti-parti lain yang jujur dan ikhlas terhadap perjuangan mereka.

Katanya, pihak pembangkang sememangnya gemar memainkan isu sebegitu bagi mewujudkan provokasi yang akhirnya menyebabkan kekeliruan di kalangan rakyat.

"Kalau dengan Pas, ya, kami ada niat untuk berbaik-baik. Justeru saya menasihati pemimpin-pemimpin Pas supaya memandang ke hadapan dan membuka ruang kerjasama bersama UMNO," katanya lagi.

Ketua Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, laporan Harakah itu amat jelas tersasar daripada hakikat sebenar politik kedua-dua parti.

"Ia umpama mimpi ngeri rakyat negara ini untuk melihat kedua-dua parti tersebut bekerjasama. Saya harap perkara ini dinilai secara waras oleh semua pihak supaya tidak terpedaya dengan fitnah yang keterlaluan ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

MB Selangor gila kuasa

Posted:

MB Selangor gila kuasa

MB Selangor gila kuasa

Oleh NORILA DAUD
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 28 April - Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor didakwa melakukan pembaziran ke atas wang rakyat apabila meluluskan RM600,000 daripada Akaun Amanah Penswastaan untuk kempen memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Noh Omar menyifatkan kempen itu tidak lebih daripada gimik politik pembangkang kerana hanya Kerajaan Pusat yang boleh memansuhkan akta berkenaan.

"Saya mencabar Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim selaku Ahli Parlimen Bandar Tun Razak menggunakan peluang di Dewan Rakyat untuk membincangkan peruntukan memansuhkan ISA.

"Abdul Khalid bukan sahaja tidak tahu menggunakan platform (yang betul) malah dianggap gila kuasa kerana undang-undang hanya boleh dimansuh dengan sokongan majoriti di Dewan Rakyat," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Noh mengulas keputusan kerajaan PKR Selangor meluluskan peruntukan RM600,000 untuk melaksanakan kempen memansuhkan ISA yang dijangka bermula bulan depan.

Beliau berkata, rakyat Selangor seharusnya dapat menilai tindakan yang dilakukan kerajaan negeri itu adalah sesuatu yang sia-sia.

Ketua Pemuda MIC, T. Mohan pula mendesak kerajaan PKR Selangor menunaikan janji-janjinya kepada rakyat dan bukan menyalahgunakan duit rakyat untuk kempen itu.

"Orang ramai boleh membuat aduan mengenai penyalahgunaan kuasa kerajaan negeri itu jika mereka tidak berpuas hati dengan tindakan tersebut," ujarnya.

Ketua Pemuda MCA, Datuk Dr. Wee Ka Siong pula berkata, parti pembangkang 'cakap tidak serupa bikin' apabila sering menuntut kerajaan Barisan Nasional (BN) melaksanakan perbelanjaan berhemat sedangkan mereka melakukan sebaliknya.

Ketua Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin pula berkata, tindakan kerajaan negeri itu menunjukkan sikap pembangkang yang sanggup menggunakan wang rakyat untuk menentang akta yang diwujudkan demi keamanan dan kesejahteraan rakyat.

"Puteri UMN0 percaya pembangkang kehabisan modal sebab itu membangkitkan semula isu ISA sedangkan kerajaan sentiasa memastikan akta itu digunakan untuk menahan pesalah yang dikenal pasti berniat menjejaskan keselamatan negara," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Pahang

Posted: 28 Apr 2011 07:56 PM PDT

Utusan Online - Pahang


JPAM bantu bina rumah uzur

Posted:

JPAM bantu bina rumah uzur

JPAM bantu bina rumah uzur

Oleh MUSAZLILA MUSTAPAR
utusanpahang@utusan.com.my


sebahagian kakitangan JPAM bergambar kenangan ketika Program Khidmat Sosial di Kampung Kelibang, Kerdau, Temerloh, baru-baru ini.


TEMERLOH 28 April - Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Pahang sentiasa turun padang membantu golongan tidak bernasib baik dengan melaksanakan pelbagai program untuk membantu mereka.

Pengarah JPA Pahang, Che Othman Hussin berkata, antara bantuan yang dihulurkan termasuk membaiki rumah, mengecat dan mengganti atap usang.

Menurut beliau, tujuan khidmat sosial itu bagi meringankan beban golongan tersebut dan mahu memberikan keselesaan kepada mereka.

''Jika ada penduduk terutama golongan susah yang meminta pihak JPAM membantu mereka membaiki atap, rumah dan sebagainya pasti kita akan kerahkan anggota untuk membantu.

''Kita bersedia melaksanakan tanggungjawab sosial supaya penduduk dapat tinggal dalam rumah yang selesa. Kita simpati terhadap penduduk yang rumah mereka uzur dan atap berlubang-lubang. Peralatan untuk membaiki rumah seperti papan, atap, dan sebagainya disediakan tuan rumah atau pihak tertentu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita semasa Program Khidmat Sosial di salah sebuah rumah penduduk di Kampung Kelibang, Kerdau, dekat sini baru-baru ini.

Hadir sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kerdau, Syed Ibrahim Syed Ahmad dan Pegawai JPAM Temerloh, Muszaidi Musa.

Che Othman berkata, program seumpama itu dapat mendekatkan lagi masyarakat dengan JPAM.

Selain menerima aduan penduduk, tambah beliau, pihaknya juga berperanan mengenal pasti rumah penduduk yang uzur bagi tujuan tanggungjawab sosial tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Atasi segera masalah banjir

Posted:

Atasi segera masalah banjir

Atasi segera masalah banjir

SAYA merupakan salah seorang penduduk Kampung Tanjong Buluh, Lipis yang hampir setiap hari melalui Jalan Mela ke Kuala Lipis. Untuk ke tempat kerja, saya perlu melalui hadapan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kerambit ke bandar Kuala Lipis.

Sebelum ini, kakitangan kerajaan dan pelajar luar asrama berulang-alik melalui kawasan berkenaan ke Kuala Lipis melalui Pekan Kerambit dan ke sekolah sebagai jalan pintas walaupun struktur jalan kurang memuaskan.

Bagaimanapun, sejak akhir-akhir ini, kekerapan banjir kilat yang berlaku mengganggu perjalanan kenderaan malah, penduduk kerap terkandas untuk ke destinasi masing-masing.

Kemelut banjir kilat itu juga dihadapi oleh penduduk di Kampung Sungai Lik, Kampung Samak Jani dan Kampung Temetong yang berulang-alik ke Pekan Kerambit dan Kuala Lipis apabila air kerap melimpahi jalan raya di kampung itu selepas hujan lebat.

Misalnya, selepas hujan lebat berterusan bermula pukul 2 pagi hingga 8 pagi minggu lalu menyebabkan laluan utama dari Mela ke Kuala Lipis berdekatan SMK Kerambit dinaiki air sedalam tiga meter.

Hujan berterusan beberapa jam menyebabkan laluan berdekatan SMK Kerambit ditenggelami air sehingga ke paras paha dan ramai pelajar terkandas.

Lebih memburukkan keadaan apabila hujan lebat itu menyebabkan paras air Sungai Beluan berhampiran Kampung Kerambit dan Kampung Tanjung Buluh naik hingga melepasi tebing.

Saya dapati banyak kenderaan ringan terkandas, malah ada yang tersangkut dalam air dan terpaksa ditolak oleh orang ramai. Keadaan itu berterusan sehingga pukul 2 petang sehingga air surut dan mengalir semula ke Sungai Beluan.

Selain itu, berlaku tanah runtuh di kawasan Taman Kerambit Jaya dan Gugusan Felcra Cheka menyebabkan pembetung tersekat dengan sampah sehingga pergerakan air tidak lancar.

Kejadian berkenaan semakin kerap sejak akhir-akhir ini berpunca daripada Sungai Beluan yang semakin sempit dan tidak diselenggara dengan sempurna di samping sisa dari kawasan perumahan dan projek baru kemudahan asas yang menyekat aliran pembetung dan Sungai Beluan. Sehubungan itu, saya berharap kerajaan negeri menaiktaraf sistem pembentungan di kawasan Kerambit dan perumahan Felcra Cheka dan hadapan SMK Kerambit.

Kami juga mencadangkan projek tebatan iaitu melebar dan mendalamkan Sungai Beluan dapat dilaksanakan untuk mengelakkan banjir berlaku setiap kali selepas hujan lebat.

Sebagai alternatif, pihak yang berkaitan perlu membina pembetung atau sungai kecil dari Sungai Beluan bagi memudahkan air mengalir ke Sungai Jelai berdekatan Kampung Tanjong Buluh.

MOHD. SALLEH JONO,

Kuala Lipis

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tengku Abdullah dilantik Canselor UMP

Posted:

Tengku Abdullah dilantik Canselor UMP

Tengku Abdullah dilantik Canselor UMP


TENGKU Abdullah Sultan Ahmad Shah mendengar penerangan daripada pegawai UMP mengenai peralatan elektronik ketika melawat kampus Pekan di Kuala Pahang, Pekan, semalam. - UTUSAN/RUSHDI SALLEH


PEKAN 28 April - Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenan berangkat menyempurnakan lawatan kerja di Universiti Malaysia Pahang (UMP) kampus Pekan di Kuala Pahang, di sini hari ini.

Pada lawatan itu, baginda menerima watikah pelantikan sebagai Canselor UMP bagi tempoh lima tahun berkuat kuasa 1 April lalu.

Pada majlis tersebut, Naib Canselor UMP, Prof. Datuk Dr. Daing Nasir Ibrahim turut menyampaikan taklimat kepada baginda mengenai perancangan dan pembangunan kampus tersebut yang berkeluasan 257 hektar itu.

Dalam kunjungan selama lebih sejam itu, Tengku Abdullah berkesempatan melawat pembangunan fasa 1 yang menempatkan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal dan Fakulti Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik.

Sebelum mengakhiri lawatan rasmi tersebut, baginda menanam sebatang pokok Rantai Emas sebagai menyokong usaha kempen 'Hijaukan Bumi' yang sedangkan dijalankan universiti tersebut.

Hadir sama dalam lawatan tersebut, Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti, Datuk Mohd. Hilmey Mohd. Taib.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Mahkamah

Posted: 28 Apr 2011 07:21 PM PDT

Utusan Online - Mahkamah


Pemandu lori ke tali gantung

Posted:

Pemandu lori ke tali gantung

Pemandu lori ke tali gantung

Oleh JAMLIAH ABDULLAH
pengarang@utusan.com.my

ALOR SETAR 28 April – Setelah hampir dua tahun seorang gadis maut akibat ditikam dan dihentak objek keras oleh teman lelakinya, pemuda itu hari ini menerima pembalasan apabila dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini.

Mohamad Adnan Abdul Rahim, (gambar) 29, dijatuhi hukuman tersebut oleh Pesuruhjaya Kehakiman, Mohd. Zaki Abdul Wahab selepas didapati bersalah atas tuduhan membunuh Norbahiran Ishak, 22.

Mohd. Zaki memutuskan demikian setelah mendapati keterangan bela diri tertuduh yang diwakili peguam bela, K. Padmanathan gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.

Mohamad Adnan yang bekerja sebagai pemandu lori dari Simpang Ampat, Pulau Pinang didakwa membunuh Norbahiran di 157 Lorong Perak 2, Taman Perak, Kulim antara pukul 10.30 pagi dan 10.45 pagi, 17 Mei 2009.

Pendakwaan dikemukakan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Nor Shuhada Mohd. Yatim mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Dalam penghakimannya, Mohd. Zaki mengetepikan pembelaan tertuduh bahawa dia tidak berniat untuk membunuh mangsa, berikutan terlalu banyak kecederaan dialami oleh mangsa.

''Selain itu, keterangan tertuduh bahawa dia tidak sengaja melakukan kecederaan ke atas mangsa kerana mempertahankan diri setelah mangsa membangkitkan kemarahannya sebagai tidak berasas.

''Walaupun tertuduh memberitahu bahawa dia tidak berniat membunuh mangsa namun keterangan saksi jelas menunjukkan bahawa dia mempunyai niat untuk mencederakan gadis itu sehingga menyebabkan kematiannya,'' kata beliau.

Tertuduh yang berkemeja hitam dan berseluar biru kelihatan tenang namun sekali-sekala dilihat menggeleng-geleng kepala ketika mendengar hukuman dijatuhkan.

Pada 18 Mei 2009, akhbar melaporkan seorang gadis maut selepas dipercayai dijerut dan ditikam oleh kenalan lelakinya dalam satu perselisihan faham di sebuah rumah di Taman Perak, Kulim.

Mangsa juga dikatakan dihentak dengan objek keras oleh lelaki tersebut selepas berlaku pergelutan. Mayat mangsa ditemui dalam keadaan berlumuran darah di dalam bilik rumah terbabit.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Saksi selesai beri keterangan, prosiding bersambung Selasa

Posted:

Saksi selesai beri keterangan, prosiding bersambung Selasa

Saksi selesai beri keterangan, prosiding bersambung Selasa

KUALA LUMPUR 28 April - Prosiding suruhanjaya yang dijadualkan bersidang hari ini tiba-tiba ditangguhkan sehingga Selasa depan dengan alasan saksi-saksi yang sepatutnya memberi keterangan sepanjang minggu ini telah selesai memberi keterangan semalam.

Penangguhan itu dimaklumkan oleh seorang jurucakap suruhanjaya kepada pihak media yang berkumpul di luar bilik bicara Mahkamah Tinggi Sivil Baharu (NCvC) di Kompleks Mahkamah di sini untuk membuat liputan pada pukul 9 pagi ini selain turut dihebahkan melalui Twitter Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada masa sama.

Terdahulu, pihak media yang sering hadir membuat liputan mengenai prosiding tersebut berada dalam keadaan tertanya-tanya apabila pintu mahkamah masih berkunci walaupun waktu sudah hampir pukul 9 pagi.

Turut menerima nasib sama ialah peguam M. Manoharan yang dijadualkan memberi keterangan sejak semalam manakala Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah yang dalam perjalanan ke mahkamah dikatakan berpatah balik selepas dimaklumkan tentang penangguhan itu.

Selain itu adik perempuan Beng Hock, Teoh Lee Lan turut hadir tetapi untuk menemani seorang lagi saksi, Mandy Ooi.

Menyedari pihak media masih lagi berkumpul di luar dewan mahkamah, Pengerusi suruhanjaya terbabit, Tan Sri James Foong Cheng Yuen keluar dari bilik prosiding kira-kira pukul 11 pagi untuk menemui para wartawan bagi menjelaskan perkara sebenar.

Sambil memohon maaf atas kekeliruan yang berlaku, beliau memberitahu, pada hari ini, peguam-peguam dari Majlis Peguam Malaysia hanya membuat temu bual dengan beberapa pegawai dari sebuah syarikat telekomunikasi melalui panggilan telefon.

Ia adalah bagi memastikan sama ada wajar untuk memanggil mereka memberi keterangan berhubung data khidmat pesanan ringkas (SMS) dan kandungan SMS daripada telefon bimbit beberapa saksi yang terdiri daripada kalangan kakitangan SPRM.

Selain itu, beliau yang ditemani beberapa lagi ahli panel suruhanjaya memaklumkan, ahli keluarga Beng Hock dan pakar-pakar psikiatri yang melakukan temu bual itu telah dijadualkan untuk memberi keterangan pada minggu hadapan.

Beng Hock, 30, setiausaha politik Exco Selangor, Ean Yong Hian Wah, ditemui mati di koridor tingkat lima pada 16 Julai 2009 selepas memberi keterangan di pejabat SPRM Selangor yang terletak di tingkat 14, Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Rencana

Posted: 28 Apr 2011 03:06 PM PDT

Utusan Online - Rencana


Tinjauan mesra dekati rakyat

Posted:

Tinjauan mesra dekati rakyat

Tinjauan mesra dekati rakyat

Oleh NIZAM YATIM
nizam.yatim@utusan.com.my

SETIAP kali Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melakukan tinjauan mesra, ia pasti menghimbau kembali kenangan ketika ayahanda beliau, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein, menyusuri jalan-jalan kampung, sawah dan tanah-tanah rancangan untuk menemui rakyat, 40 tahun lalu.

Selain mencontohi apa yang telah dibuat ayahandanya, budaya turun padang yang dimulakan selepas dilantik sebagai Perdana Menteri keenam pada 3 April 2009, adalah bagi merealisasikan prinsip yang sentiasa dipegangnya iaitu untuk menjadi 'Perdana Menteri Rakyat'.

Tinjauan mesra pertama diadakan pada 4 April 2009, iaitu tidak sampai 24 jam selepas mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri.

Pada hari tersebut, Najib yang memakai baju khaki lengan pendek berwarna hijau cair dan seluar khaki berwarna coklat cair meluangkan masa kira-kira dua jam di tiga kawasan di sekitar Kuala Lumpur yang setiap penempatan itu mempunyai penduduk majoriti kaum Cina, Melayu dan India.

Ia melibatkan kawasan perniagaan di Petaling Street, perumahan kos rendah dan sederhana Vista Angkasa di Bukit Kerinchi, Bangsar serta deretan kedai di Jalan Tun Sambanthan, Brickfield.

Reaksi yang diberikan oleh rakyat pada hari tersebut memang cukup positif. Ada yang bertepuk tangan, ada yang melambai tangan, ada yang mengambil gambar dan ada juga yang menceritakan terus kepada Najib mengenai masalah mereka.

''Saya lakukan lawatan tidak rasmi dan mengejut untuk berjumpa dengan rakyat biasa bagi mengetahui masalah mereka," katanya ketika mengadakan pertemuan dengan penduduk Vista Angkasa.

Pemerhati politik tempatan, Che Hamdan Che Mohd. Razali yang diminta mengulas pendekatan yang digunakan Najib itu mengakui ia adalah sama seperti yang dilakukan oleh Perdana Menteri kedua.

''Walaupun Tun Abdul Razak menjawat jawatan itu dalam tempoh singkat dari 22 September 1970 hingga 1976, beliau amat dikenali sebagai Perdana Menteri yang paling banyak berjalan untuk bertemu rakyat.

''Pendekatan seperti ini memang wajar diteruskan kerana ia boleh mewujudkan persepsi positif di kalangan rakyat bahawa Perdana Menteri mengambil berat tentang masalah mereka," ujarnya yang juga pensyarah di Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Dungun, Terengganu.

Beliau menjelaskan, pada zaman pentadbiran Najib, boleh dikatakan semua bentuk pembangunan yang dikehendaki rakyat telah tersedia, jadi tumpuan utama kerajaan adalah untuk memastikan segala kemudahan itu dinikmati rakyat di peringkat bawahan.

Menurutnya lagi, Perdana Menteri terdahulu seperti Tun Dr. Mahathir Mohamad tidak mengambil pendekatan seperti Najib kerana tumpuan mereka adalah untuk membangunkan negara dan meningkatkan imej Malaysia di peringkat antarabangsa.

Dalam pada itu, setelah lebih dua tahun dilantik sebagai Perdana Menteri, Najib tidak pernah jemu untuk turun padang dalam keadaan cuaca panas terik dan kadangkala basah ditimpa hujan semata-mata untuk bertemu dengan rakyat.

Apa yang dibuat itu adalah selaras dengan pendiriannya bahawa melihat keadaan sebenar adalah lebih baik berbanding sekadar mendengar laporan pegawai yang dibentang dalam keselesaan bilik pejabat berhawa dingin yang terpisah jauh daripada realiti kehidupan.

''Saya bukan sahaja dapat tengok dengan mata saya sendiri keadaan di situ, tetapi juga dapat menghidu udara dan bau di situ.

''Banyak bezanya, macam bumi dan langit dengan taklimat yang diberikan oleh Datuk Bandar," kata Perdana Menteri ketika melakukan tinjauan mesra ke Stesen Bas Puduraya sebelum ini.

"Anda boleh meyakini," tambahnya, "sebaik sahaja saya balik ke pejabat, semua masalah ini akan mendapat perhatian, malahan saya sering mengumumkan beberapa kelulusan penting berdasarkan tinjauan mesra yang saya buat."

Sementara itu, tinjauan mesra terbaru Najib adalah di Pekan Song di pedalaman Sarawak pada 15 April lalu. Najib menjadi Perdana Menteri pertama yang mengunjungi pekan kecil itu.

Mengulas sikap Najib yang gemar turun padang, penganalisis politik terkenal di negeri itu, Dr. Jeniri Amir berkata, pemimpin politik Barisan Nasional (BN) lain dan kakitangan kerajaan perlu mencontohi gaya kepimpinan beliau.

''Sarawak adalah negeri pertama yang beliau lawati selepas mengambil alih jawatan Perdana Menteri dan tindakan beliau mengulangi kunjungan ke kawasan pedalaman negeri ini jarang dilakukan oleh kebanyakan pemimpin tertinggi negara sebelum beliau.

''Keikhlasan Najib dalam menangani isu serta menyelesaikan masalah orang ramai amat disanjung tinggi oleh rakyat dan kaji selidik yang dibuat menunjukkan populariti beliau di kalangan penduduk Sarawak mencapai 80 peratus," katanya yang juga Pensyarah Kanan Kajian Komunikasi, Fakulti Sains Sosial, Universiti Malaysia Sarawak (Unimas).

Ujar beliau, hakikat itu amat digeruni oleh pihak pembangkang sendiri, sebab itulah, dalam kempen mereka pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak Ke-10, mereka hanya mengkritik dasar Najib, tapi tidak berani memperkecilkan kepimpinan beliau.

Apa yang disyor oleh Jeniri itu selaras dengan nasihat yang sering diulangi Najib yang mahukan anggota pentadbirannya memahami denyut nadi rakyat agar mereka berupaya menyelami keluh-kesah dan gundah-gulana sebenar kehidupan seharian masyarakat.

Jika nasihat ini diikuti tanpa menyerah segala-galanya untuk dibuat oleh Perdana Menteri, impian untuk melihat rakyat kembali menyokong BN sudah tentu bukan lagi mimpi di siang hari.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Video seks, pakatan dan pemilihan Pas

Posted:

Video seks, pakatan dan pemilihan Pas

Video seks, pakatan dan pemilihan Pas

Kelolaan LUKMAN ISMAIL
lukman@utusan.com.my

HAMPIR sebahagian besar dunia blog minggu ini sesak dengan kisah rakaman video seks siri kedua yang didakwa melibatkan seorang pemimpin pembangkang yang dimuat naik ke dalam YouTube kelmarin, yang kemudiannya disiarkan oleh blog-blog terbabit.

Lucunya, walaupun sebahagian besar blog mesra pembangkang bermati-matian cuba menafikan penglibatan pemimpin terbabit dengan rakaman video seks tersebut tetapi pada masa sama mereka tetap menyiarkan rakaman tersebut dalam bentuk imej.

Blog Duke of UMNO (dukeofumno.blogspot.com) yakin rakaman video itu telah ditonton oleh ramai rakyat Malaysia tanpa mengira sama ada mereka penyokong kerajaan mahupun pembangkang semata-mata mahu melihat sendiri apakah benar pelaku di dalam rakaman tersebut adalah pemimpin yang disebut-sebut itu.

Katanya, benar atau tidak lelaki dalam rakaman tersebut adalah Datuk Seri Anwar Ibrahim, apa yang jelas Ahli Parlimen Permatang Pauh itu telah dilihat sebagai liabiliti kepada pakatan pembangkang baik di kalangan pemimpin Pas dan DAP mahupun di peringkat akar umbi.

"Majoriti mereka menyesal dengan idea Pas dan DAP bergabung dengan PKR. PKR memang "busuk", kata mereka. Sudah lama mereka mahu parti mereka keluar dari pakatan dan bergerak secara solo sebagaimana dahulu.

"Sekiranya Anwar ada rasa tanggungjawab, malu dan sedar diri, dia sepatutnya meletakkan jawatan sebagai Ketua Pembangkang dan berikan kepada DAP. Kemudian, dia seharusnya melepaskan kedudukannya sebagai Ketua Umum (PKR) yang tidak pernah dipertandingkan itu," katanya.

Blog Gelombang Rakyat (gelombang-rakyat.blogspot.com) pula mendakwa beberapa pemimpin Pas peringkat negeri mula mendesak agar Anwar melepaskan kesemua jawatan politik bagi memberi fokus terhadap tuduhan-tuduhan yang sedang dihadapinya.

"Walaupun pada asasnya mereka menganggap penyebaran video seks itu sebagai satu serangan politik, namun Anwar juga mesti membuktikan kepada masyarakat bahawa beliau bukan individu di dalam video itu. Mereka juga turut senada dengan keputusan Setiausaha Agung Pas, (Datuk) Mustafa Ali bahawa keputusan hasil kajian pihak polis sebagai penentu masa depan pembangkang," kata penulis blog ini.

Bagi blog Pelantaq Hujah (pelantaqhujah.blogspot.com) pula melihat percanggahan pandangan antara Mustafa Ali dan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali tentang hala tuju Pas selepas tersebarnya rakaman video seks adalah detik-detik keretakan kedua-dua parti pembangkang itu.

Ini ditambah pula rasa berang Timbalan Murysidul Am Pas, Datuk Dr. Haron Din kepada lidah rasmi PKR, Suara Keadilan yang menyiarkan laporan yang bercanggah dengan kenyataan sebenar beliau berhubung akhbar Utusan Malaysia.

"Adakah ini tanda-tanda bahawa PKR dan Pas sudah semakin retak? Retaknya bukan lagi menunggu belah, tetapi retaknya menjadi ribuan retak. Setiap hari kita dapat melihat masing-masing mengeluarkan kenyataan yang saling bertentangan," katanya.

Mengulas mengenai laporan tidak benar Suara Keadilan berhubung kenyataan Haron, blog Taiping Mali (taipingmali.blogspot.com) berkata, jelas sekali Haron yang diketahui tetap berpegang kepada kebenaran kini terhimpit dengan politik kepartian yang disertainya.

Kata blog ini, apabila Haron berkata "jangan baca akhbar yang membawa berita fitnah sebab hukumnya haram", beliau tidak langsung berfikir untuk menyatakan perkara yang tidak benar, sebaliknya ia berlandaskan al-Quran dan ijmak.

"Tetapi malangnya Ustaz Haron tersilap kerana menyertai parti gerombolan pakatan pembangkang. Akibatnya kata-kata beliau diubah dan dijadikan "tidak benar" dan terpaksalah dinafikan sekeras-kerasnya. Inilah antara risiko dan cabaran yang perlu dihadapi oleh Haron Din dan ustaz-ustaz lain yang mukhlisin (apabila terlibat dengan politik kepartian yang sempit)," katanya.

Sementara itu, agak menarik juga untuk melihat perkembangan dalam Pas menjelang pemilihan pucuk pimpinan parti itu Jun ini. Mohd Sayuti Omar (msomelayu.blogspot.com) berkata, ada kemungkinan pemilihan pucuk pimpinan pada Muktamar Pas kali ini bakal menyaksikan pertembungan tiga penjuru bagi jawatan Timbalan Presiden iaitu antara penyandangnya Nasharuddin Mat Isa, Mohamad Sabtu dan Tuan Ibrahim Tuan Man.

Beliau berkata, Nasharudin mempunyai beberapa keistimewaan tetapi malangnya ia tidak dimanfaatkan sepenuhnya sehingga beliau kelihatan tidak berketerampilan manakala Mohamad Sabu walaupun telah menyatakan hasrat untuk bertanding tetapi beliau tidak begitu disenangi.

"Khabarnya Tok Guru Nik Aziz telah menyatakan cadangan agar Tuan Ibrahim Tuan Man bertanding merebut jawatan Timbalan Presiden... Apabila isyarat itu sudah jelas, saya percaya selepas ini senario dalam perebutan jawatan timbalan presiden akan berubah. Sekali gus ia akan merancakkan mutktamar Pas kali ini. Pertandingan mungkin bukan dua penjuru tetapi tiga, atau mungkin akan ada yang menarik diri," katanya.

Blog Penyokong Pas (penyokongpas.wordpress.com) pula berkata, kebanyakan veteran Pas mahukan Nasharuddin kekal sebagai pemimpin nombor dua dalam parti itu dengan mengambil kira kebolehan yang ada pada beliau.

Katanya, Pas tidak perlu orang 'berani tetapi bengap'. Pas juga tidak perlu orang yang 'kaya tetapi kedekut' sebagai Timbalan Presiden. Pas kena kembali kepada politik zaman Asri (Datuk Asri Muda). Cekap, pantas mengintai peluang dan tidak terlalu setia dengan pakatan politik.

"Jangan cepat sangat nak menyanjung individu. Kena tengok jangka panjang. Kena tengok kemampuan kita di bawah," kata blog itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Negara

Posted: 28 Apr 2011 01:04 PM PDT

Kosmo Online - Negara


Keluar saman dengan gambar

Posted:

Keluar saman dengan gambar

Keluar saman dengan gambar


CCTV polis akan merakam kesalahan pengguna jalan raya sebagai bukti notis saman yang dikeluarkan. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Polis Diraja Malaysia akan menghantar notis saman berserta gambar mana-mana kenderaan yang didapati melanggar undang-undang jalan raya di kawasan yang mempunyai rakaman kamera litar tertutup (CCTV) mulai 1 Mei ini.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, pihaknya akan menggunakan kaedah itu bagi mengemas kini cara saman dikeluarkan supaya lebih tepat dan berkesan.

"Kalau ada yang dakwa itu bukan kenderaan mereka (walaupun selepas notis saman berserta gambar dihantar), sila kemukakan bukti di mana-mana kaunter trafik," katanya kepada pemberita di Bukit Aman di sini semalam.

Menurut beliau, kaedah itu akan diguna pakai bagi semua kesalahan termasuk memandu melebihi had laju, tidak memakai tali pinggang keledar, membuat pusingan di kawasan yang tidak dibenarkan dan sebagainya.

"Kaedah itu digunakan sebagai bahan bukti bagi menunjukkan seseorang itu telah melanggar undang-undang jalan raya," kata beliau.

Khalid memberitahu, bagi kawasan yang tidak mempunyai CCTV, saman akan tetap dikeluarkan secara normal oleh anggota dan pegawai trafik.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pegawai Imigresen disogok RM2,000 sehari

Posted:

Pegawai Imigresen disogok RM2,000 sehari

Pegawai Imigresen disogok RM2,000 sehari


ABU KASSIM menyerahkan Laporan Tahunan SPRM 2010 kepada Mohd. Radzi (kanan) di Parlimen semalam.


KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendedahkan bahawa amalan rasuah dan penyelewengan dalam kalangan pegawai penguat kuasa termasuk pegawai Jabatan Imigresen merupakan antara punca kebocoran di pintu masuk negara.

Menurut Laporan SPRM 2010, wujud segelintir pegawai Jabatan Imigresen hidup mewah dengan wang haram dan disyaki menerima sogokan antara RM2,000 sehari hingga RM60,000 sebulan.

"Apabila terdedahnya penglibatan mereka, didapati ada segelintir pegawai menerima sogokan sehingga RM60,000 sebulan di Jeti Penumpang Pulau Ketam di Pelabuhan Klang, Selangor.

"Terdapat juga penguat kuasa dipercayai dibayar sehingga RM2,000 sehari untuk memudahkan urusan keluar masuk pendatang haram tanpa izin (PATI)," demikian menurut laporan itu.

Laporan tersebut diserahkan oleh Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Abu Kassim Mohamad kepada Pengerusi Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah, Datuk Seri Mohd. Radzi Sheikh Ahmad di Parlimen semalam.

Sogokan yang diterima termasuklah untuk melepaskan warga asing yang pasportnya mempunyai cap palsu atau tiada dokumen perjalanan.

Berdasarkan laporan itu, daripada risikan SPRM Selangor, dianggarkan 1,000 hingga 1,500 PATI masuk ke negara ini setiap hari dan kira-kira 35 peratus daripada jumlah PATI itu membayar wang sogokan antara RM70 hingga RM100 seorang bagi mengelak prosedur pemeriksaan Imigresen.

Kadar bayaran levi pekerja asing Jabatan Imigresen adalah antara RM360 hingga RM1,800 setahun mengikut sektor pekerjaan. Yuran pemprosesan pas lawatan (kerja sementara) adalah antara RM60 hingga RM110 seorang.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pejabat BNM dibuka di Beijing

Posted:

Pejabat BNM dibuka di Beijing

Pejabat BNM dibuka di Beijing


NAJIB (kanan) bersalam dengan Jiabao yang dalam rangka lawatan rasmi selama tiga hari ke Malaysia di Dataran Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Malaysia akan menubuhkan pejabat perwakilan Bank Negara Malaysia (BNM) di Beijing, China bagi memudahkan perkembangan perdagangan dua hala dan penyelesaian transaksi dalam mata wang tempatan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, jumlah dagangan yang diselesaikan dalam mata wang tempatan pada suku pertama tahun ini didapati melebihi keseluruhan tahun lepas.

"Kedua-dua pihak mengakui perkembangan hubungan terutamanya di antara bank pusat Malaysia dan China. Perjanjian untuk urus niaga dalam mata wang tempatan merupakan langkah penting pada masa depan.

"Saya gembira Perdana Menteri China, Wen Jiabao amat positif mengenai hasrat bank pusat untuk menubuhkan pejabat perwakilan di Beijing," katanya di sini semalam.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar bersama rakan sejawatnya itu yang kini dalam rangka lawatan rasmi selama dua hari ke Malaysia.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Kota

Posted: 28 Apr 2011 11:10 AM PDT

Utusan Online - Kota


Jambatan runtuh jejas rezeki

Posted:

Jambatan runtuh jejas rezeki

Jambatan runtuh jejas rezeki

Oleh ROSLAH OTHMAN
kota@utusangroup.com.my


PENDUDUK Bukit Lagong terputus hubungan selepas jambatan utama di kampung itu runtuh selepas dilanda banjir, baru-baru ini.


SELAYANG 28 April - Kejadian jambatan runtuh di perkampungan Orang Asli Bukit Lagong, Ahad lalu benar-benar memberi tekanan kepada penduduk terutama kepada lima buah keluarga di situ yang rata-rata mengusahakan perniagaan sendiri.

Ini kerana jambatan yang menjadi jalan utama kepada mereka untuk membawa keluar dan masuk barang perniagaan sudah tidak lagi boleh digunakan. Keadaan itu turut menyulitkan anak-anak penduduk yang hendak ke sekolah.

Seorang penduduk, Rogayah Ahmad, 46, yang merupakan pengusaha arnab berkata, sejak kejadian itu, perniagaannya terjejas dan jika dihitung kerugian sekitar RM10,000 terpaksa ditanggung apabila bekalan daging yang sepatutnya dihantar ke Pasar Borong Selayang terhenti.

Katanya, kejadian itu tidak pernah berlaku sebelum ini dan dia tidak menolak kemungkinan jambatan itu runtuh akibat pembangunan pesat di kawasan berhampiran.

"Kami tidak menyangka hujan lebat pada Ahad lalu membuatkan jambatan ini runtuh. Sebelum ini hanya banjir yang melanda kawasan kami.

"Apabila kejadian ini berlaku ia benar-benar memberi tamparan hebat kepada kami," katanya ketika ditemui semasa lawatan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Taman Templer, Datuk Subahan Kamal ke lokasi kejadian.

Hadir sama, Ketua Penolong Pengarah Unit Penyelarasan dan Pelaksanaan (ICU), Jabatan Perdana Menteri (JPM), Selangor, Mas Midyawan Yahya.

Tambah Rogayah, jambatan sedia ada dibina atas usaha beberapa penduduk yang turut menjalankan perniagaan lain termasuk mengusahakan tapak semaian serta kebun durian.

Seorang lagi penduduk, Shamsiah Data, 46, berkata, jika hujan lebat sekitar kawasan jambatan yang roboh itu menjadi seperti tasik.

Katanya, buat sementara, bagi memudahkan mereka yang berjalan kaki menyeberang sungai, sebuah titi telah dibina. Bagaimanapun keadaannya agak kurang selamat kerana diperbuat daripada kayu.

Sehubungan itu, penduduk merayu pihak bertanggungjawab agar menyegerakan pembinaan semula jambatan di kawasan itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penjaja haram akan diberi lesen

Posted:

Penjaja haram akan diberi lesen

Penjaja haram akan diberi lesen

Oleh ROSLAH OTHMAN
kota@utusangroup.com.my

KUALA LUMPUR 28 April - Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar melihat usaha membantu golongan peniaga dan penjaja kecil di sekitar ibu kota sebagai tanggungjawab yang perlu dilaksanakan secara berterusan.

Menterinya, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, ia sejajar dengan trasidi membela rakyat khususnya dalam memastikan setiap orang berpeluang menikmati manfaat dari limpahan pembangunan yang dilaksanakan.

Sehubungan itu, tegasnya, kerajaan memberi jaminan bahawa setiap penjaja di seluruh ibu negara yang masih belum mempunyai lesen akan diberikan lesen.

"Saya sendiri mengarahkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk mengenal pasti bilangan peniaga kecil tanpa lesen di seluruh Kuala Lumpur untuk diberikan lesen dengan syarat yang minimum

"Kita bukan seperti pihak pembangkang yang hanya menabur janji kosong," katanya pada sidang akhbar selepas menyampaikan lesen penjaja kepada 217 penjaja di Pasar Pudu di sini semalam.

Turut hadir, Ketua Pengarah DBKL, Datuk Salleh Yusop, Timbalan Pengarah Bahagian Perkhidmatan DBKL, Datuk Amin Nordin Abdul Aziz serta Ahli Lembaga Penasihat DBKL, Datuk Mustapa Kamal Mohd Yusoff.

Raja Nong Chik berkata, walaupun projek menaik taraf Pasar Pudu mendapat bantahan segelintir peniaga dan terpaksa ditangguhkan, kerajaan tetap mengotakan janji untuk memberikan lesen kepada penjaja di pasar itu.

Katanya, pemberian lesen kepada 217 penjaja itu menjadikan keseluruhan penjaja yang mempunyai lesen kini seramai 1,184 orang.

Beliau berkata, pada tahun lalu, DBKL telah mengeluarkan lesen kepada seramai 1,615 peniaga kecil dan ia menepati program asal kementerian itu yang menyasarkan pengeluaran 1,600 lesen penjaja kecil untuk tahun 2010.

"Ia juga selaras dengan konsep 7P yang saya perkenalkan di mana usaha memastikan peluang perniagaan kepada golongan penjaja dilaksanakan di bawah elemen penjaja," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jaga kesihatan jantung sedari awal - Rosmah

Posted:

Jaga kesihatan jantung sedari awal - Rosmah

Jaga kesihatan jantung sedari awal - Rosmah

KUALA LUMPUR 28 April - Rakyat dinasihatkan supaya menjaga kesihatan sejak usia muda dan melakukan pemeriksaan berkala bagi mencegah penyakit jantung.

Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor berkata, usia muda bukan jaminan untuk jantung yang sihat, sebaliknya penjagaan kesihatan akan membolehkan individu menjalani kehidupan yang lebih baik pada masa hadapan.

"Saya difahamkan individu yang mencecah umur 40 tahun akan lebih terdedah kepada pelbagai penyakit, justeru kesedaran mengenai pencegahan penyakit harus menjadi keutamaan.

"Kita tidak perlu menunggu sehingga jatuh sakit bagi mendapatkan rawatan, sebaliknya kita perlu jalani pemeriksaan kesihatan secara berkala sebagai langkah pencegahan dari awal," katanya.

Beliau berkata demikian ketika melancarkan buku Jantungku, Kesihatanku dan Kad Kesihatan Jantung oleh Pertubuhan Profesional Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Malaysia (Moshpa) di sini malam ini.

Hadir sama Pengerusi jawatankuasa penganjur, Senator Datuk Rahman Bakar; Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin; Timbalan Menteri Sumber Manusia, Senator Datuk Maznah Mazlan dan Presiden Moshpa, Datuk Kanagaraja Raman.

Tambah Rosmah, masyarakat juga perlu bersenam sekurang-kurangnya tiga kali seminggu dan berhenti merokok dalam menjalani kehidupan yang lebih sihat.

"Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), penyakit jantung adalah punca utama kematian di seluruh dunia dan diramalkan menjelang 2030 seramai 23.6 juta penduduk di seluruh dunia akan menghidap penyakit jantung kronik," katanya.

Beliau berharap buku Jantungku, Kesihatanku dan kad kesihatan itu mampu memberi kesedaran dan pendidikan yang berguna kepada masyarakat mengenai kepentingan menjaga kesihatan jantung.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: MukaDepan

Posted: 28 Apr 2011 09:36 AM PDT

Berita Harian: MukaDepan


Tak tunggu perbicaraan

Posted: 27 Apr 2011 02:12 PM PDT

PUTRAJAYA: Penjawat awam yang terbabit dalam kegiatan rasuah, penyelewengan serta salah guna kuasa berhadapan tindakan sama ada ditahan gaji, diturun pangkat atau dibuang kerja tanpa menunggu mereka dibicara atau disabitkan kesalahan oleh mahkamah.

Peruntukan untuk tindakan dalaman itu dicadangkan dalam pindaan Pekeliling Perkhidmatan Awam (Tatatertib) yang sedang diteliti Pejabat Peguam Negara dan Jabatan Perkhidmatan Awam sebagai ganti kepada hukuman ringan seperti amaran bertulis dan lisan sekarang.

Untuk berita lanjut, dapatkan naskah Berita Harian hari ini.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

Miro

Alhamdulillah!!!!!. Akhirnya dapat juga saya lihat inisiatif begini yang telah berkurun saya tunggu. Cadangan begini perlu untuk menangani bertimbun-timbun kes seumpamanya yang makin menjadi-jadi. TAHNIAH & SYABAS JPA ATAS KEBERANIAN INI DEMI MENCEGAH KEMUNGKARAN.

Yang mengharap

Mereka perlu digugurkan sekadar cepat yg boleh bagi membersihkan nama majikan dan membetulkan persepsi rakyat terhadap majikan yang dianggotainya. Mereka golongan yang tidak tahu bersyukur. Berikan kepada orang lain yang mahu dan beriya-iya menyertai dan memberi khidmat kepada rakyat

penjawat awam

adakah tndkn yg d ambil tanpa terbukti bersalah itu satu tndkn yg betul. adakah tndkn itu berbentuk satu penindasan?

mohmad shalan bin jasman

Sokong cadangan tersebut sekiranya JPA menyediakan panel atau Jawatan Kuasa khas yang kompeten dan layak bagi menilai dan memutuskan sebarang kesalahan telah dilakukan penjawat awam.

Aretikz

nampak macam bagus untuk dilaksanakan, tetapi, akan membuka ruang penganiayaan terhadap mana-mana individu penjawat awam jika memang benar mereka tidak bersalah.

sri siantan

nak perangi rasuah biar ikut lunas undang2, mana ada 'hukuman' dah dikenakan sblm ada keputusan mahkamah. kalau tahan gaji, tahan kerja memeang wajar. memang sangat setuju mereka yang terbukti bersalah dibuang kerja atau ditamantkan perkhidmatan.

onel

saya bersetuju,ini dapat meningkatkan tahap dedikasi dan amanah penjawat awam dalam menjalankan tugas yang dipikul.Denda dengan wang boleh dibar oleh sesiapa pun tetapi jika ia di gantung kerja,turun pangkat dan buang kerja dapat menyedarkan kita,betapa pentingnya sifat2 amanah dalam kerja seharian.

khunshikang

dibuang kerja atau ditamatkan perkhidmatan adalah terlalu drastik dan tidak adil kerana seseorang yg belum disabitkan kesalahan belum pasti ianya bersalah ataupun tidak.oleh itu tindakan buang kerja atau tamat perkhidmatan sebelum disabitkan kesalahan adalah tidak adil dan mengenepikan hak seseorang penjawat awam mempertahankan dirinya.bukan semua tuduhan rasuah atau sebagainya berasas atau benar.dalam hal ini hak penjawat awam jelas diketepikan..apa yg akan berlaku sekiranya seseorang penjawat awam yg diadukan atau ada kes mahkamah tersebut didapati tidak bersalah?...fikir2kan lah..

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Shazryl Eskay serah DNA

Posted: 27 Apr 2011 02:03 PM PDT

MukaDepan

Datuk Shazryl Eskay Abdullah

Datuk Shazryl Eskay Abdullah

KUALA LUMPUR: Ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah yang mendedahkan rakaman video seks yang pelakunya dikatakan mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim, semalam hadir di Bukit Aman untuk menyerahkan sampel DNA.

Shazryl Eskay berkata, beliau dihubungi polis kira-kira jam 8 pagi semalam memaklumkannya supaya hadir di Bukit Aman untuk memberikan keterangan lanjut berhubung rakaman video itu dan memintanya menyerahkan secara sukarela sampel DNA bagi mempercepatkan proses siasatan.

"Saya ke Bukit Aman jam 10 pagi dan secara sukarela menyerahkan sampel DNA dan menjawab beberapa soalan untuk membantu siasatan polis. Bagaimanapun, maklumat lanjut berhubung sampel DNA itu akan saya dedahkan pada sidang media esok kira-kira jam 2 petang," katanya kepada pemberita sejurus keluar daripada pekarangan Bukit Aman. Pada 21 Mac lalu, sekurang-kurangnya 15 pengarang dan wartawan dipertontonkan rakaman video aksi seks individu didakwa Anwar bersama seorang wanita, dipercayai warga China di sebuah premis di ibu negara.

Sehari selepas itu, tiga individu, iaitu bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik, Shazryl Eskay dan bekas Bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA), Datuk Shuib Lazim mengaku menayangkan video berkenaan kepada media.

Mereka mendakwa memperoleh rakaman video itu secara kebetulan, selain seutas jam tangan mewah Omega dipercayai milik Anwar yang tertinggal dalam bilik perlakuan itu dirakam.

Di SHAH ALAM, Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar enggan mengulas mengenai perkara itu, sebaliknya berkata, ia adalah proses siasatan dan polis hanya akan memaklumkan perkembangan terkini siasatan jika perlu.
Khalid juga enggan mengulas ketika ditanya sama ada Shazryl Eskay diminta hadir atau hadir secara sukarela ke Bukit Aman untuk memberikan sampel DNA itu.

Ditanya sama ada penyerahan sampel DNA mempunyai kaitan dengan jam tangan Omega yang menjadi antara dua barang bukti, selain rakaman video seks yang diserahkan kepada polis, beliau berkata: "Tak tahulah saya".


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan