Jumaat, 20 Mei 2011

Edisi Sukan

Edisi Sukan


Republika Online

Posted: 20 May 2011 07:15 PM PDT

Republika Online


VIDEO : Offroader Rifky Bachrie Tertarik Balap Drifting

Posted: 20 May 2011 05:50 PM PDT

SPORTKU.COM - Kehadiran Conrad Grunewald ke Indonesia dalam acara Drift Zone by TOP 1 ternyata banyak menyita perhatian. Baik dari kalangan media maupun dari kalangan pembalap.

Antusias datang dari berbagai kalangan, seperti pasangan offroader yang satu ini, Rifky Bachrie dan Garindra Kusuma. Meskipun basic mereka lebih ke rally maupun offroad ternyata disisi lain pembalap ini juga tertarik dengan dunia balap drifting.

Seperti pengakuannya kepada tim sportku bahwa Rifky Bachrie berharap kedepannya akan bisa membangun mobil drifting. "Karena orang tua juga sudah mendukung,"tambahnya.

Hadaris Samulia (kiri) saat berbincang dengan Conrad Grunewald disela-sela acara Drift Zoneconrad grunewald, formula drift, Rifky Bachrie, Garindra Kusuma, drift zone, Drifting, top 1

Tampak antrian maobil peserta sebelum lakukan drifting di JIExpo KemayoranRifky Bachrie, Garindra Kusuma, drift zone, Drifting, top 1, conrad grunewald, formula drift

Aksi Muhammad Rulli Armando (Dido) dalam Drift Zone by TOP 1drift zone, Drifting, top 1, conrad grunewald, formula drift, Rifky Bachrie, Garindra Kusuma

Aksi Danny Ferdito dalam Drift Zone by TOP 1

drift zone, Drifting, top 1, conrad grunewald, formula drift, Rifky Bachrie, Garindra Kusuma

Aksi Rio Saputra dalam Drift Zone by TOP 1

conrad grunewald, formula drift, Rifky Bachrie, Garindra Kusuma, drift zone, Drifting, top 1

Tampak para drifter tanah air sedang mendengarkan coaching clinic dari Conrad GrunewaldRifky Bachrie, Garindra Kusuma, drift zone, Drifting, top 1, conrad grunewald, formula drift

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Cara Kreatif Perbasi Bantu Pendanaan: Luncurkan RBT Ponsel

Posted: 20 May 2011 06:24 AM PDT

REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA -- Pembinaan olah raga membutuhkan banyak biaya. Namun, ada banyak cara pula untuk memenuhi kebutuhan tersebut selain mengandalkan dana dari Pemerintah. Pengurus Pusat (PP) Persatuan Basket Seluruh Indonesia (Perbasi) meluncurkan ring back tone (RBT) untuk mencari tambahan dana.

Ketua Umum PP Perbasi, Anggito Abimanyu, mengatakan, peluncuran RBT berjudul Ksatria Basket ini juga dilakukan untuk memasyarakat olah raga basket kepada generasi muda, pelajar dan mahasiswa. "Saat ini, basket merupakan olah raga paling populer kedua setelah sepak bola di Indonesia," ujar dia, di Jakarta, Jumat (20/5).

Anggito mengatakan, peluncuran RBT ini bekerjasama dengan Telkomsel, Indosat, XL, dan Esia. "Pelanggan seluler lebih dari 100 juta. Itu merupakan pasar yang cukup besar," kata dia.

Lagu Ksatria Basket ini diciptakan oleh Anggito dan diaransemen oleh Dwiki Darmawan. Sementara Nugie terpilih menyanyikan lagu yang menjadi lagu tema Perbasi ini.

Anggito mengatakan, lagu ini berpesan agar pemain basket menjadi individu yang tidak mudah menyerah dan terus berlatih. "Menang kalah bukan tujuan akhir, tetapi mengajak orang bermain dan ikut membangun bangsa," ujar dia.

Pada kesempatan itu, PP Perbasi juga menandatangani kerja sama dengan Krakatau Steel. Perusahaan baja terbesar di Indonesia itu merupakan Badan Usaha Milik Negara (BUMN) yang ditunjuk untuk menjadi sponsor PP Perbasi menghadapi SEA Games 2011 November mendatang.

Selain itu, otoritas bola basket nasional itu juga menggandeng tiga perusahaan swasta lainnya, yaitu perusahaan appareal League, PT Bumi Kaya, dan Bakrie Kalila Investment.

Menteri BUMN, Mustafa Abubakar, mengatakan, dukungan itu diharapkan memompa semangat para pebasket nasional untuk memenuhi target yang dicanangkan. "Untuk putra, target untuk medali perak, tidak boleh di bawah itu kalau lebih boleh. Teman-teman timnas putri juga tidak boleh kalah," kata dia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sindikasi bola.okezone.com

Posted: 20 May 2011 01:39 PM PDT

Sindikasi bola.okezone.com


Juventus Favorit Dapatkan Pirlo

Posted: 20 May 2011 01:05 PM PDT

MILAN - Andrea Pirlo enggan memperpanjang masa kontrak dengan AC Milan. Agen gelandang veteran Italia mengembuskan spekulasi bahwa kliennya kemungkinan besar hijrah ke Juventus.

Ya, setelah berseragam Rossoneri sejak 2001 silam, gelandang 32 tahun memutuskan mengakhiri kiprahnya di San Siro. Pirlo enggan memperpanjang masa kontrak yang akan kadaluarsa pada 30 Juni mendatang.

Memang, Pirlo sendiri belum mengungkapkan klub mana yang akan menjadi pelabuhan berikutnya. Namun sang agen, Tulio Tinti membeberkan, Juventus merupakan salah satu kandidat kuat untuk medapatkan servis mantan gelandang Inter Milan tersebut.

"Keputusan final akan dibuat beberapa hari kedepan. Tapi saya rasa, Juventus merupakan kandidat kuat," ujar Tinti.

"Memang masih ada beberapa rincian yang harus diselesaikan. Tapi saya yakin, Andrea Pirlo akan memilih Juve," tegas sang agen, seperti dilansir Football Italia, Sabtu (21/5/2011). (far)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Euro 2016 Digelar di Prancis

Posted: 20 May 2011 12:12 PM PDT

JENEWA - Prancis resmi ditunjuk sebagai tuan rumah gelaran final Euro 2016 mendatang. Kabar tersebut diumumkan Presiden UEFA Michel Platini dalam proses pemilihan di Espace Hippomene, Jenewa, Swiss, Jumat (20/5/2011) waktu setempat.

Italia tersingkir dalam proses pemilihan pertama anggota Komite Eksekutif (Exco) UEFA, dimana Prancis dan Turki berhak mengikuti pemilihan kedua. Alhasil, Prancis mendapat dukungan terbanyak yakni 13 suara.

"Pertama, saya ingin berterima kasih pada teman-teman dari Italia dan Turki. Saya merasakan kesedihan mereka, setelah berbulan-bulan bekerja keras dan saya berharap, semoga sepakbola Italia dan Turki sukses selalu," ujar Presiden Federasi Sepakbola Prancis (FFF) Jean-Pierre Escalettes.

"Bagi kami, ini merupakan momen yang penuh emosi, dimana kami akan menyambut kedatangan sepakbola Eropa di Prancis pada 2016 mendatang. Kami akan memenuhi janji dan terima kasih pada anggota exco UEFA," paparnya antusias.

"Mereka telah memberikan kepercayaan pada kami dan itulah yang terpenting bagi kami. Ini merupakan hari yang sangat indah bagi kami," tutup Jean-Pierre, dikutip dari UEFA.com, Sabtu (21/5/2011).

Dalam proposalnya, FFF menyertakan 12 nama stadion, dimana tujuh diantaranya akan direnovasi besar-besaran, serta empat lainnya baru akan dibangun. Stadion-stadion tersebut terletak di 11 kota, yakni: Bordeaux, Lens, Lille, Lyon, Marseille, Nancy, Nice, Paris, Saint-Etienne, Strasbourg, dan Toulouse. (far)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Sukan

Posted: 20 May 2011 11:47 AM PDT

Kosmo Online - Sukan


PKNS FC dinobat juara Liga Premier 2011

Posted:

PKNS FC dinobat juara Liga Premier 2011

PKNS FC dinobat juara Liga Premier 2011

Oleh WAN FAKHRUL BAKAR
fakhrul@kosmo.com.my


BARISAN pemain PKNS FC yang muncul juara Liga Premier musim ini.


KELAB dari Selangor, PKNS FC sah bergelar juara Liga Premier musim ini setelah berjaya menewaskan Johor 2-0 di Stadium MBPJ, Kelana Jaya malam tadi.

Biarpun masih berbaki tiga perlawanan, PKNS FC tidak mampu lagi dipintas pasukan di tangga kedua, Sarawak dengan mengumpul 51 mata hasil 16 menang, tiga seri dan masih belum tewas.

Dengan kejuaraan sulung itu selepas lapan musim mereka beraksi di Liga Premier, PKNS FC kendalian jurulatih, Abdul Rahman Ibrahim akan mencipta sejarah beraksi pada saingan Liga Super 2012.

Pada aksi malam tadi, PKNS FC yang turun dengan hanya memerlukan satu mata untuk sah bergelar juara terikat tanpa jaringan pada separuh masa pertama.

Namun bersambung babak kedua, PKNS FC berjaya memperolehi gol pertama pada minit ke-59 menerusi tandukan Ahmad Tharmini Saiban hasil sepakan percuma kapten, Fadhil Hashim.

PKNS FC semakin kukuh apabila memperoleh gol kedua pada minit ke-73 mene- rusi sepakan voli menarik Azrif Nasrulhaq Badrul yang gagal diselamatkan penjaga gol Johor, Syamim Othman.

Pada perlawanan lain, Sarawak turut mencipta kemenangan selepas menewaskan PDRM 3-0.

MP Muar pula seri 2-2 dengan Pos Ma- laysia, manakala SDM Navy menewaskan Sime Darby 2-1.

ATM terus menghukum Pulau Pinang selepas mencatat kemenangan 1-0, manakala USM FC mengecewakan Harimau Muda B 1-0.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Final Piala FA di Stadium Nasional

Posted:

Final Piala FA di Stadium Nasional

Final Piala FA di Stadium Nasional

PERLAWANAN akhir Piala FA antara Kelantan dengan Terengganu pada 11 Jun depan akan diadakan di Stadium Nasional, Bukit Jalil.

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, perkara itu diputuskan hasil permohonon Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) supaya perlawanan itu diadakan di venue berkenaan.

"Oleh kerana ia diadakan pada bulan Jun dan dimasukkan dalam pakej permohonan FAM untuk menganjurkan pelbagai perlawanan persahabatan, termasuk perlawanan kelayakan Sukan Olimpik, kelayakan Piala Dunia pada bulan Jun dan Julai ini, maka saya meminta pihak stadium agar stadium itu dapat digunakan untuk perlawanan Piala FA," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Pasar Tani Chukai di Kemaman semalam.

Mengulas mengenai aspek kesela- matan semasa perlawanan akhir itu nanti, Ahmad Shabery melahirkan keyakinan terhadap penonton kedua-dua pasukan yang mampu menunjukkan sikap terbaik.

"Insya-Allah Kelantan dan Terengganu adalah dua negeri yang paling akrab, boleh berkongsi budu, keropok lekor dan masing-masing makan nasi dagang, saya rasa masing-masing akan menjaga kesopanan dan ketertiban.

"Kita dua negeri yang sepatutnya tidak berbalah, kalau logiknya kita jangka bukan bermain di Bukit Jalil tetapi bermain di Besut tetapi malangnya di Besut tidak ada stadium," katanya.

Kelantan layak ke perlawanan akhir selepas mengalahkan Selangor dengan agregat 6-2, manakala Terengganu mara dengan agregat 5-2 ke atas Pahang. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

MSN lulus RM301,006 untuk KOAM

Posted:

MSN lulus RM301,006 untuk KOAM

MSN lulus RM301,006 untuk KOAM

Oleh HELMI TALKAH
helmi.talkah@kosmo.com.my


ATLET olahraga negara bakal mendapat lebih banyak pendedahan latihan selepas MSN meluluskan peruntukan bagi membiayai program latihan serta menyertai kejohanan di peringkat antarabangsa.


MAJLIS Sukan Negara (MSN) meluluskan peruntukan sebanyak RM301,006 kepada Kesatuan Olahraga Amatur Malaysia (KOAM) bagi menampung perbelanjaan atlet-atlet menyertai beberapa kejohanan di dalam dan di luar negara.

Ketua Pengarah MSN, Datuk Zolkples Embong berkata, keputusan itu dibuat hasil mesyuarat Jawatankuasa Bantuan MSN yang berlangsung semalam bagi membiayai program-program elit dan pelapis olahraga dari tempoh Mei hingga Julai depan.

"Peruntukan yang diluluskan MSN ini juga adalah kesinambungan daripada mesyuarat JKK (Jawatankuasa Kerja) bersama KOAM yang diwakili presiden (Datuk Seri Shahidan Kassim) dan beberapa lagi pe- gawai badan induk tersebut yang lain bulan lalu.

"Selepas meneliti semua aspek, MSN telah bersetuju untuk meluluskan jumlah tersebut kepada KOAM dan ia adalah untuk tempoh dari Mei hingga Julai," kata Zolkples ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Daripada jumlah itu, RM177,782 akan di- peruntukkan bagi menjalani latihan dan menyertai kejohanan olahraga di Bulgaria dari 28 Mei ini hingga 3 Julai depan.

Program latihan itu melibatkan 11 orang atlet iaitu Mohd. Noor Imran A. Hadi, Ray- zam Shah Wan Sofian, P. Yuvaraj, Mohd. Jironi Riduan, K. Ganthimanthi, Siti Zubai- dah Adabi, Yee Li Leng, Norjannah Hafis- zah, Siti Fatimah Mohamed, Nurul Sarah Abdul Kadir dan S. Mathialagan serta dua pegawai iaitu Harun Rasheed Othman dan K. Jayabalan.

Peruntukan yang diluluskan MSN itu ternyata memberi kelegaan buat barisan atlet olahraga negara yang sememangnya perlu menyertai banyak kejohanan di pentas antarabangsa sebagai persiapan menghadapi temasya Sukan SEA 2011 di Indonesia, November depan.

Selain Bulgaria, atlet-atlet olahraga negara yang terpilih turut akan menjalani latihan dan menyertai kejohanan di Jerman, Slova- kia dan Taiwan.

"Siapa kata kami (MSN) tidak bimbang dengan persiapan atlet-atlet? Sudah memang kerja kami memikirkan mengenai peruntukan atlet-atlet semua.

"Jika ada individu yang mengatakan kami sengaja melengah-lengahkan peruntukan tersebut, ia memang tidak benar sama sekali kerana perkara ini telah pun dibincangkan ketika mesyuarat JKK dan ia telah dihadiri oleh pre- siden KOAM sendiri serta beberapa pega- wai yang lain.

"Sekiranya beliau tidak mengetahui apa- apa mengenai perkara tersebut, itu bukan salah saya. Mungkin pegawai-pegawai KO- AM yang lain tidak memberi penjelasan kepada dia," jelas Zolkples.

Kenyataan beliau itu adalah bagi membidas dakwaan Timbalan Presiden KO- AM, Karim Ibrahim dalam sebuah akhbar berbahasa Inggeris tempatan baru-baru ini.

Karim mendakwa ada konspirasi dari- pada individu-individu tertentu dalam MSN yang cuba untuk menjatuhkan kedudukan beliau dengan melengah-lengahkan pemberian peruntukan buat perbelan- jaan atlet-atlet.

Beliau menegaskan, perkara itu merugi- kan kerana ia hanya akan menjejaskan prestasi atlet-atlet olahraga negara.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

detikcom

Posted: 20 May 2011 11:11 AM PDT

detikcom


'FIFA Tak Bisa Jatuhkan Sanksi pada Indonesia'

Posted: 20 May 2011 10:56 AM PDT

Sabtu, 21/05/2011 00:56 WIB

'FIFA Tak Bisa Jatuhkan Sanksi pada Indonesia'
Mohammad Resha Pratama - detiksport


Jakarta - Ditutupnya Kongres PSSI tanpa membuahkan hasil membuat Indonesia dikabarkan terancam sanksi dari FIFA. Tapi karena penutupan kongres dilakukan Komite Normalisasi, yang merupakan perpanjangan tangan FIFA, sanksi tak selayaknya jatuh.

Demikian diungkapkan Yunus Nusi dari Kelompok 78 dalam konferensi pers di Hotel Sultan, Jumat (20/5/2011) malam WIB. Pernyataan tersebut muncul menyusul kekhawatiran bakal jatuhnya sanksi buat Indonesia karena kegagalan menggelar kongres pemilihan ketua umum, wakil ketua umum dan komite eksekutif.

"FIFA tidak bisa memberikan sanksi karena Pak Agum yang meninggalkan sidang. Kalau memberikan sanksi berarti ada yang salah dengan persepakbolaan Indonesia. KN itu perwakilan FIFA di sini (Indonesia) dan jadi pemimpin sidang, (tapi) dia yang meninggalkan arena berarti yang pergi dalam hal ini adalah FIFA," seru Yunus Nusi.

Lebih lanjut, pria yang datang sebagai wakil klub Persisam Putra Samarinda itu menyebut kalau FIFA tak punya alasan kuat menjatuhkan sanksi. Kalau kongres terhenti di tengah jalan itu karena keputusan Agum Gumelar yang menutupnya karena mereka sesungguhnya berharap kongres bisa diselesaikan.

"FIFA tidak ada alasan memberikan sanksi. Siapa yang salah? Kami harapkan Pak Agum sadar dan ingin kembali ke sidang ini," tuntas dia.

( din / krs )

Tetap update informasi di manapun dengan http://m.detik.com dari browser ponsel anda!

Tutup

  Share to Facebook:

You are redirected to Facebook

  Share via Email:

Share via Email


loadingSending your message

Message has successfully sent


Diskusikan pendapat Anda dengan pembaca lain melalui milis detiksport@yahoogroups.com
Kirim e-mail kosong ke detiksport-subscribe@yahoogroups.com untukberpartisipasi.

Redaksi: redaksi[at]detiksport.com
Informasi Pemasangan Iklan:
hubungi :
  • Yuyi di yuyi[at]detik.com, telepon 021-7941177 (ext.522) atau,
  • Rafika di rafika[at]detik.com, telepon 021-7941177 (ext.506).
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

K-78 Bingung Kongres Ditutup

Posted: 20 May 2011 10:18 AM PDT

Sabtu, 21/05/2011 00:18 WIB

K-78 Bingung Kongres Ditutup
Mohammad Resha Pratama - detiksport


Jakarta - Kelompok 78 mempertanyakan keputusan Agum Gumelar menghentikan Kongres PSSI. Menurut pandangan mereka situasi saat itu masih berjalan baik karena tidak ada pelanggaran yang dilakukan.

"Kami tidak tahu persis ada apa sehingga KN meninggalkan arena kongres. Semua berjalan sesuai dengan keinginan bersama. Apa yang terjadi justru malah kengototan Pak Agum," sahut Yunus Nusi dari Kelompok 78 dalam konferensi pers di Hotel Sultan.

Kongres PSSI yang sedianya memilih ketua umum, wakil ketua umum dan komite eksekutif berakhir tanpa hasil. Setelah berjalan sekitar enam jam kongres ditutup oleh ketua sidang sekaligus ketua KN Agum Gumelar karena terjadi deadlock.

Kebuntuan terjadi karena mayoritas anggota kongres yang masuk dalam Kelompok 78 masih mempertanyakan penolakan terhadap George Toisutta dan Arifin Penigoro, sementara Agum tetap pada pendiriannya bahwa dua nama tersebut sudah dilarang maju dalam pencalonan oleh FIFA.

"Pemimpin kongres wajib memenuhi permintaan dari anggota kongres. Harusnya KN menyetujui permintaan peserta selama tak bertentangan dengan statu FIFA dan PSSI. Tidak ada pelanggaran statuta yang kami lakukan," lanjut Yunus Nusi terkait permintaan pada Agum agar Komite Banding Pemilihan diberi kesempatan memaparkan alasan membolehkan George Toisutta dan Arifin Panigoro maju kembali dalam pencalonan.

Terkait isu bakal ada kongres tandingan yang akan digelar Kelompok 78, Yunus mengaku belum tahu soal rencana tersebut. Langkah terdekat yang akan dilakukan adalah menjalin komunikasi dengan FIFA dan pemerintah.

"Belum tahu (soal kongres lanjutan). Kami akan menjalin komunikasi dengan FIFA dan pemerintah," tuntas dia.

( din / krs )

Tetap update informasi di manapun dengan http://m.detik.com dari browser ponsel anda!


Diskusikan pendapat Anda dengan pembaca lain melalui milis detiksport@yahoogroups.com
Kirim e-mail kosong ke detiksport-subscribe@yahoogroups.com untukberpartisipasi.

Redaksi: redaksi[at]detiksport.com
Informasi Pemasangan Iklan:
hubungi :
  • Yuyi di yuyi[at]detik.com, telepon 021-7941177 (ext.522) atau,
  • Rafika di rafika[at]detik.com, telepon 021-7941177 (ext.506).
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

KOMPAS.com - Olahraga

Posted: 20 May 2011 09:11 AM PDT

KOMPAS.com - Olahraga


Database Error

Posted:

Sorry, Readability was unable to parse this page for content.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sindikasi sport.okezone.com

Posted: 20 May 2011 03:34 AM PDT

Sindikasi sport.okezone.com


Red Bull Dominasi Latihan Pembuka

Posted: 20 May 2011 02:32 AM PDT

BARCELONA - Keperkasaan Red Bull masih sulit dikalahkan. Terbukti, dua pembalap andalannya Mark Webber dan Sebastian Vettel memimpin free practice (sesi latihan) I di Formula One (F1) GP Spanyol.

Dalam sei latihan pembuka di Sirkuit Catalunya, Jumat (20/5/2011) sore WIB, Mark Webber menjadi pembalap tercepat. Pada sesi kali ini, pembalap veteran kelahiran Australia itu berhasil mencatat 1 menit 25.142 detik. Kali ini, Webber berhasil unggul dari Vettel sekira 1,007 detik.

Posisi ketiga ditempati oleh Nico Rosberg. Pembalap Mercedes GP itu berhasil mengungguli Fernando Alonso, yang baru saja memperpanjang kontrak dengan Ferrari dan harus puas finis diperingkat keempat pada sesi pembuka.

Kejutan dibuat oleh Sergio Perez. Pembalap muda Sauber itu berhasil finis diposisi kelima pada sesi latihan pertama ini. Perez berhasil mengungguli Lewis Hamilton (6), Michael Schumacher (7) dan Nick Heidfeld (8).

Hasil lengkap free practice I
Pos Driver Team Time Laps
1. Mark Webber Red Bull-Renault 1m25.142s 27
2. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m26.149s + 1.007 20
3. Nico Rosberg Mercedes 1m26.379s + 1.237 29
4. Fernando Alonso Ferrari 1m26.480s + 1.338 27
5. Sergio Perez Sauber-Ferrari 1m26.738s + 1.596 26
6. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1m26.988s + 1.846 19
7. Michael Schumacher Mercedes 1m27.016s + 1.874 32
8. Nick Heidfeld Renault 1m27.132s + 1.990 21
9. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m27.138s + 1.996 22
10. Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1m27.212s + 2.070 20
11. Vitaly Petrov Renault 1m27.241s + 2.099 22
12. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1m27.471s + 2.329 23
13. Pastor Maldonado Williams-Cosworth 1m28.005s + 2.863 11
14. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1m28.027s + 2.885 26
15. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1m28.163s + 3.021 22
16. Felipe Massa Ferrari 1m28.654s + 3.512 28
17. Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1m28.819s + 3.677 23
18. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1m28.995s + 3.853 9
19. Heikki Kovalainen Lotus-Renault 1m29.231s + 4.089 21
20. Jerome D'Ambrosio Virgin-Cosworth 1m30.896s + 5.754 18
21. Timo Glock Virgin-Cosworth 1m31.235s + 6.093 24
22. Tonio Liuzzi HRT-Cosworth 1m31.268s + 6.126 23
23. Jarno Trulli Lotus-Renault 1m31.418s + 6.276 12
24. Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1m32.106s + 6.964 25

(hmr)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tidak Tes Motor, Dovi Tak Khawatir

Posted: 20 May 2011 02:11 AM PDT

AALST - Andrea Dovizioso tidak ikut dalam tes motor 1000cc di Jerez, pekan kemarin. Meski demikian, Dovi mengaku tidak khawatir dengan masalah ini.
 
Ya, dalam tes yang berlangsung setelah lomba di MotoGP Prancis itu, memang hanya Casey Stoner yang menjajal kemampuan motor Repsol Honda dengan mesin berkekuatan 1000cc selama dua hari itu.
 
Dovi tidak dibawa oleh Repsol Honda, sedangkan Dani Pedrosa terpaksa mundur dari tes karena mengalami cedera bahu akibat kecelakaan di Le Mans. Namun, Dovi mengaku tidak kecewa setelah tidak bisa menjajal motor 1000cc untuk pertama kalinya di Jerez.
 
"Terlepas dari hasil pada tes resmi pertama motor ini, mereka juga memiliki kontrak dan situasi seperti ini sangat normal. Sebab, mereka (Stoner-red) memang memiliki kesempatan untuk mencoba motor lebih dulu ketimbang saya," kata Dovi.
 
"Honda masih memiliki waktu delapan hari untuk menjajal kemampuan motor 1000cc. Jadi, terpenting adalah saya mendapatkan kesempatan untuk mencoba motor ketika sudah dikembangkan," lanjut pembalap asal Italia.
 
"Semua orang memang ingin menjajal motor ini, namun sekarang tidak terlalu penting buat saya. Bukan sesuatu hal yang buruk saya tidak mencoba motor itu," tandas pembalap Repsol Honda itu dilansir dari MCN, Jumat (20/5/2011).

(hmr)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Arena

Posted: 20 May 2011 02:24 AM PDT

Harian Metro: Arena


Liga M bersih

Posted: 19 May 2011 11:54 AM PDT

PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) menarik nafas lega apabila saingan Liga Malaysia dikatakan bersih kerana belum terbukti wujudnya sindiket perjudian haram walaupun terdapat khabar angin yang mengatakan gejala itu sudah kembali melanda bola sepak negara.

Malah badan induk bola sepak negara itu juga didapati tidak bersalah sepenuhnya berhubung dua perlawanan berstatus A menentang Zimbabwe pada 2009 yang kemudiannya dilucutkan status itu apabila lawan dari Afrika itu sebenarnya berstatus kelab.


Dua khabar gembira itu hadir selepas perbincangan sehari antara FAM bersama Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (Fifa) dan sekumpulan pegawai Polis Diraja Malaysia dari Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) di Wisma FAM, Kelana Jaya, semalam.

Menurut Ketua Keselamatan Fifa, Chris Eaton kehadirannya di negara ini adalah bagi berkongsi maklumat dan data berhubung sindiket kerana ia bukanlah masalah membabitkan sesetengah negara saja, malah ia adalah isu global yang perlu ditangani bersama dan dilaksanakan secepat mungkin.


"Sukar mengenali mereka yang terbabit namun penting untuk pemain terutamanya pemain muda bertindak andai didekati individu tertentu yang kononnya menawarkan diri membantu mereka seperti mengembangkan karier di peringkat antarabangsa, sehinggalah membawa kepada gejala itu," katanya.


Beliau yang hadir bersama-sama Ketua Penyiasat, Teny Steans, Ketua Pegawai Informasi, Javier Mena dan Pegawai Pembangunan, Domeka Garamendi turut mengesahkan mereka kini menyiasat skandal mengatur keputusan perlawanan di Jerman, Finland dan Singapura sehingga membawa mereka ke Malaysia.

Namun Eaton turut menegaskan walaupun skandal itu membabitkan beberapa warga Malaysia, tiada maklumat perkara seumpama itu berlaku di Malaysia dan FAM selaku badan induk bola sepak negara juga tidak terbabit.


"Malah dua perlawanan menentang Zimbabwe pada 2009, FAM tak bersalah sepenuhnya kerana sudah mengambil semua langkah dengan betul namun kami masih siasat secara mendalam perkara itu terutama di pihak Zimbabwe," katanya.

Kehadiran delegasi Fifa itu bagaimanapun dilihat lebih terarah kepada usaha mewujudkan satu saluran komunikasi yang sama antara badan induk bola sepak dunia itu bersama-sama ahli gabungannya dalam membasmi kegiatan itu yang wujud dalam pelbagai bentuk selain memerlukan kerjasama utuh dari semua pihak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rexy optimis

Posted: 19 May 2011 11:52 AM PDT

BIARPUN persatuan enggan meletak sasaran besar di kejohanan berpasukan campuran Piala Sudirman minggu depan, jurulatih beregu negara Rexy Mainaky tetap optimis terhadap kemampuan pasukan negara mengulangi pencapaian dua tahun lalu.

Kejohanan di Stadium Conson, Qingdao, China bermula Ahad ini bagai sudah melakar nama pemilik trofi dan tuan rumah, China menjadi pilihan utama memenanginya kerana memiliki kelompok pemain terbaik lelaki dan wanita.


Pasukan negara yang diundi dalam Kumpulan B bersama Indonesia dan Russia hanya perlu muncul naib juara untuk ke suku akhir, sasaran yang dianggap Persatuan Badminton Malaysia (BAM) amat realistik tanpa perlu mengambil risiko kegagalan mencapai sasaran lebih tinggi jika pemain gagal melakukannya.

Namun Rexy yang ditemui di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sebelum bertolak ke China, semalam yakin terhadap kemampuan barisan pemain negara yang diketuai Datuk Lee Chong Wei.


"Kita perlu bergelar juara jika mahu pergi jauh dari suku akhir dalam kejohanan ini. Untuk itu pasukan negara perlu mengatasi Indonesia pada perlawanan terakhir kerana kita sudah pasti menewaskan Russia," kata Rexy.


"Saya rasa Chong Wei sudah pasti mendapatkan satu mata ketika berdepan Indonesia. Mata kedua pula boleh diraih menerusi gandingan Koo Kien Keat-Tan Boon Heong yang mempunyai peluang lebih besar ketika berdepan Alvent Yulianto-Hendra Aprida ataupun Muhammad Ahsan-Bona Septano selepas Markis Kido-Hendra Setiawan tidak disenarai.

"Beregu campuran juga boleh diharap untuk mencuri satu lagi mata. Tapi jangan dilupa beregu wanita Wong Pei Tty-Chin Eei Hui juga mampu menyumbang mata berharga buat negara. "Jika menjuarai kumpulan, kita mampu mengelak daripada diundi berdepan pasukan pilihan seperti China, Korea dan Denmark di suku akhir kerana setiap juara kumpulan akan diberi status pilihan." Rexy mengaku Pei Tty belum cergas 100 peratus untuk bermain di peringkat tertinggi, namun beliau yakin Eei Hui boleh bergandingan dengan baik jika dipasangkan dengan Goh Liu Ying yang akan diturunkan dalam beregu campuran bersama Chan Peng Soon.


Meskipun Indonesia diberi status pilihan ke-3/4 kejohanan, skuad itu tempang di saat akhir apabila Taufik Hidayat dan Liliyana Natsir (beregu campuran) disahkan Persatuan Bulu Tangkis Seluruh Indonesia (PBSI) Rabu lalu, menarik diri.

Taufik menarik diri bagi memberi peluang kepada pemain muda, manakala Liliyana pula gagal pulih dari kecederaan siku sejak Siri Super Terbuka Malaysia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Sukan

Posted: 20 May 2011 01:42 AM PDT

Berita Harian: Sukan


'Jangan rasuah'

Posted: 19 May 2011 03:43 PM PDT

Sukan

pix_gal0
Tengku Abdullah beri amaran elak terjebak atur perlawanan

"JANGAN ulang episod 1995 atau anda akan berdepan masalah besar!" Itu amaran keras dilaungkan Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah kepada pemain dan pegawai bola sepak negara berkenaan isu rasuah dan mengatur perlawanan.

"Saya nasihatkan pemain supaya tidak melayan sebarang bentuk tawaran pihak-pihak tertentu untuk mengatur perlawanan," titah Tengku Abdullah pada sidang media selepas sesi pertemuan dengan delegasi Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) di Wisma FAM, semalam.

"FAM dengan bantuan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sudah membentuk satu unit khas bagi menangani perkara ini di setiap persatuan negeri. Jika ada laporan mengenai perkara ini, terus laporkan kepada unit terbabit supaya siasatan dan tindakan sewajarnya dapat diambil. "Ingin saya tegaskan di sini, kami sentiasa memerhatikan anda, pemain-pemain. Jadi jangan babitkan diri anda dengan mana-mana pihak yang ingin mengatur perlawanan. Saya juga mahu pemain menjaga tingkah laku di dalam dan di luar padang supaya imej bola sepak negara dihormati."

Bola sepak negara yang pernah menjadi kuasa besar Asia suatu ketika dulu, mengalami kemerosotan mendadak selepas skandal rasuah membabitkan lebih 100 pemain Liga Malaysia terbongkar. Akibatnya, FAM terpaksa bermula dari bawah untuk mendapatkan kembali skuad kebangsaan mantap seperti yang ada sekarang.

Menurut Tengku Abdullah, bagi memastikan imej bola sepak negara tidak tercemar sekali lagi, satu pemeriksaan ketat juga akan dilakukan terhadap pemain khususnya dalam Liga Malaysia bagi musim depan yang bakal menerima kembali pemain asing dalam pasukan tempatan.

Sementara itu, Bukit Aman difahamkan sudah menubuhkan satu pasukan khas berhubung siasatan membabitkan rangkaian sindiket antarabangsa menentukan keputusan perlawanan yang didakwa turut membabitkan rakyat Malaysia.
Pasukan khas diketuai Ketua Penolong Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (Pencegahan Maksiat, Perjudian dan Kongsi Gelap D7) Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner Abd Jalil Hassan itu turut ditubuhkan di setiap kontinjen polis negeri.

Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) Bukit Aman, Datuk Salleh Mat Rashid, berkata penubuhan pasukan khas itu adalah tanda komited PDRM dalam menangani isu itu.

"Tugas pasukan khas itu akan tertumpu kepada tugasan memantau dan menjalankan siasatan terhadap sebarang aktiviti menentukan keputusan perlawanan serta judi bola sepak termasuk judi bola atas talian (online) membabitkan warga negara Malaysia.

"Buat masa ini, kita sedang menjalankan siasatan ke atas beberapa individu di negara ini yang disyaki terbabit dengan sindiket antarabangsa dalam menentukan keputusan perlawanan dan judi untuk bola sepak luar negara," katanya pada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan empat pegawai dari FIFA yang diketuai Ketua Keselamatan FIFA, Chris Eaton di Wisma FAM di sini, petang semalam.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

FIFA akui FAM telus, tak bersalah

Posted: 19 May 2011 03:41 PM PDT

Sukan

Siasatan berkaitan mengatur perlawanan bola sepak membabitkan Zimbabwe pada 2009

TELUS dan tidak bersalah! Itu kesimpulan dapat dibuat terhadap pengurusan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) selepas kunjungan delegasi Persatuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) ke Wisma FAM, semalam.

Kesimpulan itu dibuat Ketua Keselamatan FIFA, Chris Eaton yang berada di ibu negara semalam bagi membincangkan isu mengenai sindiket perjudian dan mengatur perlawanan bersama FAM serta Polis Diraja Malaysia (PDRM).

"Saya gembira melihat usaha dilakukan FAM dan PDRM dalam membanteras perkara ini (mengatur perlawanan)," kata Eaton kepada wartawan semalam. "Ingin saya tekankan di sini, FAM tidak bersalah dalam hal berkaitan mengatur perlawanan membabitkan Zimbabwe pada 2009. "Malah FIFA beranggapan, langkah pencegahan dilakukan pihak berkuasa di sini mungkin akan dijadikan model kepada negara lain pada masa depan." Antara langkah dimaksudkan Eaton ialah penubuhan pasukan khas di setiap negeri untuk menangani masalah mengatur perlawanan.

Berita kedatangan delegasi FIFA ke ibu negara baru-baru ini mencetus pelbagai spekulasi antaranya FAM terbabit dengan menentukan keputusan dua perlawanan persahabatan antara Malaysia dan Zimbabwe pada Julai 2009. Namun Eaton dengan tegas menafikan tanggapan negatif berkenaan.

"FAM adalah mangsa penipuan sama seperti FIFA dan badan induk lain yang terbabit dengan pasukan berkenaan," kata Eaton menjawab soalan mengenai skandal mengatur perlawanan membabitkan Zimbabwe. "Kami masih menyiasat perkara berkenaan dan terpulang kepada badan induk negara itu untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas mereka yang terbabit."


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Republika Online

Posted: 20 May 2011 01:08 AM PDT

Republika Online


Walau Hujan Gerimis, Mahasiswa Demo Dekat Areal Kongres PSSI

Posted: 20 May 2011 12:48 AM PDT

REPUBLIKA.CO.ID,JAKARTA - Ratusan mahasiswa, yang mengatasnamakan Komite Penyelamat Persepakbolaan Nasional, melakukan aksi unjuk rasa di depan lobby Hotel Sultan, Jakarta, Jum'at (20/5). Dalam aksinya, mahasiswa menuntut adanya perubahan PSSI dan mendukung pelaksanaan Kongres PSSI.

"Persepakbolaan kita babak belur karena PSSI. Jadi, kongres PSSI kali ini diharapkan mampu memberikan masa depan yang pasti soal sepakbola nasional," papar kordinator aksi, Iqbal.

Walau gerimis, mahasiswa tidak terpengaruh. Mereka tetap melakukan orasi dengan mengumbar sejumlah spanduk yang berisikan dukungan dan cacian terhadap PSSI.

Sementara itu, ratusan aparat segera disiagakan terkait dengan keberadaan aksi mahasiswa tersebut. Kesigapan aparat juga terlihat dengan melakukan pengamanan dua lapis. Lapis pertama di dekat lobby. Sementara, lapis kedua berada di luar lobby.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Gelar Sedikit Demonstrasi di Arena Kongres, FBR Kecam Kelompok 78

Posted: 20 May 2011 12:41 AM PDT

REPUBLIKA.CO.ID,JAKARTA - Perhelatan kongres PSSI tengah menjadi perhatian masyarakat Indonesia termasuk Forum Betawi Rempug (FBR). Bahkan, komunitas warga asli Jakarta ini menyempatkan diri mengelar aksi demonstrasi di Hotel Sultan, Jakarta, tempat berlangsungnya Kongres PSSI.

Dalam aksinya tersebut, FBR menyatakan kecamannya terhadap Kelompok 78 yang dianggap bertanggung jawab atas kekisruhan dalam tubuh PSSI.

"Kami mendukung Ketua Normalisasi, Agum Gumelar, untuk menjalankan apa yang diamanatkan FIFA. Kami juga meminta K-78 bertanggungjawab jika Indonesia kena sanksi dari FIFA," kata Bang Pei kepada Republika.co.id.

Bang Pei mengatakan bahwa FBR merasa perlu menunjukan kepedulian akan nasib persepakbolaan nasional. Menurut dia, kegagalan sepakbola nasional tidak terlepas dari kealpaan kepengurusan PSSI atas tujuan utamanya yakni memajukan harkat dan derajat bangsa melalui sepakbola. "Kepengurusan PSSI yang lama cenderung asyik sendiri. Ini jadi pelajaran kepengurusan yang baru," kata dia panjang lebar.

Selain membawa poster, massa FBR yang diperkirakan 100 orang ini membawa pentungan dari bambu yang khusus dipersiapan untuk pengamanan. Beruntung aksi tersebut cukup kondusif. Aparat keamanan bahkan tidak terlalu menjaga ketat aksi tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Sukan

Posted: 19 May 2011 11:29 PM PDT

Utusan Online - Sukan


Liga Malaysia bersih - PDRM

Posted:

Liga Malaysia bersih - PDRM

Liga Malaysia bersih - PDRM

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my


Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah (tengah) bersalam dengan Chris Eaton sambil diperhatikan Salleh Mat Rashid pada taklimat dan perbincangan bersama delegasi keselamatan FIFA di Wisma FAM, Kelana Jaya, semalam. - UTUSAN/ASWAD YAHYA


PETALING JAYA - Bola sepak Liga Malaysia masih bersih dan selamat daripada sebarang anasir yang boleh dikaitkan dengan aktiviti mengatur perlawanan dan perjudian buat setakat ini.

Itu kesimpulan yang boleh dinyatakan oleh Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDN/ KA) Bukit Aman, Datuk Salleh Mat Rashid berhubung status sebenar isu berkenaan.

Biarpun masih belum ada sebarang kes mengenai kegiatan mengatur perlawanan, beliau memberikan jaminan pihak polis sama sekali tidak akan bersikap leka dalam soal itu bagi memastikan penyakit yang pernah melanda bola sepak negara pada tahun 1995 tidak akan berulang kembali.

''Sepanjang siasatan kami buat masa ini, saya boleh beritahu tidak ada mana-mana pihak yang kami dapati terlibat dalam jenayah mengatur perlawanan dalam saingan Liga Malaysia.

''Ini berdasarkan maklumat yang kami dapati selepas bekerjasama rapat dengan FIFA yang sentiasa menyalurkan apa-apa perkembangan kepada kami.

''Walaupun setakat ini pihak kami belum berdepan mana-mana kes, kami tetap komited menubuhkan unit bertindak khas bagi memantau kegiatan perjudian dan mengatur perlawanan dari masa ke semasa.

''Pasukan khas ini juga akan terdapat di setiap negeri bagi bekerjasama dengan setiap Persatuan Bola Sepak Negeri sementara di Bukit Aman akan sentiasa berhubung rapat bersama FAM.

''Saya seru kepada mana-mana pihak yang mempunyai sebarang maklumat mengenai perjudian atau rasuah bola sepak, terus hubungi pihak polis supaya kami boleh melakukan siasatan terperinci," katanya pada sidang media di Wisma FAM, semalam.

Beliau sebelum itu menemui Ketua Keselamatan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA), Chris Eaton dan delegasi yang lain terdiri daripada Penyiasat Utama FIFA, Teny Steans; Pegawai Penerangan Utama FIFA, Javier Mena dan Pegawai Pembangunan FIFA Kuala Lumpur, Domeka Garamendi.

Jelas Salleh lagi, unit bertindak khas itu akan diletakkan di bawah pemantauan Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) Bukit Aman yang akan diketuai oleh Senior Asisten Komisioner Abdul Jalil Hassan.

Sementara itu, Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia, Datuk Azzuddin Ahmad memberikan peringatan keras kepada pemain supaya jangan sama sekali terlibat dengan kegiatan rasuah.

''Sekiranya pihak FAM mendapat maklumat bahawa mereka terlibat dalam aktiviti mengatur perlawanan, kami tidak akan teragak-agak mengarahkan kontrak mereka ditamatkan dan dikenakan tindakan disiplin yang berat.

''Masalah rasuah adalah satu kes yang serius. FAM sama sekali tidak akan berkompromi dan kami harap sejarah hitam tahun 1995 tidak akan berulang," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lapor segera jika ada maklumat – FAM

Posted:

Lapor segera jika ada maklumat – FAM

Lapor segera jika ada maklumat – FAM

PETALING JAYA – Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) akan menubuhkan sebuah pasukan petugas khas dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam membanteras pengaturan perlawanan di negara ini.

Timbalan Presiden FAM Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkata, pasukan petugas khas itu bukan hanya memantau pasukan kebangsaan, tetapi persatuan bola sepak negeri-negeri.

"FAM tidak mahu skandal mengatur perlawanan yang berlaku di negara ini pada 1995 berulang. Jadi saya menasihatkan pemain dan pegawai Malaysia tidak mengulangi episod ini atau mereka akan susah teruk," katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan delegasi Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA) yang diketuai Ketua Keselamatannya Chris Eaton di sini, semalam.

Bola sepak Malaysia dicemari teruk dengan skandal pengaturan perlawanan pada 1995, di mana berikutan dengan itu satu siasatan polis dijalankan dan lebih 100 pemain dilarang bermain sepanjang hidup.

Tengku Abdullah berkata, FAM akan juga mengetatkan pemeriksaan terhadap pemain khasnya apabila Liga Malaysia tahun depan membuka pintunya untuk pemain asing.

Mengenai khabar angin bahawa Liga Malaysia sekarang juga terbabit dengan pengaturan perlawanan, beliau berkata, mereka yang ada maklumat hendaklah memaklumkan kepada FAM oleh kerana badan bola sepak kebangsaan itu tidak dapat mengambil tindakan berdasarkan khabar angin.

Sementara itu, Eaton berkata pasukan tersebut kini menyiasat skandal pengaturan perlawanan di Jerman, Finland dan Singapura, dan penyiasatan ini membawa beliau ke Malaysia.

"Saya akui daripada siasatan kami, beberapa rakyat Malaysia terbabit dalam pengaturan perlawanan. Tetapi kes ini tidak membabitkan badan kebangsaan (FAM)," kata beliau.

Eaton mengakui bahawa beliau tidak ada makluman mengenai pengaturan perlawanan dalam Liga Malaysia.

Ditanya mengenai pasukan kebangsaan Zimbabwe yang palsu yang telah mengadakan dua perlawanan persahabatan dengan pasukan kebangsaan Malaysia pada Julai 2009, beliau berkata FIFA masih menyiasat kes ini.

"Jika didapati bersalah, FIFA boleh melarang mereka. Terpulanglah kepada bidang kuasa negaranya sendiri," kata beliau.

Menurut laman web FIFA, Polis Antarabangsa (Interpol) telah menyelaraskan beberapa operasi yang berjaya yang mensasarkan perjudian haram di Asia, dijalankan sepanjang musim Piala Dunia 2010, membabitkan polis di seluruh China, Malaysia, Singapura dan Thailand.

Lebih 5,000 individu ditangkap dalam beberapa serbuan yang dijalankan di hampir 800 tempat perjudian haram, yang mengendalikan lebih USD155 juta (RM469 juta) pertaruhan. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan