Jumaat, 13 Mei 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Utusan Online - Selatan

Posted: 12 May 2011 04:31 AM PDT

Utusan Online - Selatan


Masalah air hantui 30 keluarga

Posted:

Masalah air hantui 30 keluarga

Masalah air hantui 30 keluarga

Oleh RIZANIZAM ABDUL HAMID
utusanmelaka@utusan.com.my


ROSZAINI Jantan bersama dua anaknya, Muhammad Qayyum Afiq dan Siti Qaisarah mandi di koridor rumah di tingkat empat kerana terputus bekalan air sejak tiga minggu lalu.


MELAKA 11 Mei - Setiap hari, tiada perkara lain yang difikirkan oleh kira-kira 30 keluarga di Blok G Pangsapuri Tengkera Jaya, Taman Siantan, Tengkera di sini melainkan perlu mendapatkan bekalan air bersih untuk kegunaan seharian.

Masalah itu pula bukan baru berlaku sehari, tetapi sudah lebih tiga minggu mereka terpaksa berulang-alik untuk mengangkut air bersih ke blok empat tingkat itu.

Penduduk mendakwa, tekanan air yang terlalu rendah sejak tiga minggu lalu menyebabkan mereka terpaksa menunggu seharian untuk air memenuhi tangki di rumah.

Lebih malang, ada sebahagian penduduk di tingkat empat blok tersebut langsung tidak mendapat bekalan air paip kerana tekanan yang terlalu rendah.

Salah seorang penduduk, Roszaini Jantan, 28, berkata, keadaan itu memaksa dia dan lima anaknya yang masih kecil mandi di koridor rumah.

"Rumah saya di tingkat paling atas dan tekanan air paip yang terlalu rendah menyebabkan saya terpaksa menunggu seharian untuk air memenuhi tangki air.

"Itupun, hanya cukup untuk kegunaan isteri memasak dan membasuh pakaian, manakala saya pula terpaksa menadah air hujan di koridor untuk mandi bersama anak-anak," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Menurutnya, seorang pegawai Syarikat Air Melaka Berhad (SAMB) yang membuat pemeriksaan semalam memberitahu, tiada masalah pada meter rumah dan mungkin berpunca akibat tekanan air yang terlalu rendah.

Dakwanya lagi, pegawai berkenaan juga memintanya supaya memaklumkan masalah itu kepada pemaju atau Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) kerana ia mungkin disebabkan meter utama yang tersumbat.

"Saya amat berharap pihak berkenaan dapat segera membantu kami dan bukannya saling menuding jari sehingga akhirnya rakyat yang menjadi mangsa," katanya.

Seorang lagi penduduk, Koh Swee Keow, 50, berkata, masalah itu menyebabkan dia terpaksa mengambil air daripada paip awam untuk kegunaan seharian.

Menurutnya, dia dan keluarganya juga terpaksa memakai baju yang sama berulang kali selama beberapa hari kerana tidak mendapat bekalan air yang cukup untuk membasuh pakaian.

"Malah, kami juga terpaksa membeli makanan dari luar kerana ketiadaan bekalan air bersih menyukarkan kerja memasak dan membasuh pinggan mangkuk," katanya.

Seorang lagi penduduk, Mokhtar Bujal, 44, berkata, keadaan itu memaksa dia mengangkut dua tong air setiap hari ke rumahnya di tingkat empat blok tersebut

"Rumah saya terletak paling hujung menyebabkan bekalan air langsung tidak sampai sehingga saya terpaksa menghantar pakaian ke kedai dobi," katanya.

Bagi Siti Arzura Othman, 28, dia berharap pihak berkuasa seperti MBMB dan SAMB dapat segera membantu penduduk menyelesaikan masalah tersebut dan bukannya saling menyalahkan antara satu sama lain.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Japerun Sungai Rambai rai pihak bantu pembangunan

Posted:

Japerun Sungai Rambai rai pihak bantu pembangunan

Japerun Sungai Rambai rai pihak bantu pembangunan

JASIN 11 Mei - Beberapa agensi kerajaan, syarikat swasta dan media tempatan diraikan pada majlis penghargaan kepada pihak terlibat yang banyak membantu dalam usaha membangunkan kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Rambai dalam tempoh tiga tahun lalu.

Anugerah dan penghargaan daripada Jawatankuasa Penyelaras Pembangunan Dewan Undangan Negeri (Japerun) Sungai Rambai itu disampaikan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Othman Muhammad sempena majlis Tiga Tahun Berlalu DUN Sungai Rambai di sini, semalam.

Turut hadir, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Rambai, Datuk Hasan Rahman; Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka (PKNM), Datuk Yusof Jantan dan Yang Dipertua Majlis Perbandaran Jasin (MPJ), Murad Husin.

Antara media yang menerima penghargaan ialah Utusan Malaysia, Melaka Hari Ini, Sinar Harian, Astro Awani, Berita Harian dan Harian Metro.

Penerima Anugerah Khas diberikan kepada Pegawai Daerah Jasin, Roslan Eusoff dan Murad, diikuti Anugerah Pegawai Terpuji kepada Juruteknik Kanan Jabatan Kerja Raya (JKR) Jasin, Mohd. Yusof Abdullah.

Anugerah Pegawai Harapan pula diberikan kepada Pengarah Pejabat Kementerian Pelancongan negeri, Lim Chow Beng; Juruteknik Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Jasin, Muh Hardian Abd. Hamid dan Pegawai DUN MPJ, Ismail Ibrahim.

Turut sama ialah Penyelia Kemas Jasin, Juminah Sidi dan Penyelia Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Seri Mutiara, Sarah Sabrah.

Anugerah Agensi Cemerlang Japerun Sungai Rambai turut diberikan kepada PKNM, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Unit Pembangunan Ekonomi Negeri (UPEN), Pejabat Kementerian Pelancongan Negeri, Pejabat Tanah dan Derah Jasin, MPJ, JKR, Ibu Pejabat Polis Daerah, Pejabat Belia dan Sukan Daerah, JPS negeri dan Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM).

Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Sungai Rambai Tengah pula dipilih sebagai pimpinan kampung paling aktif dalam DUN berkenaan di samping JKKK Batu Gajah Pasir yang diiktiraf sebagai kampung harapan.

Sementara itu, Hasan ketika ditemui berkata, anugerah itu adalah sebagai tanda penghargaan Japerun Sungai Rambai kepada semua pihak yang banyak membantu dalam usaha membangunkan kawasan tersebut sebagai Zon Gerbang Selatan.

"Saya begitu bangga dengan sumbangan tenaga dan idea semua pihak termasuk media cetak dan elektronik yang banyak membantu merealisasikan segala perancangan di Sungai Rambai sehingga ia begitu dikenali hari ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pembangkang putar belit gabung MPN, MPS

Posted:

Pembangkang putar belit gabung MPN, MPS

Pembangkang putar belit gabung MPN, MPS

SEREMBAN 11 Mei - Penggabungan Majlis Perbandaran Nilai (MPN) dan Majlis Perbandaran Seremban (MPS) bagi membolehkan bandar ini mendapat status bandar raya tidak akan membebankan rakyat seperti yang didakwa pembangkang.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, inisiatif penggabungan itu bukan sahaja akan membawa pelbagai manfaat kepada kerajaan negeri malah kepada penduduk di Nilai dan Seremban.

''Pihak pembangkang telah memutarbelitkan isu ini dan ini dapat dilihat melalui tulisan blog yang mengatakan rakyat akan menjadi mangsa apabila MPN dan MPS digabungkan.

''Mereka mendakwa bahawa sekiranya Seremban mendapat status bandar raya, maka rakyat terpaksa membayar cukai yang tinggi," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Wisma Negeri, di sini hari ini.

Jelas Mohamad, dakwaan tersebut hanya akan mengelirukan pemikiran rakyat sedangkan pelaksanaannya bakal membawa banyak kelebihan dan kebaikan kepada umum.

''Apabila kita mendapat status itu, pelbagai manfaat akan diterima seperti pemberian geran tahunan dan bantuan kewangan yang lebih tinggi daripada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

''Ini akan memberi kesan kepada pembangunan bandar ini seperti lebih banyak kemudahan asas penduduk dapat ditingkatkan termasuk pertambahan peluang pekerjaan apabila kita mendapat status tersebut," ujarnya.

Mengulas lanjut berhubung penetapan tarif cukai, Mohamad memberitahu, kerajaan negeri tidak akan menaikkan cukai sewenang-wenangnya kerana ia perlu mengambil kira pelbagai aspek terutamanya hal yang berkait rapat dengan masyarakat setempat.

''Apa pun kita hendak lihat kemudahan orang ramai ditingkatkan terlebih dahulu. Apabila semua selesai dijalankan baru kita akan menentukan tarif pungutan cukai, itupun kita ambil kira kos sara hidup dan kos lain kerana kita tidak mahu membebankan rakyat.

''Kalau hendak ikutkan, cukai MPS sudah 10 tahun tidak dinaikkan. Oleh itu, saya berharap agar orang ramai jangan risau dan terpengaruh dengan perkara negatif yang disalurkan kepada mereka kerana keutamaan kita adalah memberi kesejahteraan kepada rakyat," katanya.

Tambahnya lagi, apabila semua kemudahan dan perkhidmatan awam sudah ditingkatkan dan lengkap, barulah kadar cukai baru akan dipertimbangkan.

''Maka orang ramai tidak akan marah, lagipun kalau berlaku kenaikan cukai, ia tidak akan dinaikkan secara mendadak," jelas Mohamad.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 11 May 2011 01:33 AM PDT

Utusan Online - Muka Hadapan


Cukai mungkin dikurangkan?

Posted:

Cukai mungkin dikurangkan?

Cukai mungkin dikurangkan?

Oleh NORLIZA ABD. RAHMAN
pengarang@utusan.com.my


NAJIB Tun Razak berjalan bersama Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah selepas Majlis Konsultasi Bajet 2012 di Kementerian Kewangan, Putrajaya, semalam. Turut kelihatan, Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Dr. Awang Adek Hussein dan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan.


PUTRAJAYA 10 Mei – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, cukai pendapatan persendirian dan korporat mungkin boleh dikurangkan apabila cukai barangan dan perkhidmatan (GST) diperkenalkan.

Bagaimanapun, kata Perdana Menteri, kerajaan perlu meneruskan Program Pendidikan Kesedaran Awam untuk mendidik masyarakat tentang manfaat yang bakal diperoleh menerusi GST.

''Kita perlu melihat penerimaan orang ramai terhadap GST dan kerajaan akan lakukan tinjauan yang tepat.

''Pengumuman mengenai pelaksanaannya akan dibuat apabila sampai masanya agar kadar ditetapkan boleh diterima rakyat," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Majlis Konsultasi Bajet 2012 di Kementerian Kewangan, di sini hari ini.

Ditanya sama ada GST akan dilaksanakan tahun depan, Perdana Menteri berkata, perkara itu akan diberitahu kemudian.

GST yang juga dikenali sebagai VAT atau cukai nilai tambah di kebanyakan negara ialah cukai penggunaan ke atas barangan dan perkhidmatan.

Perdana Menteri turut menyarankan agar Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menerangkan kepada rakyat tentang kebaikan cukai itu.

"Apabila rakyat sudah faham dan ada penerimaan, maka itulah masa yang paling sesuai untuk kita laksanakan GST. Saya akan umumkan apabila tiba masanya," kata Najib.

Beliau turut membayangkan bahawa orang ramai boleh menjangkakan berita baik pada belanjawan seterusnya kerana kerajaan sentiasa mengutamakan rakyat.

''Sebagai contoh apabila kerajaan merasionalisasikan subsidi, ia tidak bermakna kami tidak mengutamakan rakyat sebaliknya bertujuan mengurangkan perbelanjaan kerajaan supaya lebih banyak projek dapat dilaksanakan pada masa akan datang," jelas beliau.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Amaran PM jika gugat keharmonian negara

Posted:

Amaran PM jika gugat keharmonian negara

Amaran PM jika gugat keharmonian negara

PUTRAJAYA 10 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, kerajaan tidak akan berdiam diri sekiranya ada mana-mana pihak cuba menggugat keamanan, keselamatan dan keharmonian negara.

Serentak itu, Perdana Menteri menggesa semua pihak agar tidak melakukan perkara-perkara yang boleh mengeruhkan suasana hingga menjejaskan kestabilan di negara ini.

Menurutnya, ini kerana keamanan dan ketenteraman sudah sekian lama dinikmati oleh seluruh rakyat Malaysia dan ia tidak seharusnya diganggu-gugat.

''Apa-apa pun kita jangan keruhkan suasana, saya tidak kata ia baik atau tak baik yang penting sekarang ini kita mesti jaga keharmonian dan keamanan dalam negara kita.

''Kerajaan tidak akan berdiam diri jika ada pihak yang cuba menggugat keamanan, keselamatan dan keharmonian negara," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Terdahulu beliau yang juga Menteri Kewangan mempengerusikan Majlis Konsultasi Bajet 2012 di Kementerian Kewangan di sini.

Najib mengulas dakwaan pihak tertentu kononnya penubuhan Briged Setia Negara oleh Pertubuhan Peribumi Perkasa (Perkasa) sebagai cubaan melatih kumpulan para militan di negara ini.

Dakwaan tersebut dibuat ekoran briged tersebut diberikan latihan oleh Ikatan Relawan Rakyat (Rela).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bajet 2012 inklusif – PM

Posted:

Bajet 2012 inklusif – PM

Bajet 2012 inklusif – PM

PUTRAJAYA 10 Mei – Bajet 2012 yang akan dibentangkan pada 7 Oktober ini adalah inklusif dengan bertumpukan kepada rakyat serta meningkatkan langkah-langkah transformasi.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, tumpuan akan diberikan kepada usaha merealisasikan Malaysia sebagai negara berpendapatan tinggi menjelang 2020 untuk kesejahteraan rakyat.

''Usaha merangka Bajet 2012 sangat mencabar, atas faktor itu negara perlu berani berdepan dengan cabaran dan mengemukakan pelbagai kaedah ke arah pembaharuan dan penyelesaian.

''Marilah kita bekerja bersama-sama dalam memastikan usaha itu menjadi satu kenyataan, kita perlu bangkit dan menyediakan pendekatan dan penyelesaian yang inovatif," katanya semasa berucap pada Majlis Konsultasi Bajet 2012 di Kementerian Kewangan di sini hari ini.

Hadir sama Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah; dua Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Dr. Awang Adek Hussein dan Senator Datuk Ir. Donald Lim Siang Chai; Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan dan Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr. Wan Abdul Aziz Wan Abdullah.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, kerajaan amat komited dalam usaha memastikan rakyat dapat menikmati kualiti kehidupan yang lebih baik sekali gus menghapuskan kemiskinan tegar.

Majlis Konsultasi itu akan diguna untuk merangka Bajet 2012. Ia merupakan usaha penting kerajaan berinteraksi secara terus dengan sektor swasta, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), industri, syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan rakyat.

Kerajaan memperuntukkan RM212 bilion untuk Bajet 2011, iaitu 2.8 peratus lebih tinggi berbanding Bajet 2010.

Daripada jumlah itu, RM162.8 bilion diperuntukkan untuk perbelanjaan operasi dan RM49.2 bilion perbelanjaan pembangunan.

Najib berkata, kerajaan sudah menyediakan kerangka kerja dasar yang kukuh menerusi Model Baru Ekonomi (MEB) untuk menjadi negara berpendapatan tinggi yang mampan menjelang 2020.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

The Malaysian Insider :: Bahasa

Posted: 11 May 2011 01:33 AM PDT

The Malaysian Insider :: Bahasa


Loji Lynas: Jangan buat bukan-bukan, polis bagi amaran

Posted: 11 May 2011 12:52 AM PDT

Pusat pemprosesan nadir bumi di Gebeng.

KUANTAN, 11 Mei — Polis akan bertindak tegas terhadap mana-mana pihak yang cuba menimbulkan kekecohan berhubung bantahan terhadap pembinaan pusat pemprosesan nadir bumi di Gebeng.

Ketua Polis Pahang, Datuk Saifuddin Ab Ghani berkata, ketika ini polis memantau setiap program bantahan, demonstrasi atau ceramah berhubung bantahan projek kilang berkenaan.

"Saya minta mana-mana pihak supaya akur pada undang-undang dan jangan buat yang bukan-bukan," katanya dipetik Bernama Online.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai beberapa siri bantahan, ceramah dan demonstrasi pihak-pihak tertentu di sekitar Kuantan sejak kebelakangan ini berhubung projek pembinaan kilang berkenaan.

Kilang bernilai RM700 juta yang sedang diusahakan Lynas Malaysia Sdn Bhd, anak syarikat Lynas Corporation dari Australia itu, di kawasan perindustrian Gebeng di sini menimbulkan kontroversi kerana didakwa bakal menghasilkan radiasi yang boleh memudaratkan kesihatan orang ramai.

Beberapa siri penerangan yang dianjurkan Lembaga Pelesenan Tenaga Atom  dan kerajaan negeri Pahang di sekitar Kuantan baru-baru ini dilihat tidak memberi kesan positif.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Anak Taib Mahmud cerai isteri talak satu

Posted: 11 May 2011 12:16 AM PDT

KUALA LUMPUR, 11 Mei — Anak Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud, Datuk Seri Mahmud Abu Bekir menceraikan isterinya Datin Seri Shahnaz Abdul Majid dengan talak satu di Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini.

Mahmud Abu Bekir membuat lafaz itu di hadapan Hakim Mohamad Abdullah, yang membenarkannya selepas berpuas hati bahawa tidak boleh menyelamatkan perkahwinan mereka.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Wilayah

Posted: 11 May 2011 01:29 AM PDT

Berita Harian: Wilayah


'Pasar Indonesia, Pakistan'

Posted: 10 May 2011 02:29 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]KUALA LUMPUR: Tidak perlu mengunjungi Bandung di Indonesia atau Pakistan jika mahu membeli belah pakaian kerana Jalan Tuanku Abdul Rahman (TAR) dan Jalan Masjid India di sini, boleh menggambarkan suasana di negara berkenaan.

Bina benteng sebelum tengkujuh

Posted: 10 May 2011 02:28 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]DUNGUN: Pantai Teluk Lipat sebelum ini adalah lukisan alam yang pasti memukau setiap pengunjung ke daerah ini. Bagaimanapun, seperti kata pepatah, sekali air bah sekali pasir berubah, musim tengkujuh hujung tahun lalu mengubah rona indah di sini.

Utusan Online - Timur

Posted: 11 May 2011 01:24 AM PDT

Utusan Online - Timur


10 rumah rosak dipukul ribut

Posted:

10 rumah rosak dipukul ribut

10 rumah rosak dipukul ribut

Oleh AZRAN FITRI RAHIM
azran.rahim@utusan.com.my


Wan Zatusy Wan Zain mengangkat kayu yang menghempap bahagian hadapan rumahnya di Kampung Pulau Belangga, Kota Bharu, semalam.


KOTA BHARU 10 Mei - Sejumlah 10 buah rumah di Kampung Pulau Belangga, Kota Jembal di sini rosak dilanda ribut dalam kejadian malam semalam.

Ketika kejadian pukul 9 malam, kebanyakan penduduk sedang berehat bersama keluarga sebelum dikejutkan dengan bunyi angin dan dentuman yang kuat.

Seorang penduduk, Wan Zatusy Wan Zaid, 29, berkata, ribut berserta hujan lebat itu telah menyebabkan dahan pokok cengal di hadapan rumahnya patah dan menghempap bumbung dan garajnya.

"Ketika kejadian emak saya sedang menonton televisyen di ruang tamu bersama dua adik saya, tetapi syukur mereka bertiga tidak mengalami kecederaan, manakala saya sedang bekerja di Cherang.

"Kejadian itu juga menjejaskan sedikit persiapan saya untuk berkahwin pada 4 Jun ini kerana kos untuk baik-pulih dianggarkan RM20,000," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini hari ini.

Seorang suri rumah, Zainun Ahmad, 60, pula berkata, dia nyaris dihempap serpihan bumbung akibat ribut berkenaan yang berlangsung lima minit.

"Saya terus ke dapur untuk menyelamatkan anak yang sedang mengandung enam bulan. Sebaik sahaja menyelamatkan dia, saya melihat pusingan angin menerbangkan bumbung rumah dan sebahagiannya jatuh betul-betul di sebelah saya.

"Alhamdulillah kami lapan beranak yang berada dalam rumah selamat," katanya yang memerlukan RM10,000 untuk membaiki kerosakan bumbung rumahnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ibu tunggal sebak terima kunjungan JHEAT

Posted:

Ibu tunggal sebak terima kunjungan JHEAT

Ibu tunggal sebak terima kunjungan JHEAT


Salbiah Mat Isa terharu menerima sumbangan yang disampaikan oleh Mohd. Rozali Salleh (kanan) di Pusat Warga Emas, Kampung Gong Mak Som, Alor Lintah, Besut, baru-baru ini.


BESUT 10 Mei - Seorang ibu tunggal menitiskan air mata apabila kehidupannya dijengah oleh rombongan Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) sempena Program Turun Padang jabatan itu di sini kelmarin.

Salbiah Mat Isa, 45, tenyata terharu dengan kehadiran rombongan pegawai JHEAT yang diketuai Pesuruhjayanya, Mohd. Rozali Salleh sambil bertanya khabar dan menyampaikan sumbangan.

Dia yang menghidap kencing manis dan penyakit buah pinggang tinggal bersama empat anaknya di Pusat Warga Emas, Kampung Gong Mak Som, Alor Lintah di sini dan kehidupan keluarga ditampung hasil pendapatan anak sulungnya yang bekerja sebagai pembantu kedai.

Sempena program dengan kerjasama Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Gong Mak Som itu, Mohd. Razali bersama pegawainya turut menziarah keluarga yang menghuni pusat tersebut.

Sementara itu, Mohd. Rozali berkata, usaha itu merupakan pendekatan ke arah mendekati masyarakat sejajar dengan seruan pemimpin untuk lebih kerap menyelami kehidupan pelbagai lapisan masyarakat di negeri ini.

Katanya, di setiap daerah, pegawai agama daerah akan memilih lokasi sesuai untuk menjalankan kerja amal seperti gotong-royong sambil menemui golongan kurang bernasib baik di samping membantu jika mereka berdepan dengan masalah tertentu.

Menurutnya, Besut merupakan daerah pertama JHEAT menjalankan program tersebut yang akan diikuti daerah lain selepas ini, dengan kerjasama pejabat agama daerah masing-masing.

"Pejabat agama daerah akan menjadi lokasi pertama dilawati diikuti dengan masjid sambil berjumpa dengan pihak pengurusan masjid termasuk imam dan bilal selain menjadi khatib tamu untuk membaca khutbah pada solat Jumaat," jelasnya.

Selain itu, beliau berkata, JHEAT kini berusaha memperkemaskan pentadbiran dan pengurusan masjid dengan setiap pejabat agama daerah akan memilih sebuah masjid di daerah masing-masing sebagai masjid angkat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Mangsa kebakaran bersyukur dijanjikan rumah

Posted:

Mangsa kebakaran bersyukur dijanjikan rumah

Mangsa kebakaran bersyukur dijanjikan rumah

KUALA TERENGGANU 10 Mei - Kerajaan akan menghulurkan bantuan kira-kira RM33,000 bagi meringankan beban lapan sekeluarga yang hilang tempat tinggal akibat kebakaran di Kampung Pengkalan Maras di sini, baru-baru ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri Tepoh, Muhammad Ramli Nuh berkata, peruntukan sebanyak 33,000 menerusi Tabung Darul Iman dan Jabatan Kebajikan Masyarakat itu akan digunakan untuk membina rumah baru buat keluarga Zaidi Ismail, 47.

Menurutnya, pembinaan akan dimulakan selepas sisa kebakaran dibersihkan dan mangsa sekeluarga bakal menduduki rumah baru selewat-lewatnya tiga bulan lagi.

"Selain itu, kita turut membawa wakil Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) untuk melihat bantuan lain yang wajar diberikan," katanya kepada pemberita semasa melawat keluarga mangsa petang semalam.

Zaidi yang merupakan kakitangan Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu hanya mampu berputih mata apabila rumah dan harta bendanya musnah dalam kebakaran kira-kira pukul 6.30 petang, Ahad lalu.

Rumah yang didiami mangsa bersama isteri, Rohani Omar, 41, dan enam anak dipercayai terbakar akibat litar pintas yang bermula dari bilik anak sulung pasangan itu.

Dalam kejadian itu, mangsa mengalami kerugian yang dianggarkan bernilai RM150,000.

Sementara itu, Zaidi yang masih terkejut dengan kejadian itu berterima kasih dengan keprihatinan pelbagai pihak yang segera tampil membantu meringankan bebanan yang sedang dihadapi mereka sekeluarga akibat kejadian itu.

"Namun, saya bersyukur kerana semua ahli keluarga termasuk anak yang masih kecil selamat dan kebakaran itu tidak merebak ke rumah-rumah jiran berdekatan," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Nasional

Posted: 11 May 2011 12:16 AM PDT

Berita Harian: Nasional


Majlis antarabangsa dalam bahasa Melayu

Posted: 10 May 2011 03:32 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]TIMBALAN Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ada kemungkinan besar acara antarabangsa yang dianjurkan Malaysia dikendalikan sepenuhnya dalam bahasa Melayu pada masa akan datang, dalam usaha memartabatkan bahasa kebangsaan itu.

Sekolah vokasional akan dinaik taraf jadi kolej

Posted: 10 May 2011 03:31 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]MALAYSIA akan merombak sistem pendidikan teknikal dan vokasional, sekali gus mengubah nama sekolah vokasional kepada kolej vokasional, yang akan menawarkan diploma atau diploma lanjutan.

Utusan Online - Jenayah

Posted: 10 May 2011 11:39 PM PDT

Utusan Online - Jenayah


Pelajar dipaksa jadi keldai dadah

Posted:

Pelajar dipaksa jadi keldai dadah

Pelajar dipaksa jadi keldai dadah

Oleh AZIAN AZIZ
pengarang@utusan.com.my

SHAH ALAM 10 Mei - Meskipun sudah diberi peringatan berkali-kali, masih ada gadis di negara ini yang terus termakan pujuk rayu teman lelaki warga asing sehingga dijadikan keldai dadah.

Mangsa terbaru ialah dua pelajar wanita sebuah institusi pengajian tinggi swasta (IPTS). Walaupun baru kenal sebulan tapi pelajar ini mudah terpengaruh dengan ganjaran tawaran percutian menarik ke China oleh dua lelaki warga Nigeria dan seorang wanita tempatan.

Kedua-dua pelajar berusia 21 tahun itu hanya sedar mereka diperalatkan apabila dipaksa menelan enam biji kapsul dadah heroin gred tinggi sebelum menaiki penerbangan ke China yang sepatutnya berlepas pada 7 Mei lalu.

Apabila enggan mengikut arahan, mereka dikurung di sebuah apartmen di Puchong, Petaling Jaya dekat sini.

Bagaimanapun, kecekapan polis berjaya menyelamatkan mereka daripada dipaksa menjadi keldai dadah oleh kedua-dua 'Awang hitam' yang juga pelajar IPTS di negara ini pada Khamis lalu iaitu sehari sebelum penerbangan mereka berlepas.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Selangor, Asisten Komisioner Nordin Kadir berkata, dalam serbuan kira-kira pukul 2 pagi itu, dua warga Nigeria terbabit serta wanita tempatan berkenaan turut diberkas.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan pihaknya menemui enam biji kapsul dan dua peket plastik heroin gred tinggi seberat 0.372 kilogram bernilai RM28,000 dan ketulan mampat ganja seberat 0.07 kilogram (RM700).

"Siasatan mendapati kedua-dua mangsa mengenali dua warga Nigeria terbabit di sebuah restoran di apartmen tempat kejadian sebulan lalu dan mereka belajar di kolej berlainan.

"Kita kini sedang menyiasat sama ada kedua-dua suspek pernah memperdaya pelajar lain sebelum ini," kata beliau kepada pemberita di Pusat Media Polis Kontinjen Selangor di sini hari ini.

Menurut Nordin, kesemua suspek yang berusia 25 hingga 28 tahun kini direman untuk siasatan mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 dan Seksyen 342 Kanun Keseksaan.

Katanya, kedua-dua mangsa pula telah dihantar ke rumah masing-masing selepas diambil kenyataan.

"Polis nasihatkan wanita muda terutama pelajar agar tidak mudah terpedaya dengan hadiah, tawaran atau janji manis oleh warga asing kerana mereka mungkin berniat jahat untuk mempergunakan mereka menjadi keldai dadah," kata beliau.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dua wanita Iran cuba seludup syabu

Posted:

Dua wanita Iran cuba seludup syabu

Dua wanita Iran cuba seludup syabu

SHAH ALAM 10 Mei – Dua beradik wanita warga Iran diberkas selepas didapati membawa empat kilogram syabu bernilai RM1 juta yang disembunyikan dalam bengkung semasa pemeriksaan di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) di Sepang, Khamis lalu.

Kedua-dua suspek yang berusia 22 dan 25 tahun ditahan di balai ketibaan terminal berkenaan sejurus tiba dengan penerbangan dari Tehran pukul 11.30 pagi.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik negeri, Asisten Komisioner Nordin Kadir berkata, kesemua dadah yang dirampas diisi dalam lapan peket plastik dan disembunyikan dalam bengkung berpoket yang dipakai kedua-dua suspek.

"Kedua-dua beradik itu memakai jubah pendek untuk mengelak dari disyaki. Bagaimanapun kelakuan mereka yang mencurigakan menyebabkan mereka diperiksa.

"Hasil pemeriksaan mendapati terdapat lapan peket syabu seberat empat kilogram disorok dalam bengkung yang dipakai mereka," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Politik

Posted: 10 May 2011 11:33 PM PDT

Utusan Online - Politik


UMNO perlu mantapkan persiapan hadapi PRU Ke-13 - Najib

Posted:

UMNO perlu mantapkan persiapan hadapi PRU Ke-13 - Najib

UMNO perlu mantapkan persiapan hadapi PRU Ke-13 - Najib

KUALA LUMPUR 10 Mei — Seluruh anggota parti perlu meningkatkan usaha memantapkan persiapan bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 yang pasti tiba, kata Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Bunyikan semboyan, pukullah gendang perang dan panaskan jentera. Jangan sesekali membiarkan fitnah, kepalsuan dan cubaan untuk memperdaya rakyat berjaya.

"Ingatlah, jasa-jasa lalu akan hanya tinggal dalam lipatan lembaran sejarah jika kita gagal dalam ujian yang besar ini. UMNO perlu terus gagah dan relevan untuk melakar jasa-jasa baru demi untuk agama, bangsa dan negara," katanya dalam perutusan sempena Hari Ulang Tahun UMNO ke-65 yang akan disambut esok.

Perdana Menteri berkata, badai yang telah melanda parti pada pilihan raya umum yang lepas bukanlah alasan untuk terus bersikap pesimistik dan kini bukan masanya untuk terus mengeluh serta mengenang perkara lalu.

"Hakikatnya jika kita masih lagi tidak mengenal pasti apa kesilapan kita dan mengambil langkah-langkah pembetulan setelah lebih tiga tahun Pilihan Raya Umum Ke-12 berlalu maka kita sebenarnya hanya menempah masa depan yang kelam untuk parti dan rakyat.

"Kini adalah masa untuk bertindak dan bekerja bukannya masa untuk bernostalgia dan beremosi," katanya.

Beliau berkata, anggota parti harus bersyukur ke hadrat Allah SWT dan berterima kasih kepada rakyat Malaysia kerana masih menjadi parti pemerintah yang mendapat kepercayaan dan diyakini orang-orang Melayu dan Bumiputera khasnya serta rakyat Malaysia amnya.

Katanya, kepercayaan dan keyakinan ini bukan wujud secara semula jadi tetapi dimenangi serta dipupuk hasil keikhlasan dan iltizam perjuangan generasi kepimpinan dan anggota UMNO silih berganti.

"Ia tidak mungkin berterusan tanpa kemampuan kepimpinan dan ahli-ahli UMNO untuk terus merasai denyut nadi rakyat serta mendukung aspirasi mereka," katanya.

Najib berkata, dalam usia 65 tahun, UMNO telah menempuh pelbagai cabaran serta tribulasi.

"Pengalaman dan sejarah telah menjadikan UMNO parti politik yang kuat, realistik, matang serta berpijak di bumi nyata. Ia telah mencanai UMNO dengan keanjalan untuk berubah sesuai dengan tuntutan landskap politik mutakhir, memastikan parti terus segar dan relevan," katanya.

Sejak mula ditubuhkan sebelum merdeka lagi, UMNO telah membuktikan kemampuannya sebagai sebuah parti politik yang bukan sahaja mampu menyatukan orang Melayu tetapi juga untuk menerajui pemerintahan negara, katanya.

"Sejarah telah membuktikan betapa besarnya peranan dan sumbangan UMNO. Kita tidak akan lupa jasa tokoh-tokoh seperti Datuk Onn (Jaafar), Tunku Abdul Rahman Putra, Tun Abdul Razak (Hussein), Tun Hussein Onn, Tun Dr Mahathir (Mohamad), Tun Abdullah Ahmad Badawi serta lain-lain tokoh UMNO yang telah begitu banyak berjasa kepada parti dan negara.

"Sementara kita semua menghargai jasa dan sumbangan para pejuang bangsa ini, pemimpin, ahli, dan penyokong UMNO perlu sedar bahawa segala jasa dan sumbangan UMNO terhadap agama, bangsa dan negara tidak menjamin kelangsungan sokongan rakyat kepada UMNO sebagai parti pemerintah di negara ini.

"Untuk itu kita perlu meneruskan perjuangan pendahulu-pendahulu kita untuk menjadi juara rakyat," katanya.

Najib berkata, UMNO dan rakan-rakan komponen Barisan Nasional (BN) perlu memastikan agar hari ini untuk warga Malaysia adalah lebih baik dari hari semalam dan fajar menyinsing di hari esok akan menjanjikan sesuatu yang lebih baik untuk mereka dan anak-anak mereka.

"Marilah kita bersama-sama rakan-rakan dalam BN untuk terus bekerja keras dan berusaha dengan gigih bagi mencipta masa depan Malaysia yang lebih makmur, marilah kita bersama-sama untuk meletakkan negara tercinta ini di tempatnya yang hak di persada antarabangsa.

"Insya-Allah berkat kesungguhan dan iltizam padu kita, UMNO akan terus berjaya," katanya. - BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

'Anwar tak buat tidur saya tak jenera'

Posted:

'Anwar tak buat tidur saya tak jenera'

'Anwar tak buat tidur saya tak jenera'

PUTRAJAYA 10 Mei - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kata-kata kesat yang dilaporkan dilemparkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim ke atas dirinya tidak menyebabkan tidurnya tidak lena.

Beliau yang menyifatkan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu sebagai mengamalkan politik tidak beretika sebaliknya yakin rakyat boleh menilai sikap sebenar Anwar.

Dalam hal ini, tegas beliau, perbezaan pendapat dalam politik seharusnya tertumpu kepada soal dasar dan isu-isu berkaitan kepentingan rakyat dan bukannya dengan menyerang peribadi orang lain.

''Ini tak menyebabkan saya tidur tak jenera (lena) waktu malam kerana dia (Anwar) buat sebutan sebegitu sebab saya yakin rakyat boleh menilai perbuatan yang dilakukan oleh pemimpin sepertinya.

''Tetapi untuk serang peribadi orang lain, itu sudah terjebak dalam kancah politik yang tidak beretika. Saya percaya rakyat sendiri boleh menilai dan saya tak perlu buat ulasan lebih lanjut mengenainya," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Terdahulu beliau yang juga Menteri Kewangan mempengerusikan Majlis Konsultasi Bajet 2012 di Kementerian Kewangan.

Perdana Menteri memberikan reaksi demikian ketika mengulas laporan termasuk portal berita Free Malaysia Today yang menyebut Anwar menyerang beliau dengan gelaran tidak sepatutnya.

Anwar dalam ceramah dengan masyarakat India di Dewan Hamzah, Klang, Selangor Sabtu lalu dilaporkan menggunakan perkataan kesat dalam bahasa Tamil iaitu pandi kutty yang bermaksud anak babi dalam bahasa Melayu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 10 May 2011 11:28 PM PDT

Kosmo Online - Rencana Utama


Penawar khusus dalam ayat suci

Posted:

Penawar khusus dalam ayat suci

Penawar khusus dalam ayat suci

Oleh FARHANA HANIM MOHD. MYDIN
farhana.mydin@kosmo.com.my



"SERATUS peratus menggunakan ayat-ayat suci al-Quran. Perubatan ini tidak menggunakan sebarang perantara seperti jin, syaitan, makhluk halus atau khadam," tegas lelaki berwajah serius di Villa Bestari, Kampung Sungai Pusu Gombak, Selangor itu.

Namun, dia tenang dan mesra menerangkan konsep rawatan di premis yang dipenuhi orang ramai tersebut. Dalam pemerhatian Kosmo!, orang yang datang ke tempat itu sedang sabar menunggu giliran bertemu ahli terapi di pusat itu bagi sesi rawatan dan perubatan masing-masing.

"Ramai yang bertanya berkenaan hal-hal di sebalik cara rawatan. Sesungguhnya saya memang tidak berminat atau berhajat untuk berdamping dengan 'benda-benda' halus. Banyak masalah kalau berdamping dengan benda-benda yang ghaib ini," tegas Perunding Kesihatan dan Terapis yang juga Pengarah Urusan Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah, Lokman Abdul Hamid.

Menurutnya, dalam Islam, komponen yang paling penting untuk berubat cara Islam adalah dengan memanfaatkan ayat suci al-Quran yang disertai dengan doa.

Dia yang lebih mesra dengan panggilan Haji Lokman, 52, berkata rangkaian ayat al-Quran yang berbeza-beza boleh digunakan bagi mengubati jenis-jenis penyakit tertentu.

Sudah berpengalaman lebih 12 tahun dalam bidang rawatan Islam, Lokman mengakui tidak pernah berguru dan tidak ada orang yang mengajarnya. Katanya, ilmu perubatan itu dianugerahkan oleh Allah SWT kepada dirinya.

Di pusat rawatan itu, kehadiran ratusan pesakit dalam sehari adalah perkara biasa. Tanpa membuat temu janji lebih awal, mungkin seseorang pesakit perlu menunggu lama.

Lokman berkongsi cerita, ketika dia berusia 40 tahun, dirinya terdetik untuk mencari sesuatu untuk mendekatkan diri dengan Allah. Pada ketika itu, dia banyak melakukan ibadah-ibadah sunat seperti puasa sunat, solat tahajud, solat taubat, membaca al-Quran setiap hari dan sentiasa berzikir.

"Paling jelas, setiap kali saya balik dari menunaikan ibadah haji atau umrah, ada merasakan peningkatan di dalam diri saya dari segi keimanan dan ilmu perubatan ini," ujarnya jujur.

Jenis penyakit


JUMLAH pesakit yang berkunjung ke Al-Hidayah terlalu ramai pada hujung minggu hinggakan ada yang terpaksa pulang.


Menurut Lokman, di Al-Hidayah, para pesakit yang datang berjumpanya terdiri daripada 40 peratus pesakit kanser, 30 peratus sakit jantung, darah tinggi, urat saraf, sakit tulang belakang hepatitis dan 30 peratus yang mengalami gangguan sihir, santau rasuk, susuk serta saka.

Berdasarkan pengalaman bapa kepada lima orang anak itu, sesetengah pesakit yang datang tidak mengetahui penyakit yang dihidapi walaupun sudah menjalani rawatan di hospital. Hal itu memerlukannya mengenal pasti simptom penyakit menggunakan ilmu yang dianugerahkan Allah kepadanya.

"Kalau di hospital, doktor akan kenal pasti dengan menggunakan mesin dan peralatan canggih yang lain. Saya tidak menafikan kebolehan alat itu. Tetapi kadangkala, ada sesetengah penyakit yang tidak boleh dikenal pasti menggunakan mesin," ujarnya yang memberi contoh sakit gangguan seperti sihir, iblis, jin atau lain-lain.

Bagi sakit fizikal pula, pesakit akan diperiksa dengan prosedur khas. Sekiranya pesakit itu menghidap barah, Lokman akan menerangkan kepada pesakit itu mengenai organ yang terjejas atau dijangkiti virus.

Sekali lagi menafikan penggunaan sebarang mantera, jampi serapah, tangkal mahupun buah limau seperti yang digunakan oleh bomoh atau dukun tertentu, anugerah yang dimilikinya itu adalah untuk membantu masalah kesihatan saudara seIslam yang meminta pertolongannya.

"Pernah juga pesakit bukan Islam datang berjumpa saya. Bukan tidak boleh, tetapi rawatan menjadi lebih mudah bagi pesakit Islam kerana mereka sendiri perlu membaca ayat al-Quran, memahami maksudnya, berdoa dan yakin kepada Allah.

"Mereka juga dinasihatkan untuk berwuduk, menutup aurat (bertelekung bagi pesakit wanita) dan ditemani ahli keluarga atau rakan.

Tambahnya, jika pesakit Islam itu tidak lancar membaca al-Quran, mereka boleh mengikut bacaan ibu, bapa, suami atau isteri dan juga melalui bantuan audio bacaan al-Quran.

Begitupun, para pesakit yang diberikan surah-surah untuk dibaca perlu membacanya dalam bahasa Arab. Jika membaca terjemahan ayat tersebut, ia tidak akan memberi kesan. Itulah kehebatan ayat al-Quran.

Lulusan University of New Haven, Connecticut dalam bidang Sarjana Pentadbiran Perniagaan (Kewangan) itu juga merendah diri dengan mengakui dirinya sekadar manusia biasa yang tidak mempunyai latar pendidikan dalam aliran keagamaan.

Lokman yang telah meninggalkan kerjaya selama 15 tahun di Suruhanjaya Sekuriti itu memberitahu, keikhlasan membantu orang yang memerlukan adalah sangat penting. Sama seperti orang lain, dia juga mencari rahmat dan keberkatan daripada Allah.

"Biarlah amalan itu kecil dan sedikit. Paling mustahak adalah ia perlu dilakukan secara berterusan dan bukan hanya sesekali atau mengikut mood," katanya yang sebelum ini hanya merawat pesakit pada waktu malam hingga menyebabkan dia perlu berjaga sehingga pukul 4 atau 5 pagi.

Transformasi diri


RUANG rawatan yang bersih, tersusun dan terbuka di Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah.


Dalam pada itu, tugas Lokman di pusat rawatan itu turut dibantu pelakon Mohd. Ashraf Muslim, 30, dan Zulhaidi Ahmad, 38, yang telah dilatih menjadi perunding kesihatan dan juga pakar terapi.

Mengimbas kembali transformasi diri daripada seorang pelakon kepada pengamal perubatan Islam, Ashraf mengakui proses itu bukanlah sesuatu yang mudah.

"Ia satu penghijrahan diri, semua orang kena lalui. Proses perubahan itu menjadikan saya lebih kuat dan lebih arif memikirkan antara perkara salah dan betul. Walaupun sebelum ini saya ada duit, kerja, kereta, rumah dan kawan-kawan tetapi hati saya terasa kosong.

"Sampailah saya berjumpa Lokman ketika menemani adik saya berubat di tempat ini. Dia yang menasihatkan saya mendekatkan diri dengan Tuhan dengan sembahyang sunat taubat, sunat hajat dan pergi menunaikan umrah.

Menurut Ashraf, sekembalinya dari menunaikan umrah, dia berasa gembira dan tenang. Sejak itu dia mula dilatih untuk menjadi ahli terapi di Al-Hidayah.

Sementara itu, Zulhaidi pula sebelum ini, dia pernah membawa ayahnya, Ahmad Omar, 62, untuk berubat secara Islam selepas rawatan di hospital tidak lagi memberikan khabar gembira.

"Sejak 20 tahun lalu, ayah saya menghidap penyakit kencing manis. Kemudian selepas menjalani diagnosis susulan, buah pinggangnya pula didapati rosak. Jadi ayah perlu melakukan dialisis, tetapi doktor memberitahu proses itu boleh menjadikan jantungnya lemah. Jika diabaikan pula, buah pinggang akan bertambah rosak," ujarnya.

Bimbang berlaku rantaian komplikasi seterusnya, Zulhaidi membawa ayahnya bertemu Lokman.

"Selepas berjumpa dan mendapat rawatan menggunakan surah-surah khusus, keadaan ayah saya bertambah baik. Doktor di Institut Jantung Negara (IJN) juga terkejut apabila mendapati hasil ujian pemeriksaan kesihatan ayah menunjukkan dia semakin pulih," katanya yang nekad berhenti kerja sebagai Pengurus Senior bahagian teknologi maklumat (ICT) di sebuah syarikat swasta untuk berkhidmat di klinik Lokman.

Lulusan Teknologi Maklumat dari Universiti of Rhode Island, Amerika Syarikat itu kemudiannya mendalami ilmu agama dan berkhidmat bersama Lokman demi membantu merawat saudara Islam yang lain.

"Asalnya saya pun tidak lancar membaca Al-Quran dan tidak mempunyai kefahaman yang tinggi mengenai kandungannya, tetapi Alhamdullillah selepas belajar dengan ayah saya dan Lokman, saya kini boleh membantu orang lain," katanya yang mengakui kehidupannya kini lebih tenteram.

Tempat terbuka


AYAT-AYAT al-Quran mempunyai 'khasiat' istimewa dalam penyembuhan penyakit.


Dalam pada itu, menurut pendakwah bebas, Datuk Mohd. Daud Che Ngah, cara perubatan Islam yang sebenar seharusnya menggunakan ayat al-Quran sepenuhnya serta bahan-bahan yang tidak syirik seperti akar kayu dan buah-buahan daripada kayu seperti habatus sawda.

Tambah beliau, penggunaan bunga dan limau nipis juga tidak salah sekiranya ia diperlukan untuk sesetengah jenis penyakit.

Walau bagaimanapun beliau berkata, penggunaan bahan tersebut hanya sebagai sampingan kerana ayat al-Quran yang telah diturunkan Allah SWT dalam kitab suci adalah penawar terbaik.

Selain itu, rawatan yang dilakukan itu mestilah di tempat terbuka dan di hadapan orang ramai untuk mengelakkan timbulnya fitnah atau syak wasangka.

Mohd. Daud turut menerangkan bahawa ahli terapi cara Islam juga dibolehkan memegang pesakit bagi sesetengah penyakit yang memerlukan sentuhan seperti untuk mengenal pasti penyakit atau dirasuk jin. Dalam kes seperti itu, ahli terapi perlu memegang pesakit untuk menarik jin itu keluar tetapi dengan izin muhrim bagi pesakit perempuan.

Terang Mohd. Daud, firman Allah dalam surah al-Isra ayat 84 hingga 88 memberi maksud bahawa al-Quran bukanlah sekadar petunjuk dalam merencanakan kehidupan yang diredai malah turut menjadi penyembuh pelbagai penyakit manusia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Pahang

Posted: 10 May 2011 07:20 PM PDT

Utusan Online - Pahang


RM1.2j bantu keluarga miskin

Posted:

RM1.2j bantu keluarga miskin

RM1.2j bantu keluarga miskin


MOHAMAD Shahrom Osman (dua dari kiri) bersama M. Halimee Mohmad (kanan) menyaksikan peralatan pertanian selepas majlis Penyerahan Input dan Peralatan Program Azam Tani di Kuala Lipis, kelmarin.


KUALA LIPIS 10 Mei - Kerajaan memperuntukkan RM1.2 juta untuk membantu seramai 123 keluarga miskin tegar menerusi program Azam Tani di daerah ini pada tahun ini.

Ahli Parlimen Lipis, Datuk Dr. Mohamad Shahrom Osman berkata, daripada jumlah itu, 85 penerima terdiri daripada kategori miskin manakala selebihnya miskin tegar.

"Peruntukan fasa pertama ini disalurkan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

"Dana ini untuk membantu keluarga miskin berpendapatan bulanan bawah RM830 dan miskin tegar berpendapatan bawah RM520 sebulan yang dipilih menyertai program Azam Tani bagi meningkatkan pendapatan masing-masing," katanya kepada pemberita selepas majlis Penyerahan Input dan Peralatan Program Azam Tani di sini, semalam.

Hadir sama Pegawai Pertanian Kuala Lipis, M. Halimee Mohmad; Pegawai Agama Islam Lipis, Mohd. Fadzli Mat Saman dan Pegawai RISDA daerah, M. Azmi Mohamad.

Menurut Mohamad Shahrom, objektif program berkenaan untuk membantu keluarga terbabit menerusi sektor pertanian, penternakan, perikanan, usahawan kecil dan penghasilan produk industri asas tani.

Menerusi program itu, jelasnya, setiap keluarga miskin yang tersenarai dalam e-Kasih berpeluang meningkatkan pendapatan isi rumah sekali gus mengeluarkan mereka daripada paras kemiskinan.

Justeru itu katanya, setiap peserta akan dibantu berdasarkan minat dan kemahiran mereka menerusi empat komponen yang terdapat dalam program Azam Tani.

Sementara itu, Halimee berkata, seramai 18 peserta terbabit dengan kegiatan pertanian manakala 13 lagi memilih untuk melaksanakan bidang penternakan.

"Sebanyak RM310,000 diperuntukkan bagi menyediakan peralatan pertanian dengan setiap peserta program menerima bantuan bernilai RM10,000," katanya.

Tambah beliau, pihaknya berharap penerima bantuan dapat memanfaatkan peralatan berkenaan dengan sebaik-baiknya terutama bagi memenuhi aspirasi kerajaan negeri merealisasikan kemiskinan sifar pada tahun ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

ADap tingkat penguasaan subjek

Posted:

ADap tingkat penguasaan subjek

ADap tingkat penguasaan subjek


Mohd. Padil Osman (duduk, lima dari kanan) bersama pelajar dan guru di Bera, kelmarin.


BERA 10 Mei - Sisipan Akhbar Dalam Pembelajaran (ADaP) dalam akhbar Utusan Malaysia amat berguna kepada pelajar terutama sebagai rujukan dan ulang kaji bagi meningkatkan penguasaan subjek Bahasa Melayu, Sains dan Matematik.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kemayan, Mohd. Padil Osman berkata, sisipan ADaP juga dapat membantu guru meningkatkan teknik pengajaran dan pembelajaran (P&P) di dalam kelas.

Katanya, persembahan ADaP yang berkualiti mampu menarik minat dan memudahkan pelajar menguasai sesuatu mata pelajaran.

"Saya menaja 4,000 naskah akhbar ini untuk pelajar di lapan sekolah kebangsaan dan sekolah menengah kebangsaan di DUN Kemayan kerana saya dapati kandungan ADaP boleh membantu pelajar menguasai mata pelajaran berkenaan dengan berkesan.

"Saya harap guru dapat memanfaatkan ADaP bagi membantu melahirkan pelajar yang lulus cemerlang dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah, Penilaian Menengah Rendah dan Sijil Pelajaran Malaysia," kata Mohd. Padil.

Beliau berkata demikian kepada pemberita di majlis penyerahan cek penajaan Utusan Malaysia dan menutup Bengkel Puisi Tradisional di Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Bera, di sini, semalam.

Bengkel dikendalikan penggiat seni tempatan, Roslan Madun, dihadiri 80 pelajar dan guru dari sekolah menengah di sini.

Hadir sama Pegawai PPD Bera, Ramli Awang.

Dalam perkembangan lain, Mohd. Padil berkata, novel Interlok menjadi mangsa eksploitasi pihak tertentu untuk kepentingan politik sempit kerana rakyat negara ini tidak memahami fungsi dan peranan sastera.

Katanya, Interlok tidak menghina sesiapa terutama kaum India tetapi ia digarap agar para pembaca menghargai perpaduan yang wujud sejak negara belum mencapai kemerdekaan lagi.

Sehubungan itu, beliau menasihati para pelajar supaya menghayati pelajaran Sastera kerana ia mampu mendidik mereka menjadi pelajar dan warganegara yang mempunyai integriti dan jati diri.

"Sastera tidak hanya boleh dilihat sebagai mata pelajaran untuk lulus peperiksaan semata-mata kerana ia memainkan peranan yang cukup besar dalam membentuk jati diri pelajar.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bayar cukai tanah pada Sabtu, Ahad sepanjang Mei

Posted:

Bayar cukai tanah pada Sabtu, Ahad sepanjang Mei

Bayar cukai tanah pada Sabtu, Ahad sepanjang Mei

TEMERLOH 10 Mei - Orang ramai yang tidak sempat membayar cukai tanah pada hari biasa kini boleh berbuat demikian pada hari Sabtu dan Ahad di Pejabat Tanah Daerah (PTD) di sini, sepanjang bulan ini.

Penolong Pegawai Daerah (Unit Hasil dan Kuat Kuasa), Fauzi Jaafar berkata, PTD Temerloh mengambil inisiatif membuka kaunter bayaran bersepadu pada Sabtu dan Ahad supaya pemilik tanah dapat membuat bayaran dengan mudah.

Menurutnya, ada pemilik tanah yang tidak dapat membuat bayaran pada hari biasa kerana tinggal jauh dari bandar ini.

"Apabila kaunter bayaran dibuka pada Sabtu dan Ahad, tidak ada lagi alasan mereka gagal berbuat demikian," katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Fauzi berkata, kaunter bayaran yang dibuka pada Sabtu dan Ahad juga tidak sesak seperti hari biasa dan ia memudahkan orang ramai berurusan.

Beliau berkata, dua Pembantu Tadbir Kewangan dan beliau sendiri akan berurusan dengan pelanggan di kaunter pada Sabtu dan Ahad ini.

Menurutnya, bayaran hasil tanah yang bermula pada 1 Januari, akan berakhir pada 31 Mei ini dan dengan inisiatif PTD, kaunter dibuka selama tujuh hari seminggu sepanjang bulan ini.

Bagaimanapun katanya, kaunter bayaran hasil pada Sabtu dan Ahad hanya dibuka pada pukul 9 pagi dan berakhir 3 petang berbanding hari biasa dari pukul 8 pagi hingga 5 petang.

Beliau mengingatkan, mereka yang gagal membuat bayaran hasil tanah boleh dikenakan tindakan denda tunggakan di bawah Kanun Tanah Negara.

Dalam perkembangan berkaitan, Fauzi memberitahu, Unit Hasil PTD Temerloh telah berpindah ke bangunan baru bersebelahan pejabat lama dan semua bayaran boleh dibuat di kaunter bersepadu.

Sementara itu, seorang pembayar cukai, Muhamad Sabaruddin Abdul Hamid, 39, berkata, kaunter bayaran yang dibuka pada Sabtu dan Ahad sangat memudahkan urusannya.

"Inisiatif yang dilakukan PTD Temerloh ini sepatutnya dicontohi semua PTD di negeri ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Mahkamah

Posted: 10 May 2011 07:09 PM PDT

Utusan Online - Mahkamah


Faktor bunuh diri lebih kuat

Posted:

Faktor bunuh diri lebih kuat

Faktor bunuh diri lebih kuat

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 10 Mei - Dua pakar psikiatri, Dr. Ba'diah Yahya dan Dr. Norhayati Ali berpendapat bahawa kemungkinan untuk Teoh Beng Hock membunuh diri dengan terjun dari tingkat 14, Plaza Masalam pada 16 Julai 2009 lebih kuat berbanding faktor-faktor penyebab kematian lain.

Berdasarkan laporan yang disediakan kedua-dua pakar itu, mereka menyimpulkan demikian selepas mengambil kira semua perkara termasuk ketiadaan tanda-tanda pergelutan, kesan darah dan senjata serta keadaan tingkap yang terbuka luas dengan kesan-kesan comot dan berminyak padanya.

Walaupun Beng Hock mempunyai emosi yang stabil serta sihat tubuh badan, mereka berpendapat setiausaha politik Exco Selangor itu mengalami dua peristiwa besar pada Julai 2009 yang menyebabkan dia lebih tertekan dan sekali gus menunjukkan keadaan mindanya ketika itu.

Peristiwa tersebut ialah tunangnya, Soh Cher Wei disahkan hamil pada 3 atau 4 Julai yang menyebabkan tarikh perkahwinan dipercepatkan kepada 3 Oktober 2009 serta kesibukan membuat persiapan perkahwinan dua minggu sebelum menemui ajal.

Begitu juga siasatan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung penyalahgunaan peruntukan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor yang turut menimbulkan kebimbangan apabila Beng Hock dilihat bertindak memberi peringatan kepada tujuh ADUN dalam tempoh yang sama.

Ba'diah yang turut memberi keterangan pada prosiding hari ini bagi menjelaskan beberapa isu dalam laporannya juga berpendapat, sebanyak 27 khidmat pesanan ringkas (SMS) dan panggilan yang dibuat oleh Beng Hock antara pukul 3.35 dan 6.15 petang, 15 Julai 2009 iaitu ketika pegawai SPRM membuat siasatan di pejabatnya menunjukkan dia berada dalam keadaan tertekan dan terdesak.

"Beng Hock juga keberatan untuk meninggalkan pejabat SPRM kerana tidak mahu mengambil dokumen yang diminta serta tidak mahu berhadapan dengan ketuanya sebab dia seorang yang suka membantu, menyelesaikan masalah selain setia kepada ketua dan organisasi.

"Beng Hock dilihat cemas berdasarkan corak panggilan yang dibuat. Beliau juga berubah sikap semasa di pejabat SPRM apabila berjalan mundar-mandir, tunduk ke bawah, banyak berfikir serta menyesal menyerahkan komputer ribanya kepada SPRM," jelas beliau.

Laporan kedua-dua pakar psikiatri itu bagaimanapun turut menyatakan Beng Hock mempunyai faktor-faktor yang menghalang dia membunuh diri walaupun mereka tidak berhak untuk menyatakan dia mungkin ditolak atau diheret ke tingkap kerana tiada bukti sedemikian.

Sementara itu, seorang lagi pakar psikiatri forensik, Profesor Paul E Mullen yang dilantik oleh Majlis Peguam Malaysia pula berpendapat, personaliti dan sikap Beng Hock tidak menunjukkan dia seorang yang berisiko atau cenderung untuk membunuh diri.

"Saya berpendapat, sebelum ditahan, Beng Hock berada dalam kumpulan berisiko rendah untuk membunuh diri. Sekiranya dia membunuh diri, bagi saya beberapa perkara mungkin timbul sehingga mengganggu kestabilan psikologinya serta menakutkannya sehingga menyebabkan kematian.

"Sekiranya ia dapat membantu suruhanjaya, saya boleh memberi nasihat bagi mengurangkan bunuh diri dan mencederakan diri sendiri dalam tahanan. Perkara pertama adalah memastikan pihak berkuasa tidak melakukan tindakan yang mendorong seseorang membunuh diri," katanya dalam laporan beliau.

Ba'diah bertugas sebagai Perunding Psikiatri Forensik di Hospital Permai Johor Bahru manakala Norhayati dari Jabatan Kesihatan Mental dan Psikiatri Hospital Selayang. Mullen pula merupakan profesor pelawat di Institut Psikiatri, London.

Mereka sebelum ini menemubual ahli keluarga Beng Hock serta beberapa rakan sekerja termasuk ketuanya, Ean Yong Hian Wah selain berpeluang meneliti pelbagai dokumen berkaitan seperti kenyataan Beng Hock, laporan bedah siasat termasuk lawatan ke tempat kejadian.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Prosiding suruhanjaya siasat kematian Beng Hock berakhir

Posted:

Prosiding suruhanjaya siasat kematian Beng Hock berakhir

Prosiding suruhanjaya siasat kematian Beng Hock berakhir

KUALA LUMPUR 10 Mei - Suruhanjaya Untuk Menyiasat Kematian Teoh Beng Hock yang bersidang di Mahkamah Tinggi Sivil Baharu (NCvC) di Kompleks Mahkamah di sini sejak 14 Februari lalu berakhir hari ini.

Pengerusinya, Tan Sri James Foong Cheng Yuen mengumumkan demikian selepas saksi ke-70, pakar psikiatri forensik, Dr. Ba'diah Yahya dari Hospital Permai Johor Bahru selesai memberi keterangan pada pukul 5.30 petang.

Pada prosiding hari ini, beliau turut menetapkan 25 Mei ini untuk semua pihak termasuk peguam yang mewakili Majlis Peguam dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengemukakan hujahan bertulis masing-masing.

Laporan hasil siasatan suruhanjaya pula akan diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 24 Jun ini.

Cheng Yuen yang merupakan Hakim Mahkamah Persekutuan mengakhiri prosiding hari ini dengan mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua pihak termasuk para petugas media yang disifatkan telah membuat laporan yang tepat sepanjang prosiding berlangsung.

Beng Hock, 30, setiausaha politik kepada Exco Selangor, Ean Yong Hian Wah ditemui mati di koridor tingkat lima pada 16 Julai 2009 selepas memberi keterangan di pejabat SPRM Selangor yang terletak di tingkat 14, Plaza Masalam, Shah Alam dekat sini.

Penubuhan suruhanjaya itu diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 26 Januari lepas, antara lain untuk menyiasat punca kematian Beng Hock selepas Mahkamah Koroner Shah Alam yang mengendalikan inkues membuat keputusan terbuka.

Sepanjang prosiding yang bersidang selama 60 hari itu, seramai 70 saksi telah memberi keterangan termasuk mereka yang tidak dipanggil pada prosiding inkues seperti tunang Beng Hock, Soh Cher Wei; Hian Wah yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Kembangan dan semua pegawai SPRM Selangor yang bertugas pada malam 16 Julai 2009.

Prosiding suruhanjaya dibantu oleh tiga pegawai pengendali iaitu Timbalan-Timbalan Pendakwa Raya, Amarjeet Singh, Awang Armadajaya Awang Mahmud dan Kwan Li Sa.

Majlis Peguam turut menghantar beberapa peguam iaitu Christopher Leong, Cheow Wee dan Edmund Bon manakala SPRM diwakili peguam Datuk Seri Dr. Muhammad Shafee Abdullah.

Selain Cheng Yuen, panel suruhanjaya itu dianggotai oleh bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Abdul Kadir Sulaiman, bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk T.S. Nathan, Pakar Perunding Patologi Forensik Hospital Pulau Pinang, Datuk Dr. Bhupinder Singh dan Pakar Psikiatri Forensik yang juga Dekan Fakulti Perubatan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya, Profesor Dr. Mohamed Hatta Shaharom.

Suruhanjaya turut melantik penyiasat persendirian warga Britain, Michael Leslie Squires yang membawa kepada beberapa pendedahan baru seperti kandungan khidmat pesanan ringkas (SMS) pegawai-pegawai SPRM, maklumat dari komputer mereka serta ketiadaan bukti menunjukkan Beng Hock akan mendaftarkan perkahwinan sehari selepas dia ditemui mati.

Suruhanjaya juga berjaya membongkar beberapa isu seperti penggunaan lesen kontraktor bumiputera kelas F oleh kontraktor yang mempunyai kaitan dengan DAP bagi mendapatkan projek- projek kecil di bawah peruntukan ADUN Selangor.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Rencana

Posted: 10 May 2011 03:08 PM PDT

Utusan Online - Rencana


Cabaran UMNO seterusnya

Posted:

Cabaran UMNO seterusnya

Cabaran UMNO seterusnya

PROFESOR DR. AHMAD ATORY HUSSAIN
Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia


Potret Presiden UMNO sejak ditubuhkan pada 1946 hingga sekarang. UMNO kini berusia 65 tahun sudah tentu banyak cabaran dan kejayaan diharungi oleh barisan kepimpinannya.


ABAD ke-18 hingga 20, adalah era Barat menghancurkan negara-negara empayar di Eropah seperti Prussia, Timur Tengah, empayar Otthoman Turki iaitu empayar Islam terakhir. Sebelum itu, dalam abad ke-15, Empayar Melayu Melaka di Nusantara dan Empayar Islam di Andalusia (Eropah) ditumpaskan.

Sejak abad ke-19, lahirlah nation states atau negara bangsa seperti Iraq, Syria, Lebanon, India, Pakistan, Arab Saudi, Malaya, Indonesia, Singapura, Australia, Kanada dan lain-lain. Agenda Barat mewujudkan negara bangsa diteruskan dengan menciptakan teori pemerintahan "demokrasi" daripada falsafah Yunani dan Rom untuk diterapkan di negara-negara bangsa yang baru muncul itu.

Tanah Melayu tidak terkecuali mengalami proses penjajahan dan proses menerima konsep sistem politik demokrasi Barat tersebut.

Di situlah, UMNO yang kini berusia 65 tahun sempena 11 Mei 2011 hari ini, muncul di tengah-tengah perjuangan membebaskan negara daripada penjajahan British!

UMNO berjuang di tengah-tengah masyarakat majmuk ciptaan British semasa menduduki negara ini lebih 120 tahun lalu.

Apabila konsep negara bangsa itu diperkenalkan, kebanyakan negara di dunia baik Asia, Eropah, Amerika atau Australia, majoriti penduduk negara-negara itu adalah satu bangsa, kaum dan budaya yang sama, malah agama.

Hal ini unik bagi Malaysia, yang mempunyai jumlah penduduk bukan Melayu hampir sama jumlahnya dengan kaum pribumi dan berbeza agama, budaya dan bahasa.

Sistem politik demokrasi Barat itu semacam dipaksa untuk dipraktikkan di semua negara bangsa yang dimerdekakan itu, termasuk Malaysia!

Apabila Perang Dunia Kedua dan Perang Jepun tamat pada 1945, di situlah peranan UMNO yang berjaya menyatukan orang Melayu yang sebelum ini berpuak-puak dan pelbagai fahaman ke dalam satu wadah politik Melayu UMNO, yang mana semua penduduk Melayu yang beragama Islam berada di bawah UMNO ketika menentang Malayan Union 1946.

Ketika itu, UMNO dianggap parti sederhana yang berslogan "untuk bangsa, agama dan negara" berbanding parti-parti politik lain seperti Hisbul Muslimin, Kesatuan Melayu Muda (KMM), Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Parti Komunis Malaya yang dianggap British sebagai parti kiri, radikal dan revolusioner dan tentunya dihapuskan daripada bergerak dalam politik.

Dalam keadaan serba kekurangan, menjelang 1957, orang Melayu melalui UMNO mengajak parti-parti kaum Cina (MCA) dan India (MIC) untuk berkongsi kuasa dan seterusnya menuntut kemerdekaan.

British memberikan kemerdekaan atas dasar Perikatan yang dipimpin UMNO yang tentunya banyak mengorbankan hak Melayu sendiri sebagai pribumi negara ini dan menerima perlembagaan baru bagi Tanah Melayu merdeka yang memberi kewarganegaraan dan hak yang sama kepada Cina dan India (kerana British bertanggungjawab membawa Cina dan India ke Tanah Melayu, dan mereka tidak mahu pulang ke negara asal - ini menggusarkan British), dengan beberapa syarat dipersetujui bersama dalam suatu kontrak sosial oleh ketiga-tiga parti tersebut.

Ketika itu, UMNO, MCA dan MIC dianggap mewakili kaum masing-masing berdepan dengan pihak British menuntut kemerdekaan.

Pemimpin Perikatan tidaklah menyangka sama sekali akan wujud parti-parti pembangkang yang agak kuat daripada orang Melayu (Pas), Cina (DAP) dan kini ditambah dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang menggugat Barisan Nasional (BN).

Kerajaan pula ketika itu membenarkan kewujudan parti berlainan ideologi dan menentang sebahagian daripada Perlembagaan negara atas dasar "kebebasan bersuara" dan "acuan Barat" tersebut!

Sebenarnya, semacam satu kemujuran sejarah, di mana UMNO berada dalam suasana orang Melayu terpaksa menyokong parti itu, kerana orang Melayu semacam tidak ada banyak pilihan untuk memilih parti yang boleh mewakili dan memperjuangkan kepentingan mereka. Sedangkan di negara-negara lain, rakyat bebas memilih mana parti yang mereka suka kerana penduduknya tidak bersifat majmuk seperti di Malaysia!

Inilah dilema Melayu! Dalam keadaan kemajmukan itu, jika orang Melayu beralih daripada UMNO kepada parti lain, yang terjadi parti itu tidak dapat mempertahankan kekuasaan politik terus berada di tangan orang Melayu. Jika pun berada di tangan Melayu seperti di Perak, ia hanya dianggap "boneka" kepada pembangkang seperti DAP, kerana undi Melayu berpecah! Jika berlaku di peringkat nasional seperti di Perak, sukar diramalkan apa akan berlaku!

Namun, dalam pada orang Melayu tidak banyak pilihan dalam berpolitik, parti UMNO/ BN meneruskan agenda pembangunan ekonomi bumiputera dan rakyat umumnya dan pencapaiannya tidak boleh dinafikan.

Pencapaian ekonomi bukan Melayu juga melonjak naik dari dahulu hingga kini. Itulah Malaysia, politiknya berasaskan kaum, tetapi ekonominya hebat!

UMNO dan Perikatan memenangi kesemua pilihan raya umum (PRU) yang diadakan sejak 1955 hingga PRU 2008.

Dalam meniti era pembangunan, memang terdapat pasang surut dalam perjuangan parti tersebut. Peristiwa paling mengecewakan adalah PRU 1969, di mana UMNO menghadapi kemerosotan undi daripada orang Melayu dan bukan Melayu dengan Perikatan mendapat 76 kerusi Parlimen, pembangkang 37 kerusi; dan berlaku sekali lagi pada PRU 2008 di mana BN hanya mendapat 142 kerusi, pembangkang 80 kerusi.

UMNO yang hampir patah sayap, tetap bertongkatkan paroh, terus menerajui negara sehingga pada 1 Januari 1973, UMNO dan Pas menubuhkan kerajaan campuran.

Saat yang paling manis ini memperlihatkan kedua-dua parti Melayu itu, satu nasionalis (UMNO), dan yang satu lagi Islamis (Pas) bersatu dan membentuk sebuah kerajaan campuran. Perkahwinan Pas -UMNO tidak lama, pada 1977 berakhir dengan perceraian "talak" tiga! Masing-masing mencari haluan sendiri.

Dalam keadaan politik pasang surut, UMNO berjaya mengatasinya dengan pelbagai pendekatan. Misalnya pada 1946, UMNO di bawah kepimpinan Datuk Onn Jaafar berjaya menyatukan orang Melayu dengan "Hidup Melayu." Tahun 1957 Tunku membawa wadah "Merdeka." Tahun 1963 Tunku membawa Gagasan Malaysia dan berjaya menghadapi "Konfrontasi Indonesia." Tahun 1969 - UMNO menghadapi pergaduhan kaum tetapi berjaya memulihkan keadaan dan menubuhkan Majlis Gerakan Negara (Mageran).

Tahun 1970, di bawah kepimpinan Tun Abdul Razak, Dasar Ekonomi Baru (DEB) diperkenalkan. Pada 1973 UMNO dan Pas bergabung mewujudkan kerajaan campuran. Pada 1987, Tengku Razaleigh menentang Presiden UMNO, Tun Dr. Mahathir Mohamad, dan UMNO diharamkan pada 12 Februari 1988. Pada 14 Februari 1988 UMNO Baru diwujudkan sebagai wadah baru UMNO. Diikuti dengan penubuhan Semangat 46.

Pada 1996 Semangat 46 diserap semula ke dalam UMNO. Pada 1998/1999 sebahagian ahli UMNO keluar mengikut Datuk Seri Anwar Ibrahim ekoran pemecatan beliau sebagai Timbalan Perdana Menteri dan ahli UMNO kerana dituduh hendak menjatuhkan kepimpinan Dr. Mahathir dan menubuhkan PKR.

Pada PRU 2008, UMNO mengalami kekalahan yang teruk di mana lima buah negeri ditawan oleh pakatan pembangkang.

Cabaran UMNO kini sangat berat. Yang mendatang belum tahu! Antaranya, DAP tidak hanya menentang UMNO/BN tetapi menentang sebahagian besar kandungan Perlembagaan! Pengundi Cina mula berpaling daripada menyokong MCA dan Gerakan.

Penulis hanya melontarkan persoalan, apakah UMNO sekali lagi terpaksa mengorbankan hak-hak Melayu demi hendak memperoleh sokongan kepada BN dan melayan tuntutan golongan ini?

Ketiga, Pas sukar diajak berunding seperti era kerajaan campuran UMNO-Pas dahulu. UMNO masih menganggap dengan kerjasama Pas, masalah perpecahan sesama Melayu boleh diredakan. Pas memang dikenang banyak memberi sumbangan kepada negara semasa di bawah kepimpinan Datuk Asri Muda. Antaranya, menyokong gagasan Malaysia, menyokong ISA, menyokong Singapura keluar dari Malaysia dan tentunya semasa Pas berada di dalam kerajaan campuran 1973-1977 dahulu.

Atas dasar itulah UMNO tidak berhenti mengundang Pas untuk berunding ke arah penyatuan Melayu! Masalahnya, Pas dahulu macam benang, sekarang sudah menjadi kain. Dahulu ideologi Islam Pas lain dengan ideologi Islam Pas sekarang. Pas kini mirip fahaman pemerintahan ulama ala-Iran.

Lagi pun Pas sudah mendapat rakan baru iaitu DAP dan PKR. Sebab itu, Pas kini berlainan fahaman dan aspirasinya berbanding semasa era Datuk Asri dahulu.

Dahulu mereka berhasrat hanya mahu menjadi parti pendakwah Islam, soal politik dan menjadi pembangkang adalah soal kedua. Kini Pas mahu "memerintah Malaysia". Tentulah "politik" didahulukan" daripada agenda lain.

Perbezaan fahaman politik UMNO dan Pas kian melebar dan tentunya disebabkan tiada usaha memupuk hubungan antara UMNO dan Pas sejak 1977 hingga kini. Justeru, jarak masa 34 tahun itu tentu sekali membuatkan kedua-dua parti itu mempunyai jurang pendapat yang luas dan haluan berbeza.

Cabaran keempat, adalah bagaimana UMNO hendak memperoleh semula sokongan padu orang Melayu? Dikatakan parti itu sedang melakukan beberapa pendekatan baru. Di bawah pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak, diyakini akan dapat mengembalikan sokongan orang Melayu kepada UMNO, begitu juga sokongan bukan Melayu.

Antara langkah-langkah yang sedang diambil adalah memperkenalkan transformasi politik, ekonomi dan sosial. Di bawah transformasi politik, difahamkan agenda untuk mengajak Pas bergabung dengan UMNO masih diteruskan. Ini akan kita analisis kemudian.

UMNO juga telah membuat perubahan drastik berhubung sistem pemilihan pemimpin supaya lebih demokratik. Lebih 160,000 ahli UMNO akan terlibat dalam pemilihan tersebut, berbanding hanya 1,800 ahli sahaja sebelum ini.

Strategi menerapkan beberapa ciri penting untuk dijadikan panduan kepimpinan. Contohnya memilih pemimpin yang amanah, jujur, dedikasi, beragama, berakhlak mulia , mempunyai etika dan sahsiah diri. Semua bakal calon pilihan raya mestilah terdiri daripada mereka yang profesional dalam pelbagai bidang.

Para pemimpin muda yang berkaliber perlu dilatih dari sekarang sebagai persediaan apabila sampai waktunya nanti akan mengambil alih kepimpinan di semua peringkat. Ini mengelakkan parti tidak punya banyak pilihan.

Beberapa tingkah laku yang tidak baik membawa kepada kekalahan BN/UMNO pada PRU-12. Justeru pemimpin-pemimpin UMNO haruslah bersikap tidak mengada-ngada, memahami perasaan dan kehendak rakyat, perlu menerima maklumat dari akar umbi, perlu ada rasa "kekitaan" tidak bersikap angkuh, sombong, bermegah-megah dan menunjuk-nunjuk, bersikap simpati dan "empati" terhadap kesusahan rakyat dan berfikiran terbuka.

Anggapkan kemasukan orang muda dalam parti sebagai "aset, bukan musuh yang mengancam kedudukan; tidak mencantas kepimpinan baru; pemimpin perlu turun padang secara berkala, perlu merapatkan diri dengan masyarakat, jangan terlalu yakin dan selesa dengan prestasi parti."

Budaya politik baru perlu diwujudkan, UMNO sedang dalam proses mengubah mindset daripada budaya politik yang lama kepada budaya politik yang baru; UMNO perlu berwajah baru - wajah yang memberi harapan baru kepada bangsa Melayu ke arah menawan semula hati mereka yang sudah luka, rawan dan tidak keruan sekarang ini.

UMNO sedang dalam proses membuka seluas-luasnya keahlian kepada semua pihak, profesional, pegawai kerajaan, ahli-ahli korporat dan usahawan-usahawan Melayu.

Akhir sekali, UMNO harus menonjolkan budaya politik yang berteraskan kasih sayang dan tolak ansur sesama manusia walaupun berbeza ideologi politik.

Budaya politik baru ini seharusnya berteraskan prinsip agama dan nilai akhlak yang mulia dan tidak terjerat dengan emosi melulu serta fahaman agama yang sempit.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Cita rasa Melayu Singapura

Posted:

Cita rasa Melayu Singapura

Cita rasa Melayu Singapura

Oleh Azmi Hassan


Calon Parti Pekerja menjalankan kempen ketika bertemu penduduk di GRC Aljunid, Singapura, baru-baru ini. – AFP


PILIHAN Raya Umum Singapura Ke-11 yang baru berlangsung mempamerkan anjakan cita rasa pengundi yang berani memberi kepercayaan kepada calon parti pembangkang yang selama ini begitu sukar memperolehi sokongan pengundi.

Perolehan jumlah undi sebanyak 60 peratus yang diperolehi oleh Parti Tindakan Rakyat (PAP) adalah terendah semenjak memerintah Singapura lebih lima dekad yang lepas. Ketika pilihan raya tahun 2006, PAP yang diterajui oleh Perdana Menteri Lee Hsien Loong memperolehi 66 peratus keseluruhan undi.

Merosotnya jumlah undi yang diperolehi oleh PAP dipercayai berpunca daripada rasa tidak puas hati pengundi terhadap kos sara hidup yang terlalu tinggi dan jurang pendapatan yang begitu ketara di antara golongan mewah dan sederhana. Pengundi yang kebanyakannya pertama kalinya berpeluang mengundi, lebih berani membuat keputusan yang menongkah arus.

Tetapi apa yang lebih menarik untuk dianalisis adalah sikap atau cita rasa pengundi Melayu yang dianggap sebagai kaum minoriti, tetapi mempunyai kuasa penentu di beberapa kawasan mengundi. Walaupun digembar-gemburkan pengundi Singapura yang dianggap matang dan tidak mengundi mengikut kaum, tetapi hakikatnya bangsa calon itu masih memainkan peranan penting.

Sebab itu Singapura terpaksa memperkenalkan konsep Kawasan Pilihan Raya Berkumpulan (GRC) pada 1988 untuk memastikan calon kaum minoriti tidak terpinggir dan mempunyai peluang yang saksama dengan calon kaum Cina.

Ketika pilihan raya 2001, sebahagian besar pengundi Melayu tidak menyokong PAP kerana merasa terkilan dengan sikap kerajaan Singapura yang menyokong kempen memerangi keganasan Amerika Syarikat yang ditafsirkan sebagai kempen untuk menindas umat Islam.

Walaupun PAP memperolehi jumlah sokongan yang begitu padu iaitu sebanyak 75 peratus undi, tetapi sokongan tersebut hanya datang dari satu kelompok pengundi iaitu dari pengundi kaum Cina.

Tetapi keputusan pilihan raya 2006 telah mempamerkan penghijrahan pengundi Melayu yang mana hampir 80 peratus telah kembali ke pangkuan PAP. Malah PAP dikatakan bernasib baik masih mampu memperolehi 66 peratus undi hanya kerana ihsan pengundi Melayu.

Berlakunya perubahan sikap pengundi Melayu dari 2001 hingga 2006 adalah kerana selama lima tahun kaum Melayu bagaikan terpinggir dari arus pembangunan Singapura gara-gara dilabel sebagai penyokong pembangkang.

Bukan menjadi satu rahsia bahawa kerajaan yang diterajui oleh PAP akan menghukum secara tersirat dan sistematik penduduk yang menyokong pembangkang kerana arus pembangunan kawasan tersebut tiba-tiba akan menjadi terbantut atau setidak-tidaknya perlahan.

Menteri Mentor, Lee Kuan Yew telah memberi amaran kepada penduduk Aljunid bahawa mereka mempunyai masa lima tahun untuk ambil iktibar dengan pemilihan yang telah dilakukan. Kekecewaan yang diluahkan Kuan Yew adalah ekoran kekalahan PAP di GRC Aljunid di tangan parti pembangkang Parti Pekerja (WP).

Ramai yang menjangkakan pilihan raya kali ini akan menyaksikan penghijrahan sekali lagi pengundi Melayu kepada pembangkang. Malah sekilas pandang, penambahan jumlah undi sebanyak 10 peratus yang diperolehi oleh pembangkang bagaikan telah mengesahkan persepsi tersebut.

Jangkaan tersebut diperkuatkan lagi dengan saranan Kuan Yew kepada Melayu Singapura agar melunturkan pegangan agama Islam mereka supaya lebih mudah mereka bergaul dengan kaum lain.

Saranan tersebut yang terkandung dalam buku beliau yang bertajuk Hard Truths: To Keep Singapore Going telah mendapat bantahan bukan sahaja daripada penduduk Melayu tetapi juga ahli politik Melayu dari PAP.

Isu penghinaan terhadap pegangan agama Melayu Singapura telah dipergunakan sepenuhnya oleh pihak pembangkang walaupun Kuan Yew telah memohon maaf atas keceluparan beliau. Calon Parti Perpaduan Nasional (NSP) Nicole Seah umpamanya telah memohon maaf bagi pihak Kuan Yew dalam usaha beliau menarik undi Melayu. Beliau yang bertanding di GRC Marine Parade bagaimanapun tewas di tangan kumpulan calon PAP yang diketuai oleh bekas Perdana Menteri Goh Chok Tong.

Sokongan pengundi Melayu terhadap PAP masih utuh seperti mana pola undian pada 2006 dan tidak berlaku penghijrahan kepada pembangkang seperti yang dijangkakan sebelum pilihan raya.

Walaupun PAP tewas kepada WP di GRC Aljunid pada hal kumpulan PAP ini diketuai oleh Menteri Luar George Yeo, tetapi peratus undian yang diperolehi oleh calon minoriti PAP iaitu Zainul Abidin Rasheed melebihi peratus undi yang diperolehi oleh empat rakan PAP beliau.

Malah peratus undi Zainul juga jauh meninggalkan calon Melayu WP iaitu Muhamad Faisal Abdul Manap. Pola pengundian Melayu di GRC Aljunid iaitu kawasan Eunos jelas menunjukkan kaum bumiputera Singapura ini jauh lebih selesa dengan calon Melayu PAP berbanding dengan pembangkang.

Walaupun pengundi Cina tidak memberi sokongan kepada empat calon Cina PAP yang lain, tetapi pengundi Melayu tetap menyokong Zainul walaupun mempunyai pilihan Faisal dari WP.

Begitu juga dengan GRC Marine Parade, penghijrahan ketara berlaku terhadap pengundi Cina yang menyokong parti pembangkang NSP. Tetapi pengundi Melayu tetap bersama PAP walaupun NSP mempunyai calon minoriti Melayu yang agak popular iaitu Mohamad Maliki Osman.

Cita rasa pengundi Melayu Singapura jelas mempamerkan sikap pragmatik apabila berhadapan dengan masa hadapan kaum mereka.

Pengundi Cina tidak gentar memberi undi kepada pembangkang kerana mereka akur PAP tidak boleh menyisihkan kaum Cina kerana mereka adalah majoriti di Singapura.

Tetapi Melayu Singapura adalah golongan minoriti dan sokongan terhadap parti pembangkang sudah tentu dengan mudah boleh dihukum oleh kerajaan pimpinan PAP.

PENULIS ialah GeoStrategis Institut Teknologi dan Sains GeoSpatial (INSTEG),

Universiti Teknologi Malaysia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Negara

Posted: 10 May 2011 01:30 PM PDT

Kosmo Online - Negara


10 lagi pengimport kereta diserbu

Posted:

10 lagi pengimport kereta diserbu

10 lagi pengimport kereta diserbu

Oleh SUHANA MD. YUSOP
suhana.yusop@kosmo.com.my


KERATAN Kosmo! semalam.


KUALA LUMPUR – Sebanyak 10 buah lagi syarikat jualan kereta mewah import milik bumiputera diserbu pihak berkuasa semalam atas dakwaan terlibat dengan aktiviti pengubahan wang haram.

Serbuan terbaru itu menjadikan jumlah keseluruhan premis yang diserbu sekumpulan pihak berkuasa di seluruh negara setakat ini melebihi 30 buah.

Beberapa orang ahli lembaga pengarah syarikat terbabit turut disoal siasat oleh para pegawai daripada empat agensi kerajaan yang melakukan serbuan itu bagi membantu siasatan.

Yang Dipertua Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia (Pekema), Datuk Zainuddin Abdul Rahman ketika dihubungi Kosmo! semalam mengesahkan perkara tersebut.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pelakon, penulis hiburan veteran Aimi Jarr meninggal dunia

Posted:

Pelakon, penulis hiburan veteran Aimi Jarr meninggal dunia

Pelakon, penulis hiburan veteran Aimi Jarr meninggal dunia

Oleh NOOR ASHREEN ISMAIL
ashreen.ismail@kosmo.com.my


NORIAH mencium jenazah suaminya yang meninggal dunia di kediamannya di Taman Melawati, Ulu Klang semalam.


KUALA LUMPUR – Pelakon dan penulis hiburan veteran, Aimi Jarr atau nama sebenarnya Datuk Omar @ Abd. Majid Puteh, 72, meninggal dunia pada pukul 8.05 pagi semalam di kediamannya di Taman Melawati, Hulu Klang dekat sini.

Allahyarham yang menghidap penyakit kencing manis dan Parkinson sejak beberapa tahun lalu disyaki diserang sakit jantung sebelum menghembuskan nafas terakhir.

Menurut anak bongsu Allahyarham, Romy Jarr, 34, bapanya tidak menunjukkan sebarang tanda yang dia sakit malah perwatakannya sentiasa ceria sebelum meninggal dunia.

"Sebelum ini ayah kelihatan sihat dan tidak pernah dimasukkan ke hospital. Namun, sejak malam semalam, dia asyik termenung, batuk-batuk dan badannya pula sejuk," ujar anak lelaki tunggal Aimi Jarr itu.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

GST kurangkan cukai pendapatan

Posted:

GST kurangkan cukai pendapatan

GST kurangkan cukai pendapatan


NAJIB bersalaman dengan peserta yang menghadiri Perundingan Bajet 2012 di Kementerian Kewangan, Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Cukai pendapatan korporat dan individu mungkin dikurangkan dengan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST), kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau bagaimanapun berkata, kerajaan masih dalam usaha memberi pengetahuan kepada orang ramai mengenai kelebihan GST melalui Program Pendidikan Kesedaran Awam.

"Di kalangan rakyat, terdapat peningkatan penerimaan GST sebagai suatu yang baik," kata Najib, yang juga Menteri Kewangan kepada pemberita selepas menghadiri Perundingan Bajet 2012 di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: MukaDepan

Posted: 10 May 2011 09:52 AM PDT

Berita Harian: MukaDepan


Eksklusif: Kuarters hantu

Posted: 09 May 2011 11:52 AM PDT

KUARTERS Institusi Pendidikan (KIP) Kampung Pandan, di Kuantan  yang mempunyai empat blok dengan 80 unit rumah kediaman serta dilengkapi pelbagai kemudahan termasuk surau tetapi hanya dihuni enam keluarga.

KUARTERS Institusi Pendidikan (KIP) Kampung Pandan, di Kuantan yang mempunyai empat blok dengan 80 unit rumah kediaman serta dilengkapi pelbagai kemudahan termasuk surau tetapi hanya dihuni enam keluarga.

KUALA LUMPUR: Kira-kira 3,000 unit kuarters guru, khususnya di luar bandar di seluruh negara dikatakan terbiar begitu saja kerana tidak didiami oleh guru yang bertugas di kawasan berkenaan atas pelbagai faktor termasuk lokasinya yang tidak sesuai dan tidak diselenggara dengan sempurna.

Ada sesetengahnya semakin usang kerana tidak didiami dan kelihatan umpama 'rumah berhantu' jika dilihat dari luar. Ramai guru dikatakan enggan mendiami kuarters berkenaan kerana lokasinya yang terletak di luar bandar, jauh dari kemudahan awam dan sunyi.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

bANG

Bertuahnya kakitangan golongan perguruan disediakan kuarters, jika dibandingkan dengan penjawat awam yang lain. Buat pengetahuan pihak kerjaan kuarters lebih di perlukan di kawasan bandar. ini kerana sara hidup di bandar lebih tinggi berbanding dengan luar bandar. Sewa satu bilik kecil pun dah memcecah RM 450.00 ke atas kalau rumah apa lagi.. sedang kan elaun perumahan lebih rendah lagi daripada sewa sebilik. Kepada pihak yang bertanggungjawab, bagi saja peluang kepada kakitangan yang bukan golongan perguruan memduduki kuarters tersebut atau bina saja kuarters untuk penjawat awam yang lain, lagi berfeadah. Harap maklum sekian terima kasih.

rOnie

sepatutnya kena buka untuk org ramai, kalau d biarkan mcm nie sama mcm telah menghabiskan duit rakyat. baik tak perlu di bina jika terus di biarkan.

Mawar

Saya rasa Kem. Pelajaran tidak sesuai membena kuarters untuk guru dibandar-bandar kecil, sebab ramai guru lebih selesa membeli rumah sendiri unruk diduduki. Harap pihak Kem. membuat kajian teperinci sebelum membena.... perlu atau tidak.

parJUSA nusajaya

Salah satu projek pembaziran dari kerajaan,harap semua ambil iktibar,ada banyak lagi kuarters yang sebegini rupa dan tidak diselia dengan betul di seluruh negara,harap kerajaan persekutuan dan negeri melalui pejabat daerah/pejabat setiausaha kerajaan pantau dan cari pendekatan terbaik bagi mengatasi masalah kuarters-kuarters bermasaalah ini.

nayem

saya pernah mendiami kuarters guru. memang banyak masalah ; 1: air selalu tak ada 2: jauh, di hujung kg, dekat kubur cina, tak ada kemudahan langsung, satu2nya kediaman, 3;Selenggaraan tak ada 4: Bangunan rosak & merbahaya. Repot ke ppd @ jkr : suruh repai sendiri dulu, kalau ada peruntukan boleh claim nanti, 5: Perabot tak lengkap & tak ada;sepatutnya semua ada perabot, tapi kadang2 ada yg tak ada langsung, kalau tanya org kata hilang di PPD

alan

itulah lebih baik buat kuaters dekat sekolah erea bndr..boleh jimatkan kos sikit..dah lah umah sewa kat erea bandar mahal gila...kalau nak buat kuarters yg kat pendalaman sana boleh ler yg kat sabah ngn sarawak...

din

Saya setuju dgn pandangan sri santan, di kawasan luar bandar rumah sewa lebih murah dari potongan untuk menduduki kuarters. oelh sebab itu kurang mendapat sambutan..cadangan saya untuk menjaga kuarters tersebut dari terus rosak elok lah di buka untuk kakitangan kerajaan yg lain untuk mendudukinya..

raymondjr

Salam sejahtera dan salam 1 Malaysia.Saya bersetuju dengan cadangan Sri Siantan agar Kuarters ini dibuka kepada kakitangan awam yang lain selain daripada kakitangan perguruan.Pihak Pentadbiran juga perlu mencari jalan agar Kuarters dalam keadaan baik kerana jika kuarters ini tidak dijaga akan menyebabkan kerugian kepada Kerajaan.Marilah kita bersama-sama menjaga kemudahan yang telah disediakan oleh Kerajaan kepada kakitangan Awam.Sekian, terima kasih.

yusof

saya pun kurang faham..kenapa krjn byk bina kuarters di luar bandar...sedangkan di bandar lebih memerlukan..taraf hidup tinggi dan sewa rumah yg mahal...tp inilah hakikatnya..hrp ambil perhatian

Kucing Gersang

wah belambak quarters perguruan kat sana? kami kakitangan awam di sabah ni mengharap sangat kemudahan seperti ini kerana keadaan kuarters kami yang sememangnya tidak mencukupi dan cukup daif.

mat

setuju dengan Sri Siantan..berikan saja kpd org lain yang lebih memerlukan..

Pedas

Kebanyakan kuarters guru memerlukan penyelenggaraan kerana kerosakan. Namun, oleh kerana faktor peruntukan, proses baik pulih tidak dapat dijalankan. Akhirnya rumah-rumah ini terbiar dan mengakibatkan kerugian yang lebih besar.

sri siantan

Kuarters berkenaan patut dibuka kepada mana kakitangan awam dan bukan terhad kepada kakitangan perguruan sahaja. Selain itu, dicadangkan agar kuartes berkenaan dijual kepada sesiapa yang belum mempunyai rumah. Isunya bukan jauh, tetapi kos menyewa rumah diluar lebih murah terutama jika berkongsi menyewa dan ramai guru adalah penduduk tempatan yang telah mempunyai rumah sendiri. Contohnya di Jerantut Pahang kuartes hanya terletak 1.5 km daripada bandar, 1 km daripada sekolah menengah dan rendah tetapi tidak mendapat sambutan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Mutakhir

Posted: 10 May 2011 07:50 AM PDT

Harian Metro: Mutakhir


13 lelaki ditahan bantu siasatan kebakaran pondok polis

Posted: 10 May 2011 06:10 AM PDT

NIBONG TEBAL: Polis menahan 13 lelaki bagi membantu siasatan terhadap kejadian kebakaran pondok polis dan pusat operasi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di Taman Merak di sini semalam.

Timbalan Ketua Polis Negeri, SAC Datuk Abdul Rahim Jaafar berkata mereka yang ditahan di sekitar Taman Merak itu berusia lingkungan 18 hingga 32 tahun dalam satu operasi besar-besaran mengesan suspek. Katanya, pada kejadian kebakaran pukul 11.10 malam tadi itu, pondok polis yang terletak dalam pusat operasi JKKK itu turut terbakar. Beliau berkata, perbuatan khianat membakar pusat operasi JKKK itu dipercayai berpunca dari kes membalas dendam terhadap seorang lelaki yang parah kerana diserang oleh anak salah seorang anggota JKKK di kawasan itu minggu lepas. "Akibat tidak puas hati ekoran insiden serangan tempoh hari, sekumpulan lelaki dipercayai anggota keluarga dan rakan mangsa itu bertindak membakar pusat operasi termasuk pondok polis yang berada dalam pusat itu," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rumah panjang musnah dalam kebakaran

Posted: 10 May 2011 06:08 AM PDT

KANOWIT: Sebuah rumah panjang 40-pintu, Rh.Umpang, di kawasan pedalaman Sungai Menyan dekat sini musnah dalam kebakaran hari ini menyebabkan enam keluarga tinggal sehelai sepinggang.

Dalam kejadian kira-kira pukul 3 petang itu, seorang lelaki berusia 50an mengalami kecederaan ringan apabila cuba menyelamatkan seorang anggota keluarga.


Pegawai Jabatan Bomba dan Penyelamat Kanowit, Douglas Graji, berkata pihaknya menerima panggilan pada pukul 3.03 petang dan sebaik tiba di lokasi 45 minit kemudian, keseluruhan rumah panjang itu musnah.

Katanya pihak berjaya mengawal kebakaran pada pukul 5 petang dan punca kebakaran dan jumlah kerugian masih dalam siasatan.


Katanya kebanyakan penghuni tidak tinggal di rumah panjang tersebut kerana bekerja di Sibu dan bandar lain.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online

Posted: 10 May 2011 07:29 AM PDT

Kosmo Online


Bakar pondok polis: 13 ditahan bantu siasatan

Posted:

Bakar pondok polis: 13 ditahan bantu siasatan

Bakar pondok polis: 13 ditahan bantu siasatan

10/05/2011 9:25pm

NIBONG TEBAL — Polis menahan 13 lelaki bagi membantu siasatan terhadap kejadian kebakaran pondok polis dan pusat operasi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di Taman Merak di sini semalam.

Timbalan Ketua Polis Negeri, SAC Datuk Abdul Rahim Jaafar berkata, mereka yang ditahan di sekitar Taman Merak itu berusia lingkungan 18 hingga 32 tahun dalam satu operasi besar-besaran mengesan suspek.

Katanya, pada kejadian kebakaran pukul 11.10 malam tadi itu, pondok polis yang terletak dalam pusat operasi JKKK itu turut terbakar.

Beliau berkata, perbuatan khianat membakar pusat operasi JKKK itu dipercayai berpunca dari kes membalas dendam terhadap seorang lelaki yang parah kerana diserang oleh anak salah seorang anggota JKKK di kawasan itu minggu lepas.

"Akibat tidak puas hati ekoran insiden serangan tempoh hari, sekumpulan lelaki dipercayai anggota keluarga dan rakan mangsa itu bertindak membakar pusat operasi termasuk pondok polis yang berada dalam pusat itu," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Mereka yang terbabit kini ditahan reman di Ibupejabat Polis Daerah Seberang Perai Selatan dan polis sedang mengesan dua lagi suspek yang dikenali sebagai Tan Choon Wei atau dikenali Ah Wei, 26, dan M.Jeganathan, 30, bagi membantu siasatan.

Tan mempunyai alamat terakhir di No 2, Lorong 44, Taman Merak, Simpang Ampat dekat sini manakala Jeganathan di No 36, Lorong 33 di taman perumahan yang sama. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pelakon veteran, Aimi Jarr meninggal dunia

Posted:

Pelakon veteran, Aimi Jarr meninggal dunia

Pelakon veteran, Aimi Jarr meninggal dunia

10/05/2011 8:05pm

KUALA LUMPUR — Pelakon veteran dan aktivis seni, Aimi Jarr atau nama sebenarnya Datuk Omar Puteh, 72, meninggal dunia di rumahnya di Taman Melawati, pagi ini.

Allahyarham yang juga merupakan bekas Penyunting Berita di Utusan Malaysia disahkan meninggal dunia akibat serangan jantung kira-kira pukul 7.30 pagi.

Anak bongsu Allahyarham, Romy Jarr, 34, ketika dihubungi berkata bapanya tidak menunjukkan tanda-tanda sakit sebelum meninggal dunia.

"Cuma pagi tadi semasa nak kejutkan arwah, badannya terasa sejuk dan mulutnya berbuih. Melihat keadaan bapa, saya terus menghubungi doktor untuk membuat pemeriksaan ke atasnya," katanya.

Romy Jarr berkata, bapanya mempunyai penyakit kencing manis tetapi tidak berada pada tahap yang serius sehingga memerlukan bapanya dimasukkan ke hospital.

Allahyarham meninggalkan seorang balu, Noriah Ishak, 74, dan tiga cahaya mata iaitu Norimy Jarr, 44, Norlisda Jarr, 40 dan Romy Jarr.

Aimi Jarr pernah memenangi anugerah Penulis Lakon Layar Terbaik dalam Festival Film Malaysia kedua pada 1981 menerusi filem Dia Ibuku.

Jenazah Allahyarham selamat dikebumikan selepas solat Zuhur di Tanah Perkuburan Klang Gate Baru, Hulu Klang. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tebus tanah Kerajaan Johor seabad lalu sah

Posted:

Tebus tanah Kerajaan Johor seabad lalu sah

Tebus tanah Kerajaan Johor seabad lalu sah

10/05/2011 7:55pm

PUTRAJAYA — Mahkamah Persekutuan hari ini memutuskan bahawa sebidang tanah milik seorang kerabat diraja Johor ditebus secara sah oleh kerajaan negeri itu 115 tahun lepas.

Tanah seluas enam ekar yang kini menempatkan sebuah jabatan telekomunikasi di pusat bandar Johor Baharu, dikatakan bernilai beberapa ratus juta ringgit serta menjadi pertikaian antara waris Almarhum Ungku Abdullah Temenggong Daeng Ibrahim dan kerajaan negeri.

Panel tiga hakim terdiri daripada Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin, Datuk Seri Md Raus Shariff dan Datuk Abdull Hamid Embong berkata, Mahkamah Tinggi terkhilaf apabila memutuskan bahawa pemerolehan hartanah tersebut oleh kerajaan negeri Johor adalah terbatal.

Mereka membuat keputusan itu selepas menolak rayuan Ungku Sulaiman Abd Majid dan Ungku Ahmad Othamn, yang merupakan cicit serta pentadbir bersama harta pusaka milik Almarhum Ungku Abdullah, adik Sultan Johor, Sultan Abu Bakar Daeng Ibrahim.

Mahkamah turut memerintahkan mereka membayar RM100,000 sebagai kos perundangan. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Mutakhir

Posted: 10 May 2011 03:37 AM PDT

Berita Harian: Mutakhir


Naoto Kan enggan terima gaji PM sehingga krisis nuklear selesai

Posted: 10 May 2011 03:26 AM PDT

Mutakhir

TOKYO: Naoto Kan berkata, beliau tidak akan mengambil gajinya sebagai perdana menteri Jepun sehingga krisis loji jana kuasa nuklear Fukushima, kesan daripada tsunami selesai.

Bagaimanapun, beliau akan mengambil gajinya sebagai wakil rakyat.

"Bersama-sama dengan operator loji itu, Syarikat Tenaga Elektrik Tokyo (TEPCO), kerajaan turut memikul tanggungjawab kesan daripada kemalangan nuklear selepas pentadbirannya meneruskan dasar tenaga nuklear," katanya di sini, sebentar tadi. "Sebagai pemimpin yang bertanggungjawab melaksanakan dasar itu, saya meminta maaf kepada semua pihak. Keputusan tidak mengambil elaun tahunan perdana menteri bermula Jun depan dan sehingga kita dapat lihat jalan penyelesaian kepada insiden nuklear," katanya. - AFP

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Mahkamah Indonesia ketepi hukuman mati warga Australia

Posted: 10 May 2011 03:09 AM PDT

Mutakhir

JAKARTA: Penyeludup dadah warga Australia yang lebih dikenali ahli kumpulan Bali Nine, Scott Rush, berjaya mengenepikan hukuman mati yang dijatuhkan Mahkamah Tinggi Indonesia sebelum ini, apabila rayuannya diterima, hari ini.

"Semakan penghakiman diterima Mahkamah Tinggi Indonesia. Hukuman mati ke atasnya diketepikan dan ia ditukar kepada penjara seumur hidup.

"Sebab ia diketepikan adalah anak guam saya masih muda dan dia menyesali atas tindakannya dan memberi jaminan tidak mengulangi sebarang perbuatan jenayah. Yang paling utama, dia hanya orang utusan dan bukan dalang di sebalik jenayah itu," kata peguamnya, Frans Hendra Winata di sini, hari ini. Scott yang berusia 24 tahun didapati bersalah dan mahkamah menjatuhkan hukuman mati atas peranannya menyeludup 8 kilogram heroin ke Australia menerusi pusat peranginan Indonesia, Bali pada 2005. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Utara

Posted: 10 May 2011 03:32 AM PDT

Utusan Online - Utara


Keunikan Kedai Dobi e-Wash

Posted:

Keunikan Kedai Dobi e-Wash

Keunikan Kedai Dobi e-Wash

Oleh AIN SAFRE BIDIN
utusanperak@utusan.com.my


Kedai Dobi e-Wash mula mendapat tempat daripada pelanggan bukan beragama Islam.


TELUK INTAN 9 Mei – Impiannya untuk membuka kedai dobi tidak pernah luntur meskipun mengetahui ramai telah tewas dan gagal meneruskan perjuangan dalam perniagaan mencabar itu.

Malah, ketika menceburi dunia perniagaan itu tiga tahun lalu, dia hampir menjadi sebahagian statistik usahawan bumiputera yang tersungkur kerana gagal mengharungi cabaran perniagaan sukar, tetapi mempunyai potensi besar berkembang dan menguntungkan.

Namun, kini Azhani Jalaluddin, 29, boleh menarik nafas lega kerana pengorbanan yang didasari usaha gigih dan doa membuahkan hasil apabila perkhidmatan Kedai Dobi e-Wash sudah mendapat hati di kalangan masyarakat setempat.

Hasil promosi secara berterusan, perniagaan ibu kepada seorang anak itu mula meyakinkan syarikat-syarikat seperti katering, hotel dan restoran untuk mendapatkan perkhidmatan Kedai Dobi w-Wash yang beroperasi No 23, Lorong 1, Jalan Merbok, Taman Impiana di sini.

Pemegang diploma perakaunan Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu berkata, dia tidak mempunyai sebarang pengalaman dalam dunia perniagaan dobi ketika menceburi bidang tersebut tiga tahun lalu.

"Saya hanya mempunyai pengalaman bekerja di dua buah bank selama beberapa tahun sebelum berhenti kerja untuk memulakan perniagaan.

"Perkhidmatan dobi dipilih kerana minat dan yakin akan potensi bidang ini, selain ingin membuktikan keupayaan usahawan Melayu untuk berjaya dalam bidang yang masih kurang disertai orang Melayu," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau yang mendapat sokongan dan bantuan pengurusan perniagaan daripada suami, Mohammed Irfan, 35, menambah, cabaran awal yang dihadapi adalah untuk mengumpul modal RM200,000.

Katanya, usaha beliau mahu menceburi perniagaan itu hampir gagal di peringkat awal lagi apabila permohonan mendapatkan pinjaman daripada agensi kerajaan ditolak.

Tidak mahu mengalah dengan halangan itu, beliau mendapat idea daripada kenalan suami seorang pengurus bank yang menasihatkannya membuat pembiayaan semula kedai milik suami bagi mendapatkan wang untuk dijadikan modal perniagaan dobi.

Ditambah dengan wang simpanan, dia akhirnya berjaya membuka kedai dobi dengan menggunakan teknologi terkini syarikat elektronik Electrolux yang masih belum digunakan secara meluas di daerah ini dan sekitarnya.

"Cabaran awal adalah mencari pelanggan kerana kawasan premis perniagaan tidak terletak di jalan utama, sebaliknya jalan mati. Persaingan harga dengan kedai lain yang lebih dulu menceburi bidang ini menjadikan tugas menjadi lebih sukar.

"Kesukaran untuk mendapatkan pekerja yang berkualiti dan setia juga merupakan antara cabaran besar," katanya.

Justeru bagi mengatasi masalah itu, tanpa mengira penat dan lelah apatah lagi rasa malu beliau melakukan semua kerja termasuk mencuci, mengering dan menggosok bagi memastikan perniagaannya terus beroperasi.

Beliau juga memperuntukkan masa setiap hari melakukan promosi dengan mengedar risalah, bertemu orang ramai dan kenalan bagi meyakinkan orang ramai tentang kebaikan dan keunikan perkhidmatan Kedai Dobi e-Wash.

"Walau sibuk sekali mana pun, saya tetap tidak akan mengabaikan tugas menjaga anak yang ketika itu berusia setahun. Suami hanya dapat membantu selepas dia selesai bekerja," ujarnya lagi.

Azhani berkata, kelainan yang ditawarkan oleh kedai dobinya adalah teknologi terkini hasil inovatif Electrolux yang membolehkan pakaian bukan sahaja bersih tetapi selamat diguna dan tidak menjejaskan kualiti sedia ada.

Bagi membolehkan mengoperasikan teknologi tersebut, dia telah menyertai program Advance Lagoon selama empat hari anjuran Electrolux di Pattaya,Thailand yang turut disertai peserta dari Indonesia, Filipina dan Thailand.

Selain itu, katanya, Kedai Dobi e-Wash mengutamakan konsep Islam bagi memastikan semua pakaian dibasuh dan dibersihkan menepati hukum syarak.

"Ini merupakan salah satu faktor mengapa kita hanya mengambil pekerja Islam," katanya sambil menambah konsep tersebut telah diterima oleh pelanggannya yang terdiri daripada pelbagai kaum.

"Sebab itu juga, pelanggan saya tidak rasa was-was menghantar telekung untuk dicuci di kedai ini," katanya lagi.

Beliau berkata, harga yang ditetapkan berbeza mengikut kaedah cucian.

"Jika mengggunakan Wet Clean harga ditetapkan berdasarkan bilangan setiap pakaian tetapi jika cucian biasa ditetapkan pada harga antara RM3 hingga RM5 sekilogram," katanya.

Azhani berkata, sehingga kini Kedai Dobi e-Wash bukan sahaja mendapat perhatian daripada pelanggan beragama Islam tetapi sudah sebati dengan kaum lain termasuk India dan Cina.

Malah katanya, keunikan kaedah cucian serta konsep Islam yang diterapkan menyebabkan pelanggannya bukan sahaja datang dari daerah ini, sebaliknya menjangkau sehingga Sitiawan.

Bercerita mengenai perancangan masa depan, Azhani berkata, dia bercadang membuka cawangan baru sama ada di Ipoh atau Sitiawan.

"Selain itu saya berhasrat memperoleh sijil halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bagi menambahkan lagi keyakinan pelanggan terhadap produk dan perkhidmatan Kedai Dobi e-Wash," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pelanggan pelbagai kaum puas hati

Posted:

Pelanggan pelbagai kaum puas hati

Pelanggan pelbagai kaum puas hati


Azhani Jalaluddin sentiasa mendapat sokongan dan bantuan suaminya, Mohammed Irfan memajukan kedai dobi mereka di Taman Impiana, Teluk Intan, Perak, semalam.


TELUK INTAN 9 Mei - Layanan baik, harga berpatutan dan kualiti cucian bermutu berpandukan kepada amalan Islam merupakan antara faktor utama mendorong pelanggan setia bersama Kedai Dobi e-Wash milik Azhani Jalaluddin, 29.

Seorang pelanggan Mohd. Said Mansor, 46, berkata, sejak mengetahui dobi tersebut mengutamakan amalan Islam, dia tidak pernah bertukar ke kedai lain.

"Saya amat berpuas hati dan sebab itu tidak kisah untuk datang ke sini walaupun tinggal di Sitiawan," katanya.

Seorang lagi pelanggan, Fadilah Mohd. Awali, 56, berkata, dahulu dia keberatan untuk menghantar telekung dicuci di kedai dobi kerana tidak yakin dengan kebersihan cuciannya.

"Selepas mengetahui kaedah yang digunakan Kedai Dobi e-Wash saya tidak menghadapi masalah untuk mencuci telekung dengan lebih kerap lagi," ujarnya.

Kee Mini Tan, 52, berkata, terdapat kelainan jika soal kualiti kebersihan setiap cucian diambil kira.

"Saya difahamkan teknologi yang digunakan lebih mesra alam iaitu tidak menggunakan bahan bertoksik," katanya.

K. Sentiveloo Mohandass, 48, memberitahu dia telah menggunakan perkhidmatan di kedai dobi tersebut sejak 2009.

"Setakat ini saya tidak mempunyai rungutan, semuanya baik dan puas hati," katanya.

Chuan Chan, 34, yang tinggal berhampiran kedai tersebut berkata, selain bersih dan harga berpatutan, kedai tersebut menawarkan perkhidmatan yang cepat.

"Sudah dua tahun saya menjadi pelanggan tetap kedai dobi ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pesanan buat graduan politeknik

Posted:

Pesanan buat graduan politeknik

Pesanan buat graduan politeknik

Oleh MARZITA ABDULLAH
pengarang@utusan.com.my


TUANKU Syed Sirajuddin Putra Jamalullail menyampaikan sijil dan diploma kepada salah seorang graduan di Ulu Pauh, Arau, semalam. Turut hadir, Tuanku Fauziah Tengku Abdul Rashid. - UTUSAN/FAIZAL ABU HASSAN


ARAU 9 Mei – Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail mengingatkan graduan Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin (PTSS) supaya memanfaatkan ilmu untuk pembangunan negara dan masyarakat.

Baginda bertitah, para graduan kini mengalas tanggungjawab baru dalam memacu kemajuan negara namun ia perlu diperkukuhkan dengan ketahanan rohani dan jasmani.

"Perjalanan para graduan masih jauh lagi malah kamu semua perlu menyumbang kembali kepada pembangunan negara dan masyarakat," titah baginda.

Baginda bertitah demikian dalam ucapan perasmian Majlis Konvokesyen PTSS ke-5 yang turut dihadiri Raja Perempuan Perlis, Tuanku Fauziah Tengku Abdul Rashid dan Pengarah PTSS, Md. Noor Baharom di sini, hari ini.

Titah baginda, para graduan juga perlu menjauhkan diri daripada gejala tidak sihat dengan melibatkan diri dalam aktiviti kesukarelawan dalam komuniti.

Dalam pada itu, baginda bertitah, kualiti sesebuah institusi pengajian tinggi (IPT) tidak diukur daripada jumlah graduan yang dihasilkan tetapi ia dilihat kepada sumbangan yang bakal dicurahkan oleh para graduan kepada negara.

"PTSS sebagai sebuah IPT, merupakan wadah untuk melahirkan modal insan berkualiti dan berhemah tinggi bahkan mempunyai tanggungjawab kepada masyarakat," titah baginda.

Sementara itu, seramai 1,503 graduan PTSS menerima diploma dan sijil masing-masing hari ini iaitu seramai 988 graduan menerima diploma dan 515 graduan menerima sijil.

Mereka terdiri daripada graduan Jabatan Perdagangan, Jabatan Teknologi Komunikasi, Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Jabatan Pelancongan dan Hospitaliti dan Jabatan Rekabentuk Komunikasi dan Visual.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan