Rabu, 18 Mei 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Berita Harian: MukaDepan

Posted: 18 May 2011 09:09 AM PDT

Berita Harian: MukaDepan


Bandar 'hilang'

Posted: 17 May 2011 02:44 PM PDT

JOHOR BAHRU: Beberapa bandar di negara ini yang terletak di kawasan rendah, terutama berhampiran pantai berkemungkinan ditenggelami air laut dalam tempoh sembilan tahun akan datang berikutan fenomena paras air laut yang semakin meningkat akibat pemanasan global.

Jika fenomena itu berterusan secara konsisten dan tiada langkah pencegahan dirangka dari awal, antara kawasan berisiko tinggi ditenggelami pada tahun 2020 kelak ialah Batu Pahat, Melaka, Pulau Pinang, Miri, Klang, Selangor dan Pekan.

Kemungkinan mengenai kejadian itu ditemui pakar Fakulti Kejuruteraan Awam dan Alam Sekitar dari Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) hasil analisis data paras air laut yang direkodkan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) sejak 2004. Prof Ir Dr Abdul Aziz Abdul Samad yang juga Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) universiti itu, berkata data paras air laut yang dianalisis Pensyarah Jabatan Kejuruteraan Air dan Persekitaran, Dr Tan Lai Wai, mendapati sejak 2004 sehingga awal tahun ini, paras air laut negara meningkat secara purata 10 sentimeter (sm) setiap tahun.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

Lilis Bt Sudin

kita harus sedia dari sekarang bukan serah kepada takdir. Langkah keselamatan dan pencegahan harus diutamakan dengan meninggikan kawasan rendah serta wujudkan tempat menampung air laut[ Tangki penyimpanan ] disemua dikawasan tempat yang berisiko tinggi. Bagi keselamatan penduduk tempatan dikawasan rendah dicadangkan penempatan seperti dewan, kompleks perlu diwujud sekiranya gagal langkah pencegahan dan khazanah alam seperti pokok bakau perlu di tanam kerana ia dapat menyerap airlaut dan mengurangkan kebanjiran

Abd Rasid Bin Abd Rais

bagi kami orang2 yg beriman jawapan semua ada dalam aq quran.... jangan teperdaya.. tempat2 yg di sebutkan adalah tempat2 yg hartanah nya melambung harganya dan pusat atau laluan perniagaan yg paling terbaik di semenanjung malaysia... jika sesiapa terpedaya mesti ramaiyg menjual tanah dan bealih ke tempat yg harga tanah dan ekonominya lembap sekaligus meningkatkan ekonomi di tempat baru dalam jangka panjang... ajal dan maut itu kuasa allah s.w.t. polotik bangsa yg bijak menindas orang yg lemah dan kurang ilmu sahaja akan teperdaya..

Muhammad Hosni

mencegah lebih baik dari merawat.....tp dah terlambat......kena terima hakikat bumi sudah tiba di penghujung....banyak-banyak beramal....

ini juga disumbangkan dengan banyak kawasan laut yang ditambak menjadi pulau untuk digunakan dengan pelbagai cara

Alif Rosli

Salam. Diharap K'jaan dpt memberi perhatian serius terhadap kajian ini. Kalau ada kajian Bandar "hilang", semestinya ada kajian utk selamat kan Bandar "Hilang".
Sekian. T.K.

fyzu

Apa yang di hairankan...semua ni ujian dr Allah..dunia dah nak kiamat..tetapi manusia sibuk berlumba mengejar kemewahan..khazanah alam semulajadi tu kita perlu jaga bukan untuk diceroboh semata-mata kerana wang..ingatlah..harta di dunia ni hanya sementara saja..

Alif Rosli

Salam. Diharap K'jaan dpt memberi perhatian serius terhadap kajian ini. Kalau ada kajian Bandar "hilang", semestinya ada kajian utk selamatkan Bandar "Hilang".
Sekian. T.K.

AFINDY BIN MATNOR

fenomana ini boleh di cegah sekiranya seluruh peduduk dunia bekerjasama, mengkaji bagaimana hendak mencegahnya.kalau difikirkan apa akan jadi 100 tahun akan datang. jadi kita harus bertindak awal,dan jangan perkara buruk berlaku baru nak ambil tindakan. kesimpulannya kita sebagai penduduk dunia harus peka dalam hal ini bagi keselamatan akan datang.

Nizan Anwar

Semua pihak harus memahami situasi ini tapi tiada gunanya jika hanya membahaskan jalan penyelesaian tanpa diambil tindakan sewajarnya.

farah

Sebenarnya bukan kerajaan yg patut ambil tindakan sahaja. Ini ada kesedaran individu sendiri. Kita adalah penduduk bumi ini yang patut ambil tindakan jika kita nampak pembakaran terbuka dilakukan maka kita sendiri yang patut ambil tindakan buat teguran terus pada individu terbabit. Bukan tunggu pihak berkuasa sahaja. Sementara nak tunggu tindakan kerajaan tu dah nipis dah lapisan ozon kita. Yelah sebagai rakyat malaysia kita pun tau politik kerajaan kita sekarang. Pasal nak jaga alam sekitar ni buat de je tapi time nak hancur kan cepat je. Alasan untuk pembangunan negara.

Liam90

Situasi tsebut tak mustahil boleh berlaku.. Langkah mgatasi perlu dambil sgera... Mulakan hari ini.

Azmir

Apa yang berlaku pada dunia hari ini semuanya adalah kerakusan tangan manusia itu sendiri. Kerajaan boleh berusaha, tapi hakikatnya mentaliti manusia hari ini memang sukar diubah. Bila budaya semakin terhakis, maka sikap kerjasama dan bertangungjawap itu tidak penting lagi. Manusia hari ini lebih cenderung mengejar kemewahan dan harta sehingga sanggup mengadaikan khazanah alam semulajadi ini.

sri siantan

Dgn izin allah segalanya boleh berlaku. Cuma apa persediaan kita? Adakah kita telah bersedia? Adakah kita betul-betul bersedia?

maimunah atan

kita kenala buat macam Belanda negara di bawah paras air dari sekarang sebelum terlambat

SYAHIDA

Kerajaan perlu menguatkuasakan undang-undang contohnya mengehadkan penjualan Klorofluorokarbon (CFC) yang merupakan penyumbang utama kepada penipisan lapisan ozon. Gas CFC terkandung dalam alat-alat seperti penyaman udara, aerosol dan peti sejuk. Semasa CFC dibebaskan di atmosfera, klorin akan bertindak dengan ozon dan membebaskan oksigen. Akibatnya, lapisan ozon semakin nipis. Penipisan lapisan ini akan menyebabkan sinaran ultraungu sampai terus ke permukaan bumi yang menyebabkan suhu bumi meningkat lalu meningkatkan paras air laut.

Selain itu kerajaan perlu kerap memantau kegiatan-kegiatan masyarakat supaya tidak melakukan pembakaran terbuka dan mengetatkan lagi undang-undang terhadap pembakaran sampah. Apa yang dapat saya lihat, kemana saja saya pergi, di kawasan perumahan pasti ada yang melakukan pembakaran terbuka. Kerajaan juga perlu mengadakan banyak kempen supaya masyarakat dapat mengetahui apa yang sebenarnya berlaku dalam negara kita selain tingkah laku masyarakat itu sendiri, kerajaan perlu mengambil tindakan terlebih dahulu kerana tingkah laku oleh masyarakat dikawal oleh undang-undang yang dibuat oleh kerajaan.

Jika kerajaan memberikan hukuman berat, pastinya rakyat takut untuk melakukan kesalahan seperti pembakaran terbuka dan lain-lain. Penjualan racun atau penyembur aerosol, atau penghawa dingin juga perlu dikurangkan atau dihadkan penggunaannya dan penjualannya bagi mengawal pemansan global dri terus berlaku.

Bahagian sains dan teknologi pula perlu mereka alat yang banyak menggunakan tenaga solar untuk menjalankan kegiatan seharian manusia seperti penggunaan penghawa dingin.

"Apalah gunanya kesenangan pada hari ini jika menerima padah pada hari esok".

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online

Posted: 18 May 2011 07:40 AM PDT

Kosmo Online


Sindiket gores dan menang Lembah Klang

Posted:

Sindiket gores dan menang Lembah Klang

Sindiket gores dan menang Lembah Klang

18/05/2011 8:43pm

KUALA LUMPUR - Lima orang termasuk seorang wanita ditahan dalam satu serbuan di sebuah premis pejabat di Kompleks Mutiara, Jalan Ipoh hari ini kerana dipercayai terbabit dalam sindiket gores dan menang.

Serbuan pada 1 petang itu, dijalankan oleh pasukan polis dari Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK), Bukit Aman yang diketuai oleh Cif Inspektor, Mohamad Zaid Othman.

Mohamad Zaid berkata, maklumat diperolehi daripada seorang mangsa yang mendakwa mengalami kerugian hampir RM4,000 apabila menyerahkan wang tersebut kepada sindiket terbabit.

"Mangsa ditawarkan memenangi sebuah kereta mewah tetapi dengan syarat harus membayar sejumlah RM4,000 dan beliau telah membayarnya pada Isnin lepas tetapi hari ini mangsa diminta membayar jumlah yang sama menyebabkan mangsa curiga lalu membuat laporan polis," katanya kepada pemberita di lokasi serbuan. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Warga Iran diberkas cuba seludup 28 kg syabu

Posted:

Warga Iran diberkas cuba seludup 28 kg syabu

Warga Iran diberkas cuba seludup 28 kg syabu

18/05/2011 5:16pm

GEORGETOWN - Dua warga Iran dipercayai cuba menyeludup dadah ke negara ini ditahan dalam pemeriksaan di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang di Bayan Lepas malam tadi.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, kedua-dua lelaki yang berumur dalam lingkungan 30 tahun itu ditahan kerana disyaki menyorok syabu seberat 27.8 kg dalam kotak makanan yang ditemui dalam beg pakaian mereka.

"Helah mereka tidak terhasil dan mereka ditangkap pada 7.40 malam oleh sepasukan Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik negeri," katanya di sini hari ini. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Anggota APMM mengaku seleweng petrol

Posted:

Anggota APMM mengaku seleweng petrol

Anggota APMM mengaku seleweng petrol

18/05/2011 5:09pm

ALOR SETAR - Seorang anggota Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) hari ini mengaku salah di Mahkamah Sesyen atas 42 tuduhan pecah amanah melibatkan penyelewengan minyak petrol membabitkan sejumlah RM87,006 di Kuala Kedah dua tahun lalu.

Laskar Kanan Maritim Azman Md. Noh, 48, yang tidak diwakili peguam mengaku salah di hadapan Hakim Mohd. Rosli Osman terhadap kesemua pertuduhan yang dilakukan antara Januari hingga September 2009.

Tertuduh sebagai pegawai pengangkutan kenderaan rasmi Maritim Malaysia, Pangkalan Kuala Kedah, dibekalkan dengan kad minyak Petronas Smartpay didakwa melakukan pecah amanah iaitu menggunakan kad minyak itu bagi membeli minyak petrol untuk kepentingan diri.

Dia melakukan semua kesalahan itu di Stesen Minyak Petronas Imbang Moden Sdn. Bhd. di Jalan Batas Paip, Kuala Kedah antara 3 Jan 2009 hingga 23 Sept 2009. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Mutakhir

Posted: 18 May 2011 07:08 AM PDT

Harian Metro: Mutakhir


17 keluarga hilang tempat tinggal

Posted: 18 May 2011 03:57 AM PDT

MIRI: Enam puluh tujuh orang dari 17 keluarga hilang tempat tinggal apabila rumah mereka musnah dalam kebakaran di kawasan setinggan di Pujut Corner, di sini hari ini.


Kebakaran dikatakan bermula dari sebuah rumah di kawasan itu pada pukul 10.30 pagi sebelum merebak dengan cepat dan memusnahkan 15 rumah lain dalam tempoh setengah jam.

Keadaan cuaca panas dan kesukaran mendapatkan air menyukarkan usaha untuk memadamkan kebakaran itu, kata Pegawai Kanan II Bomba dan Penyelamat Abdul Latip Kassim.


Sementara itu, pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Bahagian Miri Antonio Kahti Galis berkata sebuah pusat penempatan sementara disediakan di bangunan Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia di sini untuk menempatkan mangsa yang terlibat.


"Setakat ini belum dapat dipastikan lagi jumlah sebenar yang memerlukan penempatan sementara ini kerana saya dimaklumkan ada mangsa yang berpindah ke rumah sanak-saudara mereka," katanya di sini hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penduduk tidak dapat bekalan air

Posted: 18 May 2011 03:51 AM PDT

GURUN: Lebih 20 penghuni lima buah rumah di Kampung Sungai Rotan Dalam di sini terpaksa menggunakan air parit berikutan ketiadaan bekalan air bersih di kampung mereka.

Abdul Amor Bakar, 54, yang menetap di kampung itu hampir 46 tahun lalu berkata perkara itu berlaku kerana tidak terdapat paip besar di kampung berkenaan untuk menyalurkan bekalan air bersih kepada mereka.


"Pakcik sekeluarga dari dulu lagi guna air parit untuk mandi, memasak mahupun membasuh kerana kampung ini memang tidak ada bekalan air bersih," katanya.

Abdul Amor berkata air parit itu tidak bersih dan keruh kerana disyaki bercampur dengan racun.


"Air parit ini keruh dan bercampur dengan racun sebab air baja dari kilang Petronas yang berdekatan mengalir terus ke parit ini termasuk juga dengan racun rumput.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Mutakhir

Posted: 18 May 2011 03:47 AM PDT

Berita Harian: Mutakhir


Serangan asid: Kementerian Kesihatan sedang kaji

Posted: 18 May 2011 03:43 AM PDT

Mutakhir

PAPAR: Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abd Rashid Shirlin berkata kementeriannya sedang mengkaji isu berkenaan tentang peraturan penggunaan bahan kakis seperti asid.

Bercakap kepada pemberita selepas menyerahkan komputer notebook 1Malaysia kepada 1,844 pelajar di sini hari ini, beliau berkata, kementerian menganggap perkara itu perlu diselesaikan segera.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil baru-baru ini berkata, beliau akan membawa isu penjualan dan pembelian asid ke Kabinet secepat mungkin supaya undang-undang pembelian dan penjualan bahan itu dapat diperketat. Kenyataan beliau itu merujuk kepada serangan simbahan cecair dipercayai asid di sekitar Lembah Klang dan di beberapa kawasan lain yang menyasarkan golongan wanita.

Polis menerima lebih 20 laporan berhubung insiden itu.

Menyokong cadangan itu, Rosnah bersetuju tindakan drastik perlu dilakukan.

"Terdapat keperluan untuk mengawal, bukan sahaja asid tetapi bahan serupa yang boleh memudaratkan jika ia disalahgunakan," katanya.
Bagaimanapun katanya, kementerian itu perlu melihat mekanisme pelaksanaannya termasuk daripada aspek teknikal.

"Sekiranya diizinkan Allah, sesuatu akan dibuat tidak lama lagi," katanya. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Hsien Loong umum Kabinet baru

Posted: 18 May 2011 03:11 AM PDT

Mutakhir

SINGAPURA: Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong hari ini mengumumkan anggota Kabinet beliau, dengan 11 daripada 14 kementerian bertukar peneraju.

Kenyataan Pejabat Perdana Menteri di sini berkata, sembilan penyandang jawatan sedia ada akan meninggalkan jemaah menteri manakala tujuh anggota baru daripada kalangan Anggota Parlimen yang dipilih semula dan yang baru dipilih pada pilihan raya umum 7 Mei lalu, dilantik menyertai Kabinet.

Lee dan anggota Kabinet barunya itu akan mengangkat sumpah di hadapan Presiden S.R Nathan pada 7:30 malam Sabtu ini. Pelantikan mereka berkuatkuasa pada hari yang sama. - BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Utara

Posted: 18 May 2011 03:43 AM PDT

Utusan Online - Utara


Surau Komtar seperti stor usang

Posted:

Surau Komtar seperti stor usang

Surau Komtar seperti stor usang

Oleh MALINDA ABDUL MALIK
utusanpenang@utusan.com.my


Keadaan tidak terurus surau di Komtar dengan sejadah, telekung dan barangan lain berselerakan.


PULAU PINANG 17 Mei - Sedih dan memalukan. Demikian keadaan surau di tingkat dua Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) di sini yang tidak ubah seperti sebuah stor usang.

Surau sepatutnya menjadi tempat ibadat selesa dan memberi ketenangan kepada jemaah tetapi sebaliknya berlaku disebabkan keadaannya yang begitu daif.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati, siling surau berkenaan berlubang manakala tiada paip untuk membolehkan jemaah mengambil wuduk.

Seorang peniaga di Komtar, Hatimah Kamil, 50, berkata, dia kecewa dengan pihak pengurusan surau yang tidak memantau keadaan itu.

Menurutnya, surau tersebut yang mampu menampung sehingga 20 jemaah pada satu-satu masa seolah-olah tidak terurus dengan sejadah dan telekung berselerakan.

"Keadaan ini berlaku sejak tiga tahun lalu dan tentunya amat mengaibkan kepada orang Islam," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Sementara itu, seorang pengunjung, Kamarudin Ismail, 42, dari Ipoh pula berharap kerajaan DAP Pulau Pinang mengambil berat terhadap masalah tersebut.

Ini kerana, jelasnya, Komtar merupakan lambang kemegahan rakyat negeri ini selain menempatkan pejabat pentadbiran kerajaan DAP Pulau Pinang.

"Keadaan surau ini nampak tidak terurus dengan barang-barang lusuh di merata-rata tempat.

"Bau hapak sejadah menusuk hidung terutamanya apabila sujud," ujarnya.

Sehubungan itu, beliau berharap pihak-pihak berkaitan mengambil inisiatif untuk menceriakan semula surau berkenaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Minda Sarjana taja Utusan Malaysia

Posted:

Minda Sarjana taja Utusan Malaysia

Minda Sarjana taja Utusan Malaysia

KEPALA BATAS 17 Mei - Pengedar produk wangian Teacher's Perfume, syarikat Minda Sarjana Enterprise hari ini mengedarkan 1,000 naskhah percuma akhbar Utusan Malaysia di beberapa lokasi sekitar Pulau Pinang dan Kedah.

Sebanyak 500 naskhah akhbar itu diedarkan kepada pelanggan Restoran Din Ikan Bakar di sini manakala 300 naskhah lagi di sekitar Pasar Tikam Batu, Sungai Petani, Kedah.

Syarikat tersebut turut mengedarkan 200 lagi naskhah akhbar Utusan Malaysia di Pantai Merdeka, Kota Kuala Muda juga dekat sini.

Pengurus Minda Sarjana, Jamaludin Hashim berkata, pengedaran naskhah percuma itu adalah bagi mempromosikan produk Teacher's Perfume keluaran syarikat bumiputera itu yang dilancarkan sejak Januari lalu.

"Tajaan ini juga adalah sempena sambutan Hari Guru sebagai komitmen syarikat kami dalam memberi pengiktirafan kepada warga pendidik yang menyumbang jasa dan bakti kepada pembangunan anak bangsa.

"Saya harap artikel mengenai Teacher's Perfume yang disiarkan Utusan Malaysia hari ini mampu menarik lebih ramai pengguna untuk mencuba produk keluaran syarikat kami," katanya selepas mengedarkan akhbar itu di sini hari ini.

Utusan Malaysia hari ini menyiarkan artikel mengenai produk wangian Teacher's Perfume yang mula mendapat sambutan menggalakkan daripada pengguna walaupun baru lima bulan berada di pasaran.

Diilhamkan dari produk haruman terkemuka seperti Dunhill, Hugo Boss, Lancome, Calvin Klein dan Valentino, Teacher's Perfume mempunyai kelebihan tersendiri kerana harumannya yang asli serta tahan lebih lama.

Bagi memantapkan operasinya, syarikatnya menggunakan konsep stokis, pengedar dan ejen bagi memasarkan Teacher's Perfume di seluruh negara termasuk mahu menembusi pasaran lebih luas di Sabah dan Sarawak.

Orang ramai yang memerlukan maklumat lanjut mengenai Teacher's Perfume boleh melayari laman web http://minyakwangicikgu.blogspot.com atau menghubungi Jamaludin di talian 012-5407782.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

TAHNIAH

Posted:

TAHNIAH

TAHNIAH


BAKRI Ali (kiri) sempat bergurau dengan Hashim Jasin (tengah) sambil diperhatikan oleh Jamil Saad selepas istiadat Penganugerahan Darjah Kebesaran dan Pingat sempena Ulang Tahun Keputeraan Ke-68 Raja Perlis di Istana Arau, semalam.


KERIANGAN jelas terpapar pada wajah mereka yang tersenarai menyertai Istiadat Penganugerahan Darjah Kebesaran dan Pingat sempena Ulang Tahun Keputeraan Ke-68 Raja Perlis di Istana Arau, semalam.

Antara yang terlibat dalam istiadat berkenaan ialah Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kesihatan dan Pembangunan Luar Bandar, Bakri Ali yang menerima Darjah Setia Mahkota Perlis (SMP) bersama Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Sanglang, Hashim Jasin dan Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Jamil Saad.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Selatan

Posted: 18 May 2011 03:11 AM PDT

Utusan Online - Selatan


Naik taraf rumah pangsa sebilik

Posted:

Naik taraf rumah pangsa sebilik

Naik taraf rumah pangsa sebilik

Oleh MOHAMMAD YASIR JAAFAR
utusanN9@utusan.com.my


Mohamad Hasan menyampaikan sumbangan kepada warga kurang upaya ketika melawat Rumah Pangsa Senawang 1, Taman Senawang Jaya, Seremban, kelmarin. – utusan/MD.SHAHJEHAN MAAMIN


SEREMBAN 17 Mei – Kerajaan negeri akan membuat pengubahsuaian terhadap rumah pangsa satu bilik kepada yang lebih selesa, khususnya bagi menempatkan penghuni berkeluarga besar.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, untuk merealisasikan hasrat tersebut, satu kajian terperinci akan dijalankan supaya pelaksanaannya dapat dilakukan secepat mungkin.

''Sebagai contoh di Rumah Pangsa Senawang 1 ini, rumah yang mempunyai satu bilik ini dilihat tidak lagi sesuai untuk didiami oleh penduduk berkeluarga.

''Maka saya telah mengarahkan Unit Perumahan dan Kerajaan Tempatan (UPKT) untuk menjalankan kajian supaya dapat diperbesarkan rumah mereka dengan mencantumkan kepada unit bersebelahan yang kosong agar ia lebih selesa," katanya.

Mohamad berkata demikian kepada pemberita selepas melawat Rumah Pangsa Senawang 1, Taman Senawang Jaya, di sini semalam.

Jelasnya, rumah tersebut merupakan rumah pangsa pertama yang dibina di negeri ini, kira-kira 46 tahun lalu semasa kerajaan sedang giat merancakkan dasar perindustrian negara ketika itu.

''Pada ketika itu, rumah ini dibina bagi tujuan menyediakan penempatan kepada penduduk di luar bandar yang berhijrah ke kawasan bandar berkerja di kilang berhampiran.

''Namun, kini ia tidak lagi sesuai untuk didiami penduduk terutamanya yang sudah mempunyai anak yang ramai," ujarnya.

Kata Mohamad, sebelum ini kerajaan negeri telah memutuskan bahawa tiada lagi pembangunan rumah jenis itu akan didirikan di sekitar negeri ini.

''Jika ada anak lelaki dan perempuan ia akan menyulitkan keadaan, selain keadaan rumah sempit dan tidak selesa. Akhirnya nanti anak-anak mungkin tidak gemar untuk berada di rumah sebaliknya berkumpul di tepi jalan dan tembok," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Suami isteri miliki ganja ditahan

Posted:

Suami isteri miliki ganja ditahan

Suami isteri miliki ganja ditahan

SEREMBAN 17 Mei - Seorang pemandu lori bersama isterinya ditahan di sebuah rumah di Taman Desa Anggerik, Nilai dekat sini pagi ini kerana disyaki memiliki dadah jenis ganja.

Pasangan berkenaan ditahan oleh sepasukan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) negeri dalam serbuan di kediaman mereka kira-kira pukul 6 pagi.

Ketua JSJN Negeri Sembilan, Supritendan R. Ravi Chandran berkata, hasil pemeriksaan di rumah tersebut, pihaknya menemui kira-kira 490 gram dadah dipercayai ganja.

"Pasangan suami isteri yang berusia 45 dan 42 tahun itu dipercayai aktif mengedar dadah di sekitar kawasan ini sejak beberapa bulan lalu.

"Serbuan dibuat hasil risikan serta maklumat yang diterima sejak dua minggu lalu," katanya di sini hari ini.

Tambahnya, lelaki tersebut merupakan warga tempatan manakala isterinya yang tidak bekerja itu merupakan seorang warga asing.

"Ketika serbuan, tiga anak pasangan itu yang berusia antara 3 hingga 9 tahun turut berada di rumah.

"Anak pasangan berkenaan kini diserahkan kepada ahli keluarga suspek untuk dijaga," ujarnya.

Jelas Ravi Chandran, pihaknya akan mendapatkan perintah reman untuk menyoal siasat suspek dan kes itu disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Persiapan sambut Hari Muzium

Posted:

Persiapan sambut Hari Muzium

Persiapan sambut Hari Muzium


Warga kerja muzium membuat persiapan terakhir bagi menjayakan Pameran Khas Sambutan Hari Muzium Antarabangsa Peringkat Kebangsaan 2011 di Seremban, semalam.


SEREMBAN 17 Mei - Warga kerja muzium dari seluruh tanah air sedang giat menjalankan persiapan terakhir galeri negeri masing-masing di Muzium Negeri Sembilan, dekat sini bagi menjayakan Pameran Khas sempena sambutan Hari Muzium Antarabangsa Peringkat Kebangsaan 2011 di negeri ini.

Kurator Muzium negeri, Aziz Mohd. Gorip berkata, pameran khas itu membabitkan penyertaan dari 21 muzium dari seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak.

"Selaku tuan rumah sambutan tahun ini, pihak kami bertanggungjawab untuk menyediakan ruang kepada setiap muzium yang mengambil bahagian dan buat masa ini mereka sedang sibuk menyiapkan ruang pameran masing-masing.

"Lebih menarik, kesemua barangan seperti artifak, peralatan termasuk aksesori yang akan dipamerkan di galeri tersebut dibawa khas dari muzium masing-masing," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurutnya, orang ramai berpeluang untuk menyaksikan sendiri bahan sejarah menarik yang dipamerkan pada pameran tersebut seperti senjata api, mata wang, mineral dan batu permata, selampit, telefon, destar, wayang kulit dan banyak lagi.

Tambah Aziz, pameran percuma itu yang akan dibuka kepada umum setiap hari bermula 9 pagi hingga 6 petang bermula Khamis ini sehingga 23 Mei depan.

''Selain itu, pengunjung juga akan berpeluang menyaksikan persembahan kebudayaan setiap negeri sepanjang sambutan ini yang akan diadakan dua kali sehari di pentas yang disediakan di muzium ini.

''Orang ramai juga berpeluang memenangi hadiah melalui pertandingan kuiz serta pengunjung bertuah yang dijalankan sepanjang sambutan ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted: 18 May 2011 03:04 AM PDT

Utusan Online - Dalam Negeri


Elak implikasi lebih besar

Posted:

Elak implikasi lebih besar

Elak implikasi lebih besar


HISHAMMUDDIN Tun Hussein menyatakan sesuatu kepada Pengerusi Yayasan Mohamed Noah, Datin Paduka Dr. Faridah Abdullah (kanan) mengenai buku Legacy of Honour di PWTC, Kuala Lumpur, semalam. Turut hadir isterinya, Tengku Marsilla Tengku Abdullah (kiri), penulis buku berkenaan, Zainah Anwar (tiga kiri) dan Tun Suhailah Mohamed Noah (berkerusi roda). – BERNAMA


LARUT 17 Mei – Kerajaan perlu berhati-hati dengan tindakan pihak tertentu yang memanipulasi agama bagi mengelak terperangkap dalam permainan jahat pihak tidak bertanggungjawab.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, kerajaan tidak boleh terburu-buru, sebaliknya perlu mengikut segala prosedur bagi mengelak implikasi yang lebih besar.

"Hendak suruh tangkap, boleh, tidak ada masalah. Keluar arahan, polis akan tangkap tetapi hal ini tidak boleh kita lihat secara sehala sahaja tetapi menyeluruh.

"Mana tahu, mungkin itu sudah strategi mereka minta ditangkap supaya ia boleh menimbulkan simpati rakyat kepada mereka," katanya ketika berucap merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Larut di sini.

Terdahulu dalam ucapan aluannya, Ketua Bahagian berkenaan, Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar mendesak kerajaan supaya bertindak tegas termasuk menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) terhadap mereka yang cuba mencabar kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara seperti diperuntukkan Perlembagaan negara.

Sementara itu, pada sidang akhbar kemudiannya, Hishammuddin meminta semua pihak supaya tidak terlalu beremosi dalam membincangkan isu berkenaan.

Beliau berkata, daripada laporan polis yang diterima sehingga kini, masih sukar untuk menentukan siapa yang benar atau salah dalam hal tersebut.

"Kita hanya akan tahu selepas siasatan polis. Oleh itu jangan kita beremosi dan saya berharap bahangnya dapat kita turunkan termasuk sesama akhbar.

"Kali ini, ia berkaitan Utusan Malaysia tetapi jangan ingat, China Press, Nanyang Siang Pau malah New Straits Times tidak berdepan isu yang sama sebelum ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Fahaman pluralisme, Islam liberal menyimpang

Posted:

Fahaman pluralisme, Islam liberal menyimpang

Fahaman pluralisme, Islam liberal menyimpang

IPOH 17 Mei - Muzakarah Ulama dan Cendekiawan Islam 2011 yang berakhir hari ini sepakat meluluskan resolusi yang menegaskan bahawa aliran pemikiran Islam liberal dan pluralisme agama sebagai terkeluar daripada Islam.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, sebarang penyebaran fahaman tersebut tidak seharusnya dibenarkan di kalangan ummah kerana umat Islam wajib bersifat eksklusif dan haram mencampuradukkan akidah serta ibadah Islam dengan agama lain.

"Dalam al-Quran itu sendiri pun telah mengatakan bahawa agama yang diterima Allah ialah Islam, tetapi itu tidak bermakna kita bermusuh dengan agama lain.

"Liberalisme misalnya mengatakan bahawa wahyu itu boleh ditafsir semula. Itu tidak boleh diterima kerana wahyu itu adalah daripada Allah.

"Yang kedua, tidak ada dalam ayat dalam al-Quran yang dipanggil tidak relevan, sebagaimana didakwa oleh golongan liberal yang berpegang kepada pendapat kemanusiaan. Mereka mengatakan hukum hudud sebagai tidak berperikemanusiaan walhal ia sebenarnya bertujuan untuk pendidikan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri majlis penutup Muzakarah Ulama dan Cendekiawan Islam 2011 yang disempurnakan oleh Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah.

Majlis yang diadakan sempena Sambutan Ulang Tahun Keputeraan Ke-83 Sultan Perak, Sultan Azlan Shah itu turut dihadiri Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir.

Terdahulu, sewaktu merumuskan muzakarah tersebut, Harussani berkata, satu komuniti khusus perlu ditubuhkan untuk menyelidik serta menjawab kembali secara serius segala hujah aliran pemikiran songsang dan sesat di negara ini agar tidak tersebar di kalangan masyarakat.

Menurut beliau, gerakan dakwah Islam tersebut perlu menggunakan metodologi yang lebih segar dan semasa dalam memberikan pemahaman tepat dan benar agar mudah diterima pelbagai lapisan masyarakat Islam mahupun bukan Islam.

"Pihak kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) juga perlu prihatin dan selektif terhadap pembiayaan sesebuah yayasan atau badan antarabangsa yang kadangkala menyalurkan fahaman serta aliran songsang kepada mereka," katanya.

Selain itu, beliau berkata, satu kerjasama antara majlis agama negeri dan Kolej Islam Darul Ridzuan perlu dijalankan bagi menjalankan satu kajian komprehensif terhadap pembetulan fakta-fakta sejarah Islam terutamanya melibatkan teks pengajian sekolah, kolej dan universiti.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tindakan undang-undang diambil jika pertikai Islam, raja

Posted:

Tindakan undang-undang diambil jika pertikai Islam, raja

Tindakan undang-undang diambil jika pertikai Islam, raja

GUAR CHEMPEDAK 17 Mei - Pihak yang mempertikaikan status agama Islam dan bidang kuasa raja akan berdepan dengan tindakan tegas undang-undang kerana perkara tersebut telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, pihak terbabit akan diheret ke muka pengadilan oleh pihak berkuasa seperti polis yang melakukan kerja-kerja pendakwaan.

"Perkara ini telah disepakati rakyat berbilang kaum dan agama sejak dahulu lagi dan dalam perjumpaan kerajaan dengan pemimpin agama lain baru-baru ini, mereka juga sepakat mempertahankan apa yang terkandung dalam Perlembagaan," katanya selepas merasmikan Surau Haji Yaakob di Padang Lumat, di sini hari ini.

Beliau mengulas titah Sultan Perak, Sultan Azlan Shah semalam yang mahu pihak berkuasa bertindak tegas terhadap mereka mempertikaikan status agama Islam dan bidang kuasa raja dalam hal ehwal Islam.

Baginda bertitah, kerukunan hubungan rakyat pelbagai agama di negara ini boleh terjejas sekiranya tiada tindakan diambil terhadap pihak mempertikaikan status agama Islam itu.

Jamil berkata, tindakan tegas berkenaan adalah dalam bidang kuasa polis dan bukannya majlis agama Islam negeri-negeri.

Beliau berkata, semua pihak tanpa mengira kaum dan agama menyedari bahawa mempertahankan Perlembagaan yang menjunjung Islam sebagai agama Persekutuan amat penting bagi menjamin kestabilan negara.

"Jika ini dipertikaikan, maka lahir ketidakstabilan dan keadaan menjadi seperti merobohkan apa yang kita bina selama ini," katanya.

Mengenai kapal bantuan Malaysia ke Palestin yang diserang Israel semalam, Jamil berkata, ia hanya membuktikan sikap zalim Israel yang tidak mahu bantuan mana-mana negara disalurkan kepada penduduk Palestin.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 18 May 2011 01:26 AM PDT

Utusan Online - Muka Hadapan


Dukacita Israel tembak kapal

Posted:

Dukacita Israel tembak kapal

Dukacita Israel tembak kapal


NAJIB Tun Razak dan Rosmah Mansor yang tiba dari Lapangan Terbang Antarabangsa Newark Liberty untuk lawatan dua hari ke Amerika Syarikat disambut perwakilan Malaysia di sebuah hotel di New York, semalam. – BERNAMA


OXFORD 17 Mei – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan tindakan Israel menembak kapal bantuan kemanusiaan, MV Finch yang ditaja Malaysia pada awal pagi Isnin lalu sebagai tanda kezaliman rejim Tel Aviv terhadap rakyat Palestin.

Sambil melahirkan rasa dukacita terhadap insiden itu, Perdana Menteri menegaskan, tembakan tidak boleh dilepaskan terhadap kumpulan yang membawa bantuan kemanusiaan daripada orang awam tambahan pula tidak bersenjata, walaupun untuk tujuan amaran.

Menurut beliau, Malaysia akan terus menyalurkan bantuan kepada rakyat Palestin meskipun menghadapi banyak halangan dan rintangan.

"Saya berasa amat dukacita dengan perbuatan yang begitu angkuh dan tidak berperikemanusiaan rejim Tel Aviv," katanya dalam sidang akhbar selepas majlis minum teh dengan penuntut-penuntut Malaysia di sini semalam.

Najib mengulas insiden kapal itu yang dipintas dan diserang oleh tentera laut Israel semasa tiba di perairan berhampiran Rafah, Mesir.

MV Finch yang membawa muatan paip PVC sepanjang 7.5 kilometer untuk membantu memulihkan sistem pembetungan yang musnah di Gaza, diserang pada pukul 6.54 pagi waktu Jordan (kira-kira pukul 11.54 pagi waktu Malaysia).

Menurut Najib, tindakan Israel itu menunjukkan bahawa rejim itu akan melakukan apa sahaja untuk terus menekan rakyat Palestin kerana mereka tidak mahu penduduk di Gaza mendapat bantuan.

Mengenai sama ada Malaysia akan menyuarakan bantahan kepada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengenai perkara itu, beliau berkata, negara telah banyak melakukan representasi dan lantang memperjuangkan isu Palestin kepada badan dunia itu, tetapi ia berlalu begitu sahaja.

Rakyat Malaysia jelasnya, begitu gigih dan bersemangat membantu rakyat Palestin yang sekian lama hidup dalam keadaan tertekan dan menderita akibat tindakan kejam dan zalim tentera Israel.

Perdana Menteri mengakhiri lawatan kerja dua hari ke Britain semalam dan berlepas ke New York, Amerika Syarikat. Beliau akan mengadakan lawatan rasmi ke Britain pada Julai ini. – Utusan

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dedah segera demi kredibiliti polis

Posted:

Dedah segera demi kredibiliti polis

Dedah segera demi kredibiliti polis

KUALA LUMPUR 17 Mei - Kredibiliti pihak polis akan terus terjejas jika masih teragak-agak untuk mendedahkan identiti pelaku dalam rakaman video seks sedangkan seseorang telah dikaitkan dengan skandal itu.

Ketua Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA), Datuk Zaid Ibrahim (gambar) berkata, polis akan dituduh mempunyai kepentingan politik jika terus bermain 'tarik tali' memandangkan video seks itu sudah menjadi isu nasional.

"Apa lagi polis nak tunggu? Siasatan sudah lengkap dan disahkan tulen oleh pakar antarabangsa, dedahkanlah siapa pelakunya. Rakyat bukan sekadar hendak tahu ketulenan video tapi lebih penting siapa pelakunya.

"Jangan sampai masyarakat melihat polis pun mengikut rentak tarian orang politik. Kalau bukan polis yang dedahkan pelaku, pihak mana lagi yang hendak diharapkan. Ini bukan lagi soal ada keperluan perundangan atau tidak.

"Seseorang sudah dikaitkan dan saya yang menonton juga yakin tetapi pemimpin tersebut menafikan. Jadi penting polis sahkan siapa pelaku agar kekeliruan ini ditamatkan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Beliau mengulas keengganan polis mendedahkan identiti pelaku dalam video seks meskipun pakar dari Korea Selatan serta Amerika Syarikat mengesahkan bahawa video tersebut tulen dan bukan menggunakan teknik pertindihan.

Dalam pada itu, Zaid yang juga pengamal undang-undang berkata, Datuk Seri Anwar Ibrahim boleh didakwa kerana membuat laporan palsu jika terbukti pelaku dalam video seks tersebut adalah dirinya.

"Sudah tentu Anwar boleh didakwa, tiada sebarang keraguan mengenai peruntukan undang-undang untuk pendakwaan tersebut jika terbukti dia membuat laporan palsu. Sebab itulah pentingnya identiti pelaku didedahkan.

"Jika benar lelaki dalam video seks tersebut Anwar, dia harus didakwa atas kesalahan membuat laporan palsu. Semua pihak tidak boleh dwi standard dalam hal ini kerana jika kita menghormati nilai perundangan, pendakwaan perlu dibuat," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jeff Ooi dicabar saman Mohamed Razali

Posted:

Jeff Ooi dicabar saman Mohamed Razali

Jeff Ooi dicabar saman Mohamed Razali

MELAKA 17 Mei - Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi dicabar supaya mengambil tindakan mahkamah terhadap ahli DAP Bahagian Jelutong, Mohamed Razali Abdul Rahman sekiranya laporan polis berhubung penganjuran majlis pertemuan paderi di Pulau Pinang baru-baru ini, adalah tidak betul.

Bekas Setiausaha Sulit Datuk Seri Anwar Ibrahim, Anuar Shaari berkata, sebagai seorang yang mendakwa dirinya penuh integriti, wakil rakyat DAP itu juga wajar mengambil tindakan mahkamah sekiranya beliau mempunyai bukti 'ada yang tidak kena' dengan laporan Mohamed Razali itu.

"Jeff Ooi mendakwa Mohamed Razali telah dipujuk oleh saudaranya yang bekerja sebagai anggota polis cawangan khas untuk membuat laporan polis mengenai apa yang berlaku di hotel terbabit.

"Oleh itu, adalah wajar beliau mempertahankan Mohamed Razali yang juga ahli DAP jika benar ada berlaku penyelewengan dalam laporan itu seperti didakwa beliau," katanya kepada Utusan Malaysia di pejabatnya di Ayer Keroh, di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan kenyataan Ooi yang dipetik daripada portal berita Malaysiakini bertarikh 14 Mei lalu yang menyebut beliau percaya Mohamed Razali yang membuat laporan polis itu dipujuk oleh saudaranya itu yang memantau kegiatan politik di kawasan Jelutong.

Memetik laporan itu, Ooi berkata, mereka diberitahu Mohamed Razali anggota polis itu juga dikatakan berperanan membantu Utusan Malaysia mendapatkan berita terbabit.

Sementara itu Ahli Parlimen Batu Pahat, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, wakil rakyat DAP itu perlu berani mengambil tindakan mahkamah bagi menafikan dakwaan kononnya beliau menganjurkan majlis tersebut.

"Kalau berani dan bertanggungjawab, maka untuk menegakkan kebenaran dia kena ambil tindakan mahkamah atau saman terhadap Mohamed Razali," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan pertanian kawasan Parlimen Batu Pahat kepada 38 peserta di Kompleks Peladang Sungai Dulang, Rengit, Batu Pahat hari ini.

Jeff Ooi dalam laporan muka depan Utusan Malaysia bertarikh 6 Mei lalu menafikan menganjurkan pertemuan paderi dari seluruh negara itu, yang didakwa turut berikrar untuk menjadikan Kristian agama rasmi Persekutuan dan melantik Perdana Menteri di kalangan penganut agama itu.

Majlis pertemuan paderi berkenaan dan ikrar menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan itu didedahkan dua laman blog iaitu bigdog di www.bigdogdotcom.wordpress.com menerusi entri bertajuk Making Christianity the official religion? dan blog Marahku di http://marahku.blogspot.com.

Kata Mohd. Puad, dakwaan itu serius dan sudah menjadi isu, maka Jeff Ooi tidak boleh melarikan diri dengan membuat penafian bahawa ia tidak wujud sedangkan laporan polis dibuat oleh ahli DAP sendiri malah kawan baik beliau.

"Oleh itu Ahli Parlimen Jelutong kena berani, maksudnya jangan hendak menyembunyikan diri, melepaskan diri dan kemudian mengalihkan tuduhan kepada pihak lain seperti Utusan Malaysia berbohong dan sebagainya," katanya.

Menurutnya, isu tersebut amat serius dan berbahaya justeru tidak boleh didiamkan begitu sahaja tanpa tindakan yang sewajarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

The Malaysian Insider :: Bahasa

Posted: 18 May 2011 01:15 AM PDT

The Malaysian Insider :: Bahasa


Subsidi: Hapus dulu ‘candu besar’ sebelum sasar ‘candu kecil’

Posted: 18 May 2011 12:43 AM PDT

KUALA LUMPUR, 18 Mei — DAP menasihatkan pentadbiran  Najib agar menghapuskan "candu besar" -  pemberian subsidi bernilai RM19 bilion kepada Pengeluar-pengeluar Tenaga Bebas (IPP) daripada menekan rakyat dengan memotong subsidi keperluan mereka.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata, Putrajaya sepatutnya menghapuskan pemberian subsidi gas kepada IPP terlebih dahulu daripada menghapuskan subsidi yang hanya akan membebankan rakyat.

"Kerajaan Barisan Nasional (BN) seharusnya menghapuskan terlebih dahulu candu besar pemberian RM19 bilion subsidi gas kepada IPP dan sektor komersial sebelum menghapuskan 'candu kecil' subsidi gula, diesel dan petrol untuk rakyat.

"DAP menentang sekeras-kerasnya penarikan subsidi diesel sejak 1 Jun 2011 tanpa terlebih dahulu menghapuskan subsidi gas kepada IPP yang telah menyebabkan inflasi yang teruk kepada peniaga dan pengguna," kata Lim (gambar) dalam satu kenyataan.

Tegas Ketua Menteri Pulau Pinang itu, pentadbiran Najib sepatutnya menghapuskan "candu besar" itu yang telah menyebabkan kerugian minimum sebanyak RM28 bilion setahun dengan anggaran beberapa lagi kerugian mencecah AS$100 bilion (RM303.06 billion) sejak 1980.

"Mengapa 27 juta penduduk Malaysia terpaksa menanggung kenaikan harga ketika beberapa syarikat raksasa dalam IPP tidak sedikitpun berasa terbeban walau satu sen dengan pemotongan subsidi tersebut? Penghapusan subsidi kepada masyarakat miskin menambah derita berikutan upah yang rendah sementara keuntungan IPP meningkat.

"Justeru kerajaan harus memadamkan candu besar dari subsidi gas yang sepatutnya boleh diselamatkan puluhan bilion ringgit setahun sebelum menghapuskan candu kecil yang hanya menjimatkan ratusan juta ringgit," katanya.

Dalam ucapannya di London kelmarin, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, subsidi bahan api ibarat "candu" kepada ekonomi Malaysia dan perlu dikurangkan secara berperingkat-peringkat untuk mengawal defisit bajet.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, pentadbirannya telah memperuntukkan subsidi bernilai RM11 bilion tahun ini tetapi paras itu telah mengalami kenaikan, sehingga mencecah RM18 bilion ekoran harga minyak mentah antarabangsa yang begitu tinggi.

"Subsidi, pada keseluruhannya, seperti candu. Sekali anda ambil candu sukar untuk mengikis tabiat buruk; sekali anda memberi subsidi, sukar untuk diambilnya tanpa beberapa kos politik," kata beliau di Pusat Pengajian Islam Universiti Oxford.

Bagaimanapun pemimpin Pakatan Rakyat menyifatkan BN sebenarnya telah gagal mengatasi ketagihan subsidi menerusi pendekatan-pendekatan alternatif sambil mencela pentadbiran Najib hanya menyalurkan "candu subsidi" yang memanfaatkan kroninya.

Mereka juga mendakwa kos hidup semakin meningkat sedangkan kadar upah tidak bergerak telah menyebabkan rakyat terpaksa bergantung pada subsidi.

Malah, mereka juga memberi amaran bahawa tindakan menarik balik subsidi akan menyebabkan rakyat muflis, sebaliknya kerajaan perlu menggalakkan daya saing dan mengatasi manipulasi harga barangan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Presiden NUJ: Saya kekal berkecuali, tidak sokong mana-mana parti

Posted: 18 May 2011 12:20 AM PDT

Hata berkata beliau tidak memihak dengan mana-mana parti politik. — gambar fail

KUALA LUMPUR, 18 Mei — Presiden Kesatuan Kebangsaan Wartawan Semenanjung Malaysia (NUJ) Hata Wahari menegaskan beliau terus bersikap berkecuali dan tidak memihak mana-mana parti politik sama ada Barisan Nasional (BN) atau Pakatan Rakyat.

Sebaliknya jelas, Hata, beliau hanya menggunakan platform yang ditawarkan parti politik hanya untuk menjelaskan kepada rakyat bahawa media dalam negara ini masih dikongkong dan dikuasai oleh parti-parti politik yang perlu dibebaskan.

"Saya sentiasa bersikap berkecuali, saya tidak memihak kepada mana-mana parti politik... itu adalah intipati perjuangan saya selama ini dan dalam forum-forum yang saya sertai saya tidak minta orang ramai agar sokong Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional.

"Sebagai Presiden NUJ, saya tidak memihak mana-mana parti politik, saya hanya gunakan forum yang ditawarkan untuk memberitahu orang ramai bahawa media kita masih dikongkong... ini perjuangan saya, bukan untuk parti-parti politik, saya hanya cakap media kita harus dibebaskan baru kita boleh beri khidmat yang adil kepada parti-parti politik," katanya kepada The Malaysian Insider.

Tegas mempertahankan pendirian itu, Hata berkata, dakwaan mengatakan beliau memihak kepada Pakatan Rakyat adalah tidak benar sama sekali.

"Kalau anda datang ke forum saya, saya tidak suruh orang ramai sokong PAS, PKR atau Umno, saya hanya tuntut kebebasan media agar tidak dikongkong parti politik.

"Ini adalah prinsip saya, saya tidak sokong Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional dan saya mempunyai pendirian dan berkecuali dalam perkara ini," katanya.

Beliau berkata demikian sebagai respons terhadap kenyataan Setiausaha Agung NUJ V. Anbalagan akhir minggu lalu, yang meminta agar bekas wartawan kanan Utusan Malaysia itu mematuhi pendirian kesatuan itu untuk bersikap berkecuali dengan tidak memihak kepada mana-mana parti politik.

Kata Anbalagan, sebagai kesatuan mewakili 1,400 ahli, bukan dasar kesatuan untuk cenderung menyokong mana-mana parti di negara ini.

"Majlis Eksekutif NUJ telah menjelaskan pendirian kesatuan untuk pengetahuan Hata pada mesyuarat Sabtu lalu.

"Kalau dia masih lagi bercakap atas platform pembangkang, terpulang kepada Majlis Eksekutif untuk menentukan kedudukannya kerana (perbuatan) Hata boleh menjejaskan imej NUJ," katanya.

Difahamkan, NUJ "kurang senang" dengan beberapa tindakan Hata yang dilihat cenderung menyokong pembangkang antaranya memberi kenyataan kepada portal-portal propembangkang.

Terbaru, Hata tampil berceramah di pentas PAS bagi menyatakan pandangannya terhadap Utusan Melayu.

Anbalagan berkata, pihak kesatuan telah meminta pandangan dan nasihat Ketua Pengarah Kesatuan Sekerja mengenai kedudukan Hata sebagai Presiden NUJ memandangkan beliau telah dipecat oleh majikannya.

Jelas Hata, beliau bersedia untuk menyertai mana-mana platform atau jemputan untuk menyampaikan ceramah oleh mana-mana parti politik demi memastikan media dibebaskan dari kongkongan parti politik.

"Perjuangan saya adalah menuntut kebebasan media secara keseluruhan termasuk bebas dari parti-parti politik. Sebagai contoh mana-mana pihak yang mahu terbitkan akhbar tidak perlukan permit.

"Tapi masalah yang ada sekarang jika akhbar itu menyokong Pakatan Rakyat nak dapatkan permit pun susah, itu sebab media ini tidak boleh dikongkong dengan parti politik, biar ia bergerak sendiri.

"Sekiranya mana-mana parti politik termasuk Umno sediakan platform kepada saya untuk bercakap perkara ini, saya tiada masalah," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Timur

Posted: 18 May 2011 01:10 AM PDT

Utusan Online - Timur


Gejala mat rempit serius – MB

Posted:

Gejala mat rempit serius – MB

Gejala mat rempit serius – MB

Oleh RADHUAN HUSSAIN
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 17 Mei – Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said (gambar) menyifatkan gejala kegiatan mat rempit di negeri ini sebagai ancaman serius yang menuntut semua pihak perlu berganding bahu untuk menanganinya.

Dalam soal itu katanya, ibu bapa perlu berperanan lebih besar dalam mengawasi perlakuan buruk anak- anak yang bukan sahaja mengancam nyawa mereka yang merempit tetapi juga anggota masyarakatnya.

Katanya, tanpa peranan ibu bapa dan anggota keluarga, ia ternyata sukar ditangani.

"Masalah ini adalah tanggungjawab semua pihak dan kita mahu ibu bapa pastikan anak mereka tidak terlibat dalam gejala ini," katanya selepas menyempurnakan majlis penyampaian Bantuan Persediaan Yayasan Terengganu Ke Institusi Pengajian Tinggi Peringkat Matrikulasi/Diploma Sesi 2011/2012 di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Gong Badak, dekat sini semalam.

Ahmad diminta mengulas mengenai gejala mat rempit yang semakin berleluasa di negeri ini dengan kes terbaru membabitkan seorang kanak-kanak berusia 11 tahun cedera parah akibat dirempuh dalam kejadian di Kampung Seberang Baruh, di sini kelmarin.

Menteri Besar memberitahu, selain langkah pencegahan polis, ibu bapa juga perlu memikul tanggungjawab bagi memantau pergerakan anak mereka yang terlibat dengan gejala itu.

"Setiap keluarga khususnya ibu bapa kena kaji dulu, mungkin sudah jadi budaya mereka. Anak-anak diberi motosikal dan kesenangan lain hingga akhirnya terbabit dalam kegiatan merempit," ujarnya.

Beliau turut mengakui pihak berkuasa termasuk kerajaan dan polis sukar untuk membendung gejala tersebut melainkan dengan pembabitan serius ibu bapa kepada mat-mat rempit itu sendiri.

Mengenai cadangan mewujudkan litar lumba bagi menangani masalah itu di negeri ini, Ahmad bagaimanapun berkata, beliau turut khuatir kemudahan itu gagal menarik perhatian mat rempit sekiranya litar itu siap kelak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Gajah Bukit Kepang dipindah ke Taman Negara

Posted:

Gajah Bukit Kepang dipindah ke Taman Negara

Gajah Bukit Kepang dipindah ke Taman Negara


BEBERAPA pegawai Perhilitan dan Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan Kuala Gandah memindahkan seekor gajah jantan liar dengan menggunakan bantuan dua ekor gajah betina di Kampung Bukit Kepang, Machang, Kelantan, semalam.


MACHANG 17 Mei - Seekor gajah jantan liar yang berjaya ditangkap di Kampung Bukit Kepang dekat sini minggu lalu dipindahkan ke Taman Negara, Kelantan dengan membabitkan kos sebanyak RM40,000 hingga RM50,000 hari ini.

Kerja pemindahan dijalankan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Kelantan bersama Pusat Konserversi Gajah Kebangsaan, Kuala Gandah, Pahang.

Operasi membawa keluar gajah tersebut bermula kira-kira pukul 9 pagi dan berakhir dua jam kemudian selepas berjaya dibawa turun dari Bukit Kepang, di mana tempat gajah tersebut dirantai.

Penolong Pengarah Kanan, Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan Kuala Gandah, Nasharuddin Othman berkata, operasi tersebut membabitkan 22 anggota termasuk pegawai dari kedua-dua agensi berkenaan.

"Gajah berusia kira-kira 15 tahun ini akan dipindahkan ke Taman Negara Kelantan dan akan dipasang dengan alat pengesan satelit bagi mengesan pergerakannya pada masa depan.

"Gajah ini didapati mengganggu penduduk menyebabkan ramai di kalangan mereka tidak dapat menjalankan aktiviti harian seperti menoreh dan berkebun kerana bimbang diserang haiwan ini," katanya ketika ditemui di lokasi operasi di sini, hari ini.

Katanya, gajah itu berjaya dibawa keluar dengan menggunakan bantuan dua ekor gajah denak.

Sebelum ini, akhbar melaporkan kemunculan gajah tersebut yang memusnahkan tanaman dan memasuki kawasan kediaman mengundang kebimbangan kepada penduduk kampung persekitaran.

Susulan itu Perhilitan bertindak menangkap gajah tersebut dalam operasi selama hampir empat jam membabitkan lapan kakitangan pada minggu lalu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penduduk Tok Uban rayu kerajaan baiki segera jalan rosak

Posted:

Penduduk Tok Uban rayu kerajaan baiki segera jalan rosak

Penduduk Tok Uban rayu kerajaan baiki segera jalan rosak


Keadaan jalan rosak di Kampung Bujuk Batu Hampar, Tok Uban, Pasir Mas ini perlu dibaiki segera.


PASIR MAS 17 Mei - Lebih 500 keluarga sekitar Tok Uban di sini merayu Kerajaan Pas Kelantan membaiki jalan sepanjang kira-kira 15 kilometer dari Kampung Bujuk ke Pasir Mas yang rosak teruk.

Seorang penduduk, Daud Yaacob, 60 berkata, jalan itu mengalami kerosakan teruk ketika musim tengkujuh lalu disebabkan arus air hujan yang kuat tetapi masih dilalui pelbagai kenderaan.

Katanya, cuaca yang panas pada masa sekarang turut menyebabkan keadaan jalan tersebut berdebu sehingga menghalang penglihatan.

"Keadaan jalan yang berlopak amat membahayakan pengguna jalan ini. Saya sendiri terpaksa berhati-hati ketika mengelak lopak-lopak besar ketika melalui jalan ini agar tidak terlibat dalam kemalangan.

"Saya amat berterima kasih andainya kerajaan negeri prihatin dengan kesukaran yang dihadapi dan menyegerakan kerja membaikinya," kata Daud kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Sementara itu, Zakaria Che Amat, 60, dari Kampung Kolam berkata, penduduk kampung tersebut hanya mengharapkan kerajaan Pas Kelantan membaiki jalan tersebut berbanding bantuan-bantuan lain kerana ia adalah nadi utama mereka untuk mencari rezeki.

Katanya, dalam keadaan sekarang, jalan itu perlu dibaiki segera untuk memberikan keselesaan kepada mereka yang sering berulang alik dari rumah ke tempat kerja.

Mohammad Che Man, 51, berkata, laluan sejauh 15 kilometer itu penting kerana merupakan jalan pintas untuk sampai ke Pasir Mas dan Rantau Panjang.

"Kita telah membuat beberapa aduan kepada wakil rakyat dan pihak berkuasa supaya jalan ini dibaiki segera tetapi sehingga sekarang tidak ada sebarang tindakan diambil.

"Sebagai sebuah kerajaan, kami amat berharap rayuan ini akan didengar sebagaimana janji ketika pilihan raya dahulu untuk membentuk sebuah negara kebajikan dan memberikan kesenangan kepada rakyat," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Politik

Posted: 17 May 2011 11:38 PM PDT

Utusan Online - Politik


Bertindak tegas terhadap AMK

Posted:

Bertindak tegas terhadap AMK

Bertindak tegas terhadap AMK

Oleh MOHD. RAFIE AZIMI
rafie.azimi@utusan.com.my


Kelmarin, lebih 100 penyokong Anwar Ibrahim telah berkumpul dan membuat kecoh di Mahkamah Tinggi Jenayah, Jalan Duta, Kuala Lumpur.


KUALA LUMPUR 17 Mei – Kerajaan digesa bertindak tegas terhadap penyokong-penyokong pembangkang khususnya Angkatan Muda Keadilan (AMK) yang dilihat gemar menimbulkan kekecohan setiap kali wujud isu yang tidak memihak kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berpendapat, 'tukang-tukang' kecoh itu seakan terlalu diberi muka sehingga seringkali berbuat demikian dalam apa jua isu termasuk sewaktu lafaz sumpah laknat Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan sebutan kes Anwar semalam.

Ketua Wira Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Irwan Fahmi Ideris berkata, adalah jelas para penyokong Anwar yang sering membuat kecoh itu bertindak bukan untuk mencari keadilan.

"Sebagai manusia, kita tentunya mahu mencari kebenaran melalui jalan yang betul, tetapi tindakan berterusan penyokong tegar Anwar ini seumpama menghalalkan benda yang haram.

"Sepatutnya keputusan mahkamah dihormati dan tidak ditentang kerana ia berasaskan bukti dan alibi yang dikaji. Tindakan para penyokong itu secara tidak langsung menggambarkan seolah-olah orang yang disokong itu bersalah," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Semalam lebih 100 penyokong Anwar berkumpul dan membuat kecoh di pekarangan mahkamah ketika keputusan sama ada ketua pembangkang itu perlu membela diri dalam kes liwatnya didengar.

Pelbagai kata-kata kesat dihamburkan terhadap barisan kepimpinan negara sementara provokasi dilakukan terhadap wartawan dan jurugambar beberapa wakil media termasuk TV3, Radio Televisyen Malaysia (RTM) dan Utusan Malaysia.

Kekecohan itu bukan pertama kali ditimbulkan AMK. Sebelum ini mereka turut melakukan perkara sama dalam cubaan menghalang Shazryl Eskay daripada menyempurnakan sumpah laknat pada 29 April lalu di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul, di sini.

Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Jais Abdul Karim turut meminta agar tindakan keras diambil terhadap para penunjuk perasaan itu.

"Mereka cuba mengganggu dan menakut-nakutkan orang awam. Saya hairan kenapa tindakan tegas tidak diambil kerana kawasan mahkamah sepatutnya mempunyai kawalan ketat.

"Kepada orang muda dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR), belajarlah mematuhi undang-undang untuk menjadi pemimpin yang baik. Keadilan tidak dapat ditegakkan melalui tindakan hooligan," katanya.

Sementara itu aktivis pengguna, Datuk Nadzim Johan meminta semua pihak agar tidak menyekat proses perjalanan undang-undang bagi menentukan kebenaran.

"Mana boleh hendak semua kes berpihak kepada kita saja. Lagi pun, kes ini masih di peringkat awal di mana Anwar berpeluang membuktikan dirinya tidak bersalah dengan dipanggil membela diri.

"Tindakan para penyokongnya itu menunjukkan mereka cuba menjadi defensif. Ia hanya mewujudkan rasa tidak selesa dan bosan orang ramai terhadap kekecohan ditimbulkan," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Hadi kekal Presiden Pas

Posted:

Hadi kekal Presiden Pas

Hadi kekal Presiden Pas

Oleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR
syahrir.bakar@utusan.com.my


ABDUL Halim Abdul Rahman (kanan) dan Mustafa Ali pada sidang akhbar pengumuman calon yang layak bertanding Jawatankuasa Kerja Pas Pusat sesi 2011-2013 di Ibu Pejabat Pas Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 17 Mei – Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang kekal menerajui parti itu sekurang-kurangnya sehingga 2013 iaitu penggal kelima buatnya apabila tidak dicabar pemimpin lain pada pemilihan bulan depan.

Saingan untuk jawatan Timbalan Presiden pula dijangka menarik pada muktamar ke-57 parti itu bermula 3 hingga 5 Jun ini apabila enam individu disahkan layak bertanding daripada lapan yang dicalonkan.

Mereka ialah penyandang, Nasharudin Mat Isa, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abd. Razak; Exco Kelantan, Datuk Husam Musa; dua Naib Presiden iaitu Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Salahudin Ayub serta Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Mohamad Sabu.

Dalam pada itu, seramai 14 calon layak bertanding jawatan Naib Presiden daripada 18 yang dicadangkan termasuk seorang lagi penyandang, Datuk Mahfuz Omar.

Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman ketika mengumumkan perkara itu berkata, kesemua mereka perlu memaklumkan keputusan untuk bertanding kepada pihaknya sebelum 26 Mei ini sama ada melalui surat, faksimile atau khidmat pesanan ringkas (SMS).

"Bagaimanapun, saya tidak jangka kesemua mereka yang layak akan bertanding," katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat parti di sini hari ini.

Hadir sama Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali.

Abdul Halim berkata, selain jawatan Presiden, kedudukan Ketua Dewan Ulama Pas kekal disandang Datuk Harun Taib apabila beliau tidak dicabar pemimpin lain.

Katanya, seramai empat calon layak bertanding jawatan Ketua Dewan Pemuda termasuk penyandang, Nasarudin Hassan dan empat orang lagi layak merebut jawatan Ketua Dewan Muslimat termasuk penyandang, Nuridah Salleh.

Dalam perkembangan berkaitan, Salahudin yang sebelum ini mengakui enggan bertanding jawatan nombor dua parti, seperti mengubah fikiran dipercayai selepas mengetahui jumlah pencalonan yang diterima agak menggalakkan.

"Saya ada sehingga 26 Mei untuk buat keputusan sama ada bertanding jawatan Timbalan Presiden atau kekal mempertahankan jawatan yang disandang (Naib Presiden)," kata Salahudin ketika dihubungi.

Tuan Ibrahim juga sebelum ini mengakui bakal membuat keputusan sama ada akan bertanding jawatan tertentu berdasarkan jumlah pencalonan yang diterima.

Kedua-dua Naib Presiden itu layak bertanding jawatan kedua tertinggi parti atau sekadar mempertahankan jawatan disandang pada pemilihan akan datang.

Daripada 180 bahagian Pas yang selesai bersidang di seluruh negara Sabtu lalu, hanya 152 bahagian yang menyerahkan borang pencalonan masing-masing.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Nasional

Posted: 17 May 2011 11:35 PM PDT

Berita Harian: Nasional


Pelabur AS nampak peluang

Posted: 17 May 2011 04:50 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]INVEST Malaysia New York 2011 bermula di Ibu Pejabat Bursa Saham New York (NYSE) yang dihadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini dapat mengubah persepsi salah pelabur dan pemain industri Amerika Syarikat (AS) terhadap kedudukan ekonomi negara kerana pelabur AS sudah nampak peluang besar yang disediakan kepada mereka.

Felo Tun Abdul Razak di Universiti Oxford

Posted: 17 May 2011 04:47 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]LONDON: Nama Malaysia kini semakin sinonim dengan Universiti Oxford, antara universiti terbaik dunia apabila Felo Tun Abdul Razak diwujudkan institusi pengajian tinggi terkemuka United Kingdom (UK) itu, selain menaja pembinaan sebuah dewan khusus untuk Pusat Pengajian Islam Oxford (OXCIS).

Utusan Online - Jenayah

Posted: 17 May 2011 11:29 PM PDT

Utusan Online - Jenayah


Dua guru lemas di pantai Kijal

Posted:

Dua guru lemas di pantai Kijal

Dua guru lemas di pantai Kijal

Oleh SITI AIRUNNISA ALAUI dan SAPEE MAT JUNUS
utusanterengganu@utusan.com.my


MOHD. Azlizan Othman (kiri) menunjukkan lokasi dua orang guru yang lemas di pantai Kijal, Kemaman, semalam.


KEMAMAN 17 Mei – Sehari selepas masyarakat di seluruh Malaysia menyambut Hari Guru, nasib malang menimpa dua orang guru di Sekolah Kebangsaan (SK) Kijal dekat sini apabila mereka mati lemas ketika mandi di pantai Kijal, hari ini.

Mohd. Anuar Harun, 28, dan rakannya, Md. Iskandar Arif, 26, ditemui lemas oleh orang awam kira-kira pukul 10.45 pagi, tidak jauh dari tempat mereka mandi.

Mohd. Anuar yang berasal dari Marang merupakan guru mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan, manakala Md. Iskandar dari Muar, Johor mengajar subjek Agama Islam.

Menurut Ketua Polis Daerah Kemaman, Supritendan Abdullah Sani Salat kejadian berlaku kira-kira pukul 10.30 pagi ketika kedua-dua mereka mengunjungi pantai tersebut untuk mandi.

Beliau memberitahu, tidak lama selepas itu, seorang daripada mangsa dikatakan lemas sebelum cuba diselamatkan rakannya.

Katanya, disebabkan arus deras, kedua-dua sahabat itu tidak dapat menyelamatkan diri dan lemas.

"Beberapa orang awam yang berada di tempat kejadian cuba membantu menyelamatkan mangsa dengan menarik mereka ke tepi pantai.

"Bagaimanapun, setelah berjaya ditarik ke tepi pantai, kedua-dua mangsa disahkan meninggal dunia sebelum dihantar ke Hospital Kemaman untuk bedah siasat," katanya ketika dihubungi hari ini.

Sementara itu, seorang saksi kejadian, Mohd. Azlizan Othman, 23, berkata, dia bergegas ke tempat kejadian sejurus dimaklumkan mengenai kejadian itu oleh seorang warga tua yang sedang mengutip sampah di pantai berkenaan.

"Pak cik itu beritahu, ada orang lemas di pantai, lalu saya terus ke sana untuk menghulurkan bantuan bersama beberapa orang awam lain. Bagaimanapun, setelah dibawa ke pantai, kedua-dua mangsa sudah meninggal dunia," tambahnya.

Di Kampung Sungai Kerak, Marang, tempat kelahiran Allahyarham Mohd. Anuar, salah seorang jirannya memaklumkan, dia sempat bersarapan pagi dengan salah seorang kakak mangsa yang menetap di Singapura dan pulang ke kampung sejam sebelum kejadian.

Jiran perempuan itu yang enggan dikenali berkata, mangsa merupakan anak bongsu daripada enam adik beradik sangat rapat dengan kakaknya itu setelah kehilangan kedua ibu bapanya beberapa tahun lalu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pesara polis maut terjatuh tingkat 16 hotel elak dicekup pegawai Jawi

Posted:

Pesara polis maut terjatuh tingkat 16 hotel elak dicekup pegawai Jawi

Pesara polis maut terjatuh tingkat 16 hotel elak dicekup pegawai Jawi

KUALA LUMPUR 17 Mei - Seorang bekas pegawai polis maut selepas terjatuh dari tingkat 16 sebuah hotel di sini, dipercayai ketika cuba mengelak daripada dicekup sepasukan anggota Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) yang melakukan operasi cegah maksiat awal pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 2 pagi itu, bekas pegawai berusia 62 tahun itu difahamkan berpangkat asisten supritendan sebelum bersara, cuba melarikan diri menerusi tingkap hotel namun terjatuh di beranda tingkat lima hotel itu.

Ketika serbuan dibuat, difahamkan lelaki itu berada di dalam bilik hotel bersama pasangannya, seorang ibu tunggal berusia lingkungan 40-an.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zulkarnain Abdul Rahman berkata, lelaki itu meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala dan kes ini diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

"Polis dimaklumkan bahawa pihak Jawi telah mengambil keterangan daripada ibu tunggal pasangan lelaki itu bagi membantu siasatan," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Menurut beliau, mayat bekas pegawai polis itu dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk bedah siasat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 17 May 2011 11:09 PM PDT

Kosmo Online - Rencana Utama


Kasih ibu didik anak SD berdikari

Posted:

Kasih ibu didik anak SD berdikari

Kasih ibu didik anak SD berdikari

Oleh IZYAN LIYANA MOHD. DARIF



HABIBAH JAAFAR, 56, tersenyum lega mendengar ucapan tahniah daripada doktor. Akhirnya, bayi bongsu yang dikandung selama sembilan bulan selamat dilahirkan secara normal.

Kelahiran seorang bayi perempuan disambut dalam suasana yang bahagia memandangkan lebih sedekad rumah wanita kelahiran Muar, Johor itu tidak mendengar tangisan anak kecil. Namun, kegembiraan itu direntap seketika dengan khabar mengejutkan daripada doktor.

"Anak saya menghidap sindrom Down (SD). Saya sedikitpun tidak berasa kecewa tetapi, hati menjadi sayu apabila memikirkan adakah SD akan menyebabkan anak saya tidak boleh berjalan?

"Namun, segala kekusutan yang berselirat dalam fikiran dilerai satu persatu oleh doktor yang banyak membantu dari segi sokongan moral dan informasi kesihatan.

"Dia turut menerangkan bahawa anak-anak SD mampu menikmati kehidupan yang baik sekiranya dilatih dan dididik seperti individu normal," imbas Habibah, yang merujuk kepada puteri bongsunya, Nassuhada Ngasri, 16.

Meskipun begitu, Habibah melihat Nassuhada memiliki personaliti menghiburkan. Puterinya yang mesra disapa sebagai Baby itu dikatakan suka menari, menyanyi dan mesra diajak berbicara.

Pada masa yang sama, dia rajin mengemas rumah dan pembersih. Setiap hari Baby memastikan kamar tidurnya dikemas dan helaian baju dilipat serta disusun teratur di dalam almari.

Sekiranya tidak mempunyai agenda di luar rumah, Baby lebih selesa bersantai di dalam bilik bacaan. Kadangkala dia sanggup menghabiskan masa sehari suntuk membaca buku, menulis dan belajar menerusi perisian akademik di komputer riba miliknya.

"Sejak kecil saya melatih Baby berdikari dan melakukan aktiviti sama seperti kakak dan abangnya. Ini penting bagi meningkatkan keyakinan diri dan sekali gus mengelakkan Baby berasa terpinggir. Saban hari kami sekeluarga tidak jemu-jemu memberi kata-kata motivasi kepada Baby bahawa dirinya pemberian Tuhan yang istimewa dan penyeri keluarga," ujar Habibah.

Anak istimewanya itu mudah dijaga dan menurut kata. Kehidupannya banyak dihabiskan bersama keluarga dan di sekolah. Baby juga tidak cerewet dan tidak sesekali keluar rumah tanpa ditemani keluarga.

Menginjak usia tujuh tahun, Baby dihantar ke Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas, Batu 4 Jalan Ipoh, Kuala Lumpur supaya dia bergaul dan belajar bersama rakan-rakan senasibnya.

"Tapi, sesi persekolahan itu bertahan selama dua tahun saja. Alasan Baby, dia enggan ke sekolah kerana berasa pelik melihat wajah yang kawan-kawan sama seperti wajahnya," ujar Habibah yang juga merupakan ibu kepada pelakon Nasliza, 38; Naszeli, 37; Nasrizal, 31, Nasreen, 28 dan Nasriah, 27.

Suka ke sekolah


FATIMAH (kiri) membantu Suriati menghafal skrip teater Gadis Berselendang Merah.


Sementara itu, Baby yang kelihatan ceria dalam persalinan baju T warna jingga dan berseluar jean itu, tersenyum setiap kali mendengar pujian ibunya.

Menyedari dilahirkan berbeza seperti adik-beradik yang lain, Baby sedikitpun tidak berasa rendah diri. Sebaliknya, bersyukur kerana dikelilingi insan yang menyayanginya sepenuh hati.

"Abang dan kakak selalu memenuhi keperluan saya. Mereka kerap membawa saya bersiar-siar tanpa rasa malu dengan pandangan orang sekeliling. Jika tiada kelas atau latihan pementasan teater saya suka menemani Darling (Nasreen) ke pejabat," tutur Baby yang kini bersekolah di Vokasional Persatuan Sindrom Down Malaysia (PSDM), Jalan U-Thant, Kuala Lumpur.

Sambil membetulkan rambutnya yang paras bahu itu, Baby yang pernah membintangi drama bertajuk Harijadi Su dan Istimewa memberitahu, setiap hari dia teruja untuk ke sekolah. Dia enggan melepaskan peluang belajar memasak, kelas berlakon, menjahit dan kelas rumah tangga.

Tabah cercaan masyarakat

Dalam pada itu, Fatimah Hassan, 60, juga salah seorang ibu yang tabah membesarkan anak sindrom down. Sejak melahirkan Suriati Mohd. Nor, kehidupan Fatimah bertukar secara drastik. Kini, perhatian dan segala kudrat yang ada dilimpah sepenuhnya kepada puteri bongsunya itu.

Fatimah yang melahirkan Suriati ketika usianya mencecah 36 tahun masih gigih menghantar anaknya ke sekolah pendidikan khas setiap hari biarpun terpaksa berulang-alik menaiki teksi. Apa yang penting anak gadisnya yang berusia 25 tahun itu mendapat pendidikan secukupnya.


BABY bukan sahaja boleh menguruskan diri sendiri bahkan, melakukan kerja rumah seperti melipat kain dan menyapu sampah.


"Saya sudah lali dengan cemuhan dan cacian daripada sesetengah pihak. Macam-macam gelaran yang kurang baik dilemparkan kepada Suriati. Ada yang memanggilnya bodoh, lembam dan cacat. Tidak kurang juga ada yang menyifatkan tindakan saya menghantarnya ke sekolah hanya sia-sia kerana Suriati tidak boleh diubah.

"Padahal sangkaan itu silap. Sebagai ibu, saya berbangga dengan pencapaian Suriati walaupun dia orang kelainan upaya (OKU) tetapi, dia bijak menguruskan diri sendiri. Ini termasuklah melakukan kerja rumah dan memasak," jelasnya yang turut menghantar Suriati melakukan terapi fisioterapi.

Fatimah memberitahu, sekiranya mempunyai waktu lapang, Suriati menerima upah daripada jiran-jiran dengan melakukan kerja mengupas kulit bawang dan kentang.

Melihat kesungguhan Suriati yang suka melakukan aktiviti yang melibatkan kreativiti, Fatimah menggalakkan anaknya menyertai pementasan teater anjuran sekolah mahupun pihak PSDM. Biasanya, Fatimah bertanggungjawab membantu Suriati menghafal skrip dan lagu yang bakal dipersembahkan.

Setakat ini, Suriati yang suka menabung dan berjimat-cermat pernah membintangi teater muzikal Living Forest yang merupakan projek kebajikan memperkenalkan anak-anak SD ke dunia pementasan teater. Lebih membanggakan teater berkenaan tercatat dalam Malaysia Book of Records.

Isu-isu kesihatan

Secara ringkasnya, nama sindrom down diambil sempena nama doktor Inggeris, Dr. John Langdon Down. Dia merupakan individu pertama yang menghurai secara terperinci tentang sindrom tersebut.

Sindrom down adalah suatu kejadian semula jadi sewaktu kehamilan yang disebabkan kromosom tambahan pada kromosom 21. Ironinya, setiap individu normal mempunyai 46 kromosom (23 pasang) tetapi, individu SD pula sebaliknya. Mereka mempunyai lebih satu kromosom pada kromosom 21 yang menjadikannya 47 kromosom.

Menurut Dekan Fakulti Farmasi Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Prof. Dr. Aishah Adam, sehingga kini pengamal perubatan masih belum mengenal pasti punca sebenar yang menyebabkan lebihan kromosom.

"Ia tiada kena-mengena dengan mitos yang mendakwa kelahiran anak istimewa ini berpunca daripada perbuatan negatif ibu bapa kepada si bayi.

"Seharusnya kita menerima kehadiran mereka di dunia ini dengan hati yang terbuka. Mereka wajar diberi perhatian dari aspek sosial kehidupan dan kesihatan dari semasa ke semasa. Ini disebabkan individu SD turut mengalami beberapa masalah kesihatan sampingan," ujar Aishah pada Persidangan Kesihatan Sindrom Down 2011 di Hospital Gleneagles, Jalan Ampang, Kuala Lumpur.

Selain masalah jantung kongenital iaitu pertumbuhan asal yang tidak sempurna, individu SD turut berhadapan masalah penghadaman, kekurangan pendengaran, masalah mata seperti ralat pembiasan dan katarak serta ketidakstabilan tulang servik (ortopedik).


AKTIVITI menjahit membantu meningkatkan kemahiran motor kasar kanak-kanak SD.


Tambah Aishah: "Bukan itu saja, sesetengah individu SD juga mempunyai masalah otot lemah (hiptonia) yang menyukarkan mereka untuk mengunyah, menelan dan air liur sentiasa meleleh. Pergerakan badan sering tidak teratur dan kerap mengalami sembelit.

"Justeru amat penting ibu bapa memberi anak-anak SD makanan seimbang yang baik untuk tulang dan penghadaman. Selain itu, jangan biarkan anak-anak terperap saja di rumah tanpa melakukan sebarang aktiviti yang menyihatkan badan seperti bermain, membaca buku, berjalan ataupun menari.

Sementara itu, Ketua Jabatan Komuniti Kesihatan, Fakulti Perubatan dan Kesihatan Sains Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Madya Dr. Sharifah Zainiyah Syed Yahya menegaskan, masalah SD bukan alasan bagi ibu bapa tidak menghantar anak-anak ke sekolah. Mereka juga memiliki cita-cita dan impian peribadi sama seperti individu normal.

Sehubungan itu, ibu bapa amat digalakkan menghantar anak-anak belajar di sekolah khas yang terlatih dan profesional bagi meningkatkan keupayaan diri sekali gus melatih mereka berdikari dan bersosial bersama rakan-rakan. Di sekolah kanak-kanak SD didedahkan kepada sistem pembelajaran yang terdiri daripada aspek kemahiran motor kasar dan motor halus serta kemahiran sosial.

"Perlu diketahui kanak-kanak SD berhadapan masalah kelewatan tumbesaran badan dan perkembangan pembelajaran. Sebab itu, mereka sukar untuk bertutur dengan baik dan sedikit tinggalan dalam bab membaca dan menulis.

"Atas faktor itu, ibu bapa digalakkan menghantar anak-anak melakukan program intervensi awal seawal usia enam bulan," terang Sharifah Zainiyah yang dikurniakan seorang anak sindrom Down, Raja Nadia Raja Mustapha, 15.

Jelasnya, di Malaysia dianggarkan seramai 50,000 mengalami masalah sindrom down. Berdasarkan statistik Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), sebanyak lima hingga 10 peratus populasi di dunia ini merupakan OKU.

"Jangan mengurung anak sindrom down sebaliknya latih mereka melakukan bermacam-macam perkara seperti kerja rumah, menjahit, melukis atau menari. Mengalakkan anak-anak melakukan kepelbagaian tugasan yang melibatkan tangan mereka sendiri, sebenarnya membantu meningkatkan kekuatan kemahiran motor halus mereka," jelas Sharifah Zainiyah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ketagihan teknologi menular di Asia

Posted:

Ketagihan teknologi menular di Asia

Ketagihan teknologi menular di Asia


PELBAGAI aplikasi dan peranti elektronik terkini telah mencetus ketagihan terhadap 'kehidupan' baru secara dalam talian.


SEORANG bayi perempuan telah menemui ajal apabila ibu bapanya sibuk membesarkan 'anak' dalam aplikasi dunia maya. Dalam satu kes lain, seorang kanak-kanak lelaki telah membunuh diri selepas membunuh ibunya kerana dimarahi akibat bermain permainan video berlebihan.

Senario tersebut merupakan sebahagian daripada kisah tragis yang menunjukkan peningkatan ketagihan teknologi telah menular di rantau Asia.

Lebih 100 juta telefon pintar dijual di rantau Asia Pasifik setiap tahun dan dijangka akan meningkat sehingga dua kali ganda dalam tempoh lima tahun. Ia merupakan pasaran terbesar bagi peranti mudah alih terkini.

Seiring kemajuan industri telekomunikasi, laman jaringan sosial dan permainan mudah alih turut mengalami transformasi apabila semakin mendapat tempat malah kebanyakan golongan muda Asia sukar membiasakan diri tanpa peranti mudah alih mahupun komputer.

Resah tanpa Twitter

"Saya rasa, anda boleh mengatakan bahawa saya ini ketagihan," akui seorang pelajar universiti di Singapura,

Hanna Ruslana lebih kerap berhubung dengan rakan universiti melalui Twitter berbanding secara berdepan di kampus.

Pelajar universiti itu sering melakukan semakan melalui peranti iPhone miliknya sekurang-kurangnya 15 minit sekali dan menyelenggara akaun Facebook, Twitter, Foursquare dan LinkedIn.

Apabila Twitter tidak dapat digunakan, dia dan rakan-rakannya akan menunggu dalam keadaan cemas.

Bagaimanapun, keadaan tersebut masih boleh dianggap kecil berbanding kisah tragis di Korea Selatan yang merupakan salah sebuah negara yang mempunyai masyarakat pengguna peranti elektronik terbesar.

Pada Disember lalu, seorang ibu telah ditahan kerana didakwa menyebabkan kematian anak lelakinya yang berusia tiga tahun ketika sibuk bermain permainan di internet.

Lebih memilukan, seorang remaja berusia 15 tahun di Busan, Korea Selatan telah membunuh diri selepas membunuh ibunya kerana memarahi dia mengenai tabiat permainannya.

Pada bulan Mei 2010 pula, seorang lelaki berusia 41 tahun dari negara yang sama telah dijatuhkan hukuman penjara selama dua tahun selepas dia dan isterinya membiarkan bayi perempuan mereka menemui ajal akibat pemakanan tidak seimbang sedangkan mereka sibuk membesarkan 'anak' dalam aplikasi siber.

Kerajaan Seoul menjangkakan terdapat dua juta penagih web dalam negara yang mempunyai populasi kira-kira 50 juta penduduk itu.

Bermula pada tahun ini, mereka yang terdedah kepada tabiat ketagihan itu akan diberikan perisian percuma untuk mengehadkan penggunaan laman web.

Keadaan itu juga telah membuatkan Parlimen negara tersebut mempertimbangkan perangkaan undang-undang bagi mengharamkan kanak-kanak berusia 15 tahun ke bawah bermain permainan dalam talian di antara tengah malam hingga 6 pagi.

Gajet untuk komunikasi


KOREA SELATAN sedang mempertimbangkan undang-undang untuk mengehadkan tempoh masa kanak-kanak bermain permainan dalam talian.


Di Singapura pula, satu kaji selidik yang dilaksanakan terhadap 600 pelajar universiti dan politeknik awal tahun ini menunjukkan 88 peratus daripada mereka gemar berkomunikasi melalui teknologi berbanding bersemuka.

Dalam republik pulau yang mencatatkan statistik 1.4 telefon bimbit bagi setiap orang itu, lebih 40 peratus responden menghabiskan masa mereka lebih daripada empat jam sehari terpaku di telefon bimbit dan kebanyakannya mempunyai sambungan web.

Pengarah klinikal perkhidmatan pengurusan kesakitan secara peribadi, Hospital Raffles, Ho Kok Yuen menyamakan rasa ketagihan penagih teknologi menyamai penagih dadah dan ia memerlukan rawatan perubatan tertentu.

"Jadi, ia akan menyebabkan sifat abnormal, iaitu kelakuan bernafsu tersebut akan menjurus kepada memudaratkan seseorang atau masyarakat di sekelilingnya," kata Kok Yuen.

Di Jepun, Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri telah memberi amaran ketagihan golongan muda terhadap permainan dan telefon bimbit boleh membuatkan mereka bersikap sambil lewa dan merosakkan perhubungan sosial serta kesihatan.

Pusat Perhubungan Hal Ehwal Pengguna Kebangsaan Jepun berkata, kes-kes perundingan berkaitan permainan dalam talian telah meningkat kepada 1,692 pada tahun 2010.

Ia hanya melibatkan 1,437 kes pada tahun 2009 dan kesemuanya melibatkan golongan muda.

Di Malaysia, penduduk telah menunjukkan minat mendalam terhadap laman jaringan sosial.

Pada November lalu, satu kajian yang dikeluarkan firma penyelidik global, TNS, mendedahkan, penduduk Malaysia merupakan orang yang paling bersosial di Internet iaitu dengan mempunyai purata 233 sahabat di rangkaian mereka berbanding 68 di China dan 29 Jepun.

Pusat Ketagihan Sains, Universiti Malaya, berkata, mereka menerima kira-kira 50 kes apabila memulakan kajian berhubung ketagihan terhadap laman rangkaian sosial, Facebook pada tahun 2009.

Pada tahun lalu, kes-kes telah meningkat sehingga 70 dan kebanyakannya melibatkan golongan muda.

"Ia lebih biasa dalam kalangan golongan muda kerana mereka mempunyai pendedahan kepada Internet dan laman rangkaian sosial.

"Mereka lebih cenderung terikat kepada komputer dan mengabaikan cara bermasyarakat," kata Timbalan Ketua Koordinator Pusat berkenaan, Muhammad Muhsin Ahmad Zahari. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tuah dada wanita terkaya Britain

Posted:

Tuah dada wanita terkaya Britain

Tuah dada wanita terkaya Britain

Dianugerahkan susuk tubuh yang memukau mata lelaki dan ditambah pula keindahan busana pereka fesyen terkemuka, kemunculan Kirsty Bertarelli sememangnya mencuri tumpuan dalam mana-mana majlis keraian.


KIRSTY dikatakan memiliki mata yang cantik dan senyuman yang menawan.


"DIA jauh tersasar daripada jangkaan saya. Amat merendah diri dan mudah bergaul. Dia berdansa di atas meja. Dia lantang dan gemar berseronok," kata seorang tetamu di sebuah parti yang dihadiri Kirsty pada musim panas tahun lalu di selatan Perancis.

Pendek kata, hidup Kirsty Bertarelli dilimpahi keseronokan.

Dilahirkan sebagai Kirsty Roper di bandar kecil Staffordshire, England, gadis pingitan itu baru sahaja dinobatkan wanita terkaya Britain menerusi ikatan perkahwinannya dengan pewaris empayar farmasi Switzerland-Itali, Ernesto Bertarelli.

Dalam senarai wanita terkaya Britain pada tahun ini, dia berada di kedudukan teratas dan tersendiri sekali gus memintas Ratu Elizabeth II, J.K. Rowling dan Slavica Ecclestone.

Masakan tidak, kerana aset bersama Kirsty dan suaminya dianggarkan mencecah £6.87 bilion (RM33 bilion).

Ratu cantik


KIRSTY berjinak-jinak dengan dunia ratu cantik semasa berusia 17 tahun.


Dengan rambut perangnya, bibir mongel dan paras rupa menawan, tidak sukar untuk meneka mengapa Ernesto boleh tertawan pada wanita itu kali pertama mereka bertemu.

"Mudah sahaja, Kirsty ada rupa, Ernesto pula miliki wang. Wanita itu juga membuatkan hidupnya seronok," kata seorang rakan pasangan tersebut.

Kepada keluarga hartawan Bertarelli yang berpindah dari Itali ke Switzerland pada tahun 1970-an susulan ugutan culik oleh kumpulan militan Briged Merah, Kirsty tak ubah seperti jelitawan eksotik apabila mereka pertama kali melihatnya dalam dakapan Ernesto.

Wanita itu jauh berbeza dengan mana-mana gadis yang dianggap sepadan dengan pewaris kekayaan empayar farmasi tersebut.

Buat permulaan, Kirtsy merupakan bekas ratu cantik Britain dan pemenang tempat ketiga Miss World. Dia juga gemar berpakaian seperti seorang gadis rock kerana itulah dirinya yang sebenar - gadis yang meminati bidang muzik dan memiliki kerjaya kedua sebagai pencipta lagu pop.

Malah, semasa Kirsty pertama kali bersua dengan Ernesto di Sardinia, Itali dia mencipta sebuah lagu cinta untuknya yang berjudul Black Coffee.

Lagu tersebut kemudian muncul sebagai lagu popular kumpulan penyanyi wanita Britain, All Saints.

Jika ramai lelaki berfantasi untuk dibuai cinta seorang bekas ratu cantik, kehadiran Kirsty adalah satu realiti untuk Ernesto.

Pasangan itu berkahwin pada tahun 2000 di Switzerland dalam majlis yang dipenuhi pemandangan menarik Banjaran Alphine disusuli parti untuk 250 tetamu di Geneva.

Menyoroti kehidupan harian mereka seterusnya sebagai pasangan suami isteri boleh menimbulkan perasaan cemburu di sanubari sesiapa sahaja.

Seiringan bersama, dia dan Ernesto akan berseronok dalam parti hujung minggu yang diadakan di atas kapal persiaran mereka, Vava, di perairan Selatan Perancis dan Sardinia.

Jaga penampilan


KEKAYAAN KIRSTY dan Ernesto kini melebihi harta Ratu Elizabeth II.


"Seperti anda jangkakan, terdapat hidangan arak mahal dan tetamu yang hebat," kata seorang rakan yang menghadiri parti tersebut.

Ernesto kemudian akan membenarkannya bersantai bersama rakan-rakan perempuannya di atas kapal berkenaan untuk mengembalikan tenaga selepas penat berparti.

"Mereka membuang toksin, mengawasi berat badan, memakan salad, kacang almond dan menolak satu sama lain ke dalam laut apabila sudah penat," kata seorang rakannya.

Kirsty semenangnya mementingkan penjagaan kejelitaan aslinya dan dia dikatakan amat menyukai jenama Dior, Chanel dan Armani.

Wanita itu merupakan segelintir individu bertuah yang memiliki tubuh menawan, wang dan gaya hidup elegan.

Dia pernah muncul dengan memakai seluar legging berharga £3,000 (RM14,588) sewaktu menyanyi di sebuah konsert persendirian di Switzerland.

Namun, adalah silap untuk menyatakan Kirsty dan Ernesto sebagai pasangan yang gemar hidup berfoya-foya.

Apabila berada di Switzerland, mereka hidup tenang dan cuma muncul untuk majlis amal di samping bermain golf, tenis, berbasikal, bermain ski atau berkhemah bersama keluarga dengan membawa sebuah dapur gas kecil.

Rentak kehidupan pasangan suami isteri itu bertukar apabila pasangan itu berjauhan dari rumah.

Ketika itu, mereka adalah individu sofistikated yang sinonim dengan jet peribadi, kapal persiaran dan tentunya parti.

Kemunculan mereka di luar kawasan tidak lengkap tanpa iringan pasukan pengawal peribadi dan limosin kalis peluru.

Ernesto pernah berkata, sekiranya diberi pilihan, beliau mahu menghabiskan kebanyakan masanya bersama keluarga dan kapal persiarannya dan bukan di pejabat seperti dilakukan bapanya yang meninggal dunia di usia muda.

Namun, realiti adalah berbeza dan gaya hidup mewah yang mereka nikmati turut memiliki cabarannya tersendiri.

Beberapa bulan lalu, Ernesto mengadakan parti hebat sempena hari jadi ke-40 Kirsty dengan kos mencecah AS$3 juta (RM9 juta). Rancangannya adalah untuk menyewa hartanah tepi pantai seluas 2,694 meter persegi di pantai Miami untuk tujuan tersebut.

Bagaimanapun, pasangan itu dimaklumkan oleh pihak berkuasa bahawa memajak keseluruhan tempat awam untuk majlis peribadi tidak dibenarkan di Miami.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Pahang

Posted: 17 May 2011 08:01 PM PDT

Utusan Online - Pahang


Derita Orang Asli berakhir

Posted:

Derita Orang Asli berakhir

Derita Orang Asli berakhir

Oleh ALI MAHMOOD
utusanpahang@utusan.com.my


Wan Rosdy Wan Ismail (tengah) di hadapan papan tanda projek menaik taraf jalan RPS Pos Betau ke Pos Lenjang selepas merasmikan upacara pecah tanah itu di Kuala Lipis, kelmarin.


KUALA LIPIS 17 Mei – Kesukaran 5,000 masyarakat Orang Asli Pos Lenjang dekat sini bakal berakhir apabila jalan raya yang menghubungkan perkampungan mereka dengan dunia luar akan dinaik taraf.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar dan Hal Orang Asli negeri, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail berkata, projek jalan raya sejauh 35 kilometer itu yang menelan belanja RM9.8 juta diluluskan oleh Kerajaan Persekutuan bagi menghubungkan Pos Betau ke Pos Lenjang.

Menurut beliau, projek yang mengambil masa setahun untuk disiapkan itu akan memberi faedah kepada penduduk yang tinggal di Rancangan Penempatan Semula (RPS) Pos Lenjang.

''Selain memudahkan perjalanan ke Pekan Sungai Koyan dan Cameron Highlands, jalan itu nanti memudahkan pelajar anak-anak Orang Asli ke Sekolah Kebangsaan Pos Lenjang," katanya selepas melancarkan majlis pecah tanah, pembinaan dan menaik taraf jalan tersebut di sini semalam.

Wan Rosdy memberitahu, peruntukan pembinaan itu diluluskan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa beliau menghadiri Perhimpunan 1Malaysia bersama Orang Asli peringkat negeri di Sekolah Kebangsaan Pos Betau tahun lalu.

Katanya, dengan adanya kemudahan itu diharap tidak ada lagi anak Orang Asli di kawasan tersebut tercicir daripada persekolahan kerana sebelum ini mereka menghadapi kesukaran disebabkan jalan sedia ada rosak.

Jelasnya, projek tersebut akan dimulakan tahun ini dan dijangka siap dalam tempoh 12 bulan atau lebih awal.

"Projek itu tidak akan membabitkan pengambilan tanah penduduk, penebangan pokok, pembayaran pampasan tanah atau kemusnahan alam sekitar," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sukan wadah perpaduan

Posted:

Sukan wadah perpaduan

Sukan wadah perpaduan

JERANTUT 17 Mei - Kegiatan sukan dan riadah perlu dijadikan wadah meningkatkan perpaduan selain mengamalkan gaya hidup sihat.

Ahli Parlimen Jerantut, Datuk Seri Tengku Azlan Sultan Abu Bakar berkata, bagi tujuan itu, pembabitan pelbagai peringkat usia peserta tanpa mengira kaum dan ideologi politik dalam sukan amat penting.

Beliau berkata, kegiatan sukan perlu diperluas di setiap kampung dan taman perumahan di daerah ini sebagai medan menyatukan penduduk.

"Penyertaan bersama di padang atau gelanggang secara santai membolehkan semua pihak bertukar-tukar pandangan dan pelbagai informasi dapat diperoleh terutama mengenai hal ehwal semasa serta pembangunan," katanya ketika berucap pada majlis makan malam dan penyampaian hadiah sempena Karnival Bola Jaring Parlimen Jerantut di sini baru-baru ini.

Hadir sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Tawar, Datuk Dr. Ahmad Shukri Ismail dan Pengerusi Bola Jaring Jerantut, Siti Hajar Mubin.

Menurut Tengku Azlan, penganjuran sesuatu kegiatan sukan merupakan pendekatan mesra untuk menyampaikan maklumat dan aspirasi kerajaan kepada generasi muda.

Tengku Azlan yang juga Ketua UMNO Bahagian Jerantut berkata, pertemuan secara santai boleh menarik minat dan keyakinan golongan berkenaan kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) dan UMNO.

"Saya berterima kasih kepada kepimpinan Persatuan Bola Jaring Jerantut melaksanakan karnival ini yang cukup memberi manfaat kepada golongan belia dan remaja," ujarnya.

Pejabat Parlimen Jerantut katanya, sentiasa bekerjasama menyediakan bantuan melaksanakan kegiatan sukan yang dianjurkan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

"Kegiatan ini dianggap penting kerana dapat menjana hubungan erat peringkat kepimpinan, NGO, penganjur, pemain dan penduduk yang memeriahkan acara berkenaan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Guru redah hutan untuk ke sekolah

Posted:

Guru redah hutan untuk ke sekolah

Guru redah hutan untuk ke sekolah


MOHD. Fozi Ali memeriksa barang yang dipunggah dalam kenderaan pacuan empat roda miliknya ketika berhenti rehat di jalan balak Hulu Tembeling, Jerantut, kelmarin.


JERANTUT 17 Mei - Jika para guru di kawasan bandar menikmati suasana ceria pada cuti hujung minggu, tetapi tidak kepada seorang guru di pedalaman Hulu Tembeling, dekat sini yang meredah hutan untuk ke sekolah.

Mohd. Fozi Ali, 37, antara 70 orang guru di lima sekolah rendah di pedalaman Hulu Tembeling yang menggunakan kenderaan pacuan empat roda untuk ke Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Pagi, Hulu Tembeling dekat sini.

Guru yang berkelulusan Diploma Pendidikan dalam bidang Muzik dari Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Ilmu Khas, Kuala Lumpur pada 1998 telah berkhidmat di sekolah itu sejak dua tahun lalu.

Menurutnya, kesukaran berulang-alik dan memunggah barang keperluan setiap minggu ke sekolah memaksa dia menukarkan kereta sedannya dengan membeli sebuah kenderaan pacuan empat roda (4WD).

''Kemudahan kenderaan itu untuk berulang-alik ke sekolah lebih selesa selain dapat membantu penduduk kampung memunggah barang keperluan dapur dari bandar Jerantut," katanya kepada Utusan Malaysia di sini semalam.

Mohd. Fozi memberitahu, dia tidak menyangka akan bertugas di sekolah itu kerana menganggap masalah pengangkutan dan jalan raya merupakan cabaran baru baginya.

''Saya terima cabaran bertugas di sini dengan rasa senang hati walaupun perit terpaksa berjauhan dengan isteri yang juga seorang guru di sebuah sekolah rendah di Maran," katanya.

Dia sebelum ini bertugas di sebuah sekolah di Jengka, Maran dan hanya seminggu sekali bertemu isteri dan anaknya di daerah itu.

''Saya berbangga kerana dapat menabur bakti di sini dan acuan yang cukup bernilai untuk membentuk pengalaman diri sebagai bekalan apabila berpindah ke bandar atau tempat lain kelak," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Malaysiakini :: Berita

Posted: 17 May 2011 07:48 PM PDT

Malaysiakini :: Berita


TPM: Masih ada 'masalah' di peringkat akar umbi Umno

Posted: 17 May 2011 07:54 AM PDT

Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin menasihatkan seluruh perwakilan dan kepimpinan parti di peringkat bahagian dan cawangan supaya memperkukuhkan hubungan mereka bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Menurutnya, rata-rata tinjauan beliau di peringkat bahagian, mendapati wujudnya "masalah" hubungan antara pemimpin parti, bahagian, cawangan dan sayap-sayap.

"Rata-rata di peringkat bawahan khususnya Umno bahagian masih dalam keadaan sama (iaitu) tidak memperlihatkan satu perubahan agak besar.

"Ada masalah lagi timbul, hubungan pemimpin parti di peringkat bahagian cawangan dan sayap bermasalah.

"Saya sendiri berpengalaman membuat tinjauan di seluruh negara berjumpa dengan pemimpin negeri dan bahagian, antara faktor yang perlu ditangani adalah dengan memperkukuhkan hubungan di peringkat bahagian," katanya.

Menurutnya pengukuhan itu penting kerana akar umbi di peringkat inilah yang akan menggerakkan jentera kempen dalam pilihan raya umum yang akan datang.

"Kewajipan kita menjaga hubungan baik bersama dengan semangat kekitaan dan perpaduan sesama kita.

"Segala apa jua isu yang timbul, ia perlu diselesaikan awal-awal lagi," katanya.

Muhyiddin yang juga timbalan perdana menteri memberi amanat tersebut dalam ucapan perasmian Mesyuarat Agung Umno bahagian Petaling Jaya Utara petang tadi.

Walaupun mengakui kerusi parlimen PJU dikuasai oleh parti komponen BN - MCA - beliau berkata, Umno juga mempunyai sejarah "menguasai" kerusi tersebut.

Sehubungan itu, sebagai rakan parti komponen, beliau menggesa bahagian tersebut membantu rakan kongsinya itu dalam pilihan raya akan datang.

"Tak kira di mana kita berada, tidak kira calon Umno atau calon dia (MCA) dalam komponen BN, kita mesti bekerja keras untuk menebuskan kekalahan khususnya di negeri Selangor (dan) mengembalikan kuasa politik dan kerajaan pada parti kita pada masa akan datang," tegasnya yang mendapat tepukan gemuruh kira-kira 300 perwakilan.

Katanya, jika Umno dapat menjalankan program-program khususnya di peringkat bawah, beliau yakin parti itu akan memperolehi sokongan yang lebih besar untuk mengembalikan kuasa politik kepada BN.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

K'jaan tidak boleh terburu tangani isu agama

Posted: 17 May 2011 07:33 AM PDT

Kerajaan tidak boleh terburu-buru menangani isu manipulasi agama bagi mengelak berlakunya implikasi yang lebih besar, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Beliau berkata kerajaan perlu berhati-hati supaya tidak terperangkap dalam 'permainan jahat' pihak tidak bertanggungjawab.

"Kerajaan tidak boleh terburu-buru, sebaliknya perlu mengikut segala prosedur bagi mengelak implikasi yang lebih besar...kita tidak menghadapi masalah untuk membuat tangkapan tetapi perkara ini perlu dilihat secara menyeluruh," katanya ketika berucap merasmikan Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Larut hari ini.

Beliau berkata pihaknya perlu berhati-hati kerana tindakan penahanan pihak berkuasa merupakan strategi mereka untuk menimbulkan simpati rakyat.

Dalam sidang media selepas itu, beliau meminta supaya semua pihak tidak terlampau beremosi dalam membincangkan isu mencabar kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara seperti diperuntukkan Perlembagaan negara.

Hishammuddin berkata daripada laporan polis yang diterima, setakat ini masih sukar menentukan siapa yang benar atau sebaliknya dalam perkara terbabit.

"Kita hanya akan tahu selepas siasatan polis. Oleh itu jangan kita beremosi dan saya berharap bahangnya dapat kita turunkan termasuk sesama akhbar. Kali ini ia berkaitan Utusan Malaysia, tetapi jangan ingat China Press, Nanyang Siang Pau malah New Straits Times tidak berdepan isu yang sama sebelum ini," katanya.

Terdahulu Ketua Umno Bahagian Larut Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar mahu kerajaan bertindak tegas termasuk menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) terhadap mereka yang cuba mencabar kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara.

- Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Rencana

Posted: 17 May 2011 03:13 PM PDT

Utusan Online - Rencana


Belajar daripada kesilapan

Posted:

Belajar daripada kesilapan

Belajar daripada kesilapan


Raja Dr. Nazrin Shah bertitah pada majlis penutup Muzakarah Ulama dan Cendekiawan Islam 2011 sempena sambutan ulang tahun keputeraan Sultan Perak ke-83 di Ipoh, semalam. - BERNAMA


PADA 2 Mei 2011, Osama bin Ladin, dilaporkan telah dibunuh oleh komando SEAL tentera laut Amerika Syarikat dalam operasi ketenteraan di bandar Abbottabat, Pakistan.

Osama telah menjadi sasaran utama pemburuan Amerika Syarikat sejak berlakunya serangan ke atas Pusat Dagangan Dunia di New York pada 11 September 2001. Ketika mengumumkan kejayaan operasi ketenteraan itu, Presiden Obama menyatakan bahawa "Keadilan Telah Ditegakkan".

Presiden Rusia, Dmitry Medvedev menyambut berita kematian Osama dengan menyatakan, "Kremlin mengalu-alukan kejayaan besar Amerika Syarikat dalam peperangan menentang keganasan".

Perdana Menteri Israel, Benyamin Netanyahu menganggap berita kematian Osama sebagai satu kejayaan menegakkan keadilan, kebebasan dan nilai-nilai yang dikongsi semua negara demokratik yang berjuang memerangi keganasan.

Perdana Menteri Britain, David Cameron menyifatkan kematian Osama melegakan penduduk dunia, bahawa operasi Amerika Syarikat itu merupakan satu kejayaan besar dalam kempen memerangi keganasan.

Sementara itu, Ismail Haniyeh, pemimpin kanan Hamas mengutuk pembunuhan Osama dengan menyifatkan pemimpin al-Qaeda itu sebagai pahlawan suci Arab. Jurucakap Pihak Berkuasa Palestin, Ghassan Khatib pula, mengingatkan bahawa pembunuhan Osama adalah baik bagi keamanan dunia, tetapi apa yang penting sekarang adalah untuk menyekat pendekatan keganasan yang diwujudkan atau yang digalakkan oleh Osama di seluruh dunia. Demikian antara pelbagai reaksi berikutan berita pembunuhan Osama.

Seorang Osama telah ditamatkan hayatnya. Apakah jaminan bahawa tidak akan muncul Osama yang baru, meskipun berlainan nama dan berlainan paras rupa, tetapi berpegang kepada kaedah perjuangan yang sama dengan kaedah yang dipelopori oleh Osama?

Dunia Barat dan bumi Arab turut menjadi penyebab dalam menyemai dan menyemarakkan perasaan kebencian yang ekstrem terhadap Barat, perasaan menentang status quo yang ekstrem dan perasaan memberontak yang ekstrem dalam jiwa seorang manusia bernama Osama, malah dalam jiwa ramai lagi sekutu dan rakan Osama di serata dunia.

Adakah kematian Osama memberi jaminan bahawa keganasan akan berakhir dan keamanan akan terjamin? Sebenarnya, adalah lebih penting bagi dunia untuk menyelami faktor-faktor yang telah mendorong kepada pembentukan watak ekstrem seorang Osama dan adalah lebih penting untuk dunia dapat memahami faktor-faktor yang membolehkan ideologi ekstrem yang dijaguhkan oleh Osama mendapat sokongan meluas.

Osama telah dibunuh. Jasad Osama telah terbenam di dasar lautan, namun keganasan dan hasrat meneruskan keganasan masih subur menjalar di muka bumi. Pada 13 Mei 2011, sebelas hari selepas Osama dibunuh, dua pengebom meletupkan diri di sebuah akademi polis separa tentera di kawasan Shabqadar, di utara Peshawar, Pakistan sebagai tindak balas pertama untuk membalas dendam. Akibat tragedi tersebut, sekurang-kurangnya 89 orang dilaporkan terbunuh sementara 140 orang lagi mengalami kecederaan.

Osama yang dibunuh pada 2 Mei, beragama Islam; dua pengebom dalam tragedi 13 Mei, beragama Islam; mangsa pengeboman tragedi di Shahqadar, beragama Islam. Apakah keuntungan kepada umat dan dunia Islam dari satu lagi tragedi ganas ini? Apakah yang mahu dicapai dan apakah kejayaan yang telah dicapai dalam perjuangan yang didakwa dilakukan atas nama Islam dan atas nama keadilan? Apakah pandangan dunia terhadap Islam berikutan satu lagi tragedi ganas ini?

Ancaman militan dari kegiatan ganas ketara belum berakhir dan tidak semudah untuk berakhir dengan kematian seorang Osama. Dunia wajib merenungi kepada pemikiran yang lebih lateral lagi konstruktif untuk menghindarkan kelahiran lebih ramai Osama baru di muka bumi ini. Langkah preventif untuk menghindar dari terbentuknya lebih ramai Osama wajib diberikan perhatian.

Kemiskinan, ketidakseimbangan agihan kekayaan negara, amalan rasuah serta penyalahgunaan kuasa di kalangan pemimpin, tadbir urus negara yang lemah, kemudahan pendidikan yang tidak setanding dengan keperluan semasa, kemudahan sosial dan infrastruktur yang daif, di samping masalah politik di Asia Barat terutamanya isu Palestin yang berpanjangan, adalah isu-isu kritikal yang wajib diberikan perhatian.

Selagi isu-isu kritikal ini tidak segera diselesaikan, selagi itu dunia tidak akan aman dan api keganasan akan terus membara.

Selepas berakhirnya penjajahan Jepun dan ketika negara baru mencapai kemerdekaan, negara kita turut mengalami ancaman keganasan dari Parti Komunis Malaya, meskipun pada skala yang berbeza, berasaskan teknologi persenjataan dan teknologi komunikasi ketika itu yang masih belum secanggih sekarang.

Namun ia tidak menghalang Parti Komunis Malaya dari mendapat sokongan moral dan sokongan material dari Pertubuhan Komunis Antarabangsa termasuk mendapat naungan dari negara tertentu.

Negara telah memilih pendekatan bijak ketika menangani ancaman keganasan dengan memberi keutamaan untuk memenangi hati rakyat, lalu mengambil langkah melaksanakan program-program pembangunan prasarana, pembangunan sosial, pembangunan pendidikan dan mentadbir urus negara secara cekap lagi produktif, memastikan ekonomi berkembang dalam hasrat mahu membasmi kemiskinan rakyat.

Kewangan negara diutamakan untuk perbelanjaan membina rumah, sekolah, jambatan, jalan raya, klinik kesihatan serta dibelanjakan untuk membangunkan ladang dan membina tali air daripada dibelanjakan untuk membesarkan angkatan bersenjata atau membeli senjata.

Kegiatan perisikan dan kegiatan ketenteraan untuk menangkap Chin Peng dan para pemimpin Parti Komunis Malaya dilakukan, namun negara tidak taksub dengan hasrat tersebut sehingga terlepas pandang kepada pendekatan kemanusiaan yang lebih berkesan untuk memenangi hati rakyat. Akhirnya Chin Peng semakin terpinggir dan gagal mengembangkan pengaruh.

Alhamdulillah, negara kita berjaya mengatasi keganasan, kawasan hitam dapat diputihkan dan darurat berakhir pada tahun 1960. Jika kejayaan negara, walaupun pada skala yang berbeza dapat dijadikan pengajaran, maka pengalaman kejayaan ini wajarlah dijadikan pedoman dalam usaha dunia mahu menangani keganasan di peringkat antarabangsa.

Selagi pendekatan yang berkesan tidak segera diperkenalkan dengan segala kesungguhan, selagi itu keganasan akan tumbuh subur, merebak dari satu madrasah ke satu madrasah, dari satu perkampungan ke satu perkampungan, dari satu wilayah ke satu wilayah. Akibatnya kos perisikan, kos intipan dan kos ketenteraan akan terus meningkat, kemusnahan terus berlaku dan semakin banyak nyawa akan terkorban.

Belajarlah dari kesilapan, janganlah terlalu taksub dengan pendekatan punitif atas rasa dendam, kerana setiap perbuatan membalas dendam akan membiakkan dendam yang baru. Laksanakan secara serius lagi bersepadu, pendekatan preventif untuk memadamkan rasa benci dan menghilangkan rasa bermusuh di kalangan insan terutama di kalangan generasi muda.

Binalah rasa kasih - rasa sayang sesama insan tanpa mengira agama - tanpa mengira bangsa, dan bantulah mereka supaya dapat keluar dari penderitaan kemiskinan, supaya dapat bebas dari penindasan hidup, dengan memenuhi keperluan asasi mereka dari segi perumahan, makanan dan perubatan serta memenuhi keperluan sosioekonomi mereka dari segi pelajaran, kemahiran dan peluang pekerjaan.

Dunia akan lebih aman, jika kemiskinan semakin dapat dikurangkan, jika lebih ramai warga dunia dapat dilengkapkan dengan pelajaran dan kemahiran yang dapat memberikan nilai tambah yang relevan dengan keperluan dunia semasa.

Dunia akan lebih sejahtera, jika pemerintahan lebih adil dan saksama dapat diamalkan, jika kekayaan negara lebih seimbang pengagihannya, jika amalan rasuah ditegah secara tegas, jika tadbir urus negara dilaksanakan secara jujur, amanah dan telus.

Era beretorik telah begitu lama berlalu - suara retorik telah begitu lama bergema. Tanggung jawab fardu kifayah membantu membina dunia yang lebih aman adalah tanggung jawab bersama, bermula dengan sikap menyemaikan rasa kasih - rasa sayang sesama manusia, bermula dengan rasa belas - rasa simpati terhadap insan yang berada dalam kemiskinan dan kesusahan, bermula dari perasaan kemanusiaan dan keinsanan yang menghargai setiap nyawa dan setiap kehidupan.

Bersamalah menggemakan suara perdamaian; bersamalah menggerakkan usaha perdamaian.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peluang terbaik Anwar membela diri di hadapan hakim

Posted:

Peluang terbaik Anwar membela diri di hadapan hakim

Peluang terbaik Anwar membela diri di hadapan hakim

JIKA Datuk Seri Anwar Ibrahim bijak orangnya, beliau boleh pergunakan hari-hari perbicaraan mulai 6 hingga 30 Jun ini untuk membela dirinya daripada tuduhan liwat.

Hari-hari itu amat penting dimanfaatkan sepenuhnya untuk menafikan tuduhan bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan. Sejak kes liwat itu terbongkar pada Jun 2008, pelbagai cerita dan persepsi disebarkan melalui mulut ke mulut dan alam siber.

Rakyat sudah mendengar kenyataan dakwaan daripada Mohd Saiful perihal dia diliwat oleh pemimpin pembangkang itu sewaktu perbicaraan yang kerap diganggu dengan penangguhan demi penangguhan.

Kini masanya untuk Anwar menceritakan kisah sebenar dakwaan petuduh itu.

Anwar ada barisan peguam bela yang diketuai Karpal Singh dan pakar-pakar perubatan yang hebat serta saksi-saksi yang mungkin dapat membantunya sebagai pihak yang tidak bersalah.

Terpulang kepada pasukan pembela Anwar untuk membuktikan bahawa dakwaan ini cuma diada-adakan.

Pun begitu, mahkamah ketika memanggil Anwar untuk membela diri kelmarin, mendapati keterangan Mohd Saiful boleh dipercayai dan selaras dengan saksi-saksi pakar bahawa perbuatan liwat telah berlaku ke atas dirinya.

Kes liwat melibatkan Anwar ini adalah yang kedua. Dan tuduhan kes itu cukup serius kerana ia dibicara mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara hingga 20 tahun dan sebat.

Pada 2000, Anwar dituduh meliwat pemandu kepada isterinya, Azizan Abu Bakar. Beliau disabitkan kesalahan dan dihukum penjara sembilan tahun oleh Mahkamah Tinggi, tetapi empat tahun kemudian Mahkamah Persekutuan membatalkan sabitan itu dan mengetepikan hukuman penjara.

Dalam perbicaraan membela diri kali ini, apa yang dikatakan oleh pembangkang sebagai dalang akan terjawab kelak.

Yang pasti, kes liwat ini dibawa sendiri oleh Mohd Saiful. Maka ia kes peribadi di antara Anwar dengan Mohd Saiful. Ia tiada kaitan dengan kerajaan ataupun UMNO.

Mahkamah adalah tempat Anwar mencari keadilan. Beliau sendiri sudah banyak diberi layanan yang tidak pernah diberi kepada tertuduh biasa. Tidak perlulah beliau berdolak dalih lagi. Berilah keterangan sebenar supayanya menjadi jelas. Dan hakim dapat memberi keadilan kepada yang berhak.

Para penyokong Anwar pula boleh datang ke mahkamah untuk mendengar atau memberi sokongan moral tetapi usah buat kecoh. Biarlah barisan peguam bela dan pendakwa berhujah dan hakim membuat pertimbangannya.

Kita mengharapkan proses perbicaraan kes liwat ini berjalan dalam suasana baik dan aman. Tidak perlu ada provokasi dan kekecohan di jalan-jalan raya oleh penyokong Anwar. Tidak perlu juga satu pasukan polis yang terpaksa berkawal sekitar mahkamah dan ibu kota.

Anwar tidak perlu rasa takut mahupun gentar jika yakin berada di pihak yang benar. Jika Penasihat PKR itu yakin beliau tidak bersalah, maka tidak perlu kes hampir tiga tahun ini ditangguhkan lagi. Kita tidak mahu lagi melihat mahkamah seolah-olah dipersendakan.

Di dalam mahkamah nanti, inilah peluang Anwar membuktikan bahawa kes liwat itu tidak pernah terjadi dan jelas ada konspirasi untuk menjatuhkannya. Tetapi kena tunjukkan bukti dan bukan sekadar melontar kata-kata sahaja.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Negara

Posted: 17 May 2011 01:17 PM PDT

Kosmo Online - Negara


Nyawa murid jadi taruhan

Posted:

Nyawa murid jadi taruhan

Nyawa murid jadi taruhan

Oleh BASIR ABU BAKAR
basir.abubakar@kosmo.com.my


Mungkin ramai ibu bapa tidak sedar anak mereka menaiki bas sekolah yang tidak mempunyai permit. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR – Persekutuan Persatuan-Persatuan Bas Sekolah Malaysia (PPBSM) mendakwa kira-kira 10,000 pengusaha bas sekolah di seluruh negara kini terpaksa beroperasi secara haram berikutan tindakan pihak berkuasa menangguhkan permohonan mereka untuk mendapatkan kelulusan permit secara sah.

Setiausaha Agungnya, Md. Saad Mohamad berkata, langkah drastik Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) berbuat demikian pada awal tahun ini menyukarkan pihaknya menampung permintaan bas daripada orang ramai.

"Ia juga menyebabkan van dan bas sekolah haram terus berleluasa sehingga mengabaikan keselamatan kanak-kanak sekolah," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ajal selepas sambut Hari Guru

Posted:

Ajal selepas sambut Hari Guru

Ajal selepas sambut Hari Guru

Oleh MANIRAH OTHMAN dan SAPEE MAT JUNUS
berita@kosmo.com.my


MOHD. AZLIZAN menunjukkan lokasi Mohd. Anuar dan Md. Iskandar menghembuskan nafas yang terakhir selepas cuba diselamatkan daripada lemas di Pantai Penunjuk, Kijal semalam.


KEMAMAN - Kegembiraan dua guru lelaki yang pergi mandi-manda di Pantai Penunjuk, Kijal di sini sempena cuti Hari Wesak dan sambutan Hari Guru berakhir tragedi apabila mereka ditemui lemas semalam.

Kejadian pukul 10.30 pagi itu menyebabkan Mohd. Anuar Harun, 28, dari Marang dan Md. Iskandar Arif, 26, dari Muar meninggal dunia selepas gagal diselamatkan daripada lemas ketika mandi di situ.

Difahamkan, kejadian berlaku apabila salah seorang mangsa cuba membantu rakannya yang lemas sebelum kedua-duanya tenggelam di laut. Mereka ke situ tanpa ditemani guru-guru lain.

Mohd. Anuar mengajar subjek Pendidikan Jasmani dan Kesihatan serta Agama Islam manakala Md. Iskandar merupakan guru J-Qaf. Kedua-dua mereka bertugas di Sekolah Kebangsaan Kijal.

Sehari sebelum kejadian, Mohd. Anuar dikatakan telah menyanyikan lagu Andainya Aku Pergi Dulu dendangan Alleycats ketika menyambut Hari Guru di sekolah itu yang seolah-olah menjadi petanda ajalnya bakal tiba.

Perubahan sikap Md. Iskandar daripada seorang yang ceria kepada guru yang murung dengan hanya duduk di kerusi ketika sambutan hari berkenaan turut dikatakan petanda awal dia akan menemui ajal.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Najib bidas tindakan kejam Israel

Posted:

Najib bidas tindakan kejam Israel

Najib bidas tindakan kejam Israel

OXFORD - Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, Malaysia akan terus menyalurkan bantuan kepada rakyat Palestin yang sudah cukup lama menderita dizalimi oleh regim Israel meskipun akan menghadapi banyak halangan dan rintangan.

Melahirkan rasa dukacita terhadap insiden tembakan ke arah kapal bantuan kemanusiaan MV Finch milik Malaysia awal pagi kelmarin, Perdana Menteri berkata, ia menunjukkan kezaliman rejim Tel Aviv masih berterusan terhadap rakyat Palestin.

Beliau berkata, sepatutnya bantuan kemanusiaan yang dihantar oleh orang awam dan tidak bersenjata tidak boleh ditembak walaupun secara tembakan amaran.

"Ini menunjukkan mereka akan melakukan apa sahaja untuk terus menekan rakyat Palestin kerana mereka tidak mahu penduduk Palestin di Gaza mendapat bantuan kemanusiaan.

"Saya berasa amat dukacita dengan perbuatan yang begitu angkuh dan tidak berperikemanusiaan rejim Tel Aviv ini," katanya kepada wartawan Malaysia yang membuat liputan lawatan beliau ke United Kingdom kelmarin.

Najib mengulas insiden kapal MV Finch milik Malaysia yang membawa bantuan untuk rakyat Palestin dihalang dua bot tentera Israel yang melepaskan tembakan amaran di perairan berhampiran Rafah kelmarin.

Najib berkata, Malaysia telah banyak melakukan representasi dan bersuara lantang memperjuangkan isu Palestin kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) namun ia berlalu begitu sahaja.

Sementara itu, kesemua 12 penumpang serta kru termasuk dua wartawan Malaysia yang menaiki kapal MV Finch masih menunggu kebenaran daripada pihak berkuasa Mesir untuk memasuki Gaza melalui jalan darat negara itu bagi menyampaikan misi bantuan kemanusiaan kepada Palestin.

Mereka masih lagi berada di perairan berhampiran Pelabuhan El-Arish di Mesir dan menunggu masa untuk menyertai misi membawa bantuan paip PVC sepanjang 7.5 kilometer bagi membaiki sistem pembentungan yang musnah di Gaza.

Dalam perkembangan lain, Najib menegaskan subsidi bahan api ibarat candu kepada ekonomi Malaysia dan perlu dikurangkan secara berperingkat-peringkat untuk mengawal defisit bajet.

Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata, pentadbirannya telah memperuntukkan subsidi RM11 bilion tahun ini tetapi ia meningkat sehingga mencecah RM18 bilion ekoran harga minyak mentah antarabangsa yang begitu tinggi.

"Subsidi pada keseluruhannya seperti candu. Sekali anda ambil candu sukar untuk mengikis tabiat buruk, sekali anda memberi subsidi, sukar untuk diambilnya tanpa beberapa kos politik," kata beliau di Pusat Pengajian Islam Universiti Oxford di sini semalam. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Kota

Posted: 17 May 2011 11:30 AM PDT

Utusan Online - Kota


Kabel rentasi kawasan sibuk

Posted:

Kabel rentasi kawasan sibuk

Kabel rentasi kawasan sibuk

Oleh NUR NAZLINA NADZARI
kota@utusangroup.com.my


KAWASAN sibuk di Taman Connaught yang bakal direntasi oleh kabel voltan tinggi - utusan/ SAIFUL BAHARI ASHARI


KUALA LUMPUR 16 Mei - Penduduk sekitar Taman Connaught di Cheras membantah sekeras- kerasnya projek kabel voltan tinggi yang merentasi taman perumahan itu dan mahu ia dihentikan segera.

Ketua MCA Bahagian Bandar Tun Razak, Chiew Lian Keng berkata, beliau mendapat banyak aduan daripada penduduk mengenai perkara itu terutama kekhuatiran mereka terhadap kesan sampingan apabila projek itu siap kelak.

"Kabel ini dipasang terlalu hampir dengan kawasan penempatan dan komersial di sini dan sudah pasti akan menjejaskan keselamatan dan kesihatan penduduk setempat kerana voltannya yang tinggi.

"Penduduk di sini mahu pembinaan ini dihentikan, dan mereka juga mahukan pihak yang bertanggungjawab memberi jaminan keselamatan kepada penduduk di sini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika membuat bantahan pembinaan kabel voltan tinggi tersebut bersama penduduk di Taman Connaught di sini baru-baru ini.

Turut hadir, Ketua Pemuda MCA Bandar Tun Razak, Tau Kok Eng dan Timbalan Pengerusi Persatuan Penduduk Jalan Saujana, Taman Connaught, Tong Chee Weng.

Tambah beliau, Ahli Parlimen Pandan Jaya, Datuk Seri Ong Tee Keat telah pun mengambil inisiatif dengan menghantar bantahan terhadap projek tersebut kepada kerajaan negeri Selangor dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) kira-kira dua minggu lalu.

Menurut Kok Eng, projek tersebut dilaksanakan di bawah Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) dan sudah pun berjalan sejak setahun yang lalu.

"Kerajaan negeri Selangor dan TNB harus turun padang dan berjumpa dengan penduduk untuk memberikan penjelasan mengenai perkara ini.

"Penduduk di sini risau dengan implikasi daripada pembinaan tersebut terutama dalam jangka masa panjang," ujarnya.

Sebagai rekod, projek yang sama juga pernah mendapat bantahan penduduk Taman Cheras Hartamas Fasa 1.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penduduk mahu jaminan keselamatan

Posted:

Penduduk mahu jaminan keselamatan

Penduduk mahu jaminan keselamatan

KUALA LUMPUR 16 Mei - Penduduk Taman Connaught di sini bimbang kesihatan dan keselamatan mereka terjejas berikutan pembinaan menara kabel elektrik voltan tinggi yang terlalu hampir dengan kawasan kediaman mereka.

Tiang-tiang kabel itu dibina betul-betul melalui kawasan penempatan mereka dan dikhuatiri akan memberi implikasi kepada kesihatan penduduk setelah ia siap kelak.

Penduduk berpendapat frekuensi elektromagnetik (EMF) dari kabel bervoltan tinggi itu boleh meningkatkan risiko kesihatan dalam jangka masa panjang.

Timbalan Pengerusi Persatuan Penduduk Jalan Saujana, Taman Connaught, Tong Chee Weng berkata, dia mendapat banyak aduan daripada penduduk yang membantah pembinaan tersebut.

Katanya, terdapat 3,000 penduduk di Jalan Saujana sahaja dan kebanyakan mereka mengadu kepadanya bahawa mereka risau keselamatan dan kesihatan akan terjejas dengan pemasangan kabel itu.

"Tiang-tiang ini didirikan tanpa pengetahuan penduduk dan tiada penjelasan daripada pihak bertanggungjawab kepada penduduk untuk memaklumkan mengenainya.

"Perkara utama yang menjadi kebimbangan ialah kesihatan penduduk di sekitar kawasan ini," katanya.

Sementara itu, seorang lagi penduduk yang hanya ingin dikenali sebagai Foo berkata, lebih baik mereka membuat bantahan terlebih dahulu sebelum kabel itu dipasang.

"Kalau kabel ini sudah dipasang nanti sudah tiada guna lagi dan sudah pasti penduduk akan menerima padah daripada kesan samping kabel voltan tinggi itu.

"Kami mahukan jaminan bahawa penduduk di sini selamat. Bina sahaja kabel di bawah tanah yang lebih selamat dan tidak menjejaskan keselamatan penduduk walaupun ia mungkin sukar sedikit dari segi penyelenggaraan," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ubah Bukit Bintang dalam 6 bulan

Posted:

Ubah Bukit Bintang dalam 6 bulan

Ubah Bukit Bintang dalam 6 bulan

Oleh NUR NAZLINA NADZARI
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 16 Mei – Alam Flora dan agensi-agensi di bawah Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar diberi masa enam bulan untuk menjadikan kawasan Bukit Bintang lebih bersih dan kemas.

Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk M. Saravanan berkata, beliau telah mengadakan mesyuarat tergempar dengan pihak-pihak yang terlibat dalam tugas pembersihan itu dan mengarahkan mereka menjadikan pembersihan Bukit Bintang sebagai Petunjuk Prestasi Utama (KPI) mereka.

Katanya, transformasi tersebut akan bermula dari minggu ini dan dalam masa enam bulan beliau mahukan jaminan bahawa kawasan tumpuan pelancong dan warga kota itu sudah berubah.

"Walaupun kita lihat di jalan utama keadaannya bersih namun kalau diperhatikan pada jalan-jalan belakang banyak sampah yang mengotorkan tempat ini.

"Pembersihan tersebut bukan sahaja di luar bangunan, malah pemilik premis juga harus memastikan kebersihan di dalam bangunan milik mereka," katanya.

Beliau berkata demikian selepas melancarkan Hari Belia Negara Peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 2011 di Bukit Bintang di sini petang semalam.

Turut hadir, Ketua Pengarah Jabatan Belia dan Sukan Negara, Kementerian Belia dan Sukan, Borhan Dolah; Pengarah Jabatan Belia dan Sukan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Mohd. Ghani Yusof dan Presiden Majlis Belia Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Ida Harlina Ikhwan Nasir.

Sementara itu, Saravanan mencadangkan kepada Majlis Belia Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur untuk menjadikan Bukit Bintang sebagai kawasan untuk menjalankan aktiviti belia.

"Belia sebenarnya lebih tertarik dengan aktiviti yang dilaksanakan di luar dewan, jadi pihak majlis belia harus mengambil peluang ini untuk mengadakan aktiviti yang lebih sihat untuk mereka," ujarnya.

Dalam pada itu, beliau meminta masyarakat menganggap seks selamat sebagai satu bentuk pendidikan dalam usaha membendung kes-kes HIV daripada terus merebak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: MukaDepan

Posted: 17 May 2011 09:27 AM PDT

Berita Harian: MukaDepan


Naik hingga DG54

Posted: 16 May 2011 02:51 PM PDT

KUCHING: Mulai Januari tahun depan, lebih 300,000 guru yang terbabit dalam pengajaran dan pembelajaran (PDP) berpeluang menikmati kenaikan pangkat hingga ke gred DG54 berbanding setakat gred DG48 sekarang, walaupun menabur bakti selama 25 tahun dalam perkhidmatan.

Jika berjaya menunjukkan kecemerlangan dengan menampilkan perkhidmatan lebih bermutu seperti ditetapkan Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Pendidikan, mereka juga berpeluang mencapai Gred Khas C dan ke atas sebelum bersara.

Kaedah baru kenaikan pangkat khusus untuk guru PDP itu adalah hadiah kerajaan sempena Hari Guru tahun ini bagi mengiktiraf pengorbanan dan menyedari beban tugas mereka memenuhi tuntutan potensi modal insan negara.

Ia diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam perutusan beliau dalam rakaman video yang ditayangkan ketika Pelancaran Perayaan Hari Guru peringkat kebangsaan ke-40 oleh Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yasin, di sini semalam dan disiarkan secara langsung menerusi televisyen.

Melalui kaedah baru berkenaan, guru diklasifikasi dalam empat kategori iaitu Guru Biasa, Guru Kanan, Guru Wibawa dan Guru Pendeta dengan mereka yang mencapai dua kategori tertinggi berpeluang mencapai sehingga gred DG54 dalam tempoh 25 tahun perkhidmatan, berdasarkan kecemerlangan.

"Mereka yang menunjukkan kecemerlangan terkemuka, boleh mencapai Gred Khas C dan ke atas sebelum bersara. Namun, guru yang tidak dinaikkan pangkat ke Gred Khas, masih berpeluang menikmati Pergerakan Gaji Tahunan. Untuk ini, kerajaan bersetuju menambah jawatan Gred Khas C bagi laluan PDP sebanyak 100 peratus kepada 72 jawatan, berbanding 36 jawatan sedia ada di bawah konsep Guru Wibawa dan Pendeta Guru," katanya.
Pada masa sama, kerajaan bersetuju menaikkan gred jawatan semua Pengetua Sekolah Menengah gred DG48 ke DG52, membabitkan 1,228 jawatan, manakala semua Guru Penolong Kanan (GPK) Sekolah Menengah dinaikkan dari DG44 ke DG48 membabitkan 6,585 jawatan. Bagi GPK sekolah rendah kluster pula, mereka dinaikkan pangkat dari gred DGA32 ke DGA34.

Najib berkata, insentif itu adalah kesinambungan transformasi kecemerlangan dalam perkhidmatan perguruan yang mengambil kira keunikan tugas guru dan keperluan memberikan kenaikan pangkat melalui kaedah berasaskan masa (time-based).

Katanya, majoriti guru yang bertungkus lumus di bilik darjah hanya akan mengakhiri perkhidmatan mereka pada gred DG48 selepas berkhidmat selama 25 tahun dan sudah tiba masanya laluan kerjaya guru ditambah baik.

"Hakikatnya, sejarah pembangunan Malaysia dilakar melalui kalam guru, ia disuburkan hasil jerih payah dan pengorbanan warga pendidik di bilik darjah dan padang permainan dengan sebuah negara yang mahu serta bertamadun hebat tidak mungkin terbina tanpa insan bergelar guru.

"Hari ini di setiap ceruk rantau negara, guru tanpa mengenal erti penat lelah sentiasa membawa cahaya harapan kepada anak Malaysia. Merekalah yang membuka pintu gedung ilmu pengetahuan bagi membolehkan penerokaan khazanah minda seterusnya mengoptimumkan potensi modal insan," katanya.

Sementara itu, Muhyiddin ketika diminta mengulas mengenai beberapa tuntutan yang belum diselesaikan berkata, isu seperti guru siswazah yang belum mendapat kenaikan gred akan diselesaikan secepat mungkin.

"Perjawatan guru amat luas dan kita memandang serius setiap tuntutan yang dikemukakan serta perlu diteliti sebelum diselesaikan seperti isu guru siswazah yang berada di gred diploma.

"Begitu juga dalam mengukur pencapaian guru. Dulu kita sukar untuk menilai, tetapi menerusi sistem dan insentif baru, lebih banyak ganjaran disediakan dan ia berjaya melonjakkan keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR)," katanya.

Mengenai dakwaan insentif baru yang diumumkan Perdana Menteri sebagai meniru Buku Jingga pembangkang, beliau menegaskan, kerajaan melakukan pelbagai usaha menambah baik perkhidmatan pendidikan tanpa perlu menunggu pilihan raya.

"Insentif yang Perdana Menteri umumkan ini lebih baik daripada janji RM500 pembangkang yang hanya manis di bibir saja. Kita buat semua ini bukan disebabkan mahu menghadapi pilihan raya umum, sebaliknya ia dilakukan sepanjang masa," katanya.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

rasmali

Semua guru layak mendapat pengiktirafan. Kalau guru biasa tak buat kerja, mana nak dapat pencapaian cemerlang. Sekolah cemerlang maknanya semua gurunya cemerlang, berdedikasi dan satu matlamat dengan pentadbir. Kalau askar penakut dan tak terlatih takkan boleh menang peperangan.

mohd aminullah nasir

Terima kasih kpd PM kerana telah mengumumkan berita gembira buat warga guru. namun PM mungkin terlepas pandang kepada guru-guru besar dg44 yang telah maxsima apa cerita.

Ezat

come laa en karim..guru skng ukan mcm dulu..konon keja half day..byk urusan pntabiran kn buat..kelas tmbhan tahun 6..kdg mlm pun buat kelas..skng 1sukan 1murid..akt kokum lg..suma yer d buat d luar waktu P&P..kdg2 guru tpakse keja lbh dr 8jam sehari..smpi umah nak tanda kertas..buat RPH..soalan..jd jan laa pertikaikan tugas guru..en karim pun dulu pnah jd guru b4 jd pensyarah..jd msti sdh maklum dgn hal ini..tau zaman en karim jd cikgu dulu..xmcm nie..Zaman dah berubah en karim..Apapun thanks atas hadiah hari guru ini..wpun xsemua yg mendapat faedah yer..mgkin d masa akn dtg..ada jugak juga..thing p+ jelaa..

guru tua 2

salam kpd guru dg 41 di sk,jangan angkuh sangat dengan dg yang anda perolehi,Ingat anda dulu pun diajar oleh guru dg 29/32/34 sebelum dapat dg 41.jangan biadab sangat..

azhansofi

naik tu baguslah tapi tgk2 la kami yang dg41 sama.. selama ni sebarang kenaikan lebih memihak kepada DGA29 dan DGA32 saja.. Jangan menganaktirikan kami guru2 DG41..

Guru

Hampir 80% guru-guru terkilan dengan janji ini. Bagi mereka yang memang sudah dalam gred-gred yang dijanjikan juga belum tentu mengecapi janji ini. Walau bagaimanapun, ini diharapkan bukan cakap kosong dan janji manis semata-mata sahaja.

Wahyu

Hanya Allah swt yang tahu pengorbanan para guru di Malaysia.....Harap dapat ganjaran setimpal di akhirat kelak. Selamat Hari Guru 2011

ABDUL MANAF BOHARI

Tahniah kepada warga Guru Malaysia. Saya fikir skim baru ini adalah permulaan kepada revolusi yang lebih baik dalam memperbaiki kedudukan guru. Namun, kerajaan juga perlu mengkaji gaji para pensyarah seperti IPTA, IPG, dan yang setara kerana jurang keduanya semakin tidak jauh berbeza. Misalnya, pensyarah DS54 sudah tak jauh degan DG54 (guru) walhal DS54 berada di Universiti dan DG54 hanya di sekolah sahaja. Kalau nak diikutkan kerja pensyarah (termasuklah DS54) agak fleksibel tetapi tiada hadnya. Selain mengajar (dengan pelajar boleh mencecah 200-250 per semester), pensyarah perlu buat research, menulis artikel jurnal, menghadiri seminar, menyelia pelajar (postgraduate) dan sebagainya. Selain itu, pensyarah juga buat kerja admin, kerja3 kerani, dan kerja3 tambahan yang akan bertambah dari semasa ke semasa. Pensyarah juga akan buat khidmat masyarakat seperti program untuk kebajikan masyarakat iaitu kerja ini seringkali menggunakan wang saku sendiri. Semua kerja2 ini termasuk dalam syarat kenaikan pangkat pensyarah dan kalau tak dibuat maka mungkin tak layak naik pangkat. Ini tidak termasuk lulus ujian/ kriteria umum (sebelum ini PTK). Pensyarah tidak boleh mengambil cuti sesuka hati, kerana selagi pelajar berada di kampus, maka selagi itu lah mereka diperlukan. Masa pelajar bercuti pula, pensyarah masih ada tugasan rasmi lain seperti menghadiri seminar, berkursus, memberi ceramah, khidmat masyarakat, dan sebagainya. Inilah hakikatnya, sama ada pensyarah atau guru, kedua-dua profesion ini telah mengalami perubahan yang ketara kerana keduanya ibarat irama dan lagu. Kalau guru diberikan imbuhan, maka pensyarah juga perlukan juga. Jangan disoal gaji pensyarah tinggi atau banyak, kerana itulah hak mereka. Bayangkan mereka nak bergelar pensyarah (gelaran Dr) akan memulakan tugas paling awal pun sekitar usia 27 atau 28 tahun, sekaligus mengorbankan sebahagian usia mereka untuk menjadi ilmuan.

Wassalam.

arolz

habislah cikgu2 nie jejak dinding wat loan nie...

rashidi

SELAMAT HARI GURU....THANKS PM....APA2 PUN BERSYUKUR DENGAN APA YANG ADA..KITA NI KALAU GAJI TINGGI PUN DUIT LAGI BANYAK KELUAR...KERETA BELI YANG MAHAL2..PADAHAL NAIK MOTOR ATAU PERSONA SAMPAI GAK TEMPAT DI TUJU....

king

gaji naik, cukai pun naik... jgn lupa jalan ke LHDN..

NORHARAH BINTI ABD HAMID

hadiah yang terbaik utk yang terbaik. namum....diharap kpm tidak ketepikan GSTT. diharap ada keputusan yang memuaskan agar kami tidak terus digantung tidak bertali. walaupun kami GSTT..namum..khidmat kami sbg gstt yang hampir 4 tahun berkhidmat tidak pernah berkurang seperti guru berjawatan tetap. semoga khidmat dan bakti kami tidak terkubur di sini sahaja. kami sedar status kami...dan kpm cuba mengambil jalan penyelesaian bt kami. namum..jgn terus menghukum kami dgn mengharapkan buah tidak jatuh2. terima kasih bt kpm, jpn,ppd krn masih membuka peluang buat kami GSTT berkhidmat dan berbakti kpd anak bangsa dan negara. slmt hr guru.

PaKCU

saya pernah menyandang dg6 (dg29 13tahun..menjadi gkp sekolah rendah 8 tahun.. peristiwa Kenaikkan pangkat (gpk ke dg5) 2001 kena turun pangkat kerana tidak cukup 16 tahun berkhidmat untuk dinaikkan ke dg5 yang bekelayakan 16 tahun berkhidmat. (peraturan masa itu)..saya sambung belajar (merajuk) pastu dapat dg41..pasa masa itu pula ada kenaikkan 25% untuk dg29 dan saya naik 15 %..kenaikkan itu menyebabkan junior saya yang hanya diploma perguruan mendapat gaji lebih tinggi dari saya..pelik..lepas itu mohon 44 pun tidak terkejar kenaikkan gaji kumpulan ppld itu...dan kini kumpulan atas pulak naik pangkat lagi.. apa yang perlu saya buat lagi? sambung belajar tidak menjanjikan kepuasan kerjaya..duk diam-diam bekerja tengok je orang lain naik kerana perubahan dasar yang berbeza-beza...kesimpulan tunggu pencen jela..mudah --mudahan pencen ngan aman...pe pe pun terima kasih..dah rezeki macam ni..

zailan

ingatkan berita gembira buat SEMUA GURU tp hanya segelintir dpd lebih 300,000 guru seluruh negara yg dapat habuan!!!!guru-guru biasa bertungkus lumus, ketua pula dapat habuan.....kesian kami guru2 yg tak ada pangkat ni!!!!mcm tak nampak je kewujudan golongan kami di sekolah.mcm mana nk perform jika penat lelah langsung tak dihargai.fikir-fikirkanlah dan selamat beramal...

usj

Pengetua ada...Kenapa Guru Besar tak ada?Tak adil ni...Apa pendapat GB semua n Kesatuan Perguruan?Adilkah tu...?Mari sama-sama kita perhalusi...

sailor

harap semua sikgu akan kerja lebih berusaha lagi untuk terus menyumbang kepada peningkatan kerjaya. jangan hanya berkira untuk cuti dan lebih masa sahaja.

Maria

Kenapa tidak diubah kriteria pelantikan Guru Besar? PPPS DG44 patut dilantik sebagai Guru Besar/Penolong Kanan sebab agak janggal jika Ketua Jabatan hanya jawatan DG32.

Cikgu

En Karim En Karim, kau pensyarah kat mana ni? cakap mcm bukan pensyarah, ingat kau saje yg byk keje? minta posting balik jd guru biasa la en karim, br tau. tp kalau dah sampai sekolah biasa, jgn pulak komplen keje banyak.

rocky

en mohdkarim, jom pi sek dan kerja, awat ingat kita goyang kaki ajaq tak sampai 10 jam seminggu, kat ipg master dapat 48 kat sekhabuk pun tarak, cg tak ajaq ipg dpt pelajar kurang ajaq

MOHD YUSRI

Wow, kalau mcam tu nak jadi cikgu la lepas ni... Hahaha... Byak manfaat tu... =)

Guru tua

salam dan salam satu malaysia, kita perlu belajar bersyukur. para pentadbir biasanya yang sudah bekerja puluhan tahun dan mebilang hari pesaraan sahaja. Patutlaah diberi sedikit penghormatan, Mereka dulu pun cikgu biasa juga , menerima arahan dari orng atasan. Takkan kerja satu tahun nak jadi pentadbir .sampai giliran kita pula di atas atau jadi pentadbir.belajarlah bersyukur ...fikirkanlah

mohamad

Kenaikan pangkat perkara ke-2, yang penting buat masa kini ialah kenaikan Gaji Guru-guru seluruh malaysia termasuk kakitangan sokongan yang bertungkus lumus memajukan bidang pelajaran ini...... pangkat bagi mereka yang telah berpangkat saja yang untung...bagi mereka yang tidak berpangkat kenaikan gaji amat penting....sekarang barang semua naik, kos hidup naik!!!!!gaji macam itu saja apa macam mau mengajar....

Guru

Berita gembira ini hanya untuk beberapa orang guru sahaja tapi bagi yang tak menikmati berita gembira ni, anda masih layak menikmati kenaikan gaji tahunan..sebelum ni pun ada kenaikan gaji. yang tak terlibat tu pandai-pandailah bawa diri.

butumpang

Apa saja hasilnya...kita orang bawahan hanya tunggu dan lihat sajalah. Kalau ada rezeki dapat, kalau orang nampak penat lelah kita mereka akan bagi...terima kasih NUTP yang sentiasa berjuang untuk bela nasib GURU.

fadayek

Syabas dan syukur kpd pihak kerajaan.Saya guru biasa tp saya yakin sy akan dpt habuan yg diberikan nanti..sy kena bersabar..begitu juga guru2 yg lain..dg41 jgn la rasa terkilan guru2 besar dilantik dari dg38..anda masih muda takkan nak jd gb kot baru masuk mengajar..belajar hormat..tengok betul2 apa yg diberi oleh kerajaan,,jgn rasa besar diri dgn ilmu yg ada berbandng pengalaman orang yg lebih lama..sabar..ada diantara dg41 masuk mengajar kerana tidak ada pilihan lain..ingat tu..syukur apa yg ada ditangan..anda masuk mengajar baru dua tahun gaji dah lebih dari saya yg mengajar l1bih 10 tahun..tegok dibelakang jgn pandang di depan..

aku

mohd karim... awak pensyarah dari mana? cakap mcm budak2... nak sangat jd cikgu? ok je..meh tkr ngan cikgu2..

Jean

tmakasih PM sbb memberikan khabar gembira, tapi semua lapisan guru dapat manfaatkah?

Lantoh71

Bagi seorang guru biasa pangkat tak penting, sebab yg berpangkat tu pandai arah buat kerja aje..dia tak pernah pikiq org yg buat keja yg dia suruh tu..tunggang terbalik agar dpt hasil terbaik. Kerajaan kena bagilah kenaikan gaji atau elaun kpd guru DG41..itu yg lebih menggembirakan..sebab drpda 300 000 org warga guru tu..tak semua yg dpt...

Ckg Ayus

TQ, PM. Pertamnya bersyukur dgn rezeki yg ada. Namun begitu, apa yang lebih diinginkan oleh para guru ialah satu sistem tangga gaji yang baru dan lebih menarik. Imbuhan kenaikan pangkat sebegini tidak akan melibatkan semua guru. Perlu ada perubahan sistem tangga gaji kerana kerana guru sekarang dialah guru, dialah jurulatih, dialah setiausaha, dialah kerani, dialah pemandu sekolah, dialah tukang kebun dan dialah ......

NoR_Is78

bersyukur lah en karim dah jd pensyarah pun...semuanya bermula hanya kerana guru..kenapa dipertikai kerja guru banyak ke tidak..tranformasi pendidikan telah mengubah dunia pendidikan ke arah yg lebih mencbar..kalu nak ckap biar berlapik...kami warga guru dah jd mcm kerani,ada en karim tahu...balik sama dgn waktu kerani ada en karim tahu..apa beza mengajar budak besar dgn budak yg baru nak kenal ABC...bukalah mata hati...fikir2lah kesusahan org lain jugak...sentiasalah bersyukur dgn nikmat tuhan.....seorg pensyarah tak layak persoal mcm ni....apapun tima kasih kepada PM..

wan

kenapa golongan pensyarah diabaikan sedangkan beban tugas pensyarah bukan hanya termaktub kpd P&P malahan turut bertungkus lumus membuat penyelidikan dan menghasilkan penerbitan. Skim gaji pensyarah tidak pernah disemak, sedangkan untuk menjadi pensyarah kelayakan akademik yg diperlukan adalah tinggi iaitu minimum Ijazah Sarjana (Master degree). Pensyarah tidak akan mendapat cuti free jika cuti semester seperti golongan guru bercuti jika musim cuti sekolah.

Ava Clava

woi mohdkarim..cikgu skolah mana yg dapat balik pukul 2 tu??..jangan la anda menidakkan beban kerja seorang cikgu..sakit hati bila anda cakap 'byk sgt ke keje cikgu'...ya..mmg banyak..jom..pergi ke skolah saya untuk tengok sendiri..

ramani muthusamy

Terima kasih kepada PM dan Timbalan PM kerana mengumumkan berita baik kepada warga pendidik. Tetapi ramai cikgu biasa tanpa siswazah dan bukan siswazah ditinggalkan. Yang mendapat habuan ialah yang berjawatan dan bagaimana dengan yang tidak berjawatan? Ramai guru yang mendapat kelulusan Master dan PHD yang masih berada di sekolah tidak mendapat sebarang pengiktirafan dan insentif dari pihak kementerian. Diharap pihak dapat mengumumkan sesuatu untuk golongan terpinggir ini. 1 Malaysia.

gurangak

terima kasih kerajaan sekarang. satu langkah yang sangat berani dan berwawasan.kerajaan yang prihatin. namun kami guru-guru sekolah rendah DG41 seperti tidak dipandang. guru-guru yang digalakkan belajar sehingga mendapat master dan Phd terlepas pandang.. harap kerajaan dapat bertindak segera.

simon

Keprihatinan kerajaan amat dialu-alukan. Tapi sedih jugahlah yg berjawatan tinggi ja dpt kenaikan Januari tahun depan. Ramai guru time based DGA32, macam tak terlibat.

Cikgusue Pkhas

Terima kasih dari guru.satu perkara yang perlu diberi perhatian ialah kenapa Guru Penolong Kanan Pendidikan Khas tidak layak menerima Elaun Tanggungjawab RM 60 sedangkan beban tugas pentadbiran yang perlu dipikul oleh mereka sama dengan GPK Kanan lain. Bahkan GPK Pkhas perlu mentadbir semua aspek termasuk kurikulum , kokurikulum dan hal ehwal murid. Sekiranya perjawatan tersebut telah diluluskan oleh JPA kenapa kami tidak layak menerima elaun tersebut.

sakrimn

Terima kasih kepada Perdana Menteri dan TPM atas keperihatian mengai Kenaikan pangkat guru. Kepada guru yang dapat naik pangkat itu, tingkatkan usaha, kreativiti dan ilmu khususnya dalam bidang ICT buat membantu kemahiran diri dalam melaksanakan tugas yang mencabar kini. Itu semua rezeki dari Allah. Terima kasih.

siti

apa macam ni? tidak semua guru dapat faedah seperti yg diumumkan oleh kerajaan sempena hari guru. maksud saya guru DG41 dan PPLD diketepikan. tidak ada dalam senarai kenaikan pangkat/ gaji, sedangkan mereka penyumbang besar kpd pembangunan pendidikan negara kerana tenaga dan bilangan mereka yang begitu ramai. sepatutnya, mereka ini perlu diberi perhatian. Jasa mereka harus dikenang. Seolah2 mereka ini tidak berbuat ape2 dalam melonjakkan pendidikan mengikut arus transformasi negara!

aimi

adakah pensyarah ipgm berbeza dgn guru?

cgcKING

TQ atas keprihatinan pihak kerajaan di atas sumbangan setiap guru. Namun kenaikan pangkat tidak bukan kehendak semua guru kerana ianya melibatkan sekelompok sahaja. Seharusnya ianya disusuli dengan kajian tentang bebanan guru dan gaji yang seiringan dgn kos kehidupan seorang guru sebagai penjawat awam dan penyumbang kepada ekonomi negara. Kesimpulannya RM @ Pangkat????

Ahmad

Kenapa hanya mereka berempat yg diberi insentif, guru2 biasa x ada, kerani sokongan pun x ada... walhal mereka berempat ni tahu mengarah je... ada guru kelas x dpt nak fokus mengajar sbb banyak sgt kerja pentadbiran yg diarahkan... buat tu lah, buat mcm ni lah... hantar repot tu lah, hantar repot ni lah...

msw

Yang pangkat besau-besar tu penuh teori, perancangan tu, perancangan ni....yang menanggung pelaksanaannya cikgu kecik-kecik. Kalau tak berjaya program tu, depalah dok kena bantai...kena marah tahap kuli bangla pun ada. Kalau dok rancang apa-apa tu, meh pakat ramai-ramai laksanakan sendiri baru tahu baik ka tak baik ka...lepas terbukti senang dilaksanakan, barulah perluaskan...Ni Gaji besaq tak puas lagi...kesianla kat depa yang dok pedalaman, kampung dan belantara tu... telan ai liuq je tengok keta gempaq2

siti

apa macam ni? tidak semua guru dapat faedah seperti yg diumumkan oleh kerajaan sempena hari guru. maksud saya guru DG41 dan PPLD diketepikan. tidak ada dalam senarai kenaikan pangkat/ gaji, sedangkan mereka penyumbang besar kpd pembangunan pendidikan negara kerana tenaga dan bilangan mereka yang begitu ramai. sepatutnya, mereka ini perlu diberi perhatian. Jasa mereka harus dikenang. Seolah2 mereka ini tidak berbuat ape2 dalam melonjakkan pendidikan mengikut arus transformasi negara!

em

kalau nak bagi bagi la kat semua. kami kumpulan bawahan pun nak gak naik pangkat

zuhal2020

kpd en mohdkarim, pandangan anda tidak menggambarkan anda sebagai seorang pensyarah. harap lebih berhemah.

em

kalau nak bagi bagi la kat semua. kami kumpulan bawahan pun nak gak naik pangkat

Ahmad

Kenapa hanya mereka berempat yg diberi insentif, guru2 biasa x ada, kerani sokongan pun x ada... walhal mereka berempat ni tahu mengarah je... ada guru kelas x dpt nak fokus mengajar sbb banyak sgt kerja pentadbiran yg diarahkan... buat tu lah, buat mcm ni lah... hantar repot tu lah, hantar repot ni lah...

siti

apa macam ni? tidak semua guru dapat faedah seperti yg diumumkan oleh kerajaan sempena hari guru. maksud saya guru DG41 dan PPLD diketepikan. tidak ada dalam senarai kenaikan pangkat/ gaji, sedangkan mereka penyumbang besar kpd pembangunan pendidikan negara kerana tenaga dan bilangan mereka yang begitu ramai. sepatutnya, mereka ini perlu diberi perhatian. Jasa mereka harus dikenang. Seolah2 mereka ini tidak berbuat ape2 dalam melonjakkan pendidikan mengikut arus transformasi negara!

LHDNM

tahniah para guru...tahun depan kalau cukai kena banyak janganlah terperanjat pulak...jangan claim yang bukan2 sudah...menyumbang untuk pembangunan negara...

ronnie SMKTG

en mohd karim....kita walaupun dalam bidang yang sama tapi skop tugas kita berbeza....mmg layak guru dapat peluang mcm tu....kalu rasa keistiwewaan takda pada pensyarah nape jadi pensyarah..guru pertikaikan tugas dan keistimewaan kitaorg Guru ni.....yg penting bukan nilai tugas kita, tapi keikhlasan kita buat keja...baru dapat rezeki yang halal dan keseronokan masa berkerja

narise salam

guru cemerlang mesti yang boleh mengubah murid kelas hujung dari segi pencapaian akedemik dan kelakuan sekurang kurangnya ke tahap pertengahan dan bukan hanya diukur pencapaiannya disekolah yang murid muridnya memang bijak di kelas A atau sekolah terpilih. Baru real dan tulin. Kalau tidak semua guru memang terlatih oleh kerajaan dan disahkan kompetennya

YUNUS

Hanya untuk lama sahaja...Guru kaunseling bagaimana pula...sering diabaikan...tiada ruang kerjaya..dan kenaikan gaji yang khusus..terdapat lebih 8,000 guru kaunseling di KPM...harap kerajaan perlu..fikir..kan

Mohd Fairuz

Kerja guru dari luar tidak nampak banyak, tp sebenarnya lebih dari apa yang dilihat.. Gurulah yang mengajar, gurulah yang mengurus data maklumat guru-guru lain, data murid, data staf-staf lain, data asrama.. Kalau nak cerita, banyak lagi.. Guru juga pegang jawatan lain seperti, guru sukan, guru buku teks, guru penyelaras makmal... Malah, guru juga yang pegang jawatan setiausaha, bendahari dan lain-lain lagi dalam PIBG

Ady Telokmas

salam semua, kesian guru , ibarat menang sabung kampung tergadai..khususnya GPK-GPK. Mrk tak dpt apa2, malah dianaktirikan..yg dpt laba GPK Sekolah Kluster. SK dpt apa? Wah rakyat sangkat GPK dpt naik Gred...maknanya dpt naik gaji. Elaun GPK katanya naik ke RM250. Abuk pun tarak..Minta PM dan TPM bela naib guru-guru GPK sekolah rendah yg kebykkn nya nak pencen..untung guru muda diberi peluang sambung belajar..tapi adakah mrk akan jadi guru berijazah yg berkualiti? Tepuk selera tanda selera..

nordin

Dah berkhidmat 6 tahun dg29 5 tahun dgn dg41 tp kene tunggu lg 4 tahun utk time base dg44 servis ms tu dah 15 tahun.dah tu mgjr prauniversiti kecemerlangan utk pljr dah berbongkal2.anak didik dah jadik rakan sekerja tp masih dg41.buang masa buang tenaga.kenape x disingkatkan tahun berkhidmat x perlu kira 3 tahun dg29=1th dg41.cgu sek rendah x bg sumbangan ke. Hrp dibantu bekas ppld ni.xde cgu sek rendah x akan ada budak yg naik kesek men.pikir la wei

suzie

bagaimana dengan nasib guru gred DG41 yang baru berkhidmat?

bagaimana dengan kami guru2 gred 41..

Marzuki

Selamat Hari Guru. Sebagai warga guru kami tidak mementingkan sangat ganjaran sebaliknya menjalankan amanah mendidik anak bangsa lebih penting. Kami masih lagi menunggu maklum balas daripada kementerian tentang mengatasi beban tugas guru yang kian bertambah setiap hari. Bagaimana kami hendak mengajar dan mendidik anak bangsa dengan sempurna kerana kerja-kerja seperti perkeranian, mengurus peperiksaan, kokurikulum, mengurus pelbagai program sekolah dan sebagainya menghalang kami daripada memberi tumpuan sepenuhnya dalam P&P. Hal ini sesungguhnya memberi tekanan kepada kami warga pendidik yang juga mempunyai tanggungjawab terhadap keluarga.

kata berita gembira untuk semua guru tapi hanya berita gembira untuk sebahagian guru..kami guru biasa ni dapat apa?apa yang baiknya berita semalam bagi kami yang masih di takuk lama? jangan kata kami tak bersyukur..

Aminuddin Omar

Kerajaan adil dan saksama. Teruskan usaha dan terus maju.

guru terkilan

Kami guru DG32 Hakiki dan KUP hanya gigit jari pada hal ada diantara kami telah berkhidmat lebih 30 tahun. Kppk pun tidur aje ke ?

Suzzanne

Selamat Hari Guru. TQ kepada PM diatas ganjaran yg diberikan kepada guru. Namun tidak semua guru yang dapat merasakannya. Saya masih was-was dengan ganjaran yang di berikan. Bagaimana sistem ini akan dilaksanakan. Nampaknya golongan di sekolan menengah sebenarnya mendapat ganjaran yang lebih . Hanya segelintir sahaja guru di sekolah rendah yg mendapat imbuhannya. itupun hanya DG34. Oleh itu bagaimana plak guru yg tlh menyandang DG41 di sekolah rendah. Banyak guru mengharapkan agar tangga gaji baru terlaksana dan elaun guru di berikan kerana guru tidak ada elaun overtime berbanding staf sokongan yang lain. Kerja guru di bawa sehingga ke rumah tetapi tidak ada sesiapa yang lihat. Hanya dalam pandangan guru bekerja setengah hari. Hakikat tiada siapa yg tahu. Apa pun Terima kasih PM.

nera

Apa beza GC dgn guru wibawa & Pendeta guru? rasa mcm sama je...coz GC pun boleh smpai DG54 n JUSA C jugak....Pengumuman PM tu mcm saja2 highlight kan benda yg sdh wujud...tak ada apa2 pun hadiah utk guru...hanya pihak pentadbir sja yg dapat hadiah...itu pun kalu PK tu masih DG41...tak kan dia terus lompat p DG48...logik ka? Hadiah PM tak menyeluruh utk semua guru...tidak seperti hadiah utk polis n tentera.....guru ni tak ada kepentingan utk PM kot..pasal tu tak dihargai sgt...fikir-fikir la sendiri...

guru terkilan

Kami guru DG32 Hakiki dan KUP hanya gigit jari pada hal ada diantara kami telah berkhidmat lebih 30 tahun . Kppk pun tidur aje ke ?

mohd anuar

terima kasih kepada kerajaan.tapi harapnya lepas ni adalah pula ganjaran untuk guru-guru biasa cam kami.duk tgh tggu komen dari NUTP.

ana

macamana pula dengan gaji jururawat? ingin juga merasa kanaikan gaji,kerjanya tak kira masa, melebihi waktu kerja tak kisah, asalkan dapat memuaskan hati klien, walaupun terdedah dengan banyak aduan setiap hari, namun jururawat tetap bersabar, walapun tiada pembelaan,,,kami ingin juga marasai penghargaan dari kerajaan untuk manaikan gaji semua.. jururawat. t.kasih

Mohd Salleh Bin mahat

Assalamualaikum w.b.t / salam sejahtera / salam satu Malaysia.

Saya sebagai seorang guru / pensyarah akademik di IPG terpanggil untuk memberikan sedikit komen berkaitan dengan pemberian berhemah pihak kerajaan terhadap warga pendidik.

Syabas kepada pihak kerajaan khususnya Kementerian Pelajaran Malaysia kerana memberi perhatian yang sewajarnya. Apakah nikmat ibarat "durian runtuh" ini hanya dinikmati oleh para warga pendidk di peringkat sekolah yang hanya mengeluarkan sijil UPSR, PMR ,SPM dan STPM ,sedangkan di peringkat IPG mengeluarkan Ijazah Sarjana Muda Perguruan.

Namun demikian warga pendidik seperti saya di IPG, telah berkhidmat sejak 1982- di sekolah rendah, Menengah dan kini berada di peringkat IPG turut sama menikmati limpahan nikmat kenaikan Gred ini. Bermakna perkhidmatan saya kini mencapai 29 tahun iatu 21 tahun di sekolah dan 8 tahun di IPG.

Untuk makluman saya pernah berada di Gred C2,C1, B10, DG6,DG41 dan kini DG44 sahaja. Tidak berpeluang ke DG32 dahulu dan begitu lewat untuk menerima pemangkuan DG48.Persoalannya ,sedangkan rakan-rakan yang berada di Metrikulasi, seangkatan saya telah menikmati gred DG52 dan lebih junior pula telah menikmati gred DG48-untuk makluman Metrikulasi hanya mengeluarkan sijil sahaja.

Saya kini berkelulusan sarjana pendidikan sebagai tuntutan memenuhi syarat berada di IPG sebagai guru akademik.Bagaimana atau apakah cara penilaian yang lebih baik dapat digunapakai di peringkat IPG.

Bagi guru di sekolah, syabas kerana menimati habuan ini.
Sekian terima kasih.

usop

nampaknya yg untung gb, pengetua dan gk, guru ijazah di sk rendah x ada makna sedih org berilmu xdpdulikan.makin naik tocang le gb dan gk 34dpd guru dg41. sedih patutkah koperal mengarah kapten. fikir-fikirkan. kpd pm dan menteri pelajaran letakahan yg hak pada tempatnya. ubahla sistem jika kita nak maju. jgn kerana x tau nak leTAK GB NON GRADUATE, KITA NAYA guru-guru yg berijazah. patutke guru dg41,44,48 di sk rendah diarah oleh gbyg gred rendah. patutkah doktor pakar diarah oleh jururawat diploma. fikir-fikirla. Biar transfomasi itu benar-benar transfomasi yang betul dan tepat dan bukan menguntungkan satu pihak dan merugikan satu pihak lain. biar adil dan saksama.selamat hari guru.

usop

nampaknya yg untung gb, pengetua dan gk, guru ijazah di sk rendah x ada makna sedih org berilmu xdpdulikan.makin naik tocang le gb dan gk 34dpd guru dg41. sedih patutkah koperal mengarah kapten .fikir-fikirkan. kpd pm dan menteri pelajaran letakahan yg hak pada tempatnya. ubahla sistem jika kita nak maju. jgn kerana x tau nak leTAK GB NON GRADUATE, KITA NAYA guruguru yg berijazah. patutke guru dg41,44,48 di sk rendah diarah oleh gbyg gred rendah. patutkah doktor pakar diarah oleh jururawat diploma. fikir-fikirla. Biar transfomasi itu benar-benar transfomasi yang betul dan tepat dan bukan menguntungkan satu pihak dan merugikan satu pihak lain. biar adil dan saksama.selamat hari guru.

wan khairizan bt Meor Abdullah

Tahniah kepada semua pentadbir...
semoga lantikan guru tingkatan 6 diselesaikan secepat mungkin..dan penuh dengan keadilan ..ramai guru yang sudah mengajar lebih daripada 6 tahun tidak dilantik..yng dilatik guru2 baru...tak tau knp..

ANIS

BETUL, memang sambutan hari pentadbir sebab langsung tak nampak apa kebaikan untuk guru biasa.

wan khairizan bt Meor Abdullah

Tahniah kepada semua pentadbir...
semoga lantikan guru tingkatan 6 diselesaikan secepat mungkin..dan penuh dengan keadilan ..ramai guru yang sudah mengajar lebih daripada 6 tahun tidak dilantik..yng dilatik guru2 baru...tak tau knp..

Raffee

Terima kasih kepada kementerian pelajaran.. cuma kami pegawai yang bertugas di PPD amat TERKILAN.. tidakpun disebut soal perjawatan di PPD. TPM sila ambil perhatian

guru kempunan :

"LEMBU PUNYA SUSU, SAPI DAPAT NAMA"
GURU YANG BUAT KERJA BERTUNGKUS LUMUS, PENGETUA/GURU BESAR YANG DAPAT NAMA & HABUANNYA..

rosham

Guru-guru DG41 di SK, KPPK telah buat momerandum dengan KPM bahawa walaupun di SK akan ditempatkan lebih 50% PPPS namun jawtan pentadbiran tetap dipegang oleh guru senior @ PPPBS DG32 &34.Kalau anda ingin merasa kenaikan pangkat yang lebih luas cuba mohon ke SMK @ mohon GC DG44 di SK, barulah berbaloi-baloi, takkan gaji nak naik, tapi ngajar sampai jam 1 je.GURU SM jam 2.30 loceng bunyi jam 3 baru sampai rumah. Guru-guru mrsm, kalau nak peluang yang sama kena masuk KPM la, mrsm n KPM lain skim atau dasarnya

guru tpinggir

Tidak memberangsangkan ganjaran diberi dan guru biasa di sekolah rendah tidak diberi peluang

mohd zamri zamri

tahniah guru..apapun ada juga berita kebaikkan untuk cikgu..sampai masa akan dapat juga kenaikkan pangkat kepada gred yg lebih baik...belajar lah bersyukur usaha2 kerajaan mewujudkan peluang untuk guru2, cth wujudkan GURU J_QAF, KPLI n lain2 saya yakin ramai lepasan U terutmanya ORANG MELAYU mendapat manfaatnya..antara dasar2 kerajaan dalam memperkasakan bidang pendidikan..BERSYUKUR!!!

s.balasingam

Terima kasih kepada Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri kerana perhatin mengenai kenaikan pangkat guru.Namun bagi guru-guru yang telah berkhidmat semasa PPLD dan melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah adalah sukar untuk memperolehi dari sistem baru ini. Malangnya kumpulan ini tertinggal dalam arus sistem baru kanaikan pangkat yang akan dilaksanakan pads tahun 2012. Daripada 175,267 guru graduate 30% adalah guru senior yang berada dalam kumpulan ini. Saya memohon jasa baik Perdana Menteri dab Timbalan Perdana Menteri memngkaji cara yang baik untk memndapat pangkat. Ramai yang telah berkidmat lebih 23 tahun ( PPLD dan GRADUTE ). Kasihan kami . Jika tidak ditolong kami akan ketinggalan dan bersara dengan pencen rendah. Terima kasih.

mohdkarim

macam mana dengan pensyarah...kami pun bertungkus lumus..sampai ke malam..guru kerja sampai pukul 2 je..pastu cuti sekolah diorg pun turut cuti...byk sgt ke keje cikgu

ami

mudah-mudahan kami kat mrsm yang sentiasa mengekalkan prestasi ni tak ketinggalan. janganlah biarkan kami menelan air liur je

amar

macam manalah nasib kami guru kat mrsm. harap-harap tidak akan ketinggalan

mohd efendi bin abutiar

salam... kepada kerajaan yang dihormati saya nak memberi sedikit komen.. kenapa hadiah hari guru pada tahun ini tidak dapat dinikmati oleh semua guru. kenapa hanya dinikmati oleh para orang besar berempat sahaja. sedangkan guru yang dibawah juga bertungkus lumus menjalankan tugas mereka disekolah mahupun didalam kelas. sekolah rendah juga dianaktirikan seperti tiada fungsi dalam pendidikan negara. pada tahun ini negara kita menyambut "hari pentadbir" bukan "hari guru". terima kasih.. ikhlas dari j-QAF SK BUKIT DINDING JERANTUT PAHANG.

adalah lebih baik sekiranya tempoh time-based dipendekkan lg. ini lebih merangkumi semua gred..

fadzilah bt abu

saya masih keliru dgn kaedah kenaikan pangkat di sk rendah sebab sekarang ramai guru dg41 di sk rendah, tetapi gpk masih lagi diambil dari gred dga32.jadi apa perana guru-guru berijazah di sk rendah, gred pentadbir lebih rendah dpd guru2biasa

dr slump

wow...nak jd che'gu la mcm ni...boleh naek smp jusa c..

Roert bin garatam

Terima kasih kerajaan Malaysia yang sentiasa mengutamakan rakyat. Rakayat adalah raja dan kita yang dilantik oleh rakyat perlu akur dengan keperluan mereka...berbakti untuk rakyat..ada rakyat maka ada negara..negara maju kerana kita bersatu.Mari kita bersatu memajukan negara...jangan asik main politik ja...kerja tak siap-siap...kita asik ketinggalan dengan kemajuan negara lain...

marzuki manan

kena kurangkan aktiviti koko nampaknye lepas nie... bnykan buat aktiviti dalam darjah... banyakkan buat program2 akademik...

RAFIQ AZRI

Tahniah Cikgu!! Mendidik adalah Amanah, Ganjaran bukan ukuran, Ikhlas kepada Allah jadi Ibadat. Apapun Penghargaan Kerajaan kepada Guru sungguh hebat, berbanding sektor lain yg tak kurang bebanan tugas serta terdedah kepada Rasuah/Penyelewengan. Beruntunglah kamu Wahai Cikgu, Sokong lah BN.

Guru tua

Terima kasih TPM/M Pelajaran atas keperihatinan terhadap golongan pendidik yang sekian lama menanti dalam kesamaran.

guru sukan selalunya diabaikan...

ISMAIL BIN SAID

Syukur dan syabas. Cuma kenaikan Gred Guru(PPPS) Kedoktoran seperti diumumkan pada sambutan Hari Guru 2010 belum menjadi kenyataan. PPPS yang PhD masih belum terima apa-apa.

RAFIQ AZRI

Tahniah Cikgu!! Mendidik adalah Amanah, Ganjaran bukan ukuran, Ikhlas kepada Allah jadi Ibadat. Apapun Penghargaan Kerajaan kepada Guru sungguh hebat, berbanding sektor lain yg tak kurang bebanan tugas serta terdedah kepada Rasuah/Penyelewengan. Beruntunglah kamu Wahai Cikgu, Sokong lah BN.

abuharta

Terima kasih PM. Namun begitu, beban tugas guru tetap sama dan kian bertambah2.

kami dga32 timebased dapat apa?

juki john

Terima Kasih PM. Kepada guru-guru yang dah dpat naik pangkat janganlah malas lagi. Jangan kata 'Aku dah dapat apa perlu kerja kuat lagi, yang belum dapat perlu kerja kuat'. Saya rasa mereka yang telah dinaikkan pangkat harus diturunkan pangkat jika prestasi pelajar menurun 2 tahun berturut-turut.

Gill

Terima kasih atas keprihatinan kerajaan ke atas kebajikan guru-guru seluruh malaysia namun masih ada perkara yang masih samar-samar terutama perjawatan guru-guru siswazah yang mengajar di sekolah rendah. Di samping harap-harap ada usaha kementerian bukan sahaja insentif dalam perjawatan tetapi sistem yang lebih baik terutama dalam mengagihkan sumber manusia. Saya takut bila seseorang guru/AKS inginkan jawatan lebih baik dia akan sanggup kemana sahaja tetapi cuma untuk sekejap sahaja.....hanya untuk mendapatkan jawatan seperti yang sering berlaku.

Kisman

Terima kasih kepada Datuk Seri di atas pengumuman berkaitan peluang guru mendapat gred hingga ke Gred Jusa C. Ayuh kepada semua warga pendidik untuk menabur bakti dengan penuh keikhlasan demi anak bangsa kita. Terima Kasih Cikgu.

halid bin haron

tahniahlah cikgu semuaa....walaupun ada virus yang merosakkan profession guru ini tapi jasamu tetap dikenang. sebenarnya guru bukan hanya di sekolah sahaja.... tapi guru yang sebenar ialah orang yang membawa kita pada kejayaan dunia akhirat... termasuklah ibu bapa kita.

Sipawa Eng

Tahniah PM, moga inisetif ini akan jadi penyuntik semangat kepada warga guru untuk terus berkhidmat dengan cemerlang demi Malaysia yang tercinta.

bujang

Tahniah kpd guru-guru seluruh malaysia, baktimu telah amat ku sanjung. Utk kerajaan pula tolong kaji-kajikan juga gred gaji perkhidmatan awam.

UDIN bin saad

Terima kasih PM, Menteri Pendidikan dan Kementerian Pendidikan atas pengumuman tersebut.Ianya hadiah bermakna sempena Hari Guru walaupun impian untuk mendengar kajian tangga gaji guru dinaikkan memandangkan bebanan tugas dan punca ramai golongan muda tawar hati untuk jadi guru,namun syukur.

Tapi jangan lupa kumpulan sokongan, mereka juga memainkan peranan penting dalam kecemerlangan sesebuah sekolah dan pendidikan negara. Terima kasih Kerajaan BN.

Maziah Ismail Maziah

guru...oh guru

Samsudin Mohamed

PIBG SMK Tanjung Pauh Jitra, Kedah mengalu-alukan pengumuman oleh PM dan TPM di majlis sambutan hari guru semalam namun masih mengharapkan guru biasa juga akan mendapat manafaatnya.

Saya juga berharap perayaan ini diubah kepada hari pendidik agar pensyarah-pensyarah juga dapat meraikannya.

Sambutan lebih bermakna dengan penganugerahan kepada guru dan pensyarah nanti.

NYDP SMK Tanjung Pauh, Jitra, Kedah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Saiful saksi bercakap benar

Posted: 16 May 2011 02:49 PM PDT

MukaDepan

KUALA LUMPUR: Bekas pembantu Datuk Seri Anwar Ibrahim, Mohd Saiful Bukhari Azlan adalah saksi yang benar, berwibawa dan diyakini serta keterangannya disokong dengan penemuan pakar, demikian diputuskan Mahkamah Tinggi semalam sebelum mengarahkan Ketua Pembangkang itu membela diri atas tuduhan liwat dihadapinya.

Mahkamah juga putuskan penemuan profil DNA mengaitkan Anwar dengan pertuduhan liwat juga tidak meragukan, walaupun ada dakwaan ia mengalami kerosakan, tercemar dan ada elemen gangguan.

Malah, mahkamah berpendapat ada bukti daripada saksi lain yang menyokong keterangan Mohd Saiful dalam perbicaraan tertutup mengenai apa yang berlaku antara beliau dan Anwar di kondominium Desa Damansara, Bukit Damansara di sini antara jam 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008 seperti dalam tuduhan. Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah dalam penghakimannya yang dibacakan hampir dua jam, berkata, beliau berpuas hati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap fakta dan pertuduhan liwat dihadapi Anwar.

Katanya, antara persoalan perlu diputuskan mahkamah adalah sama ada keterangan Mohd Saiful selaku saksi utama pendakwaan mengenai apa yang berlaku di antara beliau dan Anwar di kondominium itu, boleh diterima atau sebaliknya.

"Menyedari tuduhan itu bergantung kepada keterangan Mohd Saiful, maka pihak pembelaan melalui sesi soal balas dan hujahan panjang lebar dan kadang kala seolah-olah mengganggu, cuba menggambarkannya sebagai saksi tidak berwibawa, tidak boleh dipercayai dan perlu diketepikan mahkamah.

"Malah, pembelaan juga cuba menyatakan beliau bukan seorang penganut agama Islam yang baik, datang daripada keluarga yang berpecah belah, saudara perempuannya melarikan diri mengikut kekasihnya, pembelot dan penyokong Barisan Nasional.
"Bagaimanapun, itu semua tidak relevan (dengan tuduhan). Dalam kes ini, ada peluang liwat berlaku dan Mohd Saiful menceritakan dengan terperinci bagaimana tertuduh meliwatnya, malah melalui keterangan panjang lebar olehnya serta saksi lain, tiada keterangan lain yang menunjukkan kejadian itu tidak berlaku.

"Daripada penjelasan itu yang dibuat tanpa tokok tambah dan mengada-adakan cerita, saya mendapati beliau adalah seorang saksi yang bercakap benar, keterangannya utuh dan boleh diterima," katanya.

Mohamad Zabidin berkata, tindakan Mohd Saiful tidak melarikan diri ketika diliwat atau meminta tolong daripada pemilik kondominium atau pengawal keselamatan adalah difahami kerana beliau masih muda dan bukan bekas pekerja biasa tertuduh, malah mengagumi ketokohan Anwar serta diberikan layanan istimewa.

"Alasan mengapa beliau tidak meminta tolong pemilik atau individu lain di unit kondominium bersebelahan itu adalah kerana mereka rakan Anwar dan berdasarkan keadaan itu, ia tidak menjadikan keterangannya tidak boleh dipercayai," katanya.

Hakim juga berkata, Mohd Saiful dalam keterangannya berkata dia mengadu kejadian itu kepada beberapa individu, termasuk bekas Setiausaha Politik Anwar, Mohamad Ezam Mohd Noor; bapa saudaranya, Tuah Mohd Alip dan kenalan keluarga, Datuk Mumtaz Begum Abdul Jaafar tetapi ada antara mereka yang ragu-ragu serta tidak menggalakkannya melaporkan kejadian itu kepada polis.

Mohamad Zabidin berkata, rakaman kamera litar tertutup (CCTV) juga menunjukkan Anwar dan Mohd Saiful berada di lokasi itu pada masa kejadian dikatakan berlaku.

Katanya, keterangan tiga pakar Hospital Kuala Lumpur (HKL), iaitu Dr Mohd Razali Ibrahim, Dr Siew Sheue Feng dan Dr Khairul Nizam Hassan yang menjalankan pemeriksaan ke atas Mohd Saiful juga menyokong dakwaan Mohd Saiful bahawa ada kemasukan zakar ke dalam duburnya.

Menyentuh keterangan pakar kimia, Dr Seah Lay Hong dan Nor Aidora Saedon, Mohamad Zabidin berkata keterangan mereka perlu dilihat secara menyeluruh tanpa memperincikan bagaimana kaedah pemprofilan dijalankan dan peralatan digunakan.

"Profil DNA diperoleh Dr Lay Hong daripada seorang penyumbang dikenali 'Lelaki Y' adalah berpadanan dengan profil DNA daripada berus gigi, tuala putih dan botol air mineral yang diambil dari lokap tertuduh.

"Berdasarkan semua alasan itu, saya memutuskan pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes mereka dan tertuduh diperintahkan membela diri," katanya di akhir penghakimannya.

Mohamad Zabidin kemudian mengadakan perbincangan dengan Peguam Cara Negara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abidin dan peguam bela, Karpal Singh dalam kamarnya serta menetapkan 6 hingga 30 Jun depan untuk perbicaraan bagi tertuduh membela diri.

FAKTA:

* Datuk Seri Anwar Ibrahim, 63, dituduh meliwat Mohd Saiful Bukhari Azlan di Kondominium Desa Damansara, Bukit Damansara, Kuala Lumpur antara jam 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

* Tuduhan dibuat mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara hingga 20 tahun dan sebat.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan