Rabu, 18 Mei 2011

Edisi Sukan

Edisi Sukan


Utusan Online - Sukan

Posted: 18 May 2011 11:21 PM PDT

Utusan Online - Sukan


Mew Choo kekok dengan tugas baru

Posted:

Mew Choo kekok dengan tugas baru

Mew Choo kekok dengan tugas baru

Oleh Norzie Mohd. Khasbi
norzie.khasbi@utusan.com.my


Mew Choo (kiri) memberi arahan kepada anak didiknya, Evelyn Chee pada Kejohanan Grand Prix Remaja Kebangsaan Akhir 100PLUS di Stadium Juara Bukit Kiara, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Selama ini, Wong Mew Choo hanya mengusung raket ke gelanggang, namun semalam dia tampil dengan imej berbeza membawa buku dan kertas di tepi gelanggang pada hari pertama kejohanan badminton Grand Prix Remaja Kebangsaan Akhir-100 PLUS di Stadium Juara, Bukit Kiara.

Seminggu selepas bergelar jurulatih Sekolah Sukan Bukit Jalil (SSBJ), ratu badminton negara itu memulakan tugas pertamanya pada kejohanan yang diadakan di gelanggang, di mana dia berlatih selama kini, situasi yang diakui Mew Choo sangat janggal.

Jurulatih berusia 28 tahun itu dilihat sibuk memantau tujuh pemainnya yang bertanding dalam kategori perseorangan wanita bawah 18 dan 16 tahun, malah sesekali dia dilihat mendapatkan nasihat daripada kakaknya, Wong Miew Kheng yang mempunyai pengalaman empat tahun menjadi jurulatih di SSBJ.

"Anda rasa pelik tak ? Sebab saya sendiri rasa sangat janggal hari ini. Biasanya saya bawa raket turun gelanggang tetapi hari ini saya bawa buku dan kertas, memang rasa lain macam sikit dan saya perlukan masa untuk sesuaikan diri,'' katanya.

Namun adalah perkara biasa untuk berasa kekok kerana ini adalah tugas rasmi pertamanya sebagai seorang jurulatih, malah dia baru seminggu lebih memulakan kerja bersama SSBJ dan mengendalikan sekumpulan pemain yang masih dalam proses untuk dikenali.

Jika selama ini dia hanya memikirkan tentang diri sendiri dan permainan, sekarang nasib tujuh pemain berada di tangannya, ia satu tugas besar yang perlu disesuaikan segera untuk memastikan semuanya berjalan lancar.

"Ada tujuh pemain yang bergantung kepada saya dan ia memang tugas yang berat tetapi saya percaya lama kelamaan saya pasti dapat menyesuaikan diri.

"Mengendalikan tujuh pemain secara bersendirian memang susah, bayangkan saya kena pantau setiap pemain... seorang demi seorang, Saya kena kenal karakter mereka dan saya kena rapat dengan mereka, baik di gelanggang mahupun luar gelanggang. Sebab itulah untuk hari ini saya tidak mahu cakap sangat tentang permainan pemain saya.

"Mungkin kerana saya masih baru sebagai jurulatih, semuanya nampak sukar dan saya memerlukan banyak bantuan daripada jurulatih yang lain. Saya bernasib baik kerana kakak saya Miew Kheng banyak membantu. Dia sudah empat tahun menjadi jurulatih di SSBJ, jadi dia ada pengalaman untuk dikongsi,'' katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada kaitan FAM - Azzuddin

Posted:

Tiada kaitan FAM - Azzuddin

Tiada kaitan FAM - Azzuddin

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my


Azzuddin (kiri) menyaksikan majlis Pelancaran Tiket Jelajah Chelsea ke Asia dan Ulang Tahun Ke-10 Pro Events di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR - Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menjelaskan kos penangguhan pembaikan trek Stadium Nasional Bukit Jalil yang bernilai RM500,000 tidak ada kena mengena dengan badan induk bola sepak negara itu, sebaliknya ia adalah antara perbadanan stadium dengan kontraktor.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad berkata FAM hanya akan membayar kos penyewaan stadium tersebut untuk perlawanan akhir Piala FA antara Kelantan dan Terengganu, persahabatan skuad kebangsaan menentang kelab Liga Perdana England, Arsenal Liverpool dan Chelsea.

"Selain perlawanan tersebut, perlawanan pusingan kedua Pra Olimpik menentang Labenon dan kelayakan Piala Dunia 2014 berdepan Taiwan semuanya berlangsung pada Julai juga akan diadakan di Stadium Nasional Bukit Jalil," katanya di Majlis Pelancaran Tiket Jelajah Chelsea ke Asia dan Ulang Tahun Ke-10 Pro Events.

Jelasnya, pengumuman secara rasmi mengenai semua perkara tersebut akan dilakukan minggu depan.

Sebelum ini, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, FAM harus menanggung kos penangguhan pembaikan trek Stadium Nasional Bukit Jalil yang bernilai RM500,000 bagi membolehkan aksi pasukan Liga Perdana England di venue tersebut.

Sementara itu, jurulatih skuad kebangsaan, K. Rajagobal berkata, aksi persahabatan dengan kelab EPL adalah peluang terbaik buat anak buahnya untuk menentang pasukan yang dibarisi pemain bertaraf antarabangsa seperti Chelsea.

"Mereka dibarisi pemain yang pernah mewakili negara masing-masing pada peringkat tertinggi, bagaimanapun saya menasihatkan pemain supaya bermain seperti biasa dan tidak melihat kepada keputusan perlawanan.

"Saya mahu mereka turun beraksi bertemu dengan Chelsea dan menikmati perlawanan itu sebaiknya, ia sama seperti kami menentang Manchester United pada 2009, bagaimanapun kami akan berbincang sama ada ingin menurunkan pemain yang sama dalam ketiga-tiga perlawanan termasuk bertemu Arsenal dan Liverpool," katanya.

Pro Events yang merupakan promoter perlawanan Malaysia menentang Chelsea mensasarkan lebih daripada 55,000 penonton datang menyaksikan perlawanan tersebut melebihi jumlah pada pertembungan yang sama pada 2008 di Stadium Shah Alam.

Tiket bagi perlawanan Chelsea - Malaysia dijual dengan harga RM58, RM68 dan RM108, manakala tiket VIP yang bernilai RM388 terhad kepada orang ramai.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Republika Online

Posted: 18 May 2011 07:17 PM PDT

Republika Online


SEA Games Ingin Saingi Asian Games Guangzhou

Posted: 18 May 2011 07:05 PM PDT

REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA -- Upacara pembukaan dan penutupan menjadi daya tarik tersendiri pesta olahraga multieven. Karena itu, Panitia Penyelenggara SEA Games XXVI Indonesia (INASOC) berupaya untuk menghadirkan seremonial yang spektakuler dan menjadi benchmark di Asia Tenggara.

Deputi IV bidang Upacara Pembukaan dan Penutupan INASOC, Indra Yudhistira, mengatakan, pihaknya akan menghadirkan seremonial massal memadukan seni, tradisi, dan olahraga yang berciri Indonesia pada ajang dua tahunan itu. "Ini tantangan bagi kami untuk membuat upacara yang menyaingi Asian Games Guangzhou tahun lalu," kata dia.

Indra mengatakan, bila Guangzhou membangun tempat pertunjukan di tepi sungai, maka Indonesia akan memanfaatkan Stadion Jakabaring, Palembang. Pada pertunjukan yang diberi tema 'Harmony in Victory' ini akan disuguhkan sejarah Indonesia.

"Ini akan menjadi pertunjukan terbesar dengan panggung yang bisa bergerak. Cerita sejarah, di antaranya tentang kerajaan Sriwijaya," ujar pria yang memiliki pengalaman di dunia pertelevisian dan panggung pertunjukan ini.

Untuk mewujudkannya, Indra akan dibantu Erwin Gutawa sebagai penata musik dan perkusionis, Ade Rudiana. Enam koreografer terbaik tanah air, Ari Tulang, Dedy Pudja, Hartati, dan Alex Hassim. Penyelenggaraan SEA Games dibutuhkan dana Rp 2,08 triliun. Namun, APBN hanya menganggarkan Rp 100 miliar. INASOC pun harus mengupayakan sisanya sebesar Rp 1,9 triliun melalui sponsor.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Timnas Basket Putra Mengikuti IDC (Indonesia Development Camp) 2011

Posted: 18 May 2011 05:45 AM PDT

SPORTKU.COM - Indonesia Development Camp atau yang biasa disebut IDC kembali digelar. Setelah sebelumnya diadakan di Surabaya [2009] dan di Bandung [2010], IDC 2011 berlokasi di Jakarta dengan guest coach mantan pemain NBA-Ron Harper. Pastinya nama Ron Harper sudah tidak asing lagi di telinga para penggila basket seluruh dunia sebagai pemegang tiga gelar bersama Chicago Bulls [1996-1998] dan dua gelar bersama LA Lakers [2000-2001]. Ada juga asisten pelatih yang menjabat sebagai pimpinan divisi Development Coach dari Toronto Raptors sejak tahun 2007, Eric Hughes.


IDC 2011 berlangsung pada tanggal 9-12 Mei di lapangan basket Senayan Trade Center [STC]. Peserta IDC 2011 sendiri adalah 18 pemain calon peserta timnas yang saat ini sedang menjalani pelatihan dalam rangka SEA Games XXVI 2011. Para peserta pelatnas akan mengikuti serangkaian  materi latihan yang diberikan coach Harper dan Eric dari Amerika secara intensif di lapangan. Selain aktivitas di dalam lapangan, peserta IDC kali ini pun akan digembleng juga di luar lapangan untuk melatih kekuatan fisik, penyesuaian diri [conditioning], pelatihan mental, dan pencegahan cedera.

Tim pelatih timnas putra bola basket Indonesia akan juga berpartisipasi dalam sesi-sesi yang difokuskan pada strategi dan filosofi permainan. "Permasalahan bagi timnas basket putra Indonesia sebenarnya adalah hal-hal yang bersifat fundamental, karena sebenarnya para peserta timnas sudah sangat mengerti teknik bermain," ujar bapak Agus Mauro selaku sekjen PP Perbasi. "IDC diharapkan dapat  menambah wawasan pemain tentang betapa pentingnya hal-hal yang sifatnya mendasar dan pengetahuan bermain basket mereka," tambah beliau.

IDC sendiri merupakan salah satu bagian dari serangkaian rencana kepelatihan timnas basket putra, selain akan melakukan tryout di negara-negara Asia seperti Korea, Jepang, Malaysia, dan Singapura. Timnas juga melakukan kerjasama dengan Australia untuk melakukan training camp di bulan Mei dan September.

"Serangkaian latihan yang dijalani oleh timnas basket putra bertujuan untuk meningkatkan semua aspek yang dibutuhkan dalam enam sampai tujuh bulan ke depan," ujar Bapak Agus Mauro melanjutkan. Semua yang terbaik diberikan untuk menunjang keberhasilan timnas basket putra, yang ditargetkan oleh ketua Perbasi saat ini untuk menyabet medali emas. Semoga target yang diberikan bapak Anggito Abimanyu, selaku ketua PP Perbasi, bisa tercapai. Tim Sportku.com juga berharap tim Garuda Merah Putih bisa membanggakan sekaligus mengharumkan nama Indonesia di kancah Internasionall.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

ANTARA - Olahraga

Posted: 18 May 2011 01:50 PM PDT

ANTARA - Olahraga


Gadret Rebut Etape 11 Giro D`Italia

Posted: 18 May 2011 11:17 AM PDT

Castelfidardo, Italia (ANTARA News) - Serangan ke depan pada menit terakhir oleh John Gadret membuat pembalap sepeda asal Prancis tersebut merebut etape ke-11 Giro d`Italia, Rabu.

Pembalap sepeda asal Spanyol Joaquim Rodriguez mencapai finis di posisi kedua di belakang pembalap Ag2R itu, dengan pembalap Italia Giovanni Visconti di posisi ketiga dalam reli yang menempuh rute berbukit sejauh 144km dari Tortoreto Lido sampai Castelfidardo.

Gadret melepaskan diri dari kelompok besar pembalap sekitar 200 meter menjelang finis yang mengambil tempat di tanjakan curam dan merebut kemenangan dengan selisih beberapa detik saja.

Pembalap Spanyol Alberto Contador mencapai finis di posisi kelima dalam etape tersebut dan masih bertahan di posisi puncak klasemen selama tiga hari beruntun.

Balap sepeda Giro d`Italia akan berakhir 29 Mei di Milan, demikian Reuters melaporkan. (I015/Z002/K004)

Editor: B Kunto Wibisono
COPYRIGHT © 2011

Ikuti berita terkini di handphone anda di m.antaranews.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tim Seven Summits Tiba di Talkeetna Alaska

Posted: 18 May 2011 11:10 AM PDT

Jakarta (ANTARA News) - Tim Ekspedisi Tujuh Puncak Dunia (Seven Summits) tiba di Talkeetna, Alaska Amerika Serikat pada Selasa (17/5) pukul 19.00 waktu setempat usai melakukan pendakian ke Puncak Denali/McKinley (6.194 mdpl).

Berdasarkan data dari Sekretariat Seven Summits di Jakarta, Rabu, saat ini seluruh pendaki saat ini telah berkumpul termasuk dengan manajer pendakian Yoppie R Saragih yang selama ini bertahan di wilayah itu.

Pedaki yang telah berkumpul itu meliputi empat pendaki yang sukses mencapai Puncak Denali yaitu Iwan Irawan, Martin Rimbawan, Fajri Al Luthfi dan Nurhuda. Selain itu adalah ketua regu pendakian Ardeshir Yaftebbi, wartawan Metro TV Popo Nurakhman dan wartawan Kompas Herry Susilo, selain itu dua orang pemandu yaitu Kurt Hicks serta Dan Otter.

Saat ini semuanya telah berkumpul di Camp 3 dengan ketinggian 4.328 mdpl dalam kondisi sehat walaupun terdapat catatan ada pendaki yang mengalami "frost nip minor".

Manajer pendakian Yoppie R Saragih saat menjemput pendaki mengaku bangga dengan hasil yang diraih oleh pemuda-pemuda Indonesia dalam mengharumkan nama bangsa melalui pendakian. Pihaknya juga mengapresiasi keteguhan pendaki selama menjalani pendakian.

Sesuai dengan jadwal yang ada seluruh pendaki akan bertahan di Talkeetna hingga Kamis (19/5) waktu setempat guna memulihkan stamina serta mengembalikan peralatan pendakian serta membuat laporan administrasi kepada petugas Taman Nasional Denali.

Selanjutnya Tim Ekspedisi Tujuh Puncak Dunia akan bergerak ke Anchorage dan akan transit selama tiga hari (19-22 Mei 2011) untuk beristirahat. Setelah itu tim akan melakukan perjalanan pulang ke Tanah Air.

Dengan sukses mencapai Puncak Denali/McKinley berarti tinggal dua pendakian lagi yang harus dituntaskan yaitu ke Puncak Vinson Massif (4.897 mdpl) di Antartika) dan Puncak Sagarmatha/ Everest (8.850 mdpl) di Nepal/China.

Sebelumnya Tim Ekspedisi Tujuh Puncak Dunia telah mampu mencapai Puncak Ndugu-Ndugu/Carstensz Pyramid (4.884 mdpl), Puncak Kilimanjaro (5.892 mdpl) di Tanzania, Puncak Elburs (5.642 mdpl) di Rusia dan Puncak Aconcagua (6.962 mdpl) di Argentina.

Keberlangsungan ekspedisi ini tentu tak lepas dari dukungan berbagai pihak, seperti Kementerian Negara Pemuda dan Olahraga Republik Indonesia, Fakultas Kedokteran Universitas Padjajaran, UPT Olah Raga Institut Teknologi Bandung, Eiger, Telkomsel, Pertamina, Tugu Pratama, Rumah Nusantara, PoinTrek, PT Adaro Energy, Yayasan Indonesia Setara, PT Timah, PT Indika Energy serta Bank Rakyat Indonesia. Selain itu didukung Antara, Kompas serta MetroTV selaku rekan media.  (B016/I015/K004)

Editor: B Kunto Wibisono
COPYRIGHT © 2011

Ikuti berita terkini di handphone anda di m.antaranews.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sindikasi bola.okezone.com

Posted: 18 May 2011 01:41 PM PDT

Sindikasi bola.okezone.com


GT & AP Lolos, Adhan Dambea Bersedia Mundur

Posted: 18 May 2011 12:57 PM PDT

JAKARTA - Jika George Toisutta (GT) dan Arifin Panigoro (AP) lolos, maka Adhan Dambea kembali menegaskan siap mundur dari pencalonan ketua umum PSSI.
 
Adhan, yang merupakan ketua umum Persigo Gorontalo saat ini, mengaku sudah mengantongi 22 dukungan dari pemilik suara untuk Kongres PSSI kali ini. Dia bahkan sangat yakin jumlah tersebut nantinya akan bertambah.
 
Adhan sebelumnya diketahui mendukung Toisutta, namun karena yang bersangkutan tidak diperbolehkan ikut dalam pencalonan, pria yang juga menjadi walikota Gorontalo tersebut memutuskan masuk bursa calon ketum pengganti Nurdin Halid.
 
Mengacu pada niatan awalnya mendukung GT, Adhan pun menyatakan bahwa dirinya bersedia mundur jika nanti GT tiba-tiba mengantongi izin. GT sendiri diketahui tengah mengupayakan langkan hukum ke pengadilan olahraga supaya bebas dari pencekalan FIFA.
 
''Saya tetap memdukung pak Goerge. Saya tegaskan, jika beliau nanti bisa maju maka saya akan mundur," tukas Adhan saat ditemui selepas acara silahturahmi menjelang Kongres PSSI di Jakarta, Rabu (18/5/2011) malam WIB.
(hmr)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pandangan Puyol Mengenai Chicharito

Posted: 18 May 2011 12:18 PM PDT

BARCELONA - Carles Puyol pernah bersua dengan Javier 'Chicharito' Hernandez. Lantas, apakah pendapat kapten Barcelona itu mengenai kemampuan Chicharito?
 
"Ya, saya memang mengetahui Javier 'Chicharito' Hernandez. Saya memang pernah berhadapan dengannya dalam sebuah pertandingan antara Meksiko melawan Spanyol," demikian kata Puyol dilansir Tribalfootball, Kamis (19/5/2011).
 
Puyol memang memiliki pengalaman menarik bertemu dengan bintang Manchester United itu. Dalam sebuah pertandingan persahabatan, 12 Agustus 2010, Timnas Spanyol memang pernah bersua Meksiko dengan hasil akhir 1-1.
 
Meksiko lebih dulu memimpin melalui gol cepat Chicharito. Beruntung, juara dunia berhasil selamat dari kekalahan melalui gol yang dicetak oleh David Silva, satu menit menjelang pertandingan berakhir.
 
Kali ini, Puyol akan kembali bersua Chciharito pada sebuah pertandingan final Liga Champions musim ini di Stadion Wembley, 28 Mei mendatang. Puyol sadar Chicharito akan semakin berbahaya dengan bermain bersama Setan Merah.
 
"Meski kala itu Chicharito tidak dalam kondisi terbaik, namun saya harus mengakui dia adalah pemain yang gesit dan berani. Lolos dari perangkap offside adalah gaya bermain Chicharito," lanjut bek andalan Timnas Spanyol itu.
 
"Chicharito akan sangat berbahaya bila bermain dengan sebuah tim yang bisa bermain sangat baik. Apalagi, United memiliki pemain berkualitas macam Rooney, seorang pekerja keras dan memiliki visi bagus. Dia akan menjadi semakin berbahaya karena Chicharito tahu bagaimana mencetak gol," tandasnya.
(hmr)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Sukan

Posted: 18 May 2011 11:44 AM PDT

Kosmo Online - Sukan


MSN minta penjelasan

Posted:

MSN minta penjelasan

MSN minta penjelasan

Oleh HELMI TALKAH
helmi.talkah@kosmo.com.my


MAZLI (depan) antara pemain kelahiran Negeri Sembilan yang menerima penghargaan daripada PHNS di Seremban semalam.persahabatan di Stadium Hoki Azlan Shah,Ipoh semalam.


"MSN (Majlis Sukan Negara) akan meminta KBS (Kementerian Belia dan Sukan) mendapatkan penjelasan daripada kerajaan berhubung bajet untuk menampung perbelanjaan pembangunan sukan".

Itu janji Ketua Pengarah MSN, Datuk Zolkples Embong (gambar) berhubung peruntukan khas yang diumumkan kerajaan pada pembentangan Bajet 2011 tahun lalu bagi menampung perbelanjaan pembangunan sukan di negeri-negeri.

Zolkples berkata, jika peruntukan khas itu wujud, majlis sukan negeri-negeri boleh menggunakannya bagi membiayai kontinjen masing-masing untuk menyertai Sukan Malaysia (Sukma) yang kini diadakan setiap tahun.

"Pada pembentangan bajet tahun lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak ada menyebut mengenai peruntukan khas bagi pembangunan sukan di negeri-negeri.

"Namun, saya masih kabur dengan statusnya sehingga kini. Jadi saya akan meminta KBS mendapatkan penjelasan daripada kerajaan terlebih dahulu bagi mengetahui lebih lanjut berhubung peruntukan tersebut," kata Zolkples.

Kenyataan Zolkples itu hadir selepas mendengar rungutan daripada majlis sukan negeri-negeri yang mula mempersoalkan mengenai peruntukan daripada kerajaan itu bagi menampung kos pembelanjaan atlet-atlet mereka.

Terdahulu, Zolkples menghadiri majlis undian melibatkan acara-acara berpasukan pada Sukma ke-14 yang akan berlangsung di sekitar Lembah Klang bermula 2 hingga 12 Jun depan.

Sukma sebelum ini diadakan dua tahun sekali tetapi mulai tahun ini ia diadakan setiap tahun, berselang seli dianjurkan oleh MSN dan negeri-negeri.

MSN memperuntukkan RM8.5 juta bagi menganjurkan temasya kali ini yang melibatkan 3,336 atlet untuk bertanding dalam 19 sukan pilihan bagi merebut 1,444 pingat yang ditawarkan.

Sebanyak 17 venue di sekitar Lembah Klang akan digunakan untuk menjayakan Sukma kali ini.

Tambah Zolkples, MSN cuba untuk meminimumkan kos penganjuran dengan pelbagai cara termasuk meminjam peralatan sukan daripada persatuan-persatuan dan daripada tuan rumah Sukan Malaysia yang lepas seperti Melaka (2010), Terengganu (2008) dan Kedah (2006).

Dalam pada itu, beliau turut menyuarakan rasa puas hatinya terhadap penyertaan daripada negeri-negeri untuk Sukma kali ini terutamanya yang membabitkan beberapa acara baru.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peluang timba pengalaman

Posted:

Peluang timba pengalaman

Peluang timba pengalaman

AKSI persahabatan menentang Chelsea pada 21 Julai depan dilihat sebagai medan terbaik buat pemain Malaysia menimba pengalaman ke arah memantapkan lagi prestasi mereka.

Demikian jelas jurulatih skuad negara, K. Rajagobal mengenai peluang anak-anak buahnya berdepan kelab naib juara Liga Perdana England 2010/11 itu yang memulakan siri Jelajah Asia 2011.

Menurut Rajagobal, perlawanan persahabatan ini menjadi platform terbaik kepada pemain Malaysia untuk menguji kemampuan berdepan dengan pemain-pemain bintang terhebat dunia.

"Ini adalah peluang terbaik kepada pemain kita untuk beraksi menentang pemain-pemain yang berkualiti dan bertaraf dunia.

"Kita akan menurunkan pasukan terkuat apabila berdepan Chelsea kelak, sama seperti ketika Malaysia menentang Manchester United dua tahun lepas.

"Mungkin kita tidak mengharapkan kemenangan, namun apa yang saya mahu ialah pemain turun dan memberi persembahan terbaik mereka, itu saja," ujarnya.

Difahamkan bahawa perlawanan dengan The Blues ini adalah aksi persahabatan ketiga skuad negara dalam persiapan kempen Kelayakan Piala Dunia 2014 sekiranya berjaya melepasi pusingan pertama mengalahkan Taiwan pada 29 Jun dan 3 Julai depan.

"Sekiranya kita menang dengan Taiwan, kita akan berdepan Singapura di pusingan kedua pada 23 dan 28 Julai.

"Sebelum itu, ada dua lagi aksi persahabatan, maka ini bermakna kita ada tiga perlawanan persahabatan termasuk dengan Chelsea pada bulan Julai.

"Jadi, saya mungkin akan menurunkan pasukan terkuat dalam dua perlawanan sahaja. Apa pun kita tunggu dan lihat dahulu apa yang terjadi, kemudian baru boleh buat keputusan menurunkan pemain mana," kata Rajagobal.

Bagi persiapan menentang Taiwan pada pusingan pertama Kelayakan Piala Dunia, Malaysia akan mengadakan dua aksi persahabatan dengan negara jiran iaitu menentang Hong Kong pada 3 Jun ini serta Myanmar pada 18 Jun.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Chelsea uji Malaysia

Posted:

Chelsea uji Malaysia

Chelsea uji Malaysia

BERITA gembira buat penyokong fanatik Chelsea di negara ini apabila naib juara Liga Perdana England musim 2010/11 itu akan mengadakan satu perlawanan persahabatan dengan skuad Malaysia pada 21 Julai depan.

Perlawanan persahabatan yang dianjurkan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) ini akan berlangsung di Stadium Nasional, Bukit Jalil pada pukul 8.45 malam.

Lebih menarik, menjelang aksi persahabatan tersebut, peminat The Blues turut berpeluang mendapat pas percuma menyaksikan sesi latihan skuad kendalian Carlo Ancelotti itu pada 19 Julai.

Begitupun, untuk melihat kelibat pemain bintang Chelsea itu berlatih, peminat hanya perlu membeli tiket perlawanan persahabatan Malaysia bertemu Chelsea di butik Adidas terpilih seluruh negara yang akan mula dijual pada 20 hingga 29 Mei ini. Tiket-tiket tersebut akan dijual pada harga RM58, RM68, RM108 manakala tiket VIP pula pada harga RM388 dengan jumlah yang terhad.

"Pada 2008, kami berjaya mengumpul 55,000 penonton untuk hadir menyaksikan pertemuan di antara kedua-dua pasukan ini. Jadi, tahun ini, kami jangka lebih ramai penonton akan hadir termasuk peminat dari negara jiran," kata Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) ProEvents Group, Julian Kam.

ProEvents merupakan promoter eksklusif Jelajah Asia Chelsea 2011 dan penaja rasmi bagi perlawanan tersebut adalah Adidas, Astro, One World dan Naza World.

"Selain aksi persahabatan tersebut, pemain Chelsea juga akan mengadakan beberapa program sampingan termasuk aktiviti amal serta perjumpaan dengan kelab penyokong rasmi Chelsea."

Tiket akan mula dijual pada 20 hingga 29 Mei di semua butik Adidas seluruh negara, manakala bermula 30 Mei pula, tiket boleh didapati di cawangan Ticketpro di seluruh negara atau secara online menerusi laman web www.ticketpro.com.my.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

KOMPASbola

Posted: 18 May 2011 11:19 AM PDT

KOMPASbola


Moratti: Pastore Lima, Messi-Ibra Nol

Posted: 18 May 2011 03:10 PM PDT

MILAN, KOMPAS.com - Presiden Inter Milan, Massimo Moratti menilai, peluang timnya merekrut playmaker Palermo, Javier Pastore lebih besar ketimbang peluang mereka mendapatkan striker Udinese, Alexis Sanchez.

Sementara kesempatan untuk mendapatkan striker Napoli, Edison Cavani disebutnya juga lebih besar ketimbang peluang mendapatkan striker Barcelona, Lionel Messi dan striker AC Milan, Zlatan Ibrahimovic.

"Sanchez? Saya akan mengatakan tingkat keberhasilan kami empat dalam skala 10. Saya tak berpikir kami bisa mendapatkannya, dia terlalu mahal. Pastore? Lima," ujar Moratti di program acara Le Iene.

"Cavani? Saya beri nilai satu. Messi? Delapan akan sangat bagus, tapi saya harus mengatakan nol. Ibrahimovic? Saya ingin mengatakan sepuluh, tapi faktanya adalah nol karena Milan tak akan menjualnya," tandas sang patron. (LEL)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sudah Bertemu Galliani, Seedorf Masih Ragu

Posted: 18 May 2011 03:05 PM PDT

MILAN, KOMPAS.com — Gelandang AC Milan, Clarence Seedorf, mengaku sudah bertemu dan bernegosiasi dengan manajemen Milan terkait kontraknya yang akan berakhir bulan depan. Namun, Seedorf mengaku belum bisa memastikan apakah dirinya akan bertahan atau hengkang.

"Aku tak tahu apakah akan tinggal bersama Milan musim depan. Pertemuan berjalan baik, tapi aku tetap tak bisa memastikan. Pertemuan itu berlangsung sangat ramah dan kami akan berbicara lagi pekan depan. Yang utama, kami ingin mengakhiri musim ini dengan kemenangan melawan Udinese, lalu kami akan membahasnya lagi," ujar Seedorf.

"Hubunganku dengan Milan akan tetap baik, bahkan jika aku dan Milan tidak lagi bekerja sama. Setelah semuanya, kami akan tetap berhubungan baik, sebagaimana Presiden Silvio Berlusconi dan (Wakil Presiden Adriano) Galliani mengungkapkan kata-kata kasih sayang terhadapku," sambungnya.

Ketika dimintai konfirmasi soal pernyataan klub Brasil, Botafogo, yang mengaku sudah bertemu Seedorf untuk menegosiasikan transfer, Seedorf menjawab, "Aku belum bertemu dengan direktur Botafogo secara pribadi. Mungkin orang lain melakukan itu atas namaku." (SCN)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

detikcom

Posted: 18 May 2011 11:12 AM PDT

detikcom


Gerald Pangkali Ditikam Orang Tak Dikenal

Posted: 18 May 2011 10:38 AM PDT

Kamis, 19/05/2011 00:38 WIB

Gerald Pangkali Ditikam Orang Tak Dikenal
Erwin Senduk - detiksport


Jayapura - Nasib nahas diterima gelandang Persipura Jayapura Gerald Pangkali. Dia ditikam orang tak dikenal di Wamena, Jayapura, Rabu (18/5/2011) malam waktu setempat.

"Memang benar ada penikaman terhadap Gerald Pangkali. Saat ini mereka sedang berada di Polsek Abepura Jayapura," demikian pesan singkat pelatih Persipura Jayapura, Jacksen F. Tiago yang diterima detikSport.

Tak diketahui seberapa parah luka yang diderita oleh Gerald. Namun berdasar info yang dihimpun, saat ini pelaku sudah diamankan di Polsek Abepura Jayapura.

Belum ada keterangan pers dari pihak yang berwajib terkait insiden berdarah ini. Dari data sementara yang diterima wartawan, diduga pelaku adalah oknum TNI yang bertugas di Den Zipur Waena Jayapura, yang tengah dalam keadaan mabuk.

Kapendam XVII Cenderawasih, Ali Hamdan Brogda hingga kini belum dapat dihubungi wartawan.

( din / arp )

Tetap update informasi di manapun dengan http://m.detik.com dari browser ponsel anda!


Diskusikan pendapat Anda dengan pembaca lain melalui milis detiksport@yahoogroups.com
Kirim e-mail kosong ke detiksport-subscribe@yahoogroups.com untukberpartisipasi.

Redaksi: redaksi[at]detiksport.com
Informasi Pemasangan Iklan:
hubungi :
  • Yuyi di yuyi[at]detik.com, telepon 021-7941177 (ext.522) atau,
  • Rafika di rafika[at]detik.com, telepon 021-7941177 (ext.506).
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pulis Juga Diperingatkan karena Komentari Wasit

Posted: 18 May 2011 10:33 AM PDT

Kamis, 19/05/2011 00:33 WIB

Pulis Juga Diperingatkan karena Komentari Wasit
Arya Perdhana - detiksport


London - Manajer Stoke City Tony Pulis menjadi manajer ketiga yang mendapat peringatan dari FA dalam waktu belakangan ini. Pulis diperingatkan karena membuat komentar tentang wasit.

Seperti yang diwartakan SkySports, Pulis diberi peringatan akibat mengomentari wasit Howard Webb yang saat itu akan memimpin duel Stoke kontra Bolton Wanderers di semifinal Piala FA bulan lalu.

Menurut aturan FA, seorang manajer dilarang memberi komentar apapun soal wasit yang akan mengadili partai klubnya. Komentar yang dilarang tidak cuma yang negatif, tetapi juga yang positif.

Peraturan tersebut mulai dikeluarkan FA sejak Oktober tahun lalu. Dalam suratnya kepada semua manajer, FA menyebut komentar sebelum laga bisa dianggap sebagai upaya memengaruhi kepemimpinan wasit.

Pulis menjadi manajer ketiga yang melanggar aturan itu. Dua sosok yang sebelumnya telah diperingatkan adalah manajer Manchester United, Sir Alex Ferguson, dan juru latih Chelsea, Carlo Ancelotti.

Sama seperti Pulis, Ferguson dan Ancelotti juga mengomentari wasit Webb yang akan memimpin duel MU vs Chelsea di awal Mei ini.

( arp / krs )

MMS eksklusif dari Old Trafford, Mau?? ketik Reg REDVIEW kirim ke 333 (khusus pelanggan tri) www.tri.co.id/MU

Dapatkan info Bola harian dari HP-mu. ketik REG DB kirim ke 3845. cuma Rp.2000/minggu (khusus pelanggan Telkomsel)

Tetap update informasi di manapun dengan http://m.detik.com dari browser ponsel anda!


Diskusikan pendapat Anda dengan pembaca lain melalui milis detiksport@yahoogroups.com
Kirim e-mail kosong ke detiksport-subscribe@yahoogroups.com untukberpartisipasi.

Redaksi: redaksi[at]detiksport.com
Informasi Pemasangan Iklan:
hubungi :
  • Yuyi di yuyi[at]detik.com, telepon 021-7941177 (ext.522) atau,
  • Rafika di rafika[at]detik.com, telepon 021-7941177 (ext.506).
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sindikasi sport.okezone.com

Posted: 18 May 2011 03:42 AM PDT

Sindikasi sport.okezone.com


Christo Langsung Lolos ke Babak Utama

Posted: 18 May 2011 02:43 AM PDT

JAKARTA - Petenis putra terbaik Indonesia Christopher Rungkat dipastikan mengikuti Okeshop Turnamen Internasional yang rencananya akan digelar pada 22-29 Mei 2011 mendatang di Stadion Tenis Gelora Bung Karno.

Ini merupakan kali keempat Okeshop menggelar kejuaraan yang sama. Panitia sendiri menyediakan hadiah total USD20 ribu atau sekitar Rp170 juta.

Christo yang pada turnamen lalu berhasil menembus semifinal langsung mengisi satu tempat di babak utama karena saat ini berada di peringkat ATP ke-599. Petenis tanah air lain juga dipastikan masuk babak utama adalah Elbert Sie yang kini menempati peringkat 1045.

Sayangnya turnamen kali ini kemungkinan tidak diikuti oleh juara tahun lalu Kim Young Jun. Petenis asal Korea Selatan itu sampai saat ini belum tercantum di meja pendaftaran.

Pada bagian putri empat petenis tuan rumah langsung mengisi tempat di babak utama. Mereka adalah Jessy Rompies (447), Sandy Gamulya (537), Voni Darlina (843), Grace Ysidora (900).

Selain turnamen untuk putra-putri, Okeshop juga menggelar turnemen kelas umur serta veteran Untuk kelas umur diperuntukan bagi anak-anak mulai dari umur 10 tahun, 12 tahun dan 14 tahun. Sementara untuk veteran mulai dari umur 40 dan 50 tahun dengan memperebutkan hadiah uang Rp60 juta.
(msy)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Spirit Balap Bautista Telah Pulih

Posted: 18 May 2011 02:39 AM PDT

VERWOOD – Sempat dihantam cedera saat mengikuti latihan terakhir di Qatar, Alvaro Bautista mencoba bersikap positif kendati hasil maksimal belum bisa dia dapatkan. Dalam dua seri yang telah berlangsung, Bautista memang belum bisa menunjukkan progress signifikan bagi timnya.
 
Terakhir di GP Prancis, Bautista hanya berhasil menyentuh garis finis di urutan 12. Namun setidaknya, hasil ini membuat kepercayaan dirinya berangsur positif, terlebih dia bisa menyudahi balapan sesuai agenda semula. Baik motor maupun dirinya tidak memiliki masalah berarti.
 
"Hari ini saya bisa bertarung dengan pembalap lain. Kami berhasil menyelesaikan lomba," seru pembalap Spanyol kelahiran Talavera de la Reina 26 tahun silam ini.
 
Meski demikian, Bautista tidak menyangkal timnya masih memiliki pekerjaan besar yang harus diselesaikan terutama menyingkapi performa motornya yang tidak memiliki cengkraman dengan baik berkaca dari balapan yang berlangsung di sirkuit Le Mans akhir pekan lalu.
 
"Saya seperti tidak memiliki grip belakang dengan baik saat keluar dari tikungan di mana saya sedang berjuang untuk berada di kelompok 10 besar pembalap," bilang Bautista.
 
"Saya juga melakukan beberapa kesalahan ketika mencoba menyalip Karel Abraham. Saat itu saya menyentuh tuas persneling dan masuk ke (posisi gigi) netral Jadi sangat sulit berada di urutan 10 besar," kata Bautista menceritakan secuil kisah balapan di Le Mans yang harus dijadikan tolok ukur untuk membenahi penampilan di setiap seri.
 
Tapi sekali lagi, Bautista menjelaskan balapan di Le Mans merupakan sarana tepat untuk mengembalikan mental dan kepercayaan diri saat memacu motonya.
 
"Race ini sangat baik untuk mendapatkan feeling balapan kembali dan mampu menyalip pembalap lain dan bertempur dengan mereka. Saya menikmati balapan ini tetapi tidak dengan hasilnya. Saya pikir, jika irama saya telah membaik saya bisa finis di atas urutan 10," tuntas

(edo)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Sukan

Posted: 18 May 2011 01:49 AM PDT

Berita Harian: Sukan


Faktor penggempur

Posted: 17 May 2011 03:56 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]TUGAS berat menanti dua penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat dan Mohd Sharbinee Allawee pada final Piala FA antara Kelantan dan Terengganu pada 11 Jun nanti yang bakal menyaksikan pertembungan dua pasukan dengan peledak berbisa musim ini. Kelantan mara ke final selepas menewaskan Selangor dengan agregat 6-2 manakala Terengganu mengecewakan Pahang dengan agregat 5-2, membuktikan kehebatan barisan serangan masing-masing membocori gawang lawan di timbal balas separuh akhir.

City perlu beli pemain berkualiti: Platt

Posted: 17 May 2011 03:53 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]MENEMPUH minggu paling berjaya dalam sejarah Manchester City, pembantu jurulatih pasukan itu David Platt beranggapan kelab itu sepatutnya mula meninjau pemain terbaik dunia.

Republika Online

Posted: 18 May 2011 01:46 AM PDT

Republika Online


Polda Metro Kerahkan 900 Personel untuk Amankan Kongres PSSI

Posted: 18 May 2011 01:03 AM PDT

REPUBLIKA.CO.ID,JAKARTA - Polda Metro Jaya akan mengerahkan 900 personel untuk mengamankan penyelenggaraan Kongres PSSI. Rencananya kongres berlangsung pada Jumat (20/5) di Hotel Sultan, Jakarta Pusat.

Kepala Biro Operasional Polda Metro Jaya, Kombes Pol Sujarno, mengatakan teknis pengamanan utama dilakukan Polisi Resort Jakarta Pusat. Namun, Polda Metro Jaya tetap memberikan bantuan personel. "Pengamanan jadi tanggung jawab polisi," kata Sujarno di Mapolda Metro Jaya, Jakarta, Rabu (18/5).

Sujarno mengatakan, pengamanan akan dilakukan di Hotel Sultan dan juga kantor PSSI. Menurutnya, proses pengamanan akan menyesuaikan dengan kondisi di lapangan. "Sangat fleksibel," katanya.

Penyelenggara dari Komite Normalisasi PSSI, kata Sujarno, sudah melayangkan izin pengamanan ke Polres Jakarta Pusat. Sujarno berharap kongres tersebut dapat berlangsung dengan lancar dan aman. "Sesuai juga dengan aspirasi masyarakat," katanya.

Mengenai keterlibatan satuan Tentara Nasional Indonesia (TNI), polisi akan berkoordinasi untuk bersama-sama melakukan pengamanan. Hari ini, katanya, pihaknya telah melayangkan surat koordinasi ke Pusat Polisi Militer (Puspom) TNI. "Kita meminta rekan-rekan untuk membantu," katanya.

Sujarno juga mengatakan bahwa pihaknya belum menerima informasi dari kelompok manapun yang berencana menggelar aksi demonstrasi saat Kongres PSSI digelar. Namun, jika ada aksi demonstrasi, pihaknya tetap melayani dan melakukan proses pengamanan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kaka Setia pada Madrid

Posted: 17 May 2011 09:48 PM PDT

REPUBLIKA.CO.ID,MADRID - Ricardo Kaka mengakhiri speskulasi tentang kepindahannya dari Real Madrid musim depan. Pesepak bola bernama lengkap Ricardo Izecson dos Santos Leite itu menutup pintu untuk klub yang tertarik menggunakan jasanya. Kaka menegaskan, dirinya masih betah menjadi penghuni Santiago Bernabeu.

Kaka mengatakan bahwa dirinya tidak terpikir untuk hengkang ke Liga Primer atau kembali ke Seri A. Tantangannya saat ini adalah berada dalam kondisi bagus dan menjalani musim yang luar biasa bersama Real Madrid musim depan.

"Saya ingin bertahan dan bermain untuk Madrid. Saya ingin memenangi trofi bersama Madrid," ujar Kaka seperti dilansir ESPN.

Bintang sepak bola Brasil itu bergabung dengan Madrid pada 2009 lalu dan mencatat rekor transfer sebesar 56 juta poundsterling (Rp 84 miliar). Namun, Kaka tidak pernah masuk kuat utama Los Blancos. Pesepak bola berusia 29 tahun itu kerap diganggu cedera yang membuatnya gagal tampil maksimal.

Penampilannya yang tidak kunjung membaik itu membuat Kaka dikabarkan masuk daftar pemain yang akan dilepas Madrid musim panas mendatang. Ia disebut-sebut akan kembali ke Italia bersama AC Milan. Ia juga dihubungkan dengan Chelsea.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan