Sabtu, 26 Mac 2011

Edisi Hiburan

Edisi Hiburan


borak kosong

Posted: 26 Mar 2011 09:08 PM PDT

borak kosong


Kerana Kelaparan, Nenek Sanggup Curi Getah

Posted: 26 Mar 2011 09:00 PM PDT

BANDARLAMPUNG, RIMANEWS – Tak kuat lagi menahan lapar wanita tua SMN, 55 tahun nekad mencuri getah . sedianya, getah curiannya itu akan dijual, hasilnya untuk membeli nasi. Namun malang bagi SMN, belum sempat menjual hasil curiannya ia sudah tertangkap.

"Nenek SMN tertangkap mencuri getah seberat  5 kilogram. Kalau di jual, harganya kira-kira Rp 15 ribu," kata Selly Fitriani, Direktur eksekutif Lembaga Advokasi Perempuan Damar kepada wartawan, di Bandarlampung.  Menurut Selly, SMN baru kali pertama ini mencuri getah  kerana keadaannya memang sangat mendesak.

"Ia sudah tidak kuat menahan lapar, kerana beberapa hari belum makan. Ia tidak memiliki wang s untuk membeli makanan mahupun bahan makanan," kata Selly. SMN ditangkap pihak keamanan PTPN VII unit Bergen, Tanjung Pinang Selatan. "Ketika ditangkap, nenek sedang mengambil geta," Selly menambahkan.

Akibat perbuatannya, nenek  itu harus ditahan selama dua hari di sel tahanan polis. Namun, dengan jaminan Damar, akhirnya nenek dikeluarkan dari sel dengan dikenakan wajib lapor.

Nenek Smn  warga Wanodadi, Tanjungsari merupakan ibu rumah tangga yang terhimpit dari derasnya kebutuhan ekonomi. Suaminya dulu sempat bekerja di PTPN VII selama 20 tahun lebih. wang pencen yang diterima Rp230 ribu. Tapi karena memiliki hutang setiap bulannya yang harus dibayar, sisa gaji yang harus dinikmati hanya Rp30 ribu.

"Dengan wang sebesar itu pasti tidak boleh mencukupi  keperluann keluarga, sehingga dengan terpaksa bekerja sebagai buruh harian untuk menyambung hidup," terang Sely. Selain wang pencen suami Smn  yang sudah tua juga masih bekerja sebagai tenaga harian di perkebunan yang sama. "Tetapi ia hanya menerima upah Rp 20/pohon. Luas lahan yang dikerjakan 0,5 hektar, " papar Selly.

Jika hari hujan, suami Smn tidak bekerja kerana pohon licin. "Keadaan itulah yang membuat Nenek Smn nekad mencuri getah. Sudah berhari-hari suaminya tidak boleh bekerja. Dengan demikian tidak ada wang, hingga tidak boleh makan. Sedianya, getah  curian akan dijual untuk dibelikan beras."

Ketua Departemen Reformasi, Kebijakan Gerakan Perempuan Lampung (GPL) Titin Kurniasih menambahkan  kes Smn ini rupanya hanya dilihat dari sisi legal formal dan mengabaikan sisi kemanusiaannya. Pihaknya optimistis bahawa advokasi yang akan dilakukan tidak sia-sia.

Sebuah Perusahaan Mengajak Pekerjanya Memakai Pakain Dalam

Posted: 26 Mar 2011 08:00 PM PDT

Sebuah Perusahaan Mengajak Pekerjanya Memakai Pakain Dalam

Perusahaan itu, Audrey Underware yang berada di kota Taizhong menetapkan hari itu sebagai Hari Bra untuk merayakan rekod penjualan pakaian dalam perusahaan.

Seperti yang dijelaskan Huang Bihui, Manager PR perusahaan tersebut, mereka mengeluarkan 8 jenis bra baru ke pasaran dan berhasil menjual lebih dari 20.000 buah bra kurang dari 2 bulan.

Oleh kerananya perusahaan menetapkan tarikh itu sebagai Hari Bra.  500 pekerja wanita disana disarankan untuk memakai bra dan seluar dalam saja – lebih pada alasan demi kesenangan teman sekerja lelakimereka.

Lebih dari 90% pekerja dilaporkan setuju dan bekerja dengan memakai pakaian dalam. Seperti yang diakui Zhang Yufeng, 32 tahun, ibu dari 2 anak. "Aku telah melakukan diet ketat demi persiapan hari itu. Suamiku menyarankan aku untuk berpakaian seperti itu ketika aku cubanya di rumah'. Liao Wenshen, 30 tahun, menambahkan : " para pekerja lelaki menjadi nampak tersipu-sipu dan menjadi sangat sopan kepada kami. Sangat menghairankan!"

Menurut para penguam perusahaan tindakan itu tidak melanggar hukum selama dilakukan dengan suka rela. Namun masih ada yang mengkritik. Seperti yang dikeluhkan Wu Juanyu ," Beberapa pekerja wanita mungkin merasa terpaksa melakukannya kerana tekanan teman dan persaingan kerja. Aku tidak tahu apakah perusahaan menjual pakaian dalam atau tubuh wanita".

Group Bunuh Diri di Facebook Menghebohkan !

Posted: 26 Mar 2011 07:00 PM PDT

Polis menyelidiki kelompok bunuh diri beramai-ramai kedua di Facebook. Sebanyak 208 orang berkomitmen bunuh diri  akibat nilai sekolah dan tekanan orangtua.

Polis Hongkong cuba mengenali jejak pembuat Facebook berbahasa China yang mengajak anggotanya untuk melakukan bunuh diri massal. Hampir 190 orang anggotanya berkomitmen untuk melakukan bunuh diri massal pada 21 Disember.

Sekarang group kedua muncul di Facebook, dan mengajak 98 anggotanya untuk menyatakan akan melakukan bunuh diri..

Group tersebut mengatakan, "Apa ertinya hidup? Orang yang anda cintai jatuh cinta kepada orang lain. Orang dewasa selalu saja benar. Kami selalu salah. Mengapa tidak kita meninggal saja bersama?."

Investigasi terhadap grup tersebut dimulakan setelah salah satu anggota group yang berumur 15 tahun dihentikan oleh temannya ketika dia sedang cuba melemparkan dirinya terjun di bumbung sekolah.

Ketika polis menjejaki pendiri group tersebut, seorang gadis sekolah yang mengatakan bahawa ancaman bunuh diri tersebut dilakukan hanya untuk kesenangan semata dan tidak perlu diambil secara serius.

Biro Jenayah Hong Kong menyelidiki group Facebook tersebut anggotanya tersebar di beberapa kota berjumlah 7 juta orang dan melakukan hubungan untuk mengawasi pertanda bila dimulainya bunuh diri tersebut.

Bunuh diri remaja termasuk tinggi di Hong Kong. Pakar mengatakan tekanan untuk mencapai nilai yang bagus di sekolah dan faktor orang tua menjadi salah satu pemicu.

[Kesian] Bayi lahir tanpa tempurung kepala

Posted: 26 Mar 2011 06:00 PM PDT

Kesian betul bayi ini,,
saya petik dari kosmo online


MEDAN, Indonesia - Seorang bayi perempuan anak Rudi Kusmawanti, 27 dan isterinya yang berusia 17 tahun, Sari Rianti lahir tanpa tempurung kepala, lapor akhbar Sumut Pos semalam.

Bayi tersebut yang dilahirkan pada Khamis lalu di sebuah klinik di Serdang dekat sini dibawa ke hospital besar di sini untuk menerima rawatan lanjut.

"Saya diberitahu tentang keadaan anak saya daripada bidan. Saya sangat terkejut," kata Sari.

Namun, katanya, di sebalik keganjilan itu bayinya yang seberat 2.1 kilogram berada dalam keadaan baik.

Menurutnya, dia tidak menyangka bayinya akan lahir dengan 'kekurangan' tersebut kerana semasa hamil, dia banyak minum susu dan kerap mengambil jamu untuk menjaga kesihatannya.

Mengulas mengenai keadaan bayi yang masih belum diberi nama itu, ketua hospital besar berkenaan, Dr. Masdulhaq berkata, tiada pembedahan akan dilakukan terhadapnya.

"Biasanya, bagi kes seperti ini, kami hanya akan melakukan rawatan sahaja," kata Masdulhaq. - Agensi

Gadis Umur 14 tahun Diperkosa, Kini Menjadi Wanita Terkaya Di Dunia

Posted: 26 Mar 2011 05:00 PM PDT

Gadis berkulit hitam lahir di Missisippi tahun 1954 anak seorang pembantu rumah tangga,Oprah mengalami masa kecil yang suram. Sempat diperkosa ayah tirinya di usia 14 tahun itu, kemudian mengandung, meski akhirnya si bayi meninggal sebelum dilahirkan. Oprah mengawali kariernya dengan memang pertandingan kecantikan di usia 18 tahun. dan kini menjelma menjadi salah satu orang paling kaya di dunia. Kekayaannya tercatat 2,7 billion dollar Amerika!

Oprah kini menjadi perbincangan di mana - mana kerana telah mengumumkan acara Oprah Winfrey Show akan segera berakhir tahun 2011.

Oprah menjadi pembawa acara paling sukses di Amerika dan telah memandu acara tersebut selama 25 tahun sejak keudara pertama kali tahun 1986.

Kerja kerasnya kini membuahkan hasil dan Oprah menjadi salah satu orang terkaya dan dermawan. Publik mengingatnya ketika membahagikan semua yang hadir di acara talk show nya masing masing satu buah kereta mewah!

Dan pada saat ulang tahun acaranya yang ke 20, Oprah mengajak 1000 karyawannya berlcuti ke Hawai.

Oprah adalah manusia yang patut kita contoh. Dengan semangat dan keyakinannya merubah hidup, dia tidak terpuruk meski masa kecilnya suram.

Proyek Baru Oprah Winfrey

Dengan akan berakhirnya OPRAH WINFREY SHOW sepertinya tidak bererti mengakhiri tambang wang Oprah Winfrey. Khabarnya ratu talk show AS ini sedang merancang program TV baru. Rumah produksi milih Winfrey saat ini sedang merancang serial TV baru yang mengupas tentang rasa ingin tahu seputar kehidupan seks ibu rumah tangga di LA.

Serial HBO ini berpusat pada seorang wanita yang memilih meninggalkan suami dan anaknya untuk mewujudkan fantasi seksual terliarnya. Khabar soal acara ini merebak beberapa hari setelah pengumuman Winfrey soal rencananya untuk mengakhiri acara talk show setelah 25 tahun berlangsung. Dan dia akan fokus pada projek baru yang akan digarap Harpo Productions.

Erin Cressida Wilson, yang pernah menulis filem SECRETARY, yang dibintangi Maggie Gyllenhaal akan menulis naskah projek yang belum diberi judul ini. Seperti dikutip Splash News, Wilson mengatakan, "Ini tentang misteri erotika seorang wanita dan rahsia hasratnya, yang pada kenyataannya, sesuatu yang murni. Dia mewujudkannya dalam cara yang sedikit luar biasa. Ini semua soal misteri ."

Petaka Bagi Penari Striptease Mabuk !

Posted: 26 Mar 2011 11:01 AM PDT

Hukuman Terkejam di Dunia Maya: Diejek Seumur Hidup di YouTube

Posted: 26 Mar 2011 10:30 AM PDT

TRIBUNNEWS.COM - Inilah hukuman paling parah di dunia. Dicemuh dan diejek di web video sharing ternama, YouTube. Demikian dilaporkan Sydney Morning Herald, Jumat (25/3/2011).

Setelah videonya menari di depan kamera laptop MacBook Air yang dicurinya, si pemilik laptop yang ahli komputer berhasil mencuri fileitu melalui server menggunakan sebuah software yang ditanam.

Ahli komputer bernama Mark Bao yang juga seorang mahasiwa di Universiti Massachusetts dan tinggal di Boston ini mem-posting video yang memperlihatkan si pencuri menari dan merakam adegan tariannya dengan webcam laptop MacBook Air miliknya.

Si pencuri yang berkulit hitam itu meminta agar videonya dihapus di YouTube dan mengatakan reputasinya rosak. Tetapi pemilik laptop belum memutuskan meski dalam hasil jajak pendapat, 84 peratus dari 14.653 voting online mengejek si pencuri itu.

"Saya memang berniat menghapusnya dari YouTube. Tapi saya tidak tahu, nanti saja dilihat," kata Bao yang barusia 18 tahun ini.

Dalam dunia digital, ada sebuah hukuman baru untuk kejahatan. Dihukum seumur hidup dengan dipermalukan di YouTube.

Ahli masalah etik asal Australia, Dr Robert Sparrow, mengatakan Bao mungkin memliki hak menyebarkan video itu namun niatnya dipertanyakan dengan membiarkan video itu diYouTube.

"Saya kira ada pertanyaan yang jelas mengenai akibat dari mem-posting sesuatu di internet boleh mengubah hidup seseorang," jelas Sparrow. Ia menambahkan, mem-posting video itu adalah sebuah konsekuensi yang harus diterima meski laptop itu sudah dikembalikan. Hingga kini, video itu sudah ditonton hingga mencapai 918.791 hits dan kebanyakan komentar mencaci si pencuri.

[Gila] Ratusan Nenek Diperkosa Delroy Grant Selama 17 Tahun

Posted: 26 Mar 2011 09:30 AM PDT

Delroy Eston Grant, serial rappist Night Stalker (doc AP)

Setelah 17 tahun baru terungkap misteri pemerkosa-rompakan yang digelar Night Stalker. Delroy Easton Grant kelahirnan 1957 Jamaica terbuki bersalah dalam 29 tuduhan pemerkosaan dan rompakan berseri sejak 1992.Umur mangsa perkosaan sejak 1992 umumnya 80 tahun ke atas. Operation Minstead sejak 1999 menemukan bukti pelaku pemerkosaan bersiri itu dibantu  bekas isteri Delroy Grant yang menyimpan bekas sperma 15 tahun lalu untuk test DNA.

 Kejahatan Delroy Grant sejak 1992 adalah merompak lalu perkosa mangsa yang berusia lanjut. Termasuk lelaki juga diperkosa. Wilayah operasinya di London Selatan di antaranya: Shirley, Warlingham, Beckenham, Orpington. Dia menyelinap masuk melalui jendela, mangsa dibangunkan malam malam, dimintai wang, kabel telefon diputus, lampu dimatikan. Lalu dengan santainya korban diperkosa. Korban tak berdaya kerana umumnya menderita penyakit tua. Delroy menyamar dengan pakaian serba hitam tampak seperti kucing raksasa.
Woolwich Crown Court London (doc Daily Mirror/Getty Images) 

Kejahatan Delroy sudah diketahui sejak tahun 1999 namun polis gagal menjerat kerana DNA tertukar dengan lelaki lain yang punya nama sama iaitu Delroy Grant. Sejak itu dilancarkan Operation Minstead oleh Scotland Yard untuk menangkap pelaku yang diyakini berasal dari Amerika Tengah. Pelaku misteri tersebut oleh digelar Night Stalker. Mangsa adalah warga usia lanjut yang hidup sendirian dan menderita penyakit tua.

Sejak itu warga usia lanjut pada takut tidur malam, hingga selalu tidur dengan lampu dinyalakan. Kejadian ini berlangsung puluhan tahun hingga  24 March  2011 sudah dapat dipastikan bahawa pelaku adalah Delroy Eston Grant. Itu berkat test DNA yang diperoleh dari bekas sperma yang diserahkan oleh bekas isterinya yaitu Jennifer Watson yang sengaja menyimpannya. Selama ini polis gagal terus kerana terdapat banyak nama Delroy Grant di London dan  1999 DNA yang dijadikan bukti adalah milik Delroy Grant yang lain, dan baru disedari sepuluh tahun kemudian.

Delroy Easton Grant kelahiran  1957 Jamaica dikenakan 29 tuduhan kejahatan oleh pengadilan di  London. Komandan Scotland Yard Simon Foy mengatakan bahawa kes ini sangat berat dan telah menghabiskan dana 10 juta pound sterling untuk Operation Minstead sejak 1999. Sebagai  tambahan polisi sudah mengumpulkan 203 catatan kejahatan atas diri Delroy. Bahkan analis jenayah menyakini bahawa terdapat sekitar 1000 kejahatan termasuk lebih dari 200 pemerkosaan  oleh Delroy, yang mana para mangsa belum lapor polisi.

***

Kebiasaan Aneh Memakan Mayat manusia di Filipina

Posted: 26 Mar 2011 08:00 AM PDT

Suatu daerah di Filiphina mempunyai kebiasaan yang aneh... Iaitu memakan bangkai manusia yang telah mati...













[Gila] Gagal Jadi Anggota Dewan, Isteri dijadikan Pelacur

Posted: 26 Mar 2011 07:00 AM PDT

Gagal jadi anggota dewan membuat lelaki  ini kehilangan akal kerana dililit hutang. Demi melangsaikan hutangnya, Asr (35) nekad menjual isterinya sendiri kepada lelaki hidung belang. Meski melawan, korban tak kuasa kerana ancaman sang suami yang akan menyebar foto bogel dan disiram asid.

Hd (29) yang berkali-kali dijual sang suami ke lelaki lain membuat warga kecamatan Polewali, Mandar, Sulawesi Barat gempar. Penjualan isteri ini akibat Asr yang dikejar-kejar hutang serta tidak mempunyai pekerjaan setelah gagal dalam pencalonan menjadi anggota dewan.

Tersangka Asr memiliki hutang banyak kepada beberapa orang rakannya, namun kerana tak memiliki pekerjaan lain, Asr pun memaksa isterinya untuk melayani lelaki dengan imbalan wang Rp 300 hingga Rp 500 ribu .

Sedangkan wang yang dihasilkan itu bukanlah mangsa yang menikmati, namun diserahkan kepada suaminya dengan penuh ancaman, jika tak mencukupi akan disiksa.

Tak hanya itu saja korban juga sering dipaksa oleh tersangka agar memeras setiap lelaki hidung belang tersebut selepas dia menemaninya. Dengan modus selingkuh dan meniduri isteri orang, hingga beberapa lelaki terkena peras oleh tersangka.

Selain mengancam isteri dengan menyiramkan asid jika menolak ajakan suami agar melayani lelaki hidung belang, tersangka juga mengancam korban akan menyebar luaskan foto-foto bogel sang isteri lmelalui internet. Kerana ketakutan  korban pun melayani lelaki yang bukanlah suaminya.

Tersangka dan korban yang sudah menikah lebih dari 15 tahun ini juga telah dikurniakan dua orang anak. Dihadapan penyiiasat tersangka yang diperiksa oleh polis sempat mengelak perbuatan bejatnya itu, dia berdalih bahawa isterinya sengaja melaporkan perkaara ini kepada polis kerana ingin cerai.

Namun petugas Polres Polewali Mandar telah mengumpulkan bukti-bukti dari beberapa saksi, hingga tersangka pun tak dapat mengelak. Sementara sang istri yang menjadi korban hingga kini, masih trauma atas perlakuan suaminya sendiri yang dengan tega menjual dirinya ke lelaki hidung belang.

Wanita yang sanggup bergambar telanjang dengan babi

Posted: 26 Mar 2011 06:00 AM PDT

Kita mungkin tidak percaya. Apakah ini sesuatu kejadian benar? Ini adalah gambar  seorang wanita, hidung bertemu hidung, kulit ketemu kulit, telanjang,dengan ratusan babi seberat 500-pound ditempatkan dalam sebuah kandang pertanian industri. Mereka berfikir manusia dan haiwan saling berhubung dan dirasakan melalui sentuhan kulit.(http://www.mirukim.com)





Air terjun Niagara ternyata pernah Kering Kontang

Posted: 26 Mar 2011 05:00 AM PDT

Foto-foto ketika Air Terjun Niagara kering ini ditemukan oleh seorang lelaki Connecticutdi garajnya.Pada bulan Jun 1969, air Sungai Niagara di bahagian sisi Amerika dibendung dan dialihkan jauh dari air terjun. Hal ini dilakukan untuk membersihkan area tersebut dan memeriksa integritistrukturalnya. Namun, setelah projek ini menjadi terlalu mahal, pekerjaan itu ditinggalkan.






Lelaki marah yang dapat pembalasan segera

Posted: 26 Mar 2011 04:00 AM PDT

Perut Penyu Dipenuhi Ribuan Sampah Plastik

Posted: 26 Mar 2011 03:00 AM PDT

INILAH.COM,  Ribuan sampah ditemukan di dalam perut penyu yang mati kerana pencemaran laut. Inilah bukti impak perilaku manusia terhadap kehidupan laut.

Penyu seringkali salah mengira sampah plastik sebagai ubur-ubur, salah satu makanan  mereka. Plastik dapat memblokir saluran pencernaan dan menyebabkan kematian perlahan serta menyakitkan kerana kelaparan.

Penyu hijau (green sea turtle) yang mati itu ditemukan di lepas pantai Argentina dengan ukuran tubuh sepanjang 44 inci. Dalam edisi terbaru Marine Turtle Newsletter ahli biologi menegaskan 75% penyu hijau memakan sampah plastik termasuk, balon, sisa bola dan bekas pembungkus makanan.

"Hampir semua tubuh haiwan laut, termasuk beberapa haiwan yang sangat rentan dan langka di dunia, terkena impak perilaku manusia. Terutama plastik," kata pengamat hewan laut Colette Wabnitz dari University of British Columbia.

Plastik juga sering muncul di sarang burung. Ikan paus, penyu dan albatros adalah beberapa hewan yang 'gemar' mengkonsumsi plastik.

"Lebih dari 260 spesies dilaporkan menelan dan terjerat dengan plastik. Di seluruh dunia, setidaknya 260 juta ton plastik diproduksi setiap tahun. Jumlah ini meningkat drastis dibandingkan setengah ton sampah plastik pada 1950," kata Wabnitz.
1 juta beg plastik digunakan setiap hari dan tiga dari seribu plastik terbuang ke laut.

"Tahun lalu, saya bahkan menemukan 76 beg plastik dalam satu minit di permukaan laut Indonesia saat saya berdiri di haluan perahu untuk meneliti penyu," kata Wallace Nichols dari California Academy of Sciences.

Guru Telanjang Di Depan Kelas Untuk Hiburkan Muridnya

Posted: 26 Mar 2011 02:00 AM PDT

Seorang guru yang cuba bertindak seperti remaja trendy dengan membuka bajunya di depan pelajarnya, terancam kehilangan pekerjaan. Aksi guru yang tidak menutup tubuhnya dari pinggang ke atas tersebut, disaksikan oleh 30 anak muridnya yang sebahagian besar berusia 14 tahun.

Martin Rouse (57), seorang guru di Sudbury Upper School, Suffolk, England, menanggalkan bajunya di depan para pelajar. Berdalih bertingkah untuk menyenangkan para murid, aksi konyol Rouse ini sempat dirakam oleh seorang pelajar dan diedarkan secara luas melalui Youtube.

Guru dengan berat badan lebih tersebut mengatakan tindakannya itu hanya untuk menghibur muridnya yang kelihatan bosan. Seperti diberitakan Daily Mail.

Guru Besar sekolah setempat langsung memecat Rouse selepas menonton video berdurasi 4 saat tersebut. Tidak hanya kehilangan pekerjaan di tempat dia mengajar, Rouse juga dikenakan pelarangan mengajar di 357 sekolah lain di Suffolk, oleh dewan kota setempat. Namun persatuan guru setempat menolak menarik balik surat izin mengajarnya, dan memberinya teguran keras yang akan dicatat dalam laporan kerja Rouse selama dua tahun.

Hebat! Ilmuwan Buat Robot Serupa Gurita Asli

Posted: 26 Mar 2011 01:00 AM PDT

INILAH.COM, – Perkembangan teknologi robotik makin maju dan bentuknya makin beragam. Ilmuwan pun membuat robot yang diklatakan sangat mirip denag sotong asli. Seperti apa?

Pasukan Reading University di Inggris mengatakan, robot gurita ini akan digunakan untuk membantu operasional pemeliharaan bawah laut seperti, penyelamatan terumbu karang dan pengambilan benda-benda seperti black box dari pesawat jatuh.

Kebanyakan robot memiliki gerakan yang kaku. Namun, ilmuwan robot gurita ini sangat menarik. Dalam rakaman video ujicubanya, tentakel atau tangan robot ini tampak lentur membelit botol air mineral.

Tentakel robot gurita ini diciptakan tanpa menggunakan kerangka. Alhasil seperti dikutip teknorev, gerakan yang dihasilkan sangat menyerupai tentakel gurita asli. Tentakel robot ini dilapisi semacam alat penghisap untuk menghisap benda agar mendekat.

Tim mengatakan, pengembangan robot masih jauh untuk dikatakan sempurna dan butuh waktu cukup lama untuk menyelesaikannya. Tim ini terus mengembangkan dan menambah fungsi pada robot ini.

Sejauh ini, robot gurita itu tampak sangat menjanjikan untuk operasional bawah laut.


Anak Buta Yang Boleh Melihat Dengan Telinga ( Ajaib ! )

Posted: 26 Mar 2011 12:00 AM PDT

Anak kecil ini buta, namun boleh melihat dengan telinganya

Dia yang berusia 7 tahun ini mengalami buta. Dan diberi julukan Batboy, kerana ia telah belajar bagaimana untuk "melihat" dengan menggunakan telinganya. Lucas Murray, yang dilahirkan buta, diyakini menjadi yang pertama di Britan untuk menggunakan gema untuk memvisualisasikan lingkungannya.

Dia mengklik lidahnya di langit-langit mulutnya, dan menemukan di mana objek didasarkan pada bagaimana bunyi memantul kembali. Teknik yang luar biasa memungkinkan dia untuk berjalan di sekitar taman bermain, bermain basket, dan bahkan pergi panjat tebing.

"Saya sangat menyukai sistem mengklik tapi cukup sulit untuk belajar,Aku suka basketball. Saya boleh menggunakan klik untuk mencari tahu di mana lingkaran itu adalah diriku sendiri dan melemparkan bola melalui, "jelasnya.

The echolocation Teknik ini mirip dengan yang digunakan oleh kelawar dan lumba-lumba, dan anak kecil dapat menghitung seberapa jauh suatu objek adalah dengan waktu yang diperlukan untuk kembali gema.

Intensitasnya mengatakan kepadanya bahawa ukuran objek, dan posisi yang ditentukan melalui suara mencapai telinga pertama.

Ia bahkan dapat bekerja keluar gerakan melalui lapangan – dengan echo lebih rendah jika objek bergerak jauh dan lebih tinggi jika semakin dekat.

Anak juga menggunakan tongkat dan memiliki memori yang besar untuk tempat dia sudah "mengamati" dengan telinganya.

"Sekarang dia begitu mandiri dia tidak perlu meminta bantuan apapun yang normal lebih dari tujuh tahun akan," ia menambahkan.

Biri-biri lahirkan anak mirip anjing

Posted: 25 Mar 2011 11:00 PM PDT

TEMPO Interaktif, Shaanxi - Seorang petani di China mengatakan kambing biri-birinya melahirkan seekor anjing. 'Anak anjing' itu berbulu seperti biri-biri tapi mulutnya, hidung, mata dan ekornya mirip anjing.
Pemilik haiwan ini, Liu Naiying, warga Fugu, Shaanxi, China juga mengatakan anjingnya ini bermain seperti anak anjing. Liu terkejut  ketika melihat anak biri-biri yang yang mirip anjing ini.

"Ketika itu aku sedang berjalan tiba-tiba aku melihat salah seekor biri-biri sedang menjilati anaknya yang baru lahir," kata Liu. "Begitu aku melihat, aku begitu terkejut, bayinya itu amat aneh, perkahwinan biri-biri dan anjing."

Liu yang telah 20 tahun memelihara biri-biri belum pernah melihat kejadian seperti ini. Anjing biri-biri ini pun jadi perhatian masyarakat di Shaanxi. Banyak orang yang datang untuk melihatnya.
Peneliti haiwan, Yue Guozhang mengatakan tidak mungkin seekor biri-biri boleh melahirkan anak anjing. "Mereka spesies yang berbeza," kata dia. "Ini hanya kejadian yang tidak normal."

Datuk ini dapat tangan semula

Posted: 25 Mar 2011 10:00 PM PDT

SYDNEY, KOMPAS.com - Seorang lelaki yang kehilangan tangan dan kaki akibat infeksi bakteria empat tahun lalu menjadi penerima transplant tangan pertama di Australia.

Peter Walsh, 65 tahun, menjalani pembedahan selama sembilan jam dengan sukses di Hospital St. Vincent, Melbourne.

"Hari ini Peter sambil tersenyum menggerakkan jemarinya," kata Profesor Wayne Morrison, yang memimpin sekelompok 20 ahli bedah, kepada surat kabar Sydney Daily Telegraph.

"Kami sebenarnya tidak ingin dia menggerakkan tangannya terlebih dahulu, namun hal itu menunjukkan seluruh jaringan telah terhubung. Semua sesuai dengan rancangan" jelasnya.

Walsh kehilangan tangannya, sebahagian besar dari kaki kiri dan sebahagian kecil dari kaki kanan empat tahun lalu kerana infeksi bakteria yang hampir merengut nyawanya.

"Saya bukan tipe yang memegang tangan tetapi akan menjadi sangat berarti untuk dapat memiliki tangan kembali," kata Walsh, kakek dengan 16 orang cucu.

"Saya tidak tahu siapa yang memberikan kepada saya, tetapi saya sangat berterima kasih apa yang telah mereka lakukan," tambahnya.

Masih belum diketahui dalam beberapa hari, bahkah minggu, apakah badan Walsh akan menerima anggota tubuh baru tersebut.

Lebih dari 60 transplantasi tangan dilakukan di seluruh dunia sejak seorang lelaki New Zealand  Clint Hallam menjadi penerima pertama pada 1998 dalam operasi yang dilakukan di Perancis.

aReaL&Celebrity

Posted: 26 Mar 2011 09:01 PM PDT

aReaL&Celebrity


70 Negara Tayang Hikayat Merong Mahawangsa

Posted: 26 Mar 2011 05:34 PM PDT

Salam Guys, Tahniah Diucapkan Kepada KRU Studios Yang Skali Lagi Telah Berjaya Mengharumkan Nama Malaysia Di Persada Dunia Hiburan Apabila Filem Terbaru Mereka "Hikayat Merong Mahawangsa" Bakal Ditayangkan Di 70 Buah Negara Di Seluruh Dunia..



Rasanya Dah Lama Kan Tak Dengar Filem Malaysia Ke Luar Negara..? Memang Layak Kalau Filem Ini Dinobatkan Sebagai "Filem Of The Years".. Kepada Yang Belum Menonton Filem Yang Awesome Nih, Korang Bleh La Try Usha Di Pawagam Berhampiran Korang.. Kot Kot Masih Ditawangkan Lagi.. Filem Pertama Yang MEmbuatkan Aku Malas Ke Toilet Untuk Kencing.... Kuikuikui.... Berita Penuh Kat Bawah...

Sumber Asal:

CYBERJAYA: Filem Hikayat Merong Mahawangsa yang setakat ini telah mencecah kutipan RM5.5 juta bakal ditayangkan di lebih 70 negara pada Ogos depan.

Filem yang diubah judul kepada The Malay Chronicles: Bloodlines itu bakal ditayangkan di Amerika Syarikat, Perancis, United Kingdom dan Jerman.

Sementara negara lain termasuk Kanada, Australia, New Zealand, China, Turki, Switzerland, Austria, Rusia, CIS & Baltic, Timur Tengah dan Scandinavian. Tajuk filem berkenaan untuk negara tersebut masih belum ditentukan.


Filem arahan Yusry Abdul Halim ini turut diterbitkan oleh produksi Epic Pictures yang sebelum ini pernah bekerjasama dengan KRU Studios untuk filem Deadline lakonan Brittany Murphy. Filem itu telah ditayangkan di lebih 40 negara.

Bagi menarik pasaran antarabangsa, Hikayat Merong Mahawangsa telah dipertontonkan kepada pengedar filem di pasaran filem Amerika pada November tahun lalu dan dialih bahasa menggunakan 60 peratus bahasa Inggeris melibatkan suara pencerita manakala 40 peratus lagi bahasa Melayu.

Filem ini dilakonkan oleh Stephen Rahman-Hughes, Gavin Stenhouse, Ummi Nazeera, Khir Rahman, Datuk Rahim Razali dan Jing Lusi.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Epic Pictures, Patrick Ewald, pengedar-pengedar filem tertarik dengan kualiti produksi termasuk trailer yang ditampilkan.

"Walaupun para pengedar antarabangsa tidak pernah mendengar mitos Merong Mahawangsa, mereka sangat berminat dengan babak aksi dan jalan cerita yang melibatkan orang Rom, China dan Malaysia pada kurun ke-2.


"Kami berbangga untuk menjadi agensi jualan filem cereka ini, memandangkan nilai produksinya setaraf dengan piawaian antarabangsa di mana para pengedar menganggap kos produksi filem ini dianggarkan antara RM30.3 juta hingga RM60.6 juta.

"Kami teruja dengan kemampuan KRU Studios menghasilkan filem berkualiti dan sedang dalam perancangan untuk berkolaborasi menghasilkan filem terbaru berbentuk pengembaraan 3D stereoscopic berjudul Vikingdom," katanya.

Bercerita lanjut tentang Vikingdom yang akan diarahkan oleh Yusry, filem tersebut menjadi satu penanda aras baru untuk menguji elemen imej janaan komputer (CGI) dan pelakon asing selepas menjadikan Hikayat Merong Mahawangsa sebagai eksperimen.

"Kami akan menghasilkan filem Vikingdom ke tahap yang lebih bagus daripada filem sebelum ini. Ini kerana Epic Pictures turut mempunyai rangkaian yang baik dengan penulis skrip James Coine.

"Nama Vikingdom diambil sempena gabungan viking dan kingdom yang menghasilkan nama yang unik.

"Filem ini akan menjalani penggambaran pada Oktober atau November tahun ini dengan menggunakan kemudahan studio di sini dan Finas. Kami memilih lokasi di studio serta di Genting Highlands dan Bukit Fraser.

"Kami bakal menggunakan khidmat pelakon Hollywood kerana mahu filem ini dibikin seperti filem Hollywood.

"Kami menjangkakan pelakon yang agak dikenali di pasaran televisyen Hollywood tetapi tidaklah seperti Brad Pitt kerana ia memerlukan belanja yang lebih besar," jelas Pengerusi Eksekutif KRU Studios, Norman dalam satu sidang media, di sini, Jumaat.

Walaupun Norman menjangkakan filem tersebut sehebat filem Avatar, namun mereka masih menggunakan kepakaran kru tempatan.

Mereka hanya mencari kepakaran beberapa pihak dari luar negara untuk melatih kru tempatan melakukan kerja seperti yang diharapkan. Begitu juga dengan pelakon aksi lagak ngeri yang dijangka mendapat pendedahan dari orang tempatan. - mStar

Utusan Online - Hiburan

Posted: 26 Mar 2011 03:38 PM PDT

Utusan Online - Hiburan


Tolonglah ambil tindakan!

Posted:

Tolonglah ambil tindakan!

Tolonglah ambil tindakan!



TAK ada cerita gempak ke minggu ni, Joyah? Eh, siapa cakap tak ada malah cerita paling panas dan sensasi yang Joyah nak kongsi ni.

Kisah seorang pelakon baru yang penuh bangga pakai baju sampai nak terkeluar sebahagian buah dadanya.

Joyah sebenarnya tak berminat langsung nak tulis nama dia di kolum Joyah ni pasal Joyah tak kenal pun dia. Entah dari ceruk mana dia datang, alih-alih cari publisiti murah berpakaian seksi.

Sebab itu Joyah minta abang grafik Pancaindera yang kacak hanya tunjukkan wajah pelakon itu sahaja dan bukan bahagian "aset" yang tersembul keluar itu agar tidak ditatap oleh pembaca bawah umur atau terlebih umur.

Satu hal yang kelakar selepas isu pakaiannya menjadi kontroversi apabila jawapan yang diberikan pelakon ni sangat tak logik.

"Saya memohon maaf kepada yang tidak menyenangi apabila melihat saya berpakaian seperti ini. Saya tidak sempat mencuba terlebih dahulu pakaian ini kerana baru mendapatnya daripada pereka fesyen pada pagi tadi."

Helo cik adik, budak tadika pun tahu membezakan mana satu pakaian terbuka atau sopan walaupun setakat tengok dan belum mencubanya.

Bagi Joyah senang saja, kerana ada satu dua pelakon berkelakuan tak senonoh macam nilah yang menyebabkan bidang seni terus dipandang hina dan dipanggil kelas ketiga.

Cuma Joyah dok pelik pihak berkuasa tak nak ambil tindakan ke dengan gejala artis wanita yang semakin berani pakai baju yang tersembul sana sini. Kain di bawah pula mesti singkat sampai ke paha.

Setakat asyik bagi amaran berbuih-buih, baik tak payahlah. Memang patutlah segelintir artis wanita di negara ni tak takut pun nak seksi tak bertempat.

Apa nak takut? Kalau pakai pun bukan mereka kena gam ke atau dipanggil mana-mana pihak berkuasa untuk diberi kaunseling. Setuju tak?

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bersabarlah Erra

Posted:

Bersabarlah Erra

Bersabarlah Erra

JOYAH terasa haru amat sangat apabila timbul lagi gosip mengatakan Erra Fazira sudah tidak tinggal sebumbung dengan suaminya dan kini hidup bermadu.

Kepada manusia yang suka membuat gosip tu, sudah-sudahlah. Jangan kerana cerita cerai-berai artis popular ni orang suka nak baca sangat, kita langsung tak fikir maruah artis tersebut.

Joyah sebenarnya pun dah rasa lemas perut dengan kisah yang entah betul entah tidak. Bagi Joyah, betul atau tidak gosip pasal rumah tangga Erra, setidak-tidaknya dia menjadi contoh yang baik.

Erra tidak melatah tak tentu pasal malah langsung tidak mengeluarkan kenyataan yang bukan-bukan. Erra tetap cool malah sempat ketawa manja apabila ditanya berulang kali soalan sama oleh wartawan.

Kalau Joyah, mungkin dah panas satu badan dan herdik wartawan dengan soalan," Wartawan ni tak ada soalan lain ke nak tanya?"

Tapi Erra ambil pendekatan yang cukup bijak. Kepada Erra, Joyah sebagai kakak cuma boleh nasihat agar bersabarlah banyak-banyak.

Biarlah apa orang nak kata tentang rumah tangga kita, yang penting Erra sahaja yang tahu apa terjadi sebenarnya.

Joyah pun tak ambil kisah sangat pasal gosip Erra tu. Yang Joyah dok teruja pasal Erra apabila protegenya, Salma cukup meletup dalam Mentor musim 5. Memang sahlah bakal juara nanti.

Lagi satu, Joyah juga tak sabar nak tengok Erra dan Aaron Aziz berlakon teater Badai Semalam di Istana Budaya nanti.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Celebrity News

Posted: 26 Mar 2011 03:33 PM PDT

Celebrity News


Koleksi Cerita Lawak Di ZoOmartis

Posted: 26 Mar 2011 01:49 AM PDT


Cerita Lawak 1 : Gadis Pelancong Asing 


Seorang gadis yang Bahasa Ingerisnya kacau-bilau... suatu hari terlanggar seorang pelancong US ketika berjalan² di The mall.

Gadis : " I'm sorry "

Pelancong : " I'm sorry, too "

Si gadis kelihatan bingung kerana tidak faham apa yang diperkatakan oleh pelancong itu.. dia meneka2 dan terus menjawab..

Gadis : " I'm sorry. three "

Pelancong : " What are you sorry for? "

Gadis : " I'm sorry, five "




================


Cerita Lawak 2 : Kisah Atan Dan Polis


Satu hari, Atan dan Mael pergi berburu dipinggir hutan.Malangnya belum sempat dapat habuan, Mael diterkam pak belang. Atan yg terkenal kerana kelam kabutnya terus berlari ke balai polis

Atan: sss..sssee..selamat pagi tuan..

Polis:selamat pagi..apa hal tercungap2 ni.

Atan:ssa...saayyaa nak buat report tuan..

Polis:report pasal apa?

Atan:pasal kawan saya dibaham harimau

Polis:ha! dibaham harimau? pukul berapa?

Atan:tak..dia tak dipukul..dia diterkam..

Polis:habis..?

Atan:tak habis tuan,tinggal kepala...



==========


Cerita Lawak 3 : Loghat Masyarakat Malaysia


Antara loghat utara dgn loghat pantai timur,
yg mana lebih munasabah?
jawapannya loghat pantai timur..
cuba perhatikan dialog dibawah..

bahasa malaysia standard: "dia pergi ke rumah jiran utk mencari emaknya tetapi emaknya tiada disitu.."

loghat utara: "dia pi ghumah jiran nak caghi mak dia,pi pi mak dia takdak.."

loghat pantai timur: "dio gi ghumoh jire dio nak caghi mek dio, gi gi mek dio tak dok"

kesimpulan: tak mungkin pipi maknya tiada, tetapi kalau gigi emaknya tiada, mmg munasabah hehehe..



==============


Cerita Lawak 4  : Makwe Dan Pakwe Bila Jadi Suami Isteri



Sepasang kekasih sedang asyik memadu asmara di tepi sebuah tasik, sambil berbual-bual mesra...
SEBELUM 
Makwe: bang, andaikata saya menjadi bintang...
Pakwe: abang kan jadi Ultramannya
Makwe: kenapa pulak, sepatutnya abg jadi bulan purnamalah
Pakwe: Salah tu, kan ultraman ada bintang kepunyaannya
Makwe: gitu... kalau saya jadi bunga
Pakwe: Abang jadi tukang kebunnya
Makwe: Kenapa bukan kumbang
Pakwe: Sebab kumbang keje dia hanya menghisap madu.. sedangkan tukang kebun kerjanya menyiram dan membaja bunga tu setiap hari
Makwe: Wah! hebatnya abg nie.. begitu pandai berkata-kata

Setelah puas berbicara dan bergurau senda, bangunlah pasangan kekasih tersebut untuk bersiar-siar... tiba2 si makwe tersepak sebatang tunggul kayu, dan jatuh tersembam ke tanah... bedebik!!!!!! macam nangka busuk daa!!!!

Makwe: Aduh!!!! sakiknya be, (awek tu rupanya minah kelate)
Pakwe: Cilako! punyo tunggul kayu... .buto ko!!!!!, tak nampak ko oghang nak lalu (rupa2nya si pakwe tu orang N9)... sayang takde apa2 ke?
Makwe: Takde sikit je bang... cuma luka sikit jer dahi nie
Pakwe: Nasib baik tunggul kayu, kalau orang tadi memang nahas abg kejekan.

Memang telah ditakdirkan jodoh mereka berdua... selang beberapa bulan
selepas itu pasangan kekasih ini pun mendirikan rumahtangga... 2 tahun
kemudian, si isteri teringat kembali kisah yang lalu sewaktu membawa anak
mereka bersiar-siar di tasik yang sama ketika bercinta dahulu,
SELEPAS KAHWIN 
Isteri: Bang, ingat lagi tak tempat nie?
Suami: Masakan abg boleh lupa
Isteri: Kalau saya jadi bintang
Suami: Abang jadi beginilah
Isteri: Kenapa bukan Ultraman...
Suami: Kat Malaysia mana ada Ultraman... kat Jepun adalah... apa lah awak nie.
Isteri: Kalau saya jadi bunga
Suami: Abang jadi beginilah
Isteri: Apa abg nie... cakaplah betul2
Suami: Apo kono eh dongan ekau nie... dah buang tebiat ko, tak nampak anak kito tu... .kalau dah abg jadi Ultraman ngan ntah apo apo ntah laie, sapo nak bagi makan kek anak kito tu... .yang mengado-ngado nak jadi bintang tu buek apo
Isteri: Abe nie tok supo dulu... .tok rometik lasung, mete2 la saya nie doh tok comey lagi...
Suami: Takdo nak romantik kosmetik do...

Selepas puas duduk sambil berbalah, maka berjalan pulanglah keluarga tersebut.. .tiba2 si isteri tadi tersepak sebatang tunggul kayu (mungkin tunggul yg sama), lalu jatuh gedebuk!!!! ke tanah...

Isteri: Aduh abe sakik nyo!!!!!
Suami: Apo kono eh awak nie.... .buto ko, punyo bosa tunggul tu tak nampak?!!!!!!!!


================


Cerita Lawak 5 : Mamak Dengan Pelanggan Cerdik 


Ada seorang pemuda ke kedai mamak dan dia hanya ada 70 sen semasa itu. Kemudian pemuda itu bertanyakan kepada mamak berapa harga teh tarik panas dan sejuk. Lalu mamak menjawab"Panas 70 sen" dan "Sejuk RM 1.20".

Pemuda meminta satu teh panas. Sampai je teh tersebut pemuda itu terus minum tanpa berlengah-lengah lagi. Mamak bertanya lagi kepada pemuda itu kenapa minum begitu cepat. Pemuda itu pun menjawab "kalau saya tunggu lama-lama nanti sejuk tak pasal-pasal saya kena bayar RM 1.20". Mamak tu pun tercenggang-cengang.. hehe







Suka Gossip Ini ClickLah Like !!

Cerita Lawak : Cerita Wanita Dengan Seseorang !!

Posted: 26 Mar 2011 12:39 AM PDT

Sebaik sahaja anda baring, anda mula merasakan otot-otot anda mula menegang. Anda cuba mengelak dengan cuba memberi alasan, tetapi dia enggan menerima alasan anda bahkan semakin merapati anda. Dia bertanyakan adakah anda takut. Tetapi anda dengan berani menggelengkan kepala. Jari-jemarinya mula meneroka untuk mencari apa yang dihajati. 



Dan kali pertama jarinya menyentuh tempat yang betul. Semakin dalam dia menusuk semakin kuat anda mengerang. Tetapi dia masih dengan sikapnya dan melakukannya dgn selembut yang boleh sebagaimana yang telah dia janjikan. Dia merenung jauh ke dalam mata anda dan mahu anda percayakannya. Ini bukanlah kali pertama bagi dirinya.

Dia terus tersenyum dan anda mamberi lebih ruang masuk kepadanya. Anda mula merayu agar dia mempercepatkannya. Tetapi dia masih lagi melakukannya dengan perlahan agar anda merasakan kesakitan yang paling minimum. Semakin dalam tusukkannya semakin anda merasakan tisu-tisu anda koyak. Kesakitan makin terasa diikuti dengan sedikit darah mengalir. Dia merenung kepada anda dan bertanyakan adakah ianya menyakitkan?. 



Mata anda digenangi dengan airmata tetapi anda menggelengkan kepala dan mahu dia terus melakukannya. Dia meneruskan dengan apa yang patut dilakukan. Terus keluar masuk. Tetapi anda sudah mula merasa kebas dan tidak lagi merasakan apa-apa. Beberapa ketika kemudian anda merasakan sesuatu memancut dan dia mengeluarkannya dari anda. Anda terbaring dengan wajah yang pucat. 


Dia menghamparkan sekuntum senyuman kepada anda dan mengatakan anda adalah antara
yang terdegil tetapi telah memberinya banyak pengalaman. Anda hanya tersenyum tawar dan juga inilah pengalaman pertama anda. Dengan senyuman yang tawar anda pun mengucapkan................... 




Terima kasih kepada doktor kerana mencabut gigi anda....


Notes : Jangan Marah !!!
Suka Gossip Ini ClickLah Like !!

Gambar Sharifah Amani Di Majalah InTrend

Posted: 25 Mar 2011 09:46 PM PDT


Sekali pandang sudah pasti anda akan terkejut kerana model yang menghiasi muka depan majalah InTrend kali  ini. Memang tidak menghairankan jika artis bernama Sharifah Amani ini berpakaian sedemikian rupa, mungkin sudah sebati dengan beliau kot. Malas nak komen biarlah dia dengan dunianya, semoga beliau akan sedar suatu hari nanti apa yang dibuatnya adalah salah apatah lagi beliau beragama islam.

Tidak dinafikan susuk badan dan kaki yang mulus menjadi aset utama sebagai artis, namun kepada wanita-wanita diluar sana ingatlah batas-batas kita sebagai umatnya.

Apa pula kata anda di ZoOmartis @ Facebook !!? 


Suka Gossip Ini ClickLah Like !!

Berita Harian: Hip

Posted: 26 Mar 2011 11:02 AM PDT

Berita Harian: Hip


Sentuhan Lord's Tailor

Posted: 25 Mar 2011 06:07 PM PDT

Hip

Penampilan sempurna jejaka jadi penanda aras melaram ke ABPBH 2010

EKSKLUSIF buat pembaca sisipan XY - Ikon Lelaki, jenama fesyen tuksedo dan sut terkenal, Lord's Tailor membawa dimensi penggayaan untuk jejaka bagi menghadiri acara berprestij, Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2010 di Genting Highlands, menjelang 3 April ini.

Digayakan oleh calon Artis Baru Lelaki Popular ABPBH 2010, Sharnaaz Ahmad, lima ilham gaya dengan tema 'Moden & Klasik' ini boleh diibaratkan sebagai penanda aras untuk penampilan sempurna jejaka pada malam kemuncak anugerah berprestij itu. Pegawai Publisiti Lord's Tailor, Bill Bora, berkata setiap gaya yang cuba ditonjolkan memperlihatkan sisi personaliti pemakai serta karektor yang mampu menonjolkan lagi tema 'Moden & Klasik'.

Bill berkata, rona hitam, putih dan coklat antara warna hangat yang dapat mencetuskan suasana dramatik serta sentimen gaya moden dan klasik.

"Selain banyak bermain dari segi rekaan dan potongan bertemakan klasik, elemen moden pula boleh difokuskan pada aksesori untuk mengimbangi elemen tema bagi ABPBH 2010 kali ini.

"Lord's Tailor menganggap tema 'Moden & Klasik' menambah kemeriahan acara berprestij terutama kepada penggiat industri hiburan tanah air untuk tampil penuh bergaya," katanya yang menyatakan rasa gembira kerana Lord's Tailor diberi kepercayaan menyerikan ABPBH selama lima tahun berturut-turut.
Menyentuh mengenai lima penampilan berkonsepkan 'Moden & Klasik', Bill berkata, penggayaan sut serba putih dengan bow tie menyerlahkan karisma pemakai. Menguatkan lagi penampilan, topi serta kasut hitam putih boleh menambah lagi kesan klasik.

Diperhatikan, gabungan warna hitam dan putih cukup versatil bagi jejaka berusia 30-an seperti yang ditonjolkan Sharnaaz. Sisi penampilan segak jelas tergambar menerusi gaya yang cukup memikat tetapi tidak berlebih.

"Menerusi gaya sut putih dan berseluar hitam ini, ia boleh diibarat gaya gentleman berusia 30-an yang tidak mahu terlalu menonjol.

"Apabila aksesori bertukar pula dengan pemakaian tali leher hitam berpotongan halus, karektor pemakai serta merta berubah dan sedikit nakal," kata Bill menyentuh mengenai gaya sut putih dengan tali leher, topi dan seluar hitam yang digayakan.

Beralih pada gaya sut dan seluar hitam, penampilan jejaka sedikit serius tetapi masih mengekalkan karektor tersendiri. Penampilan ini yang cukup serasi bagi pemuzik menjadikan pemakai tampak serasi dalam membentuk personaliti gaya.

Bagi yang ingin berfantasi dan mencari karektor tambahan, penggayaan vest dan suspender mungkin boleh dijadikan antara item pilihan seperti gaya yang ditampilkan Sharnaaz. Selain itu, topi serta bingkai kaca berpotongan klasik memberi tarikan tersendiri.

Bagi ABPBH 2010 Lord's Tailor tampil dalam persalinan eksklusif 'Moden & Klasik' membabitkan 13 selebriti lelaki merangkumi Aaron Aziz; Fahrin Ahmad; Faizal Tahir; Shaheizy Sam; Kamal Adli; Shah Jazsle; Iqram Dinzly; Gambit Saifullah dan Zizan Raja Lawak.

Tidak ketinggalan, Shamsul Yusof, Ariel Zafrel, Fizo Omar dan Sharnaaz Ahmad.

Apa kata Sharnaaz

"KALI PERTAMA tampil di pentas ABPBH 2010, ia satu penghargaan besar kepada saya yang baru bertapak dalam industri hiburan tanah air. Namun, ini bukanlah kali pertama saya bekerjasama dengan Lord's Tailor dan tentunya saya menunggu saat acara kemuncak ABPBH kali ini.

"Menyentuh mengenai pakaian, saya masih belum mendapat gambaran idea yang bakal digayakan dan menaruh kepercayaan tinggi kepada pemilik Lord's Tailor, Robert Loh untuk mengilhamkan gaya sesuai dengan jiwa saya. Bagi saya, idea tema 'Moden & Klasik' mampu mengimbau nostalgia fesyen lalu yang diberi nafas baru.

"Secara peribadi, saya memang kagum dengan cita rasa fesyen lalu yang mencerminkan gaya segar dalam berfesyen. Sesuai peredaran masa, pengaruh fesyen juga bertukar walaupun saya lihat trend lama kembali hangat sekarang."

INFO: Sharnaaz
Nama penuh : Sharnaaz Ahmad Basir Ahmad
Tarikh lahir : 30 Ogos 1985
Tempat lahir : Pulau Pinang
Drama dan telefilem : Tari Tirana, Dari Mata Ke Hati, Mata Di Hati, Biar Putih Tulang, Jangan Putih Mata dan Pontianak Kampung Batu, Prebet Jamilah, Pasukan Gerak Marin
Filem : Seru
Perkembangan baru: Bakal muncul dalam drama bersiri 13 episod baru, genre seram Kumkum yang akan ditayangkan di Astro Ria.
Calon ABPBH 2010 : Artis Baru Lelaki Popular
Stailing : Suka bergaya sederhana - kemeja, seluar denim Levi's dan kasut but.

Lokasi : Ambassador Penthouse, Hotel Berjaya Times Square Kuala Lumpur
(Terima kasih Bahagian Perhubungan Awam dan Pemasaran Hotel Berjaya Times Square, Kuala Lumpur)
Tel: 03-2142 9611 (www.berjayahotel.com)


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Belum berakhir

Posted: 25 Mar 2011 06:02 PM PDT

Hip

Karier muzik Britney terus cemerlang biarpun pernah hanyut dengan krisis peribadi

PUTERI Pop yang satu ini pernah mencetuskan fenomena di seluruh dunia dengan muzik dan gaya persembahannya. Penangan Britney Spears, 29, suatu ketika dulu memang sukar dinafikan. Kira-kira sedekad yang lalu, namanya memang berada pada carta teratas idola remaja.

Permulaan kerjayanya cukup hebat. Album sulung, Baby One More Time, yang dipasarkan sekitar 1999 meledakkan namanya di persada muzik antarabangsa. Populariti yang diraih cukup pantas, sekali gus menempatkan dirinya di kalangan penyanyi tersohor seantero dunia. Namun, sinar kegemilangan bagai tercalar apabila sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kisah peribadinya pula yang mengambil tempat di dada majalah dan akhbar. Bukan cerita positif, namun sebahagian besarnya agak memualkan peminat. Kegemilangan yang dikecapi sejak usia muda, nyata membawa musibah kepada bintang berkenaan.

Britney pernah mengejutkan dunia dengan kisah cinta dan perkahwinannya yang kecundang di tengah jalan. Beberapa episod percintaannya, termasuk dengan penyanyi pop, Justin Timberlake; jurugambar, Adnan Ghalib; dan penerbit muzik, J R Rotem (sekadar menyebut beberapa nama) menemui kegagalan. Malahan, Britney turut mengejutkan dunia dengan perkahwinan singkat selama 55 jam bersama teman sekolah, Jason Allen Alexander.

Britney turut menimbulkan kontroversi dengan mengahwini penari pengiring, Kevin Federline. Bagaimanapun perkahwinan keduanya itu juga tidak bertahan lama. Britney dikatakan berdepan dengan penderitaan yang cukup azab, hingga hampir memusnahkan kerjaya seninya.

Dua tahun hidupnya diliputi gelita. Paling menjadi mimpi ngeri, kedukaan serta emosi yang dialaminya membuatkan jiwa dan dirinya tertekan hingga dimasukkan ke pusat rawatan. Pihak hospital meletakkan Britney dalam kategori `kecacatan serius', merujuk kepada pesakit yang gagal menguruskan diri sendiri disebabkan sakit mental.
Bangkit daripada kisah silam, Britney pernah tampil dengan album studio kelima dan keenam, masing-masing diberi judul Blackout (2007) dan Circus (2008). Album Blackout disifatkan album kepulangan semula dirinya ke dunia muzik, yang dikira berjaya, biarpun masih dibayangi 'drama' yang berlaku dalam kehidupannya.

"Sejak saya membuat comeback, saya sentiasa mendapat motivasi dan sokongan daripada teman artis dan peminat. Kylie Minogue contohnya memberi sokongan, dengan menyatakan kesediaannya untuk menikmati album terbaru saya, Femme Fatale. Ia cukup bermakna buat saya," katanya yang dipetik di laman Twitter.

Kini, dia bergantung harap kepada album studio ketujuhnya berjudul Femme Fatale yang dijangka berada di pasaran 29 Mac ini. Selepas muncul dengan single pertama, Hold It Against Me, kini penyanyi itu cuba pula menarik perhatian peminat dengan single kedua berjudul Till The World Ends, sejak 4 Mac lalu.

"Saya menyukai album ini. Ia boleh dianggap sebagai hasil terbaik setakat ini. Saya rasa judul albumnya sudah cukup jelas menggambarkan apa yang saya cuba sampaikan. Album ini bernada rancak dan sungguh menyeronokkan.

"Saya mahu menghasilkan rekod dalam penghasilan album rancak yang berani. Hampir setiap lagu yang dimuatkan pasti akan membuatkan anda menggoyangkan badan. Saya juga mendapat maklum balas positif daripada peminat selepas mengumumkan untuk tampil dengan single kedua di laman Twitter," katanya yang mempromosikan Hold It Against Me sejak awal tahun ini.

Sekalipun tidak sabar untuk melancarkan album terbarunya itu, Britney sekali lagi berdepan cerita yang kurang enak apabila single pertamanya dikatakan hasil ciplak daripada lagu balada rock berjudul If I Said You Had A Beautiful Body Would You Hold It Against Me dendangan Bellamy Brothers.

Difahamkan, gara-gara perkara itu, Spears kini berdepan dengan saman berjumlah berjuta-juta dolar. Penyanyi kumpulan terbabit dikatakan sudah pun berunding dengan peguam mengenai hal itu. Bellamy Brothers dalam kenyataannya sebelum ini berasakan mereka seperti ditipu.

"Jika ini sudah menjadi masalah undang-undang, saya tidak dapat berkata apa-apa sehingga peguam kami dimaklumkan," kata jurucakap Britney ketika memberi maklum balas isu terbabit kepada akhbar Daily Star.

Bahagia bersama bekas pengurus

SEMENTARA itu, menyelak sisi peribadinya, Britney dikatakan masih bahagia menjalinkan cinta dengan bekas pengurusnya, Jason Trawick. Hubungan itu sesekali dilambung ombak hingga masing-masing pernah memilih untuk berpisah buat sementara waktu, sebelum kembali bersama.

Rentetan daripada itu, Britney dikatakan kesunyian. Bintang itu difahamkan mahu Jason memberi masa kepadanya untuk berfikir dan menenangkan diri. Laporan pernah menyebut, Britney mahu berdikari sebelum membuat keputusan mengenai hubungan mereka. Mujur, lelaki itu memahaminya.

Ada pihak yang mengandaikan apa yang cuba dilakukan Britney sebagai situasi biasa bagi wanita sepertinya yang memerlukan perhatian seorang lelaki. Terkini, pasangan ini dikatakan kembali meneruskan hubungan. Mereka mula keluar bersama sejak awal 2009.

Baru-baru ini kedua-duanya datang memberi sokongan kepada anak sulung Britney, Sean Preston, yang terbabit dalam perlawanan besbol. Menariknya, bekas suaminya, Kevin, yang ditemani kekasihnya, Victoria Prince turut hadir memberi sokongan.

Federline juga bertindak sebagai jurulatih pasukan West Hill Yankees yang disertai Sean Preston. Gambar yang berjaya dirakamkan di padang besbol itu dikatakan yang pertama pada tahun ini selepas Britney dan lelaki itu berpisah pada 2006.

Namun, Britney dan Kevin dikatakan menjarakkan kedudukan mereka dan langsung tidak bertegur sapa. Mujur Britney ditemani Jason, jadi ibu kepada Jayden James itu ada teman berbicara. Mengenai hubungannya dengan Jason, susah untuk diramal kesudahannya.

Info menarik Britney Spears

  • Album terbaru Britney, Femme Fatale, dijadualkan menemui peminat pada 29 Mac ini.
  • Pernah berdepan dengan situasi getir untuk kembali ke berat badan ideal beberapa tahun lalu.
  • Selain lagu Hold It Against Me dan Till The World Ends, album Femme Fatale turut memuatkan lagu Inside Out, I Wanna Go, How I Roll, Drop Dead (Beautiful), Seal It With A Kiss, Big Fat Bass, Trouble For Me, Trip To Your Heart, Gasoline dan Criminal.
  • Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    - Blog Hanz -

    Posted: 26 Mar 2011 07:50 AM PDT

    - Blog Hanz -


    Tips Semasa Exam Yang Perlu Dilakukan

    Posted: 25 Mar 2011 04:11 PM PDT




    1. Masuk dewan exam dgn muke sehabis berlagak & hentak meja kuat2 selepas duduk... Ini menunjukkan anda yakin dgn kemampuan anda & mencemaskan rakan2 yg lain...

    2. Bile exam dah stat, ketawekan kuat2 kasut yg dipakai pengawas peperiksaan... Ini perlu untuk menjatuhkan maruah mereka...


    3. Bile dah sunyi dewan exam tu, jerit kuat2 "goooaaalllll~!!!!" Hobin jang hobin!!"

    4. Semase exam berjalan, pandang pengawas peperiksaan yg pempuan sambil buat muke berahi sampai die rimas diikuti dgn pegi ke toilet beberape kali....

    5. Bile pengawas exam menjenguk2 kertas anda, lukis muke beliau atas kertas & buang kahak atas tu...

    6. Bile anda tak tau nak jawab ape, tanye pengawas peperiksaan tu ape jawapan nye... Kalau die tak bagitaw, tampar die kuat2...

    7. Kalau anda blur, tulis balik soalan kat kertas jawapan & maki2 pembuat soalan... Luahan perasaan itu penting...

    8. Pegi masuk exam paper lain & maki hamun soalan exam tu puas2...

    9. Kalau orang sebelah tu laki, ckp pelan2 kat die yg die nampak cantik sgt arini... Tanye die pakai warne pe arini pastu ajak tgk wayang skali...

    10. Kalau anda kantoi meniru dlm exam, wat muke tenang & bangge...
    My life is mine, not yours, eshol~!!!

    My Gosip .com | Gosip Artis Malaysia Terkini Dan Gambar Artis Malaysia

    Posted: 26 Mar 2011 03:27 AM PDT

    My Gosip .com | Gosip Artis Malaysia Terkini Dan Gambar Artis Malaysia


    Gambar Miera Liyana yang seksi di Malam Gala ABP

    Posted: 26 Mar 2011 02:57 AM PDT

    miera liyana seksiMiera Liyana yang popular melalui drama bersiri Kamelia Katrina ni tampil agak seksi di majlis makan malam anjuran Rafflesia & Mandalay di Hotel Le Meridien pada hari jumaat yang lalu.. Baju yang di pakai oleh Miera Liyana ni jelas menampakan sisi buah dadanya sehingga mencetuskan kontroversi.. Tapi apa yang pasti, Miera Liyana sudah pun membuat pemohonan maaf dan dia mempunyai alasan tersendiri kenapa dia mengayakan baju tu.. Jom kita baca apa kata Miera Liyana..

    "Saya sendiri yang memilih pakaian ini kerana nampak sangat cantik dan lain dari lain. Tak sangka pula apabila pakai, jadi seperti ini. Kalau saya pakai tiub, nampak tak cantik pula sebab pakaian ini terdedah di belakang,"

    "Saya memohon maaf kepada yang tidak menyenangi apabila melihat saya berpakaian seperti ini. Saya tidak sempat mencuba terlebih dahulu pakaian ini kerana baru mendapatnya daripada pereka fesyen pada pagi tadi."

    MyGosip harap perkara macam ni takkan berulang lagi di masa hadapan, Apa-apa pun jom kita layan gambar Miera Liyana yang seksi sehingga mencetuskan kontroversi kat bawah ni..

    Miera Liyana seksi nampak tetek

    Miera Liyana seksi nampak buah dada

    Miera Liyana pelakon kamelia katrina seksi

    Miera Liyana seksi nampak buah dada


    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Kosmo Online - Hiburan

    Posted: 26 Mar 2011 01:25 AM PDT

    Kosmo Online - Hiburan


    Simpati Yoyo, cinta Sapta

    Posted:

    Simpati Yoyo, cinta Sapta

    Simpati Yoyo, cinta Sapta



    ROSSA tampil polos pada temu janji makan malam kami Isnin lalu. Dia yang memilih lokasi temu janji iaitu Restoran Tesate Plaza Senayan, Jakarta, Indonesia.

    "Saya suka makanan di sini. Ia masakan asli Indonesia," katanya pada pertemuan malam itu. Pertemuan malam itu sebenarnya diatur secara mengejut selepas kami bertemu pada majlis akad nikah teman baiknya, Krisdayanti dan Raul Lemos hujung minggu lalu.

    Usai menjamu selera, penyanyi genit dengan nama lengkap Rossa Roslaina Sri Handayani yang memang cukup mesra dan mudah ketawa ini mula berbagi cerita. 

    Katanya, pertemuan kami pada malam itu adalah untuk temu bual mengenai mantan suaminya, pemain drum grup Padi, Surendro Prasetyo atau Yoyo, yang ditahan kerana disyaki memiliki dadah pada awal bulan ini.

    Ada simpati dalam bicara kami tentang lelaki yang pernah singgah dalam hatinya itu. Beritahu Rossa, dia kaget dengan berita penangkapan tersebut. Ini kerana, sehari sebelum mantan suaminya itu ditangkap, Yoyo berada di rumahnya, bertemu anak mereka yang menginjak usia empat tahun. Rizki Langit Ramadan.

    "Saya terkejut dengan berita itu kerana sehari sebelumnya, Yoyo datang ke rumah bermain dengan Rizki, sementara saya sibuk dengan agenda konsert saya. Tidak sangka pula ini terjadi.

    "Tapi, jujurnya, dia memang sudah memakai (mengambil) dadah sejak sebelum kami berkahwin. Namun saya tidak sangka, sehingga kini rupanya dia masih lagi memilih untuk berdamping dengan benda itu," katanya yang mengetahui berita Yoyo ditangkap melalui BlackBerry dan Twitter.

    Namun akui penyanyi yang terkenal dengan untaian lagu indah seperti Ayat-Ayat Cinta dan Hey Ladies ini, dia tahu kalau mantan suaminya itu bergelut untuk lari daripada ketagihannya itu.

    Sewaktu menjadi isteri kepada Yoyo, dia selalu menjadi orang kuat yang menyokong usaha suaminya untuk menjadi 'orang baru'. Katanya: "Sebetulnya, dia mempunyai keinginan yang tinggi untuk sembuh. Tapi susah jika masih berada di lingkungan yang sama dan sudah terlalu lama memakainya. Kecuali dia mempunyai keazaman yang cukup jitu."


    ROSSA bersyukur walaupun Yoyo mempunyai masalah ketagihan dadah, tapi dia tetap melunaskan tanggungjawab sebagai bapa yang baik kepada anak mereka, Rizki Langit Ramadan.


    Belum berkesempatan melawat lelaki berusia 36 tahun yang kini ditahan di sebuah balai polis, kata Rossa dia sengaja untuk melewatkan sesi lawatan itu. 

    "Saya tidak mahu pemergian saya ke sana menjadi bahan berita sensasi. Jadi biar semuanya reda dan saya akan pergi melawat dia. Saya akan pergi sendiri tanpa Rizki," ujarnya yang bercadang melawat Yoyo sehari selepas pertemuan kami tanpa membawa Rizki.

    Ditanya mengapa tidak mahu membawa Rizki bersama, kata Rossa, dia tidak mahu mengheret anaknya sama dalam masalah orang dewasa.

    Sementelah, Rizki tidak mengetahui bapanya itu kini ditahan polis. Selain tidak membenarkan anaknya menonton saluran infortainment, kesibukan Yoyo yang jarang melawat Rizki membuat anaknya itu tidak menyedari 'kehilangan' bapanya.

    Jelas Rossa: "Rizki tak tahu Yoyo sedang ditahan polis. Sejak dulu, saya tidak benarkan Rizki menonton infortainment kerana ia tidak bagus untuk minda anak-anak. Pada masa yang sama, dia juga tidak sedar Yoyo tidak ada kerana kesibukan Yoyo sebelum ini membataskan masa untuk mereka bertemu." 

    Namun jelas Rossa, biar Yoyo jarang menghabiskan masa dengan anaknya, lelaki itu tidak pernah mengabaikan tanggungjawabnya sebagai bekas ketua keluarga yang pernah mengemudi bahtera rumah tangga mereka. Yoyo juga disifatkan Rossa sebagai seorang bapa penyayang.

    Lantas saat disua jika Yoyo seorang lelaki yang budiman, mengapa mereka berpisah, Rossa dalam senyum manisnya menjawab: "Punca perceraian kami biarlah rahsia kami berdua sahaja. Tetapi apa yang boleh saya katakan, keputusan kami untuk berpisah adalah jalan yang terbaik. Daripada hancur semuanya, lebih baik kami berpisah."

    Cinta Sapta


    ROSSA (tengah), Krisdayanti (kanan Rossa) bergambar dengan kami usai makan malam.


    Ada rona merah pada wajah mulus penyanyi ini saat diusik tentang hati yang telah dimiliki lelaki baru bernama kekasih. Sebenarnya Rossa mempunyai kekasih hati bukan lagi rahsia. Ia telah menjadi bualan hangat sejak setahun lalu. Namun yang menjadi misteri adalah siapa gerangan yang berjaya menawan hati wanita yang pernah rapuh kerana cinta lalu.

    Lantas saat nama Raja Sapta Oktohari, putera ahli politik terkenal Indonesia, Oesman Sapta, saya ajukan, Rossa berteriak kecil. Ketawanya panjang berekor. Apabila terus didesak, Rossa akhirnya kalah. Hanya satu anggukan kecil tanda setuju, namun tidak mahu dipanjangkan dengan penjelasan.

    Lalu apabila saya bawa persoalan lebih mendalam tentang persediaan dia berkahwin dengan Sapta, mengikut jejak langkah kawan baiknya, Krisdayanti yang baru sahaja menikahi Raul, Rossa menggeleng.

    Katanya: "Kami jalani saja dulu percintaannya. Tapi kalau untuk berkahwin, saya fikir belum lagi. Bukan untuk masa terdekat ini. Atau tahun ini. Ya, memang belum saya fikirkan bila ya. Namun saya juga tidak berani berkata lebih dari itu kerana jika akhirnya ia terjadi (berkahwin), pasti terjadikan. Biar saja, doakan yang baik-baik saja ya."

    Ditanya adakah dia masih trauma atau bersikap berhati-hati kerana sejarah keruntuhan rumah tangga yang lalu, Rossa memberitahu dia tidak sesekali berasa trauma. Sebaliknya, tekan Rossa sekali lagi, dia hanya berasa belum mahu berkahwin lagi.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Resipi Jaguh Kampung

    Posted:

    Resipi Jaguh Kampung

    Resipi Jaguh Kampung

    Oleh NOOR ASHREEN ISMAIL
    hiburan@kosmo.com.my


    DARI kiri: Mohamad Ismadi Ismail, Jaafar Onn, Ogy Ahmad Daud dan Pengurus Saluran Astro Prima, Nizam Sani dan Aidil Abdul Ghafar.


    SEJAJAR dengan tagline Macam-macam Ada, Astro kini tampil menyajikan program realiti masakan baru yang menampilkan konsep berbeza daripada program masakan yang lain.

    Jaguh kampung adalah taruhan terbaru pihak Astro Prima yang mana program ini ingin mencari pasukan juara memasak antara kampung di seluruh Malaysia.

    Di dalam Jaguh Kampung, menurut Pengurus Saluran Astro Prima, Nizam Sani, program realiti ini bukanlah semata-mata mahu mencari chef bertaraf antarabangsa, akan tetapi konsepnya lebih kepada memberi keseronokan.

    "Bagi saya program ini bukan bertujuan untuk mencari tukang masak profesional, akan tetapi untuk bersuka ria dan pada masa yang sama juga boleh berkongsi resipi dengan penonton," ujarnya.

    Kelainan yang ditampilkan Jaguh Kampung adalah setiap kumpulan yang bertanding akan mewakili zon masing-masing iaitu Utara, Selatan, Timur dan Barat.

    Peserta yang mempunyai gabungan tiga orang sekumpulan akan melalui detik uji bakat di mana mereka harus mempamerkan satu hidangan masakan dan akan disoal jawab.

    "Peserta yang kami pilih ini bukan semata-mata hanya punyai bakat memasak, mereka turut memiliki perwatakan yang menarik. Kita tidak mahu peserta yang hanya tahu masak, tetapi tidak berwatakan menarik. Mereka perlu ada dua gabungan ini," tambah Nizam yang walaupun begitu, skil memasak masih lagi menjadi keutamaan bagi program realiti ini.

    Program ini juga gamat dengan kehadiran dua selebriti tanah air iaitu Ogy Ahmad Daud dan Jaafar Onn sebagai pengacara merangkap juri tetap yang akan mengadili setiap pasukan mengikut kriteria yang telah ditetapkan.

    "Apa yang akan menjadi cabaran peserta ialah mereka harus menyiapkan hidangan dalam tempoh 60 minit sahaja," jelasnya sambil memberitahu 16 pasukan telah dipilih mewakili kampung masing-masing.

    Empat kumpulan akan berentap mewakili zon masing-masing pada peringkat separuh akhir serta peringkat akhir pula akan menyaksikan dua kumpulan sahaja akan dipilih bagi merebut peluang mengangkat gelaran juara Jaguh Kampung dan membawa pulang wang tunai sebanyak RM30,000.

    Apa yang menarik mengenai program ini adalah, pelbagai jenis masakan yang datang dari pelbagai negeri dapat dipelajari dan dicuba.

    "Mungkin sesetengah orang yang menyukai masakan kampung tetapi tidak tahu bagaimana penyediaan atau bahan-bahannya. Mungkin dengan adanya program ini, penonton boleh mempelajarinya sendiri," kata Nizam mengenai program 16 episod ini.

    Menambah tarikan terhadap program ini, selain mendapat resipi yang mungkin tidak pernah diketahui, penonton juga dapat bergelak ketawa melihat teletah peserta yang bekerja di dalam berkumpulan.

    "Saya rasa penonton juga sudah lama tidak disajikan dengan program masakan berkonsepkan sebegini. Kerana inilah, pihak Astro Prima terbitkan program Jaguh Kampung untuk menarik minat semua golongan menontonnya," jelas Nizam mengenai kemunculan program baru ini di layar kelak.

    Jaguh Kampung mula menemui penonton setiap Sabtu pada pukul 7.30 malam bermula hari ini, 26 Mac.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Man buru RM300,000

    Posted:

    Man buru RM300,000

    Man buru RM300,000

    Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN
    roni.ridwan@kosmo.com.my


    PENGURUS Saluran Astro Prima, Nizam Sani (depan, kanan) bergambar bersama Man (depan, kiri), dua anggota R2 iaitu Rahim (tengah) dan Ridhzuan (paling kanan) serta dua anggota kumpulan Balas, Fandi (belakang, kiri) dan Muhammad Shukri (belakang, kanan).


    BARU sahaja diumumkan sebagai juara, namun dia akan kembali memasuki gelanggang pertandingan! Pada 1 April nanti, bermulalah episod baru seorang juara pelawak yang baru sahaja dilahirkan daripada program realiti lawak popular anjuran Astro, Raja Lawak musim kelima Raja Lawak 5) dikenali sebagai Man.

    Ini kerana sebagai juara Raja Lawak 5, Man atau nama sebenarnya, Abdul Rahman Kasim, 33, secara automatik telah melayakkan dirinya untuk turut bertanding dalam sebuah program realiti baru berjudul Maharaja Lawak yang bakal disertai hampir kesemua finalis Raja Lawak dari musim pertama hingga kelima.

    Maharaja Lawak yang bakal bersiaran di saluran Astro Warna dalam Pakej Mustika pada setiap Jumaat, pukul 10 malam itu, bermula 1 April ini menawarkan hadiah lumayan iaitu wang tunai sebanyak RM300,000 untuk sang juara!

    Sehubungan itu, petugas di pejabat Pos Shah Alam yang membawa pulang hadiah kemenangan juara Raja Lawak 5 iaitu wang tunai RM100,000, barangan elektrik selain trofi sumbangan Astro itu melahirkan keterujaan dirinya kerana layak memasuki Maharaja Lawak.

    "Saya mahu memberi fokus kepada persaingan di gelanggang Maharaja Lawak dan akan berbincang dengan pihak majikan dan Astro tentang perjalanan karier saya selepas ini," ujarnya.

    Mampukah Man menjuarai Maharaja Lawak dan bersaing dengan peserta lain yang termasuklah empat juara Raja Lawak musim terdahulu iaitu juara Raja Lawak musim pertama, Yus (yang akan bergabung dengan Tauke), juara Raja Lawak 2, Nabil, juara Raja Lawak 3, kumpulan Sepah dan juara Raja Lawak 4, Kecik (yang akan bergabung dengan Idlan), selain finalis Raja Lawak yang lain antaranya Jihan, Amir dan Alex?

    Sesungguhnya ia suatu perkembangan yang menarik untuk diikuti.

    Ini kerana kemenangan Man pada final Raja Lawak 5 yang berlangsung Jumaat lalu sebenarnya suatu kejutan memandangkan dia berada di tangga ketiga berbanding dua lagi finalis iaitu kumpulan R2 (yang dianggotai pasangan adik-beradik Rahim dan Ridhzuan Mat Ali) dan kumpulan Balas (dianggotai Mohammad Shukri Mohamed Sahar dan Fandi Muhammad).

    Pilihan ramai

    Pada pertandingan akhir yang bersiaran secara langsung dari Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC) menyaksikan Man yang berasal dari Kuala Lumpur itu berjaya meraih undian peminat sebanyak 45 peratus, sementara R2 di tempat kedua undian 32.5 peratus dan di tempat ketiga ialah Balas dengan undian sebanyak 22.5 peratus. Tidak pulang dengan tangan yang kosong, R2 dan Balas masing-masing berjaya meraih hadiah wang tunai RM50,000 dan RM30,000, selain barangan elektrik serta trofi. Pertandingan akhir pada malam itu dihakimi oleh tiga orang juri tetap iaitu David Teo, Sathiya dan Afdlin Shauki, sementara keputusan pula ditentukan oleh penonton seratus peratus menerusi undian khidmat pesanan ringkas (SMS).

    Tidak dinafikan, Man telah menjadi pilihan ramai peminat yang mengundinya berdasarkan kedua-dua persembahan mantap menerusi tema bebas dan muzikal komedi yang telah ditetapkan.

    "Ketika diumumkan sebagai pemenang, saya memang tergamam dan seperti tidak percaya dengan kemenangan tersebut. Saya anggap kejayaan yang diperolehi ini seperti satu keajaiban.

    "Namun saya juga tetap bersyukur kerana setelah lima musim mencuba, barulah kali ini berjaya dan saya sangat berterima kasih kepada keluarga dan pengundi yang menyokong," ujarnya.

    Sementara itu, bagi kumpulan R2 pula mereka tetap berpuas hati meskipun sekadar muncul naib juara kerana ini adalah percubaan pertama mereka sebagai kumpulan.

    Menurut Rahim, dia juga sama seperti Man sebelum ini yang pernah mencuba sejak dari musim pertama lagi sebagai peserta solo sehinggalah adiknya, Ridhzuan mengajaknya bergandingan bersama untuk musim ini.

    "Pada saya ini adalah kejayaan tertinggi kami berdua setakat ini. Malah, saya sangat terharu dengan keberanian adik saya yang mengajak kami berdua bergandingan kerana saya tidak sangka dia turut mempunyai bakat melawak," jelasnya.

    Sementara Shukri yang mewakili Balas berkata: "Kami sangkakan akan muncul naib juara, tetapi apabila nama kumpulan R2 yang diumumkan sebagai pemenang naib juara, kami sudah mengagak yang kami hanya sekadar berada di tempat ketiga.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Harian Metro: Rap

    Posted: 26 Mar 2011 01:22 AM PDT

    Harian Metro: Rap


    Miera berhati-hati, Fathiya sibuk belajar

    Posted: 25 Mar 2011 07:06 AM PDT

    BERWAJAH cantik dan berperwatakan menarik memberi laluan mudah kepada dua artis muda ini mengukir nama dalam dunia hiburan tanah air. Walaupun masih muda, apabila berbicara ternyata Miera Leyana Kasmi atau Miera, 18, dan Nur Fathia Abd Latiff atau Fathiya, agak matang serta tahu mengawal keadaan.

    Buktinya, sewaktu dipilih menggayakan barang kemas tajaan Rafflesia Pearl Centre bakal dimenangi pembaca bertuah akhbar Berita Harian dan calon Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2010 (ABPBH 2010) baru-baru ini, Fathiya serta Miera tenang berdepan dengan wakil media meskipun diajukan soalan panas dan 'tajam'.


    Sudah tentu pada hari itu paling menjadi perhatian wartawan yang hadir membuat liputan adalah pelakon utama filem Apokalips, Miera yang kini hangat dengan isu gambar seksinya yang menampakkan sebahagian payu dara. Perkara itu berlaku sewaktu Miera menghadiri satu majlis meraikan pelakon popular dan muda dan gambar terbabit turut disebarkan di beberapa laman portal hiburan.

    Menjelaskan perkara itu, Miera berkata, ia berlaku tidak disengajakan. Dia juga tidak menyalahkan Wan Huzairil, pereka fesyen yang mereka pakaian digayakan malam itu.


    "Saya mengambil kesempatan ini untuk memohon maaf kepada pihak yang berasa kurang sedang dengan gambar yang tersebar. Percayalah bukan sengaja saya mahu berpakaian atau beraksi sedemikian rupa. Ia berlaku tanpa saya sedari. Segalanya bermula apabila tema majlis ditukar daripada merah kepada warna emas.


    "Wan Huzairil terpaksa menghasilkan sehelai baju baru tanpa mengacu di tubuh saya memandangkan waktu itu dia berada di luar negara. Pada hari majlis berlangsung, penerbangannya sampai lewat dan sebaik tiba kami bersiap. Saya pula dijelaskan penganjur tidak perlu membawa apa-apa kerana segalanya sudah disiapkan.

    "Sebagai orang baru, saya cuba bersikap profesional dengan tidak menimbulkan masalah kepada pihak lain terutama penganjur majlis. Memang apabila menyarungkan baju itu, ia kelihatan terdedah sedikit.

    "Bagaimanapun, dengan kreativiti yang ada, Wan Huzairil cuba menutup sebahagian baju dengan pin di bahagian hadapan agar ia sedikit ketat dan tidak terlurut dari tubuh," katanya.


    Begitupun, kerana asas baju terbabit daripada kain lembut ia tidak dapat menggenggam kejap pin yang dipasang menyebabkan ia sedikit melurut dari tubuh.

    Sewaktu bergambar, kata Miera dia tidak menyedari potongan sisi baju digayakan mendedahkan sebahagian daripada payu daranya sehinggalah ditegur rakan artis lain. Insiden itu memberi ruang kepada jurugambar untuk merakamkannya. Apabila ditegur tiada apa dapat dilakukan selain cuba menutup sisi payu dara yang kelihatan dengan lengannya kerana waktu itu dia sedang menjayakan sesi fotografi.

    "Saya artis baru, kurang mahir dengan situasi berlaku. Bagaimanapun banyak perkara yang saya belajar daripada apa yang sudah terjadi. Pertamanya, walaupun penganjur mengatakan 'bawa' badan saja, tetapi sebagai artis, barang asas perlu dibawa sama seperti baju dalam atau 'tube', seluar ketat (tide) dan kasut," katanya.


    Dalam berhadapan dengan situasi itu, jelas Miera sudah tentu dia berasa malu apatah lagi sebagai wanita. Katanya, kalau berdepan dengan gosip cinta dia masih boleh menerimanya, tetapi tidak untuk gambar yang sedang tersebar dan hangat diperkatakan kerana ia membabitkan tubuhnya serta cukup peribadi.


    "Dalam berhadapan situasi ini, keluarga banyak menenangkan saya. Mujur mereka faham dan tidak melatah. Namun, saya secara peribadi berasa sangat malu. Ibarat dibogelkan di hadapan khalayak. Sekali lagi saya memohon maaf kepada pihak di luar yang kurang senang dengan kejadian itu," katanya.

    Berbeza dengan Fathiya, gadis yang sedang mengikuti pengajian dalam jurusan Perundangan di Universiti Teknologi Mara (UiTM), bijak mengelak apabila ditanya mengenai soal teman lelaki mahupun cinta.

    Malah apabila dikaitkan dengan Remy Ishak, dalam nada bergurau dia sempat menyatakan bimbang akan dimarahi teman wanita aktor sedang meningkat naik itu. Apatah lagi mereka sama-sama membintangi drama Mek Klate yang baru saja selesai menjalani penggambaran di Kelantan.


    "Teman lelaki yang mana satu? Saya ada ramai teman lelaki," katanya sambil ketawa. Ternyata gadis kelahiran Ayer Hitam, Pulau Pinang ini pandai mematahkan pertanyaan dan mengalih topik. Ketokohannya sebagai peguam terserlah.


    Jelas Fathiya, pembabitannya dalam dunia lakonan berlaku secara tidak sengaja apabila dilamar Kabir Bhatia untuk membintangi drama Nur Kasih. Ceritanya, pihak TV3 meminta produksi pengarah filem Cinta dan Sepi itu melamarnya selepas melihat iklan Sunsilk yang dibintanginya.


    "Saya bukanlah pelakon yang bagus. Tidak dinafikan perjalanan saya dalam bidang ini masih jauh. Banyak perkara yang perlu dipelajari. Waktu sama, saya juga sibuk dengan pengajian. Maaflah, kesibukan juga menyebabkan saya tiba lewat pada majlis ini kerana baru saja selesai menjalani ujian di UiTM Shah Alam," katanya.


    Jelas Fathiya, dia tidak menaruh harapan tinggi apabila bergelar anak seni, kerana tahu dia punya pilihan. Bidang perundangan juga turut menarik minatnya dan jika boleh dia mahu melakukannya sebagai kerjaya tetap. Apatah lagi kebanyakan saudara-maranya turut mempunyai firma sendiri.


    "Macam mana susah pun saya akan cuba melakukan kedua-dua perkara ini sebaik mungkin. Tapi saya tahu dugaan dunia lakonan besar dan pada waktu sama banyak muka baru muncul.

    "Saya sendiri masih baru, tetapi yang di bawah saya ada lagi orang baru muncul. Sekiranya satu hari saya tidak lagi diterima dalam bidang ini saya tidak bimbang kerana kerjaya dalam bidang guaman menunggu. Sebab itulah susah macam mana pun saya akan tetap menghabiskan pengajian dan memastikan menggenggam segulung ijazah," katanya.

    >PROFIL
    Nama Penuh : Miera Leyana Binti Kasmi
    Panggilan komersial: Miera Leyana
    Tarikh lahir: 28 Ogos 1993
    Umur: 18 tahun
    Asal: Johor Bahru, Johor
    Karier: Pelakon dan model
    Keluarga: Anak kedua daripada tiga beradik
    Hobi: Membeli-belah, berenang dan menari
    Drama: Luna Fantasiku, Ceria-Ceria Cikgu Rubina, Bio-Nik, Kecuali Cintamu, Apa Itu Cinta, Ada Ubi Ada Batas, Kamelia Katrina, Aalia, Sejambak Bukan Serumpun, Kecuali Cintamu, Kekasih Yang Suci dan Nana Naruto.
    Filem: Apokalips

    >PROFIL
    Nama sebenar: Nur Fathia Abd Latiff
    Panggilan komersial: Fathiya
    Tarikh lahir: 1 September 1987
    Umur: 23 Tahun
    Asal: Ayer Hitam, Pulau Pinang
    Keluarga: Anak sulung daripada empat beradik
    Kerjaya: Pelakon, model dan pelajar
    Cita-cita: Seniwati yang dihormati dan peguam
    Drama: Joe & Faridah, Nur Kasih, Dunia Batinku, Di Bawah Ketiak Isteri, Bila Musang Berjanggut, Laila Asyikin, Hani dan Mek Kelate.
    Iklan: Sunsilk, Nespray, Brylcream, Hotlink, Perodua dan Panasonic

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Lupakan persaingan

    Posted: 25 Mar 2011 07:00 AM PDT

    WALAUPUN bakal bersaing pagi ini, semangat setiakawan tetap tidak akan dilupakan. Malah pembabitan artis dan juga penyampai lima stesen radio terkemuka tempatan dalam acara sukaneka berlangsung di Dataran Merdeka sempena sambutan ulang tahun ke-20 akhbar Harian Metro mahu dijadikan medan untuk mengeratkan kembali silaturahim sedia terjalin sebelum ini.

    Penyampai radio Suria FM, Roslinda Abdul Majid atau Deejay Lin menjelaskan, dia bangga dengan inisiatif Harian Metro apabila cuba menghimpunkan semua penyampai radio dan artis untuk bersama-sama kakitangan The New Straits Times Press (M) Sdn Bhd (NSTP) menjayakan acara diatur, sekali gus ia bakal menjadi kenangan penuh bermakna.


    Apatah lagi acara seperti ini yang menghimpunkan penggiat dunia hiburan termasuk wartawan, artis dan penyampai radio jarang dilakukan mana-mana pihak.

    "Bagi pihak kami, Suria FM sudah mula menguar-uarkan mengenai acara sukaneka dijalankan. Lebih menarik apabila pelakon filem Cun! juga mengesahkan mahu bersama-sama pasukan Suria FM. Selain itu, kami turut mempunyai gerai dengan beberapa aktiviti lain turut dijalankan.


    "Penyampai Suria FM yang lain juga turun padang untuk bersama-sama pendengar antaranya Halim Othman, Tuah Zulkarnain, Zizi, Bob dan Naim untuk menjayakan acara sukaneka," katanya.


    Penyampai radio KLFM, Raymey Zain mewakili rakan setugas menjelaskan, kesempatan menjayakan acara sukaneka dianjurkan akan digunakan untuk memperkenalkan stesen radio itu sebagai satu-satunya 'anchor' stesen di Kuala Lumpur.

    "Selain itu, kami mahu menghargai pendengar. Menariknya, pasukan KLFM disertai pasukan sorak terdiri daripada pendengar setia. Selain itu, di gerai kami disediakan persembahan artis yang turut bersama pasukan KLFM iaitu Arora Salwa dan Ameer. Pemain Golf Kebangsaan, Ahmad Fadhly juga turut menyertai kami," katanya.


    Selain Raymey, pasukan KLFM turut dianggotai penyampainya yang lain iaitu Nini, Zulastree, Salma, Raen dan Nordin Sallah (NB).

    Pasukan mewakili stesen Era FM pula sudah tentu ditunjangi dua jejaka kacak yang mengendalikan rancangan Pagi Di Era iaitu Ray dan Hanif di samping disertai Ira Mohd Amin (Era).


    Mereka turut mengimport bintang Akademi Fantasia, Shahir, Aril dan Hafiz. Penyampai lain pula yang turut terbabit dalam acara lain seperti Adi Fasha mengendalikan Konsert Terima Kasih dan Dina Nazir pula menyertai senamrobik poco-poco yang akan diadakan pada Ahad, jam 9 pagi.


    Skuad Radio Era juga turut berkunjung ke Dataran Merdeka sepanjang majlis berlangsung untuk menghadiahkan kemeja-T khas kepada pengunjung bertuah.


    Hanif berkata, semua warga kerja di Era gembira apabila dijemput menjayakan sukaneka kerana baginya secara peribadi menganggap ia bakal menjadi medan untuk penggiat industri radio bertemu dan bermesra antara satu sama lain.


    "Walaupun kita bersaing sesama sendiri, tetapi percayalah ia akan dipenuhi dengan gelak tawa dan gurauan. Antara kami sudah lama tidak bertemu, jadi dengan adanya acara yang dianjurkan Harian Metro sempena majlis ulang tahun ke-20 membabitkan stesen radio popular di Malaysia membolehkan kami bertemu rakan lain.


    "Walaupun sama-sama duduk di Kuala Lumpur tetapi kerana sibuk dengan tugas, saya sendiri sudah lama tidak bertemu rakan yang kini sudah bertugas di stesen radio lain seperti Kieran dan Zizi. Saya rasa penyampai radio lain juga merasai perkara sama," katanya.


    Penyampai popular di Hot FM, Fara Fauzana sewaktu dihubungi berkata, pembabitan stesen radio itu dalam acara dianjurkan Harian Metro sebagai tanda sokongan dan terima kasih di atas sokongan yang diberikan akhbar nombor satu ini sepanjang lima tahun ia beroperasi.


    "Selain itu, ia turut menjadi medan kepada kami bertemu pendengar. Selalunya, kami sibuk di konti tetapi apabila menyertai acara sukaneka, penyampai Hot FM berpeluang beramah mesra. Acara yang diadakan juga sudah kami beritahu kepada pendengar setia sebelum ini.


    "Menariknya, apabila ia menjadi medan untuk penyampai radio bertemu. Pada saya, secara peribadi apabila bersama-sama menjayakan acara dianjurkan, stesen mana kami bertugas bukanlah perkara utama kerana apa yang penting, tugas kami adalah menyampaikan maklumat dan hiburan kepada pendengar.


    "Sudah tentu saya mahu mengambil kesempatan ini bergembira dengan rakan penyampai daripada stesen lain yang turut sama menyertainya," katanya.


    Selain Fara, Hot. FM disertai penyampai lain iaitu Kieran, Leya, AG dan Din. Sementara artis pula yang mewakili mereka adalah Black dan Nubhan.


    Jamal Jamaluddin pula berasa seronok apabila berpeluang menyertai acara diadakan dan mengharapkan pendengar setia turut bersama-sama berada di padang Dataran Merdeka untuk memberi sokongan bukan saja kepada stesen tempatnya bertugas iaitu Sinar FM, tetapi juga kepada Harian Metro yang banyak memberi sumbangan kepada pembacanya.


    "Pastinya penyampai Sinar FM akan turun padang dan ada antara kami turut terbabit dengan beberapa aktiviti lain dijalankan seperti Raja Azura yang turut tampil dalam senamrobik poco-poco," katanya.


    Jamal juga mengambil kesempatan mengucapkan tahniah kepada Harian Metro yang muncul akhbar mempunyai jumlah pembaca paling ramai dan diharapkan sokongan pembaca akan berterusan.


    Pasukan lain daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), kakitangan sisipan hiburan Rap, Harian Metro, sisipan hiburan Selebriti, Metro Ahad, sisipan hiburan HIP, Berita Harian dan sisipan hiburan Life & Times, akhbar New Straits Times (NST).


    Juara Sukaneka akan menerima hadiah netbook sumbangan Primeworks Studios, tempat kedua bakal menerima pemain cakera DVD mudah alih sumbangan Skop Productions Sdn Bhd sementara tempat ketiga akan menerima kamera digital sumbangan Tayangan Unggul Sdn Bhd. Hadiah sagu hati pula berupa wang tunai yang disumbangkan Global Station Sdn Bhd.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Sensasi Selebriti | Berita Hiburan, Gossip Artis, Gambar Selebriti Terbaru, Filem, Muzik, Video & Teater

    Posted: 25 Mar 2011 11:41 PM PDT

    Sensasi Selebriti | Berita Hiburan, Gossip Artis, Gambar Selebriti Terbaru, Filem, Muzik, Video & Teater


    Rossa Bakal Lancar Album The Best of Rossa

    Posted: 25 Mar 2011 09:10 AM PDT

    Budiey dikhabarkan Rossa akan terbang ke Malaysia untuk satu majlis sidang media di Kuala Lumpur pada 30 Mac ini. Turut bakal berlangsung Rossa akan melancarkan album terbarunya.

    Diva Popular serantau Asia, ROSSA kembali lagi membawa himpunan gemersik suaranya di dalam album terbaru beliau "Jalinan Melodi Nada & Cerita". Sinonim dengan keberadaan beliau di Malaysia, sudah pasti Suria Records lah yang bertanggungjawab sebagai syarikat rakaman rasmi di sini.

    Demi untuk semua teman media di Malaysia, ROSSA dengan terujanya akan mengadakan Majlis Sidang Media bagi menemui para sahabat baik beliau yang tanpa jemu mendukungnya walau dalam apa jua keadaannya.

    Rossa

    Harmoni Album Tema Cinta ROSSA
    Sudah saatnya Rossa mengeluarkan album The Best, kerana sudah 5 album solo yang dipasarkan, dan beberapa album kompilasi berisi suaranya, beredar. Suaranya yang bening menjadi soundtrack filem dan lagu tema sinetron. Album Harmoni: Jalinan Nada & Cerita bukti eksistensi Rossa.

    The Best of Rossa : Sulit Memilih Lagu
    Awalnya memang sulit memilih lagu apa dari 5 album Rossa yang layak masuk dalam kompilasi album The Best of Rossa, "Yang paling mudah adalah, mengumpulkan lagu-lagu yang pernah masuk jadi soundtrack filem atau lagu tema sinetron, kerana salah satu indikator lagu tersebut bagus secara artistic apabila digunakan untuk ilustrasi muzik filem layar lebar atau sinetron," kata Rossa tentang pilihan lagu untuk album Harmoni: Jalinan Nada & Cerita yang dihasilkan oleh Trinity Optima Production akhir Ogos 2010 ini di Hard Rock Café Jakarta.

    Rossa

    Rossa

    Lagu-lagu pop yang terkesan ilustratif dari eksplorasi suara Rossa yang lembut itu antara lain 'Aku Bukan Untukmu' (ciptaan Aji Mirza Hakim), 'Atas Nama Cinta' (Melly Goeslaw), 'Ayat Ayat Cinta' (Melly Goeslaw), 'Hati Yang Terpilih' (Melly Goeslaw), juga lagu karya Enda 'Ungu' yang dihasilkan Trinity Optima Production untuk Rossa tahun lalu, berjudul 'Hati Yang Kau Sakiti'. "Seingat saya, lagu 'Hati Yang Kau Sakiti' juga masuk sebagai lagu tema sinetron produksi RCTI," ujar Enda, yang mana awal tahun ini skali lagi diminta Rossa menulis lagu 'Memeluk Bulan' yang akhirnya menjadi single pertama dari 3 lagu baru di album Harmoni: Jalinan Nada & Cerita.

    Salah satu pencipta lagu yang menjadi 'langganan' Rossa adalah Melly Goeslaw. "Karya Mbak Melly memang cepat klik dengan vokal saya, terutama sejak saya dapat lagu Tegar pada tahun 1999. Waktu itu Pak Yonathan Nugroho sebagai produser menganggap belum ada lagu jagoan buat album kedua saya", cerita Rossa. Lagu 'Tegar' karya Melly Goeslaw dengan demo tape edaran Anto Hoed, pada awalnya akan diambil untuk rakaman Dewi Sandra, tapi Handi Santoso – salah satu 'petinggi' Trinity Optima Production membawanya untuk Rossa yang sedang rakaman di Musica Studio's.

    Pada awalnya ada yang meragui kemampuan Rossa – yang relatif baru di industri musik saat itu – mampu menaklukkan lagu 'Tegar' dengan tingkat kesulitan pada range vocal yang harus 'lebar' dan penjiwaan lagu yang dalam. "Saya berlatih benar untuk membuktikan bahwa saya mampu bernyanyi di rekaman dengan lagu sesulit apapun," kata Rossa. Lagu 'Tegar' yang dihasilkan tahun 1999 itu, memang menjadi lagu hit berikutnya dari Rossa hingga dimasukkan dalam album Harmoni: Jalinan Nada & Cerita yang edar Agustus 2010.

    Karya Melly Goeslaw lainnya yang dimasukkan kembali dalam Harmoni: Jalinan Nada & Cerita adalah 'Malam Pertama', 'Hati Yang Terpilih', 'Atas Nama Cinta', 'Ayat Ayat Cinta' dan lagu dengan beat riang 'Hey Ladies', "Ocha tahu bagaimana melakukan penjiwaan dengan baik untuk lagu-lagu ciptaan saya, juga waktu menyanyikan lagu-lagu karya pencipta lain. Itu masalah profesionalitas dan jam terbang, karier menyanyi Ocha cukup panjang," pendapat Melly.

    Lagu lama lainnya adalah 'Terlanjur Cinta' (Yoyo 'Padi'), 'Tak Kan Berpaling Darimu' (Aji Mirza Hakim) dan 'Pudar' (Hendra Nurcahya). Jadi, jumlah isi album Harmoni: Jalinan Nada & Cerita adalah 14 lagu, dengan komposisi 3 lagu baru dan 11 lagu lama, tanpa mengubah susunan muzik
    .
    Tentang kemampuan Rossa menyanyi, Enda berpendapat, "Tahun lalu – waktu Ocha take vocal lagu 'Hati Yang Kau Sakiti', saya masih menunggui dia rakaman di studio, dan kadang masih beberapa kali re-take. Tapi, Mei lalu waktu masuk studio untuk take vocal lagu 'Memeluk Bulan' – lagu yang saya ciptakan pesanan Ocha – saya merasa nyaman, tidak perlu ditunggu di studio lagi. Saya dengar, Ocha hanya perlu sekali take waktu mengisi vokal 'Memeluk Bulan'. Awalnya dia meminta saya untuk menulis aransemen, karena saya tidak punya waktu luang, akhirnya Anto Hoed yang mengaransir. Anto terbiasa bekerjasama dengan Rossa untuk semua lagu ciptaan Melly dan hasilnya bagus…" Pembuatan video klip 'Memeluk Bulan' pun dibuat oleh Abimael Gandy.

    Intrepretasi Rossa dari Smartphone
    'Memeluk Bulan' merupakan lagu pesanan Rossa setelah penyanyi alumni FISIP Universitas Indonesia itu menonton film percintaan Hollywood, "Saya lupa judul filmnya, tapi Ocha cerita, filem tersebut berakhir tragis karena cinta perempuan pada pacarnya tidak happy ending. Saya memberi perumpamaan cinta tak sampai itu dengan "memeluk bulan", cerita Enda, gitaris Ungu yang pernah menulis lagu untuk 4 penyanyi lain selain band nya sendiri Pasha Ungu ini.

    Bagi Rossa, Enda adalah seorang hits maker untuk lagu tema cinta, "Saya suka liriknya dan dia tahu kemampuan menyanyi saya.," ujar Rossa merendah. Namun – di mata Enda – Rossa memang penyanyi istimewa, "saya bikin lagu dengan musik dasar sederhana, dominan gitar akustik dengan guide vocal suara saya sendiri. Lalu saya kirim ke Ocha melalui aplikasi smartphone. Setelah diaransemen oleh Anto Hoed dan dikirim kembali ke saya, saya bilang, ''Ocha, kamu memang seorang Diva!''. Dia sudah bisa melakukan rekaman sendiri tanpa perlu ditunggu penciptanya, bahkan dia tidak memerlukan bantuan vocal director. Bayangin, lagu mentahnya saya kirim melalui smartphone, bisa direkam Ocha dengan sekali take,tanpa bantuan saya sebagai pencipta lagunya, " lanjut Enda sambil melepas tawa.

    Lagu baru 'Jagad Khayalku' ditulis oleh Titi DJ, penyanyi kaliber Diva lainnya yang berbakat menjadi Produser Muzik. Buat Titi relatif mudah menulis lagu buat Rossa, "karena saya tahu karakter vokal dan kemampuan menyanyinya. Banyak yang menyebut Ocha lebih cocok membawakan lagu-lagu yang lembut, berbekal hal tersebut, akhirnya lagu 'Jagad Khayalku' saya bikin buat Ocha," imbuhnya. Titi DJ senang sewaktu lagu 'Jagad Khayalku' susunan orkestranya diserahkan pada Andi Rianto, salah satu orkestrator terbaik Indonesia saat ini. Dan pencipta lagu baru bernama Mery LC, memasukkan lagu 'Ku Menuggu' yang ditulis khusus buat Rossa, dengan susunan minimalis berintro petikan gitar akustik oleh Andre Dinuth, untuk melengkapi tiga lagu baru pada album Harmoni: Jalinan Nada & Cerita ini.

    Apa bezanya lagu ciptaan laki-laki dengan perempuan? "Jika pencipta lagu itu sudah berpengalaman, pasti tidak ada bedanya apabila dia menulis lagu untuk penyanyi laki-laki atau perempuan. Lirik ciptaan Enda atau Aji Mirza Hakim juga manis dibawain perempuan, sama seperti Mbak Melly Goeslaw atau Titi DJ bikin lagu buat saya. Tapi saya lebih nyaman membawakan lagu yang khusus saya pesan, karena memudahkan interpretasinya," jawab Rossa. beliau beruntung, Yonathan Nugroho sebagai Executive Producer dari Trinity Optima Production tidak membatasi Rossa untuk mencari lagu baru. "Saya diijinkan Pak Yo untuk ikut menentukan direkamnya beberapa lagu baru dan menyeleksi lagu lama yang akan masuk di album Harmoni: Jalinan Nada & Cerita ini," papar Rossa.

    Sri Rossa Roslaina Handiyani yang biasa disapa Rossa atau Ocha, lahir di Sumedang 9 Oktober 1978. Membuka karier rakamannya tahun 1996 melalui album Nada Nada Cinta yang dibuat oleh Younky Soewarno, sejak awal dianggap sebagai salah satu penyanyi solo wanita yang paling memiliki prospek baik di masa depan, dan itu terbukti melalui beberapa konsert tunggalnya yang pernah diadakan di Jakarta, Singapura dan Kuala Lumpur. Puncak kariernya dibuktikan saat Rossa berhasil merebut penghargaan Penyanyi Wanita Terbaik MTV Award 2000 untuk lagu 'Tegar', Penyanyi Solo Wanita Terbaik Anugerah Musik Indonesia sebanyak 4 kali (2001, 2002, 2005 dan 2008), Penyanyi Wanita Terpopuler SCTV Music Award (2008 dan 2010) dan Penyanyi Wanita Terbaik Anugerah Industri Muzik Indonesia (2008 dan 2009). Suatu prestasi penyanyi perempuan Indonesia yang sulit dicari pesaingnya saat ini. Terus berjuang untuk Musik Indonesia, Rossa!

    Di Malaysia album Harmoni: Jalinan Nada & Cerita telah menemui peminat semua pada 18 Disember 2010 lalu dibawah edaran Suria Records Sdn Bhd pada harga RM29.90.

    Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

    Tags: ,

    Click on the following buttons to share this article with your friends:

    Baca artikel lain yang berkaitan:

  • Rumahtangga Rossa Retak Menanti Belah?
  • Gambar Pasha dan Rossa Berduet di Konsert Mini Cerita Cinta
  • Profile Rossa
  • Gambar Anne Hot FM di Sidang Media Konsert Mini Cerita Cinta Rossa
  • Rossa Menghiburkan 2,500 Pelanggan Hotlink dan Maxis di Life Centre
  • Rossa, Faizal Tahir, Mawi di Malam Final My Starz LG
  • Konsert Mini Cerita Cinta Rossa di KL Live, Life Centre
  • Gambar Siti Nurhaliza Bertudung di Majlis Hari Jadi ke 29
  • Senarai pemenang Anugerah Industri Muzik 16
  • Senarai Finalis Anugerah Planet Muzik 2008
  • Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Peraduan Video Klip Muncul Kamu The Fabulous Cats

    Posted: 25 Mar 2011 09:03 AM PDT

    Ini Peluang Anda Untuk Muncul Dalam Klip Video The Fabulous Cats

    Peminat-peminat setia The Fabulous Cats kini berpeluang untuk muncul dalam video klip 'Muncul Kamu' sekitar April nanti.

    Mereka yang berminat hanya perlu perlu merakamkan aksi-aksi mereka menyanyikan atau melakonkan watak-watak yang bersesuaian dengan lagu 'Muncul Kamu' dalam bentuk video klip dan hantarkan melalui http://www.facebook.com/TFCFanPage menjelang 31 Mac 2011.

    Penyertaan terbuka kepada semua samada secara solo mahupun berkumpulan. Klip-klip yang menarik akan digabungkan dengan musik video rasmi lagu 'Muncul Kamu' yang kini dalam proses pembikinan.

    Dicetuskan oleh The Fabulous Cats sendiri dengan kerjasama Alibi Music Sdn Bhd, musik video ini diterbitkan sebagai tanda penghargaan kepada semua peminat setia yang sentiasa menyokong perjalanan karier seni The Fabulous Cats.

    "Di dalam musik video kami yang terdahulu seperti 'Bawaku Terbang' dan 'Cinta Kosmik', hanya ahli kumpulan kami yang ditampilkan. Kali ini, kami mencari suatu kelainan dan kami mahukan peminat-peminat kami rasa dihargai. Mereka boleh menyanyikan sendiri lagu 'Muncul Kamu' ataupun 'miming' sahaja. Yang penting, persembahan mereka mestilah menyerlah dan kreatif.

    Selain para peminat, kami juga merancang untuk menampilkan beberapa orang selebriti dalam musik video ini. Yang pasti, musik video ini menghiburkan dan disukai ramai. Tunggu dan lihatlah hasilnya nanti" ujar Cat Farish selaku ketua kumpulan The Fabulous Cats.

    Menurut Encik Ferhard Ahmad, Pengarah Urusan Alibi Music Sdn Bhd, idea istimewa ini adalah satu kempen semata-mata dan dianjurkan sepenuhnya melalui laman sosial Facebook dan Youtube.

    "Alibi Music Sdn Bhd kini semakin serius dengan saluran Media Baru terutamanya laman sosial Facebook. Pelbagai agenda telah kami rancang dengan merombak semula semua saluran Media Baru kami.

    Sebagai permulaan, kami melancarkan kempen ini sambil mempromosikan lagu terbaru The Fabulous Cats yang telah dirilis penghujung 2010. Kami berharap para peminat The Fabulous Cats akan memberi respons positif sebagai tanda sokongan terhadap kempen ini dan The Fabulous Cats sendiri," katanya menamatkan perbualan.

    Tentang 'Muncul Kamu"
    Muncul Kamu' adalah sebuah lagu 'pop-dance' yang digubah oleh Cat Farish, Adeep Nahar dan Francis Cobb manakala lirik ditulis oleh Cat Farish dan Adeep Nahar.
    Lagu ini semakin mendapat tempat di stesen-stesen radio tempatan dan kini tersenarai dalam Carta 20 Hot FM.

    Single Muncul Kamu adalah lagu runut bunyi filem 'Cuti-Cuti Cinta' telah ditayangkan di pawagam tahun lepas. Buat pertama kalinya, semua anggota The Fabulous Cats yang terdiri daripada Cat Farish, Adeep Nahar, Wangi Julianda dan Zizi turut berlakon di dalam filem berkenaan yang mencatatkan keuntungan sebanyak RM4 juta dalam kutipan box-office.

    Contoh Klip Video Muncul Kamu – intro

    Contoh Klip Video Muncul Kamu – chorus

    Contoh Klip Video Muncul Kamu – bridge

    Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

    Tags:

    Click on the following buttons to share this article with your friends:

    Baca artikel lain yang berkaitan:

  • The Fabulous Cats Lebarkan Sayap Ke Indonesia
  • The Fabulous Cats ABP Berita Harian Road Tour Kuala Terengganu
  • Ucapan Selamat Lebaran 1430H dari Wangi The Fabulous Cats
  • Video Klip Lagu Kerek Bandi Amuk Tema Filem Karak
  • Ucapan Selamat Hari Raya Aidillfitri Dari Zizi
  • Farhana keluar dari The Fabulous Cats
  • CATS & DOGS CARNIVAL AT TROPICANA CITY MALL
  • Video Lucah Ida Nerina & Fauzi di Rumah Tumpangan Sabul
  • ALBUM ADAM 3 LIRIK BERBUAH DUA KALI BENAR-BENAR
  • Gambar Pengambaran Video Klip Sindarella
  • Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Zon Artis

    Posted: 25 Mar 2011 11:20 PM PDT

    Zon Artis


    Gambar Pertunangan Danny X-Factor

    Posted: 25 Mar 2011 05:45 PM PDT

    GAMBAR PERTUNANGAN DANNY X-FACTOR

    Walaupun macam dah terlambat, tapi kami tetap nak kongsikan juga beberapa gambar pertunangan Danny X-Factor ni. Huhu.. Untuk info, Danny X-Factor telah selamat bertunang pada 20 Mac lalu. Nama tunang Danny tu ialah Saidatul Fazlin Zakaria atau nama glamournya Lin dan merupakan seorang pramugari.

    Tahniah kami ucapkan kepada Danny X-Factor. Semoga ikatan pertunangan anda berakhir di jinjang pelamin. Lagi gambar pertunangan Danny X-Factor kat bawah ni. Anda layan la yer.

    GAMBAR PERTUNANGAN DANNY X-FACTOR

    GAMBAR PERTUNANGAN DANNY X-FACTOR

    GAMBAR PERTUNANGAN DANNY X-FACTOR

    GAMBAR PERTUNANGAN DANNY X-FACTOR

    GAMBAR PERTUNANGAN DANNY X-FACTOR

    GAMBAR PERTUNANGAN DANNY X-FACTOR

    Gambar diambil dari Gambar Pertunangan Danny X-Factor.

    Related Posts with Thumbnails Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan