Ahad, 27 Februari 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Harian Metro: Mutakhir

Posted: 27 Feb 2011 07:32 AM PST

Harian Metro: Mutakhir


Mayat berdarah

Posted: 26 Feb 2011 09:53 AM PST

GEORGETOWN: Mayat seorang wanita berusia 20-an ditemui mati dengan berlumuran darah di tingkat dua kawasan letak kereta sebuah pangsapuri di Lorong Madrasah, Jelutong, di sini, malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.30 malam, mayat wanita yang tiada pengenalan diri itu ditemui dalam keadaan terlentang dengan kesan kecederaan teruk, terutama di kepala, selain berpakaian lengkap.


Jurucakap polis berkata, berdasarkan keterangan awam sebelum kejadian berlaku, beberapa penghuni terdengar bunyi bising dipercayai orang bergaduh di tingkat 11 dan selang beberapa minit kemudian terdengar bunyi dentuman kuat.

Beliau berkata, ketika itu orang ramai bergegas ke tempat kejadian dan mendapati seorang wanita terlentang serta mengalami pendarahan teruk di kepala, kaki dan tangan dipercayai patah.


Katanya, ketika pemeriksaan dilakukan anggota polis tidak menemui sebarang dokumen pengenalan diri pada mayat mangsa dan dia dipercayai berasal dari tempat lain.


Menurutnya, polis menemui payung di tingkat 11, kasut tersangkut di tingkat lima dan cermin mata di sisi mangsa. "Mayat mangsa kemudian dibawa ke Hospital Pulau Pinang (HPP) untuk bedah siasat bagi mengetahui punca kematian, termasuk sama ada ia disebabkan masalah percintaan atau sebaliknya," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Gan Kong Meng ketika ditemui mengesahkan kejadian itu dan berkata, siasatan lanjut masih dijalankan sama ada wujud perbuatan jenayah atau sebaliknya.


Katanya, polis juga meminta mereka yang kehilangan ahli keluarga menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut di talian 04-2181822 atau mana-mana balai polis berhampiran.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rela tiada sijil halal

Posted: 26 Feb 2011 09:52 AM PST

PUTRAJAYA: Ada artis tempatan dan pemilik restoran mewah beragama Islam yang menjadi pengusaha restoran enggan mendedahkan bahan dan ramuan 'rahsia' digunakan dalam masakan di restoran mereka dalam borang permohonan pensijilan halal dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), kononnya agensi itu akan membocorkan rahsia keenakan juadah restoran berkenaan.

Sikap ego artis lingkungan 50-an dan pengusaha restoran berskala besar terbabit sebenarnya menimbulkan rasa curiga agensi berkenaan yang terpaksa menggunakan prosedur ditetapkan sebelum meluluskan pensijilan halal Malaysia kepada restoran berkenaan.


Malah lebih mengejutkan, artis terbabit mempertikaikan keperluan restorannya mendapatkan sijil halal apabila permohonannya tidak diluluskan kerana beranggapan sebagai seorang Islam, tidak memerlukan pengiktirafan berkenaan.

Mendedahkan perkara itu, Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Hab Halal, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Abdul Hamid Mohamed Salleh, berkata artis terbabit membuat permohonan secara on-line bagi mendapat pensijilan halal Malaysia, baru-baru ini.


Katanya, permohonan artis terbabit tidak diluluskan lagi kerana tidak memenuhi syarat dalam prosedur yang ditetapkan.


"Malah, bagi mempercepatkan permohonan artis itu, kita mahu artis terbabit menjelaskan bahan tertentu yang digunakan di restorannya, selain punca bahan atau ramuan itu diperoleh.

"Ia bukan sesuatu yang sukar tetapi kita hairan mengapa permintaan atau penjelasan berkaitan bahan berkenaan tidak dilayan oleh artis terbabit.


"Jakim menggunakan prosedur yang ditetapkan bagi memastikan integriti pensijilan halal yang dikeluarkan benar-benar mematuhi standard yang ditetapkan," katanya ketika ditemui Metro Ahad di Putrajaya, semalam.

Bukan itu saja, Abdul Hamid berkata artis terbabit turut mendakwa tidak memerlukan pensijilan halal itu berdasarkan statusnya sebagai seorang Islam yang kononnya pasti menggunakan bahan tidak haram di restorannya.


Menurutnya, memang permohonan pensijilan halal itu tidak diwajibkan tetapi apabila artis itu membuat permohonan, beliau perlu mematuhi prosedur dan syarat yang ditetapkan.


"Sikap artis terbabit yang enggan mendedahkan bahan dan ramuan digunakan itu apabila diminta mengundang rasa curiga Jakim mengenai sajian makanan di restoran berkenaan.


"Apa yang kita minta adalah bagi memastikan standard yang ditetapkan dipatuhi dan kita hanya meminta penjelasan bahan dan punca bahan itu diperoleh sama ada dari dalam atau luar negara.


"Jika diperoleh dari luar negara, kita lihat sama ada bahan itu mendapat pengesahan halal daripada badan yang diiktiraf Jakim di luar negara," katanya.


Tanpa berselindung, Abdul Hamid berkata, artis itu hanya perlu menjawab persoalan yang dibangkitkan bagi memudahkan proses permohonan dilakukan, seterusnya diluluskan.


Namun, katanya, apa yang berlaku, artis terbabit kononnya bimbang Jakim akan mendedahkan bahan dan ramuan yang menjadi 'aset' keenakan makanan di restoran itu kepada orang lain.


"Perkara ini sepatutnya tidak berbangkit kerana Jakim memiliki integriti bagi menjaga rahsia pengusaha restoran dan tidak sewenang-wenangnya mendedahkan kepada orang lain.


"Yang kita bimbang, bahan dan ramuan digunakan itu datang dari sumber mencurigakan atau tidak halal," katanya.


Abdul Hamid berkata, artis terbabit sebenarnya tidak rugi jika memiliki pensijilan halal Malaysia kerana ia memberi lebih keyakinan kepada pengguna beragama Islam, terutama jika restorannya turut menyajikan makanan Barat.


Katanya, sehingga kini artis terbabit belum menjawab persoalan yang dibangkitkan dan sudah pasti ada yang tidak kena dalam bahan atau ramuan digunakan di restoran berkenaan.


"Saya menasihatkan artis terbabit dan pengusaha restoran Islam berskala tinggi supaya tidak menyalahkan agensi berkenaan jika permohonan mereka belum berjaya diluluskan.


"Ini kerana, Jakim mempunyai prosedur tetap yang perlu dipatuhi bagi memastikan pengusaha restoran terbabit menggunakan bahan yang tidak mencurigakan dalam penyediaan makanan di restoran makanan.


"Memang kita orang Islam tetapi yang menjadi persoalan, ada orang Islam tidak sedar atau sengaja buat tak tahu terhadap bahan tidak halal yang digunakan di restoran mereka dan prosedur disediakan itu bagi membantu mereka mewujudkan sebuah restoran yang benar-benar mematuhi standard pensijilan halal Malaysia," katanya.


Bagaimanapun, Abdul Hamid berkata, beliau masih menanti tindakan seterusnya daripada artis terbabit supaya permohonan mendapatkan pensijilan halal itu boleh diproses semula.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online

Posted: 27 Feb 2011 07:05 AM PST

Kosmo Online


Rumah ibu tunggal hangus terbakar

Posted:

Rumah ibu tunggal hangus terbakar

Rumah ibu tunggal hangus terbakar

27/02/2011 8:12pm

KUALA TERENGGANU - Rumah milik seorang ibu tunggal, di sini, hangus dijilat api dalam kebakaran yang dipercayai berpunca daripada lilin yang digunakan ketika bekalan eletrik terputus.

Kebakaran menyebabkan Nah Ngah, 59, yang tinggal bersama seorang anak perempuan yang juga ibu tunggal berusia 30-an serta tiga cucu berusia antara tujuh dan 15 tahun tinggal sehelai sepinggang.

Nah yang bekerja sebagai pembantu kantin di Sekolah Kebangsaan Kuala Berang ketika ditemui pemberita, berkata beliau menyalakan lilin bagi memudahkan cucu-cucunya bersiap ke sekolah setelah bekalan eletrik di rumahnya di Kampung Titian Hangus, Bukit Besar, di sini terputus kira-kira pukul 7 pagi ini. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dua sepupu maut kereta dirempuh lori

Posted:

Dua sepupu maut kereta dirempuh lori

Dua sepupu maut kereta dirempuh lori

27/02/2011 8:01pm

MARANG - Dua sepupu maut apabila kenderaan yang mereka naiki terbabas dan melanggar sebuah lori yang diletakkan di tepi jalan di kilometer 13.5, Jalan Kuala Terengganu-Kuantan berhampiran Kampung Rusila, di sini hari ini.

Muhammad Shukri Awang, 41, dan sepupunya Ismail Ibrahim, 38, dari Chendering, Kuala Terengganu, cedera parah di kepala dan mati di tempat kejadian.

Ketua Polis Daerah Marang, DSP Mazlan Yahya berkata, dalam kejadian pada pukul 5 pagi itu, kereta yang dipandu Muhammad Shukri dipercayai terbabas dan masuk ke laluan bersebelahan lalu merempuh sebuah lori 16 tan yang diletakkan di tepi jalan.

"Berdasarkan maklumat yang diterima, kedua-duanya dalam perjalanan pulang ke Kuala Terengganu dari Kuantan, Pahang kerana Muhammad Shukri menjalani pemeriksaan kesihatan di Hospital Tengku Ampuan Afzan.

"Sepupunya itu menemani Muhammad Shukri ke sana," katanya kepada pemberita, di sini.

Beliau berkata, kedua-dua lelaki itu bekerja sebagai jurukimpal. Mayat mereka dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu untuk bedah siasat. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Polis Kelantan tahan 3 suspek kes bunuh

Posted:

Polis Kelantan tahan 3 suspek kes bunuh

Polis Kelantan tahan 3 suspek kes bunuh

27/02/2011 2:08pm

KOTA BAHARU - Polis menahan tiga lelaki yang disyaki terbabit dalam kes bunuh dan samun, serta merampas sepucuk pistol berserta peluru daripada mereka.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kelantan, Asisten Komisioner Lai Yong Heng berkata, Polis Cawangan Jenayah Berat menahan ketiga-tiga suspek berumur antara 23 hingga 30 tahun itu Jumaat lepas dalam satu serbuan di sebuah chalet di Perdana Resort, dekat Pantai Cahaya Bulan pada pukul 4.25 pagi.

Hasil pemeriksaan di chalet itu, polis menemui sepucuk pistol jenis .357 Magnum bersama enam butir peluru, katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Beliau berkata, salah seorang daripada suspek itu merupakan orang yang sangat dikehendaki polis kerana banyak terbabit dalam kes jenayah berat di negeri ini sejak tiga tahun lepas. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Setempat

Posted: 27 Feb 2011 03:35 AM PST

Harian Metro: Setempat


Terperangkap dalam bilik

Posted: 26 Feb 2011 09:34 AM PST

WAI... sempat hubungi isteri sebelum pergi.
WAI... sempat hubungi isteri sebelum pergi.

KEPONG: Malang tidak berbau apabila seorang ibu dan anak perempuannya ditemui mati dalam bilik berikutan gagal keluar dari rumah yang terbakar di Taman Sri Sinar, di sini, pagi semalam, biarpun suaminya pengerusi sukarelawan bomba di Jinjang, di sini.

Dalam kejadian kira-kira jam 6 pagi semalam, Ong Ean Lee, 33, ditemui terlentang di atas katil, manakala anak perempuannya, Artina Loke Xin Yu, 2, terbaring atas lantai bersebelahan katil dalam bilik sama.


Mangsa dikatakan sempat menjerit meminta bantuan jiran, namun gagal diselamatkan kerana api marak dengan cepat, selain pihak bomba sukar memasuki kawasan perumahan itu kerana palang keselamatan di pondok pengawal berkunci dan pengawal tiada di situ.

Ibu malang itu tinggal bersama anak tunggalnya ketika kejadian manakala suami, Calven Loke Wai, 36, mempunyai urusan di Melaka.


Calven yang juga Setiausaha Pemuda Parti Gerakan Rakyat Malaysia (PGRM) Kuala Lumpur berkata, kali terakhir dia bertemu isteri dan anak ketika keluar dari rumah kira-kira jam 8 pagi kelmarin.


Dia juga sempat menghubungi isteri sebelum bertolak kira-kira jam 6 petang bagi menghadiri mesyuarat di Melaka.

"Semalam (kelmarin), saya berada di Melaka atas urusan kerja dan sempat telefon isteri sebelum bertolak. Dalam telefon isteri ada memberitahu dia dan anak akan makan malam di rumah emak mentua saya.


"Itulah kali terakhir saya bercakap dengan mereka. Saya tidur kira-kira jam 1 pagi dan dikejutkan pada jam 6.30 pagi dengan panggilan telefon daripada seorang anggota bomba sukarela memberitahu mengenai kebakaran di kawasan kediaman saya.

"Tidak berapa lama selepas itu, jiran pula telefon beritahu rumah saya terbakar dan maklumat itu disahkan bomba. Setibanya di rumah kira-kira jam 8 pagi, saya lihat rumah musnah terbakar dan isteri serta anak terkorban dalam kebakaran," katanya.


Difahamkan juga, mangsa mendirikan rumah tangga lima tahun lalu dan menetap di situ bersama suami sejak berkahwin.


Jiran mangsa, A Arenthan, 34, yang ditemui di lokasi kejadian berkata, dia tidur ketika kejadian berlaku sebelum mendengar satu letupan kuat, namun tidak mengendahkannya.


"Bagaimanapun, tidak lama kemudian, saya terhidu bau asap dan terdengar jeritan sebelum bergegas keluar dari rumah untuk memeriksa.


"Saya dapati rumah jiran terbakar lalu menghubungi bomba untuk bantuan serta cuba memadam api namun api marak terlalu cepat, menyebabkan saya dan beberapa penduduk lain gagal menyelamatkan dua beranak itu," katanya di sini, semalam.


Sementara itu, Penolong Pengarah Bahagian Operasi Bomba, Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur, Azizan Ismail berkata, pihaknya menerima panggilan jam 6.05 minit pagi sebelum tiga jentera dari Jinjang dan Kepong bergegas ke lokasi kejadian.


Menurutnya, sebaik tiba ke kawasan itu, pihaknya mengalami kesukaran memasuki kawasan perumahan itu kerana palang keselamatan di pondok pengawal berkunci dan pengawal tiada di situ.


"Kita ambil masa kira-kira dua minit untuk memotong kunci palang itu dan sebaik sampai ke rumah yang terbakar, kerja memadam api dijalankan.


"Mayat kedua-dua mangsa ditemui di dalam bilik dan dipercayai mati akibat sesak nafas selepas terhidu asap tebal.


"Operasi memadam kebakaran mengambil masa 30 minit dan hampir 80 peratus kediaman dua tingkat itu musnah dijilat api. Bagaimanapun, punca kejadian masih dalam siasatan," katanya.


Dua beranak malang itu dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk bedah siasat sebelum dituntut suaminya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

6 rakyat Malaysia di Christchurch selamat

Posted: 26 Feb 2011 09:18 AM PST

SERIAN: Enam daripada tujuh rakyat Malaysia yang dilaporkan hilang ketika gempa bumi di Christchurch, New Zealand, Selasa lalu, ditemui dalam keadaan selamat, kata Timbalan Menteri Luar, Datuk Richard Riot semalam.

Beliau berkata, berdasarkan e-mel terkini kementeriannya yang diterima pada 1.10 tengah hari, keenam-enam rakyat Malaysia itu dikenali sebagai Anthony Das, Paulin Joseph, Tan Chin Pih, Celine Wong, Lin Siao Jin dan Chon Siow Lim.


"Bagaimanapun, Sandra Hii dari Sibu, Sarawak yang juga petugas di King's Education College, Christchurch dengan taraf penduduk tetap, belum ditemui dan warisnya sudah dimaklumkan," katanya kepada pemberita selepas menghadiri taklimat pengumuman permohonan bantuan kebajikan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat Bahagian Samarahan, di sini.

Beliau berkata, Jawatankuasa Pengurusan Krisis kementeriannya di Putrajaya mengaktifkan bilik operasi yang dikendalikan oleh 30 pegawai pada satu-satu dalam tempoh beberapa jam selepas gempa berlaku dan bilik operasi serupa turut dibuka di Kedutaan Malaysia di Christchurch.


Menurut laporan, angka kematian akibat gempa bumi itu meningkat kepada 123 orang semalam, manakala jumlah mangsa yang hilang pula kira-kira 200 orang, dengan sebahagian besarnya dipercayai rakyat asing. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted: 27 Feb 2011 03:08 AM PST

Utusan Online - Dalam Negeri


Masalah bekalan air di Labuan selesai - PM

Posted:

Masalah bekalan air di Labuan selesai - PM

Masalah bekalan air di Labuan selesai - PM


NAJIB Tun Razak bersalaman dengan penduduk Taman Mutiara selepas merasmikan Klinik 1Malaysia di Taman Mutiara, Sg. Bedaun Wilayah Persekutuan, Labuan, semalam. - mingguan/Ghazali Basri


LABUAN 26 Feb. - Perdana Menteri hari ini merasmikan Sistem Bekalan Air Labuan Fasa II di sini sekali gus menyelesaikan masalah bekalan air untuk keperluan domestik dan industri di pulau ini sehingga 2030.

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, ia akan membolehkan segala perancangan melonjakkan pulau itu sebagai Pusat Perniagaan dan Kewangan Antarabangsa (IBFC), industri pelancongan, pendidikan dan minyak serta gas akan terus terjamin tanpa sebarang kekangan.

Menurut beliau, kejayaan sistem bekalan air ini juga membuktikan kerjasama erat antara Kerajaan Pusat dan kerajaan negeri iaitu Sabah dalam memastikan kebajikan dan kepentingan rakyat terus terbela.

"Sistem bekalan air fasa kedua ini turut membabitkan penghantaran air ke loji ini dari Beaufort, Sabah melalui paip dasar laut yang menggunakan sumber air Sungai Padas.

"Ini contoh kerjasama erat antara Pusat dan negeri. Tanpa kerjasama Sabah, sudah tentu bekalan untuk Labuan tidak akan dapat diselesaikan dengan tuntas," katanya.

Beliau berucap pada majlis penyempurnaan Sistem Bekalan Air Labuan Fasa II bernilai RM387 juta di Terminal Pulau Enoe, Kawasan Perindustrian Rancha-Rancha di sini hari ini.

Krisis bekalan air di Labuan disebabkan oleh pelbagai faktor termasuk keadaan geografi pulau itu, sumber air yang terhad, kemarau yang panjang dan kepesatan pembangunan industri minyak serta gas.

Sebelum ini, pada keadaan biasa 76 peratus bekalan air Labuan dibekalkan dari Beaufort melalui paip dasar laut dan bakinya diperoleh dari loji-loji sedia ada di Labuan.

Pengeluaran semasa semua loji rawatan air ini telah mencapai tahap maksimum apabila Petronas Methanol Labuan memulakan operasi kedua mereka pada awal 2009.

Tambah Perdana Menteri, pembekalan tambahan air terawat sebanyak 38 juta liter sehari (JLH) itu merupakan usaha kerajaan menyediakan kemudahan asas selari dengan keperluan semasa.

"Keperluan semasa air di Labuan pada masa ini ialah 57 JLH dan akan terus meningkat kepada 70 JLH pada 2020. Dengan kemudahan ini, kapasiti air akan meningkat kepada 98 JLH," katanya.

"Penambahan ini dan inisiatif lain untuk pelbagaikan sumber bekalan air seperti air payau, bawah tanah dan kitar semula mampu menampung peningkatan di Labuan hingga 2030," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

YBGK beri keadilan untuk semua - NGO

Posted:

YBGK beri keadilan untuk semua - NGO

YBGK beri keadilan untuk semua - NGO

KUALA LUMPUR 26 Feb. - Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berpendapat langkah kerajaan melancarkan Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan (YBGK) dapat memastikan golongan yang kurang berkemampuan mendapat pembelaan terbaik.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman berkata, ia merupakan langkah bijak kerajaan dalam memastikan golongan yang berpendapatan kurang daripada RM25,000 setahun mendapat khidmat bantuan peguam yang disediakan.

Jelasnya, kebanyakan rakyat yang dihadapkan ke mahkamah gagal untuk membela diri disebabkan kos guaman yang terlalu tinggi bagi mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana.

"Penubuhan yayasan ini menunjukkan keprihatinan kerajaan untuk menjaga kebajikan rakyat bagi mendapatkan keadilan sekali gus mengelakkan golongan bawahan daripada ditindas dan dianiayai.

"Sebagai contoh, banyak kes penipuan membabitkan pihak atasan yang lebih berkuasa menindas orang bawahan yang tidak mampu membela diri apalagi mahu mendapatkan keadilan.

"Justeru, penubuhan yayasan ini dapat menjamin keselamatan dan keadilan bagi mereka yang memerlukan khidmat guaman," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas pelancaran YBGK oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bagi memenuhi hasrat kerajaan untuk memastikan keadilan dinikmati oleh semua rakyat di negara ini.

Dalam pada itu Pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam), Muhammad Shaani Abdullah berkata, penubuhan YBGK dapat memberi kemudahan kepada mereka yang tidak mampu mendapatkan khidmat guaman untuk membela diri.

Jelasnya, ada kes melibatkan mereka yang tidak berkemampuan mengambil risiko mengaku bersalah semata-mata tidak mempunyai wang untuk menanggung kos guaman yang tinggi.

"Jadi, yayasan ini mampu menyediakan proses pembelaan bagi mereka yang tidak berkemampuan di mahkamah tanpa tekanan kos guaman.

"Suhakam turut menyarankan supaya kerajaan meneliti dengan baik setiap permohonan bagi mengelak penipuan mengenai pendapatan isi rumah yang ditetapkan," katanya.

Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan-majikan Malaysia (MEF), Shamsuddin Bardan turut mengalu-alukan penubuhan YBGK yang dilihat mampu menjamin kebajikan rakyat apabila dihadapkan ke mahkamah.

Menurutnya, golongan berpendapatan rendah kini boleh membela diri mereka tanpa memikirkan soal bayaran guaman.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Yayasan Bantuan Guaman tegakkan keadilan golongan teraniaya

Posted:

Yayasan Bantuan Guaman tegakkan keadilan golongan teraniaya

Yayasan Bantuan Guaman tegakkan keadilan golongan teraniaya

KUALA LUMPUR 26 Feb. - Penubuhan Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan (YBGK) disambut baik oleh orang ramai yang berpendapat yayasan tersebut dapat membantu menegakkan keadilan untuk mereka yang teraniaya.

Tinjauan Mingguan Malaysia di sini mendapati rata-rata mereka yang ditemui menganggap penubuhan yayasan itu sebagai suatu langkah positif selain mampu meningkatkan keyakinan rakyat terhadap undang-undang negara.

Seorang pekerja swasta, Nurdin Mohd. Arif, 25, berkata, yayasan tersebut diharap menjadi benteng kepada orang kena tuduh (OKT) daripada dijatuhi hukuman tanpa berpeluang membela diri.

"Sekiranya seseorang ditahan oleh pihak berkuasa, individu tersebut harus diberi peluang untuk membela diri walaupun ada kemungkinan mereka sememangnya bersalah.

"Bagaimanapun, sama ada bersalah atau tidak, satu perbicaraan adil harus dilaksanakan supaya tidak timbul keraguan ke atas sesuatu hukuman dan kerana itu, penubuhan yayasan ini diharap menyediakan peluang sedemikian," katanya.

Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melancarkan YBGK yang menyediakan bantuan guaman dan khidmat nasihat kepada semua rakyat negara ini yang berpendapatan di bawah RM25,000 setahun.

Menurut Najib, yayasan itu ditubuhkan kerana lebih kurang 80 peratus daripada OKT dalam kes jenayah tidak mempunyai peguam kerana tidak mampu membayar yuran perkhidmatan yang tinggi.

Seorang pelajar, Chai Ming Hui, 20, berkata, rakyat negara ini bertuah kerana sistem undang-undang sedia ada dimantapkan lagi dengan pembentukan YBGK yang menjamin hak mereka untuk membela diri di mahkamah.

Katanya, penubuhan yayasan itu juga merupakan satu bentuk pembaharuan dalam sistem perundangan yang patut dibanggakan kerana ia membuktikan kerajaan serius dalam memperjuangkan hak rakyat.

"Perbicaraan yang adil dan saksama adalah amat penting bagi OKT supaya mereka tidak teraniaya dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh yayasan itu diharap dapat dimanfaatkan sepenuhnya,'' ujar Ming Hui.

Sementara itu, seorang peniaga, Rahimi Ramli, 43, berkata, penubuhan yayasan itu merupakan satu lagi berita gembira untuk golongan berpendapatan rendah.

"Lihat sahaja jumlah mereka yang tidak mampu mengupah peguam kerana kos yuran tinggi dan saya harap yuran minimum yang ditawarkan oleh YBGK akan membolehkan OKT mengupah peguam serta sebagai jaminan kepada orang berpendapatan rendah seperti saya," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Utara

Posted: 27 Feb 2011 03:07 AM PST

Utusan Online - Utara


Tambah musim tanam padi

Posted:

Tambah musim tanam padi

Tambah musim tanam padi

GEORGE TOWN 26 Feb. — Usaha menambah musim tanaman padi kepada lima kali setiap dua tahun dengan penggunaan varieti padi baru yang mampu menahan serangan serangga akan diperkenalkan bagi menghadapi masalah kekurangan bekalan makanan pada masa depan.

Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Hashim Abdullah (gambar) berkata, bagi memastikan perancangan itu berhasil meningkatkan hasil tanaman, sistem pengairan dan penggunaan teknologi moden perlu dipertingkatkan.

Langkah seperti itu perlu dirancang kerana analisis sekumpulan penyelidik baru-baru ini menunjukkan masyarakat dunia dijangka berdepan masalah kekurangan bekalan makanan menjelang 2050 disebabkan pelbagai faktor termasuk pertambahan penduduk dunia yang dijangka meningkat kepada 9.2 bilion berbanding 6.8 bilion sekarang.

"Malaysia juga pastinya tidak terkecuali berdepan masalah kekurangan bekalan makanan, malah ada negara sudah berdepan masalah itu hingga berlaku rusuhan," katanya semasa merasmikan persidangan tahunan Pengairan dan Saliran ke-16 di sini hari ini.

Setakat ini sara diri padi negara ialah sebanyak 70 peratus dan selebihnya 30 peratus atau 900,000 tan diimport.

Persidangan dua hari itu dianjurkan bersama oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Jabatan Pengairan dan Saliran Malaysia (JPS) dan Persatuan Kebangsaan bagi Pengairan dan Saliran Pertanian Malaysia.

Hashim berkata, bagi mencapai hasrat meningkatkan bekalan makanan negara, konsep penggunaan teknologi dan pengurusan sumber air yang mampan merupakan kunci utama pembangunan sistem pengairan dan saliran pertanian negara pada masa depan.

Beliau berkata, pembangunan infrastruktur perlu dilaksanakan bagi memastikan air dapat dialirkan dengan cukup tanpa pembaziran dengan pengurusan dari segi operasi dan penyelenggaraan perlu ditekankan agar sumber air dapat digunakan pada bila-bila masa.

"Permodenan sistem pengurusan air perlu dijana agar sektor pertanian negara menjadi lebih moden, dinamik dan berdaya saing setanding dengan negara-negara maju," katanya.

Hashim berkata sumber air yang baru seperti air hujan perlu dibangunkan untuk pelbagai kegunaan industri, domestik dan pertanian. - BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bekas pelatih Puspen wajar sertai NGO - Raja Muda Perlis

Posted:

Bekas pelatih Puspen wajar sertai NGO - Raja Muda Perlis

Bekas pelatih Puspen wajar sertai NGO - Raja Muda Perlis

Oleh ZAINU'L AZHAR ASH'ARI
utusanperlis@utusan.com.my

PADANG BESAR 26 Feb. - Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail menyarankan bekas pelatih Pusat Pemulihan Penagihan Narkotik (Puspen) menjadi ahli pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seperti Persatuan Mencegah Dadah Malaysia (Pemadam) bagi membantu memulihkan rakyat negara ini yang terlibat dalam gejala tersebut.

Titah baginda, ini kerana langkah tersebut dapat menyumbang kepada usaha pembangunan sosial dan negara menerusi sumbangan tenaga dan pengalaman dalam pertubuhan seumpama itu.

"Semua penghuni Puspen dengan sokongan ibu bapa dan bimbingan kakitangan perlu membalas jasa semua pihak dengan komitmen bahawa apabila keluar daripada pusat ini (Puspen) mampu menjadi seorang manusia yang berbeza," titah baginda.

Baginda bertitah demikian pada Program Titian Kasih-Khas di Puspen Bukit Chabang di sini hari ini. Turut berangkat ke program tersebut Raja Puan Muda Perlis, Tuanku Lailatul Shahreen Akashah Khalil.

Menurut baginda, dalam konteks pembangunan negara, tidak mustahil menerusi komitmen seumpama itu dan usaha kuat dengan berbekalkan ilmu kemahiran yang dilatih di Puspen, penghuni-penghuninya mampu berdikari dan menjadi usahawan industri kecil dan sederhana (IKS).

"Daripada konteks perubatan dan kesihatan pula, kita tidak boleh berputus asa bagi mencari penawar penyakit yang dihidapi termasuk penagihan dadah," titah baginda.

Baginda bertitah, semua pelatih perlu menanam tekad untuk menghadapi tohmahan dan kejian masyarakat yang mempunyai persepsi negatif terhadap bekas penagih dadah.

"Sokongan berterusan daripada keluarga begitu diperlukan bagi membantu bekas penagih dan ibu bapa seharusnya sentiasa memantau dan memberi sokongan moral serta nasihat bagi membantu bekas pelatih Puspen menghadapi dugaan. Jauhkan diri daripada rakan-rakan penagih kerana adalah malang jika terjebak untuk kali kedua atau ketiga," titah baginda lagi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pemandu lori rebah, maut di tepi jalan

Posted:

Pemandu lori rebah, maut di tepi jalan

Pemandu lori rebah, maut di tepi jalan

ALOR SETAR 26 Feb. - Jalan Perak Off Jalan Putra, di sini laluan terakhir dilalui seorang pemandu lori, Tan Seow Hong (gambar), 50, apabila meninggal dunia sebaik sahaja rebah selepas turun dari lorinya hari ini.

Seorang saksi yang hanya mahu dikenali sebagai Lim, 30-an berkata, pada mulanya dia melihat Seow Hong turun dari lori lalu berjalan kira-kira 30 meter dan berdiri di tepi jalan dalam kejadian pukul 11.20 pagi itu.

"Saya nampak dia berdiri di tepi jalan seperti hendak melintas jalan, tetapi tiba-tiba dia rebah," kata Lim ketika ditemui di sini hari ini.

Lim berkata, ketika itu dia sedang memandu di jalan itu dan ternampak mangsa berdiri di tepi jalan berhampiran sebuah pusat servis kenderaan.

"Sebaik melihat dia rebah, saya menghentikan kereta dan segera membantunya. Ketika itu dia masih sedarkan diri dan mulutnya berbuih.

"Saya kemudian meminta bantuan beberapa pekerja pusat servis kenderaan itu mengangkat mangsa ke tempat redup sebelum seorang daripada mereka menghubungi ambulans," katanya.

Menurutnya, anggota paramedik yang tiba beberapa minit kemudian cuba membantu mangsa tetapi gagal dan mangsa meninggal dunia.

Isteri mangsa, Lim Guek Yan, 44, berkata, selama ini suaminya tidak ada mengalami sebarang masalah kesihatan dan sentiasa sihat.

"Sejak beberapa hari ini dia juga nampak sihat. Saya tak nampak dan tak pernah tahu sama ada dia ada menghidap sebarang penyakit. Yang saya pasti, dia selalu nampak sihat," katanya.

Guek Yan berkata, ketika keluar dari rumah mereka di Taman Pelangi, di sini pukul 8 pagi, suaminya juga bersikap seperti biasa dan tidak menunjukkan sebarang perubahan.

Sementara itu, jurucakap Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan mengklasifikasikan kejadian sebagai kematian mengejut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Timur

Posted: 27 Feb 2011 01:16 AM PST

Utusan Online - Timur


Operasi gempur pelajar ponteng

Posted:

Operasi gempur pelajar ponteng

Operasi gempur pelajar ponteng

Oleh RADHUAN HUSSAIN
utusanterengganu@utusan.com.my


Razali Daud (kanan) menyampaikan sijil kepada Pengerusi PIBG SMK Seberang Marang, Nik Din Nik Wan Ku pada majlis Memperkasakan Permuafakatan Melestarikan Pendidikan Terbilang Negeri Anjung Ilmu di Marang, Terengganu, kelmarin. - mingguan/Shaifudin Mohd Nor


MARANG 26 Feb. - Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT) akan bekerjasama dengan polis untuk melancarkan 'gerak gempur' ke atas pelajar yang ponteng sekolah di negeri ini dalam waktu terdekat ini.

'Operasi' itu turut disertai beberapa agensi penguat kuasa lain serta Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah masing-masing.

Pengarah Pelajaran Terengganu, Razali Daud ketika mengesahkan perkara itu berkata, pihaknya bercadang melancarkan gerak gempur dalam minggu ini bagi membendung gejala tersebut di kalangan pelajar.

Beliau menyifatkan gejala tersebut semakin serius di Terengganu dan ia perlu dikawal serta dicegah secara bersungguh-sungguh membabitkan semua pihak.

Sehubungan itu, katanya, pihak PIBG dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) digesa memberikan kerjasama kepada pihak berkuasa dan JPNT untuk tindakan selanjutnya.

"Gejala ponteng di Terengganu adalah serius dan ia perlu dibendung membabitkan semua pihak. Jadi, di mana saja 'sarang' atau kubu mereka termasuk kawasan semak semasa mereka ponteng, kita akan serbu," katanya.

Beliau menyatakan demikian ketika berucap pada majlis Memperkasakan Pemuafakatan Melestarikan Pendidikan Terbilang Negeri Anjung Ilmu Pengarah Pelajaran Bersama Warga Seberang Marang di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seberang Marang di sini semalam.

Turut hadir, ketua-ketua sektor JPNT, Pengetua SMK Seberang Marang, Dr. Ab. Rahman Mat, para guru serta ibu bapa pelajar.

Program tersebut kali pertama diadakan di negeri ini bagi membolehkan JPNT berkongsi maklumat dengan warga sekolah serta ibu bapa pelajar untuk sama-sama membangunkan pendidikan di negeri ini.

Razali memberitahu, usaha menangani gejala ponteng di kalangan pelajar sekolah penting kerana ia menimbulkan banyak masalah sosial dalam masyarakat.

"Gejala ponteng boleh menyebabkan pelajar terjerumus dalam kegiatan jenayah termasuk penyalahgunaan dadah dan sebagainya," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Suasana terang bantu cegah jenayah

Posted:

Suasana terang bantu cegah jenayah

Suasana terang bantu cegah jenayah

BESUT 26 Feb. - Suasana terang berdasarkan faktor kebersihan dan pencahayaan merupakan antara elemen yang boleh membantu mencegah jenayah terutama di kawasan taman perumahan serta luar bandar.

Ketua Polis Terengganu, Datuk Jamshah Mustaffa berkata, kedua-dua aspek itu akan menutup peluang pihak yang tidak bertanggungjawab melakukan jenayah terutama pecah rumah.

Katanya, kebanyakan kes pecah rumah berpunca daripada keadaan sekeliling rumah yang tidak bersih seperti dipenuhi semak samun serta malap yang memudahkan penjenayah merancang kegiatan mereka.

"Kes pecah rumah pada waktu siang dan malam boleh dicegah jika pemilik rumah menitikberatkan aspek kebersihan rumah setiap masa," katanya pada sidang akhbar selepas melawat Pekan Sehari Kuala Besut dekat sini semalam.

Program itu turut disertai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Besut, Dr. A. Rahman Mokhtar dan Ketua Polis Daerah Besut, Supritendan Kamarudin Mohd. Zakaria.

Pada program berkenaan, beliau turut mengedarkan risalah Comunity Policing kepada pengunjung dan peniaga di pasar berkenaan.

Dalam pada itu beliau berkata, penggunaan kamera litar tertutup (CCTV) di beberapa lokasi tertentu di setiap bandar di negeri ini turut meningkatkan keberkesanan polis dalam menangani kes-kes jenayah.

Mengenai program 1Polis 1Masjid dan 1Polis 1Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) yang dilaksanakan oleh Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD), beliau mengakui usaha itu dapat mengeratkan hubungan masyarakat dengan pihak polis.

Katanya, dengan perancangan yang strategik, pemantauan serta hebahan, masyarakat akan mendapat maklumat lebih luas serta faedah besar daripada program yang dilaksanakan.

"Bila ada pendekatan sebegini ia dapat meluaskan keberkesanan dan peranan anggota polis serta masyarakat,'' katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pameran alam mistik Apr - Jun ini

Posted:

Pameran alam mistik Apr - Jun ini

Pameran alam mistik Apr - Jun ini

KUALA TERENGGANU 26 Feb. - Menyedari pengaruh unsur-unsur mistik, tahyul, khayal, syirik dan pemujaan masih bersarang dalam masyarakat, satu pameran bertemakan 'Masyarakat Berakidah' akan diadakan di sini pada April hingga Jun depan.

Jurucakap penganjur, Ahmad Ikhwan Mohamad berkata, pameran tiga bulan itu bagi memberi pendedahan tentang amalan yang bercanggah dengan akidah Islam itu.

Katanya, pameran yang bertempat di Dataran Syahbandar dekat sini mampu memberi pendidikan kepada generasi baru tentang perkara berkenaan agar mereka tidak terjerumus dan terkeliru dengan hal itu.

"Walaupun dunia semakin moden, aktiviti seperti pukau, 'tarik duit', 'tarik barang berharga', sihir dan santau masih diamalkan disebabkan sikap taksub sesetengah kelompok terhadap kegiatan itu," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Pameran yang dikendalikan oleh Dynasty Event Sdn. Bhd. itu turut mendapat kerjasama daripada agensi kerajaan seperti Jabatan Agama Islam Terengganu, Jabatan Kebudayaan negeri, Majlis Penggalakan Pelancongan negeri dan Majlis Bandaraya Kuala Terengganu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

The Malaysian Insider :: Bahasa

Posted: 27 Feb 2011 01:08 AM PST

The Malaysian Insider :: Bahasa


Najib: Saya tak kata Ikhwanul Muslimin Mesir kumpulan pengganas

Posted: 27 Feb 2011 12:52 AM PST

Najib Razak bersalam dengan calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Kecil Dun Kerdau Syed Ibrahim Syed Ahmad selepas majlis mesra bersama warga Felda Jengka 23 di sini, hari ini. — Foto Bernama

TEMERLOH, 27 Feb — Datuk Seri Najib Razak berkata beliau tidak pernah melabelkan kumpulan Islam terbesar Mesir Ikhwanul Muslimin dan ulama terkenal dunia Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi sebagai pengganas.

Perdana Menteri berkata sebaliknya gerakan itu perlu menghilangkan persepsi dunia terhadap mereka yang dianggap sebagai kumpulan ekstrem.

"Saya tak kata Muslim Brotherhood (Ikhwanul Muslimin) ini kumpulan pengganas. Saya kata Muslim Brotherhood (Ikhwanul Muslimin) boleh ambil bahagian dalam pilihan raya dengan syarat menolak keganasan dan fahaman ekstremis, sebab ini (kumpulan pengganas adalah) pandangan umum terhadap Muslim Brotherhood, bukan pandangan saya," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis ramah mesra bersama penduduk Felda Jengka 25, di sini hari ini.

Najib berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa dan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mendesak beliau menarik balik tuduhan liar yang dilemparkan kepada Ikhwanul Muslimin dan Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi.

Dalam kenyataannya semalam, Nasharudin mendesak Najib supaya menarik balik "tuduhan liar" yang didakwa dilemparkan ke atas Ikhwanul Muslimin dan Dr Yusuf Al-Qardhawi berhubung penglibatannya dalam politik pascaera Hosni Mubarak.

"Memetik ucapan yang dibuat olehnya (Najib) di Istanbul baru-baru ini, beliau mendakwa parti politik Ikhwanul Muslimin terlibat dengan keganasan dan sifat ekstremis.

"(Sebaliknya) Ikhwanul Muslimin merupakan sebuah gerakan Islam sah di Mesir. Malah, mereka turut terlibat dan berpartisipasi secara aktif dalam beberapa siri pilihan raya di Mesir," kata Nasharudin.

Dalam kenyataan dibawa oleh National Review Online, Najib dipetik berkata Ikhwanul Muslimin tidak seharusnya "mengambil bahagian dalam proses (pemulihan Mesir) selagi mereka tidak menolak keganasan dan ektremisme."

"Sesiapa yang mahu menjadi sebahagian daripada proses politik harus menerima bilia yang selari dengan demokrasi," kata Najib dipetik laman web itu.

Nasharudin menambah, mereka sering melaungkan tema "penglibatan dan bukan penguasaan" di samping memelihara peruntukan-peruntukan yang termaktub dalam perlembagaan Mesir.

Bagaimanapun kata beliau, hak dan nilai demokrasi mereka sebagai rakyat dan parti politik yang sah telah dicabul sehingga mereka terpaksa berdepan dengan ancaman, ugutan serta penyelewengan kuasa yang dilakukan oleh pemerintah Mesir.

Sehubungan itu, Najib berkata gerakan itu perlulah menghormati undang-undang, proses demokrasi dan cintakan keamanan.

"Kalau mereka (gerakan itu) kata, bahawa mereka tak ada ideologi sedemikian rupa (ekstrem), mereka nak ambil bahagian ikut proses undang-undang, menghormati proses demokrasi, cintakan keamanan. Kita (Malaysia) tak ada masalah untuk menerima mereka untuk bertanding dalam pilihan raya.

"Lagipun ini bukan keputusan saya, ini keputusan yang perlu dibuat oleh negara lain, negara masing-masing. Saya tak kata mereka ini golongan ekstremis atau pengganas. Soalnya, untuk mereka menghilangkan persepsi dunia terhadap kumpulan ni," kata Najib dipetik Bernama.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kerajaan lulus kemasukan 45,000 pekerja asing

Posted: 27 Feb 2011 12:09 AM PST

KUALA LUMPUR, 27 Feb — Kerajaan bersetuju meluluskan kemasukan 45,000 pekerja asing, kebanyakannya dari India, bagi memenuhi permintaan 13 sektor perniagaan kecil di negara ini, kata Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S. Subramaniam hari ini.

Beliau berkata kelulusan itu dibuat selepas kerajaan melihat masalah dihadapi sektor berkenaan seperti restoran, kedai runcit, dan industri tekstil yang kesukaran mendapatkan pekerja tempatan.

"Mereka telah membuat permohonan kepada Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Razak) dan pihak saya melalui Gabungan Dewan Perusahaan dan Perindustrian India Malaysia (MAICCI) di mana mereka minta kerajaan meluluskan 90,000 pekerja asing.

"Tapi selepas berbincang, buat sementara waktu ini kerajaan bersetuju untuk meluluskan kemasukan 45,000 pekerja," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menghadiri majlis perasmian Wisma Persatuan Pengusaha Restoran India Malaysia (Primas) oleh bekas presiden MIC Datuk Seri Samy Vellu di sini.

Subramaniam berkata pekerja itu akan diagihkan mengikut 13 sektor perniagaan itu yang dijangka dibuat dalam tempoh sebulan.

Wisma Primas enam tingkat di Jalan Dato' Haji Eusoff di sini, telah diubahsuai dengan menyediakan pelbagai kemudahan dan prasarana yang menelan kos RM3 juta.

Selain menjadi pusat pengurusan untuk pembangunan persatuan itu, wisma tersebut turut menempatkan Pusat Latihan Kemahiran Primas untuk melatih pekerja-pekerja restoran dari persatuan itu. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: BeritaUtama

Posted: 27 Feb 2011 01:07 AM PST

Harian Metro: BeritaUtama


Rita mimpi ibu

Posted: 26 Feb 2011 09:37 AM PST

KUALA LUMPUR: Enam bulan selepas pemergian ibu tercinta, anak sulung jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya, Erni Dekritawati Yuliana Buhari, 26, bermimpi Allahyarham datang ke pejabat, seolah-olah menggambarkan impian arwah supaya anaknya melebarkan empayar perniagaannya.

Berkongsi rasa hati meniti hari mendatang tanpa insan tersayang di sisi, Erni atau lebih mesra dipanggil Rita berkata, dia tidak menganggap musibah menimpa keluarganya sebagai bebanan, malah menjadikan dirinya lebih kuat. Kematian sadis ibunya bersama tiga individu lain di Banting memang mengejutkan, tetapi dia reda dengan takdir Allah.


"Selepas ketiadaannya, Rita dan adik-beradik pernah bermimpi emak. Dalam mimpi itu, emak datang ke pejabat, melihat Rita bekerja. Emak tidak pernah bercakap tetapi sering mengajak Rita berjalan-jalan dengan memberi isyarat tangan. Sebagai hamba-Nya, kita tidak tahu ketentuan Allah.

"Walaupun emak tiada, Rita berasa seolah-olah dia masih hidup kerana sentiasa teringatkannya. Emak memang sentiasa hidup dalam hati Rita. Mungkin Rita bermimpi sebab rindukan emak. Biasanya apabila bangun daripada tidur, Rita menceritakan mimpi berkenaan kepada adik lain, begitu juga mereka. Bermimpi ibu satu kepuasan bagi Rita.


"Rita juga sering teringat sikap emak yang suka memasak makanan kegemaran kami. Sayangnya, kini kami tidak dapat rasa air tangan emak lagi. Kalau rindu emak, Rita pergi ke tempat yang emak suka pergi.


"Terlalu banyak kenangan bersama emak yang sering bermain di ingatan. Bilik (pejabat) yang Rita duduk ini pun bilik emak. Rita tidak pernah ubah apa-apa susun atur di bilik emak kerana ini akan mengingatkan Rita pada emak," katanya ketika ditemui Metro Ahad, di sini.

Kerana rasa bertanggungjawab untuk meneruskan legasi Allahyarham, Rita yang bertindak sebagai Pengarah Urusan Nouvelle Beauty Centre Sdn Bhd membuat keputusan membahagikan tugas perjalanan syarikat itu di kalangan adik-beradiknya, Erwan Suwari Rizuwan, 25, Md Erwan Nasri, 24, Erni Erinawati Sofia, 22, dan Erni Rineelawati, 21.


"Kami bahagikan tugas sama rata dan tahu kerja masing-masing. Rita mengaku tidak mampu buat kerja seorang kerana Rita pun manusia biasa. Bantuan adik diperlukan. Rizuwan menggalas tugas sebagai eksekutif pemasaran, Erwan (eksekutif operasi), Rina (eksekutif pentadbiran) dan Rinee (duta Nouvelle Visages). Tugas ini berkuat kuasa sejak kes yang menimpa emak kerana sebelum itu Rita dan emak menguruskan perniagaan," katanya.

Matang dalam membuat keputusan, gadis itu tidak menghalang adiknya, Rina dan Rinee menyambung pengajian jurusan perniagaan menerusi Program Jarak Jauh (PJJ) Universiti Teknologi Mara (UiTM).


"Mereka ada cita-cita yang ingin dicapai. Rita tidak mahu disebabkan kes itu (pembunuhan ibunya bersama tiga individu lain), cita-cita mereka terkandas di tengah jalan.


"Bagaimanapun, pada hari biasa, mereka bekerja dan mengikuti pengajian PJJ hanya pada Ahad," katanya yang mengakui masih tidak dapat mengikis rasa kesal tidak sempat memohon maaf kepada ibu buat kali terakhir.


Dia yang kini bertanggungjawab menjaga kebajikan lima adiknya serta perniagaan berkenaan berkata, kenangan suka duka bersama arwah membakar semangatnya untuk berjaya.


"Perasaan Rita, sebagai anak, kadangkala kita tidak sedar ada sikap atau perlakuan kita mengguris hati emak. Rita terkilan kerana tidak sempat meminta maaf dengan mencium tangan dan dahi emak buat kali terakhir," katanya.


Menurutnya, dia kini memberi lebih tumpuan terhadap promosi jenama kerana masih ramai tidak tahu mengenai Nouvelle Visages.


"Ketika turun padang di satu pameran di Mid Valley baru-baru ini, Rita dapati ramai belum mengenali Nouvelle Visages. Rita akui bukan semua orang membaca akhbar, jadi usaha lebih giat perlu dilakukan untuk memperkenalkan jenama ini," katanya.


Mencontohi sikap dermawan ibu, Rita meneruskan amalan pengasas Nouvelle Visages menyalurkan sumbangan kepada badan kebajikan dan tiga sekolah anak angkat di Johor.


"Rita akan teruskan apa yang emak lakukan sebelum ini. Malah, keperluan orang kampung emak, Kampung Seri Menanti, Batu Pahat, tidak kami abaikan sebab di situ tempat emak dibesarkan.


"Baru-baru ini kami memberi sumbangan wang ringgit dan makanan kepada mangsa banjir di kampung itu dan berpesan kepada ketua kampung, jika inginkan bantuan, jangan segan beritahu kerana ibu lahir di situ," katanya.


Diusik mengenai soal hati, Rita enggan mengulas lanjut tetapi mengakui dia kini dalam tempoh berkawan dan mengenali hati budi seseorang. Ditanya perancangan hidup berkeluarga, Rita berkata, dia tidak menetapkan sasaran bila akan berkahwin kerana baginya, jodoh pertemuan di tangan Tuhan.


Mengenai kes tuntutan wang dan modal pelaburan saham amanah bernilai RM1.38 juta yang diberikan jutawan kosmetik itu kepada bekas suaminya, Nash, Rita berkata, dia tidak berani membuat keputusan sendiri kerana membabitkan ramai pihak.


"Kami adik-beradik akan mengadakan perjumpaan dengan peguam emak, Datuk Zaidi Zain dalam masa terdekat ini untuk membuat keputusan sama ada meneruskan kes berkenaan atau sebaliknya," katanya.


Disebabkan kesibukan menguruskan perniagaan selepas ketiadaan ibu, Rita mengakui tidak sempat bertemu rakannya seperti dulu, tetapi masih berhubung melalui facebook dan twitter.


"Rita berharap kawan faham, Rita bukan berniat memutuskan silaturahim yang terjalin tetapi cuma mahu memberi lebih fokus terhadap tugas dan amanah sekarang. Apapun, Rita ingat setiap kawan Rita daripada sekolah rendah hingga zaman universiti," katanya.


Dalam menghadapi situasi sedih dan mencabar, bapanya, Bukhari Mohamad, selalu ada di sisi.


"Sejak dulu, emak tidak pernah menghalang kami berjumpa ayah. Sampai sekarang, apabila berlaku kes seperti ini, yang paling dekat ialah ayah kami yang berperanan sebagai penasihat dalam semua hal ehwal, berkaitan rumah dan pejabat," katanya yang masih menetap bersama adik-beradiknya di rumah agam Allahyarham Sosilawati di Gombak.


Rita yang akan mengerjakan umrah bersama tiga adiknya Mac ini berhasrat memanjatkan doa untuk ibunya di depan Kaabah.


"Kalau betul mak Rita sudah tiada, kami berdoa semoga dia ditempatkan di kalangan ahli syurga," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Gitaris Sera meninggal

Posted: 26 Feb 2011 09:36 AM PST

KUALA LUMPUR: Gitaris kumpulan rock yang popular pada 1990-an, Sera, Zainuddin A Karim, 46, atau lebih dikenali dengan panggilan Uban kembali ke rahmatullah kira-kira jam 10 pagi semalam akibat kanser hati dan usus.

Uban menghembuskan nafas terakhir di kediamannya yang terletak berhampiran masjid di Taman Bukit Cheras, dekat sini. Allahyarham dikebumikan selepas waktu Asar semalam.


Bekas penyanyi Sera, Mohammed Zamree Abidin, 44, atau dikenali juga sebagai Oyee menyatakan rasa sedih berikutan kehilangan rakannya.

"Semua ini ketentuan Allah, apapun saya bersyukur kerana sempat juga bertemu arwah pada Khamis lalu selepas terbaca laporan akhbar ini (Harian Metro) mengenai keadaan Uban yang menderita kerana kanser.


"Saya sedih, lebih-lebih kami tidak berjumpa sejak 1996. Tiada siapa dapat melawan takdir, mungkin Allah lebih menyayangi arwah," katanya ketika dihubungi semalam.


Sebelum ini, akhbar ini melaporkan bekas gitaris kedua kumpulan Sera menderita barah usus peringkat akhir dan berharap rakan lama, terutama di kalangan anggota kumpulan Sera, melawatnya ketika masih berpeluang.

Kumpulan Sera yang pernah muncul ketika era rock kapak dulu popular dengan Di Badai Asmara. Album pertama Sera, Sentuhan Rasa diterbitkan pada 1991.


Kumpulan ini berkubur selepas anggota kumpulan terbabit berpecah dan membawa haluan masing-masing sekitar 1996 dan 1997.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 27 Feb 2011 01:07 AM PST

Utusan Online - Muka Hadapan


Gaddafi pertahan Tripoli

Posted:

Gaddafi pertahan Tripoli

Gaddafi pertahan Tripoli


MUAMMAR Gaddafi melambai tangan ke arah ratusan penyokongnya yang berhimpun di Dataran Hijau, kelmarin selepas memberitahu mereka supaya bersedia mempertahankan Tripoli. – AFP/Libyan tv


TRIPOLI 26 Feb. – Senario di Libya terus meruncing. Keadaan dilihat semakin tidak memihak kepada pemimpin veteran Libya, Muammar Gaddafi.

Semua petunjuk memperlihatkan pemimpin itu sudah hilang kawalan ke atas beberapa wilayah di timur negara itu, setelah beberapa bandar jatuh di tangan penunjuk perasaan antikerajaan.

Namun, Gaddafi enggan tunduk, sebaliknya berikrar akan terus mempertahankan pemerintahannya.

Dalam ucapannya semalam, Gaddafi berikrar akan membuka gudang senjata Libya kepada penyokongnya, membayangkan Tripoli akan bermandi darah jika penentang rejim cuba menawan ibu negara ini.

Dalam ucapan ringkasnya yang berapi-rapi dan penuh amaran di Dataran Hijau, Tripoli semalam memberitahu ratusan penyokongnya supaya bersiap sedia untuk mempertahankan ibu negara ini.

Sementara itu, Duta Libya ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Mohammed Shalgham, rakan Gaddafi sejak kecil, menjadi pegawai terbaru berpaling tadah, menyusuli timbalannya, Ibrahim Dabbashi yang berbuat demikian, baru-baru ini.

"PBB, tolong selamatkan Libya. Tolong cegah pertumpahan darah, tolong cegah pembunuhan orang tidak bersalah.

"Kami meminta satu resolusi yang tegas, segera dan berani daripada anda semua," kata Shalgham kepada Majlis Keselamatan PBB.

Sementara itu, penyokong setia Gaddafi membunuh ramai orang apabila mereka melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan yang menyertai perarakan antikerajaan di Tripoli, semalam.

Ketika berucap dari atas bumbung sebuah bangunan di Tripoli semalam, Gaddafi menggesa penyokong yang berhimpun di Dataran Hijau di bawah sana supaya 'mempertahankan Libya dan jika perlu, kita akan membuka semua gudang senjata'.

"Kita akan memerangi mereka dan kita akan menewaskan mereka," katanya sementara penyokong menjulang potret beliau dan mengibarkan bendera hijau negara ini.

Hampir seluruh bahagian timur negara di Afrika Utara ini sudah terlepas daripada cengkaman Gaddafi sejak pemberontakan rakyat bermula di bandar pelabuhan Benghazi pada 15 Februari lalu.

Ucapan semalam adalah kenyataan terbuka ketiga yang dibuat oleh Gaddafi dalam minggu ini, selepas beliau menggesa pengikutnya supaya menumpaskan pemberontak dan kemudian menuduh rangkaian al-Qaeda menghasut golongan muda 'yang khayal dengan dadah' supaya bangkit untuk menumbangkan beliau. – AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pemberontak kuasai kawasan terhad - Seif

Posted:

Pemberontak kuasai kawasan terhad - Seif

Pemberontak kuasai kawasan terhad - Seif

TRIPOLI 26 Feb. - Anak lelaki Muammar Gaddafi, Seif al-Islam semalam mendakwa pertempuran dengan pemberontak yang telah menawan sebahagian besar negara ini adalah terhad.

Beliau menjangka gencatan senjata akan dicapai menerusi rundingan di dua bandar bergolak dalam sehari dua ini.

Ketika bercakap dengan wartawan asing di Tripoli, Seif al-Islam berkata, pemberontak yang menyerah diri tidak akan diapa-apakan dan Libya memerlukan pembaharuan.

Dakwaan beliau mengenai keadaan di negara ini, bagaimanapun kelihatan bercanggah dengan apa yang berlaku di Libya sejak beberapa hari lalu dan dengan laporan penduduk di Tripoli dan sekitarnya. - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BN dicabar Pas di Merlimau

Posted:

BN dicabar Pas di Merlimau

BN dicabar Pas di Merlimau


CALON BN, Roslan Ahmad (kanan) bersama calon Pas, Yuhaizad Abdullah melambai tangan kepada petugas media semasa proses penamaan calon Pilihan Raya Kecil DUN Merlimau di Melaka, semalam.


JASIN 26 Feb. - Pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) N.27 Merlimau pada 6 Mac ini menyaksikan pertembungan satu lawan satu antara calon Barisan Nasional (BN) dan Pas.

BN mempertaruhkan Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Jasin, Roslan Ahmad, 44, manakala Pas meletakkan Timbalan Ketua Dewan Pemudanya, Yuhaizad Abdullah, 38.

Pegawai Pengurus Pilihan Raya DUN Merlimau, Roslan Eusoff mengumumkan nama kedua-dua calon pada pukul 11. 25 pagi ini di Dewan Platinum Politeknik Merlimau di sini.

Kehadiran Roslan di pusat penamaan calon tersebut diiringi oleh Ketua Menteri yang juga Pengarah Pilihan Raya BN negeri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi serta ribuan penyokong BN.

Turut mengiringi anak kepada bekas Ahli Parlimen Jasin, Allahyarham Datuk Ahmad Ithnin dan anak saudara kepada bekas Ketua Menteri, Datuk Seri Abu Zahar Ithnin itu ialah Presiden MIC, Datuk G. Palanivel dan Presiden Gerakan, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon.

Hadir sama Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman, Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Razali Ibrahim dan Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong.

Yuhaizad pula diiringi oleh Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa, Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Dalam pada itu, penyokong BN mula berkumpul seawal pukul 6.45 pagi di pekarangan Bilik Gerakan Pilihan Raya BN Common Centre di sini, manakala para penyokong Pas berkumpul di padang Sime Darby Merlimau.

Proses penamaan calon berjalan lancar dengan perhimpunan para penyokong kedua-dua parti dipisahkan dalam jarak 100 meter sambil diawasi pasukan polis.

Tiada sebarang insiden yang tidak diingini berlaku antara penyokong kedua-dua parti.

Kerusi DUN Merlimau kosong berikutan kematian wakil rakyatnya, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan dari UMNO pada 20 Januari lalu.

Pada pilihan raya umum 2008, Allahyarham Mohamad Hidhir mengekalkan kerusinya apabila menang dengan majoriti 2,154 undi menewaskan calon Pas, Jasme Tompang.

Berdasarkan Daftar Pemilih Suku Ketiga 2010 yang dikemaskini sehingga 20 Januari lalu, jumlah pengundi di DUN Merlimau ialah 10,679 termasuk 36 pengundi pos.

Daripada jumlah itu, kaum Melayu adalah seramai 6,850 orang (64.1 peratus), Cina (2,225 atau 20.84 peratus), India (1,567 atau 14.67 peratus), Bumiputera Sabah (9 atau 0.08 peratus), Bumiputera Sarawak (12 atau 0.11 peratus), Orang Asli (1 atau 0.01 peratus) dan lain-lain (15 atau 0.14 peratus).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 26 Feb 2011 11:32 PM PST

Kosmo Online - Rencana Utama


Tarikan sedutan shisha

Posted:

Tarikan sedutan shisha

Tarikan sedutan shisha



HANYUT dalam kelembutan irama ghazal yang bertambah rancak, para pengunjung berketurunan Arab semakin asyik menghisap paip panjang yang disaluti aksesori seakan-akan ekor unta itu.

Selang beberapa saat kemudian, kepulan tebal asap dengan aroma Salom dihembus perlahan-lahan melalui mulut dan hidung.

Dengan mata yang masih tertutup, kaki yang dihentak perlahan mengikut alunan muzik ala padang pasir cukup untuk memberitahu keasyikan penggemar shisha menikmati santapan harum tersebut.

"Untuk mendapatkan nikmat menghisap shisha, anda perlu tahu teknik yang betul. Jika tidak, anda akan mudah terbatuk," ujar seorang pengunjung warga Tunisia, Suleiman Chalgoumi, 35, kepada Jurnal.

Dia sering berkunjung ke negara ini atas urusan perniagaan selain menziarahi keluarganya. Jurutera elektrik ini tidak akan melepaskan peluang untuk bertandang ke Sahara Tent, sebuah restoran milik warga Iraq yang menyajikan masakan Arab di Bukit Bintang, Kuala Lumpur.


BEKAS shisha dari Arab Saudi dan UAE dikatakan yang terbaik.


Kemestian

"Dalam setahun, sekali atau dua kali saya akan ke Malaysia. Jika dulu agak sukar untuk jumpa kedai yang jual shisha, tetapi sekarang ia ada di mana-mana," katanya.

Seperti Suleiman, ribuan pengunjung, ekspatriat mahupun pelajar dari Timur Tengah menjadikan malam hujung minggu sebagai masa untuk berkumpul dengan rakan-rakan sambil menghisap shisha.

Lokasi pilihan mereka sudah tentu restoran yang menyajikan hidangan timur tengah di sekitar Bukit Bintang dan Jalan Sultan Ismail.

"Menghisap shisha bersama rakan-rakan sambil menikmati kehidupan malam di Kuala Lumpur sudah menjadi rutin mingguan kami.

"Selain berjumpa dengan kawan-kawan, menghisap shisha juga mengingatkan saya kepada keluarga di Istanbul, Turki.

"Shisha adalah trend yang sangat digemari di negara saya. Malah, setiap petang pada musim sejuk, kami akan pergi ke kedai-kedai kopi untuk menghisap shisha," ujar Emre Ozal, 45.

Menggemari perisa Salom dan Zaghol kerana rasanya yang lebih 'keras', warga Turki ini sedar tentang bahaya tembakau shisha yang dihisapnya, namun itu tidak menghalang minatnya terhadap shisha.

"Di Turki, kami menyebut shisha sebagai nargile. Ramai berpendapat menghisap shisha boleh memberi kelegaan, terutama selepas penat bekerja.

"Malah, sudah jadi kebiasaan bagi sebilangan besar warga Turki untuk menghisap shisha sebelum pulang ke rumah," katanya yang menganggap shisha sebagai pencuci mulut selepas menikmati hidangan berat khususnya makanan yang berempah.

Budaya menghisap rokok tradisional yang berasal dari Gujerat dan Rajastan, India ini lebih sinonim dengan dunia Arab.

Dikenali dengan pelbagai nama seperti hookah, narghile atau gaylan, populariti shisha terus berkembang ke seluruh dunia.

Dari Afrika, Eropah hingga ke Asia, shisha sudah menjadi suatu hobi yang tidak sukar untuk ditemui apatah lagi jika negara itu mempunyai komuniti yang berasal dari Asia Barat.


SAHARA Tent di Bukit Bintang merupakan restoran Arab yang menjadi tumpuan penggemar shisha.


Penarik

Seperti di Malaysia sendiri, gelagat anak-anak muda, tidak kira lelaki mahupun perempuan, menghisap shisha bukan lagi asing khasnya di bandar-bandar besar seperti di Lembah Klang.

Menurut penyelia di Sahara Tent, Rafiquel, 38, lebih 50 peratus pelanggan yang memesan shisha terdiri daripada rakyat tempatan.

"Ketika restoran ini dibuka sembilan tahun lalu, kami turut memperkenalkan shisha dan ia mendapat sambutan menggalakkan daripada pelanggan.

"Dengan harga RM20 untuk satu sisha, kami boleh menjual hingga 100 shisha sehari.

"Ini menunjukkan orang Malaysia sudah mula menerima shisha sebagai budaya dalam hidup mereka.

"Malah, ada juga menganggap menghisap shisha satu kemestian jika keluar bersama rakan-rakan sama ada ke tempat makan atau tempat hiburan," katanya.

Kemasukan budaya shisha pada tahun 90-an telah mencetuskan demam shisha di negara ini.

Tidak hanya bertumpu di restoran bercirikan Arab, kafe dan restoran tempatan yang menjual makanan ala Siam juga sudah banyak yang menawarkan shisha di premis mereka.

"Shisha kini boleh dianggap sebagai daya penarik untuk kafe atau kedai makan," tutur Mohd. Yazid Yahya, 30, yang mempunyai sebuah kedai shisha di Kampung Baru.

Biarpun masih dianggap sebagai trend baru, namun menurut Yazid, keunikan shisha telah menarik minat sebahagian besar golongan muda.

"Saya dulu juga seorang peminat shisha. Selesa melihat budaya ini semakin diterima anak muda, saya cuba untuk berniaga shisha. Alhamdulillah, perniagaan saya semakin meningkat maju," ujarnya.

Yazid yang pernah menjadi pelanggan tetap Azim's Shisha yang beroperasi di Medan Selera Rasta di Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur menimba kemahiran menyediakan shisha daripada sifunya yang hanya mahu dikenali sebagai Azim, 30.

Piramid

Selain Yazid dan Azim, terdapat lebih 50 anak muda Melayu menjual shisha di sekitar Lembah Klang.

Terkenal sebagai lokasi popular buat penggemar shisha, Azim yang beroperasi di Medan Selera Rasta cuba memberi kelainan dalam penyediaan shisha kepada pelanggannya.

"Berniaga shisha bukan hanya menjual, tetapi turut memberi perkhidmatan.

"Untuk mendapatkan kualiti shisha yang bagus, kita perlu ada kemahiran dalam penyediaannya, begitu juga dengan penjagaan arang," katanya.

Bagi memastikan kualiti tembakau, Azim mengimport tembakau khas untuk shisha dari Arab Saudi, Emeriyah Arab Bersatu (UAE) dan juga Amerika Syarikat.

Tidak hanya gemar menghisap shisha, dia juga suka mengumpul koleksi shisha pelbagai bentuk yang dibeli ketika melancong ke luar negara.

Antara yang menjadi kegemarannya ialah shisha yang dibeli di Turki dan Australia.

"Shisha yang dibeli di Australia bentuknya unik, seperti piramid manakala shisha buatan Turki dihasilkan daripada seramik berwarna biru kobalt yang dihiasi dengan tulisan purba Turki.

"Selain mencari shisha untuk dijadikan koleksi dan dekorasi rumah, adalah menjadi kemestian untuk saya mencari dan menghisap shisha di semua negara yang saya lawati antaranya Perancis, Australia, Switzerland, Turki dan Maghribi.

"Saya pertama kali menghisap shisha di England, ketika berumur 18 tahun. Saya diperkenalkan kepada shisha melalui seorang rakan yang berasal dari Palestin," katanya.

Sejak itu, Azim mula menggemari shisha malah dia turut membeli satu set shisha untuk keperluan dirinya sendiri.

"Lebih kurang enam tahun lalu seorang pelanggan bertanya kepada saya, mengapa anda tidak menjual shisha sedangkan anda begitu menggemarinya?

"Lantaran itu, saya mula teroka perniagaan shisha dan cuba untuk menyediakan shisha dengan cara saya sendiri," katanya yang mempunyai 50 buah shisha di kedainya.


AZIM'S Shisha menawarkan 40 perisa tembakau kepada pelanggannya.


Sungguhpun Azim dan rakan-rakannya menjadi penghisap shisha tegar, mereka tidak menghisap rokok.

"Rokok memang membahayakan kesihatan kerana kandungan toksin yang tinggi.

"Berbeza dengan shihsa, ia hanya mengandungi 0.05 peratus sahaja nikotin daripada tembakau yang digunakan.

"Tembakau tersebut dicampur dengan gliserin, sirap pekat buah-buahan dan pelbagai perisa pilihan. Itu sahaja.

"Orang ramai sering menganggap shisha lebih bahaya daripada rokok kerana nampak asap berkepul-kepul keluar dari mulut. Hakikatnya, ia tidak seteruk rokok," katanya.

Menjelaskan lebih lanjut, Azim memberitahu, asap yang terhasil apabila menghisap shisha bukan dihasilkan daripada pembakaran tembakau sebaliknya daripada pemanasan sirap gula, gliserin dan perasa.

"Saya juga memasukkan ais dalam bekas shisha supaya hasil sedutan sejuk apabila masuk ke dada," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Gaddafi dan 40 pengawal wanita

Posted:

Gaddafi dan 40 pengawal wanita

Gaddafi dan 40 pengawal wanita


GADDAFI sentiasa ditemani pengawal peribadi wanita tidak kira siang mahupun malam.


PADA Jun 2009, pemimpin Libya, Muammar Gaddafi tiba di Rom, Itali dengan 300 ahli rombongan. Mereka menggunakan tiga buah pesawat Airbus.

Seperti kebiasaan apabila melakukan lawatan ke luar negara, Gaddafi akan membawa bersama khemah gergasi Badwi yang didirikan di tengah-tengah bandar.

Beliau lebih suka tidur bahkan bertemu pemimpin negara asing di khemah itu berbanding hotel mewah.

Pada tahun 2007, Gaddafi bukan sahaja memacakkan khemah di kawasan lapang sebuah hotel lima bintang di Paris malah mempamerkan untanya di situ.

Senarai sisi eksentrik Gaddafi seperti yang dilaporkan akhbar Britain, Daily Mail termasuklah tindakannya membawa unta gurun Sahara sebagai sebahagian daripada rombongan pengiringnya semasa beliau melawat Perancis.

Gaddafi memerlukan lima buah kapal terbang untuk mengangkut semua ahli rombongannya.

Gaddafi memacakkan khemahnya di estet milik jutawan Amerika, Donald Trump di New York semasa menghadiri Perhimpunan Agung, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada September 2009. Gaddafi mengembara dengan membawa khemah bagi menonjolkan asal-usul Badwi.

Masyarakat Badwi merupakan kumpulan puak yang tinggal di kawasan padang pasir di Afrika.

Khemah

Apabila mereka berkelana merentas padang pasir, mereka akan mendirikan khemah bagi bermalam atau berlindung daripada cuaca buruk termasuk ribut pasir.

Kain khemah itu biasanya diperbuat daripada bulu biri-biri yang ditenun dengan tangan.

Dengan memakai gel dan rambut yang diwarnakan semasa tiba di Itali dua tahun lalu, Kolonel itu disifatkan media Barat mirip gaya Raja Pop, Michael Jackson.

Di tengah dadanya tersemat sekeping gambar pemimpin pemberontak Libya yang telah dihukum gantung oleh penjajah Itali pada tahun 1931. Beliau diberi sambutan negara oleh Perdana Menteri Silvio Berlusconi.

Pakaian Gaddafi sememangnya sering menarik perhatian. Beliau gemar memakai jubah yang panjang berjela dan mengenakan cermin mata seperti seorang juruterbang.

Beliau yang memakai topi tentera, kelip merah dan pakaian lengkap seorang kolonel tentera masih mencuri tumpuan.

Namun, pasukan pengawal peribadi Gaddafi, kini berusia 68 tahun, lebih memukau. Mereka memakai uniform khaki dan beret merah sambil menggalas senapang Kalashnikov buatan Rusia.


GAYA Gaddafi tidak banyak berubah sejak berkuasa lebih 40 tahun lalu.


Kira-kira 42 tahun lalu, Gaddafi menggulingkan raja terakhir Libya, Raja Idris atas nama revolusi Islam. Beliau juga mengisytiharkan dirinya sebagai pelopor sosialisme Islam.

Bagaimanapun, pengawal peribadi wanitanya itu tidak menyorokkan wajah mereka di sebalik burqa.

Menurut Gaddafi, mereka adalah simbol kepercayaannya pada emansipasi wanita.

"Wanita patut dilatih untuk berlawan, jadi mereka tidak mudah dipermainkan oleh musuh," kata Gaddafi.

Raja Afrika

Semua wanita itu dikatakan telah mengangkat sumpah taat setia kepada Gaddafi dan sanggup menyerahkan seluruh hidup mereka untuk lelaki itu.

Ternyata, dikatakan tiada seorang pun daripada mereka pernah meninggalkan Gaddafi baik siang mahupun malam.

Gaddafi juga menegaskan semua pengawalnya masih dara iaitu syarat wajib sebelum dibenarkan bertugas dalam pasukan elit itu.

Malah, pekerjaan yang dianggap berprestij itu sentiasa menjadi buruan wanita Libya.

Mereka dilatih di sebuah kolej khas dan mengikuti program fizikal yang lasak.

Mereka dilatih untuk menjadi pembunuh, pakar senjata api dan mahir dalam seni mempertahankan diri.

Gaddafi akan membuat sendiri pemilihan terakhir, namun ada khabar angin kononnya pengawal peribadi itu turut dikehendaki melayan kehendak seksual Gaddafi.

Wanita-wanita itu memakai lipstik, barang kemas, kuku yang dikilatkan bahkan kasut tumit tinggi tetapi ketangkasan mereka telah diuji berulang kali.

Pada tahun 1998, salah seorang daripada mereka terbunuh dan tujuh yang lain cedera selepas kumpulan fundamental Islam di Libya menyerang kenderaan Gaddafi.

Gadis yang mati itu dikatakan merupakan pengawal kesukaan Gaddafi. Dia 'menerbangkan' dirinya untuk melindungi tubuh Gaddafi.

Dia rela mati ditembusi peluru berbanding membiarkan peluru itu mengenai tuannya.

Kehebatan Gaddafi adakalanya dipuji lawan dan kawan. Malah, ramai yang tertanya-tanya bagaimana Gaddafi, yang pernah dianggap oleh Barat sebagai bapa keganasan dan lelaki di sebalik pengeboman Lockerbie pada tahun 1988, diberi layanan istimewa oleh Berlusconi.


SUASANA lapangan terbang di Tripoli minggu ini yang menyaksikan ramai rakyat asing meninggalkan Libya berikutan pergolakan anti-Gaddafi.


Sebenarnya, tidak ramai pemimpin dunia seperti Gaddafi mengekalkan kuasa dan mengharungi pelbagai tekanan sepanjang 40 tahun pemerintahannya.

Beliau menulis sendiri buku Green Book yang memaparkan pandangan politik dan teori sosialnya.

Apabila beliau berkuasa pada tahun 1969, Gaddafi sanggup menghukum musuhnya tanpa belas kasihan.

Pada tahun 1970, beliau sendiri mengarahkan hukuman gantung sampai mati dilakukan di tempat awam.

Pada tahun 1977, beliau hadir semasa pelajar-pelajar yang memberontak ke atas rejimnya dihukum gantung.

Kuasanya bukan setakat di Libya malah diakui di seluruh Afrika. Dua tahun lalu, Gaddafi menjemput lebih 200 kerabat raja Afrika dan pemimpin puak ke bandar Benghazi yang terletak di pinggir Laut Mediterranean bagi menyokong kempen 'Penyatuan Afrika' Gaddafi.

"Kita mahu tentera Afrika mempertahankan Afrika, kita mahu mata wang tunggal Afrika dan kita hanya perlukan satu pasport untuk mengembara ke seluruh negara di Afrika," beritahu Gaddafi kepada kumpulan itu yang datang dengan memakai mahkota emas dan pakaian kebesaran berwarna-warni.

Selepas peristiwa itu, Gaddafi mula digelar 'Raja Segala Raja' di Afrika. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Politik

Posted: 26 Feb 2011 11:30 PM PST

Utusan Online - Politik


1,800 penyokong Pas sertai UMNO

Posted:

1,800 penyokong Pas sertai UMNO

1,800 penyokong Pas sertai UMNO

Oleh TOREK SULONG
pengarang@utusan.com.my

PASIR PUTEH 26 Feb. - Kira- kira 1,800 ahli dan penyokong Pas dari Parlimen ini menyertai UMNO dalam tempoh dua bulan pertama tahun ini selepas mereka menyedari tertipu dengan perjuangan parti pembangkang itu.

Dalam perkembangan terbaru, 30 bekas ahli Pas termasuk pemimpinnya dari kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selising menyertai UMNO Cawangan Kampung Wakaf Bunut.

Mereka menyerahkan borang keahlian kepada Ketua UMNO Bahagian Pasir Puteh, Zawawi Othman dalam satu majlis di Dewan Tabika Kampung Wakaf Bunut, di sini hari ini.

Zawawi berkata, kesemua bekas ahli Pas itu mengikut jejak langkah bekas Ketua Penerangan Khas Pas DUN Selising, Nordin Daud, 48, dan Ketua Pas Cawangan Kampung Wakaf Bunut, Mohd. Soleh Mat Hassan, 66, menyertai UMNO.

"Hari ini bekas ketua pengawal keselamatan, ketua Pemuda, ketua Muslimat dan ahli jawatankuasa Pas cawangan itu yang bersama parti itu selama 40 tahun menyatakan pendirian mereka menyertai UMNO.

"Ini membuktikan satu gelombang perubahan yang memberi laluan kepada UMNO dan Barisan Nasional untuk bertapak kembali di Kelantan.

"Apa yang perlu kita (kepimpinan UMNO) lakukan ialah terus memberi perkhidmatan kepada rakyat di peringkat akar umbi walaupun kita sebenarnya bukan wakil rakyat yang sepatutnya lebih bertanggungjawab dan cakna terhadap permasalahan rakyat," katanya ketika ditemui selepas majlis tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Nik Aziz patut bersyukur - Dr. M

Posted:

Nik Aziz patut bersyukur - Dr. M

Nik Aziz patut bersyukur - Dr. M

Oleh AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI
utusanperak@utusan.com.my

PASIR SALAK 26 Feb. - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat patut bersyukur dilahirkan sebagai orang Melayu yang tentunya beragama Islam.

Beliau berkata, Melayu adalah bangsa yang unik di dunia kerana mengikut Perlembagaan, orang Melayu mesti bertutur dalam bahasa Melayu, mengamalkan adab Melayu dan beragama Islam.

"Sekiranya Nik Aziz dilahirkan sebagai orang Vietnam atau Laos, belum tentu Menteri Besar Kelantan itu menjadi umat Islam.

"Oleh kerana ibu bapa beliau orang Melayu, maka Nik Aziz pun dilahirkan sebagai orang Islam dan berpeluang belajar agama Islam," katanya.

Beliau berucap di hadapan lebih 15,000 orang yang hadir pada Perhimpunan Melayu Perkasa Perak anjuran Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) di Pulau Datuk Sagor di sini hari ini.

Dr. Mahathir juga berkata, Nik Abdul Aziz sanggup menidakkan hak Melayu dan mengatakan nasionalis seperti beliau tidak Islam hanya kerana inginkan sokongan bukan Islam.

Tegas beliau, tiada siapa pun yang berani mengatakan mereka yang berjuang untuk bangsa Melayu Islam adalah tidak Islam.

"Apabila berkempen, beliau kata nasionalis tidak Islam tetapi hanya mereka yang sokong Pas adalah Islam.

"Kalau begitu, orang Islam di Malaysia ini berkurangan sebab lebih ramai tidak menjadi ahli Pas daripada menjadi ahli parti itu," ujarnya.

Bekas Perdana Menteri itu sebelum ini mendakwa Nik Abdul Aziz mengkafirkan beliau kerana Menteri Besar Kelantan itu mendakwa 'sokong Pas ertinya sokong Islam'.

Dr. Mahathir menambah, walaupun orang Melayu dianggap perkauman kerana mempertahankan hak mereka yang tinggal sedikit, ia tidak merubah hakikat bahawa mereka adalah orang Melayu.

"Perjuangan kita adalah perjuangan mulia untuk mendapatkan tempat kita di negara kita dan sekarang, kita tidak boleh sebut Melayu di negara kita sendiri.

"Namun, hakikatnya, kita masih orang Melayu yang mempunyai tanggungjawab untuk menyelamatkan kepentingan kita supaya tidak dirampas daripada kita," katanya.

Beliau juga meminta orang Melayu supaya berhati-hati membuat pilihan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 agar tidak memilih mereka yang tamak dan mementingkan diri sendiri sebagai pemimpin.

Pada sidang akhbar, Dr. Mahathir menganggap orang Melayu masih keliru untuk menyatakan sokongan mereka walaupun banyak yang sudah dilakukan oleh kerajaan sedia ada dalam membantu mereka.

Menurut beliau, berbanding di negara lain, kerajaan Malaysia menyediakan peluang pekerjaan dan memberikan biasiswa pendidikan kepada rakyat terutama orang Melayu.

"Orang Melayu keliru dan tidak tahu hendak pergi ke mana. Kerajaan tolong pun mereka masih keliru.

"Ada negara yang kerajaannya langsung tidak tolong rakyat. Kerajaan kita wujudkan peluang kerja sampai ada banyak pekerjaan tetapi orang tidak mahu kerja," katanya.

Pada sidang akhbar sama, Dr. Mahathir berkata, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Maybank Investment Bank Bhd., Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz tidak perlu meletak jawatan kerana mempertikai pelantikan Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad sebagai Pengerusi Felda.

"Saya tidak fikir dia perlu letak jawatan. Itu dia punya pendapat, kita tidak perlu dengar," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Jenayah

Posted: 26 Feb 2011 11:22 PM PST

Utusan Online - Jenayah


Jauhi perhimpunan Hindraf

Posted:

Jauhi perhimpunan Hindraf

Jauhi perhimpunan Hindraf

Oleh ABDUL YAZID ALIAS
pengarang@utusan.com.my

KLANG 26 Feb. - Polis memberi amaran tegas akan mengambil tindakan terhadap mana-mana individu menyertai perhimpunan dan perarakan pertubuhan haram Hindraf di Kuala Lumpur City Centre (KLCC) di ibu negara, esok.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, ini kerana perhimpunan tersebut tiada permit dan oleh itu bertentangan dengan undang-undang.

Katanya, selain itu ia juga akan menjejaskan keselamatan dan ketenteraman awam di kawasan tersebut.

"Kepada pihak berkenaan yang terlibat dengan rancangan (perhimpunan) ini, saya ingatkan janganlah diadakan. Ia bukan hanya melanggar undang-undang, tetapi turut menyusahkan orang ramai, peniaga termasuklah kesesakan lalu lintas dan sebagainya.

"Malah, rancangan perhimpunan itu turut merugikan negara selain mencetuskan rasa takut orang ramai terhadap keselamatan mereka.

"Kita beri amaran akan tetap mengambil tindakan mengikut undang-undang negara kepada mereka yang didapati terlibat," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan tapak Surau Baitul Rahman di Taman Perumahan Aman Perdana di sini hari ini.

Terdahulu, Ismail ketika berucap pada majlis itu turut menyataka ancaman seperti hasutan dan tuntutan-tuntutan tertentu yang melampau juga turut memberikan kesan buruk dari segi sosial, ketenteraman awam selain menjejaskan sifat toleransi masyarakat.

Sementara itu, bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, pemimpin pertubuhan itu boleh ditahan dan didakwa di bawah Akta Pertubuhan kerana ia jelas melanggar undang-undang.

Menurutnya, sekiranya didapati mengancam keselamatan negara, mereka juga boleh ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

"Bagi memastikan keselamatan negara terjamin, polis perlu ambil tindakan segera dan mengesan dalang perhimpunan serta menahan mereka," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Sementara itu, bekas Timbalan Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDN/KA) Bukit Aman, Datuk Ramli Karim berkata, tindakan 'berlembut' polis terhadap peserta perhimpunan itu memberi kesan buruk kepada negara.

Pengerusi Lembaga Hakim Pelawat Penjara Malaysia, Datuk Seri V. S Suwaminathan memberitahu, perhimpunan haram yang menjadi 'penyakit berjangkit' di beberapa negara Asia Barat perlu disekat daripada merosakkan keamanan negara.

Dalam pada itu Bendahari Koperasi Pesara Polis Selangor Berhad, Albert Wong berkata, pihak berkuasa perlu tahu bahawa populariti perhimpunan haram ketika ini telah meresap hingga ke universiti.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

2 mati dalam kebakaran

Posted:

2 mati dalam kebakaran

2 mati dalam kebakaran

Oleh ILAH HAFIZ AZIZ
pengarang@utusan.com.my


ONG Ean Lee yang memangku anak perempuannya Loke Xin Yee, 2, hanya tinggal kenangan apabila dua beranak itu terbunuh dalam kebakaran di rumah mereka, di Taman Sri Sinar, Segambut, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 26 Feb. - Kehadiran pengawal dan pagar keselamatan di kawasan perumahan sepatutnya mengundang rasa selamat penduduk daripada penjenayah.

Namun ia bertukar menjadi mimpi ngeri buat sebuah keluarga di Taman Sri Sinar, Segambut di sini, apabila menjadi punca kelewatan bomba memadam kebakaran di rumah mereka.

Dalam kejadian pukul 5.45 pagi itu, pasukan bomba terpaksa mengambil masa lima minit untuk memotong pagar keselamatan di laluan masuk rumah tersebut hanya kerana tiada pengawal bertugas.

Dua mangsa, Ong Ean Lee, 33, dan anak perempuannya, Artina Loke Xin Yu, 2, mati lemas akibat terhidu bau asap.

Menurut jiran mangsa, A. Ananthan, 34, dia terjaga daripada tidur apabila terbau asap dan terdengar Ean Lee menjerit meminta tolong memanggil 'abang' beberapa kali.

"Saya hanya tahu tentang kebakaran itu selepas keluar dari rumah dan melihat api sedang marak.

"Saya cuba memanggil mangsa namun tidak menyahut dan ketika itulah saya sedar mereka terperangkap di dalam.

"Kami sekeluarga cuba membantu memadam kebakaran dengan menjirus air dari bahagian hadapan serta atas rumah tetapi api begitu marak," katanya ketika di temui di sini hari ini.

Ananthan berkata, sejurus melihat api marak, dia menghubungi bomba dan pasukan itu tiba kira-kira 10 minit kemudian.

"Bagaimanapun bomba dihalang masuk oleh palang ke kawasan perumahan ini kerana tiada pengawal keselamatan berjaga di situ.

"Saya difahamkan, mereka terpaksa memotong palang itu kira-kira 200 meter dari rumah mangsa sebelum datang memadamkan kebakaran," katanya.

Perkara itu turut dikesali suami Ean Lee, Celven Loke yang juga Ketua Bomba Sukarela Bahagian Kepong dan Batu.

Katanya, dia akan mempertimbangkan untuk mengambil tindakan tegas terhadap pihak keselamatan taman tersebut.

"Disebabkan tiada pengawal keselamatan menyebabkan bomba terpaksa mengambil masa untuk memotong palang tersebut," katanya yang ketika itu berada di Melaka dan mengetahui kejadian tersebut daripada jiran.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Othman Abdullah berkata, pihaknya menerima panggilan pada pukul 6.11 pagi sebelum berkejar ke tempat kejadian dan sampai 10 minit kemudian.

"Seramai 27 anggota melibatkan balai bomba Jinjang dan Sri Hartamas dikejarkan ke tempat kejadian.

"Kami juga menemui dua mangsa korban dalam kebakaran terbabit. Ketika ditemui, Ean mati di atas katil manakala Xin Yu di lantai bilik utama," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Nasional

Posted: 26 Feb 2011 11:19 PM PST

Berita Harian: Nasional


Misi keluarkan 131 rakyat Malaysia dari Libya selesai

Posted: 26 Feb 2011 01:22 PM PST

Nasional

 NAJIB  bersalaman dengan orang ramai selepas  merasmikan Klinik 1Malaysia di Taman Mutiara, Sungai Bedaun,  Labuan, semalam.

NAJIB bersalaman dengan orang ramai selepas merasmikan Klinik 1Malaysia di Taman Mutiara, Sungai Bedaun, Labuan, semalam.

Kumpulan pertama dijangka tiba di ibu negara awal pagi esok

LABUAN: Misi mengeluarkan 131 rakyat Malaysia dari Libya sudah selesai dan mereka kini berada di Rome, Itali, sementara menunggu dibawa pulang ke tanah air dengan kumpulan pertama dijangka tiba seawal pagi esok.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata mereka terbabit dibawa keluar menggunakan pesawat Air Tunisia. "Saya dimaklumkan misi mengeluarkan mereka sudah selesai. Mereka kini berada di Rome sementara menunggu dibawa pulang ke tanah air dengan Penerbangan Malaysia (MAS).

"Mereka dibawa keluar menggunakan penerbangan Air Tunisia kerana pesawat Charlie C-130 yang dihantar tidak diberi hak pendaratan.

"Sebaik tiba di Tunis, mereka menaiki C-130 ke Rome sebelum kembali ke Malaysia," katanya pada sidang media selepas merasmikan Klinik 1Malaysia ke-78 di Taman Mutiara, Sungai Bedaun di sini, semalam.

Mengulas keengganan penuntut Malaysia di Libya kembali ke tanah air, Perdana Menteri berkata, kerajaan tidak boleh memaksa mereka.
"Keputusan sama ada mereka mahu diselamatkan atau kekal di lokasi masing-masing adalah pilihan peribadi," katanya.

Di KUALA LUMPUR, Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman, dalam satu kenyataan semalam, berkata rakyat Malaysia tiba di Itali jam 11.40 malam kelmarin.

"Kumpulan pertama seramai 92 orang akan bertolak pulang ke tanah air hari ini menerusi penerbangan MAS MH 015 dan dijangka tiba di Kuala Lumpur pada jam 6.50 pagi esok. Kumpulan kedua pula seramai 38 orang, dijadual tiba di tanah air pada 2 Mac jam 6.50 pagi," katanya.

Selain itu, Setiausaha Majlis Keselamatan Negara, Datuk Mohamed Tajudeen Abdul Wahab, yang dihubungi semalam berkata, tujuh pelajar Malaysia yang masih terkandas di Tripoli diminta mendapatkan bantuan negara lain andai mengambil keputusan untuk keluar.

Pelajar terbabit sebelum ini membuat keputusan untuk tidak mahu pulang ke tanah air bersama 131 yang lain, walaupun sudah beberapa kali dihubungi Kedutaan Malaysia di Tripoli.

"Mereka sejak mula enggan pulang meskipun beberapa kali dipujuk. Bagaimanapun, mereka menukar fikiran pada saat akhir, tetapi ia sudah terlambat kerana pesawat yang membawa keluar rakyat Malaysia yang lain sudah pun berlepas.

"Kami meminta mereka mendapatkan bantuan negara lain seperti Britain dan Amerika Syarikat," katanya.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Enam warga kita dilapor hilang selamat

Posted: 26 Feb 2011 01:20 PM PST

Nasional

KUALA LUMPUR: Rekod perubatan Sandra Hii dari Sibu, Sarawak yang dilaporkan hilang selepas gempa bumi di Christchurch, New Zealand Selasa lalu, diserahkan kepada Jabatan Pertahanan Awam negara itu, semalam.

Ketua bilik operasi Malaysia, Ayauf Bachi, berkata rekod perubatan itu adalah dokumen penting yang diperlukan pasukan mencari dan menyelamat untuk mengenal pasti identiti wanita berkenaan jika ditemui dalam gerakan itu.

"Rekod perubatan itu ditemui rakan serumah wanita itu yang kemudian menyerahkannya kepada kami. Kami menyerahkan rekod perubatan itu kepada pasukan penyelamat New Zealand pagi tadi (semalam) untuk rujukan mereka selepas taklimat harian operasi mencari mangsa gempa bumi. "Kita menghargai komitmen pasukan penyelamat New Zealand mencari mangsa gempa bumi yang hilang," katanya ketika dihubungi, semalam.

Sandra, 34, bertugas di Pusat Bahasa, King's Education College adalah antara tujuh rakyat Malaysia yang dilaporkan hilang sejak gempa bumi berukuran 6.3 pada skala Ritcher melanda bandar itu.

Sementara itu, Ayauf mengesahkan enam rakyat Malaysia dilaporkan hilang di Christchurch, New Zealand dalam kejadian gempa bumi berada dalam keadaan selamat, walaupun dilaporkan hilang sebelum ini.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Rencana

Posted: 26 Feb 2011 03:11 PM PST

Utusan Online - Rencana


Iktiraf kepimpinan sekolah

Posted:

Iktiraf kepimpinan sekolah

Iktiraf kepimpinan sekolah

TAHUN lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melancarkan Pelan Hala Tuju Program Transformasi Kerajaan untuk memacu negara ke arah mencapai Wawasan 2020 sejajar dengan gagasan 1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Komitmen utama kerajaan adalah untuk memastikan setiap warga Malaysia tanpa mengira kaum, agama dan juga latar belakang dapat menikmati pendidikan yang berkualiti dan berkemampuan.

Bagi mencapai hasrat itu, kerajaan menyusun pelan transformasi menyeluruh dalam sistem pendidikan negara, bermula dari peringkat pra-sekolah sehingga ke tahap pengajian tinggi. Matlamatnya untuk menjadikan pendidikan berkualiti sebagai landasan melahirkan modal insan yang kreatif, inovatif dan berkemahiran tinggi yang merupakan faktor kritikal dalam menentukan kemajuan negara di masa hadapan. Pelan ini juga menggalakkan sektor swasta untuk memantapkan kebolehpasaran pelajar-pelajar dalam menjana ekonomi bertaraf dunia.

Setiap sekolah mempunyai cerita pengorbanan dan kejayaan masing-masing. Di sebalik kejayaan setiap pelajar, terdapat sentuhan keramat wira dan srikandi yang tidak didendangkan (our unsung heroes). Sekiranya kisah pengorbanan dan kejayaan itu dihimpunkan dan mereka diberi pengiktirafan serta penghargaan yang sewajarnya, TIMBALAN PERDANA MENTERI, TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN percaya seluruh warga guru akan mendapat suntikan semangat untuk melakukan yang terbaik demi memastikan kejayaan setiap murid.

Tawaran baru bukanlah di luar jangkauan. Tahun lalu beliau mengumumkan Tawaran Baru (Bai'ah) untuk pengetua dan guru besar sebagai salah satu inisiatif di bawah NKRA Pendidikan. Sekolah-sekolah yang memenuhi kriteria dan mencapai sasaran yang ditetapkan akan diberi ganjaran menerusi pengetua, guru besar dan guru-guru yang terlibat.

Ganjaran kewangan berasaskan prestasi itu adalah perkara baru yang tidak pernah dilaksanakan dalam perkhidmatan awam di negara ini. Beliau percaya, Tawaran Baru adalah idea berani yang sekiranya dilaksanakan secara telus dan adil akan menjadi dorongan paling berharga buat guru-guru untuk meningkatkan prestasi kerja masing-masing.

Dalam instrumen Sistem Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM), perkara yang dinilai antaranya adalah keberhasilan pelajar dalam bidang akademik, kokurikulum termasuk disiplin pelajar secara keseluruhan. Selain itu, kepimpinan guru besar dan pengetua dalam pengurusan sekolah termasuk penyediaan pelan strategik sekolah, pemantauan sekolah dan pencapaian matlamat yang ditetapkan juga dinilai dalam SKPM. Kepimpinan guru besar dan pengetua yang berkesan akan menggerak kepada kecemerlangan sekolah secara menyeluruh.

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Mingguan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Turki kuasa baru di Asia Barat

Posted:

Turki kuasa baru di Asia Barat

Turki kuasa baru di Asia Barat

Di awal pertabalan Presiden Barack Obama sebagai Presiden Amerika Syarikat (AS), beliau menegaskan prinsip baru berhubung dasar luar negaranya. Jika Presiden George Bush sebelumnya telah menggadaikan prinsip demokrasi dan kebebasan dan menggantikannya dengan prinsip keselamatan dalam negara, Obama pula mengambil pendekatan yang agak berbeza. Penegasan beliau tentang berakhirnya hegemoni sebuah kuasa di dunia dan diganti dengan kepelbagaian sistem antarabangsa (multilateral international system) telah memberikan bayangan terhadap sikap AS dalam isu-isu antarabangsa di zaman pentadbirannya.

Kini, sewaktu berlangsungnya revolusi (dan ada yang menamakan sebagai kebangkitan) di negara-negara Arab, dasar luar Obama terserlah. Dasar luar presiden dari Parti Demokrat ini hampir menyerupai pendekatan Jimmy Carter yang telah membawa kepada kebangkitan Islam di seluruh dunia Islam di tahun 70'an. Kemuncaknya Revolusi Islam Iran pada tahun 1979. Persamaan dasar luar kedua-dua Presiden AS dari Parti Demokrat ini telah membawa kepada lanskap baru politik di Asia Barat, malah kepada dunia. Menariknya, kedua-dua presiden tersebut konsisten dengan pendirian dan juga ideologi mereka, berbanding pentadbiran presiden-presiden dari parti Republikan. Jikalaulah Bush atau mana-mana Presiden AS dari parti Republikan berkuasa pada hari ini, belum tentu Hosni Mubarak dan Ben Ali akan berada di mana beliau berada hari ini. Dasar Obama sekaligus memudahkan lagi teori domino berkaitan kebangkitan umat Arab dan kejatuhan rejim-rejim diktator di Asia Barat dan Afrika Utara untuk berlaku. Keadaan di Libya yang terang-terangan mencabuli hak asasi manusia dan nilai kemanusiaan pun tidak dapat mengundang AS untuk campur tangan seperti mana Presiden Bush bertindak ke atas Saddam Hussein di Iraq dan Taliban di Afghanistan.

Dasar luar Obama yang agak pasif berbanding pentadbiran Bush mengundang kemunculan kuasa diplomatik dan kuasa geo-politik baru di rantau berkenaan untuk muncul, iaitu Turki. Sebagai negara di tangga ke-16 dalam pencapaian ekonomi di peringkat dunia, dan juga negara ke enam kuasa ekonomi di peringkat Eropah, Turki mempunyai banyak lagi kelebihan lain untuk menjadi pengganti AS sebagai broker perdamaian dan juga kuasa pengimbang di rantau Asia Barat dan Utara Afrika. Kelebihan Turki sebagai anggota NATO, anggota aktif OIC, ahli G20, dan juga anggota negara-negara D8 menjadikan negara tersebut lebih daripada layak untuk mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh AS. Para penganalisis politik antarabangsa kebanyakannya melihat dasar luar Turki pada hari inilah yang menjadi antara faktor lain kepada kemunculan Turki sebagai kuasa baru. Lebih unik hubungan Turki-Amerika di dalam isu-isu di Asia Barat dan Afrika Utara boleh diungkapkan sebagai hubungan frenemy (friend-enemy) seperti yang diungkapkan di dalam buku Charles Kuplan, How Enemies Become Friends. Sungguhpun Obama menyifatkan keunikan hubungan AS-Turki dalam fasa baru ini sebagai model partnership, hakikatnya peranan yang dimainkan Turki telah menjadikan mereka rakan yang lebih dipercayai oleh negara-negara jirannya berbanding AS yang lebih dilihat sebagai 'Big Brother'.

Kemampuan Turki untuk menjadi sebuah kuasa geo-politik di rantau tersebut boleh dilihat kepada kejayaannya di dalam bidang ekonomi serantau. Penstrukturan semula sistem politik dan ekonomi Turki semenjak parti AK berkuasa menurut formula Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) telah berjaya meningkatkan Keluaran Negara Kasar (KNK) mereka (dari -9.5 peratus pada 2001, kepada 9.9 peratus pada 2004, dan konsisten pada tahap 7.8 peratus untuk 2010) dan berjaya mengundang FDI. Turki juga dikategorikan Bank Dunia sebagai negara maju, dan majalah The Economist menyebut sebagai 'kuasa ekonomi yang sedang muncul'. Komitmen Turki terhadap ekonomi pasaran juga dapat dilihat daripada dasar luar yang berjaya meningkatkan hubungan dagang dengan negara-negara jiran. Begitu juga keterlibatan aktif mereka di dalam FTA yang melibatkan EU-Mediteranean, peranan utama dalam D8 dan juga aktiviti dagang serta pelaburan mereka dengan negara-negara di Asia Barat dan Afrika Utara.

Pada waktu yang sama, melalui dasar luar Turki yang baru, negara tersebut diterima oleh pihak-pihak bertelagah di rantau Asia Barat dan Mediteranean sebagai orang tengah (mediator). Mereka juga berjaya menguruskan isu dalaman yang sensitif dengan melibatkan pihak ketiga secara damai, seperti isu Armenia, Cyprus dan juga isu puak pemisah Kurdi. Turki di fasa baru juga berjaya mengikat jiran-jirannya dengan peningkatan hubungan dagang, seperti membuka sempadannya untuk Syria dan negara-negara strategik yang lain demi mengurangkan konflik yang telah lama membelenggu. Turki juga bersikap pro-aktif dengan mengadakan pertukaran dagang nuklear (uranium)-petrol dengan Iran (melalui Tehran Research Reactor) bersama dengan Brazil di waktu negara-negara lain di rantau tersebut melihat Iran sebagai ancaman utama. Turki juga berani untuk mengiktiraf aktor bukan negara dalam suasana konflik seperti Hamas dan Hezbollah, tetapi pada waktu yang sama tetap menjaga hubungan diplomasi dan dagang dengan rejim Zionis Israel. Sungguhpun demikian, Turki tetap konsisten dengan isu-isu berhubung hak asasi dan demokrasi. Ini dapat dilihat jelas dalam isu Gaza 2008, isu flotilla, dan juga yang terkini isu berhubung dengan kebangkitan rakyat Arab menentang rejim diktator. Turki menyatakan sokongan kepada rakyat yang bangkit dan mengecam pihak diktator yang menindas rakyat mereka, lebih cepat sebelum AS mengeluarkan kenyataan rasmi. Walaupun Turki mempunyai kepentingan dagang, contohnya seperti di Libya (dengan pelaburan Turki di sana yang mencapai USD 15 bilion), namun mereka tetap konsisten mengecam rejim Muammar Gadaffi yang membunuh rakyat Libya yang tidak berdosa.

Dr. Maszlee Malik ialah pensyarah jurusan Usul Fiqh, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Mingguan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Negara

Posted: 26 Feb 2011 01:21 PM PST

Kosmo Online - Negara


Pameran alam mistik haram

Posted:

Pameran alam mistik haram

Pameran alam mistik haram

Oleh LUQMAN HAKIM AB. RAHIM


PAMERAN mistik menarik perhatian ramai tetapi dari sudut agama ia dikhuatiri boleh merosakkan akidah. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR – Penganjur satu pameran di Kuala Terengganu yang bakal mengetengahkan artifak mistik seperti anak kerak, jenglot dan jin diminta membatalkan sahaja program itu memandangkan ia ditegah dalam Islam.

Setiausaha Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, jawatankuasa itu sudah membuat ketetapan bahawa pameran seperti itu adalah haram sejak tahun 2007 lagi.

"Jawatankuasa Fatwa membuat ketetapan itu atas kepentingan tidak mahu lagi melihat umat Islam di negara ini terus disogok dengan perkara-perkara tahyul serta khurafat yang tidak mendatangkan faedah,'' katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Beliau yang juga Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengulas mengenai laporan akhbar semalam terhadap pameran bertemakan Masyarakat Berakidah yang dijadual berlangsung tiga bulan di Dataran Shahbandar, Kuala Terengganu mulai April ini.

Pameran dikendalikan Dynasty Event Sdn. Bhd. itu turut mendapat kerjasama agensi kerajaan seperti Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT), Jabatan Kebudayaan Terengganu, Majlis Penggalakan Pelancongan dan Majlis Bandaraya Kuala Terengganu.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Boleh bayar saman di pejabat pos hari ini

Posted:

Boleh bayar saman di pejabat pos hari ini

Boleh bayar saman di pejabat pos hari ini

KUALA LUMPUR - Semua pejabat pos di seluruh negara dibuka hari ini untuk memudahkan orang ramai menjelaskan bayaran saman trafik mereka pada hujung minggu.

Pengarah Pengurusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Pos Malaysia, Datuk Syed Faisal Albar berkata, waktu operasi pejabat pos adalah seperti hari biasa.

"Kami faham ada pelanggan yang sukar menjelaskan bayaran saman mereka pada hari bekerja, justeru kami berusaha membantu dengan membuka pejabat pos terpilih untuk sebarang urusan pada hari Ahad.

"Kami harap pelanggan akan menggunakan peluang ini untuk menjelaskan bayaran saman mereka,'' katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Selain pejabat pos, kaunter saman juga dibuka seperti biasa hari ini di balai-balai polis seluruh negara.

Orang ramai yang membayar saman selewat-lewatnya 28 Februari ini akan mendapat diskaun 50 peratus selain mengelak daripada tindakan disenarai hitam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

92 orang pulang dari Libya esok

Posted:

92 orang pulang dari Libya esok

92 orang pulang dari Libya esok

Oleh ZULKIFLI MANZOR
zulkifli.manzor@kosmo.com.my


WARGA asing terpaksa menaiki pesawat tentera Turki untuk diterbangkan keluar dari Libya dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Dalaman, Turki malam kelmarin.


KUALA LUMPUR - Kumpulan pertama rakyat Malaysia yang dibawa keluar dari Libya dijangka tiba di tanah air kira-kira pukul 6.30 pagi esok.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman berkata, kumpulan seramai 92 orang itu akan berlepas dari Rome, Itali dengan pesawat Malaysia Airlines (MAS) pada pukul 12.20 tengah hari ini.

Anifah dalam kenyataan akhbarnya di sini semalam menjelaskan, kumpulan kedua seramai 38 orang lagi dijadualkan berlepas pulang dengan pesawat MAS pada 1 Mac.

Dalam pada itu, katanya, seramai 131 rakyat Malaysia itu yang sebelum ini berada di Tunisia setelah terkandas di Tripoli, Libya selamat tiba di Rome kira-kira pukul 5.40 pagi kelmarin dengan menggunakan pesawat Hercules C-130 Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Tambahnya, ketibaan mereka disambut Duta Malaysia ke Itali, Datuk Ramli Naam sebelum dihantar ke sebuah hotel sementara menunggu penerbangan pulang ke Malaysia.

Selain itu, kata beliau, Duta Malaysia ke Libya, Mohd. Zulkephli Mohd. Noor yang kini berada di Tunis, Tunisia akan memantau dan memberi laporan terkini situasi Libya kepada Kementerian Luar Negeri dari semasa ke semasa.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan